Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Nou Hans ik was afgelopen week in Heerhugowaard in een Poolse supermarkt....ik kwam er voor een beetje water en iets te eten om thuis te kunnen halen.....maar met Miss Warschou 2019 achter de kassa kreeg ik het toch extra warm. Ze sprak geen woord Nederlands trouwens, ik heb totaal geen idee wat ze zei tegen mij. Wel vreemd zo in een openbare winkel.
Joost
Ze sprak geen woord Nederlands trouwens

De taal van de liefde is universeel
Hansje56
Joost

De taal van de deegroller ook.
Joost RAV4
Nou Hans ik was afgelopen week in Heerhugowaard in een Poolse supermarkt....ik kwam er voor een beetje water en iets te eten om thuis te kunnen halen.....maar met Miss Warschou 2019 achter de kassa kreeg ik het toch extra warm. Ze sprak geen woord Nederlands trouwens, ik heb totaal geen idee wat ze zei tegen mij. Wel vreemd zo in een openbare winkel.

Heerhugowaard, zeg je? Ik neem mijn klikosleutel met ferrarisleutelhanger mee en ga boodschappen doen.

Niet geschoten is zeker mis.
Hansje56
Joost

That's the spirit, Hansje! smileys with beer

Ook ik heb "nieuwe privéberichten" , die - helaas? - verwijderd zijn.
Wel een goede gelegenheid nog eens door mijn oude privé berichten te bladeren... spinning smiley sticking its tongue out

mvrgr, m'ns
Hij staat bij de poetser. Volgens de garage mogen ze hem volgende week leveren. Ik hoor begin volgende week of het echt mag, volgens mij moest ik nog iets langer doorrijden met de Volvo. Daar zit de 180.000 beurt aan te komen, ik zou hem nu wegdoen als ik hun was.

Moet nog wel even wennen aan de velgenmaat. Qua kleur en model vind ik het een geweldig ding! Het zou heel fijn zijn als we met de RAV4 met de caravan op vakantie kunnen.
Te groot of te klein, Joost?

Persoonlijk vind ik 17 inch (mijn winterwielen) of 18 inch onder een SUV van dit formaat het fraaist.
16 inch is misschien een tikkeltje klein en 19 (mijn zomerwielen) is zeker een tikkeltje groot, maar gaat m.i. beide nog net.
15 inch of minder kan eigenlijk niet. En 20 inch of meer oogt in ieder geval oridnair.
Just my two cents

mvrgr, m'ns
Joost RAV4
Hij staat bij de poetser. Volgens de garage mogen ze hem volgende week leveren.

Errug mooi, Joost!

En als de garage vindt dat ze hem mogen leveren, rustig laten leveren, zou ik zeggen nut smiley

mvrgr, m'ns
mns afd AE en D
En 20 inch of meer oogt in ieder geval oridnair.

Ik hoop dat je 22 inch op grotere SUV wel goed vind...
mns afd AE en D
Te groot of te klein, Joost?

Persoonlijk vind ik 17 inch (mijn winterwielen) of 18 inch onder een SUV van dit formaat het fraaist.
16 inch is misschien een tikkeltje klein en 19 (mijn zomerwielen) is zeker een tikkeltje groot, maar gaat m.i. beide nog net.
15 inch of minder kan eigenlijk niet. En 20 inch of meer oogt in ieder geval oridnair.
Just my two cents

mvrgr, m'ns

Dank je mns, het is in mijn ogen ook een plaatje. Ik vond alleen de wielen wat groot t.o.v. de velgen, de wielkasten lijken meer te kunnen hebben, maar dat wordt ook nog benadrukt door de zwarte omlijsting op het wit. Ik ken diverse mensen met een Renault Scenic en daar zit gewoon 20 inch onder.
Ik moet nog even aan de slag met de Volvo, er zit nog een flinke scheur in de voorruit, die wordt komende week vervangen. Die scheur kwam zomaar uit het niet. Maar als ik kan gaan rijden dan ga ik zéker rijden! Deze auto stond al bij een dealer in de showroom, precies met deze opties. daarom konden ze hem zo snel leveren.
Twix
mns afd AE en D

Als je het zelf mooi vind moet je het gewoon nemen!
Ik weet nog dat ik vroeger op de Corolla 13 inch had. En mijn eega in de Daihatsu had 12 inch....Met de Formule 1 reden ze voorheen ook met 13 inch.
Mijn zomerwielen zijn 18 inch, de winterbanden 17 inch. Waarom verschil in maat ? Omdat de winterbanden in 17 inch € 2000,- goedkoper waren.
Twix
mns afd AE en D

22 inch op medium SUV's** - naar Europese maatstaven, bij jou is dat 'compact' - slaat als een tang op een varken, maar op jouw Fordje is dat OK big smile smiley
Vergelijkbaar met die 19 inch op de mijne.

m'ns afd A E & D
onbezoldigd 'Felgenpolizist'

** zie de XC60 test hier op AW
Ik hoop dat je eind deze week kunt rijden !! Eindelijk weer een echte auto.....een Toyota.
Hansje56
Ik hoop dat je eind deze week kunt rijden !! Eindelijk weer een echte auto.....een Toyota.

Ik hoop in ieder geval met de Toyota op vakantie te kunnen gaan, er is weer iets verontrustends bijgekomen, binnen 3 weken heeft de Volvo 1,5 liter olie nodig....en ik rijd de auto altijd netjes warm!
Joost RAV4
Hansje56

Ik hoop in ieder geval met de Toyota op vakantie te kunnen gaan, er is weer iets verontrustends bijgekomen, binnen 3 weken heeft de Volvo 1,5 liter olie nodig....en ik rijd de auto altijd netjes warm!

Kan dat olieverbruik een carterventilatie-dingetje zijn?

De Mini van mijn vriendin verstookte ook meer dan een liter motorolie per duizend kilometer. Dus, toen het ding een keer naar de dealer moest heb ik aan de receptionist gevraagd of er iets aan te doen was.

Nee, meneer, het is heel normaal dat een auto zo veel olie slurpt. Maar na het opnieuw spuiten van de bumper en erg dure verse non-flat heftruckbandjes voor deze design-doos was het olieverbruik over..

Het is vervelend als zo'n ding zo veel olie slurpt. Je rijdt altijd met zo'n gevoel van 'zit er wel genoeg olie in' en je moet op de gekste plaatsen (VAG dealer in Frankrijk) uitleggen dat je de voorgeschreven olie wil kopen.
Die man begreep echt niet waarom ik er zo graag de voorgeschreven olie in wilde hebben, hij kwam met een busje traditionele 10W40 aankakken. Maar de leasemaatschappij komt bij mij aankloppen als blijkt dat hij stuk is vanwege de 10W40 die ik er in gegooid heb.
Hansje56
Mijn zomerwielen zijn 18 inch, de winterbanden 17 inch. Waarom verschil in maat ? Omdat de winterbanden (de complete winterwielen bedoel je, denk ik) in 17 inch € 2000,- goedkoper waren.

eye popping smiley 2000 euro verschil? crying smilie MB weet hoe ze geld moeten maken!
Bij de meeste Japanse SUV's praten we over ca. 600 euro verschil. Van dat verschil zit er hooguit - hooguit! - 200 euro in de 4 banden.

Bij auto's in het C en D segment van de Nissan/Renault- Alliantie, die allemaal op dezelfde 17, 18, 19 inch velgen staan, hebben we het over vele miljoenen praktisch eendere wielen. Verschil in productiekosten bijna verwaarloosbaar, een paar tientjes materiaal per set. Tel uit je winst...

mvrgr, m'ns
Overigens staat bij ons de Toyota RAV4 ook op een nieuwe shortlist, samen met de Highlander en nog wat grut. Misschien dat de cabrio er ooit uit gaat... crying smilie
@Moons: inderdaad de hele set winterwielen was 2000 euro prijsverschil, tussen 17 en 18 inch.
En die flagstores moeten ergens van betaald worden.
rke
Joost RAV4
Hansje56

Kan dat olieverbruik een carterventilatie-dingetje zijn?

De Mini van mijn vriendin verstookte ook meer dan een liter motorolie per duizend kilometer. Dus, toen het ding een keer naar de dealer moest heb ik aan de receptionist gevraagd of er iets aan te doen was.

Nee, meneer, het is heel normaal dat een auto zo veel olie slurpt. Maar na het opnieuw spuiten van de bumper en erg dure verse non-flat heftruckbandjes voor deze design-doos was het olieverbruik over..

Het is vervelend als zo'n ding zo veel olie slurpt. Je rijdt altijd met zo'n gevoel van 'zit er wel genoeg olie in' en je moet op de gekste plaatsen (VAG dealer in Frankrijk) uitleggen dat je de voorgeschreven olie wil kopen.
Die man begreep echt niet waarom ik er zo graag de voorgeschreven olie in wilde hebben, hij kwam met een busje traditionele 10W40 aankakken. Maar de leasemaatschappij komt bij mij aankloppen als blijkt dat hij stuk is vanwege de 10W40 die ik er in gegooid heb.

Dat mag de volgende eigenaar oplossen......

Twix
Overigens staat bij ons de Toyota RAV4 ook op een nieuwe shortlist, samen met de Highlander en nog wat grut. Misschien dat de cabrio er ooit uit gaat... crying smilie

Dat zou leuk zijn, de RAV4 is nummer 3 van meest verkochte auto's ter wereld, in Amerika is deze erg populair, die aantallen moeten ergens vandaan komen.
Hansje56
@Moons: inderdaad de hele set winterwielen was 2000 euro prijsverschil, tussen 17 en 18 inch.

Je kan natuurlijk ook elders gaan shoppen als je echt die grotere velgmaat wilt.
@Joost: daarom dat ik voor de winterwielen kleinere heb genomen.
Hansje56
@Joost: daarom dat ik voor de winterwielen kleinere heb genomen.

Ik ook, Hansje. 17 inch in de winter.
Vind eigenlijk (stiekem) dat hem dat nog beter staat ook.
En verbruikt - ondanks zachter rubber en diepere groeven - een pietsie minder brandstof (één of twee tienden per 100 km)

(eigenlijk alleen volgeladen, op de Autobahn, bij absurde bochtsnelheden, realiseer je je plotseling dat 19 inch toch ook wel voordelen heeft... grinning smiley )

mvrgr, m'ns

.
Joost RAV4
Hansje56
@m'ns: inderdaad de hele set winterwielen was 2000 euro prijsverschil, tussen 17 en 18 inch.

Je kan natuurlijk ook elders gaan shoppen als je echt die grotere velgmaat wilt.

Een nieuwe Mercedes, Joost, met aftermarket velgen?? confused smiley
Kan echt niet: dààr rijd je geen Mercedes voor.

mvrgr, m'ns.
Kan inderdaad niet Joost, een Renaultmotor in een Mercedes vind je al not done, laat staan aftermarketvelgen.

Maar al iets gehoord over de nieuwe tuut ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 17:05 door Hansje56.
Het weekend naar Duitsland geweest en even doorgetrapt, 210 op de GPS en nog gas over. Moeten afremmen door een Hollander die met 110 ging inhalen.
Hansje56
Kan inderdaad niet Joost, een Renaultmotor in een Mercedes vind je al not done, laat staan aftermarketvelgen.

Maar al iets gehoord over de nieuwe tuut ?

Nou dat vind ik wel twee verschillende dingen, ook Mercedes shopt voor wielen, beeld ik me zo in. Een motor is wel erg elementair. Ik zou dan niet de Renault versie nemen maar indien mogelijk de grotere Benz variant. Maar dat is wel onderbuik, want Renault bouwt prima motoren.

Nog niets gehoord, ik ga morgen zelf bellen, de Toyota garage wil hem graag kwijt. De lampjes over oliehoeveelheid waren weer uit, lijkt een sensorprobleem te zijn.
Hansje56
Het weekend naar Duitsland geweest en even doorgetrapt, 210 op de GPS en nog gas over. Moeten afremmen door een Hollander die met 110 ging inhalen.

Zeker een Volvo 340 met man met pijp en hoed?
Joost

Neen, ouder stel in een Toyota Auris.
Hansje56
Joost

Dan mag het, die wilden gewoon zuinig rijden....;-)
Boven de 130 zit je sowieso fout als je achterop rijdt.....ook al komt de auto een beetje lomp naar links.
Hansje56

Toevallig, ik ook, heerlijk weekend gehad.
Nu reed ik in het brave driecilindertje van mijn ouders, met broertjelief als bijrijder, dus ben ik voor comfortabel lange stukken 150 gegaan*. Voelt in de late vrijdagmiddagspits ook als goed doorrijden, zeker als je in NL al een halfuur vertraging aan de broek gehad hebt.

*: vond het al heel wat dat daar niet over gepiept werd. winking smiley
Joost RAV4
Hansje56
Joost

Dan mag het, die wilden gewoon zuinig rijden....;-)
Boven de 130 zit je sowieso fout als je achterop rijdt.....ook al komt de auto een beetje lomp naar links.

Boven de 130, Joost, ben je sowieso deelschuldig. Voor welk deel valt nader te bepalen.
Richtlijn: met 140 maar voor een heel klein deeltje. Boven de 240 voor een héél groot deel.

De strafrechter komt er zelden aan te pas. (als er sprake is van lichamelijk letsel en/of doden natuurlijk wel) , In een rechtszitting bedoel ik. De verwerking is puur administratief. Ook voor de zg punten in Flensburg.

Meestal gaat die deelschuld erom hoe de materiële schade op jou afgewenteld kan worden door verzekeringsmaatschappijen. Of hoe die het onderling moeten aftikken. Als jij het daar niet mee eens bent moet je naar de burgerrechter. De uitkomst van die rechtsgang kan per. geval, en per arrondisement en deelstaat nogal variëren.

mvrgr, m'ns
Het zal inderdaad genuanceerder liggen, als je naar links komt moet je natuurlijk ook in de spiegel kijken.

RAV4 wordt nog spannend, de leasemaatschappij wil leveren en heeft dat al aan de garage aangegeven, het contract van de Volvo zegt dat ik nog 15K doormoet, als we nu zonder kosten kunnen wisselen dan gaat het door, anders wordt het oktober.....dat zou wel jammer zijn.
Joost
anders wordt het oktober.....dat zou wel jammer zijn

Dat zou zeker jammer zijn, maar anderzijds : zie het positief. Vlak voor de vakantie de Rav4 krijgen betekent dat je met een niet ingereden auto een zware caravan moet trekken. Geen inrijperiode dus. Dat levert later misschien olieverbruik op.
Hansje56
Joost
anders wordt het oktober.....dat zou wel jammer zijn

Dat zou zeker jammer zijn, maar anderzijds : zie het positief. Vlak voor de vakantie de Rav4 krijgen betekent dat je met een niet ingereden auto een zware caravan moet trekken. Geen inrijperiode dus. Dat levert later misschien olieverbruik op.

Ja het heeft ook voordelen, het gewicht van de caravan ligt wel 200 kg lager dan het maximum, hij heeft flink wat reserves.
Joost
het gewicht van de caravan ligt wel 200 kg lager dan het maximum, hij heeft flink wat reserves.

Dan nog...hij word flink belast. En je ging toch naar Polen? Dat word gezien de wegen veel steenslag en een aanslag vering/schokdempers.
Ik snap je ongeduld, maar misschien wel verstandig als je wachten moet . En wat is nou 15 k met jou autogebruik incl vakantie ?
Ik weet niet hoe het bij jullie is, mannen, maar zou ik nu tot het einde der dagen, telkens als ik inlog op dit Forum, te zien krijgen: "Er zijn nieuwe privé berichten"....?

Als de heren moderatoren zo vriendelijk zijn het berichtje van de wanhopig om gymnastiek verlegen zittende jongedame te verwijderen, zou daarmee toch ook de aanduiding dat er een bericht is binnengekomen moeten verdwijnen, niet? Zucht.... moody smiley

mvrgr, m'ns
mns afd AE en D

Als de heren moderatoren zo vriendelijk zijn het berichtje van de wanhopig om gymnastiek verlegen zittende jongedame te verwijderen, zou daarmee toch ook de aanduiding dat er een bericht is binnengekomen moeten verdwijnen, niet? Zucht.... moody smiley

mvrgr, m'ns

Gemist natuurlijk, heb ik weer.yawning smiley
Idefiqs
mns afd AE en D

mvrgr, m'ns

Gemist natuurlijk, heb ik weer.yawning smiley

Ik zou gewoon een lekker stukje gaan hardlopen, een frisse douche en daarna een Thaise massage. Gewoon omdat je dat verdiend hebt nu je deze berichten hebt gemist.
afentoe
Hansje56

Toevallig, ik ook, heerlijk weekend gehad.
Nu reed ik in het brave driecilindertje van mijn ouders, met broertjelief als bijrijder, dus ben ik voor comfortabel lange stukken 150 gegaan*. Voelt in de late vrijdagmiddagspits ook als goed doorrijden, zeker als je in NL al een halfuur vertraging aan de broek gehad hebt.

*: vond het al heel wat dat daar niet over gepiept werd. winking smiley

Och, als je vrijwel alleen op de weg zit is er weinig gevaarlijks aan. Kunnen de cilinders even lekker schoongeblazen worden.
Hansje56
Joost
het gewicht van de caravan ligt wel 200 kg lager dan het maximum, hij heeft flink wat reserves.

Dan nog...hij word flink belast. En je ging toch naar Polen? Dat word gezien de wegen veel steenslag en een aanslag vering/schokdempers.
Ik snap je ongeduld, maar misschien wel verstandig als je wachten moet . En wat is nou 15 k met jou autogebruik incl vakantie ?

Och daar ben ik zou niet zo bang voor, daar is de RAV4 met zijn hogere bodemvrijheid voor gemaakt. Ik denk eerder aan nauwe straatjes, parkeerplaatsen etc. De vakantie zal ook weer niet enorm veel kilometers zijn, maar tezamen met de reguliere werkkilometers van zo'n 1000 in de week zal het best snel gaan.
Nog drie weken te gaan en dan zomervakantie. Gaan naar Gargellen ; Oostenrijk. Kleine 920 kilometer.
Zitten in een gebied waar zowel Liechtenstein als Zwitserland makkelijk bereikbaar is.
Voor Duitsland hadden we al een sticker, voor Oostenrijk hebben we een digitale tolticket gekocht en voor Zwitserland een ticket voor op de vooruit.

We vertrekken ‘s-nachts, want Duitsland is qua wegen één grote bouwput , overal en nergens word er aan de weg gewerkt.

@Joost: nog geen goedkeuring ?
Hansje56
Nog drie weken te gaan en dan zomervakantie. Gaan naar Gargellen ; Oostenrijk. Kleine 920 kilometer.
Zitten in een gebied waar zowel Liechtenstein als Zwitserland makkelijk bereikbaar is.

Vaduz is een leuke stad om een dagje heen te gaan, compact en niet heel erg hypertoeristisch.
Hansje56
Voor Duitsland hadden we al een sticker, voor Oostenrijk hebben we een digitale tolticket gekocht en voor Zwitserland een ticket voor op de vooruit.

We vertrekken ‘s-nachts, want Duitsland is qua wegen één grote bouwput , overal en nergens word er aan de weg gewerkt.

Jawel, goedkeuring om in oktober te gaan rijden.
Er is dinsdag nog een nieuwe voorrruit in de Volvo gegaan, daar zat een enorme scheur in. Gelukkig was de groene D-sticker over te zetten. Vandaag is er een liter olie ingegaan, er zitten nog twee voorbanden met weing profiel, die probeer ik nog te laten vervangen voor twee gebruikte. En over anderhalve week de (verlate) 180K beurt.
Wij gaan naar Dresden, Krakau, Praag en Limburg.
Veel plezier Hans!
Joost
Jawel, goedkeuring om in oktober te gaan rijden.
Er is dinsdag nog een nieuwe voorrruit in de Volvo gegaan, daar zat een enorme scheur in. Gelukkig was de groene D-sticker over te zetten. Vandaag is er een liter olie ingegaan, er zitten nog twee voorbanden met weing profiel, die probeer ik nog te laten vervangen voor twee gebruikte. En over anderhalve week de (verlate) 180K beurt.
Wij gaan naar Dresden, Krakau, Praag en Limburg.
Veel plezier Hans!

Dank ! Jammer dat de RAV is uitgesteld tot oktober.
Hansje56

Vermijdt de 3, daar zitten een paar lelijke punten
Ga bij Venlo de grens over en zak via de 61 af naar het zuiden. Iets om maar veel rustiger en ik vind het ook mooier.
afentoe
Hansje56

Vaduz is een leuke stad om een dagje heen te gaan, compact en niet heel erg hypertoeristisch.

grinning smiley
Compact, geen wonder: heel Liechtenstein heeft maar 40.000 inwoners...

Vaduz 100 jaar geleden nut smiley

Hedentendage moet je een welgevulde buidel meebrengen, voor een dagje Vaduz...

Vorarlberg is een van de prachtigste vergeten hoekjes midden in Europa. Goede keus. Geniet er van Hans!

Na WO I - 1919 - en het uiteenvallen van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie mochten de Voralbergers bij wijze van hoge (en, naar ik meen, enige) uitzondering zelf beslissen of ze zelfstandig wilden worden of niet. En - zo niet - waar ze dan bij wilden horen (de Elzassers, de Galliciers, de Zuid-Tirolers, de Bohemers werd niets gevraagd)
De uitkomst van het Vorarlbergse referendum was zonneklaar: de Vorarlbergers wilden Zwitsers worden.
De Zwitserse politici echter waren bang dat de zo zorgvuldig opgebouwde balans tussen katholieke en protestante kantons (en tussen Franstalige en Duitstalige kantons, tussen stad en land, en nog zo een paar dingen meer) verstoord zou kunnen worden en deden net of ze niks gehoord hadden en of hun neus bloedde (en dat terwijl CH een zg. "Willensnation" is) . Ook de Volkenbond kon de Zwitsers tot niks verplichten. De Vorarlbergers stuurden jarenlang brieven en gezanten naar Bern, maar de Zwitsers gaven niet thuis. Ze wezen het niet a priori af, maar ze stemden ook niet in. Ze lieten de kwestie slepen**. En deden hun uiterste best om het uit de krant te houden. In 1927 gaven de arme Vorarlbergers het op en sloten zich - uit armoede - bij Oostenrijk aan.

Noch in Vorarlberg, noch in Zwitserland wordt dit hoofdstuk in de geschiedenisboeken breed uitgemeten. De Vorarlbergers worden er niet graag aan herinnerd dat ze een blauwtje hebben gelopen. De Zwitsers worden niet graag aan hun blunders en hun lafheden herinnerd en kunnen zich sowieso achteraf wel voor de kop slaan.
Absurd, maar waar gebeurd.

mvrgr, m'ns

** misschien had Brussel ook zo op Brexit moeten reageren: niks gehoord, niks gezien. Gewoon laten sudderen, gaat het vanzelf over. cool smiley
Leuk stukje geschiedenisles over een heel mooi gebied. Gelukkig een gebied wat nog steeds niet echt populair is bij toeristen.

Die opmerking over de Brexit klinkt ook heel erg aannemelijk, dat sleept ook nog steeds. Zou Brussel/Londen die tactiek nu al toepassen?
Ik vraag me wel eens af hoe de Brexit straks in de geschiedenisboekjes zal staan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.