Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Die Merc is serieus zuinigthumbs up! Dat doe ik je niet na.
Netjes!

Ik had een 1300cc Suzuki Swift nodig om een beter benzineverbruik te scoren. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik wel eens een enkele keer te snel rij en dat merk je echt wel in het verbruik.
Ik reed met de Camry rond de 1 op 9, maar met enkele ritjes bewust tussen de vrachtwagens gereden te hebben, scoorde ik bijna 1 op 12. Ik heb dit grapje later nog een keer met de Seat gedaan en daarbij gaf de boordcomputer in plaats van 1 op 20, 1 op 27 aan.
Rectificatie
Ik schreef hierboven nog 8 wielen, maar daar had ik buiten de waard Carlos Ghosn gerekend.

Voor de prijs van 4 wielen bij Volvo of 2 stoeltjes bij Landrover, rijden Zuidafrikanen (en Indiers en Brazilianen) een hele auto, de Renault Kwid*
Waarvan akte

mvrgr m´ns

* ook verkrijgbaar als Datsun Redi Go
Hansje55
Terug naar de orde van de dag. Zaterdag gaan mijn winterbanden er eindelijk af. Zomerbanden hadden tussen aankoop en wisselen nog geen 2250 km gedraaid.
Inmiddels staat de teller rond de 8.500 km. Door het betere weer verbetert meer dan goed het benzine verbruik. In de afgelopen maanden gemiddels 1 op 13.
Gisteren een verbruik van 1 op 17.5.
Dan nog 14 dagen tot de meivakantie, verheug ik me op, met name de heen en terug rit en wat de Merc doet.

1:13 vs 1:17,5 is wel een opmerkelijk verschil, Hansje. 7,7 vs 5.7 liter / 100 km
Is die 1:17,5 vs 1:13 alleen toe te schrijven aan temperatuur en aan winterbanden, of spelen ook andere factoren een rol? Verkeersluwte, goede doorstroom, weinig haast, goed humeur, cruise control, windrichting ? Andere?

mvrgr,
m´ns

PSsst, Hansje, 1:13 reed ik rond de millenniumwende met mijn Bandit... Met de Espace 1:9 indertijd (kreeg mijn vrouw jaarlijks een overzichtje van van de leasemaatschappij in hoeverre je afweek van de gemiddelde gebruiker... anderen waren zuiniger, maar ik had 210 op de digitale teller gehad en zij wrschlk niet) .
Op vier wielen in geen jaaaaren 1:13 gezien (laat staan 1:17,5), maar sinds kort... Voorlopig zitten wij met beide X-trail diesels ook op 1:13 maar daar valt na 1 tankbeurt natuurlijk nog niet veel zinnigs/steekhoudends over te zeggen. Houd het wel bij en - al ga ik daarlniet speciaal op rijden - hoop natuurlijk stiekem dat e.e.a. zich na (een paar) duizend kilometer verbetert richting fabrieksopgave 6.1 l / 100km voor de 7-zitter en 6.0 voor de 5-zitter (eerlijk waar, zit 0.1 l tussen) .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2018 23:05 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
Hansje55
Terug naar de orde van de dag. Zaterdag gaan mijn winterbanden er eindelijk af. Zomerbanden hadden tussen aankoop en wisselen nog geen 2250 km gedraaid.
Inmiddels staat de teller rond de 8.500 km. Door het betere weer verbetert meer dan goed het benzine verbruik. In de afgelopen maanden gemiddels 1 op 13.
Gisteren een verbruik van 1 op 17.5.
Dan nog 14 dagen tot de meivakantie, verheug ik me op, met name de heen en terug rit en wat de Merc doet.

1:13 vs 1:17,5 is wel een opmerkelijk verschil, Hansje. 7,7 vs 5.7 liter / 100 km
Is die 1:17,5 vs 1:13 alleen toe te schrijven aan temperatuur en aan winterbanden, of spelen ook andere factoren een rol? Verkeersluwte, goede doorstroom, weinig haast, goed humeur, cruise control, windrichting ? Andere?

mvrgr,
m´ns

PSsst, Hansje, 1:13 reed ik rond de millenniumwende met mijn Bandit... Met de Espace 1:9 indertijd (kreeg mijn vrouw jaarlijks een overzichtje van van de leasemaatschappij in hoeverre je afweek van de gemiddelde gebruiker... anderen waren zuiniger, maar ik had 210 op de digitale teller gehad en zij wrschlk niet) .
Op vier wielen in geen jaaaaren 1:13 gezien (laat staan 1:17,5), maar sinds kort... Voorlopig zitten wij met beide X-trail diesels ook op 1:13 maar daar valt na 1 tankbeurt natuurlijk nog niet veel zinnigs/steekhoudends over te zeggen. Houd het wel bij en - al ga ik daarlniet speciaal op rijden - hoop natuurlijk stiekem dat e.e.a. zich na (een paar) duizend kilometer verbetert richting fabrieksopgave 6.1 l / 100km voor de 7-zitter en 6.0 voor de 5-zitter (eerlijk waar, zit 0.1 l tussen) .

Fout gelezen, excusez svp. Je winterbanden zitten er dus nog onder. Alleen temperatuur? Da´s kras!
Wat was je verbruik op je reguliere sloffen, de eerste 2250 km?
Verbruik op zomerbanden was gemiddeld 1 op 14 tot 1 op 16. Was wel in nov en dec toen het al kouder was. Op winterbanden kwam ik niet verder dan 1 op 13 gemiddeld.
Ik pak tegenwoordig een andere route, één waarbij je rustig met de verkeersstroom kan meerijden. Voordien provenciale weg met veel rotondes ( dus afremmen en weer optrekken.)
Temperatuur is nu ook hoger in vergelijk met nov-maart.
Cruise-control gebruik ik zoveel als mogelijk, maar ook laten uitrollen. Bij de Merc kan je snel van het gas en rol je lang uit.
Benieuwd wat hij met beter weer met zomerbanden gaat doen en de vakantie ritten.
Idefiqs
@Joost

We kunnen ons archief natuurlijk allebei aan de mods sturen, laat zij de inhoud maar beoordelen. Doen?

Zullen we eens zien waar "de honden geen brood van lusten".

Ik heb een te leuk leven buiten dit medium om. Ik heb geen bevestiging nodig dat ik iedereen de les kan lezen als alfamannetje.
Joost veelrijder
Idefiqs
@Joost

We kunnen ons archief natuurlijk allebei aan de mods sturen, laat zij de inhoud maar beoordelen. Doen?

Ik heb een te leuk leven buiten dit medium om. Ik heb geen bevestiging nodig dat ik iedereen de les kan lezen als alfamannetje.

Je kruipt weer - als een dief in de nacht - schielijk onder je steen, zoals altijd. Begrijpelijk. We weten namelijk allebei precies wie PB's verstuurt waar "de honden geen brood van lusten". Dan rest je duidelijk niets anders dan op de man te spelen. Typerend. Mooi, kunnen we deze kwestie verder laten rusten. Was allang mijn bedoeling, maar tegen valse aantijgingen moet ik mij verdedigen. Stop daarmee, je ziet dat je alleen jezelf schaadt.

Succes met je leuke leventje.winking smiley

PS: Voor moderators en direct betrokkenen is het gewraakte "archief" via PB op aanvraag bij mij beschikbaar. Joost en ik bezitten hetzelfde, alleen gespiegeld.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-04-2018 09:34 door Idefiqs.
Idefiqs
Joost veelrijder
Idefiqs
@Joost

Je kruipt weer - als een dief in de nacht - schielijk onder je steen, zoals altijd. Begrijpelijk. We weten namelijk allebei precies wie PB's verstuurt waar "de honden geen brood van lusten". Dan rest je duidelijk niets anders dan op de man te spelen. Typerend. Mooi, kunnen we deze kwestie verder laten rusten. Was allang mijn bedoeling, maar tegen valse aantijgingen moet ik mij verdedigen. Stop daarmee, je ziet dat je alleen jezelf schaadt.

PS: Voor moderators en direct betrokkenen is het gewraakte "archief" via PB op aanvraag bij mij beschikbaar. Joost en ik bezitten hetzelfde, alleen gespiegeld.

Zonde van de opslagruimte, jongens...
mvrgr, m´ns
PSsst, Joost, Idefiqs, ik heb alleen de hete berichtjes van Déesse in mijn archief, en daar heb ik al meer aan dan ik kan behappen
Hansje55
Verbruik op zomerbanden was gemiddeld 1 op 14 tot 1 op 16. Was wel in nov en dec toen het al kouder was. Op winterbanden kwam ik niet verder dan 1 op 13 gemiddeld.
Ik pak tegenwoordig een andere route, één waarbij je rustig met de verkeersstroom kan meerijden. Voordien provenciale weg met veel rotondes ( dus afremmen en weer optrekken.)
Cruise-control gebruik ik zoveel als mogelijk, maar ook laten uitrollen. Bij de Merc kan je snel van het gas en rol je lang uit.
Benieuwd wat hij met beter weer met zomerbanden gaat doen en de vakantie ritten.

Zo zie je maar, het is niet alleen de rechtervoet die het doet, de route is wellicht van even groot gewicht.

Naar mijn huidige job kan ik slechts kiezen tussen óf rechtsom bovenlangs met langzaam rijdend en stokkend verkeer, óf stokkend en langzaam rijden in verkeer onderlangs linksom... crying smilie

mvrgr, m´ns
Moons
Hansje55

Zo zie je maar, het is niet alleen de rechtervoet die het doet, de route is wellicht van even groot gewicht.

Naar mijn huidige job kan ik slechts kiezen tussen óf rechtsom bovenlangs met langzaam rijdend en stokkend verkeer, óf stokkend en langzaam rijden in verkeer onderlangs linksom... crying smilie

mvrgr, m´ns

Het word inmiddels ook een beetje een sport om zuinig te rijden. Gezien het verkeer in de morgen rond 06.30 uur is het al zo druk, dat ik rustig kachelend met 100 op de cruise-control rij. Met de diesel was het zonder moeite te doen minimaal 1 op 20. Met de (benzine) Mercedes moet je een beetje je best doen. Nu het ook beter weer is, is het start-stop systeem ook snel geactiveerd.
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs
Joost veelrijder
Idefiqs
@Joost

Zonde van de opslagruimte, jongens...
mvrgr, m´ns
PSsst, Joost, Idefiqs, ik heb alleen de hete berichtjes van Déesse in mijn archief, en daar heb ik al meer aan dan ik kan behappen

Dat is pas een archief m'ns! Dat zeg je expres om mij jaloers te maken, geef je mij de jouweeye popping smiley krijg jij de mijne.. MB neutraal en kan ik het ook eens warm krijgen op mijn leeftijd!grinning smiley
Tijd voor de echt belangrijke dingen, heeft iemand nog iets gehoord van Solo?

Zou hij zijn leven weer een beetje op orde hebben?
Ik was van plan, Idefiqs, even bij hem langs te gaan als ik in NL zou zijn. Ben echter - change of plans - niet naar NL gegaan...
Hoop dat ie zich de komende dagen - weekend immers - zelf meldt hier.

mvrgr, m´ns
And now for something completely different

U hebt het goed gezien: Alfred E. Neumann

Ik verklaar me nader:
Als je de reacties leest hier op AW bij foto´s van nieuwe modellen, zie je dat veel reageerders en reaguurders een one-track mind hebben:

sommige merken worden afgeserveerd,
sommige landen van herkomst worden niet gepruimd
sommige reageerders beginnen direct over hangbuikzwijntjes
sommige reageerders hebben klaarblijkelijk angst voor padden (kikkers komt minder vaak voor, en dan alleen de ogen)
sommige reageerders beginnen direct over de menselijke anatomie
anderen over de fysionomie
sommige reageerders zijn duidelijk billen-fetishisten - "En dan die kont..."
sommige reageerders kunnen niet tegen vouwen in het plaatwerk
sommige reageerders gruwen van grote grilles
sommige reageerders hebben iets met de breedte van de naden in het plaatwerk
sommigen ook alleen met de naad van motorkap of - minder vaak, toegegeven - achterklep

Vaak zijn het zich bij elk nieuw model herhalende opmerkingen, zodat we hier rustig kunnen spreken over allergieen, of misschien zelfs neurosen.

Anderen struikelen telkens over de zelfde details in het interieur:

de grootte van het stuur - te groot, te klein, te plat, te rond
de knopjes op de middenconsole - te veel, te weinig, te dit, te dat, onhandig, onlogisch en, vooral, onvindbaar
de A-stijl - te dik te dun
de klokkenwinkel - te digitaal niet digitaal genoeg
het uitzicht naar achteren - alsof je daar geen 3 spiegels en een hele batterij camera´s voor hebt
en telkens weer die naden... zou dat iets met het naadje van de kous van doen hebben?

Welnu, het hoge woord moet er maar eens uit. Tot de laatste groep - die van dwangmatige interieur-criticasters - behoor ik. Nooit heb ik er iets over gezegd, altijd vol schaamte over gezwegen. maar nu ga ik met de billen bloot:

ik heb dat met luchtroosters aan weerszijden van het navi/infotainmentscherm.

Volvo XC90

Zeg nu zelf, als twee druppels water de flaporen van Alfred E. , niet?

Prachtige auto´s de Koleos en de XC90, maar ik zou ze geen van beiden willen hebben. Vanwege die luchtroosters. Ik kan het niet helpen. En het is niet van gisteren op vandaag. Ik heb het al jaaaaaren. En het lijkt steeds erger te worden bovendien. De laatste maanden dat ik weer aan het autoshoppen ben geweest, waren een nachtmerrie. Het was Alfred E. Neumann links, Alfred E rechts, Alfred E. overal waar ik instapte...
De hemel zij dank dat het weer voor een jaar of vier voorbij is!

En, hou me ten goede, ik ben een groot fan van Alfred E. En dat al meer dan veertig jaar. Ik wil hem alleen niet dagelijks in mijn dashboard moeten begroeten.

Hebbu dat nu ook, dat u zich zelfs met geweld niet meer los kunt rukken - all the king´s horses, all the king´s men, niets helpt - van een klein detail dat, zodra het eenmaal in het oog is gesprongen, het totaal onafwendbaar en onoverkomelijk blijft verpesten?

mvrgr,
m´ns

Kuga 2013

edits: spelling & opmaak

..

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2019 18:02 door mns afd AE en D.
Ja, heel herkenbaar. big smile smiley If it has been seen, it can't be unseen.
Ik heb het heel erg met het interieur van de BMW 5-serie in onderstaande config. Ik zie er altijd een (honden)gezichtje in: De grote tellers als ogen, die sierstrip als lachende bek en het BMW-logo als neus. Ik kom er niet meer van af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2018 14:43 door De Schaduw.
De Schaduw
Ja, heel herkenbaar. big smile smiley If it has been seen, it can't be unseen.
Ik heb het heel erg met het interieur van de BMW 5-serie in onderstaande config. Ik zie er altijd een (honden)gezichtje in: De grote tellers als ogen, die sierstrip als lachende bek en het BMW-logo als neus. Ik kom er niet meer van af.

Hoe waar, Schaduw, hoe waar...

Maar dat van dat hondje had je nu niet moeten zeggen, Schaduw, nu kom ik er ook niet meer van af... crying smilie
grinning smiley

mvrgr & thumbs up
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2018 15:07 door m'ns (afd. ae&d).
Hansje55

start-stop systeem ook snel geactiveerd.

Stop-start..... Start-stop is je contactsleutel/knop.winking smiley
Creatief dat jullie zulke vergelijkingen maken op basis van de dashboards, M'ns en Schaduw. Zo zie ik het eigenlijk nooit.
Idefiqs
Stop-start..... Start-stop is je contactsleutel/knop.winking smiley

Bij het opschrijven dacht ik nog: is het start-stop of stop-start spinning smiley sticking its tongue out

En inderdaad een start knop om de motor te starten maar ook gelijkertijd een stopknop om de motor af te zetten.
Idefiqs
Creatief dat jullie zulke vergelijkingen maken op basis van de dashboards, M'ns en Schaduw. Zo zie ik het eigenlijk nooit.

Misschien is De Schaduw creatief, Idefiqs, maar voor mij geldt dat niet, hooguit voor een klein zeer onderbewust achterafhoekje van mijn brein. Ik heb het maar met heel weinig dingen. Maar zoals De Schaduw zeer terecht opmerkt:
If it has been seen, it can´t be unseen

Wrschlk hebben die motorkapnadenfanaten dat ook. Moge de hemel ze bijstaan!
Een plaag is het, Idefiqs, geen zegen, maar een plaag. Stap je nietsvermoedend en met de beste intenties in een fraaie voiture, grijnst plots Afred E. je tegemoet...The horror... the horror... grinning smiley

mvrgr,
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-04-2018 21:33 door m'ns (afd. ae&d).
Voorjaar in de achtertuin, dan komt het reewild weer in beweging..

Dank je! Een teleobjectief doet wonderen Hans! winking smiley
Gisteren de wissel van winter naar zomerbanden. Kon door allerlei omstandigheden (werk, de pasen ertussen) niet eerder. Ja om 08.00 uur op een doordeweekse dag.
Is geen optie, de dealer zit naast de Brienenoordbrug, dus vet in de file.
Kan gelukkig ook op zaterdag. Stonden we ook in de file omdat op de A20 een auto op zijn kant lag.
Enfin de 18 inch zomerbanden liggen er weer onder, van de week de velgen eens goed reinigen.

Een monteur was bezig om alle plaatjes waar een nummer bord in kan aan te passen. Rogam heeft de personenwagen divisie verkocht aan de van Mosselgroep.
De zomerbanden liggen er bij al zo'n vier weken op, dat is het voordeel als je het zelf doet. Half uurtje werk, met schoonmaken van de velgen erbij een uurtje.
Hansje55
Een monteur was bezig om alle plaatjes waar een nummer bord in kan aan te passen. .

Kan ik niet goed visualiseren, hansje? Wat was ie aan het doen, die monteur?
mvrgr, m´ns
Moons
mvrgr, m´ns

Ik bedoel de plaatjes waar de nummerborden op worden geschroefd/geklikt. Vaak heeft die plaat de tekst van de dealer. In dit geval: Rogam Mercedes, op het nieuwe plaatje : van Mossel Mercedes.
Idefiqs
De zomerbanden liggen er bij al zo'n vier weken op, dat is het voordeel als je het zelf doet. Half uurtje werk, met schoonmaken van de velgen erbij een uurtje.

Nu ik beneden woon,zou dat een optie zijn. Echter weinig plek om de banden op te slaan. Daarnaast: er zit bandenspanningscontrole op, ik weet niet of ik dat zelf kan.
Hansje55
Idefiqs

Nu ik beneden woon,zou dat een optie zijn. Echter weinig plek om de banden op te slaan. Daarnaast: er zit bandenspanningscontrole op, ik weet niet of ik dat zelf kan.

Als het goed is, zitten de sensoren zowel op de zomer- als de winterbanden. Na elke wissel moet je het systeem alleen even resetten, althans bij de Mondeo.
Idefiqs

Vier weken geleden sneeuwde het hier nog volop...
Ik doe het trouwens - tot mijn schande - ook nooit zelf. Probeer te wisselen met beurten of door een nabije garagist tijdens werk, dat ik hem na werktijd ophaal. Dit keer heb ik niet de banden gewisseld, maar de auto´s, 2 weken geleden.

Ruim een maand geleden proefgereden in de X-trail op winterbanden, Continental TS850 P SUV 17" , waarvan ik nu idd 8 stuks in de carport heb liggen, maar de X-trails geleverd gekregen op 19" Goodyear Efficient Grip SUV, standaard velggrootte en band op de Tekna uitvoering.

Ik wil niet zover gaan te zeggen dat het verschil in velgomvang en banden de wezenskarakteristiek van de auto verandert - het wordt niet ineens een stuiterbak, maar blijft nog steeds gericht op gebruiksgemak en comfort - echter een beetje toch wel: op 19" en plattere banden ga je , als vanzelf, toch wat steviger rijden.
Niet erg geschikt voor off-road natuurlijk, 225/55/19, en dat is dan wel weer jammer.

mvrgr,
m´ns
m'ns (afd. ae&d)

Klopt, ik heb het gelijk na de wintersport gedaan. Bandenwissel inclusief hotel kost €75, per wissel, dan ben ik knieperig genoeg om het zelf te doen. Ik heb ooit, ruim twintig jaar geleden een momentsleutel gekocht voor 100 gulden. Die heb ik er inmiddels wel uit....smileys with beer, alleen bij de komst van de Mondeo moest ik "investeren" in een dop 19" i.p.v. de gangbare 17". Mooi van Ford vind ik dat je moeren op een bout draait in plaats van bouten in een schroefdraad. Wisselt net wat prettiger.

m'ns (afd. ae&d)
Ik doe het trouwens - tot mijn schande - ook nooit zelf. Probeer te wisselen met beurten of door een nabije garagist tijdens werk, dat ik hem na werktijd ophaal. Dit keer heb ik niet de banden gewisseld, maar de auto´s, 2 weken geleden.

Ruim een maand geleden proefgereden in de X-trail op winterbanden, Continental TS850 P SUV 17" , waarvan ik nu idd 8 stuks in de carport heb liggen, maar de X-trails geleverd gekregen op 19" Goodyear Efficient Grip SUV, standaard velggrootte en band op de Tekna uitvoering.

Ik wil niet zover gaan te zeggen dat het verschil in velgomvang en banden de wezenskarakteristiek van de auto verandert - het wordt niet ineens een stuiterbak, maar blijft nog steeds gericht op gebruiksgemak en comfort - echter een beetje toch wel: op 19" en plattere banden ga je , als vanzelf, toch wat steviger rijden.
Niet erg geschikt voor off-road natuurlijk, 225/55/19, en dat is dan wel weer jammer.

mvrgr,
m´ns

19" is een prima maat voor een X-Trail, ik heb 16" onder de Mondeo. Bij nader inzien had dit best 17- of 18" mogen zijn, 16" is wat ielig onder zo'n grote auto.
Idefiqs
m'ns (afd. ae&d)

Klopt, ik heb het gelijk na de wintersport gedaan. Bandenwissel inclusief hotel kost €75, per wissel, dan ben ik knieperig genoeg om het zelf te doen. Ik heb ooit, ruim twintig jaar geleden een momentsleutel gekocht voor 100 gulden. Die heb ik er inmiddels wel uit....smileys with beer, alleen bij de komst van de Mondeo moest ik "investeren" in een dop 19" i.p.v. de gangbare 17". Mooi van Ford vind ik dat je moeren op een bout draait in plaats van bouten in een schroefdraad. Wisselt net wat prettiger.

19" is een prima maat voor een X-Trail, ik heb 16" onder de Mondeo. Bij nader inzien had dit best 17- of 18" mogen zijn, 16" is wat ielig onder zo'n grote auto.

17" is naar mijn (onbescheiden) mening een mooie maat, misschien zelfs wel de juiste maat, afhankelijk van de hoogte van de wangen (gerelateerd aan de hoogte van de carrosserie) , voor pakweg alle auto´s tussen 4.50 en 4.80 m.
Zelfs autojournalisten - als ze weer een volledig opgetuigd testexemplaar op grote (18, 19, 20 inch) wielen rijden - merken vaak op dat een maatje kleiner comfortabeler zou zijn geweest.

75 euro is ca 90 Franken. Met hotel gaat mij dat amper lukken... Ja diensten zijn erg duur hier.
Ben zelf, zelfs als eenvoudig basisschoolonderwijzertje (groep 8) , ook duur natuurlijk.

Kocht gisteren een paar (rode) suède schoenen op witte spekzolen (bordeelsluipers) in de aanbieding voor 45 Franken. Realiseerde me toen dat de verhoudingen volledig zoek zijn: voor die Italiaanse prachtig afgewerkte schoenen moet ik een half uurtje werken. Natuurlijk vind ik dat op moment van aanschaf geen enkel probleem, maar... in 1918, honderd jaar geleden, was dat nog twee dagen, 2 eeuwen geleden, in 1818, nog een week. En een half millennium geleden, in 1518, liep ik als basisschoolonderwijzer wrschlk op klompen.

Moet ik eens een - autogerelateerd - blogje over schrijven.

mvrgr, m´ns

PSsst, Idefiqs, nog zoiets: ik werk 40 km van hier. 100 jaar geleden woonde ik naast op boven de school. 40 km is voor een onderwijzer eigenlijk absurd. Alsof ze hier ter plekke geen leraren nodig hebben, en alsof ze daar ter plekke geen leraren hebben die een baan zoeken. En op elke kilometer van die 40 ertussenin. Tijd voor een grote stalinistische geografische herverdeling van arbeidsplaatsen in het onderwijs. (niet goedschiks dan maar kwaadschiks - zou al een hoop file schelen ´s ochtends)

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2018 18:05 door m'ns (afd. ae&d).
Hansje55
Moons
mvrgr, m´ns

Ik bedoel de plaatjes waar de nummerborden op worden geschroefd/geklikt. Vaak heeft die plaat de tekst van de dealer. In dit geval: Rogam Mercedes, op het nieuwe plaatje : van Mossel Mercedes.

Thx, ik begrijp het, Hansje.
Klinkt trouwens voor geen meter, van Mossel Mercedes (en dan reppen we nog niets eens over de pornografische nevenassociaties...)

mvrgr, m´ns
m'ns (afd. ae&d)
Klinkt trouwens voor geen meter, van Mossel Mercedes (en dan reppen we nog niets eens over de pornografische nevenassociaties...)

mvrgr, m´ns

Je gaat zoiets toch visualiseren...grinning smiley
m'ns (afd. ae&d)

17" is naar mijn (onbescheiden) mening een mooie maat, misschien zelfs wel de juiste maat, afhankelijk van de hoogte van de wangen (gerelateerd aan de hoogte van de carrosserie) , voor pakweg alle auto´s tussen 4.50 en 4.80 m.
Zelfs autojournalisten - als ze weer een volledig opgetuigd testexemplaar op grote (18, 19, 20 inch) wielen rijden - merken vaak op dat een maatje kleiner comfortabeler zou zijn geweest.

Eens, maar de 17"ers gaan er onder deze auto niet meer komen. Ik heb de calvinistische instelling niets extra's aan een auto te verbouwen na de aanschaf. Dan had ik dat gelijk moeten doen, alles wat je nu nog verspijkert is zondegeld.
Mijn zomerbanden zijn 18 inch, de winterbanden 17 inch.

Moons
van Mossel Mercedes (en dan reppen we nog niets eens over de pornografische nevenassociaties...)

Had je nu niet moeten zeggen waarde Moons....kan nooit meer aan iets anders denken spinning smiley sticking its tongue out
Hansje55
Mijn zomerbanden zijn 18 inch, de winterbanden 17 inch.

Moons
van Mossel Mercedes (en dan reppen we nog niets eens over de pornografische nevenassociaties...)

Had je nu niet moeten zeggen waarde Moons....kan nooit meer aan iets anders denken spinning smiley sticking its tongue out

Arme Hans...nut smiley
Een mossel met een ster.

Mooie associaties...
rke
Een mossel met een ster.

Mooie associaties...

Gelukkig is de ster Mercedes van Hans niet bruin.....grinning smiley
Beter een ster op de motorkap , dan in je voorruit
Of:
Beter een ster in je ruit, dan een ruit in je ......
Nog twee lijstjes:

Nieuw verkochte auto´s Europa 2017
Top 25 merken

1: Volkswagen: 1.694.832 stuks
2: Renault: 1.142.034
3: Ford: 1.048.526
4: Opel/Vauxhall: 941.269
5: Peugeot: 923.625
6: Mercedes-Benz: 908.107
7: BMW: 824.534
8: Audi: 823.844
9: Fiat: 752.203
10: Skoda: 700.719
11: Toyota: 677.796
12: Citroen: 569.478
13: Nissan: 562.356
14: Hyundai: 516.110
15: Dacia: 464.389
16: Kia: 462.310
17: Seat: 400.483
18: Volvo: 300.630
19: Suzuki: 243.288
20: Mazda: 229.786
21: Mini: 215.535
22: Land Rover: 167.556
23: Honda: 138.328
24: Mitsubishi: 113.270
25: Jeep: 107.569

Opvallend, eerste niet Europeaan op 11 (Toyota) - Nissan (13) en de Koreanen Hyundai en Kia ook nog in het middenveld, Mazda, Honda, Suzuki, Mitsubishi in de achterhoede
Geinig, het is in Europa excusiever om een Fiat te rijden dan een Audi, BMW, of Mercedes.

Top 25 nieuw verkochte auto´s Europa 2017 naar model

1: Volkswagen Golf: 483.105 stuks
2: Renault Clio: 327.395
3: Volkswagen Polo: 272.061
4: Ford Fiesta: 254.539
5: Nissan Qashqai: 247.939
6: Peugeot 208: 244.615
7: Volkswagen Tiguan: 234.916
8: Opel Corsa: 232.738
9: Skoda Octavia: 230.116
10: Opel Astra: 217.813
11: Ford Focus: 214.661
12: Renault Captur: 212.768
13: Citroën C3: 207.299
14: Toyota Yaris: 199.182
15: Dacia Sandero: 196.067
16: Fiat 500: 189.928
17: Fiat Panda: 187.322
18: Volkswagen Passat: 184.123
19: Peugeot 2008: 180.868
20: Skoda Fabia: 180.136
21: Mercedes-Benz C-Klasse: 176.705
22: Opel Mokka: 170.384
23: Renault Mégane: 168.132
24: Peugeot 3008: 166.784
25: Audi A3: 164.045

Opvallend: slechts 2 niet-Europeanen (Qashqai en Yaris) in de top 25. De QQ wordt overigens in Sunderland (UK) geproduceerd.
VW heeft 3 auto´s bij de eerste 7.
Verbazingwekkend: er worden in Europa meer Benz C-klasses dan Méganes verkocht.
Ik zie ze nooit, maar toch zijn er in 2017 bijna 200.000 nieuwe Dacia Sandero´s bij gekomen..
Slechts 6 Crossovers/SUVs in de top 25, meest kleintjes: compacte en sub-compacte - maar QQ (5) en Tiguan (7) zijn samen goed voor bijna een half miljoen...

mvrgr,
m´ns

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 20:10 door m'ns (afd. ae&d).
Alleen het bloggen zelf...

We bloggen voortaan in stilte? Of is ruziën over het plastic vormpje in de gril tegenwoordig ook bloggen?
rke
Alleen het bloggen zelf...

We bloggen voortaan in stilte? Of is ruziën over het plastic vormpje in de gril tegenwoordig ook bloggen?

Dat is helaas al jaren zo rke, gelukkig zijn de meesten niet zo merkvast.winking smiley
Ik kan binnenkort wel weer eens proberen een blogje op virtueel papier te zetten. Zit alleen nog even te denken waar die dan over zou gaan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close