Joost
Binnenkort komt er weer een nieuwe Camry uit. Maar er is natuurlijk weing mis met een 16 jaar oude Camry.

Weinig mis mee, behalve dat de ontwikkelingen in rij assistenten , en andere elektronica enorm is toegenomen en ook het rijden prettiger maakt .
Boppie
rke
Soloman
De reserveband is zelfs nog origineel. Vind het wel handig dat ze op de rekening al op zetten wat er aan zit te komen, kan ik daar alvast geld voor klaarleggen. Komend jaar hou ik bandenacties in de gaten, dat ik korting kan krijgen. Zodra er een gunstige aanbieding is, laat ik ze vervangen.

En een van de huidige banden als reserveband gaan gebruiken? Of heb je een thuiskomer?

Die is nog origineel. Als je al eenzelfde kan vinden zou ik het afraden. Heb dat eens gedaan maar dan merk je dat zo'n band toch ook van het liggen te lijden heeft. Zou eerder nog een van de te vervangen banden op reserve leggen.

Eens.

Er zijn banden in de handel waarbij je duidelijk merkt of je een nieuwe band of een van 5 jaar oud er onder hebt liggen. Deze reserveband is 16 jaar oud. Knetterhard en met wat pech vol scheurtjes.

Als je hem ooit nodig hebt, heb je na een paar kilometer een klapband.
Hansje56
Joost
Binnenkort komt er weer een nieuwe Camry uit. Maar er is natuurlijk weing mis met een 16 jaar oude Camry.

Weinig mis mee, behalve dat de ontwikkelingen in rij assistenten , en andere elektronica enorm is toegenomen en ook het rijden prettiger maakt .

Dat is geheel waar, op passief en actief veiligheidsniveau is er veel veranderd. Een vijfsterrenauto van toen heeft nu hooguit 1 of 2 sterren.
Ik wil even inhaken op het motorisch tunen van de motor in deze huidige tijden.

Want inderdaad....een aparte gewaarwording, een spaarblokje dat eerst 122 pk heeft kan ook 175 pk hebben. Waarom niet af fabriek? En waarom durft men dat te verkopen.
We weten uiteraard dat er benzine en diesel is. Met het stijgen van vermogen voor benzine stijgt ook de cilinderdruk immers kun je pas meer inspuiten als er meer lucht in komt en dus moet je meer volume lucht in diezelfde ruimte krijgen, idealiter op dezelfde temperatuur waardoor je druk stijgt.

Diesel maakt vermogen door het inspuiten van brandstof, er is altijd een overmaat lucht beschikbaar (tot op zekere hoogte) maar diesel zal een veel vlakkere lijn beschrijven als je de cilinderdruk uitzet tegen het vermogen dat er wordt behaald in de motor. De standaard onderdelen van een dieselblok kunnen dus meer hebben. Initieel ook omdat de verbrandingsdrukken van een diesel gewoon veel hoger zijn.

Dus diesel tuning is relatief simpel, je gooit er ff wat meer diesel bij en je bent klaar....met de verdere variabelen zoals roet en inspuitmomenten die je daarin hebt uiteraard meegenomen.

Benzine is veel lastiger, je hebt daar altijd een spelletje van (turbo) druk, inspuiting en het verbrandingsmoment. En met name met die laatste kun je relatief simpel veel vermogen winnen. Zeker als je uit gaat van een betere kwaliteit benzine dan de fabrikant doet.
Dus bijvoorbeeld, tank vanaf nu altijd 98 en die 20 pk extra kun je er echt wel bij stoppen zonder een moment te twijfelen aan de duurzaamheid van de motor.

Daarbij komt ook de vernieuwde Euro6-temp regelgeving om de hoek kijken, het homologeren van een motor wordt steeds en steeds lastiger en er komen steeds meer eisen aan, waarvan de meeste inderdaad emissie zijn. Maar het hebben van een gehele motorfamilie van 1.2 tot 2.0 wordt gewoonweg te duur.
Je wilt echter nog wel je lijn hebben qua luxe, een luxere auto heeft de dikkere motor of in dit geval het hogere vermogen.
Is er onderhuids nog iets verschillend bij al deze nieuwe motoren? Nou heel weinig kan ik wel zeggen want ook de luchtinlaat wijzigen kan een reden zijn voor een andere homologatie. Dus ook MB kan dit trucje zeer goed uitvoeren en net als vele andere merken doen zij dit ook. Maar ook hierin blijft dat een motor met 120 pk minder brandstof gebruikt dan een motor met 200 pk. Dus in NL met mrb en dergelijke is die 120 pk veel goedkoper waarbij je dus tegelijkertijd kunt stellen dat een motor chippen een vorm van belasting ontduiken is.
Nico GTR

Want inderdaad....een aparte gewaarwording, een spaarblokje dat eerst 122 pk heeft kan ook 175 pk hebben. Waarom niet af fabriek? En waarom durft men dat te verkopen.
We weten uiteraard dat er benzine en diesel is. Met het stijgen van vermogen voor benzine stijgt ook de cilinderdruk immers kun je pas meer inspuiten als er meer lucht in komt en dus moet je meer volume lucht in diezelfde ruimte krijgen, idealiter op dezelfde temperatuur waardoor je druk stijgt.

Diesel maakt vermogen door het inspuiten van brandstof, er is altijd een overmaat lucht beschikbaar (tot op zekere hoogte) maar diesel zal een veel vlakkere lijn beschrijven als je de cilinderdruk uitzet tegen het vermogen dat er wordt behaald in de motor. De standaard onderdelen van een dieselblok kunnen dus meer hebben. Initieel ook omdat de verbrandingsdrukken van een diesel gewoon veel hoger zijn.

Dus diesel tuning is relatief simpel, je gooit er ff wat meer diesel bij en je bent klaar....met de verdere variabelen zoals roet en inspuitmomenten die je daarin hebt uiteraard meegenomen.

Benzine is veel lastiger, je hebt daar altijd een spelletje van (turbo) druk, inspuiting en het verbrandingsmoment. En met name met die laatste kun je relatief simpel veel vermogen winnen. Zeker als je uit gaat van een betere kwaliteit benzine dan de fabrikant doet.
Dus bijvoorbeeld, tank vanaf nu altijd 98 en die 20 pk extra kun je er echt wel bij stoppen zonder een moment te twijfelen aan de duurzaamheid van de motor.

Daarbij komt ook de vernieuwde Euro6-temp regelgeving om de hoek kijken, het homologeren van een motor wordt steeds en steeds lastiger en er komen steeds meer eisen aan, waarvan de meeste inderdaad emissie zijn. Maar het hebben van een gehele motorfamilie van 1.2 tot 2.0 wordt gewoonweg te duur.
Je wilt echter nog wel je lijn hebben qua luxe, een luxere auto heeft de dikkere motor of in dit geval het hogere vermogen.
Is er onderhuids nog iets verschillend bij al deze nieuwe motoren? Nou heel weinig kan ik wel zeggen want ook de luchtinlaat wijzigen kan een reden zijn voor een andere homologatie. Dus ook MB kan dit trucje zeer goed uitvoeren en net als vele andere merken doen zij dit ook. Maar ook hierin blijft dat een motor met 120 pk minder brandstof gebruikt dan een motor met 200 pk. Dus in NL met mrb en dergelijke is die 120 pk veel goedkoper waarbij je dus tegelijkertijd kunt stellen dat een motor chippen een vorm van belasting ontduiken is.

Belasting ontduiken....

Het is meer gebruik maken van het kunstmatige prijsverschil wat fabrikanten tussen de instapper en het topmodel aanbrengen. Dat verschil wordt dankzij de belastingen van onze overheid nog eens stevig uit vergroot.

Je krijgt slechts met grote moeite de informatie los wat precies de verschillen zijn tussen het model met het crisisblok en de straatracer. Bij die verschillen kunnen zwaardere zuigers, grotere lagers, andere koeling en dergelijke zitten.

Een goede tuner zoekt dit tot de bodem uit, een wat minder goede tuner zal alleen een andere mapping in het chipje zetten en klaar is clara.

Zo zijn er ook de verschillen in carroserie. Je ziet het zo vaak bij een motorswap: de tuner kijkt of het blok past en daar mee is al het onderzoek klaar. Of er dikker plaatwerk gebruikt is en of er extra verstevigingsribben toegepast zijn.... daar kijkt men niet naar totdat er scheuren in het plaatwerk komen.
Natuurlijk is dat allemaal geen bezwaar als je het extra vermogen zelden aanspreekt maar het plezier van een getunede auto zit juist in dat hogere vermogen.

Maar ik heb zelf ook een motorfiets stukgereden met tunen (o.a. balanceren en flowen) en graag aan de gaskraan draaien. Dat de olietemperatuur opliep tot 140 graden had een teken voor mij moeten zijn dat ik de oliekoeler had moeten monteren die bij het krachtiger model standaard gemonteerd was.
En je ziet het ook bij ex-raceauto's, de meeste zijn na een paar jaar racen zo krom als een wokkel en worden vooral door de kooi in vorm gehouden.
Het zijn vrijwel altijd Europese fabrikanten die hun motoren in b.v. een 60, 75 en 90 pk uitvoering op de markt brengen, Volkswagen is er een ster in. Als de 60 pk versie veel zuiniger is, kun je ervoor kiezen, anders vind ik het wel verwerpelijk. Het kost voor de fabrikant niks meer om de auto standaard met de 90 pk versie uit te voeren.
Het is wat rke al zegt : de carosserie, de remmen, de versnellingsbak moeten wel zijn aangepast bij de wagens met een hoger vermogen.
Ik vind het wel een slimme zet van de Europeese fabrikanten...scheelt bakken met geld.....als ik fabrikant was, zou ik hetzelfde doen.
Waarbij het grote punt is rke dat het voor elke fabrikant verschilt. De basiskoets van een Clio 2 RS tegenover een reguliere Clio verschilt niet.

Zelfs de achteras is min of meer gelijk tot de astap waar er een remschijf vs. trommel strijd gevoerd gaat worden. Maar de rest van de ophanging? Compleet anders! Ach ja...ik snap dat Hans het niet durft. Ik had het zelf wel gedaan. winking smiley
Nico GTR
Waarbij het grote punt is rke dat het voor elke fabrikant verschilt. De basiskoets van een Clio 2 RS tegenover een reguliere Clio verschilt niet.

Zelfs de achteras is min of meer gelijk tot de astap waar er een remschijf vs. trommel strijd gevoerd gaat worden. Maar de rest van de ophanging? Compleet anders! Ach ja...ik snap dat Hans het niet durft. Ik had het zelf wel gedaan. winking smiley

Fiat schijnt het ook zo te doen. De 1200 cc 140 pk versie met standaard dempertjes en de 180 pk Abartjes met speciale dempers.
Maar van Ford weet ik zeker dat de snelle versies extra verstevigingen hebben die je pas ziet als je er op gewezen wordt.
Ik had het wel aangedurfd in de zin van de remmerij en het onderstel.
Heb een sportonderstel en dezelfde remmen zitten in de 200 versie.
Mijn punt waarom ik het niet heb gedaan is dat de fabrieksgarantie vervalt en de coulance garantie.
Blijkt inderdaad dus dat ze op afstand software kunnen lezen. Dat blijkt uit de “terugroep” actie voor de communicatie module die ze op afstand installeren.
Hansje56
Het is wat rke al zegt : de carosserie, de remmen, de versnellingsbak moeten wel zijn aangepast bij de wagens met een hoger vermogen.
Ik vind het wel een slimme zet van de Europeese fabrikanten...scheelt bakken met geld.....als ik fabrikant was, zou ik hetzelfde doen.

Inderdaad, de fabrikant loopt gewoon binnen met die duurdere versie. Waarom zou je b.v. drie typen drijfstangen maken als het verschil tussen de gpedkoopste en duurste minder is dan het extra werk wat je eraan hebt? De concument betaalt toch wel voor die duurdere uitvoering.

Logistiek is het een uitdaging/nachtmerrie voor een fabrikant zoveel verschillende uitvoeringen te maken, immers het maken van één versie is vele malen makkelijker.
Aziatische fabrkanten werken veelal zo. Daar heb je van 1 motor ook maar 1 uitvoering. En dat geldt ook voor de uitrusting eromheen. Ik weet nog ik bij de Prius wagon uit drie luxegradaties de keuze had. Die worden in de fabriek zo gemaakt en enkele aanvullende extra's worden in Zeebrugge (waar ze uit Japan komen) worden aangepast. Kijk je dan naar Duitse auto's van b.v. het VAG concern dan heb je legio uitvoeringen. Voordeel is dat je hem geheel kunt personaliseren. Je eigen unieke auto. De praktijk is echter dat je héél veel geld betaalt voor een niet-standaard auto., dat hoor je in iedere autotest, een Audi in een leuke uitvoering kost tienduizenden euro's meer dan het basismodel. In Japan is dat anders: kies je b.v. een uitvoering met een regensensor, dan krijg je de USB aansluiting achterin er ook bij. Je betaalt daar minder voor, je moet je wel afvragen of je die USB aansluiting ook nodig hebt.....aan de andere kant levert dat bij inruil ook weer geld op.
Ik ben diverse keren in de autofabriek van Toyota geweest, daar zie je dat logistiek állesbepalend is. De lopende band loopt en eromheen moeten de mannen en vrouwen zich uit de naad werken om de auto compleet te bouwen. Bij elk merk gaat dat natuurlijk zo. Hoe meer verschillen, hoe groter de kans op fouten.
Maar teruggaan naar de tijd van de T-Ford is natuurlijk ook niet anders.

Mijns inziens is het uitbrengen van diverse vermogensuitvoeringen niet aan te bevelen, zeker tweedehands niet want je zoekt je rot naar die 90 pk uitvoering, daar hadden de eerste eigenaren lang niet allemaal het geld voor over. Tevens is het bouwen van die 60 pk versie vrijwel net zo duur als die 90 pk versie terwijl die laatste voor de consument een heel stuk meer kost.
Hansje56
Mijn punt waarom ik het niet heb gedaan is dat de fabrieksgarantie vervalt en de coulance garantie.
Blijkt inderdaad dus dat ze op afstand software kunnen lezen. Dat blijkt uit de “terugroep” actie voor de communicatie module die ze op afstand installeren.

Ik had het ook niet gedaan. Mijn opmerkingen hierboven slaan ook niet op het al dan niet tunen van jouw auto, tenzij het een fabrieksmatige aanpassing is naar een sterkere uitvoering. Meer op het in algemene zin uitbrengen van diverse vermogensuitvoeringen.
Nico GTR

@Nico,
Waarom kom jij toch altijd met posts waar wij (weer) wat aan hebben?thumbs up

Het begint zo langzamerhand saai te worden. smileys with beer
Op zich zou wat extra pit in de Mondeo met zijn 160 pk ook niet verkeerd zou zijn, in de bergen wordt deze toch best zware auto toch wat amechtig.

Volgens de dealer zou het geen problemen op moeten leveren.
Joost
Ik had het ook niet gedaan. Mijn opmerkingen hierboven

Ik reageerde op Nico GTR,die zei het wel gedaan te hebben
Hansje56

Groot gelijk, Hans. Bovendien is juist Mercedes één van die fabrikanten die dezelfde motor in een andere vermogensvariant (als ie tenminste dezelfde uitstoot en daarmee dezelfde BPM heeft) ook voor pakweg hetzelfde geld aanbiedt. Als het meer kost is het (bij MB tenminste) ook niet dezelfde auto.

Kijk bijvoorbeeld naar de GLC 220D (170 PK) en de GLC 250D (204 PK) Daar heb ik vorig jaar toevallig naar gekeken toen ik de X-trails aanschafte cool smiley Beide auto's hebben dezelfde motor, en zijn verder ook identiek. Ze stoten allebei 131 gr CO2 / km uit (in NL ieder 12.848 euro BPM) Prijsverschil tussen beide auto's, incl BTW,.... hele 450 eurootjes. nut smiley

Duitse autojournalisten prefereren in vergelijkende tests telkens weer de 220D, vanwege zijn zijdezachte Laufkultur. De 250D wordt idd in D niet noemenswaardig meer verkocht. Heb zelf nog even met de gedachte gespeeld er simpelweg van allebei eentje te nemen.nut smiley maar dan had ik nu geen open dak enzo gehad ; en wel dat lelijk tablet crying smilie

mvrgr, m'ns
Idefiqs
Op zich zou wat extra pit in de Mondeo met zijn 160 pk ook niet verkeerd zou zijn, in de bergen wordt deze toch best zware auto toch wat amechtig.

Volgens de dealer zou het geen problemen op moeten leveren.

.... niet verkeerd.... geen problemen.... Het zou wat, Idefiqs. Geldt eveneens voor Hansjes Benz (en tevens voor onze 'gezinswagen' trouwens : zou ook helemaal niet verkeerd zijn om daar één keertje met 230 mee over de Autobahn te boenderen 's nachts tussen Karsruhe en Freiburg) Maar ondertussen zien we er, bij nader inzien, maar van af. Is namelijk nergens voor nodig (anders had ik echt wel een Stelvio gekocht, of een Macan) Zo veel haast hebben we niet meer op onze leeftijd. Toch?

mvrgr, m'ns

Psssst, Idefiqs, zie ik trouwens net bij de gegevens van de Mondeo dat jij maar liefst 856 kg mag laden.... Achthonderdzesenvijftig kilo! Da's bijna een ton! Dan wordt de verleiding idd wel héél erg groot om drie mud piepers mee te slepen op vakantie smiling bouncing smiley Als je die in het vervolg nou eens thuis laat, zul je zien dat jij de Stelvio-pas omhoog vliegt met 160 PK en 240 Nm.

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2019 00:47 door mns afd AE en D.
Hansje56
Joost
Ik had het ook niet gedaan. Mijn opmerkingen hierboven

Ik reageerde op Nico GTR,die zei het wel gedaan te hebben

Nico weegt en wikt en komt tot een andere slotsom. Zijn goed recht, natuurlijk. Hij heeft ook, in menig opzicht, een goede casus voor zijn - denkbeeldige! - beslissing. In andere opzichten imho minder.
Vooral in zijn slotzin slaat Nico de spijker op de kop: vrijwel alle tuning is een vorm van belastingfraude.
Moet je niet willen, vind ik.

mvrgr, m'ns
160 pk in de Mondeo moet toch wel wat voor elkaar krijgen zou je zeggen. Het ligt natuurlijk wel aan het koppel. Bij een turboloze benzineato moet je wat hogere toerentallen opzoeken. Een diesel of een turbomotor heeft onderin meer kracht.
Ik zie het aan de Volvo, die heeft 120 pk, niet echt speciaculair, maar hij trekt de caravan met verve over de hoogste heuvels heen. Moet nog zien hoe de toekomstige benzine-Toyota's dat gaan doen.....

Oh ja, zaterdag bij de opnamens van Even tot Hier geweest, mijn kale knar was ook nog in beeld. Erg leuk!

@Idefiqs, let even op jullie Peugeot, daar is een terugroepactie voor. De achterruit kan eruit schieten. Jullie hebben toch ook een vijfdeurs?
Ik zie, Joost, dat jij, vooruitlopend op een nieuwe Toyota, alvast je naam hebt aangepast.
Maar je bent er zo te zien nog niet helemaal uit.

Leraren rijden meest een verantwoord gezinstweedehandsje - type Focus stationwagon, Touran, CX-5 - maar leraressen rijden van alles. Op het parkeerterrein van een school tref je de uiteenlopendste auto's aan. Van een twintig jaar oude gedeukte Panda of Polo tot een splinternieuwe Mégane, X1, Countryman of X-trail. En alles wat daar tussen zit. Of de dames komen soms een keertje met de auto van manlief (A7, Model X)

Welnu, een van mijn collega's rijdt een CHR, een witte met zwart dak. Ik zie die auto altijd ruggelings ingeparkeerd staan. Van voren dus. Onvoorstelbaar mooi apparaat. Gisteren stond ie andersom ingeparkeerd en dacht ik een moment een Juke te zien staan... Hé wat leuk! die kende ik nog niet; van wie zou die zijn?

Probleem (of verrassing, het is maar hoe je het bekijkt) met de CHR is dat het niet één maar twee wagens zijn. Met de zijkant mee misschien wel drie. Die gedrongen zijkant maakt niet helemaal waar wat de open, stoere voorkant zo even nog beloofde en dan komt daar plotseling die 'zerklüftete' fighterjet achterzijde in beeld.
Allesbehalve een congruent geheel. Bovendien zeker twee, wellicht zelfs drie verschillende klassen. En dat allemaal in één auto. Een beetje veel van het goede? Of juist voor elk wat wils?

Misschien hebben velen voor mij dit al opgemerkt, misschien ook niet, hoe dan ook: just my two cents.

mvrgr, m'ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2019 14:33 door mns afd AE en D.
Bij ons op het parkeerterein van het verpleeghuis staan vele merken, zusters rijden vaak in of kleine of grote wagens.
Klein: Toyota Aygo, Citroen C1, Peugeot 106, Suzuki Alto en Swift, Fiat 500, Ford Ka, Renault Twingo (de manager)
Middel: Ford Fiesta, Opel Corsa, Opel Ascona, Toyota CHR
Middelgroot: Mercedes A klasse, Mercedes B klasse (3), Mercedes S klasse, Mijn eigen Mercedes CLA
Groot: Jaguar S, Audi A6, Jeep Wrangler,

Wat omtbreekt en er ook nooit heeft gestaan: BMW, Alfa, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Volkswagen, Volvo, Dacia.
Van de week (bijna) een Ford Ka MK1 gekocht. (voor erbij)
Zoals jullie misschein weten ben ik beheerder van de Facebookpagina “Ford Ka Nederland en Belgie”.
Eens per jaar organiseren we ook een meeting en rijden we een leuke route.

Enfin, er werd een Ka aangeboden uit 2007 met 117.000 op de teller voor 1500 €.
Aantrekkelijk, echter na goed nadenken toch maar niet gedaan, want deze karretjes staan bekend om roestproblemen. Rond de tankdop en de steunbalken/carrosserie.
Het werd mij aan alle kanten afgeraden, met name ook door Ka liefhebbers.
Ja M'ns, ik ben er nog niet uit. Vrijdag nog ontact gehad met een 'lease-iemand' van het bedrijf. die gaf aan dat een wisselauto lastig wordt. Dan valt de C-HR in ieder geval af, want voor de C-HR blijft als trekker alleen de 1.2 T over, in de handuitvoering 1300 kg (dat zou kunnen), in de automaat max. 1100 kg en dat is te weinig.
Dezelfde motor en bak mag in de Corolla wel 1300 kg trekken. Dat is dus een optie. Of natuurlijk de RAV4 2.0 automaat, die mag zelfs 1500 kg trekken. Die laatste lijkt natuurlijk aan alle kanten de betere trekker te zijn, 175 pk tegen 115 pk en een beter eigen gewicht. Staat ook niet zo knullig, met 40 de berg ophoog tussen alle Roemeense truckers met hun roetuitbrakende voertuigen terwijl ik links met drievoudige snelheid ingehaald wordt door mannen in mooie Mercedessen met een grote hond achterin, X-trails met mannen die kijken alsof ze graag een oranje hadden willen hebben, maar toch tevreden zijn, Modeo's met kale mannen die elke bocht liever op de Brommer hadden gedaan, ja noem ze maar op.

Maar OK. De Corolla mag dan wel meer opties hebben, het zou dan maximaal een RAV4 Active worden om het leasebedrag nog een beetje behapbaar te maken, dat is weer de keerzijde.....Aan de andere zijde, collega's met dezelfde functie rijden in Kadjars, BMW 4 serie (OK met de driecilinder 1.5 maar dat ziet geen mens) rond. Past de RAV4 wel tussen.
Maar die Active uitvoering wordt zeker afzien, 17"in plaats van 19", velgen, geen stoelverwarming voor mijn betere helft, maar snel de logo's van de auto af laten halen, anders denken ze echt dat het een crisisbak is.
Ha Hans, een Ka mark 1 is wel leuk, maar inderdaad eentje die enige aandacht behoeft.
Onze buurman in de straat heeft een 'panda-ka'. Deze hebben jullie toch ook? Misschien niet zoveel karakter, maar technisch een stuk beter. Zijn vrouw (en hij) heeft (hebben) een C-Max en zijn thuiswonende zoon een nieuwe Focus. Die laatste is echt heel fraai!
Wij hebben inderdaad een MK2. (“Panda-Ka”), de tweede inmiddels.
Joost RAV4 Corolla of CHR
Ja M'ns, ik ben er nog niet uit. Vrijdag nog ontact gehad met een 'lease-iemand' van het bedrijf. die gaf aan dat een wisselauto lastig wordt. Dan valt de C-HR in ieder geval af, want voor de C-HR blijft als trekker alleen de 1.2 T over, in de handuitvoering 1300 kg (dat zou kunnen), in de automaat max. 1100 kg en dat is te weinig.
Dezelfde motor en bak mag in de Corolla wel 1300 kg trekken. Dat is dus een optie. Of natuurlijk de RAV4 2.0 automaat, die mag zelfs 1500 kg trekken. Die laatste lijkt natuurlijk aan alle kanten de betere trekker te zijn, 175 pk tegen 115 pk en een beter eigen gewicht. Staat ook niet zo knullig, met 40 de berg ophoog tussen alle Roemeense truckers met hun roetuitbrakende voertuigen terwijl ik links met drievoudige snelheid ingehaald wordt door mannen in mooie Mercedessen met een grote hond achterin, X-trails met mannen die kijken alsof ze graag een oranje hadden willen hebben, maar toch tevreden zijn, Modeo's met kale mannen die elke bocht liever op de Brommer hadden gedaan, ja noem ze maar op.

Maar OK. De Corolla mag dan wel meer opties hebben, het zou dan maximaal een RAV4 Active worden om het leasebedrag nog een beetje behapbaar te maken, dat is weer de keerzijde.....Aan de andere zijde, collega's met dezelfde functie rijden in Kadjars, BMW 4 serie (OK met de driecilinder 1.5 maar dat ziet geen mens) rond. Past de RAV4 wel tussen.
Maar die Active uitvoering wordt zeker afzien, 17"in plaats van 19", velgen, geen stoelverwarming voor mijn betere helft, maar snel de logo's van de auto af laten halen, anders denken ze echt dat het een crisisbak is.

smileys with beer

Gun jezelf die RAV, Joost. Die Corolla loopt niet weg. Die kan altijd nog.
17" is zeker geen straf, Juist lekker comfortabel en kan er optisch best mee door. Niet zo strak in de bocht? Ik merk het zelden. Zal de leeftijd wezen. Je weet, ik rijd bijna de helft van het jaar (eind november - half april) op 17". Vrouwlief heeft inmiddels weer gewisseld, maar ik heb ze er nog steeds onder liggen. Als ik 's ochtends naar mijn werk rijd, is het om het vriespunt, en komende week wordt weer sneeuw verwacht... Zal wel 10 april worden voor ik weer op 19" sta. Vind ik qua looks overigens niet eens nodig... Had de auto op 17" of 18" net zo goed gekocht.

Stoelverwarming? Kost een krats en een halve zaterdagmiddag - en dan kun je rustig aan doen.
O ja, niet aan de logo's (laten) peuteren! Active klinkt niet als crisis. Active klinkt actief, zoals wij jou kennen.

mvrgr, m'ns
Vandaag een stukje in de 2.0 automaat gereden, het was een hele zoektocht om geen hybride te vinden.

Het is echt een totaal andere auto als de Volvo. Mijn rijstijl zal er zeker rustiger van worden,. Je kijkt mooi vanaf de hoogte op het gepiepel neer.....!
Vandaag een stukje in de 2.0 automaat gereden, het was een hele zoektocht om geen hybride te vinden.

Het is echt een totaal andere auto als de Volvo. Mijn rijstijl zal er zeker rustiger van worden,. Je kijkt mooi vanaf de hoogte op het gepiepel neer.....!

We begrijpen wat je bedoelt, Joost, maar.... eye rolling smiley Een biertje voor degene die een echt elegante formulering vind smiling bouncing smiley

Iets anders.
Verschil van dag en nacht. Ik vind de RAV in wit, rood, of turquoise een prachtige auto. Maar in donkere kleuren - zwart, bruin, donkerblauw - niet om aan te gluren. Net als de meeste SUV's. Die je desniettegenstaande helaas te vaak in zeer donkere kleuren ziet: Cherokee, Grand Cherokee (zie je hier in CH alleen maar in het zwart crying smilie ) , Karoq, CRV, Q5, Q7, Levante, X3, X5, GLE, Cayenne, Escalade enzovoorts. Zelfs de sympathieke RAV krijgt in het zwart te veel penose-appeal.

Er zijn er gelukkig ook die je, hier in CH althans, vrijwel nooit in het zwart tegenkomt: Stelvio, Outlander, X-trail, Macan, QQ. (die er allemaal in het zwart ook niet uit zien trouwens)
En een paar die zwart, in mijn ogen, niet eens zo slecht staat. Dat zijn er overigens maar weinig. Countryman, F- en E-pace, X1, Tarraco, Model X, daar houdt het wel op, geloof ik. En ook die zien er in andere kleuren - British Racing Green, blauw, donkergrijs - beter uit.

Het staat eenieder natuurlijk volledig vrij het met mij oneens te zijn. Ik hoop evenwel van ganser harte dat je een leuke rode in gedachten hebt.

mvrgr, m'ns

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2019 22:54 door mns afd AE en D.
Ik zou in ieder geval zelf niet snel voor een grijze, zwarte of witte gaan, het zou dan toch wel iets blauws of roods worden. Al is een witte best fraai. Mijn eega moet nog wel wat wennen aan de hoekige wielkastomlijsting, die valt extra op in het wit. Van de RAV4 zijn er twee tinten blauw, die ik gereden heb was de donkere tint, die lichte maakt er (op de foto's die ik gezien heb) toch wel erg een 'grote smurf' auto van. Maar mischien valt het in de praktijk mee. We gaan binnenkort eens k/wijl/ken in Raamsdonskveer. Daar moeten er genoeg staan. Zou het dan toch weer een rode worden?

[www.youtube.com]
Als je wilt weten hoe het met de Brexit zit, kijk dan naar ' Uncivil War' op BBC first. Daar laat men zien dat men op briljante wijze de zwevende of de niet-kiezer heeft gepakt via social media met de slogan 'Take Back Control' . Niet omdat het beter is voor Engeland, maar gewoon omdat het kan!
De traditionele campagne om de EU niet te verlaten heeft hiertegen volkomen gefaald, al waren er waarschijnlijk meer Stay-stemmers.
En bedenk: de Leave campagne mocht alles bij elkaar liegen, de Stay campagne moest het netjes doen. En nu zitten we/ze nog steeds met de ellende.

@Joost: grote dikke vette bak. Begrijp ik dat je een niet hybride gaat rijden ?
Ik zou een zwarte nemen, dat past wel bij zo’n grote bak. Stemmig.
Rood of andere knallende kleurtjes zijn op zo’n. grote bak al gauw teveel van het goede. Maar zoals Moons zegt : dat is mijn persoonlijke mening.
Als je wilt weten hoe het met de Brexit zit, kijk dan naar ' Uncivil War' op BBC first. Daar laat men zien dat men op briljante wijze de zwevende of de niet-kiezer heeft gepakt via social media met de slogan 'Take Back Control' . Niet omdat het beter is voor Engeland, maar gewoon omdat het kan!
De traditionele campagne om de EU niet te verlaten heeft hiertegen volkomen gefaald, al waren er waarschijnlijk meer Stay-stemmers.
En bedenk: de Leave campagne mocht alles bij elkaar liegen, de Stay campagne moest het netjes doen. En nu zitten we/ze nog steeds met de ellende.

Plaatje

De Brexit is een zeer duidelijke waarschuwing (de zoveelste) hoe de media het gezonde verstand buiten spel kunnen zetten. Wij (het kuddedier 'mens' ) laten onszelf zeer makkelijk beïnvloeden en dat heeft al heel veel levens gekost. Ik denk ook dat de Brexit de slechtste optie was zowel voor the UK als Europa.
En dat terwijl ik vind dat Brussel middels een soort dictatoriale democratie Europa regeert. Het lokale volk kiest het mannetje wat mag gaan vertellen wat Brussel wil.

Het Britse volk heeft geprotesteerd.
Luid en duidelijk maar zonder na te denken hoe verder te gaan na de scheiding.
Want... de scheiding zou toch niet door gaan... toch?

Mammie, HELP
Hansje56
@Joost: grote dikke vette bak. Begrijp ik dat je een niet hybride gaat rijden ?
Ik zou een zwarte nemen, dat past wel bij zo’n grote bak. Stemmig.
Rood of andere knallende kleurtjes zijn op zo’n. grote bak al gauw teveel van het goede. Maar zoals Moons zegt : dat is mijn persoonlijke mening.

Hans, ik zou graag een 2.5 liter hybride willen, maar dan moet ik de 4x4 hybride (met extra elektromotoren op de achterwielen) nemen. Die is 5400 euro duurder dan de tweeliter automaat zonder hybride, dat is weer een flink bedrag extra in de bijtelling. De hybride zal zeker zuiniger zijn, rijd je hem als partikulier en rijd je hem langere tijd zou het zeker uitkunnen.
De tweewielaangedreven 2.5 hybride mag maar 800 g trekken, vandaar. De 4x4 hybride 1650 kg, de tweeliter benzine handgeschakeld 2.000 kg en de tweeliter automaat (die ik graag wil) 1.500 kg. Onze caravan doet 1300 kg. Niets is zo wispelturig als de trekgewichten bij Toyota.....

Ik snap wel wat je bedoelt en niets is zo persoonlijk als een kleur!
@rke, helemaal waar. In de film zie je dat ook duidelijk, degene die de tegencampagne vorm geeft loopt door het Hyde Park en ziet allerlei mensen op de telefoon turen. Het lijkt inderdaad alsof dat onze enige wijsheid is, tegenwoordig. Wie dat beheerst, beheerst de wereld.
@rke, helemaal waar. In de film zie je dat ook duidelijk, degene die de tegencampagne vorm geeft loopt door het Hyde Park en ziet allerlei mensen op de telefoon turen. Het lijkt inderdaad alsof dat onze enige wijsheid is, tegenwoordig. Wie dat beheerst, beheerst de wereld.

Toen er nog geen krant was, was het de stadsomroeper, toen werd het de krant, daarna de radio, toen de tv, daarna mocht het internet mee gaan doen en we zijn inmiddels bij de altijd beschikbare versie van het internet in de vorm van een mobieltje.

Maar de kern is hetzelfde: vertel de onzin overtuigend en een groot deel van het volk gelooft je.
Dat gaat zo ver dat een enkele een april grap volledig uit de hand loopt. Of een hoorspel op de radio voor "echt" wordt versleten met alle paniek van dien.
Joost, forever Toyota
Hans, ik zou graag een 2.5 liter hybride willen, maar dan moet ik de 4x4 hybride (met extra elektromotoren op de achterwielen) nemen. Die is 5400 euro duurder dan de tweeliter automaat zonder hybride, dat is weer een flink bedrag extra in de bijtelling. De hybride zal zeker zuiniger zijn, rijd je hem als partikulier en rijd je hem langere tijd zou het zeker uitkunnen.
De tweewielaangedreven 2.5 hybride mag maar 800 g trekken, vandaar. De 4x4 hybride 1650 kg, de tweeliter benzine handgeschakeld 2.000 kg en de tweeliter automaat (die ik graag wil) 1.500 kg. Onze caravan doet 1300 kg. Niets is zo wispelturig als de trekgewichten bij Toyota.....

Ik snap je overwegingen, de bijtelling is ook belangrijk. Dat ding stoot wel 128 gram Co2 uit per kilometer.
Nou betaalt de baas het weliswaar (de brandstof), maar eigenlijk doodzonde voor die drie weken de sleurhut erachter. Kleinere, lees lichtere caravan erachter ? smiling bouncing smileysmiling bouncing smiley
Kan je toch hybride rijden.
Mijn Mercedes stoot trouwens 121 gram uit, ook niet misselijk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2019 15:49 door Hansje56.
Hansje56
Joost, forever Toyota

Ik snap je overwegingen, de bijtelling is ook belangrijk. Dat ding stoot wel 128 gram Co2 uit per kilometer.
Nou betaalt de baas het weliswaar (de brandstof), maar eigenlijk doodzonde voor die drie weken de sleurhut erachter. Kleinere, lees lichtere caravan erachter ? smiling bouncing smileysmiling bouncing smiley
Kan je toch hybride rijden.
Mijn Mercedes stoot trouwens 121 gram uit, ook niet misselijk

Alternatief zou een C-HR kunnen zijn die 89 gram uitstoot. Helaas is de wisselauto lastig. En kun je je gehele leven onder het vergrootglas leggen. Jullie gaan een paar keer per jaar naar verre oorden, moet je gewoon lekker doen, maar fietsen in Garderen kan ook ;-) Gelukkg maken jullie geen verre vliegreizen. Daar kan ik me wel over opwinden, als je je auto voltankt betaal je meer belasting dan de KLM die net een volle 747 heeft afgetankt die 13.000 liter kerosine per uur verbruikt, bij de start trouwens 69 liter per minuut. Op 69 liter benzine zou ik zo'n 1000 km kunnen rijden. Om het even in perspectief te plaatsen.

Ik word geregeld gevraagd een werk te bezoeken in verre oorden, heb bijvoorbeeld ook al gezegd dat het vreemd is dt ik vier keer per jaar naar Antwerpen moet, terwijl er collega's zijn die dichterbij wonen. Zolang daar geen oplossing voor is maak ik me geen moment druk of de auto nou 89 gram of 120 gram CO2 uitstoot, zeg ik eerlijk. Wel de mate van uitstoot vind ik belangrijk, NOx van een oude diesel in de stad moet je proberen te voorkomen. Daar krijg je serieuze longziekten van.
Nog even aanvullend: voorheen beloonde de overheid een zuinige auto. In die situatie had ik kunnen kiezen voor de RAV4 4x4 die een stuk zuiniger is. Die doet 1 op 22,7 in plaats van 1 op 17,9. Die zuinige auto had een lagere bijtelling, dat werd dan beloond. Maar nu maakt dat (met dank aan de plug in hybrides) niets meer uit en is die auto 5400 euro duurder. Daar betaal je dan weer 22% extra bijtelling over.
rke

Toen er nog geen krant was, was het de stadsomroeper, toen werd het de krant, daarna de radio, toen de tv, daarna mocht het internet mee gaan doen en we zijn inmiddels bij de altijd beschikbare versie van het internet in de vorm van een mobieltje.

Maar de kern is hetzelfde: vertel de onzin overtuigend en een groot deel van het volk gelooft je.
Dat gaat zo ver dat een enkele een april grap volledig uit de hand loopt. Of een hoorspel op de radio voor "echt" wordt versleten met alle paniek van dien.

Inderdaad:
[www.nu.nl]
Joost
Jullie gaan een paar keer per jaar naar verre oorden, moet je gewoon lekker doen, maar fietsen in Garderen kan ook ;-

Ik ben zeker niet roomser dan de Paus. Wel overweeg ik een elektrische scooter voor woon-werk verkeer. Opladen kost niet zoveel, omdat ons dak vol ligt met zonne-panelen.

Nog drie weken, dan zitten we in Zuid-Frankrijk, dan een weekendtrip naar Dusseldorf (en dan gaat het orgel open als er ruimte is) en van de zomer naar Oostenrijk.

Ik heb ergens gelezen dat de uitstoot van een vliegtuig(en) zo hoog is dat je daarvoor met 14 miljoen oude dieseltjes hetcentrum in kan van steden waar het nu niet meer mag.
Toevallig vandaag in de Volkskrant een heel katern over het klimaat. Met daarin ook een verhaal over het klimaat in 2069. Dat het allemaal wel meeviel met de voorspellingen en dat de mens zeer flexibel is en allerlei oplossingen bedacht heeft om de uitstoot terug te brengen. (Zonne-centrales, gesloten kernenergie centrales, de bevolking in Afrika die minder groeit, de Chinezen die na een smogramp serieus werk maken van schoon.).
Hansje56
Joost
Jullie gaan een paar keer per jaar naar verre oorden, moet je gewoon lekker doen, maar fietsen in Garderen kan ook ;-

Ik ben zeker niet roomser dan de Paus. Wel overweeg ik een elektrische scooter voor woon-werk verkeer. Opladen kost niet zoveel, omdat ons dak vol ligt met zonne-panelen.

Nog drie weken, dan zitten we in Zuid-Frankrijk, dan een weekendtrip naar Dusseldorf (en dan gaat het orgel open als er ruimte is) en van de zomer naar Oostenrijk.

Ik heb ergens gelezen dat de uitstoot van een vliegtuig(en) zo hoog is dat je daarvoor met 14 miljoen oude dieseltjes hetcentrum in kan van steden waar het nu niet meer mag.
Toevallig vandaag in de Volkskrant een heel katern over het klimaat. Met daarin ook een verhaal over het klimaat in 2069. Dat het allemaal wel meeviel met de voorspellingen en dat de mens zeer flexibel is en allerlei oplossingen bedacht heeft om de uitstoot terug te brengen. (Zonne-centrales, gesloten kernenergie centrales, de bevolking in Afrika die minder groeit, de Chinezen die na een smogramp serieus werk maken van schoon.).

Dat is een eerlijk antwoord Hans. Gewoon lekker genieten van jullie vakantie. Ik ben geen Baudet aanhanger, maar zeg dat we ons niet blind moeten staren op de klimaatdoelen. Voorheen hadden we zure regen, ozon laag etc, ook dat hebben we overleefd. Uiteraard kunnen we wel een beetje zuinig zijn.
Het mooiste zou een tussenvorm zijn, van wat we nu voor klimaatdoelen hebben en wat Thierry zou willen. (En ik ben beslist geen fan van hem, ik vind hem de Wilders in schaapskleren).
Niks doen zoals Thierry voorstelt is onmogelijk, maar bij de huidige doelen word het bedrijfsleven ontzien. Ja, dat kost banen.
Ook Trump wil niks.
Niet dat ik op Groen-links zit te wachten, want dan gaan we allemaal weer op de fiets.

Het is inderdaad zoals je schrijft vreemd dat jij naar Antwerpen word gestuurd en de collega die daar dichtbij woont naar Alphen a/d Rijn. Daar valt veel te winnen.
En lease auto’s afschaffen voor degene die op kantoor werken. Ken verschillende mensen die in een dieseltje iedere dag naar het werk 15 km verderop rijden en er verder niet mee rijden. Geef ze een jaarabonnement op het O.V.
Moons afd. A&E
Een biertje voor degene die een echt elegante formulering vind

Het is wel een auto die ontzettend de WOW factor heeft. En dan bedoel ik niet eenmalig, maar iedere keer dat als je hem op slot zet, nog even achteruit kijkt en iedere keer denkt : WOW ! Een wagen die de aandacht blijft trekken, ook als je hem voor de tienduizendste keer ziet.
Dat heb ik met mijn huidige auto en in het verleden met de Golf GTI.
Iedere keer, keer op keer, die WOW factor. Mijn inziens zijn er maar weinig wagens die dat (bij mij) oproepen
Gisteren met een Volvo S90 op pad gegaan. De eigen V40 moest terug vanwege een terugroepactie aan de brandstofleiding en ik had een defect aan het slot van de achterklep. Ik kreeg daarom een leenauto mee, en dat was deze Titanic. Wat een enorm ding zeg! Vanuit de massagestoelen kijk je op een imposante motorkap uit. Van voren inderdaad indrukwekkend, van achteren vind ik hem ....hoe zal ik het netjes zeggen...niet moeders' mooiste.
Het rijden was geweldig! De adaptive cruise control werkt keurig, al ben je toch even bang dat tie niet op tijd afremt als de voorganger vertraagt. Het zelfsturen binnen de lijntjes ging ook goed, al geeft hij na een seconde of 20 wel aan dat je weer zelf moet sturen. En ga je drie keer over de strepen heen (wat met dit slagschip iets vaker gebeurt) heeft hij keurig het dichtstbijzijnde restaurant opgezocht omdat je een pauze moet nemen......

Handjes los bij 100 km/uur.....autonoom rijden niveau 2.
@Joost: in de nieuwste autoweek een test van onder andere de Rav4. En wint !
Hansje56
@Joost: in de nieuwste autoweek een test van onder andere de Rav4. En wint !

Ha leuk dat je het meldt Hans. Superbedankt! Ik ga er bijna weer lid om worden. Of ik ga misschien even het artikel downloaden.
Ik heb de bestelling geplaatst trouwens, ik moet nog even afwachten of deze wordt goedgekeurd. Daar twijfel ik nog over. Mocht het dan gaan lukken.....speciaal voor M'ns, een rooie!
Dank je Hans, vandaag gingen we even langs de dealer in Breda die een rode heeft staan. In exact de door mij gewenste uitvoering.

In dezelfde kleur als deze C-HR, die lekker in het zonnetje stond

Deze is speciaal voor Mns

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close