Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
Geweldig hoe M'ns het kan beschrijven tussen de te corrigeren tentamens door zo midden in de nacht tussen de bergen. Ik heb de RAV4 niet genoemd omdat deze waarschijnlijk buiten mijn mogelijkheden valt, maar misschien is het toch weer anders.....

Nu nog de 15 vragen:

1500 euro, ik zou een zesdehands Carina E kopen, niet van JET Cars maar van de ex-bejaarde eigenaar die vanzelf een keertje via marktplaats voorbij komt. Ik zit nog even te denken of het een station, liftback of sedan wordt. Ik denk toch een station. Of deze keurige sedan? Met de 4AFGE 1.6, al is die met zijn 115 pk misschien niet sterk genoeg voor de caravan te trekken....deze is van voor de facelift, die is wel erg kaal.

15000 euro, dan komt de Verso in beeld. Een late Verso II versie of misschien wel een vroege III versie, al is daar het middendashboard minder aantrekkelijk. Natuurlijk een hip kleurtje.

En 150.000 euro? Dat vind ik een onrealistisch bedrag om voor een auto uit te geven. Ik zou het echt niet weten

Met die Verso, Joost, verbaas je me telkens weer. Ik weet hoe verknocht je aan het model bent, maar....
Gisteren heb ik me nog in kunnen houden, toen je schreef dat je in de klasse van de compact MPV´s niets beters zou weten. Maar nu je ´em ook nog pontificaal in beeld brengt moet het er toch uit: QED, liefde maakt blind.

Als je 1500 hebt voor een auto, Joost, lijkt het niet erg waarschijnlijk dat je een grote caravan te trekken hebt. Tenzij het tevens je huis is natuurlijk. smiling bouncing smiley

150.000 onrealistisch? Tsja... Het hangt er van af welke kant je op kijkt.

De eerste leaser van mijn betere helft, de Austin Montego, een creme-witte met bruin velours bekleding, stond voor trotse 27.000 Hollandse florijnen (basis 24) in de prijslijst. Kon je indertijd een doorsnee min of meer aangeklede middenklasse familie-sedan of hatchback voor rijden. Ook een Citroen BX, Lancia Prisma, Opel Ascona, Seat Malaga, Peugeot 405, Ford Sierra etc. behoorden tot de mogelijkheden. Allemaal met 1600 cc benzineblokjes van pakweg 85 pk. Diesel (ca.70 pk) kostte een paar duizend pietermannen meer. Man, dagen op zitten puzzelen, hoe de volgende 3 jaar zoveel mogelijk auto onder de bips te hebben!
Intens mee in haar nopjes met de Montego mijn vrouw. Terwijl haar nuchterder collega´s een kale Ascona reden, toerde zij stad en land af in een luxe kar. Duur, 27.000 gulden? Oordeel zelf: je er kon er drie of vier van kopen voor de prijs van een rijtjeshuis.
Nu zou ik zeggen: schunnig voor een auto.

De aardig opgetuigde Grand Espace 15 jaar en vijf leasers later schoof al heeeeeel aardig in de buurt van de prijs van dat rijtjeshuis (15 jaar voordien wel te verstaan) . Mijn eega kon er wel inmiddels een stuk of vijf aanschaffen als we ons eigen huis zouden verkopen en bij jou in jouw caravan zouden intrekken.
In de achteruitkijkspiegel kijkend zeg ik: toch wel errug duur zo´n Espace.

Als ik weer 15 jaar en een boel auto´s later, zie wat een Cayenne moet opbrengen, of een Tesla Model X, zitten we je al snel op jouw onrealistische anderhalve ton. Toch vliegen die apparaten als zoete broodjes de winkel uit - en me op de snelweg om de oren. Ik schrijf: Obsceen! hoe komen ze op het idee!
Maar als ik dan zie wat een huis hier kost, denk ik slechts: best veel geld voor een auto.

mvrgr,
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 15:26 door m'ns (afd. ae&d).
Of bedenkend dat er iemand is geweest die in 2001 22.000 gulden voor mijn Clio heeft afgetikt....een auto die een jaar later in de prijslijst stond voor 12.000 euro.
Of bijna 80.000 gulden aftikt voor een passat in 2001 zoals ik.smiling bouncing smiley
Idefiqs
Of bijna 80.000 gulden aftikt voor een passat in 2001 zoals ik.smiling bouncing smiley

Hoe kom je erop, Idefiqs? crying smilie Had je ook een Espace voor kunnen kopen smileys with beer
Zou ik nu, 17 j later, zelfs met een CH salaris, nog niet over hebben voor een Passat,

mvrgr, m´ns
Joost, ooit weer een Toyota
En 150.000 euro? Dat vind ik een onrealistisch bedrag om voor een auto uit te geven. Ik zou het echt niet weten

Ook geen Toyota Supra, Mr2, of een Landcruiser ? Die laatste kan beslist een fikse caravan trekken ! Of een Lexus, per slot gewoon een Toyota.

Inderdaad @Moons: Mijn auto parkeert vanzelf in, duurt mij alleen te lang, kan het zelf sneller, wel een leuk snufje.
En inderdaad voor de prijs die ik voor de Mercedes aftikte had je in de jaren 90 een fiks appartement

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 16:26 door Hansje55.
Idefiqs

eye rolling smiley pfieuw...nu zit je op ongeveer 51.000 voor een zeer dikke uitvoering.
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs

Hoe kom je erop, Idefiqs? crying smilie Had je ook een Espace voor kunnen kopen smileys with beer
Zou ik nu, 17 j later, zelfs met een CH salaris, nog niet over hebben voor een Passat,

mvrgr, m´ns

Dat is persoonlijke voorkeur, ik zou nooit een Espace gekocht hebben want Frans. O vooroordeel...spinning smiley sticking its tongue out

Hoewel ik een Peugeot 107 heb, in essentie een Toyota. winking smiley
Nico GTR
Idefiqs

eye rolling smiley pfieuw...nu zit je op ongeveer 51.000 voor een zeer dikke uitvoering.
Toch...

Zeg dat je er over vier jaar nog 27.000 voor terugkrijgt.
Dat betekent 6000 per jaar aan afschrijving. Wat kan ik met 500 euro per maand doen?
En de hsb, brandstof en all risk?
En de bloeddruk als Japie van 4 heftig slingerend voorbij fietst?

.... doet u mij dat ouwe barrel maar, ik rij daar wel een spatbord af.....
Idefiqs

Ha dat is wel een heftig bedrag, ik weet dat mijn broer zijn eerste huis (een jaren 60 drie kamer appartement) in 1993 kocht voor 72.000 gulden......Dat is maar iets eerder. Och, ik kocht mijn eerste digitale camera in 2001 ook voor even 1200 gulden.

Ik maakte best de blits met dit fototoestel, al waren analoge spiegelreflexcamera's vele malen beter.
rke
Nico GTR
Idefiqs

Toch...

Dat betekent 6000 per jaar aan afschrijving. Wat kan ik met 500 euro per maand doen?

De geur van nieuw is magisch, maar is ook een dure geur....het ouwe barrel ruit lekker muf, maar je houdt wel wat geld in de knip.
Sorry M'ns voor de foto van de Verso. Tja, sorry het is mijn oprechte mening. Als ik een Verso II zie rijden kan ik nog altijd warme gevoelens krijgen, ook al is deze inmiddels gedegradeerd tot auto voor onze medelander......Zelfs een Verso I (als je hem niet vanaf de zijkant ziet) vind ik aantrekkelijk. Sorry, het zit in de genen.....
In de bocht kun je zo de wieldoppen eraf rijden......

Ha dat is wel een heftig bedrag, ik weet dat mijn broer zijn eerste huis (een jaren 60 drie kamer appartement) in 1993 kocht voor 72.000 gulden......Dat is maar iets eerder.

Dat was waarschijnlijk in oost Groningen of zo, ik kocht mijn eerste huis, doorzon hoekwoning in 1992, voor 220.000 gulden. En verkocht voor 290.000 Eurootjes.drinking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 18:22 door Idefiqs.
Locatie, locatie, locatie. Wat in de onroerend goed markt de plaats, is in de automarkt de badge op de neus.

Ik woon hier erg mooi in een dorpje aan de oever van een prachtig meer, niets over te klagen. B+ locatie.
B wegens de 15 km van de dichtstbijgelegen snelweg, 7 km naar het naaste station, 70 km van twee internationale luchthavens - lekker rustig dus.
+ vanwege de rust en het meer voor de deur.
Het zelfde huis had ik 20 km verder Oostwaarts, aan de Zürichsee - zeer gewild, A1 locatie dus - van mijn lang-zal-ze-leven niet kunnen betalen. Nooit niet.
Daarom rijd ik ook graag een dienovereenkomstige auto. B+, beter hoeft niet. Das Bessere ist halt der Feind des Guten.

Van de bescheiden winst die ik begin negentiger jaren binnen een paar jaar op mijn huis heb gemaakt* , heb ik tot 2010, vijftien jaar lang, motor kunnen rijden****

mvrgr,
m´ns

* gemaakt is eigenlijk niet het goede woord - het werkwoord maken veronderstelt op zijn minst enige activiteit/inspanning van de kant van het subject, de maker dus. Van maken mijnerzijds is echter geen sprake geweest. Te veel eer. De huizenmarkt heeft zijn werk gedaan**. mij in de schoot geworpen is is derhalve een betere omschrijving

**werk gedaan is eigenlijk de goede term niet. werk doen veronderstelt op zijn minst enige activiteit van het subject, de werker dus. De huizenmarkt an sich is echter een tamelijk passieve entiteit, afhankelijk van de push & pull van vraag en aanbod. De gestegen vraag icm enige krapte aan aanbodzijde heeft mij als aanbieder prettig parten gespeeld. Laten we het daar maar op houden...

****Honda Revere 650, Suzuki 1200S Bandit, Aprilia 650 Pegaso, Honda CBF 600)

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 20:05 door m'ns (afd. ae&d).
Honda Revere.... De voorganger van de NTV650 die ik heb gehad. Prima motorfiets.thumbs up
Van dat viertal, Idefiqs, toch het meest gesteld geweest op de Bandit. Helemaal mijn fiets. Wat een power (100 PK, 100 Nm) , wat een fiets! Oerbetrouwbaar, blok met een bijl nog niet kapot te krijgen. En - lichter en wendbaarder dan de Revere - file beater eersteklas: wedelnd door de ochtendspits
Meer gewelfde verwarmbare buddy-seat, handvatverwarming, topkoffer voor de schoolspullen (en dat eerst zoon en later dochter er niet achter af zouden vallen als ik ze ´s ochtends - rustig - naar school bracht) , fliptop schermpje (beetje breder en hoger) , kerstboomverlichting erop vanwege de zichtbaarheid, en come rain, come snow, come hell or high water gáán!

Nieuw gekocht, 1998, 7 jaar gereden. Weet eigenlijk niet zo goed meer waarom ik hem heb weggedaan. Of toch: het eco-geweten, want hij was wel dorstig: 1:13 en als ik een goede week had 1:14. Menigeen rijdt zuiniger met z´n vierwieler. En ik dacht wrschlk met de Pegaso, een echte gooi- en smijtfiets, dat ik dan nog stukjes kon afsnijden, of zo. Vergissing. Pegaso had niet alleen veel minder power, ook een véél smallere powerband. Kon ik, gewend aan power ohne Ende, niet echt aan wennen. Pegaso als speelgoed aan een van kanker herstellende buum gegeven. Snel weer een viercylinder, een dubbel zo sterke, degelijke CBF ABS aangeschaft. Handvatverwarming etc. etc. erop en gáán.

Mis ik nog wel eens, maar... ik mag de lieve heer op mijn blote knietjes danken dat ik het er destijds in regen, hagel, ijzel en sneeuw (hoe slechter het weer hoe meer file to beat) heelhuids van afgebracht heb: I shouldn´t push my luck.

mvrgr,
m`ns
Idefiqs

Ha dat is wel een heftig bedrag, ik weet dat mijn broer zijn eerste huis (een jaren 60 drie kamer appartement) in 1993 kocht voor 72.000 gulden......Dat is maar iets eerder.

Dat was waarschijnlijk in oost Groningen of zo, ik kocht mijn eerste huis, doorzon hoekwoning in 1992, voor 220.000 gulden. En verkocht voor 290.000 Eurootjes.drinking smiley

Nee het was gewoon bij ons in de stad. Niet eens in aardbevingsgebied....In maart ging er nog ééntje weg voor 139.000 euro....nut smiley

Kijkt er iemand wel eens naar de serie Luther op Netflix? Als mede Volvo rijder voel je je toch ietswat verbonden.....
(al stond hij laatst wel met zijn maat 46 op het dak van een zilveren Corolla E11 liftback)

[www.netflix-nederland.nl]
m'ns (afd. ae&d)
Van dat viertal, Idefiqs, toch het meest gesteld geweest op de Bandit. Helemaal mijn fiets. Wat een power (100 PK, 100 Nm) , wat een fiets! Oerbetrouwbaar, blok met een bijl nog niet kapot te krijgen. En - lichter en wendbaarder dan de Revere - file beater eersteklas: wedelnd door de ochtendspits
Meer gewelfde verwarmbare buddy-seat, handvatverwarming, topkoffer voor de schoolspullen (en dat eerst zoon en later dochter er niet achter af zouden vallen als ik ze ´s ochtends - rustig - naar school bracht) , fliptop schermpje (beetje breder en hoger) , kerstboomverlichting erop vanwege de zichtbaarheid, en come rain, come snow, come hell or high water gáán!

Nieuw gekocht, 1998, 7 jaar gereden. Weet eigenlijk niet zo goed meer waarom ik hem heb weggedaan. Of toch: het eco-geweten, want hij was wel dorstig: 1:13 en als ik een goede week had 1:14. Menigeen rijdt zuiniger met z´n vierwieler. En ik dacht wrschlk met de Pegaso, een echte gooi- en smijtfiets, dat ik dan nog stukjes kon afsnijden, of zo. Vergissing. Pegaso had niet alleen veel minder power, ook een véél smallere powerband. Kon ik, gewend aan power ohne Ende, niet echt aan wennen. Pegaso als speelgoed aan een van kanker herstellende buum gegeven. Snel weer een viercylinder, een dubbel zo sterke, degelijke CBF ABS aangeschaft. Handvatverwarming etc. etc. erop en gáán.

Mis ik nog wel eens, maar... ik mag de lieve heer op mijn blote knietjes danken dat ik het er destijds in regen, hagel, ijzel en sneeuw (hoe slechter het weer hoe meer file to beat) heelhuids van afgebracht heb: I shouldn´t push my luck.

mvrgr,
m`ns

Interessant, de meest voorkomende reden dat de brommert weggaat is volgens mij dat er geen plek is en dat tie altijd buiten moet staan. Bij jou is dat geen probleem toch in de garage? Mijn Suzuki GSX750F moest ook om die reden weg, stond in Drenthe nog lekker in de garage, maar moest hier zielig buiten staan. In het hoge noorden heb ik er heel wat ritjes mee gemaakt tussen Gieten en Groningen waar ik op kantoor zat. Wij hadden toen de Yaris en de Corolla 1977 KE30. Mijn betere helft werkte toen in Assen en nam de Corolla als het slecht weer was en ik met de Yaris ging en bij goed weer kon ze de Yaris nemen. Later kwam toen de Corolla diesel erbij toen ik voor het werk regelmatig Nederland doorkroste. Het wagenpark werd steeds uitgebreider en de keuze werd groter. Mijn eerste motor was (tezamen met broer gekocht) een Yamaha Diversion 600.

Idefqs, zit jij nog regelmatig op de gemotoriseerde fiets?
rke
Nico GTR
Idefiqs

Toch...

Dat is het lekkere idee dat het ding al is afgeschreven en elk jaartje winst is.
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr,
m`ns

Vroeger was daar het magische moment als vader de zijwieltjes van je fiets haalde, tegenwoordig is het omgekeerd:

Push my luck..

Toen ik nog veel puberale hormonen in mijn lijf had, dacht ik: Kom, ik koop een motor. De eerste was een BMW R27 met het bekende dynamoprobleem. Eerst goed opladen, stukje tuffen en de accu was weer leeg.
Toen hoorde ik dat een kennis een Suzuki GT250 uit elkaar gehaald had en met de handen in het haar zat. Hij wilde 150 gulden hebben voor een aantal dozen met onderdelen en die heb ik dus gekocht.

Dat was een tweetakt motortje wat ongeveer 120 km/uur maximaal liep. Nu is tweetakt goed te tunen met wat polijsten en flowen, dus toen ik mijn rijbewijs op dat ding haalde liep hij ongeveer 160 km/uur max.
Na een grote, heftige klap op 4 mei rond 20:00 uur kocht ik van de verzekeringscenten een dikke (toen) CB750.
Ook die heb ik uit elkaar getrokken om de boel te flowen en balanceren, een actie waar hij heel goed op reageerde.

Daarna kwam er een vrouw in mijn leven die mij wees op de gevaren van wedstrijdje doen dwars door de ochtendspits. De Honda werd verkocht en een GS400 mocht het zware werk gaan doen.
Wat een afgang, het voelde alsof het motortje stuk was. Het koppel nam boven de 7000 rpm af in plaats van toe en het vermogen... een Solex leek meer te hebben.

Ik reed dus altijd vol gas met dit ding en dat is niet lang goed gegaan. Volgens mijn ex had ik de leeftijd van de slippers en het met een hand in de broek voetbal kijken bereikt en er kwam geen nieuwe motor.
Gelukkig had mijn broertje motoren EN hij was internationaal chauffeur. Ik heb dus regelmatig een dikke brommer van hem mogen lenen, meerdere BMW's en een van de eerste Triumph driecilinders.

Mijn ex zag mij brommertjes lenen en besloot dat wij ook een brommer moesten hebben. Zij wilde zelfs haar rijbewijs er voor halen.
Er kwam een kleine chopper, dat leek het minste op een rijstraket. En er kwam een lichte naked. En een oude toerfiets en een lichte scooter...
Van die bonte verzameling is de chopper en de scooter weer verkocht, ik heb nu nog een naked en een toerfiets over.
Een Suzuki GS500 en een BMW K75RT.

Mijn nieuwe vriendin vindt een fullsize HD helemaal geweldig, maar daar voel ik me nog veel te jong voor. Ik probeer haar nu een A-tje aan te praten, dan kan zij plofferdeplofplof doen terwijl ik op mijn eigen brommertje kan scheuren.
Ik zet wel even koffie als zij nog onderweg is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2018 08:00 door rke.
Joost
Kijkt er iemand wel eens naar de serie Luther op Netflix? Als mede Volvo rijder voel je je toch ietswat verbonden.....
(al stond hij laatst wel met zijn maat 46 op het dak van een zilveren Corolla E11 liftback)

Nee, (nog)niet gezien.
Netflix hapert hier af en toe. We hebben hier glasvezel, maar werkt nog niet optimaal. Netflix staat af en toe te bufferen en als Netflix aan staat, doet internet zo goed als niks. Maar ook telefonisch (op de mobiel, we hebben al jaren geen vaste aansluiting) is slecht. Negen van de tien keer is er niks te verstaan van degene die belt of gebeld word.
Iets anders:

De Fransen, die in de negentiger en nuller jaren steeds meer Duits gingen rijden, zijn in eigen land weer helemaal terug in de jaren zestig/zeventig, toen je op vakantie in Frankrijk alleen maar Franse auto´s zag (en in D duitse auto´s, in Italie Italianen en in Zweden zweden en Engeland Britten)
Kijk maar:

Découvrez ci-dessous le Top 10 complet des meilleures ventes de voitures particuličres neuves en France ŕ l'issu du premier trimestre 2018.

1- Renault Clio IV : 32.470 (5,8%)
2- Peugeot 208 : 28.260 (5,1%)
3- Peugeot 3008 II : 22.219 (4%)
4- Citroën C3 III : 20.966 (3,8%)
5- Renault Captur : 18.304 (3,3%)
6- Peugeot 2008 : 18.102 (3,3%)
7- Peugeot 308 II : 16.477 (3%)
8- Dacia Sandero : 16.119 (2;9%)
8- Renault Twingo III : 12.799 (2,3%)
10- Renault Mégane IV : 11.483 (2,1%)

Source : Comité des Constructeurs Français d'Automobiles (CCFA)

Kras, niet?

mvvrgr,
m´ns
Italie
La “Top 20” delle auto piů vendute in Italia nel 2017

La regina č sempre la Panda, seguita dalla Lancia Ypsilon e dalla Fiat Tipo. L’auto straniera piů venduta in Italia č la Renault Clio, il crossover piů richiesto č la 500X.

1 - Fiat Panda (145.919 unitŕ)
2 - Lancia Ypsilon (60.321)
3 - Fiat Tipo (56.046)
4 - Fiat 500 (53.960)
5 - Renault Clio (52.618)
6 - Citroën C3 (48.625)
7 - Fiat 500L (46.450)
8 - Fiat 500X (45.789)
9 - Volkswagen Golf (41.820)
10 - Ford Fiesta (41.285)
11 - Volkswagen Polo (39.498)
12 - Jeep Renegade (37.632)
13 - Fiat Punto (37.259)
14 - Toyota Yaris (36.923)
15 - Peugeot 208 (36.700)
16 - Nissan Qashqai (31.348)
17 - Renault Captur (29.892)
18 - Volkswagen Tiguan (29.161)
19 - Opel Corsa (28.795)
20 - Opel Mokka (28.123)

Opvallend hier: duidelijk een gevarieerder beeld. Maar 8 Italianen in de Top 20. Wel de eerste 4 van de Top 5.

En kennelijk heeft de Italiaanse automobielindustrie een paar sterkere modellen nodig in als tegenhanger van de razend sterke Clio/Captur (samengerekend zouden ze nr 2 zijn)

En, Au! : Polo verkoopt beter dan Punto.

Ook de positie van een Jeep in de top 20. Tot je je realiseert dat FCA een Italiaans cocncern is natuurlijk
Niet gecheckt, maar het zou me niets verbazen als de Renegade in Italie wordt gefabriceerd.

Ook opvallend: geen premium Duitsers in de top 20. Premium is dus in I nog echt premium, voor de happy few.

mvrgr,
m´ns
D
Net zo chauvinistisch als de Fransen:

VW-Modelle sind in Deutschland sehr gefragt. Unter den zehn beliebtesten Autos der Deutschen kommen fünf von dem Wolfsburger Autobauer. Nur ein Modell in den Top-Ten stammt nicht von einem deutschen Fabrikat.

Es ist wenig verwunderlich, dass der VW Golf nach wie vor das beliebteste Auto in Deutschland ist. 228.227 Neuzulassungen hat das Kraftfahrt-Bundesamt im vergangenen Jahr für dieses Modell verbucht. Das sind mehr als dreimal so viele Einheiten wie vom zweitplatzierten Auto – und das stammt ebenfalls von VW. 72.430 Passat registrierte die Flensburger Behörde.

Unter den Top-Ten findet sich nur ein ausländisches Modell: Der Skoda Octavia liegt mit 59.147 Neuzulassungen auf Rang sieben. Allerdings teilt sich das Modell die Basis mit dem VW Golf – und ist somit als doch irgendwie deutsch.

Neuzulassungen 2017 Top 50 Dezember bijvoorbeeld

VW Golf 16.935
BMW 1ER 6.594
VW TIGUAN 5.688
VW PASSAT 5.565
FORD FOCUS 4.727
MINI MINI 4.224
SKODA OCTAVIA 4.177
FORD FIESTA 4.053
PEUGEOT 208 3.995
VW TOURAN 3.873
AUDI A4, S4, RS4 3.855
BMW 5ER 3.817
VW POLO 3.750
MERCEDES C-KLASSE 3.585
FORD KUGA 3.543
OPEL ASTRA 3.512
SKODA FABIA 3.394
OPEL CORSA 3.364
BMW 2ER 3.349
BMW 3ER 3.255
BMW X1 3.167
SEAT LEON 2.967
VW TRANSPORTER 2.967
SMART FORTWO 2.853
AUDI A3, S3, RS3 2.709
MERCEDES E-KLASSE 2.672
RENAULT CLIO 2.562
MERCEDES GLK, GLC 2.545
VW CADDY 2.529
VW UP 2.471
RENAULT CAPTUR 2.344
AUDI A6, S6, RS6 2.243
OPEL MOKKA 2.189
SEAT IBIZA 2.108
HYUNDAI TUCSON 2.042
OPEL INSIGNIA 2.041
AUDI A1, S1 1.995
NISSAN QASHQAI 1.886
MERCEDES V-KLASSE 1.853
AUDI Q2 1.733
HYUNDAI I 30 1.712
RENAULT MEGANE 1.702
SKODA KODIAQ 1.701
FIAT 500 1.697
OPEL CROSSLAND X 1.684
RENAULT TWINGO 1.642
DACIA DUSTER 1.631
AUDI Q5 1.626
DACIA SANDERO 1.611
OPEL ADAM 1.595

Opvallend, vind ik, is dat er geen Aziaten in de Top 30 staan en slechts 3 in de Top 50. En dat de hoogst genoteerde geen Japanner is, maar een Koreaan (Tucson) . Veel scheelt het niet met de Qashqai, ze doen het allebei wereldwijd goed.

BTW, zo Duits zag de Top 10 er afgelopen maand (maart 2018) in CH uit
(7 van de 10 stammen van onze Noorderburen)

1, Skoda, Octavia, 2189.
2, VW, Golf, 1868.
3, VW, Tiguan, 1372.
4, Mercedes-Benz, GLC-Klasse, 1130.
5, Mercedes-Benz, C-Klasse, 1078.
6, VW, Polo, 975.
7, VOLVO, XC60, 930.
8, BMW, 2er, 918.
9, Ford, Kuga, 878.
10, BMW, X1, 874

bron: swiss statistiken

De westerburen (F) schitteren door afwezigheid. En ook hier in CH doen de Aziaten momenteel op autogebied niet wereldschokkend zaken. Heb het gevoel dat vooral de Japanners veren hebben moeten laten. Is in het verleden, de laatse decennia van de vorige eeuw, met Subaru en Toyota duidelijk beter geweest. De Tucson en broertje Sportage zijn geen bestsellers op de maandelijkse lijsten maar verkopen niettemin ook hier al jaren gestaag. Van de USA tot Australie, van China tot Zwitserland, wereldwijde Dauerbrenners.

mvrgr,
m´ns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 01:15 door m'ns (afd. ae&d).
Ik wacht nog even met het A-rijbewijs....de motor daarentegen? Ooh dat weet ik wel! Het moet direct een dikkerd zijn. Na jaren crossen op 2 wielen zonder aandrijving anders dan mijn eigen benen heb ik regelmatig in bergachtig gebied snelheden bereikt waarbij sommige mensen hier op dit forum mij een onverantwoord klein kind noemden denk ik dat ik dat wel kan hebben.

De 2 wielers in mijn leven waren altijd van het type dikke banden, veel versnellingen en afgesteld op snelheid. Dat heb ik al vanaf jonge leeftijd gedaan.
Zelfs mijn nieuwe Cube ontkwam niet aan deze uit elkaar haal kuren en moest deze winter 2 weken in onderdelen doorbrengen. Ik ken de in's en out's van de jongen....hij mag aan de bak. big smile smiley

Maar met aandrijving zijn er maar een paar dingen die mij echt kunnen bekoren. KTM maakte al fraaie motoren, maar met de Superduke 1290 R kwam er een model voor mij uitrollen....ik heb er nog maar 1 keertje een gezien in het echte leven. Maar wat een gaaf ding. Die moet het worden. En dan nog iets leuks van Ducati en Kawasaki. big smile smiley
Nico GTR
Ik wacht nog even met het A-rijbewijs....de motor daarentegen? Ooh dat weet ik wel! Het moet direct een dikkerd zijn. Na jaren crossen op 2 wielen zonder aandrijving anders dan mijn eigen benen heb ik regelmatig in bergachtig gebied snelheden bereikt waarbij sommige mensen hier op dit forum mij een onverantwoord klein kind noemden denk ik dat ik dat wel kan hebben.

De 2 wielers in mijn leven waren altijd van het type dikke banden, veel versnellingen en afgesteld op snelheid. Dat heb ik al vanaf jonge leeftijd gedaan.
Zelfs mijn nieuwe Cube ontkwam niet aan deze uit elkaar haal kuren en moest deze winter 2 weken in onderdelen doorbrengen. Ik ken de in's en out's van de jongen....hij mag aan de bak. big smile smiley

Maar met aandrijving zijn er maar een paar dingen die mij echt kunnen bekoren. KTM maakte al fraaie motoren, maar met de Superduke 1290 R kwam er een model voor mij uitrollen....ik heb er nog maar 1 keertje een gezien in het echte leven. Maar wat een gaaf ding. Die moet het worden. En dan nog iets leuks van Ducati en Kawasaki. big smile smiley

Prachtig apparaat idd, Nico. Zie ze hier passen rijden. Bij bosjes zelfs. Maar het is geen vervoermiddel, Nico, maar speelgoed voor de zomermaanden. Is toch wat anders.

In de zomermaanden reed ik nauwelijks. Ga niet op vakantie in de zomer met m´n gezin met m´n brommer op een trailer achter de auto. Af en toe een brommertje huren ter plekke, dat wel. En mountainbiken is ook leuk. En vanaf medio mei tot eind september ging ik de laatste jaren bij voorkeur op de fiets (dwz trapfiets) naar mijn werk (binnendoor 22 km)

mvrgr,
mns

PSssst, Nico, opvallend vind ik dat als je dit soort fietsen opzoekt op internet, je altijd pop-ups van Snelgeld- en Hypotheek aanbieders te zien krijgt...
GB
Autoverkopen Jan - Oktober 2017 inclusief herkomst, dwz waar het betreffende model geproduceerd wordt

1 Ford Fiesta Cologne, Germany 83,070
2 Volkswagen Golf Wolfsburg, Germany 62,565
3 Ford Focus Saarlouis, Germany 62,029
4 Nissan Qashqai Sunderland, UK 57,120
5 Vauxhall Corsa Zaragoza, Spain/Eisenach, Germany 48,315
6 Volskwagen Polo (new model) Uitenhage, South Africa 43,158
7 Vauxhall Astra Gliwice, Poland/Ellesmere Port, UK 43,116
8 Mercedes C-Class East London, South Africa 41,281
9 MINI Born, Holland/Oxford, UK 38,964
10 Mercedes A-class Uusikaupunki, Finland 37,937
11 Kia Sportage Zilina, Slovakia 35,475
12 Nissan Juke Sunderland, UK 34,652
13 Ford Kuga Valencia, Spain 33,924
14 Audi A3 Ingolstadt, Germany 33,806
15 Vauxhall Mokka X Bupyeong, South Korea/Zaragoza, Spain 32,302
16 BMW 3-Series Bavaria, Germany 30,856
17 BMW 1-Series Leipzig, Germany 28,928
18 Hyundai Tucson Nosovice, Czech Republic 25,363
19 Toyota Yaris Valenciennes, France 25,115
20 Volkswagen Tiguan Wolfsburg, Germany 24,988

In GB zelf worden jaarlijks toch nog ca 1.8 miljoen auto´s geproduceerd. Een paar Rollsen, Bentleys en Astons natuurlijk, maar vooral veel Nissan Qashqais en Jukes. Veelal voor de export, maar de Britten bewijzen hun Japanse weldoeners (werkgelegenheid) duidelijk een wederdienst. Buy British, buy Nissan! Of zo.

Nooit geweten trouwens dat de Polo in Zuid-Afrika in elkaar wordt geschroefd, de Kuga in Valencia, dat de Sportage in Slowakije geproduceerd wordt en de Tucson in Tsjechie, zo leer je nog eens wat.

mvrgr,
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 07:38 door m'ns (afd. ae&d).
Zeker speelgoed! Voor dagelijks vervoer houd ik het wel lekker bij een auto (totdat je in Amsterdam gaat werken). Maar zo gaaf. big smile smiley

m'ns (afd. ae&d)
En met de anderen? Joost, Idefix, Solo, DF, twix, Jeroen?

Idefiqs
DF is trouwens de lokale politiek in en Twix is ook niet meer zo actief helaas...Jeroen loopt hier nog wel rond en op Facebook..

Gelukkig ben ik nog niet vergeten... ben inderdaad heel weinig actief op het forum. Ik kijk misschien een keer per week maar lees maar weinig. Daarbij komt, als je niet meteen alles leest en reageer, loop je hulpeloos achter in discussies. Reacties zijn dan een beetje mosterd na de maaltijd en de relevantie mist dan volledig.

Maar goed, met mij gaat alles nog steeds prima. Ben een paar maanden geleden verhuisd, nieuwe huis bevalt goed. Op auto- of motorgebied geen veranderingen en dat blijft volledig wel zo. Nog steeds erg tevreden, al wordt mijn Fordje wel wat ouder. Is nu 10 jaar oud en heeft er 167.000 mijl opzitten. Weet nog niet wat ik zou willen kopen wanneer het nodig is. Al zou ik best graag een Ford F-250 willen.

Voor de hondenliefhebbers... binnenkort hebben we ons eerste hondje.
Ja, dag Ford garage ( Ardea auto ,vestiging Zoetermeer) .
Inmiddels Ford Ka nr. 2.

Eerste Ford : nieuwe remblokken,nieuwe schokbrekers, en nieuwe remblokken ( km stand bij inruilen 60.000)

Ford ka nr 2: airco moest worden bijgevuld( bij km stand 15.000) , nieuwe schokbrekers. Bij 30.000 km ( u rijd te hard over drempels) enbij 32.000 ( wisselwinter-zomerbanden ) : er moeten nieuwe remblokken op. Zelfs een filmpje op youtube waarin de monteur wijst op de remblokken ( ik zie geen moer) .
Totaal geen vertrouwen er meer in !! We gaan wel bij een ander (algemene garage) laten controleren of het nodig is. Iedere beurt dik 6 a 700 ....
...ja dag !!
Long time no see, Twix! (ligt hoogst wrschlk meer aan mij dan aan jou) Goed je weer hier aan te treffen.

Zo ziet de Top 20 er bij jullie uit, Twix. Voor het echte werk kopen de Amerikanen een Amrikaan, Voor de weg een Japanner en voor alles ertussenin
- licht off-road, de onverharde weg zeg maar - een SUV van om het even Japanse of Amerikaanse origine, volledig naar keuze nut smiley

Mar ´18 Mar '17 YTD 2018 % Chg from YTD2017
Ford F - Series PU 87,011 7.0 214,191 4.3
Chevrolet Silverado PU 52,547 23.9 135,545 5.5
Nissan Rogue 42,151 6.7 116,454 14.8
Dodge Ram PU 41,307 -10.9 103,964 -12.8
Toyota Camry 35,264 -1.1 90,767 8.8
Toyota RAV4 34,937 9.1 91,461 13.6
Honda Civic 32,584 3.4 82,149 0.6
Chevrolet Equinox 31,940 40.9 82,398 31.4
Honda CR-V 31,868 -3.1 82,046 -12.8
Toyota Corolla / Matrix 29,245 -4.4 72,791 -4.3
Jeep Wrangler 27,829 70.4 55,504 34.4
Ford Escape 27,370 -2.6 67,350 -11.8
Nissan Sentra 25,123 14.4 60,002 16.7
Honda Accord 24,171 -9.9 61,601 -11.8
Ford Explorer 23,955 2.3 62,804 0.1
Jeep Cherokee 23,764 62.9 50,610 24.2
Nissan Altima 23,518 -17.5 63,406 -14.3
Toyota Highlander 21,438 18.7 52,882 13.4
Toyota Tacoma PU 20,250 21.1 53,779 23.6
Jeep Grand Cherokee 19,616 -3.7 53,448 -5.6

Source: www.motorintelligence.com
Had ik nog zo mijn best gedaaan op het tabelletje kom er dát uit.... crying smilie
m'ns (afd. ae&d)
Had ik nog zo mijn best gedaaan op het tabelletje kom er dát uit.... crying smilie

Dat overkwam mij dus ook! sad smiley Leuk die lijstjes. Er is hier op het forum een (niet zo actief meer) topic met/over/voor de buitenlandse verkoopcijfers, misschien leuk om ze daar te (ook) te plaatsen.

Wat trouwens goed te lezen dat het bloggen dan misschien (even) op een lager pitje staat, maar de sfeer wel erg goed is! thumbs up
Het tweede tabelletje op deze website is eigenlijk veel interessanter, maar daar waag ik me niet meer aan. Klikken en scrollen, dus, heren.

Amerikanen lijken minder chauvinistisch dan F en D, maar...
De Japanse merken die het goed doen (Toyota, Honda, Nissan, Subaru) produceren vrijwel alles wat ze verkopen, in de USA. En zijn daarmee semi-domestic. Ook BMW en Mercedes fabriceren een groot deel van hun SUV´s in de USA.

Er worden in de USA bijna 2x zoveel Pick-ups+SUV´s verkocht als ´normale´ personenwagens. In het totaal tussen de 15 en 20 miljoen per jaar. Dwz dat pakweg 1:20 Amerikaan / jr een nieuwe auto kopen. Hier in CH 1:27 , in NL 1:35. Ben plotseling benieuwd hoe het in olie- en gasstaatje Noorwegen is....

mvrgr,
m´ns
Pjötr
m'ns (afd. ae&d)

Dat overkwam mij dus ook! sad smiley Leuk die lijstjes. Er is hier op het forum een (niet zo actief meer) topic met/over/voor de buitenlandse verkoopcijfers, misschien leuk om ze daar te (ook) te plaatsen.

Wat trouwens goed te lezen dat het bloggen dan misschien (even) op een lager pitje staat, maar de sfeer wel erg goed is! thumbs up

Ha Pjotr! (sorry. ben even tijdelijk mijn Umlaut kwijt, knap onhandig in het D, kan ik je vertellen)
Bedankt voor de tip. Zal eens op zoek gaan
Je weet maar nooit, ik heb de smaak weer een beetje te paaken, dus uit al die lijstjes zou maar zo een blog kunnen onstaan (statistieken als voorstudie - om daar dan vervolgens farfetched en ongerijmd conclusies aan te verbinden spinning smiley sticking its tongue out ) . Bovendien heb ik sinds vanmiddag 17.30u. vakantie, 16 dagen vakantie zelfs, dus je weet maar nooit.

mvrgr,
m´ns
Noorwegen heeft amper inwoners. Eerst maar even Japan doen.

The 30 Top-Selling Car Models in Japan in 2017 (Full Year)
New passenger car registrations, excluding mini cars (kei), released by JADA identified the following as the 30 favorite car models of the Japanese in 2017:

Brand Model Sales in 2017 % Change
1 Toyota Prius 160,912 -35.2
2 Nissan Note 138,905 35.6
3 Toyota Aqua 131,615 -21.8
4 Toyota C-HR 117,299 New
5 Honda Freed 104,405 100
6 Honda Fit 97,939 -7.3
7 Toyota Sienta 96,847 -23
8 Toyota Vitz 90,248 25.5
9 Toyota Voxy 86,772 -5.5
10 Nissan Serena 84,433 14.9
11 Toyota Roomy 78,690 New
12 Toyota Corolla 77,466 -8.6
13 Subaru Impreza 73,171 72.5
14 Toyota Tank 70,839 New
15 Honda Vezel 64,332 -12.9
16 Toyota Harrier 58,732 41.9
17 Toyota Noah 58,729 7.1
18 Toyota Passo 54,186 -23
19 Nissan X-TRAIL 49,873 -21.2
20 Suzuki Sorio 49,742 1.9
21 Mazda Demio 49,302 -14
22 Toyota Velfire 46,757 -4.5
23 Honda Step Wagon46,457 -11.5
24 Toyota Esquire 43,210 -3.7
25 Toyota Alphard 41,923 13.1
26 Mazda CX-5 41,622 105.7
27 Suzuki Swift 38,442 115.9
28 Toyota Crown 29,085 -26.9
29 Honda Shuttle 28,111 -33.9
30 Mazda Axela 25,837 -1.9

Kijken wat er van dit fraaie tabelletje overblijft... Enfin u kunt het allemaal hier vinden Even klikken volstaat.
Deze is trouwens ook interessant en niet alleen voor Joost

mvrgr,
m´ns

PSsst, mannen, ik snap niet waarom ik telkens afsluit met mvrgr, m´ns : it seems I´m talking to myself

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 21:34 door m'ns (afd. ae&d).
M'ns leuk! Ik vind vind het buitenland altijd enorm boeiend om te lezen, jammer dat "best selling car blog" inmiddels (veel) geld vraagt voor de cijfers.
Maar vooral landen met auto's die ik niet ken of met modellen die hier niet verkocht worden.
Dan is internet een mooi medium, door mijn hobby, auto's spotten/fotograferen leer je allerlei mensen kennen. Zo ook wat mensen uit Zuid-Amerika of het voormalige Oostblok. Her en der "praat" je wat, deel je linkjes, en leer je allerlei dingen, en nu ik blijkbaar iets in Google Chroome heb aangeklikt dat ie automatisch moet vertalen, kan ik ook de sites van mijn Poolse vrienden begrijpen, ondanks dat Chroome er soms een potje van maakt winking smiley

Buitenlands verkoopcijfers topic
Een linkje, dan hoeft u niet te zoeken!

16 dagen vakantie, dat klinkt heerlijk. Is er nog sneeuw in Zwitserland? Vorige week nog sneeuw in Hamburg zag ik.
Die Umlaut is naar! Op de telefoon is het even indrukken en daar is die dan, maar op de laptop...
m'ns (afd. ae&d)

Kijken wat er van dit fraaie tabelletje overblijft... Enfin u kunt het allemaal hier vinden Even klikken volstaat.
Deze is trouwens ook interessant en niet alleen voor Joost

mvrgr,
m´ns

Dank u voor de link! Die kende ik niet!
Vooruit omdat U het zo vriendelijk vraagt.

9 van de 10 best verkopende Autofabrikanten in Japan zijn Japans. De eerste negen. Op 10 vinden we MB.
Toyota met kop en schouders bovenaan . De nrs 2 t/m 5 (Honda, Suzuki, Daihatsu - jazeker! - en Nissan) completeren de afgetekende kopgroep. Ze verkopen ieder 3x zo veel als nr 6.

Best-Selling Vehicle Manufacturers in Japan in 2017 (Full Year)
The 25 largest vehicle manufacturers in Japan in 2017, including mini and passenger cars, trucks and buses according to JADA were:

Brand Sales 2017 Sales 2016 % Change
Total 5,234,166 4,970,258 5.3
1 Toyota 1,587,062 1,528,173 3.9
2 Honda 724,834 707,044 2.5
3 Suzuki 665,871 622,866 6.9
4 Daihatsu 630,856 586,972 7.5
5 Nissan 591,000 534,415 10.6
6 Mazda 209,689 201,404 4.1
7 Subaru 176,737 155,779 13.5
8 Mitsubishi 91,621 85,720 6.9
9 Isuzu 80,984 81,128 -0.2
10 Mercedes Benz 68,221 67,386 1.2
11 Hino 67,778 63,310 7.1
12 BMW 52,527 50,571 3.9
13 Volkswagen 49,040 47,234 3.8
14 Lexus 45,605 52,150 -12.6
15 Mitsubishi Fuso 44,134 45,210 -2.4
16 Audi 28,336 28,502 -0.6
17 Mini 25,427 24,548 3.6
18 Volvo 16,120 14,914 8.1
19 UD Trucks 10,858 10,529 3.1
20 Jeep 10,102 9,392 7.6
21 Peugeot 8,242 7,403 11.3
22 Renault 7,121 5,304 34.3
23 Porsche 6,923 6,887 0.5
24 Fiat 6,523 6,717 -2.9
25 Smart 4,638 4,508 2.9

O, ja, dit nog: Japan loopt 1 op 25 , nieuwe auto´s per inwoner per jaar

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 22:05 door m'ns (afd. ae&d).
Pjötr
M'ns leuk! Ik vind vind het buitenland altijd enorm boeiend om te lezen, jammer dat "best selling car blog" inmiddels (veel) geld vraagt voor de cijfers.
Maar vooral landen met auto's die ik niet ken of met modellen die hier niet verkocht worden.
Dan is internet een mooi medium, door mijn hobby, auto's spotten/fotograferen leer je allerlei mensen kennen. Zo ook wat mensen uit Zuid-Amerika of het voormalige Oostblok. Her en der "praat" je wat, deel je linkjes, en leer je allerlei dingen, en nu ik blijkbaar iets in Google Chroome heb aangeklikt dat ie automatisch moet vertalen, kan ik ook de sites van mijn Poolse vrienden begrijpen, ondanks dat Chroome er soms een potje van maakt winking smiley

Buitenlands verkoopcijfers topic
Een linkje, dan hoeft u niet te zoeken!

16 dagen vakantie, dat klinkt heerlijk. Is er nog sneeuw in Zwitserland? Vorige week nog sneeuw in Hamburg zag ik.
Die Umlaut is naar! Op de telefoon is het even indrukken en daar is die dan, maar op de laptop...

Dank voor het linkje, Pjotr (met Umlaut)
Sneeuw zat hier, maar de wintersportkwaliteit ervan gaat vanaf nu onder de 2000/2500 m zienderogen achteruit. En dus niet meer in het `Flachland´ . Daar (hier dus) heeft het een dag of tien geleden ook nog volop gesneeuwd, en fors gevroren (-8, echt waar) . Sindsdien stijgt het kwik. Vandaag was de eerste lenteachtige dag.

mvrgr, m´ns
Rusland:

(eens kijken of dit werkt)

Moedertje Rusland loopt 1:90 En veel luxe is er niet bij: pas vanaf nr 17 Camry wordt het wat (nr 10 RAV4 niet te na gesproken, de uitzondering)
Opvallend ook, dat in R de Duster onder merknaam Renault verkocht wordt. Marketing op zijn primitiefst, een beetje als een ster op de neus van een Renault bestelwagentje zetten. Enfin, waarom niet? Zo verkopen ze er vast meer van dan als het een Dacia zou zijn. Het is ze gegund, bij deze.

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 22:37 door m'ns (afd. ae&d).
India dan

Eerst maar eens een paar leuke statistiekjes

Grappig: 80% van de nieuw verkochte auto´s in India kost vrijwel niets tot zo goed als niets, en de helft heeft een 1250 cc Diesel blok van Fiat big smile smiley
Mahindra is marktleider.
Totaal aantal nieuw verkochte auto´s in 2017: ruim 3 miljoen. Een record. Daarmee loopt India 1:400. De markt zakte trouwens in feb 2018 met ruim 15% in. Tijdelijk dipje naar we aannemen.

mvrgr, m´ns
Waar we natuurlijk allemaal op hebben zitten wachten: China!

In China werden in 2017 met dik 24 miljoen stuks duidelijk meer nieuwe auto´s verkocht dan in de USA. De groei was er evenwel na meer dan een decennium van groei in dubbele cijfers in % vorig jaar plots lelijk uit, slechts 2,5 % t.o.v. 2016. Maar allicht komt in de komende jaren de groei weer tot bloei.

Bijna de helft van de nieuw verkochte (ruim 42 % ) was van 100% Chinese makelij, maar het leeuwendeel was nog steeds voor buitenlandse merken en joint-ventures.

De chinezen lopen ongeveer met ongeveer 1:60 behoorlijk achter op de Japanners (1:25) , echter inmiddels stevig vóór op de Russen en een straatlengte op de Indiers. Bovendien gaat het hier goeddeels om net echte auto´s , en overjarige modellen (en zelfs een paar echt echte auto´s ), geen Mahindra´s.

Kijkt u zelf maar

De top honderd - nee, vooruit, speciaal voor Soloman, de top 101

Model 2017 2016 Change 2016 rank
1 Wuling Hongguang 532.394 650.018 -18,1% 1
2 Haval H6 505.944 580.683 -12,9% 2
3 Volkswagen Lavida 461.061 478.699 -3,7% 3
4 Buick Excelle GT 421.296 370.375 13,7% 4
5 Nissan Sylphy 404.726 367.979 10,0% 6
6 Baojun 510 358.877 0 New –
7 Volkswagen Tiguan 340.032 242.160 40,4% 16
8 GAC Trumpchi GS4 337.521 326.906 3,2% 9
9 Toyota Corolla 336.763 307.360 9,6% 12
10 Volkswagen Sagitar 327.062 341.331 -4,2% 8
11 Volkswagen Jetta 317.637 348.437 -8,8% 7
12 Volkswagen Santana 287.334 314.045 -8,5% 11
13 Geely Boyue 286.163 109.209 162,0% 65
14 Ford Escort 285.029 296.867 -4,0% 13
15 Baojun 730 275.227 370.169 -25,6% 5
16 Geely EC7 Emgrand 256.434 240.962 6,4% 17
17 Volkswagen Bora 248.665 222.279 11,9% 19
18 Changan CS75 239.880 209.353 14,6% 20
19 Roewe RX5 237.635 90.033 163,9% 84
20 Buick Envision 236.229 275.383 -14,2% 14
21 Baojun 310 219.727 50.021 339,3% 139
22 Volkswagen Magotan 216.303 171.283 26,3% 33
23 Haval H2 214.697 196.926 9,0% 22
24 Chevrolet Cavalier 189.459 50.786 273,1% 138
25 Buick Verano (Wei Lang) 185.326 177.202 4,6% 29
26 Nissan X-Trail 184.612 180.202 2,4% 27
27 Honda CR-V 181.177 180.319 0,5% 26
28 Dongfeng Fengguang 580 176.309 86.658 103,5% 89
29 Honda Civic 173.865 90.014 93,2% 85
30 Ford Focus 172.126 225.924 -23,8% 18
31 Volkswagen Polo 170.903 172.271 -0,8% 32
32 Honda XR-V 167.952 161.711 3,9% 35
33 Volkswagen Passat 160.324 188.214 -14,8% 25
34 Nissan Qashqai 156.322 139.684 11,9% 44
35 Baojun 560 151.915 321.555 -52,8% 10
36 Volkswagen Golf 150.695 178.791 -15,7% 28
37 Geely Emgrand GS 150.484 60.521 148,6% 129
38 Honda Accord 150.365 136.245 10,4% 46
39 Changan CS35 150.252 172.712 -13,0% 31
40 Volkswagen Lamando 147.059 143.145 2,7% 42
41 Honda Vezel 146.906 164.076 -10,5% 34
42 Buick GL8 145.853 79.600 83,2% 97
43 Geely FC Vision 145.005 137.687 5,3% 45
44 Audi A6L 143.699 135.730 5,9% 47
45 Mazda3 Axela 142.498 132.784 7,3% 49
46 Kia K3 139.107 193.408 -28,1% 23
47 Chery Arrizo 5 136.136 128.938 5,6% 53
48 Hyundai Mistra 134.437 148.254 -9,3% 40
49 Hyundai Tucson 134.252 176.698 -24,0% 30
50 Toyota Levin 131.827 133.139 -1,0% 48
51 Skoda Octavia 130.523 155.098 -15,8% 37
52 Mercedes-Benz C-Class L 129.258 105.400 22,6% 68
53 Toyota RAV4 128.545 116.389 10,4% 60
54 Geely Vision X6 126.999 49.447 156,8% 140
55 Chevrolet Malibu 124.188 85.180 45,8% 90
56 Geely Emgrand GL 124.109 30.037 313,2% 193
57 Chevrolet Sail 123.760 140.283 -11,8% 43
58 BYD F3 123.590 130.114 -5,0% 51
59 BMW 3-Series L 123.206 96.921 27,1% 79
60 Audi Q5 122.324 129.453 -5,5% 52
61 Hyundai Elantra Langdon 122.241 253.804 -51,8% 15
62 BMW 5-Series L 120.320 143.779 -16,3% 41
63 Hyundai Elantra Lingdong 116.459 132.210 -11,9% 50
64 Audi A4L 115.654 97.421 18,7% 78
65 Mercedes-Benz E-Class L 113.431 57.439 97,5% 131
66 Nissan Teana 113.282 90.279 25,5% 82
67 Ford Mondeo 112.158 103.274 8,6% 71
68 Mercedes-Benz GLC 111.805 17.096 554,0% 234
69 Honda Fit 111.752 113.597 -1,6% 62
70 Ford Edge 108.525 123.690 -12,3% 54
71 Soueast DX3 103.173 8.535 1108,8% 305
72 GAC Trumpchi GS8 102.214 9.244 1005,7% 297
73 BYD Song 101.037 100.042 1,0% 75
74 Toyota Highlander 100.244 92.000 9,0% 80
75 Buick LaCrosse 99.609 80.966 23,0% 95
76 Honda Crider 98.930 87.399 13,2% 87
77 Dongfeng Joyear SUV 97.418 70.639 37,9% 112
78 Toyota Vios sedan 93.626 117.041 -20,0% 58
79 Changan Eado 92.504 156.372 -40,8% 36
80 Ford Kuga 92.455 115.083 -19,7% 61
81 Changan CX70 91.676 80.636 13,7% 96
82 BAIC Beijing Huansu S3 91.410 98.377 -7,1% 76
83 BMW X1 90.574 54.900 65,0% 133
84 Hawtai New Santa Fe 88.025 37.022 137,8% 169
85 Jeep Compass 86.916 300 28872,0% 470
86 Changan Honor 86.447 152.607 -43,4% 39
87 Honda Avancier 86.056 9.456 810,1% 294
88 Hyundai Verna Yuena 86.023 40.389 113,0% 158
89 Mitsubishi Outlander 84.708 16.655 408,6% 238
90 Audi Q3 84.705 88.901 -4,7% 86
91 Leopaard CS10 84.604 82.680 2,3% 93
92 Chevrolet Cruze 82.836 189.106 -56,2% 24
93 Audi A3 82.735 84.784 -2,4% 91
94 Chery Tiggo 3 80.319 118.414 -32,2% 56
95 Changan CS55 79.678 0 New –
96 Nissan Tiida Hatchback 78.712 40.320 95,2% 159
97 BAIC EC180 78.079 4.128 1791,4% 368
98 Jeep Cherokee 77.124 106.793 -27,8% 66
99 Dongfeng Fengguang 330 77.022 98.039 -21,4% 77
100 Dongfeng Fengxing Lingzhi (Future) 75.272 90.700 -17,0% 81
101 Toyota Camry 75.237 100.611 -25,2% 73

Klik hier voor alle 531 beschikbare modellen
Tsja 24 miljoen auto´s, dat gaat echt wel om serieuze aantallen: Nr 336 SWM X3 verkocht nog altijd op een haar na 10.000 exemplaren.
Menig gevestigd NL autoimporteur zou er een moord voor doen, of in ieder geval zijn moeder stroomafwaarts voor verkopen.

Een gedegen analyse: lees het hier allemaal op uw gemak door

mvrgr,
m´ns

De SWM X3 was geen typo, zoals u wellicht dacht. Dit is ´em! Is het geen frisse knaap, deze smalspoor-MPV? En waar doet die neus me ook weer aan denken? Eh...Ik kan er niet een-twee-drie opkomen... Wie het weet mag het zeggen.
VW doet trouwens dekselse zaken daar in Het Rijk van het Midden: maar liefst 5 modellen in de top 12, samen goed voor 1,7 miljoen stuks (en dan hebben ze nog 20 modellen meer) , maar dit terzijde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-04-2018 23:56 door m'ns (afd. ae&d).
Zuid-Korea, met 1,8 miljoen nieuwe auto´s per jaar (85% Koreaanse fabrikaat) ook best een speler van formaat. Bovendien worden er dik 8 miljoenen auto´s geproduceerd. , dus ruim 6,5 miljoen auto´s ge-exporteerd. Ook werden er pakweg een kwart miljoen auto´s ge-importeerd. Mercedes Benz en BMW zijn met resp. 70 en 60.000 stuks (nr 3, Lexus, komt ternauwernood op een vijfde daarvan) afgetekend marktleiders onder de importmerken. Ook in Z-Korea geldt kennelijk: wie het breed heeft, laat het breed hangen.

Opvallend: in 2017 werd in Z-Korea niet een ( 0 dus) Volkswagen geregistreerd. Zou Z-K daarmee het enige land ter wereld zijn waar er geen VW´s worden verkocht?
Ook het aantal verkochte Audi´s , amper 1000 stuks, hield niet over. En Seats en Skoda´s zul je tevergeefs zoeken in Z-K, zodat Porsche en Lamborghini er de eer van het VAG-concern hoog moeten houden. Wel apart, niet?

Make Domestic Sales Overseas Sales Global Sales Total
2017 2016 Y-o-Y 2017 Total 2016 Total Y-o-Y 2017 Total 2016 Total Y-o-Y Total ShareTotal Share

Hyundai 688,939 44.4% 658,642 41.5% 4.6% 3,815,886 4,156,900 -8.2% 4,504,825 4,815,542 -6.5%
Kia 521,550 33.6% 535,000 33.7% -2.5% 2,224,638 2,444,883 -9.0% 2,746,188 2,979,883 -7.8%
GM Korea 132,377 8.5% 180,275 11.3% -26.6% 392,170 416,890 -5.9% 524,547 597,165 -12.2%
Ssangyong 106,677 6.9% 103,554 6.5% 3.0% 37,008 52,290 -29.2% 143,685 155,844 -7.8%
Renault Samsung 100,537 6.5% 111,101 7.0% -9.5% 176,271 146,244 20.5% 276,808 257,345 7.6%
Total 1,550,080 100.0% 1,588,572 100.0% -2.4% 6,645,973 7,217,207 -7.9% 8,196,053 8,805,779 -6.9%

Maker/Brand 2017 2016 Y-o-Y 2017 2016 Y-o-YDec. Share Dec. Share Jan.-Dec. Total Share Jan.-Dec. Total Share

Mercedes-Benz 3,959 19.4% 5,625 28.0% -29.6% 68,861 29.5% 56,343 25.0% 22.2%
BMW 6,807 33.3% 5,834 29.0% 16.7% 59,624 25.6% 48,459 21.5% 23.0%
Lexus 1,309 6.4% 1,424 7.1% -8.1% 12,603 5.4% 10,594 4.7% 19.0%
Toyota 1,038 5.1% 971 4.8% 6.9% 11,698 5.0% 9,265 4.1% 26.3%
Land Rover 1,453 7.1% 962 4.8% 51.0% 10,740 4.6% 10,601 4.7% 1.3%
Ford/Lincoln 887 4.3% 909 4.5% -2.4% 10,727 4.6% 11,220 5.0% -4.4%
Honda 566 2.8% 482 2.4% 17.4% 10,299 4.4% 6,636 2.9% 55.2%
MINI 1,186 5.8% 604 3.0% 96.4% 9,562 4.1% 8,632 3.8% 10.8%
Chrysler/Jeep 760 3.7% 713 3.5% 6.6% 7,284 3.1% 5,959 2.6% 22.2%
Volvo 187 0.9% 466 2.3% -59.9% 6,604 2.8% 5,206 2.3% 26.9%
Nissan 458 2.2% 527 2.6% -13.1% 6,285 2.7% 5,733 2.5% 9.6%
Jaguar 404 2.0% 506 2.5% -20.2% 4,125 1.8% 3,798 1.7% 8.6%
Peugeot 406 2.0% 214 1.1% 89.7% 3,697 1.6% 3,622 1.6% 2.1%
Porsche 349 1.7% 101 0.5% 245.5% 2,789 1.2% 3,187 1.4% -12.5%
Infiniti 243 1.2% 158 0.8% 53.8% 2,697 1.2% 3,201 1.4% -15.7%
Cadillac 281 1.4% 131 0.7% 114.5% 2,008 0.9% 1,102 0.5% 82.2%
Citroen 72 0.4% 171 0.9% -57.9% 1,174 0.5% 924 0.4% 27.1%
Fiat 0 0.0% 70 0.3% -100.0% 980 0.4% 658 0.3% 48.9%
Audi 10 0.0% 236 1.2% -95.8% 962 0.4% 16,718 7.4% -94.2%
Bentley 44 0.2% 1 0.0% 4300.0% 259 0.1% 170 0.1% 52.4%
Rolls-Royce 7 0.0% 5 0.0% 40.0% 86 0.0% 53 0.0% 62.3%
Lamborghini 2 0.0% 7 0.0% -71.4% 24 0.0% 20 0.0% 20.0%
Volkswagen 0 0.0% 0 0.0% -% 0 0.0% 13,178 5.8% -100.0%
Total 20,428 100.0% 20,117 100.0% 1.5% 233,088 100.0% 225,279 100.0% 3.5%

Source: Korea Automobile Importers & Distributors Association (KAIDA)
Hansje55
Welcome back Twix ! Wat voor hond ??

Een Shiba inu.
m'ns (afd. ae&d)
Long time no see, Twix! (ligt hoogst wrschlk meer aan mij dan aan jou) Goed je weer hier aan te treffen.

Zo ziet de Top 20 er bij jullie uit, Twix. Voor het echte werk kopen de Amerikanen een Amrikaan, Voor de weg een Japanner en voor alles ertussenin
- licht off-road, de onverharde weg zeg maar - een SUV van om het even Japanse of Amerikaanse origine, volledig naar keuze nut smiley

Dat lijstje klopt wel een beetje met wat ik om me heen zie.
Twix
Hansje55
Welcome back Twix ! Wat voor hond ??

Een Shiba inu.

Niet alleen de Japanse auto´s doen het goed in de VS, zie ik, Twix spinning smiley sticking its tongue out
Mooi dier.
mvrgr, m´ns
Twix
m'ns (afd. ae&d)

Dat lijstje klopt wel een beetje met wat ik om me heen zie.

Nissan Rogue (hier X-trail) staat bij jullie op 3 in de verkoopranglijst.
Enerzijds prettig om in mijn keuze bevestigd te worden (want ik heb net Volvo en CrossCabrio ingeruild voor 2 X-trails) - maar in de VS had ik dat wrschlk niet gedaan. Een auto die je op elke straathoek tegenkomt... hmm, niet zo kapot van.

Ik zou in de VS allicht voor een Murano en een Pathfinder zijn gegaan. Die worden hier in Europa sinds de modelwissel (2015, 2016 meen ik) allebei niet meer geleverd, wrschlk wegens te dorstig (dus in Europa dankzij CO2 heffingen plotseling te duur om te concurreren met de D oplichters) Maar bij jullie zijn van die auto´s hybride varianten te koop, merkwaardig dat Nissan die niet uitprobeert op de Europese markt. Kwestie van productie capaciteit? Of simpelweg prioriteiten stellen.

Had overigens anderhalf jaar geleden wat elektrisch malheur met mijn cabriokap : ondersteuning van zowel Nissan CH als Nissan D zilch, niets, noppes, nada, niks-komma-niks. "Als u zonodig een Amerikaanse wil rijden..., wij zijn van de Europese modellen" Erg onaangenaam. Heeft een maand, en heel veel mailtjes met een Canadese Nissan-boer, geduurd voor het opgelost was. Bleek uiteindelijk een kabelbreukje te zijn... Heb het moment niet af willen wachten dat er echt iets aan de hand zou zijn met de Cross-cabrio. (kap, voorruit)

Je schreef dat je "Fordje" er inmiddels 10 jaar op heeft zitten. Gaat dat nou nooit kriebelen? Of is het "Fordje" puur een gebruiksvoorwerp en speelt het ware leven zich af in beamer en op tweewieler?

Foto´s nieuwe huis?

mvrgr, m´ns
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close