Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Zo dan?

Jammer dat ik ze hier niet te zien krijg, maar als het goed is kun je / kunnen jullie rechts klikken, foto´s in nieuw venster openen en zien jullie de wiite in de carport, de grijze in de garage en het roodbruine interieur van beiden (dat overigens vrolijk op het dashboard wordt voorgezet maar daar heb ik net geen fotootje van gemaakt, een andere keer dus)

Meld me even of het klopt, Joost. Of dat ik op Photobucket ook nog een of andere "deel"-functie of zoiets moet inschakelen

mvrgr,
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 20:08 door m'ns (afd. ae&d).
Ook niet, en helaas ik kan je ook niet helpen, want er zelf altijd problemen mee. Joost ????
Etimo,

Waarom gebruik je geen flickr.com?
Dat duurt even voor je kan linken maar photobucket linkt niet meer. Iets met "wij willen verdienen aan de toegevoegde reclame".

Dat ziet er zo uit:

Na het inkorten van de "te delen link"....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 20:09 door rke.
rke
Etimo,

Waarom gebruik je geen flickr.com?
Dat duurt even voor je kan linken maar photobucket linkt niet meer. Iets met "wij willen verdienen aan de toegevoegde reclame".

Dat ziet er zo uit:

Na het inkorten van de "te delen link"....

Waarom ik geen flickr.com gebruik, rke? Omdat dit de eerste keer is dat ik überhaupt foto´s deel via een ander kanaal dan een schoolinternnetwerk , e-mail, of whatsapp (en er eerlijk gezegd nu al weer spijt van heb) Van flickr heb ik weleens gehoord maar toevallig dacht ik het eerst aan photobucket. En het simpele feit dat jij mij etimo noemt, zegt me dat jij i.i.g. iets kunt openen.

Eigenlijk heb ik niet zo´n zin in nog een wees account. (dat photbucket account ga ik pas over 4 jaar wwer gebruiken & datzelfde zou gelden voor een nieuw aan te maken flickr account)
Dus nogmaals: Help me alsjeblieft. kun je me vertellen waarom Photobucket bij mij wel mijn library opent en bij jullie kennelijk niet?

mvrgr,
m´ns
Vergeet photobucket, kost centjes. Flickr is een goed alternatief.
Mijn library is openbaar. En als ik op het hokje rechts "in een nieuw venster openen klik", krijg ook ik een hoop reclame maar als ik die wegklik en als ik vernieuwen klik, krijg ik weldegelijk 13 fotootjes..

Enfin, anders kom je ze in de zomer, in het voorbij gaan, richting Lugano of Italie maar hier ter plekke bekijken grinning smiley

mvrgr, m´ns.
@M'ns

Je moet het adres van de afbeelding kopieren (rechts klikken op de afbeelding). Vervolgens op de AW-site kies je in het rijtje icoontjes boven het veld waarin je je bericht schrijft (naast de icoontjes voor o.a. cursieve, vette en onderstreepte tekst) de 10e van links en plak je in het pop-up schermpje de link naar de afbeelding. Dan krijg je hem als onderstaand weergegeven:

Mooi dat bruine leer trouwens m'ns.thumbs up metallic grijs staat 'm goed! Persoonlijk vind ik dat beter staan dan wit.
Idefiqs
Vergeet photobucket, kost centjes. Flickr is een goed alternatief.

Het is dat jij het zegt, Idefiqs, Stemt me iets milder. Free account is dus bij photobucket zo iets als half account: jij kunt wel delen maar de ander niets openen?
(jij hebt mijn adres trouwens - in een pb (vorige week gestuurd) , dus jij zou sowieso even aan kunnen komen om het spul te bewonderen spinning smiley sticking its tongue out )

mvrgr,
m´ns

Zal morgen flickr eens proberen. Nu geen zin (en zit eigenlijk achter mijn laptop om te werken... : toetsjes corrigeren/invoeren, planning schrijven, neuwe toetjes in elkaar flasen etc.etc.etc. Zucht....)
Idefiqs
Mooi dat bruine leer trouwens m'ns.thumbs up metallic grijs staat 'm goed! Persoonlijk vind ik dat beter staan dan wit.

THX idefiqs.
Eigenlijk wilde ik een oranje zoals in de rij-impressie van Cornelis Kit elders op de site. Of een blauwe. Maar daarvan (blauw) was er niet een met een beige of bruin interieur, of (oranje) überhaupt als 2.0 cDI AWD Aut Tekna beschikbaar in heel CH.

Mijn vrouw (en zeker m´n dochter: Hé, nee pap, alsjeblieft, doe effe normaal! !) waren allang blij dat ik uiteindelijk voor de grijze zwichtte. Vrouw wilde weer een witte, of zo´n zelfde grijze en idd ook het liefst mijn bruin interieur. Twee grijze leek ons onpraktisch, dus...

mvrgr,
m´ns

PSssst, Caspian, Dank!
m'ns (afd. ae&d)
Waarom ik geen flickr.com gebruik, rke? Omdat dit de eerste keer is dat ik überhaupt foto´s deel via een ander kanaal dan een schoolinternnetwerk , e-mail, of whatsapp (en er eerlijk gezegd nu al weer spijt van heb) Van flickr heb ik weleens gehoord maar toevallig dacht ik het eerst aan photobucket. En het simpele feit dat jij mij etimo noemt, zegt me dat jij i.i.g. iets kunt openen.

Eigenlijk heb ik niet zo´n zin in nog een wees account. (dat photbucket account ga ik pas over 4 jaar wwer gebruiken & datzelfde zou gelden voor een nieuw aan te maken flickr account)
Dus nogmaals: Help me alsjeblieft. kun je me vertellen waarom Photobucket bij mij wel mijn library opent en bij jullie kennelijk niet?

mvrgr,
m´ns

Ik kan photobucket openen omdat ik ook een photobucket account heb. Ik gebruik het niet meer omdat ik mezelf eerst door een vijftal reclameuitingen moet doorworstelen voordat ik mijn eigen foto's mag bewonderen. Voor mij is photobucket een wees account.
Ik word al jaren gespammed door photobucket dat ze foto's voor mij willen afdrukken en dat gaat eerlijk gezegd rechtstreeks mijn spambox in. Ongeveer een jaar geleden hebben ze het beleid voor mij (mijn photobucket zit al jaren 'vol' ) aangescherpt waardoor ik geen foto's meer kon delen.

Flikr is ook niet ideaal, soms duurt het een dag voordat je foto online te gebruiken is. Er zijn mensen die via google hun foto's delen maar daar mee geef je je privacy weg, google onthoudt erg veel van je. Zo kan ik voor mezelf op het uur en een paar honderd meter nauwkeurig terugzoeken waar ik de laatste vijf jaar geweest ben. Of, eigenlijk, waar mijn mobieltje geweest is.... Je kan ook facebook gebruiken om foto's te delen maar dan kan je net zo goed al je persoonlijke informatie en dergelijke op het internet zetten.

Wat dat betreft is het jammer dat autoweek niet een eigen opslagplek voor foto's heeft. Het zal wel iets met kosten te maken hebben, ook bij autoweek moet de kachel roken.
Inhoud kan ook, geheel anoniem. Flickr kan ik rechtstreeks vanaf mijn gsm of dropbox op pc naar uploaden, nooit probleem mee.
Moet wel altijd even achter de pc gaan zitten om de foto in 800x600 te delen, dat gaat vanuit de app volgens mij niet. Als dat wel gaat hoor ik het ook graag smiling smiley
Ik herinner me ineens dat ik een jaar of zeven, acht geleden hier op AW ook eens een duo foto heb geplaatst: de bruine in de carport en de blauwe in de garage (onze Outlanders model 2010 met jet-fighter grille) . Kan me vergissen natuurlijk, maar ik meen me te herinneren dat ik die toen gewoon van mijn bestanden van mijn computer kon uploaden, dat omwegen via externe opslagplaatsen nog niet nodig waren.

O tempora, O mores...

mvrgr,
m´ns
Ha M'ns bedankt voor de foto's, photobucket was vroeger ook mijn meest favoriete website om foto's te delen, maar helaas worden deze dienst met steeds meer reclame en niet meer gratis aangeboden. Net als rke was mijn box ook opeens vol en moest ik gaan betalen. Ik kan er nu zelfs niet eens bij om de foto's te verwijderen......

Meestal zet ik de foto's op facebook neer waarna ik het linkje kopieer naar deze website (op deze wijze: vierkant haakje img vierkant haakje foto.jpg vierkant haakje /img vierkant haakje ). Via de extra optie waren de grijze en de witte te bewonderen, mooie chique kleur dat grijs maar stiekem zou ik ook een meer opvallende kleur hebben gekozen. Al ben je dat wellicht ook weer eerder zat. Maar wel handig op de parkeerplaats van de Ikea op 2de Paasdag.....Ik kan ze via mijn eigen account neerzetten maar dan zijn de foto's ook zichtbaar voor al mijn vage FB vrienden.....

Mooi leer ook en inderdaad is het fraaier dan zwart. Al is zwart vanuit vlekkenoogpunt ook weer meer praktisch. Vroeger in de aloude Kadett was de skai bekleding beenhaarverschroeiend in de zomermaanden maar dat was natuurlijk in het pre-airco tijdperk.

Hebben jullie trouwens in Zwitserland kentekens op naam of op auto? De nummers verschillen nog wel van elkaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 09:02 door Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota.
Dankjewel, Joost.
Ik sta gelukkig nooit op Ikea parkeerterreinen en eigenlijk ook nooit op andere massa-opslagplaatsen. Ik woon hier op het platteland.

Kentekens op naam.
Ik ben destijds (2009) met de eerste Outlander (2007) , die we meegenomen uit NL naar het StVA (de RDW) gegaan. En toen ik een wangedrochtig nummer kreeg heb ik gezegd dat ik een beetje een mooi/handig nummer wilde hebben. Kon kiezen uit een hele bladzijde teruggeven nummers, als ik het maar wel snel deed. Deel van dit nummer zit ook in ons telefoonnummer, dus koos ik dat. En dat nummer houd je dan (sierde nadien de volgende blauwe Outlander (2011) , de Murano en nu dus de grijze X-trail) .
De R (2009) van mijn vrouw had een ander nummer dan haar huidige. Maar dat was een leasewagen, ergo niet haar eigendom, dus dat nummer hield ze niet. De aanmelding van de bruin/grijze Outlander (2011) van mijn vrouw liep via de dealer. En die heeft gewoon het eerstvolgende nummer op de lijst in zijn handen gekregen. Dat maar zo gelaten.

Er waren dus 7 jaar geleden al ongeveer 400.000 auto´s in Aargau (660.000 inw.). Klopt niet helemaal precies, want er worden voortdurend nummers teruggegeven (zoals het mijne) . Bovendien is het hier mogelijk twee of meer auto´s te hebben met hetzelfde nummer dat je dan voortdurend van de ene op de andere moet plakken (Wechselschild) . Scheelt in de verzekering. Die auto´s mogen dan, vanzelfsprekend, niet gelijktijdig rijden. Was vroeger gebruikelijker dan hedentendage. Maar nog steeds hebben er m.n. veel cabrio´s een Wechselschild .

mvrgr,
m´ns
Via de app valt inderdaad geen BBC code aan te maken. Maar bij mij werkt Flickr ook wel ideaal.

Het hele reageren op foto's en volgen van mensen ben ik mee gestopt. Ik zet het grootste deel prive en het leukste staat openbaar. Voor mij is het echt een database van alle foto's die ik wil bewaren. Blijft 1 terabyte om te vullen. Das best veel. tongue sticking out smiley
M'ns ik ben nog wel benieuwd naar het volgende: Je hebt allerlei merken gereden, van regulier tot premium, hoe beoordeel je het verschil in gebruikte materialen en hoe is de betrouwbaarheid? Oftewel, is premium zijn geld waard? Of is het ook stuk exclusiviteit? Hoe beoordelen anderen dit? Idefiqs heeft ook Audi gereden en Hans rijdt nu een Mercedes. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb er recent nog een blog over geschreven. big smile smiley
Tja, Joost, daar is niet zo makkelijk antwoord op te geven.
In de eerste plaats : mijn auto carriere startte in 1982. Toen was je al blij als de auto niet onder je kont vandaan roestte en je een rechter buitenspiegel had. Vijf versnellingen was al bijzonder!!
Jaren Mazda gereden en zeer tevreden, was in de jaren dat de Japanse merken de europeesche markt meer en meer veroverde.mijn droom toen was een Mazda RX7, maar met ongeveer 50.000 gulden onbereikbaar.
De Toyota Celica tussendoor was wel in die tijd premium, maar helaas met storingen, roest en zuipen als een tempelier.

De Nissan Micra was leuk, op aanraden van de heks. " Ga iets kleins rijden". Leuk, maar niet als je er mee naar Zuid-Frankrijk wil. Terug naar de eerste nieuwe auto een Mazda, en nog één en nog één. (En sindsdien alleen maar nieuw gereden).
Daarna een gloednieuwe Citroen BX, een gewilde wagen in die tijd, na een half jaar weg gedaan, onverklaarbare Franse storingen. Vervolgens bij Volkswagen beland. Van een 1.4 tje naar een Golf GTI. Dat was echt premium vond ik. En tja, volkswagen......zelfs de aansteker moest je er apart bijkopen.
Seat Cordoba diesel....vooral de 110 pk versie die ik had was bijzonder. Daarna een Chevrolet Matiz.....leuke auto.....klein, fijn, weinig luxe, maar na een echtscheiding betaalbaar.
Gevolgd door Ford, Opel, en nu de Mercedes. Premium ? Tja, je ziet de Mercedes niet veel rijden (meer de Shootingbrake) , heeft functies die ik voordien niet had (zelf inparkeren bijvoorbeeld), maar is een jongensdroom, die ik kon waarmaken. Wel een zeer geweldige droom, de beste wagen(automobiel) die ik ever heb gehad, straalt kwaliteit af, de 7G-DCT automatische transmissie is geweldig. De materialen zijn van goede kwaliteit, en zoeft stilletjes over de weg. De stoelen zijn fauteuils , en de kofferbak is een diepe kelder. Zeer benieuwd wat hij doet bij de eerstvolgende vakantie (28 april) naar Zuid-Frankrijk.

Maar........ik was ook blij met al die voorgaande auto's, op de Toyota en Citroen na die wat probleempjes hadden.
Ik stap nog steeds met plezier in de Ford Ka.

premium heeft ook met je eigen gevoel te maken......een Mini is premium, maar vind ik niks aan, net als de Fiat 500 Large.
Ik heb geen geld voor een Porsche, een Mercedes R of een Range Rover. En als ik wel het geld ervoor had, koos ik andere auto's.

Mijn collega heeft net een gloedjenieuwe Citroen C1 gekocht. Kan ik ook enthousiast van worden , echt een leuke auto !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 19:28 door Hansje55.
En dan vergeet ik de Opel Kadett, de Suzuki Alto en Ignis en de Peugeot te noemen, reden ook meer dan prima.
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
M'ns ik ben nog wel benieuwd naar het volgende: Je hebt allerlei merken gereden, van regulier tot premium, hoe beoordeel je het verschil in gebruikte materialen en hoe is de betrouwbaarheid? Oftewel, is premium zijn geld waard? Of is het ook stuk exclusiviteit? Hoe beoordelen anderen dit? Idefiqs heeft ook Audi gereden en Hans rijdt nu een Mercedes. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ja en nee. Ik kocht in '99 een nieuwe A3, in een luxere uitvoering waardoor deze standaard opties had zoals alcantara die je bij de Golf highline moest bijbestellen. Dat maakte hem in aanschaf slechts een fractie duurder, maar qua binnenruimte kleiner. In 2007 kocht ik een 1 jaar oude A4 Avant 2.0 TFSI quattro met behoorlijk wat opties, die heb ik vanaf 20k tot een ton gereden. Die 2.0TFSI i.c.m. met quattro was wel erg lekker moet ik zeggen, hij kon door zijn tractie zijn 200 paardjes prima aan het asfalt kwijt. Maar ook deze auto was relatief klein in vergelijk met een passat/mondeo/vectra, de beurten gingen met Audi prijzen, als ik binnenkwam werd door de monteur de VW overall ingeruild door een Audi exemplaar. Vandaar AUdi als je de rekening kreeg.spinning smiley sticking its tongue out

Is "premium"dat waard? Economisch en praktisch gezien niet. Toen ik wegens veel km's overstapte naar de Corsa heb ik de Audi geen moment gemist eerlijk gezegd. Alleen de stoelen met uitschuifbare zitting waren geweldig. Rij echter een weekje in de Corsa en je weet niet beter, maar ik moet toch wel zeggen dat de Mondeo een verademing is t.o.v de Corsa. Vooral de ruimte, het skiluik en de verwarmbare voorruit zijn erg fijn. De Mondeo bewijst dat premium niet nodig is voor een beetje rijcomfort. En quattro? De wintersportplaatsten in de Alpen zijn de laatste 20 jaar qua bereikbaarheid zoveel beter geworden dat 4WD eigenlijk niet meer nodig is als je niet al te beroerde condities hebt.

Ik heb nu een leeftijd bereikt dat er meer geld binnenkomt dan er uit gaat en geen kinderen.... Dus naast de Michelinsterren in de skigebieden, de motor en het afbetaalde huis zou het in de toekomst zo maar kunnen dat ik een keer een volle GTi of zoiets (als tweede auto) erbij koop... Of een fünfer, dat was/is altijd nog mijn droomauto. Natuurlijk met leder en een leuke motorisering. Ach wie weet.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 19:43 door Idefiqs.
Hans, ik kocht in 2001 een nieuwe Passat Variant 1.8T voor bijna 80.000 guldentjes indertijd..nut smiley
Die RX 7 was in de jaren 80 al 50.000.
Eind jaren 90 kocht ik een Golf GTI van 50.000 gulden ( maar toen was mijn salaris ook fiks gestegen). We kochten een huis van 180.000 gulden, toen best veel geld, maar een aantal jaren later was het in euro's 200.000 waard.
Geld ontwaardimg.

En inderdaad: nu komt er meer binnen dan eruit gaat, geen kinderen. Dat scheelt een slok op een borrel.
Nico, Idefiqs en Hans, bedankt voor jullie ervaringen, jullie hebben beiden veel verschillende merken gereden en staren niet blind op één zoals ik. Geeft zeker een objectief beeld.
Nou ja...ik ben geen VAG fan. Maar Skoda is erg goed bezig. We werden erg verrast door het gevoel dat de Skoda gaf. Een auto die je erg makkelijk duur kunt aankleden. Maar ten opzichte van de nr. 1 was het een lastige keuze.

Het is voor pa uiteindelijk de 2.0 D3 Volvo XC40 geworden maar ik denk dat als er geen CO2 eis was geweest en de 2.0 TDi DSG 4x4 Karoq daarmee een optie was geweest dat hij de keuze erg lastig had gevonden. Want het is best wel een zeer aantrekkelijke aanbieding.
Full-option Karoq vergeleken met een XC40 die de belangrijkste opties heeft maar de leuke dingen daarbij moet missen.

En ik sta daarbij ook nog steeds achter de mening dat als men iets uit de VAG stallen wil rijden je echt moet gaan kijken naar Skoda of Seat in tegenstelling tot het "betere" VW. Het gevoel dat je daar voor de badge betaalt was eens te meer aanwezig.

Ik moet wel even op de blog toevoegen, ik heb bij bepaalde Renault dealers een ander gevoel, en daar kan ik dan makkelijker door de tekortkomingen van het merk heen kijken doordat deze mensen het merk iets beter kennen en daarmee dus ook de betere keuze maken qua samenstelling. Initiale Paris is niet altijd de beste keuze......gek genoeg. winking smiley
Maar dat Renault echt begint achter te lopen is evident.
Renault, mijn vader reed dit merk. R4, R10, R12, R16.... Hij kocht ze nieuw. Ze gingen standaard zes jaar mee, daarna waren ze verrot.

Wat geen exclusief Renault privilege was, hoewel Franse auto's al roestten op de folder.

Daar zijn ze wel beter in geworden. Enige plek waar de mijne heel lichte tekenen van beginnende roest begint te ontwikkelen is onder de motorkap. Na bijna 17 jaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 21:54 door Nico GTR.
Moeilijke vraag, Joost, maar ik zal toch proberen een (voorlopig) antwoord te geven.

We hebben gedurende de 90-er jaren, bijna een decenium lang, "premium" gereden: 4 jr BMW (318i met een paar extra´s) en 5 jr Audi A4 (2 stuks: een tamelijk basic Avant TDI 90 PK - 3 jaar, een loaded sedan TDI 115 - 2 jr en een beetje)
Voorts in 2005 een paar maanden C-klasse en later 2 jaar R-Klasse (van 2009/2011) . Alles bij elkaar zo´n 12 jaar. Maar geen van allen zat beter in elkaar dat de door en door en doorontwikkelde XC90. Niet qua afwerking en zeker niet qua bouwkwaliteit.
Als je Jaguar (2005 - 1 maand X-type diesel Estate) en Volvo (8 jaar: 3,5 jaar 440 - een paar maanden V70 bi-fuel - idem XC60 D4, - 4 jaar XC90) ook "premium"-merken noemt bij elkaar 20 jaar, op een automobilisten leven van - schrik niet - 38 jaar. Ruim de helft.

Autorijden heb ik geleerd in de Audi 100 van mijn vader en de Dyane van mijn moeder (mams Dyane werd een paar jaar later ook mijn eerste eigen auto) . Vanaf de eerste schreden heb ik dus "premium" met duidelijk "non-premium" kunnen vergelijken spinning smiley sticking its tongue out
Eigenlijk waren alleen de beide eerste Audi 100´s (70/77) van pa echt premium - snel, luxe, betrouwbaar - daarna kwamen er twee (diesel aut.) die duidelijk minder goed in elkaar waren gezet, waarop pa overstapte op de Scorpio.

Het meeste lol beleefd aan:
- Dyane (mijn eerste auto, dus... - helaas maar 1,5 jaar, toen viel ie uit elkaar - toch nog hfl 250,- voor gekregen bij Willem Duck)
- Grand Espace (5 jaar - heel lang plezier aan beleefd dus)

Het meest robuust:
- R - 2250 kg, wat wil je?
- XC90 - 2100 kg - en een bandenvreter - mede gerelateerd aan het gebruik: te veel haardspeldbochten, te veel te snelle Autobahn kilometers - ongeacht het merk (Michelin, Conti, Goodyear, Pirelli) . Enkel de laatste set winterbanden (Dunlop) heeft ie zich niet binnen 25.000 km doorheen kunnen vreten,

Het meest compleet
- De huidige X-trails

Auto´s waar ik blij was dat we er vanaf waren:
- 318i te klein, te rood, omschakeling benzine/LPG liep niet altijd soepel - mijn vrouw was er echter blij mee
- C 220 Diesel Station (205 - te zwart (binnen en buiten) , kaal, volledig nietszeggende auto (gelukkig maar een paar maanden gehad, weinig in gereden: ik forensde indertijd op 2 wielen)
- Touran 1.6 TDI (2005) - stug, kaal, langzaam, truttig (zeker als je net uit een Espace stapt) , gelukkig maar 1 maand gehad, weinig mee gereden
- Passat 2.0 TDII Variant (2009) - stug, kaal, te laag, tikje truttig (zeker als je in afwachting bent van je R-Klasse) , gelukkig maar een paar maanden, zelden in gereden.
- C5 Aut (2006/7) top-trim, keurig afgewerkt, zeer luxe, maar errug dorstig (11l /100km) en schoot regelmatig - te vaak dus - in noodloop > door de garage binnen een paar minuten hersteld maar toch niet fijn natuurlijk. (eigen auto - andere in dit lijstje zijn allemaal leasers, de meeste kort gelukkig)
- XC60 Diesel (2009) - handbak, stugge, kale auto, niet eens erg ruim, gelukkig maar een paar maanden, ook gemeden in te rijden

Slechtste auto´s:
- Dyane (maar die was dan ook al 10 jaar oud) kachel hield er mee op, kabelboom brandde spontaan uit, vering brak af, etc etc.
- Ritmo: tweedehands gekocht (bij Fiat-dealer 3jr oud / 30.000 km voor hfl 7.500,-) viel 3,5 jaar later al van ellende uit elkaar
Bevestigt toch de bestaande vooroordelen....

Als je mij vraagt wat de beste auto´s waren:
- Grand Espace (tevens het langst gereden, bijna 5 jaar - 150.000 km) - geweldige auto - snel en betrouwbaar - uitzondering op de regel?
- Outlander Instyle 4WD 2.2 diesel 2011 - dijk van een auto, fijne automaat, erg goede wegligging, ook bij heel hoge snelheden, tamelijk netjes afgewerkt, maar niet té. Maar, vanwege gemis open dak en wegens een tikje saai, veel te snel ingeruild - je weet pas wat je hebt als je het niet meer hebt... Mijn zoon noemt de 2011 jet fighter Outlanders (NB: niet het rumoeriger 2.0TDI 2007 exemplaar) de beste auto´s die we ooit gehad hebben. Mijn dochter de Espace
- vooruit, dan toch ook XC90 2014 - een beer van een auto (power ohne Ende) , erg ruim, reisauto pur sang - maar... met minder fijne automaat, log (laten we eerlijk zijn: een onding in de stad) , saai en enigszins gedateerd interieur, en tamelijk dorstig (onbetamelijk dorstig op de Autobahn)

De donkerblauwe benzine Outlander 2.4 CVT AWD Navigator (ook 2011) , die luxer was dan de diesel (navi, open dak, licht beige leder interieur) en beter afgewerkt, was ook een goede, en een in mijn ogen onderschatte, auto. Toch: op het kentekenbewijs was ie bijna 300 kg lichter dan de diesel en zo voelde ie ook aan: minder robuust, een tikje blikkiger. Reed lichtvoetiger, was sneller, en toch was het een raadsel wat al die 170 paarden aan het doen waren. De 156 dieselpaarden voelden altijd paraat, maar de benzineponies lagen voor het gevoel meestal te pitten. Daardoor wel een stille auto.

Met geen van deze vier bovenstaanden ooit enig malheur. Alle vier zeer functioneel. En daarin schuilt, merk ik steeds meer, een groot genoegen.
Ik hoop dat ik beide X-trails aan het lijstje kan toevoegen. Mooi afgewerkt, ruim, veilig, hebben de reputatie zeeeer betrouwbaar te zijn. Bose hifi klinkt als een klok. Maar: de 2.0 cDI is niet erg stil en voor wat betreft het dichtslaan van de portieren moeten ze bij Nissan een paar sound-engineers van MB/BMW/Volvo inhuren. Toch hoop ik over de X-trails nog een keer zo´n review te kunnen schrijven.

Waar blijft de Cross Cabrio in dit gewoel?
Qua prijs in de USA duidelijk een premium auto. En daarnaar ook beoordeeld. Qua aankleding een boudoir, qua rijbeleving in de zomer onvergelijkbaar, qua ruimte nog onvergelijkbaarder. Qua weggedrag? Laat ik het zo zeggen: je moet niet te veel haast hebben, niet echt premium dus. En dan die garagerekeningen! Die waren dan wel weer heeeel errug premium... Zo premium dat ze je plezier behoorlijk vergalden.
Kortom: ik ben blij dat ik hem 4 jaar heb mogen rijden. Ik had evenwel geen grijze met zwart leder moeten kopen. Niet joyeus genoeg. De lol was er wel van af. Daarom ook blij dat ik er nog een enigszins fatsoenlijke inruil voor heb gekregen en dat ik hem niet op heb hoeven rijden.

De R300 CDI 4Matic is hors concours: die kostte twee keer zoveel als de volgenden (rara welke? grinning smiley ) op de lijst. Wel idd de enige premium auto. In uitrusting, kwaliteit, rijbeleving, ruimte, afwerking. De kleinere Audi´s, BMW´s, MB´s waren in mijn ogen premium mediocre: goede doorsnee produkten zonder tastbare meerwaarde.

Maar dan rijst natuurlijk de vraag: is 2x zo duur ook zijn geld waard?
Met mijn vorige posts in dit topic en met de aankoop van 2 X-trails heb ik die vraag geloof ik wel beantwoord.

mvrgr,
m´ns

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 00:35 door m'ns (afd. ae&d).
Joost, ik zie in mijn bovenstaande posts een aantal patronen. Ik heb het gevoel dat e.e.a. - afgezien van de diesel - redelijk overeenstemt met jouw preferenties. Dus doe er je voordeel mee!

- ik houd van ruimte
- Betrouwbaarheid vind ik nog belangrijker dan ik voorheen veronderstelde
- ik wil, behalve over het verkeer, en mijn luisterboek, nergens over na moeten denken in de auto en zeker de bediening niet
- ik vind geld/kosten au fond belangrijker dan ik veronderstelde (ik heb nog studerende kinderen) en dan ik hip vind om toe te geven
- proportionaliteit, daar gaat het om, ook uit moreel oogpunt
- brandstofverbruik is dus relevant, maar niet beslissend
- Veiligheidssytemen (passief en actief) staan hoog in mijn vaandel
- Ik houd van commonrail turbo Diesel power
- Ik ben te oud om sneller dan pakweg 180 onderweg te willen zijn ´s nachts op de D Bundse AutoBahnen ...
- En dat nu al jaren, sinds de eeuwwisseling schat ik...
- maar dan wel een beetje relaxed graag: dus die kar moet dus wel 200 kunnen lopen
- Saai vind ik maar saai nut smiley
- Ik kan beter gelijk een paar dubbeltjes meer uitgeven anders wil ik er snel weer van af
- En duurdere auto´s, zonder dat het lekker voelt, vind ik eigenlijk niks (XC60, 220CDI, Passat)
- Leer, bijvoorbeeld, vind ik lekker
- En ik moet ergens mijn koffie en cd´s en shag en brillen en hoedjes en koeken en nog een heleboel meer spullen kwijt kunnen
- Ware schoonheid zit van binnen:
- Liever een bescheiden merk met een model cq uitvoering met veel aspiraties, dan een premium merk met een model zonder
- Liever een middenklasse topmodel dan een topklasse basismodel
- Liever 2 middenklasse topmodellen dan 1 topklasse topmodel
- wel met open dak graag (en AWD en Aut en een beetje uitzicht en geluid, maar dat spreekt vanzelf)
- Ik houd best van mooie afwerking maar het moet niet té worden, dat vind ik au fond bedreigend
- "premium" merken/modellen boezemen mij veeleer afkeer/angst/afwijzing/allergie in dan dat ze mijn hebzucht opwekken

- maar... - om er maar eens een dikke dooddoener tegenaan te gooien - op alle regels bestaan natuurlijk uitzonderingen spinning smiley sticking its tongue out

mvrgr,
m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 02:42 door m'ns (afd. ae&d).
@Joost: dan heb ik een wedervraag aan jou : " Waarom wil je perse een Toyota rijden ? Ik stel die vraag niet om de indruk te wekken dat wat je rijd niet goed is. Maar ik ben oprecht nieuwsgierig waaromhet een Toyota moet zijn.

* Omdat ze betrouwbaar zijn ? Behalve met de Toyota en de Citroen zijn al mijn auto's betrouwbaar geweest en behalve de beurten nooit wat aan gehad.
* Omdat ze voor lopen met techniek? Ook andere merken doen veel aan techniek, ook met hybride. Ik begrijp zelfs dat Toyota een achterstand heeft met betrekking tot geheel electrische auto's.
* Omdat ze hun waarde behouden ? Ik ken zat merken, waaron mijn eigen ervaring met VAG die ook goed hun waarde behouden.
* Hun aanschafwaarde ?
* Omdat het aansprekende modellen zijn ?
* Omdat je vader al Toyota reed ?

Kortom : wat is dat je het liefste in een Toyota rijd ?? En dan vraag ik geen verhandeling dat uit test zus of test zo Toyota top is, maar je eigen ervaringen.
Toevallig heb je een paar keer wat pech gehad met de Volvo, maar heeft de Toyota dan niks ? Gierende versnellimgsbakken, de modellen etcetera.

Ik ben oprecht benieuwd waarom je van een Toyota "opgewonden" raakt.
Misschien is de volgende vraag voor alle forumleden interessant.

1) Veronderstel dat je maximum 1500 euro kan uitgeven, wat zou je dan kiezen ?

2) Veronderstel dat je maximaal 15.000 euro aan een auto kan uitgeven, wat zou je dan kiezen en waarom ?

3) Veronderstel dat je tot een bedrag van 150.000 euro een auto mag uitkiezen, wat zou het dan worden?

4) Veronderstel je bent schatrijk, the sky is the limit, wat zou er dan op je oprit/oprijlaan staan ?

Ik heb zelf wel ideeën, maar ga erover nadenken en dan opschrijven .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 17:38 door Hansje55.
Nieuw of gebruikt?

Gebruikt voor 1500, mijn eigen Clio, voldoende vermogen, heerlijk goedkoop rijd erg lekker. (Zolang je ervan af blijft) Onderdelen krijg je er ook altijd met relatief gemak voor.

Nieuw is lastig. Denk dat ik dan toch ga voor een Toyota Aygo in de prijsklasse tot 15.000 euro, betrouwbaar, leuk, speels en rijd prima. Helaas een 3 cilinder maar is geen 4 cilinder te krijgen in mijn prijsklasse.

Gebruikt is er voor 15.000 voldoende te krijgen, een Clio 3 RS zou kunnen, maar ja....heb je dan het geld om hem op de juiste manier bij te houden en in topconditie te houden? Zelf doen scheelt geld maar onderdelen blijven duurder dan een normale auto en hij verbruikt natuurlijk ook voldoende. Bovendien zet je een dergelijke auto niet op goedkope bandjes. Maar zolang dat allemaal kan gebruikt een Clio 3 RS.

150.000 euro ligt een mooi aangeklede Porsche 911 Carrera S in de mogelijkheden, denk dat ik voor die ga. Mooie auto die je ook dagelijks goed kunt gebruiken en een zeer mooie performance bied. Of een Jaguar XJ 3.0 V6 diesel, eigenlijk wel een ultieme zakelijke sedan met een geweldige lijn. Van binnen oogt het een tikje goedkoop als je alle plastic delen in het pianozwart besteld....maar met hout...poh!

Als ik echt niet hoef te kijken naar wat ik uit hoef te geven aan een auto spelen andere dingen. Ook dan denk ik dat er een 911 op de oprit zou staan, meer dan dat vind ik ergens indrukwekkend maar ook wel een beetje over the top. Alhoewel een Mclaren 12C er ook nog wel bij zou staan. Ook een Clio V6 en een R5 Turbo 2 moeten er bij zijn, evenals een Alpine A610. Allemaal auto's die ik erg mooi vind.
En dan als laatste mag er dan ook een Jaguar XJ bij staan. Prachtig gelijnde wagen maar als ik toch genoeg over heb wil ik nu de V8.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 17:44 door Nico GTR.
Hansje55

1) Veronderstel dat je maximaal 15.000 euro aan een auto kan uitgeven, wat zou je dan kiezen en waarom ?

2) Veronderstel dat je tot een bedrag van 150.000 euro een auto mag uitkiezen, wat zou het dan worden?

3) Veronderstel je bent schatrijk, the sky is the limit, wat zou er dan op je oprit/oprijlaan staan ?

Doe er nog een stap bij: wat koop je voor 1500 euro?

Ik zal dit weekend weer eens iets schrijven. Ik zit nu te internjetten met een zakelijk bundeltje waarbij ik bijna per letter moet betalen.
(Buitenland, wurgcontractje omdat ik mijn nummer niet wil wijzigen) .
Ook leuk...wat koop je voor 1500 euro....ik voeg het toe !
Tja Hans, dat is een onderbuikgevoelvraag, bij sommige segmenten vind ik andere merken zelfs aantrekkelijker. Zo vind ik in Mazda 3 sedan één van de allermooiste auto's in het C-segment en zeker fraaier dan bv een Auris station. Ik zit me nu ook te bedenken waarom ik van Toyota's houd. Het is de binding met het merk, ik heb vorige jaar nog een hele leuke dag bij de importeur gehad en dat kwam niet alleen omdat we met Ireen Wúst op de foto konden. Het is voor mij een bepaalde vanzelfsprekendheid, die misschien voor buitenstaanders angstaanjagend is. En als ik het rijtje afga:
-Aygo: pruttelding, zou ik niet willen hebben
-Yaris: Een Clio of een oudere Suzuki Swift zijn fraaier, maar OK hebben niet de prettige en zuinige hybridetechniek
-Auris: zie hierboven
-C-HR: Een Qasqai of CX-5 is ruimer en ook fraai
-Verso: OK hier kan ik eigenlijk geen andere meer aantrekkelijke tegenhanger voor verzinnen
-Avensis: Ook dit vind ik één van de meest aantrekkelijke auto's in het D-segment, zeker in de station uitvoering

Ik heb jullie natuurlijk in het verleden met tal van betogen wetenschappelijk proberen te overtuigen van mijn keuzes maar weet nu, oud en de 50 gepasseerd, dat dit allemaal tevergeefse moeite was en voor sommige contacten juist omgekeerd niet zaligmakend was. Immers, andere mensen die andere merken rijden hebben echt niet elke dag pech onderweg, hoeven geen tweede hypotheek te nemen vanwege de garagerekeningen, noem het maar op.
Waar het dan toch in zit? Aan de garage? Ik zou de huidige Volvo garage waar ik hopelijk alleen elke 30K kom aan niemand aanbevelen en de aloude Toyota garage waar ik vanaf volgend jaar weer hoop te komen is zeker meer klantvriendelijk. Maar ook andere garages van andere merken zullen erg aardig zijn, correct werken en geen oor aannaaien. Kan het dus ook niet zijn, al speelt het wel mee.

Ik vrees toch dat het in mijn genen zit, eenmaal ingebakken, blijf ik een trouwe klant. Zo'n hond die door zij baas een trap krijgt maar toch weer terugkomt. Vanaf 1990 (met een verplicht jaartje bij een andere baas) ben ik nu bij mijn tweede werkgever bezig. De verzekering is blij met mijn trouw, al heb ik onlangs nog 221 euro gedeclareerd omdat ik met schaatsen over iemand zijn kite-lijn ben heengeschaatst. En heeft mijn dochter vorige jaar een aanrijding gehad waarbij de verzekering nog 650 euro heeft uitgekeerd (wat volgens mij nog altijd geheel onnodig was, want ze is jonger dan 14 jaar en de tegenpartij de boel probeerde te flessen). Maar OK, al 25 jaar bij dezelfde verzekering. OK periodiek wordt de energieboer gewisseld.
Onze tweede caravan is wederom een Chateau, omdat de eerste zo goed beviel. OK het had ook een Homo Car....sorry Home Car kunnen zijn. Die beviel ook goed, maar dat is logisch want die komt uit dezelfde fabriek! Ik ben mijn vrouw al ruim 20 jaar trouw, ik ga trouw naar de PKN kerk, ik kom zelfs terug op dit medium ondanks al die keren dat mijn Toyofetisme op manieren is afgebekt die ik niet voor mogelijk had gehouden ( ;-) ) ja eigenlijk ben ik gewoon een hondstrouw en oersaai persoon. Een saaie LVL zou Youp zeggen. Misschien is dat de reden?

Oh ja, ik werd altijd erg boos teleurgesteld ;-) als mensen zich negatief over Toyota uitlaten, OK kritiek moet kunnen dat het plastic 2 um minder indrukbaar is dan bij andere merken, maar onwaarheden word ik altijd dubbel boos teleugesteld om. Misschien een rechtstreeks gevolg van wat ik hierboven neerzette. Zoals het vermeend 'gieren' van versnellingsbakken. Dat is namelijk niet zo. Als een versnellingsbak giert, dan is het slecht gesteld met een versnellingsbak en zijn wellicht tandwielen of lagers versleten. Komt bij een Toyota vrijwel nooit voor. Ik leg het daarom maar weer eens uit: bij meer gasgeven verloopt het toerental van de motor niet lineair met de snelheidsbeleving, dit doet onnatuurlijk aan, immers het hogere toerental wordt middels de oneindige overbrengsverhoudingen van de automaat (er is niet eens een versnellingsbak aanwezig, zoals in de traditionele manier wordt beschreven) vastgehouden en het extra vermogen zorgt ervoor dat de snelheid wordt bereikt. Op dat moment wordt minder gas gegeven en wordt de enorme stilte ervaren van het relatief lage toerental. Helaas zijn er autojournalisten die er in dat weekje dat ze de auto hebben niet mee om kunnen gaan en schrijven erover.

Net als dat het hybridesysteem van Toyota slecht zou zijn 'omdat de stroom van kolencentrales komt'. Ook dat is een totale onwaarheid teleurgestelde opmerking die wel eens wordt genoemd, de hybrides hebben zelfs niets te maken met stroom uit een paal.

Maar OK ik zei hierboven al dat ik de 50 was gepasseerd.....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 18:14 door Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota.
Dank voor je antwoord Joost !! Je bent trouw, aan je vrouw, je auto, je verzekering, je garage , de caravan, enzovoorts. Niks mis mee, al heb ik ook weleens een steen geworpen, waarvoor nogmaals sorry.
Ik zat vannacht toen de slaap niet lekker ging nog even het betoog van m'ns te lezen (heb toen niet gereageerd omdat het staren naar een scherm juist helemaal slaaplustontnemend is), er zijn overeenkomsten, maar juist de verschillende merkenkeuzes geven juist grote verschillen met wat ik zou kiezen. Ik kan me dat slecht voorstellen, zie de tekst hierboven. Maar er zijn zeker ook overeenkomsten.
Hansje55
Dank voor je antwoord Joost !! Je bent trouw, aan je vrouw, je auto, je verzekering, je garage , de caravan, enzovoorts. Niks mis mee, al heb ik ook weleens een steen geworpen, waarvoor nogmaals sorry.

Nee IK moet mij verontschuldigen voor mijn opdringerig gedrag. Bij het berichtje over de versnellingsbak was ik de wink vergeten neer te zetten!
En Hans, wat ik altijd zeer diep in je prijs, is dat je na een discussie altijd ook zelf een stukje schuld wilt bekennen. Discussies komen altijd van twee kanten en dit waardeer ik heel erg in je!
Auto tot 1500 €: Na lang zoeken een VW Lupo 3L. Een dieseltje wat in de praktijk echt 1 op 30 loopt.

Auto tot 15.000 euro : Opel Karl , die je kan personialiseren.

Auto tot 150.000 euro: Tesla model S, elektrisch en dus modern en hip. Anders een Jaguar XJ, of een Mercedes E klasse, helemaal volgeladen.

Auto omdat ik schatrijk ben : Bugatti, Rolls Royce ( ooit in gereden, fantastisch), Mercedes S klasse en een VW Lupo die ik tot nieuwstaat kan terugbrengen. Gewoon omdat het kan !!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 20:00 door Hansje55.
Joost
En Hans, wat ik altijd zeer diep in je prijs, is dat je na een discussie altijd ook zelf een stukje schuld wilt bekennen. Discussies komen altijd van twee kanten en dit waardeer ik heel erg in je!

Dank !
Hansje55
Auto tot 1500 €: Na lang zoeken een VW Lupo 3L. Een dieseltje wat in de praktijk echt 1 op 30 loopt.
Dat vind ik wel heel optimistisch, en dan heb ik het niet over het verbruik... winking smiley

Laat ik ook eens meedoen.
Tot €1500: de budgetsklasse waar ik nu in zou kopen. Ik heb nu weinig praktisch nut nodig dus komt er zo'n leuk klein jaren-90 coupeetje, Nissan 100NX is het eerste wat in mij opkomt, al zeg ik tegen een leuke Ford Puma ook geen nee.
Tot €15.000: Renault Laguna coupé, moet ik die nog uitleggen? winking smiley Bijna perfecte combinatie van stijl; schoonheid; comfort; en "schoonouders-nemen-me-nog-serieus"-factor.
Tot €150.000: Citroën DS Break, omdat ik die om een of andere reden nog mooier vind dan de Berline.
Onbeperkt: perfectie bestaat niet, maar met een jaren-70 Alfa Romeo 2000GTV voor de lol (looks, herrie, plezier) en het huidige model XC90 voor alledag (absoluut next level op elk net niet genoemd element exclusief looks (want prachtig); parkeergemak en aandrijving) kom je toch akelig dicht in de buurt. Twee jaar geleden had ik mezelf overigens voor gek verklaard als eender welke SUV in de buurt van dit lijstje zou kunnen komen eye rolling smiley.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-04-2018 21:06 door afentoe.
Ok, dan toch:

Tot 1.500 euro: een auto waarvan ik weet dat hij goed is. Kleur, merk en vorm zijn ondergeschikt aan de conditie.
Ik zoek de taaie marathonloper, niet de uitgetelde hippe atleet. Het zou bijvoorbeeld een Hyundai Excel kunnen worden.

Tot 15.000 euro: een auto waarvan ik denk dat ik er nog jjjjjaaaaaaaarrrrrrreeeeennnnnn in kan rijden. Als ik niet te gek veel kilometers maak mag hij best wel.dorstig zijn. Waar ik heel slecht tegen kan, is dat een auto 'afgepakt' wordt omdat hij aan het eind van het leasecontract zit. Na anderhalve ton ben ik net lekker gewend aan de auto en dan moet ie weg.

Tot 150.000 euro: dat ga ik in dit leven niet meer meemaken. Maar ik denk dat ik twee auto's zou kopen. Een dertigineendozijn gezinsbak, noem het een Fordje Krokus of Renault Kliko en iets om te knutselen. Een Dax Cobra, een Westfield, een Burton of gewoon een volbloed klassieker met een aantal lascursussen.

En als the sky the limit is: ik denk dat ik op Jay Leno zou gaan lijken. Maar ik zou beginnen met een Prius voor de boodschappen en een gasguzzler Cadillac Eldorado met extreme vinnen voor het mooi.
Van je "dag vogels, dag bloemen, dag mensen, pipo doet starten"
Aardig spelletje. Als je 1.500 hebt en je bent jong, gaat de wereld open. Ik kocht er destijds m´n eerste nieuwe stereo-installatie van.
Als ik er nog 1500 had gehad, vandaag de dag : een tweedehands Panda

Als je op mijn leeftijd (met 2,1 kinderen in de kost) nog steeds 1500 hebt, moet je geen auto willen hebben: als de wasmachine er mee ophoudt zit je aan de grond, moet je als vijftiger je moeder lief aankijken...

15.000? Kun je hier een nieuwe of vrijwel nieuwe e-Mehari voor kopen. Voor 10 kun je hier al een nieuwe Panda kopen (met 4 cylinders NB, wel parallel-import) . Voor 12,13 een Mito (ook parallel-import natuurlijk) . Houd je nog geld over een een paar dagen te gaan skien met je gezin.
Of een tweedehands Outlander

150.000?
Twee X-trails , natuurlijk spinning smiley sticking its tongue out What else? Houd je nog geld over voor de e-Mehari/Panda/Mito voor de 18e verjaardag van de dochter.

The sky is the limit? Misschien dan toch een Model X (of een Q7 Diesel PHEV) en een Velar? smiling bouncing smiley Maar... Moeten ze wel een fatsoenlijke inruil voor de beide X-trails bieden (ons zeeuwen bint zunig) anders no deal. De ervaring heeft evenwel geleerd dat die premium dealers niet zo scheutig zijn....
Wel logisch: als je ziet hoeveel miljoenen Audi CH in het CH ski-team en het FIS ski-circus pompt, dat Musk zijn auto´s het heelal in schiet. Moet allemaal ergens van betaald worden... Of als je ziet hoeveel personeel er bijvoorbeeld in een gemiddelde Benz Niederlassung rondloopt, hoeveel kachels er dus moeten roken, hoeveel gezinnen er dus moeten eten van een toch beperkte Kundschaft, realiseer je je dat die jongens wel enorme marges moeten maken, en gepeperde beurtjes moeten schrijven. Slaat mij bij voorbaat de schrik om het lijf.
De Audi van Lara Gut, de fratsen van Musk, en diens privé-fortuin, de kunst-collecties van mevrouw Susanne Klatten en meneer Stefan Quandt, die betaal ik dan opeens. crying smilie Heb ik er ineens al niet zo´n trek meer in.

Als ik meer geld zou hebben, zou ik daar wrschlk nog minder trek in hebben. Zo min als ik trek heb in buitenissige cruises en excentrieke hotelkamers die "unieke ervaringen" tegen exorbitante prijzen aanbieden, voel ik ervoor om als melkkoe te fungeren voor NB de gefortuneerden der aarde. Kan ik zelf nog zo gefortuneerd zijn, dat verrek ik.

mvrgr,
m´ns
afentoe

Onbeperkt: perfectie bestaat niet, maar met een jaren-70 Alfa Romeo 2000GTV voor de lol (looks, herrie, plezier) en het huidige model XC90 voor alledag (absoluut next level op elk net niet genoemd element exclusief looks (want prachtig); parkeergemak en aandrijving) kom je toch akelig dicht in de buurt. Twee jaar geleden had ik mezelf overigens voor gek verklaard als eender welke SUV in de buurt van dit lijstje zou kunnen komen eye rolling smiley.

Zo zie je maar, afentoe, verstand komt met de jaren grinning smiley

mvrgr,
m´ns

PSssst, afentoe, ooit zul je er wellicht nog achter komen dat perfectie niet alleen niet bestaat, maar dat je die ook niet moet willen
Trouwens, de XC90 van mijn eega had een saai en gedateerd dashboard/middenconsole. Dat hele dashboard/middenconsole-gedoe van die nieuwe Volvo´s echter, vind ik persoonlijk weliswaar een beter-laat-dan-nooit verandering, edoch geen verbetering. Als dat next level is... imho: bagger. Of om met T.Maassen te spreken: Dat er over na gedacht is, is mooi, maar dat er dan dit uit is gekomen....

Trouwens parkeergemak, een XC90? Aktive Parking-Assistant dan toch zeker, anders kan ik dat niet rijmen. Heb ik ook, en hansje ook, en idefiqs vast ook, en Joost in zijn volgende, en binnen zeer kort iedereen, en binnen iets langer parkeren we niet alleen niet meer zelf, maar ook rijden doen we nog maar afentoe een stukje zelf. Ach, de rest van de tijd zit je zo ingeklemd tussen het overige verkeer, dat elke gedachte aan individualiteit een kostelijk grap is.
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
Tja Hans, dat is een onderbuikgevoelvraag, bij sommige segmenten vind ik andere merken zelfs aantrekkelijker. Zo vind ik in Mazda 3 sedan één van de allermooiste auto's in het C-segment en zeker fraaier dan bv een Auris station. Ik zit me nu ook te bedenken waarom ik van Toyota's houd. Het is de binding met het merk, ik heb vorige jaar nog een hele leuke dag bij de importeur gehad en dat kwam niet alleen omdat we met Ireen Wúst op de foto konden. Het is voor mij een bepaalde vanzelfsprekendheid, die misschien voor buitenstaanders angstaanjagend is.

En als ik het rijtje afga:

-Aygo: pruttelding, zou ik niet willen hebben
-Yaris: Een Clio of een oudere Suzuki Swift zijn fraaier, maar OK hebben niet de prettige en zuinige hybridetechniek
-Auris: zie hierboven
-C-HR: Een Qasqai of CX-5 is ruimer en ook fraai
-Verso: OK hier kan ik eigenlijk geen andere meer aantrekkelijke tegenhanger voor verzinnen
-Avensis: Ook dit vind ik één van de meest aantrekkelijke auto's in het D-segment, zeker in de station uitvoering

Het net maar net waar je iets mee vergelijkt, Joost: Een Juke en een CX-3 zijn juist weer kleiner dan een C-HR

Het is maar net of je omhoog of omlaag kijkt.

De RAV4 (schittert door afwezigheid op jouw lijstje - expres? ) lijkt me eerder dan de CH-R in de categorie CX-5 te zitten, die beiden (CX-5 en RAV4 ) in de Australische pers bijvoorbeeld steevast met de Outlander, de CR-V, de X-trail, Kuga (Escape) , Tucson, Sportage en de Tiguan worden vergeleken, en vrijwel nooit met de Cherokee, XC60, Q5, Discovery Sport, Kodiaq, Stelvio, Santa Fe, GLA, GLC, X1, Koleos, F-Pace, E-Pace, 5008, QX50, DS7, X3, Sorento (om er maar een paar te noemen) , hoewel ik vind dat die vliegers niet helemaal opgaan. Dan wel helemaal niet opgaan.
En dat niet terzijde, want:

welke auto moet/kun/mag/wil/zou je eigenlijk met welke vergelijken?

Voordat het ´oneerlijk´ wordt, bedoel ik - vooral als je ziet welke auto´s door vnl. amerikaanse en russische would-be autojournalisten op youtube met elkaar vergeleken worden - soms ronduit hilarisch, en niet eens opzettelijk.

Moet/kun/mag/wil/zou je een Avensis station vergelijken met een 318i Touring (prijs, cylinderinhoud) of met een 5201 Touring (kofferbakvolume) ?Of, omdat ie er qua lengte precies tussenin zit, met allebei? Of met geen van beide, omdat BMW premium zou zijn en een Toyota "maar" een Toyota? En in dier voege alleen vergelijkbaar met Passat, Mondeo, Insignia, Mazda 6, Talisman - auto´s van andere volume-producenten, ofschoon er wrschlk meer 3tjes verkocht worden dan Talismannen (ik heb het eerlijk gezegd niet nageslagen, maar het lijkt me alleszins aannemelijk) .

Met welke auto/auto´s vergelijk je zelf je huidige?
(of je vorige of je volgende) En op grond van welke criteria juist die auto´s - en gaan andere vergelijkingen in jouw ogen mank?
Welke overeenkomsten moeten/mogen/kunnen twee, drie, vier, of meer wagens hebben, opdat een vergelijking op zijn plaats lijkt? En welke - en hoeveel - verschillen en afwijkingen zijn mogelijk c.q. acceptabel, voordat het een merkwaardige of in jouw ogen zelfs scheve vergelijking wordt?

Prijs? Brandstofsoort? Brandstofverbruik? Uitrusting? Carrosserievorm? Segment? Lengte? Hoogte? Breedte? Aandrijving? Transmissie? Gewicht? Cylinderinhoud? Compressieverhouding? PK´s? Koppel? Acceleratie? Topsnelheid? Hoeveelheid turbo´s? Productie-aantallen? Restwaarde? Kosten /mnd? Belading? Trekgewicht? Aantal portieren? Aantal zitplaatsen? Bandenmaat? Bandenmerk? Instaphoogte? Bodemvrijheid? Kofferbakvolume? Kofferbaklengte? Doorlaadmogelijkheden? Achterpassagierruimte? Klokkenwinkel? Doelgroep? Off-road capaciteiten? Land van herkomst? Veiligheidssystemen? Euro-NCAP sterren? Levertijd? Kleur? Kleurenpalet? Accessoires/Modificatiemogelijkheden? Optielijstprijzen? Wegligging? Handling? Gevoel van ruimte? Hoe het dashboard eruit ziet? Hoe het aanvoelt?
En dan vergeet ik er vast nog een dozijn.

mvrgr,
m´ns

PSssst, nee, ik heb geen Paasvakantie, mannen (volgende week) - maar probeer wakker te blijven tussen de stapels toetsen die ik moet corrigeren

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 15:40 door m'ns (afd. ae&d).
Geweldig hoe M'ns het kan beschrijven tussen de te corrigeren tentamens door zo midden in de nacht tussen de bergen. Ik heb de RAV4 niet genoemd omdat deze waarschijnlijk buiten mijn mogelijkheden valt, maar misschien is het toch weer anders.....

Nu nog de 15 vragen:

1500 euro, ik zou een zesdehands Carina E kopen, niet van JET Cars maar van de ex-bejaarde eigenaar die vanzelf een keertje via marktplaats voorbij komt. Ik zit nog even te denken of het een station, liftback of sedan wordt. Ik denk toch een station. Of deze keurige sedan? Met de 4AFGE 1.6, al is die met zijn 115 pk misschien niet sterk genoeg voor de caravan te trekken....deze is van voor de facelift, die is wel erg kaal.

15000 euro, dan komt de Verso in beeld. Een late Verso II versie of misschien wel een vroege III versie, al is daar het middendashboard minder aantrekkelijk. Natuurlijk een hip kleurtje.

En 150.000 euro? Dat vind ik een onrealistisch bedrag om voor een auto uit te geven. Ik zou het echt niet weten
Hansje55

1) Veronderstel dat je maximum 1500 euro kan uitgeven, wat zou je dan kiezen ?

Eens met m'ns. Als ik slechts 1500 zou hebben is een auto te hoog gegrepen, als ik 1500 voor een auto beschikbaar heb zou ik een Toyota Starlet kopen, zoals Joost al aangeeft van een bejaarde o.i.d. Hou ik nog geld over ook.

2) Veronderstel dat je maximaal 15.000 euro aan een auto kan uitgeven, wat zou je dan kiezen en waarom ?

Dat zou tot een verantwoorden keuze nopen, dus een nieuwe Ford Ka, Opel Karl, Yaris of iets Koreaans.

3) Veronderstel dat je tot een bedrag van 150.000 euro een auto mag uitkiezen, wat zou het dan worden?

Doe maar een lekker volle nieuwe Range Rover of zo, de enig mooie SUV in mijn ogen. Met een GTi ernaast voor het vrouwtje.

4) Veronderstel je bent schatrijk, the sky is the limit, wat zou er dan op je oprit/oprijlaan staan ?

Zie punt 3.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2018 12:23 door Idefiqs.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close