mns afd AE en D

Het leven is idd vol dilemma's, zekers. Joosts autokeuze is er - misschien - zo eentje. Maar de jouwe niet. Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar ik zou zeggen: niet doen, go with the flow.

Only dead fish go with the flow, waarde M´ns, Dat weet je toch? winking smiley

Wij reorganiseren vrijwel dagelijks sinds 1988 nut smiley. Ik ga er ALTIJD vanuit dat iedere organisatieverandering een verbetering betekent totdat het tegendeel blijkt, er hebben immers knappe(re) koppen over nagedacht. Managers cursussen dienend leiderschap gevolgd, meetings (stand-ups heet dit tegenwoordig) belegd, peptalks gehouden, overtuigd, nogmaals overtuigd en daarna de omklap. Uiteindelijk resultaat is een periode navelstarten want-wie-is-nu-waar-van? Van harkjes-naar-agile-en-weer-terug-en-uiteindelijk-toch-agile-maar-dan-een-beetje. En natuurlijk PINO (Prince in name only) Ben je er nog?

Het resultaat is meestal, als ik naar collega's om mij heen kijk, meer dead fish going with the flow, met hun; "Ik moet nog 11 jaar". Daarom ga ik altijd voor de reorganisatie en optmalisatie. Volle bak vooruit! Dat optimalisaties meestal sub-optimaal eindigen? Soit, dan gaan we schaven, navelstaren, weer een beetje optimaliseren etc. etc. cool smiley

Maar waar is die (eind) gebruiker nu eigenlijk gebleven???confused smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2019 12:20 door Idefiqs.
In het geval van defensie moeten die pang pang roepen, helmen en uitrusting delen. Goede spullen slopen om andere spullen aan de gang te houden.
Idefiqs
mns afd AE en D

Het leven is idd vol dilemma's, zekers. Joosts autokeuze is er - misschien - zo eentje. Maar de jouwe niet. Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar ik zou zeggen: niet doen, go with the flow.

Only dead fish go with the flow, waarde M´ns, Dat weet je toch? winking smiley

Wij reorganiseren vrijwel dagelijks sinds 1988 nut smiley Volle bak vooruit!

thumbs up
Tuurlijk, Idfiqs! Spreekt vanzelf. Geldt ook voor rke, ben ik van overtuigd.

Juist omdat het mijnenveld van én functies én locaties én competenties én accountabilities (én preferred suppliers, én...., én...., én.... ) aan één stuk door van configuratie verandert (met alle mogelijk explosieve gevolgen van dien) dunkt het mij uiterst zinnig* je niet al te eigenzinnig en behoudend te betonen in iets toch goeddeels Nebensachliches als de keuze van de auto van dienst, daar vooral geen halszaak van te maken* , aan te geven dat je in staat bent te onderscheiden waar, binnen jouw werkzaamheden, de prioriteiten liggen* en die autokeuze (desnoods binnen afgesproken marges) gewoon lekker aan de baas uit te besteden* . Heeft die ook wat nuttigs te doen. En loopt ie je niet voortdurend voor je voeten*.

mvrgr, m'ns

* zeker als je op projectbasis via de moderne slaventussenhandel bent gedetacheerd (in een behoorlijk verzadigde markt)

edit - leestekens

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2019 16:19 door mns afd AE en D.
Idefiqs
Wij reorganiseren vrijwel dagelijks sinds 1988 nut smiley. Ik ga er ALTIJD vanuit dat iedere organisatieverandering een verbetering betekent totdat het tegendeel blijkt, er hebben immers knappe(re) koppen over nagedacht. Managers cursussen dienend leiderschap gevolgd, meetings (stand-ups heet dit tegenwoordig) belegd, peptalks gehouden, overtuigd, nogmaals overtuigd en daarna de omklap. Uiteindelijk resultaat is een periode navelstarten want-wie-is-nu-waar-van? Van harkjes-naar-agile-en-weer-terug-en-uiteindelijk-toch-agile-maar-dan-een-beetje. En natuurlijk PINO (Prince in name only) Ben je er nog?

Het resultaat is meestal, als ik naar collega's om mij heen kijk, meer dead fish going with the flow, met hun; "Ik moet nog 11 jaar". Daarom ga ik altijd voor de reorganisatie en optmalisatie. Volle bak vooruit! Dat optimalisaties meestal sub-optimaal eindigen? Soit, dan gaan we schaven, navelstaren, weer een beetje optimaliseren etc. etc. cool smiley

En dan dacht ik het moeilijk te hebben op het werk cool smiley
mns afd AE en D
Zeker als je op projectbasis via de moderne slaventussenhandel bent gedetacheerd (in een behoorlijk verzadigde markt)

De detacheringshandel gaat juist over tijdelijke krachten die je inhuurt zolang je ze nodig hebt. En nu iedere manager zwarte band lean heeft (lees een vrekken/schraapcursus gedaan heeft), is er vaak geen financiële ruimte meer om iets goed te doen.

Die cursussen en moderne technieken zijn ook echt vervelend. Vroeger heette het samenwerken, een ploeg, een ochtendoverleg, een werklijstje en een voorman. Tegenwoordig noemen we het agile, scrum, standupmeeting, backlog en scrummaster.
En zo gaat het met elk oude-wijn-idee, er moet een nieuwe zak omheen. En dat maakt het leven moeilijk, een subprogramma werd een module en tegenwoordig heet het een method.
Welk dialect spreek jij? Procedureels, modulairs of OO's?

Maar dat is slechts een deel van het probleem. Het andere deel is dat meneer Toyota eens ging bestuderen waar bezuinigd kon worden op bedrijfskosten. Zij noemden dat lean werken en dit idee is later door een paar mensen in de handel gezet als 'de nieuwe manier van bedrijfsvoeren'. En nu leidt nog een enkele eigenwijze manager zijn bedrijf op zijn eigen (en wijze) manier.

Ooit was er een managementmethode die onderzocht waarin jouw bedrijf zichzelf onderscheidde van de rest en juist dat onderscheid werd beoordeeld op goede en slechte eigenschappen.
Hopeloos achterhaald, zo 1960.....

Dat doen we dus niet meer, we vechten nu mager en met gekleurde bandjes. We huren dure consultants per maand in en verbazen onszelf er over dat zij geen commitment hebben naar het bedrijf wat iedere maand wil beslissen of de consultant nog een maand mag blijven. We verbazen onszelf er over dat die consultant niet meer echt gemotiveerd is na de zoveelste hei-sessie of het echt niet met een man minder kan.

Eerlijk gezegd: zolang jullie mij kunnen gebruiken zal ik naar eer en geweten mijn best doen de juiste adviezen te geven. En aan het eind van het contract gaan we weer ieder onze eigen weg.
No hard feelings, geen liefde, gewoon betaalde arbeid.
Ieder uurtje een factuurtje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-03-2019 18:04 door rke.
rke
mns afd AE en D
Zeker als je op projectbasis via de moderne slaventussenhandel bent gedetacheerd (in een behoorlijk verzadigde markt)

De detacheringshandel gaat juist over tijdelijke krachten die je inhuurt zolang je ze nodig hebt. En nu iedere manager zwarte band lean heeft (lees een vrekken/schraapcursus gedaan heeft), is er vaak geen financiële ruimte meer om iets goed te doen.

Die cursussen en moderne technieken zijn ook echt vervelend. Vroeger heette het samenwerken, een ploeg, een ochtendoverleg, een werklijstje en een voorman. Tegenwoordig noemen we het agile, scrum, standupmeeting, backlog en scrummaster.
En zo gaat het met elk oude-wijn-idee, er moet een nieuwe zak omheen. En dat maakt het leven moeilijk, een subprogramma werd een module en tegenwoordig heet het een method.
Welk dialect spreek jij? Procedureels, modulairs of OO's?

Maar dat is slechts een deel van het probleem. Het andere deel is dat meneer Toyota eens ging bestuderen waar bezuinigd kon worden op bedrijfskosten. Zij noemden dat lean werken en dit idee is later door een paar mensen in de handel gezet als 'de nieuwe manier van bedrijfsvoeren'. En nu leidt nog een enkele eigenwijze manager zijn bedrijf op zijn eigen (en wijze) manier.

Ooit was er een managementmethode die onderzocht waarin jouw bedrijf zichzelf onderscheidde van de rest en juist dat onderscheid werd beoordeeld op goede en slechte eigenschappen.
Hopeloos achterhaald, zo 1960.....

Dat doen we dus niet meer, we vechten nu mager en met gekleurde bandjes. We huren dure consultants per maand in en verbazen onszelf er over dat zij geen commitment hebben naar het bedrijf wat iedere maand wil beslissen of de consultant nog een maand mag blijven. We verbazen onszelf er over dat die consultant niet meer echt gemotiveerd is na de zoveelste hei-sessie of het echt niet met een man minder kan.

Eerlijk gezegd: zolang jullie mij kunnen gebruiken zal ik naar eer en geweten mijn best doen de juiste adviezen te geven. En aan het eind van het contract gaan we weer ieder onze eigen weg.
No hard feelings, geen liefde, gewoon betaalde arbeid.
Ieder uurtje een factuurtje.

Niet doen, rke, niet te veel ressentiment.
Gewoon, zoals Idefiqs zei, Volle bak vooruit!

mvrgr, m'ns
Hansje56
Idefiqs

Nou inderdaad, ik ga nooit meer zeuren dat we met een nieuw rapportageformat moeten werken.
Joost veelrijder
Hansje56
Idefiqs

Nou inderdaad, ik ga nooit meer zeuren dat we met een nieuw rapportageformat moeten werken.

Dat bedoel ik nu ( als ik als loonslaaf weer een keer te keer mag gaan tegen zaken waar ik toch geen invloed op heb). Men goochelt weer een alles-wordt-mooier konijn uit de hoge hoed en de loonslaven mogen weer als makke schapen de andere kant uitrennen. Zet er wat dobermann managers op, slacht wat schaapjes en het komt helemaal goed.

Nogmaals: Niet iedere verandering is een verbetering.
Met de buik net boven het water met het getij mee drijven is een keuze.

De mijne is het niet, ik beïnvloed de loop der dingen liever. Al is het maar met kleine stappen, invloed (kunnen) uitoefenen is ook een keuze.
Idefiqs

De mijne is het niet, ik beïnvloed de loop der dingen liever. Al is het maar met kleine stappen, invloed (kunnen) uitoefenen is ook een keuze.

Eens! En altijd! Maar, Idefiqs, niet zo makkelijk als je geen vaste aanstelling hebt...****

m'ns
zeker als je op projectbasis via de moderne slaventussenhandel bent gedetacheerd (in een behoorlijk verzadigde markt).
zoals rke.

mvrgr,
m'ns

PS, Idefiqs,
En als buitenlander in CH, waar de arbeidsrechtelijke bescherming van werknemers sowieso nog steeds op niveau 1850 ligt, al helemaaaaaal niet crying smilie
Gelukkig is onze arbeids/verblijfsvergunning net weer voor de komende vijf jaar verlengd... nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2019 00:16 door mns afd AE en D.
mns afd AE en D
Idefiqs

Eens! En altijd! Maar, Idefiqs, niet zo makkelijk als je geen vaste aanstelling hebt...****

m'ns
zeker als je op projectbasis via de moderne slaventussenhandel bent gedetacheerd (in een behoorlijk verzadigde markt).
zoals rke.

mvrgr,
m'ns

PS, Idefiqs,
En als buitenlander in CH, waar de arbeidsrechtelijke bescherming van werknemers sowieso nog steeds op niveau 1850 ligt, al helemaaaaaal niet crying smilie
Een van de redenen dat ik zo weinig tijd voor jullie heb, is dat ik inmiddels aan mijn vijfde (tijdelijke) baan in anderhalf jaar tijd toe ben. En ik schat dat ik over een paar maanden opnieuw op zoek kan. Gelukkig is onze arbeids/verblijfsvergunning net weer voor de komende vijf jaar verlengd... nut smiley

Wat mij vooral stoort, er is geen vertrouwen meer.

Ik moet tegenwoordig voor een aanpassing die in twee uurtjes tijd uitgevoerd kan worden minimaal acht uur administratieve onzin doen. Formuliertje hier, formuliertje daar, documentatie voor de een, documentatie voor de ander, toestemming van nitwit nr 1, toestemming van nitwit nr 2, overleg met manager van gebruiker, overleg met gebruiker en iedere neus moet dezelfde kant uit.

Ik heb wat vrienden en kennissen in de gezondheidszorg. Als je gaat kijken hoe lang de noodzakelijke handeling duurt tegenover de totale handeling, dan is die verhouding helemaal zoek. En wij, als zielige patiënten, mogen een uurtje zorg ontvangen in ruil voor acht uur werk van diverse verpleegkundigen, artsen, managers, beslissers en nog veel meer mensen waarvan iedere neus dezelfde kant uit moet staan voordat jij geholpen bent met jouw kwaaltje. En het is niet zo dat die mensen allemaal aan neuspeuterij doen, dat zeker niet.
Maar wij betalen wel die acht uur via de verzekering (enkele van die neuzen) en klagen ondertussen dat geen enkele arts of verpleegster tijd heeft. Dat bij ieder kwaaltje de toverwoorden paracetamol, diclofenac, ibuprofen en oxazepam naar boven komen drijven.
Terwijl de oplossing soms net onder het oppervlak ligt en vaak zelfs met een goed advies van de arts al boven water getoverd kan worden. De arts die dan een uurtje niet-declarabele tijd in jou zal moeten investeren.

Vroeger had het management fiducie in hun personeel, tegenwoordig hebben we prachtige software die je zinvolle vragen stelt als "wanneer is het klaar" en zoveel managers, beslissers en meedenkers dat we door de bomen het bos niet meer zien.....

En ja, ik maak ook software.
Van geheel andere orde, maar zeker auto gerelateerd.
Komende zaterdag laat ik de Mercedes chiptunen. Heb nu 122 pk en 200 nm koppel, dit word 175 pk en 310 nm koppel.
Iemand die ik ken via hier, met ook een Mercedes (zelfde motor als de mijne), heeft hem pas laten chiptunen en is zeer tevreden over het resultaat.
Bedrijf zit dichtbij, in Berkel en Rodenrijs.
Hansje56
Van geheel andere orde, maar zeker auto gerelateerd.
Komende zaterdag laat ik de Mercedes chiptunen. Heb nu 122 pk en 200 nm koppel, dit word 175 pk en 310 nm koppel.
Iemand die ik ken via hier, met ook een Mercedes (zelfde motor als de mijne), heeft hem pas laten chiptunen en is zeer tevreden over het resultaat.
Bedrijf zit dichtbij, in Berkel en Rodenrijs.

Waarom?

Wist niet dat jij zo'n scheurneus was, Hans.
Kom je kracht tekort? Of dacht je je verbruikscijfers nog te kunnen verbeteren? De toekomstige inruilwaarde?
Of omdat het zo dichtbij kan?

Hoe zit het met fabrieksgarantie, verzekering, WVW, uitstootwaardes, BPM naheffing?
Extra slijtage? Lange termijn houdbaarheid in het algemeen?

Laat je je auto wel even keurig keuren door de daarvoor in het leven geroepen en bevoegde instanties?
Eventuele homologaties kunnen stevig in de papieren lopen....

Bijna 45% vermogenswinst en 55% meer trekkracht... Alleen met een beetje herprogrammeren van een kenveldje. Toe maar!
Waarom doen ze dat in Stuttgart in de fabriek niet? Moet toch goud mee te verdienen zijn, zou je zeggen. Wat een misser van MB, zeg!
Echt te dom om voor de duivel te dansen, die MB ingenieurs...
Zullen die Berkelse golden boys wel prachtige plausibele Roderijse antwoorden voor klaar hebben liggen. De Schildbürgers zijn er niets bij...
Of schroeven ze er in Berkel Roderijs stiekem twee extra turboladers op?

Zal ook wel een forse duit kosten, bij zulke beloften.
Heb je ook gedacht aan die nieuwe bandenset die je bij deze plotseling vrijkomende oerkrachten ongetwijfeld ineens nodig zult hebben?
En de remmerij?

Iets anders: Geloof jij nog in sprookjes, Hans? Jij, Hans, die toch ervaring hebt met Gemene Schoonmoeders...
Wil je echt de Geest uit de Fles? Bedenk wel: menigeen heeft zich nog lelijk vertild aan die drie wensen, die hij van die Goede Geest mocht doen...
(Goede Geest? Lijkt me eerder een gevalletje Grote Boze Wolf, trouwens)

Heb je één van je dromen verwezenlijkt, Hans, zo'n fraaie Mercedes, wil je die droom alsnog vern**ken...
Ik dacht, heel naïef, dat jouw leven spannend genoeg was.
Wil je daar je zaterdagmorgen aan wijden, c.q. opofferen?

Just my two cents, Hans.

mvrgr, m'ns, afdeling A E & D

.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2019 00:13 door mns afd AE en D.
Ik zou het niet zo zeggen zoals ons aller M'ns, maar ik zou ook geen fan zijn van chiptunen. Een motor is het compromis tussen power, verbruik, uitstoot en betrouwbaarheid. Wil je van het ene meer, dan zal het ten koste gaan van het andere. Anders hadden ze dat in Stuttgart al optimaal afgeregeld. Zeker als het niet de eigen fabrikant is die dit doet. De chiptuner zal ongetwijfeld zeggen dat men gebruik maakt van de reserves die de fabrikant aanhoudt, maar is dat werkelijk zo? Hun zijn geen eigenaar van jouw prachtige auto. Hoe zit het met de fabrieksgarantie? We willen Hans als 90-jarige acher de rollator ook graag in 2048 met zijn jongensdroom bij Klokje Rond zien als die prachtige Benz de 6 ton aantikt.

mns afd AE en D
Heel veel tekst

.

Dat is wel heel veel tekst om iemands beslissing af te kraken. Het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar ik vind het een beetje rottig verwoord.
Er is een situatie waarbij tunen mijns inziens wel kan, bij sommige Europese merken heb je dezelfde motor in b.v. drie verschillende vermogensvarianten. Het vermogen is dan afhankelijk van de instellingen van de computer. Er geldt dan een meerprijs voor de krachtigste versie, persoonlijk zou ik me in de minst sterke wel een beetje genaaid voelen, immers het kost voor de fabrikant niks meer om er meer pk's uit te halen. Misschien is dat hier ook wel het geval, dan zou je natuurlijk zonder gevaar kunnen tunen.

Van de Volvo V40 weet ik dat er voor dezelfde motor een D4 versie aanwezig is die geen 120 maar 190 pk biedt. Maar dan is er een extra turbo gemonteerd. Dat is wel een andere situatie. Mijn collega heeft zo'n V40 en ondanks haar lagere gewicht, haar mooie blonde haar en haar ranke figuur (wat 2/3 is van wat ik weeg) heeft ze een flink meerverbruik. Extra pk's kosten dus altijd verbruik, is het alleen al dat je meer wordt uitgedaagd. Voor mij zou het niet hoeven, met 120 pk kom ik weinig te kort.
De Schaduw
mns afd AE en D
Heel veel tekst

.

Dat is wel heel veel tekst om iemands beslissing af te kraken. Het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar ik vind het een beetje rottig verwoord.

A, E en D staat voor Adviesgericht, Eigengereid en Daadkrachtig. ;-)

Hans, succes met je aanpassing aan de auto hoor, maar we hopen dat-ie wel heelblijft! Voor je eigen geluk, bedenk goed wat je doet!

edit leestekens

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2019 09:05 door Joost veelrijder.
Ik heb afgezegd. Meerderen adviseerden het niet te doen. Zal vanavond in gaan op het waarom niet (nu op werk)
Gelukkig Hans! Zou je er twee jaar in rondrijden kun je het wel doen, denk ik. Maar je wilt je droom langer houden.
Zoals beloofd nog even de redenen benoemen waarom ik het niet doe.
1) de fabrieksgarantie vervalt, mocht ik later problemen krijgen, dan heb ik geen garantie.
2) het verzorgt iets extra slijtage aan banden, remmen en versnellingsbak.
3) teveel aan de grens van wat de motor aan kan.

Waarom ik het wilde was niet zo zeer voor het extra vermogen. (Hij snelt al onder de tien seconden naar de 100 en de topsnelheid is 210). Het ging mij meer om het koppel laag in de toeren. Hard rijden kan je nergens ( behalve stukken in Duitsland ) en inderdaad ik ben geen scheurneus zoals Moons zich afvraagt.
Zoals Joost beschreef heeft Mercedes inderdaad dezelfde motor (1.6) liggen in diverse uitvoeringen.
De 180 van 122 pk en de 200 van 156 pk.
De tuner beloofde op te tunen naar 175 pk en 310 nm. Vooral die enorme vermogenstoename zorgt er mijn inziens voor dat de grens van de motor word bereikt. Lijkt mij niet goed.

Was het inderdaad voor een korte periode, een lease-auto dan had ik het misschien wel gedaan. Toch verstandiger om het maar niet te doen. Niet dat ik van plan was er 20 jaar in te rijden met een km stand van 600.000 km.
Zoals al beschreven bij Joost: de voorpret is het leukst. Voor deze aankoop 5 jaar rond gekeken, gelezen etc.
Die voorpret is er nu weer. Mettertijd een nieuwe CLA of misschien wel een C-klasse.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2019 16:47 door Hansje56.
Hans, je zou nog een fabriekstuning kunnen overwegen naar 156 pk (als dat kan). Dan blijft de garantie waarschijnlijk wel van kracht.
Joost, veelrijder
Hans, je zou nog een fabriekstuning kunnen overwegen naar 156 pk (als dat kan)

Ik vermoed van niet, krijg geen resultaten bij google. Alleen mogelijk bij Brabus (die neemt de fabrieksgarantie over tot 3 jaar). Maar kost ook een paar centen.

Mijn man komt net thuis: “ ik moet wat opbiechten”. Tegen een paaltje gereden bij achteruit rijden. Alleen lakschade.
Wat een reacties....wat een ongelofelijk zure aanstellers.

Over een vliegshow met de twee grondleggers van onze luchtvaart. Kunnen mensen dan helemaal niets hebben? Wat een walgelijke aandachttrekkerij van deze mensen met ontzettend domme reacties. Wat is het volgende...koken op gas mag niet meer want dat doet ons aan de holocaust denken. Ongesteld gezeik is het, laat ze lekker een bom op die stad donderen met al dat gejank.
Niemand kan meer tegen een beetje geluidsoverlast

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-03-2019 21:03 door Kees Kwaks.
Hansje56
Joost, veelrijder
Hans, je zou nog een fabriekstuning kunnen overwegen naar 156 pk (als dat kan)

Ik vermoed van niet, krijg geen resultaten bij google. Alleen mogelijk bij Brabus (die neemt de fabrieksgarantie over tot 3 jaar). Maar kost ook een paar centen.

Mijn man komt net thuis: “ ik moet wat opbiechten”. Tegen een paaltje gereden bij achteruit rijden. Alleen lakschade.

Geluk bij een ongelukje, Hansje: jullie hebben nog een vol spaarvarken staan! smileys with beer
(helaas gaan die uitgespaarde tuning-euro's nu naar de spuiter... crying smilie )

mvrgr, m'ns
Zolang hij zelf niet achteruit tegen een paal is gaan staan is alles nog prima te herstellen.....Het is maar brik en plastic Hans. Snel herstellen die Ka.
Boppie
Wat een reacties....wat een ongelofelijk zure aanstellers.

Over een vliegshow met de twee grondleggers van onze luchtvaart. Kunnen mensen dan helemaal niets hebben? Wat een walgelijke aandachttrekkerij van deze mensen met ontzettend domme reacties. Wat is het volgende...koken op gas mag niet meer want dat doet ons aan de holocaust denken. Ongesteld gezeik is het, laat ze lekker een bom op die stad donderen met al dat gejank.

De tweede wereldoorlog heeft heel wat trauma's op zijn naam staan. Ik ken wel de nodige mensen die allerlei rare afwijkingen hadden doordat ze de oorlog meegemaakt hebben. Mensen die plastic zakjes (ook boterhamzakjes) omspoelden om opnieuw te gebruiken, mensen die een hele oude voorraad zeep (genoeg voor een compleet weeshuis een jaar lang) op zolder bewaarden.... (ik heb nog steeds een stuk zeep van voor de oorlog. De verpakking is in zeer slechte conditie maar ik vind het een leuk hebbedingetje).

Maar, 1945 is inmiddels 74 jaar geleden, je zal echt goed moeten zoeken om iemand te vinden die bewust de oorlog meegemaakt heeft.
Wat betreft de Bijlmerramp, er zijn maar weinig mensen die deze ramp zo bewust hebben meegemaakt dat zij er trauma's van kunnen hebben. Als je een flat sloopt waar in iedere appartement vijftien illegalen wonen heb je al snel veel mensen gedupeerd, maar de 43 mensen van de Bijlmerramp staan in geen enkele verhouding met de miljoenen slachtoffers van WO II.

Qua milieu vind ik het jammer van al die CO2. Maar we maken ons toch niet druk om de CO2 uitstoot, dus dan moet een vliegshow ook kunnen. Of lekker de rally-doos uitlaten op een mooie (winderige en regenachtige) zondag...
Ongesteld gezeik dus. Maar goed...janken om niets en verontwaardigd zijn lijkt een sport te worden. En deze mensen maken er topsport van.
Ik heb ook wel een trauma hoor, ik durf eigenlijk niet meer met de caravan over bruggen heen te rijden sinds we in de zomer van 2018 Genua passeerden.....Elk tasje dat mijn vrouw in de caravan stopt haal ik er in de nacht voordat we vertrekken uit. ;-)
Joost veelrijder
Ik heb ook wel een trauma hoor, ik durf eigenlijk niet meer met de caravan over bruggen heen te rijden sinds we in de zomer van 2018 Genua passeerden.....Elk tasje dat mijn vrouw in de caravan stopt haal ik er in de nacht voordat we vertrekken uit. ;-)

Een groot hek rond Genua. Dat zal ze leren.

Dit is een echte tobsport. Je moet alle media in de gaten houden en continu scannen naar berichten over ongewenste activiteiten in de buurt van jouw achtertuin.

Het is een sport waar je uren mee bezig kan zijn en slechts weinig volkeren beheersen deze sport zo goed als de Nederlanders. Een van de prettige kanten van deze sport is dat je er van alles bij kan betrekken. Zelfs zaken waar je helemaal niets aan kan doen, zoals het weer of de lichtsterkte buiten en overdag.
De auto van een ander (uiteraard) is ook een geliefd object bij deze sporters. Je kan de auto te groot, te duur, te opzichtig, te jeugdig, te oubollig, te oud, te gaar en zelfs te rood of te gewoon vinden. En het stopt niet bij die ene auto, de overige auto's in een gezin kunnen ook allemaal grondig bekritiseerd worden waarbij zelfs het minuscule plastic symbooltje aan de voor(of achter-)kant niet overgeslagen wordt. Daarnaast is veel levenservaring, tijd om over die geranium te staren en het bijwonen van meetings met buren strikt noodzakelijk. Tijdens deze meetings worden de acties die niet-aanwezigen moeten ondernemen uitvoerig besproken. Dit bespreken gebeurt traditiegetrouw met een kopje lauwe, slappe koffie waarbij een smakelooos wafeltje in die koffie gedoopt wordt om eventuele plastic tanden te ontzien.

Af en toe raapt een van de sporters alle moed bijeen en spreekt bij een toevallige ontmoeting een van de niet-aanwezigen aan op bijvoorbeeld de leeftijd van de auto. Bij dit aanspreken gaat de sporter er zonder meer van uit dat hij/zij gelijk heeft. Immers, de zaak is al meermaals uitgebreid besproken in een van de vele meetings. Een reactie als 'dat kan toch niet waar zijn' is daarmee een lastige uitdaging voor de sporter en veel sporters moeten deze uitdaging helaas laten voor wat het is. Het kost moeite om de top te bereiken en niet iedere sporter is daar al klaar voor.

Ik ken deze sport uit mijn directe omgeving en ik heb in deze tak van sport wel enkele successen weten boeken. Maar mijn persoonlijke drijfveer om deze sport te beoefenen ligt meer in zaken die ik als onrecht jegens mijzelf ervaar. Een parkeerplaats inpikken met een accubak in een wijk waar ook zonder accubakken al een parkeerprobleem is, is een voorbeeld van zulk onrecht.
Ik ben echter maar weinig aanwezig op de koffie-meetings, er moet iets te bespreken zijn en ik gun mijn medesporters het plezier van een lijdend voorwerp.
De Schaduw
mns afd AE en D
Heel veel tekst

.

Ik geef u geen ongelijk, beste Schaduw, dat u de indruk hebt, dat ik Hansjes beslissing afkraak. Maar, gelooft u mij, niets is minder waar. Ik wil e.e.a. , nu ik even een beetje meer tijd heb, graag in perspectief plaatsen.

Hans en ik ik kennen elkaar alweer een tijdje. Sinds 2010 schat. Aanvankelijk via De Enige Echte Onverbiddelijke AW MyWeblog Contest en de daaraan gelieerde, altijd prettig geanimeerde Bloggersbar. Later in dit hoekje van het forum, alsmede van real life bloggersbijeenkomsten. Ik ken Hansje als een fijngevoelig man én als een rustig rijder. Een man die hart heeft voor zijn mensen (man vrienden werk collega's patiënten) . Een man met oog zowel voor detail, als grote lijn. Een man die zuinig is met zijn spullen.
En Hans kent mij.

Er is een oud Vietnamees spreekwoord dat luidt: "Een gericht schot is beter dan tien haastige salvo's." Dat geldt vanzelfsprekend niet alleen in de jungle van Indo-China en het hooggebergte van Afghanistan, maar eveneens - en misschien nog wel sterker - voor proza. Minder is vaak meer.

Welnu, eergisterenavond las ik Hansjes voornemen zijn auto te laten chiptunen. "Wat doe je nou, Hans? " , dacht ik, "Zo ken ik je niet". Wat nu te doen om een verre vriend te behoeden voor stappen die hij later wellicht nog berouwen zal? Ik klom gelijk in het toetsenbord om uiting te geven aan mijn bezorgdheid.
Maar, zoals dat soms gaat, hoe ik de woorden ook koos, hoe ik ook wikte en woog, hoe ik de woorden ook jongleerde, ik liet ze telkens weer door de vingers glippen, ik kreeg de juiste toon niet te pakken, het klonk allemaal nergens naar (bovendien, erger nog, klonk het alsof ik Hans die 175 PK niet gunde) . De ene keer te soft, de volgende weer te hard, dan te behoedzaam, later te behoedend, dan wel te slijmerig, of te bevoogdend. Te dit de toon, te dat de ondertoon, en telkens klonk het weer nergens naar. Je weet wat je zeggen wil, maar de woorden zijn te glad, te arglistig, ze ontsnappen, laten zich niet temmen.

Kortom, de juiste woorden voor het gerichte schot kon ik niet vinden. Nu moeten scherpschutters het natuurlijk altijd hebben van geduld, maar.... zaterdag is dichtbij en komt met rasse schreden nader. Ik sloot mijn laptop. "Dat meen je niet, m'ns? ", hoorde ik mijn betere zelf zeggen "Was jij niet van de afd A E & D? Nou dan! " Enfin, a man 's got to do, what a man 's got to do, right? Laptop weer geopend en onder het motto "Het moet dan maar" - uit armoe dus - heb ik, net als VanAgt destijds in De Punt, dan maar geopteerd voor brute force: het spervuur.

Nee, elegant is anders. Maar je moet toch wat, niet?

Ik neem aan dat Hansje het mij niet euvel duidt. Hij kent mij langer dan vandaag.
Hoe het ook zij, ik ben blij dat Hans op zijn schreden is teruggekeerd.

mvrgr, m'ns

* "Compartimenteren" noemde de toenmalige minister het destijds eufemistisch. Hij had er zelfs de luchtmacht voor opgetrommeld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2019 02:23 door mns afd AE en D.
Leuke plaatjes, Joost!
mvrgr, vanuit een verwaaid Seetal, m'ns
De schaduw en Moons
De Schaduw
mns afd AE en D
Heel veel tekst

Ik geef u geen ongelijk, beste Schaduw, dat u de indruk hebt, dat ik Hansjes beslissing afkraak. Maar, gelooft u mij, niets is minder waar. Ik wil e.e.a. , nu ik even een beetje meer tijd heb, graag in perspectief plaatsen.

Hans en ik ik kennen elkaar alweer een tijdje. Sinds 2010 schat. Aanvankelijk via De Enige Echte Onverbiddelijke AW MyWeblog Contest en de daaraan gelieerde, altijd prettig geanimeerde Bloggersbar. Later in dit hoekje van het forum, alsmede van real life bloggersbijeenkomsten. Ik ken Hansje als een fijngevoelig man én als een rustig rijder. Een man die hart heeft voor zijn mensen (man vrienden werk collega's patiënten) . Een man met oog zowel voor detail, als grote lijn. Een man die zuinig is met zijn spullen.
En Hans kent mij.

Er is een oud Vietnamees spreekwoord dat luidt: "Een gericht schot is beter dan tien haastige salvo's." Dat geldt vanzelfsprekend niet alleen in de jungle van Indo-China en het hooggebergte van Afghanistan, maar eveneens - en misschien nog wel sterker - voor proza. Minder is vaak meer.

Welnu, eergisterenavond las ik Hansjes voornemen zijn auto te laten chiptunen. "Wat doe je nou, Hans? " , dacht ik, "Zo ken ik je niet". Wat nu te doen om een verre vriend te behoeden voor stappen die hij later wellicht nog berouwen zal? Ik klom gelijk in het toetsenbord om uiting te geven aan mijn bezorgdheid.
Maar, zoals dat soms gaat, hoe ik de woorden ook koos, hoe ik ook wikte en woog, hoe ik de woorden ook jongleerde, ik liet ze telkens weer door de vingers glippen, ik kreeg de juiste toon niet te pakken, het klonk allemaal nergens naar (bovendien, erger nog, klonk het alsof ik Hans die 175 PK niet gunde) . De ene keer te soft, de volgende weer te hard, dan te behoedzaam, later te behoedend, dan wel te slijmerig, of te bevoogdend. Te dit de toon, te dat de ondertoon, en telkens klonk het weer nergens naar. Je weet wat je zeggen wil, maar de woorden zijn te glad, te arglistig, ze ontsnappen, laten zich niet temmen.

Kortom, de juiste woorden voor het gerichte schot kon ik niet vinden. Nu moeten scherpschutters het natuurlijk altijd hebben van geduld, maar.... zaterdag is dichtbij en komt met rasse schreden nader. Ik sloot mijn laptop. "Dat meen je niet, m'ns? ", hoorde ik mijn betere zelf zeggen "Was jij niet van de afd A E & D? Nou dan! " Enfin, a man 's got to do, what a man 's got to do, right? Laptop weer geopend en onder het motto "Het moet dan maar" - uit armoe dus - heb ik, net als VanAgt destijds in De Punt, dan maar geopteerd voor brute force: het spervuur.

Nee, elegant is anders. Maar je moet toch wat, niet?

Ik neem aan dat Hansje het mij niet euvel duidt. Hij kent mij langer dan vandaag.
Hoe het ook zij, ik ben blij dat Hans op zijn schreden is teruggekeerd.

mvrgr, m'ns

Goedemorgen, ik ken inderdaad Moons zoals hij beschrijft al sinds ongeveer 2010. Hier op het forum, als blogger, in real life bij bloggerbijeenkomsten.
Ik neem Moons dan ook niks kwalijk. De waarde Moons is de man van de taal, soms lichtvoetig, soms met zware tred. Moons speelt met taal, Moons is taal, Moons weet taal prachtig te gebruiken. Het doet mij dan ook altijd vreugd een post van Moons te lezen, zijn beschrijvingen zijn ongeëvenaard. Of er een engeltje over je tong.......
Ik neem Moons dan ook beslist niets kwalijk. Ik zag en zie het als een waarschuwing van een vriend, een goede vriend die het goed met mij meent.
Waarvoor dank !

Dus niks tunen, maar gewoon rijden in een automobiel die ruim over de 200 gaat en in 8,6 seconden naar 100 snelt.
Als, ik zeg -als- ik nog behoefte heb aan nog sneller dan moet ik maar overwegen de volgende met een zwaardere motorisering te nemen.

Goed weekend, mvrgr, Hansje56
Hans, je bent nog steeds massa aan het verliezen, oftewel....de Mercedes wordt steeds sneller en zal steeds beter door de bochten gaan. ;-)
Ja we wilden je voor een verkeerde en dure (op meerdere fronten) beslissing behoeden, uiteraard gunnen we je als hardwerkende verzorger alle goeds van de wereld!

M'ns bedankt voor het compliment, moderne kunst...je moet er maar opkomen.

Deze video draaide er ook, ik kan er als iemand met interesse in natuur- en scheikunde uren naar kijken:

[vimeo.com]

Over kunst gesproken, toen ik afgelopen week onderweg was kwam ik dit spreeuwendansje tegen:

Joost veelrijder
Hans, je bent nog steeds massa aan het verliezen,

Dat klopt inderdaad, net thuis van de sportschool waar ik 3/4 keer per week heen ga. Inmiddels 13 kilo kwijt en een maat kleiner van broek en shirt.
Had ook nog een offerte lopen bij Ventura. En die zijn zeldzaam eerlijk , ik citeer:

“Goedemorgen Hans,

Softwarematig ziet Mercedes Benz Duitsland via de Online Diagnose 100% gelijk !!!! (iemand heeft jou niet juist geinformeerd)
weg Fabrieks garantie, weg 10 jaar Coulance garantie”

Had ik mij niet gerealiseerd, maar inderdaad de Mercedes is voorzien van een netwerk en gps voor wifi aan boord, bellen, routeplanner, SOS, en dus ook op afstand software lezen.
Hansje56
Had ook nog een offerte lopen bij Ventura. En die zijn zeldzaam eerlijk , ik citeer:

“Goedemorgen Hans,

Softwarematig ziet Mercedes Benz Duitsland via de Online Diagnose 100% gelijk !!!! (iemand heeft jou niet juist geinformeerd)
weg Fabrieks garantie, weg 10 jaar Coulance garantie”

Had ik mij niet gerealiseerd, maar inderdaad de Mercedes is voorzien van een netwerk en gps voor wifi aan boord, bellen, routeplanner, SOS, en dus ook op afstand software lezen.

eye popping smiley

Heb je goed aan gedaan, Hansje, je wat breder te oriënteren. Fijn trouwens, te kunnen constateren, dat er nog integriteit bestaat in de handel.

In extremis is dat ook de reden dat de zes eind vorig jaar voor veel geld (CHF 150.000 ) aangeschafte en gemodificeerde Tesla Model X 100D van de Baselse kantonspolitie al maandenlang stilstaan. De politie vreest hackers, die in staat zouden kunnen zijn de politie-auto's te lokaliseren en zelfs op afstand te besturen.

mvrgr, m'ns
Hansje56

Goedemorgen, ik ken inderdaad Moons zoals hij beschrijft al sinds ongeveer 2010. Hier op het forum, als blogger, in real life bij bloggerbijeenkomsten.
Ik neem Moons dan ook niks kwalijk. De waarde Moons is de man van de taal, soms lichtvoetig, soms met zware tred. Moons speelt met taal, Moons is taal, Moons weet taal prachtig te gebruiken. Het doet mij dan ook altijd vreugd een post van Moons te lezen, zijn beschrijvingen zijn ongeëvenaard. Of er een engeltje over je tong.......
Ik neem Moons dan ook beslist niets kwalijk. Ik zag en zie het als een waarschuwing van een vriend, een goede vriend die het goed met mij meent.
Waarvoor dank !

Dus niks tunen, maar gewoon rijden in een automobiel die ruim over de 200 gaat en in 8,6 seconden naar 100 snelt.
Als, ik zeg -als- ik nog behoefte heb aan nog sneller dan moet ik maar overwegen de volgende met een zwaardere motorisering te nemen.

Goed weekend, mvrgr, Hansje56

Hans, je post doet mij zowaar blozen. En dat op mijn leeftijd... smiling bouncing smiley
mvrgr, m'ns smileys with beer
Moons
Hans, je post doet mij zowaar blozen. En dat op mijn leeftijd...
mvrgr, m'ns

Ere wie ere toe komt.
Vandaag een brief van Mercedes. Er is kans op een storing in de communicatie module. (Die zend bijv een noodsignaal uit als je op een knop drukt en automatisch als je een ongeluk krijgt) terugroep actie dus, echter zonder terugroep.
Want op afstand word er software geladen en ge-upload
Niet naar de garage toe, wel zo handig.

En hey, je hoeft geen code meer in te voeren. Goed besluit autoweek !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2019 09:43 door Hansje56.
Ideaal Hans, een terugroepactie zonder terug te hoeven!
Proefzitten in de Corolla, rijden doe ik een keer in de 1.2 T automaat

Ik ben er ook weer. Heel erg druk gehad met de rapportage van 2018 voor EZK en nog een griepje tussendoor..
Maar weer tijd voor vrije tijd!

Hier alles goed, maar ik moet nog alles doorlezen hier. Gisteren is de inmiddels 16-jarige Camry met vlag en wimpel weer door de APK gekomen. Komend jaar moeten er wel nieuwe banden op (alle vier) , dus ik hou de kortingen in de gaten, ik denk aan Continental en de voor-remschijven en blokken zijn volgend jaar aan de beurt.
Dus geld alvast opzij leggen.
Joost

Mijn voorkeur (als ik voor Toyota zou kizen), ook economisch

Soloman
Ik ben er ook weer. Heel erg druk gehad met de rapportage van 2018 voor EZK en nog een griepje tussendoor..

Hier alles goed, maar ik moet nog alles doorlezen hier. Gisteren is de inmiddels 16-jarige Camry met vlag en wimpel weer door de APK gekomen. Komend jaar moeten er wel nieuwe banden op (alle vier) , dus ik hou de kortingen in de gaten, ik denk aan Continental en de voor-remschijven en blokken zijn volgend jaar aan de beurt.

Welkom terug. Een paar nieuwe banden of remschijven/blokken is de Camry niet te verwijten. Wat heeeft die inmiddels gelopen ?
Hansje56
Joost

Mijn voorkeur (als ik voor Toyota zou kizen), ook economisch

Soloman

Welkom terug. Een paar nieuwe banden of remschijven/blokken is de Camry niet te verwijten. Wat heeeft die inmiddels gelopen ?

230.000. Hij is deze maand 16 jaar geworden. Met de banden heb ik lang gedaan. Ik kreeg een aantekening van de garage over de remschijven en dat de banden aan het verdrogen zijn, dat verbaast me niks, volgens mij liggen ze er al 6 jaar op. De reserveband is zelfs nog origineel. Vind het wel handig dat ze op de rekening al op zetten wat er aan zit te komen, kan ik daar alvast geld voor klaarleggen. Komend jaar hou ik bandenacties in de gaten, dat ik korting kan krijgen. Zodra er een gunstige aanbieding is, laat ik ze vervangen.
Soloman
De reserveband is zelfs nog origineel. Vind het wel handig dat ze op de rekening al op zetten wat er aan zit te komen, kan ik daar alvast geld voor klaarleggen. Komend jaar hou ik bandenacties in de gaten, dat ik korting kan krijgen. Zodra er een gunstige aanbieding is, laat ik ze vervangen.

En een van de huidige banden als reserveband gaan gebruiken? Of heb je een thuiskomer?
Binnenkort komt er weer een nieuwe Camry uit. Maar er is natuurlijk weing mis met een 16 jaar oude Camry.
rke
Soloman
De reserveband is zelfs nog origineel. Vind het wel handig dat ze op de rekening al op zetten wat er aan zit te komen, kan ik daar alvast geld voor klaarleggen. Komend jaar hou ik bandenacties in de gaten, dat ik korting kan krijgen. Zodra er een gunstige aanbieding is, laat ik ze vervangen.

En een van de huidige banden als reserveband gaan gebruiken? Of heb je een thuiskomer?

Die is nog origineel. Als je al eenzelfde kan vinden zou ik het afraden. Heb dat eens gedaan maar dan merk je dat zo'n band toch ook van het liggen te lijden heeft. Zou eerder nog een van de te vervangen banden op reserve leggen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close