Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Steven Anderson. Dat is nu zo'n intolerante randdebiel die denkt dat hij gelijk heeft. Vrijheid van meningsuiting is een ding. Aanzetten tot haat is strafbaar. Laat hem oprotten. Of in zijn eigen termen branden in de hel. Eng gedrocht.
Joost, altijd de Grote Smurf natuurlijk!
Maar als die decent rode niet wordt goedgekeurd, denk je dat dan die cyanblauwe wél goedgekeurd zal worden? Onwaarschijnlijk. ..
Die parelwitte van Hansje dus.

mvrgr, m'ns
Quote
Joost RAV4
Quote
Twix
Quote
Joost RAV4
Quote
Twix
Quote
Boppie
Er zijn in dit land steeds meer mensen die denken dat hun gelijk Het Gelijk is. Dat zie je in dit soort veganisten terug, maar ook in de discussie rond zwarte piet. Of diverse figuren in de Efteling. Cowboy en indiaan. Overal moet wat achter gezocht worden en dan moet het gelijk veranderen. Wat mij betreft zijn ze volkomen van de pot gerukte azijnzeikers die er stiekem op kicken om te kunnen zeiken.

Waar halen mensen de tijd vandaan, vraag ik me vaak af.

Inderdaad Twix, ik zie van bepaalde personen dat die nog wel eens meer dan 20 keer op een nieuwsitem reageren, 20 x per dag op 1 item. Dan ben je of arbeidsloos, je stelt je lichaam beschikbaar aan de medische wereld en onderdaat allerlei proeven (soms wel te relateren aan de vorm van de reactie) of je bent brugwachter op de Spijkenisse brug, tijdens de Tour in 2012 omgedoopt tot Pont-du-Spijkenisse en zoals mijn betere helft zegt: 'Als er in Timboektoe (ik weet niet of daar genoeg water is, maar dat terzijde) een boot vertrekt gaat tie al open'.

Ik doelde eigenlijk meer op mensen die zich vast ketenen aan hekken, lopen te demonstreren, te staken of op andere manieren de samenleving fysiek ontwrichten. Maar je hebt gelijk, sommige mensen hebben alle tijd om de hele dag online te zijn.

Ik heb pas deze week weer even tijd (en zin) om op het forum te kijken. Komt ook omdat ik weer even bezig was met het zoeken naar een auto.

Auto's zoeken is altijd leuk, Twix. Je hebt weer een mooie grote bak uitgekozen.

Mijn vorige Expedition was zo goed bevallen dat er eigenlijk geen andere optie was. Overigens moest ik wel, de V8 van mijn vorige liep niet meer. Die was een klep kwijt. 185.000 mijl mee gereden, dus geen klachten.
Quote
mns afd AE en D
Joost, altijd de Grote Smurf natuurlijk!
Maar als die decent rode niet wordt goedgekeurd, denk je dat dan die cyanblauwe wél goedgekeurd zal worden? Onwaarschijnlijk. ..
Die parelwitte van Hansje dus.

mvrgr, m'ns

Eens!
Een witte, het ene wit is het andere niet, je hebt wit en wit.....een wit busje, of een prachtige parelmoerwitte, zoals je al die dames ziet in hun Fiat 500. Een witte....Onze laatste witte auto was een toen 15 jaar oude Corolla 1.3 12 klepper SXL (dus mét toerenteller) hatchback uit 1987, een tijdelijke auto voor 500 euro gekocht, de carburateur was aardig ontregeld, zodat stationair lopen een uitdaging was. Na één jaar bleek dat de dorpel niet meer te redden was, tezamen met de andere roest is de auto verkocht voor 50 euro.



Oh ja, Hans heeft een witte Ka, onze buurman van twee huizen verderop heeft ook een witte Ka, een prachtige kleur!
Quote
Joost RAV4
Het goede nieuws is dat de RAV4 is goedgekeurd! Het mindere nieuws is dat een rode is afgekeurd.
Wat moet ik nu????? Er is zelfs geen oranje M'ns kleurige....

Afgekeurd?
Nu al? nut smiley

Dit maakt mij weer een klein beetje gelukkiger met mijn prive botsdoosje.
Geen baas die zeurt over de KKK-bumpersticker, Geen gij-zult-niet-motorrijden, geen gezever over te veel bandenslijtage, geen dagelijkse herinnering aan die stapel bekeuringen, geen moeite hoeven doen de deuren mooi strak te houden, geen voorzorgsmaatregelen hoeven nemen als je een keer een kind een ijsje wil laten eten op de achterbank, geen ik-vind-het-een-waardeloze-botsdoos-maar-het-contract-loopt-nog-55-maanden, geen angst voor de belastingmaatregelen van volgend jaar, geen je-mag-geen-pc-hoofdtractor, geen je-mag-alleen-oliestokers, geen en-zeker-geen-kapstercabrio....


en sinds vandaag "geen het is de verkeerde koeleur." ...




Misschien een grappige vierkeervier particulier aanschaffen voor de grote caravanrace en een doe-maar-een-doos-buiten-de-bijtelling voor de zakelijke kilometers?

@RKE
Een oudje rijden kost je zeker minder kopzorgen. Ik zal ook weer gaan bedenken waar ik de nieuwe ga parkeren....zie allerlei figuurlijke beren op de weg....het zou onbezorgd moeten heten, maar is het niet.
Quote
Joost
Een oudje rijden kost je zeker minder kopzorgen. Ik zal ook weer gaan bedenken waar ik de nieuwe ga parkeren....zie allerlei figuurlijke beren op de weg....het zou onbezorgd moeten heten, maar is het niet.

Dat is een waar woord Joost, met een nieuwe (dure) auto ben je extra voorzichtig. Ik let ook goed op waar ik de Mercedes parkeer. Hier voor de deur kan ik hem vaak zo zetten, dat er aan één kant plantsoen is, en aan de andere kant de Ka.
Op het werk heb ik de wijdste parkeerplek met aan één kant een plantsoen. Andere kant is redelijk ruim.
Totdat de plantsoenendienst komt schoffelen.......
En we vanaf zaterdag in Frankrijk zijn, waar de Fransen niet malen om een deukje of kras meer.
Tja, het is en blijft maar een gebruiksvoorwerp, maar toch....
Quote
Joost RAV4
@RKE
Een oudje rijden kost je zeker minder kopzorgen. Ik zal ook weer gaan bedenken waar ik de nieuwe ga parkeren....zie allerlei figuurlijke beren op de weg....het zou onbezorgd moeten heten, maar is het niet.

Ja ja, ik begrijp het.
Jezelf in de watten laten leggen met een alles-wordt-geregeld-huurauto is inderdaad erg comfortabel en aantrekkelijk.


Maar een oudje prive rijden en een nieuwe zakelijk leasen is een optie die vaak wordt vergeten. Je koopt een klassiekertje van een model wat jij erg mooi vindt en voor de baas rij je een kan-me-niet-schelen-welke-doos. Ik zie dit de laatste tijd steeds vaker, misschien doordat de nieuwste bijtelling wel erg fors in het huishoudbudget begint te hakken. Bovendien heb je dan de mogelijkheid prive precies die auto te kopen die jij leuk vindt terwijl je de vele voorschriften van de werkgever over een auto van een gladde rug laat glijden. Ook kan je aan de particuliere auto naar hartenlust prutsen, tunen en tweaken zonder een leasemaatschappij die jou na vijf jaar uit het geliefde doosje jaagt.

Een oude Landcruiser leek mij een mooi voorbeeldmodel, hoewel een Landcruiser die geen zwaar leven gehad heeft wel erg zeldzaam zal blijken. Maar de RAV4 bestaat ook al sinds 1994 en eerlijk gezegd vind ik de eerste modellen veel meer onderscheidend dan de huidige generatie. De huidige generatie is gewoontjes geworden, zelfs in brandweerrood.




Het parkeren van een puur zakelijke doos wordt zo langzamerhand wel een probleem. Ik zat zojuist een topic te lezen over busjes die in de straat geparkeerd worden en zo de parkeerplaatsen opsnoepen. Dit zie ik bij ons in de buurt ook veel gebeuren, de boes-van-baas is bij uitstek het vervoersmiddel voor de prive-niet-meer-dan-500 km-truc.
Aan de andere kant: Je betaalt voor het gebruik van de weg (of zelf via de HSB of via het huurtarief en de werkgever), dus waarom niet? Bovendien, als je de zakelijke auto een kilometertje verderop parkeert heb je direct motivatie om jezelf aan die vijfhonderd kilometer per jaar te houden.


Ik heb zelf gekozen voor de zakelijke kilometervergoeding.
Ik heb nu een goed functionerende auto en als ik kijk naar het verschil in privé kosten tussen zakelijk leasen of kilometervergoeding... dan vind ik de meerwaarde van een verse botsdoos de kosten niet waard. Zelfs met de krenterige kilometervergoeding van 19 hele centen per kilometer - een sportmaatje van mij krijgt maar liefst 40 cent/kilometer (bruto). Daarnaast, ik heb de overtreffende trap werkgever: zo een die "wel even een auto voor mij koopt". Waarbij ik zelfs geen zeggenschap heb over wel of niet aanwezig zijn van een trekhaak en vooral niet over de gebruikstermijn van de auto. Bijtelling, merk, soort, kleur, vorm...... Dat is hem, veel plezier er mee. En minder dan vijfhonderd kilometer prive... onbespreekbaar. Dat regel je zelf maar met de belastingdienst.
Gelukkig ben ik niet zijn enige werknemer die hier bezwaar tegen maakt, de mobiliteitsvergoeding is al genoemd. Ik hoop tegen beter weten in.
@RKE

Gelukkig heb ik een makkelijke baas, het merk, de brandstof, het type auto, alles is min of meer bespreekbaar. Ik ken bedrijven die alleen auto's uit de VAG vloot goedkeuren, die alleen elektrische auto's goedkeuren, die tal van andere beperkingen hebben.
Ik ken zelfs een aannemer die alleen witte Golfjes heeft, de gehele parkeerplaats staat er vol mee.

Ik heb nog even nagevraagd waarom een rode RAV4 niet mocht, het huidige model is niet zo courant, daarom willen ze een niet al te 'modieus' kleurtje hebben. Wij hebben ook maar één auto nodig, mijn betere heft doet alles op de Sparta. Anders was het nog een optie geweest een grotere oudere auto privé te kiezen die de sleurhut lekker goed trekt en een kleine kilometervreter voor mij alleen. Tenslotte zit ik 85% van de kilometers alleen in de auto.

In jouw situatie zou ik ook lekker prive rijden en kilometers declareren, al is die 19 cent echt een schandalig laag bedrag. Dat was 15 jaar geleden al de standaard toen ik bij mijn vorige baas kilometers declareerde....na een bepaald aantal km per jaar werd het bedrag nog eens verlaagde, omdat de vaste kosten dan al waren betaald. Dat was echt van de zotte. Immers de afschrijving nam met rasse schreden toe.

De allereerste RAV4 was trouwens de Funcruiser.....
Tja.

Mijn huidige werkgever is niet makkelijk met auto's. De inmiddels bijna afgetreden eigenaar rijdt een mooie Diamler youngtimer, maar voor de loonslaven wordt een auto gekocht. Een auto van een garagebedrijf uit het klantenbestand en de bestuurder heeft er nauwelijks iets over te zeggen. Zelfs de vraag of er een trekhaak onder kan geeft "Nee" als antwoord. Dat is wel een handige manier van kostenbesparing maar het heeft nadelen.

In de afgelopen 25 jaar dat ik met leaseauto's geconfronteerd ben, heb ik nog geen enkele werkgever meegemaakt die niet een of andere extra restrictie oplegt. Nur VAG, only Escort, alleen vierpersoons sedan, alleen wit, tussen zoveel en zoveel als je loonslaaf klasse zoveel bent, maximaal zoveel kilometers, maximaal zo oud, maximaal zo veel kilometers prive...
Iedere werkgever heeft zijn eigen plasje wat er over heen moet en dan heb ik het maar niet over contractbreuk en afkoop van het leasecontract als je bij een ander wil gaan werken.

Een andere factor is het verhaal dat sommige werkgevers personeel willen behouden en andere werkgevers zien personeel als een noodzakelijke irritante factor in het proces van geld verdienen. Bij die factor hoort ook de overweging dat het uurloon van de werknemers ook de leaseauto moet betalen, de beruchte sigaar uit eigen doos.

Het zou zoveel makkelijker zijn voor werkgevers en werknemers als de auto van de zaak vervangen kan worden door een mobiliteitsvergoeding. Als de belastingen in beide gevallen vergelijkbaar zouden zijn...
Dan zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor de auto. Zuinig, voorzichtig, groot, nieuw... Allemaal de eigen keuze.
Quote
Hansje56
Nog twee dagen werken en dan begint de “mei-vakantie” .
In ieder geval op de school van mijn man. Gelukkig twee volle weken achter elkaar.
We vertrekken zaterdagochtend richting Zuid-Frankrijk. De eerste dag tot Clermont Ferrand waar we overnachten. (Ongeveer 890 kilometer) en de dag erna naar Port Barcares (Bij Perpignan). Ongeveer 400 km.
Terug gaan we de eerste dag tot Orleans waar we overnachten en de dag erna de laatste kilometers naar huis.

We verblijven in een appartement, camping is aan ons niet besteed. Omdat we niet zover. Van de grens zitten zullen we regelmatig Spanje intrekken en waarschijnlijk gaan we Barcelona(weer) bezoeken.
Er weer heerlijk op uit met de auto.....heerlijk !!

Goede reis, Hansje!
Soloman, van harte gefeliciteerd! Ik zou zeggen: doe jezelf een mooie Camry kado.

Inderdaad, je moet jezelf af en toe verwennen.thumbs up
Gefeliciteerd Soloman ! Hoeveel kaarsjes mag je uitblazen ?
Quote
mns afd AE en D
Quote
Hansje56
Nog twee dagen werken en dan begint de “mei-vakantie” .
In ieder geval op de school van mijn man. Gelukkig twee volle weken achter elkaar.
We vertrekken zaterdagochtend richting Zuid-Frankrijk. De eerste dag tot Clermont Ferrand waar we overnachten. (Ongeveer 890 kilometer) en de dag erna naar Port Barcares (Bij Perpignan). Ongeveer 400 km.
Terug gaan we de eerste dag tot Orleans waar we overnachten en de dag erna de laatste kilometers naar huis.

We verblijven in een appartement, camping is aan ons niet besteed. Omdat we niet zover. Van de grens zitten zullen we regelmatig Spanje intrekken en waarschijnlijk gaan we Barcelona(weer) bezoeken.
Er weer heerlijk op uit met de auto.....heerlijk !!

Goede reis, Hansje!

Hans, zit je op het park langs het water met allerlei bootjes langs de vakantiewoningen?



Hier zijn wij in 1978 geweest. Ik weet nog als 11 jarige jongen dat mijn vader flink baalde, bij aankomst stond er een koude wind uit de Pyreneeën. Die schijnt daar berucht te zijn. De volgende dag was het prima zonnig weer en hebben we een goede vakantie gehad.
Joost, het klopt inderdaad dat we in huisjes zitten die aan het water liggen met bootjes erbij. Niet die van de foto, maar wel soortgelijk.
En...het waait hier nog steeds ongenadig. Komt uiteraard omdat je hier tussen een meer en de zee in zit. Eenmaal aan het vaste land is er weinig wind waarneembaar.

Vandaag een mooie route gereden via Frankrijk, Spanje in via allerlei bergweggetjes en een Col van 1513 meter.
Ik vond trouwens het 'zeurverhaaltje' van Hans wel leuk. Ik zou ook wel wat willen:

-dat de overheid doorpakt in de PFOS en PFOA perikelen en niet de markt laat worstelen
-dat mensen die geloven eens wat vaker in de kerk komen
-dat mensen die lid zijn van de kerk ook meebetalen (al is met maar een beetje)
-dat van sommige weerfotografen hun rechter vingertop invalide geraakt
-dat een monsternemer onder protocol 1001 niet verplicht 10 partijkeuringen per jaar hoeven te doen
-dat Israel stopt met landjepik en het land teruggeeft aan Palestina
-dat de Engelsen niet meer worden voorgelogen over de Brexit

Och, je kunt het geheel samenvatten: Maak je druk om de zaken waar je invloed op hebt

Allen in het verkeerde deel van de weblogsectie Joost.
Quote
Hansje56
Allen in het verkeerde deel van de weblogsectie Joost.

Waarom? dit is toch het OH gedeelte?
Quote
Joost
Quote
Hansje56
Allen in het verkeerde deel van de weblogsectie Joost.

Waarom? dit is toch het OH gedeelte?

Klopt, echter mijn “zeur” verhaal staat bij “Pleidooi voor een SUV”. ( en ik vind het geen zeurverhaal).

Quote
Joost
Och, je kunt het geheel samenvatten: Maak je druk om de zaken waar je invloed op hebt

Klopt ook, dus je gaat voortaan niet meer mopperen op PON ?
Quote
Hansje56
Quote
Joost
Och, je kunt het geheel samenvatten: Maak je druk om de zaken waar je invloed op hebt
Klopt ook, dus je gaat voortaan niet meer mopperen op PON ?

Waarom zou je jezelf niet uit idealisme mogen uitspreken?
De zaken waar ik invloed op heb zijn toch niet spannend genoeg om iedereen mee lastig te vallen.

Nee.... Het is een mooi plaatje, die cirkel van invloed, maar het markeert je wel tot een meeloper onder invloed van de economie. Een loonslaaf, letterlijk.
Nou Hans als het jou irriteert wil ik de Pon-informatie wel voor me houden. Ik hoop dat het lukt, er is immers telkens weer wat nieuws fouts aan de hand. ;-)
Aan de andere kant, we moeten openstaan voor onwaarheden, ook al zijn ze niet leuk om aan te horen. Net zoals rke zegt.
Tja, misschien heb je gelijk......

Ik erger mij inderdaad dat je PON constant afkraakt, waar of niet waar. Net als dat jij je ergert aan het vermeende loeien van de CVT van Toyota. Ook niet leuk om te horen, of het nou waarheid of onwaarheid is.
Quote
Hansje56
Tja, misschien heb je gelijk......

Ik erger mij inderdaad dat je PON constant afkraakt, waar of niet waar. Net als dat jij je ergert aan het vermeende loeien van de CVT van Toyota. Ook niet leuk om te horen, of het nou waarheid of onwaarheid is.

Ja zo is het....
Quote
Joost RAV4
-dat Israel stopt met landjepik en het land teruggeeft aan Palestina
Omdat ik van de overige punten behalve Brexit) niet zoveel verstand heb, bij bovenstaande een aanvulling:
- dat de terroristen van Hamas opgeruimd worden; Israel hoeft niets "terug te geven" - wel moet het werk maken van de twee staten oplossing.
Quote
Joost RAV4
Och, je kunt het geheel samenvatten: Maak je druk om de zaken waar je invloed op hebt
Dat is eigenlijk defaitisme.
Want veel mensen hebben het idee dat ze weinig of geen invloed hebben ("ik heb geen keus", "ik kan niet anders", "het overkomt me", "dat leggen anderen mij op"winking smiley.

Invloed kan je genereren. Als je invloed wil hebben ergens op, hetzij op je persoonlijke leven, op je werk, op je omgeving, of op de maatschappij (of delen daarvan) zul je daar actief mee aan de slag moeten, en dat is iets anders dan alleen maar die dingen waar je denkt "invloed op te hebben".

Als er iets is waarvan je denkt dat dat moet veranderen, dan hoef je op dat moment nog niet het idee te hebben dat je daar werkelijk invloed op hebt (om dat bij te sturen). Simpelweg omdat dat op dat moment de middelen om daar in te sturen heel ver van je af kunnen staan. Dat gebeurt vaker bij (organisatorische) zaken over je werk (het bedrijf) of maatschappij. Op je persoonlijke omgeving heb je meestal directe invloed.

Verschuilen achter "ik bemoei me alleen daar waar ik invloed op heb" verlaagt eigenlijk je ambitie niveau - zeker als je wat minder zelfvertrouwen hebt.

Invloed kan je dus genereren door actief de boer op te gaan. Hoe hoger de doelen, hoe langer vaak de weg. Hoe meer je ook tegen anderen aan moet bemoeien, om je doel te behalen. Als het om maatschappelijke doelen gaat, kost het vaak lobby werk, participatie in (pol.) verenigingen of anderszins. Medestanders vinden etc. Dat gaat inderdaad niet vanzelf.

Maar iedereen heeft meer invloed dan men vaak denkt.
Quote
Anderson
Quote
Joost RAV4
-dat Israel stopt met landjepik en het land teruggeeft aan Palestina
Omdat ik van de overige punten behalve Brexit) niet zoveel verstand heb, bij bovenstaande een aanvulling:
- dat de terroristen van Hamas opgeruimd worden; Israel hoeft niets "terug te geven" - wel moet het werk maken van de twee staten oplossing.

Vooralsnog werkt Israel alleen aan het ene, daarom is het in mijn ogen alleen maar landjepik.
De ene groep gooit met stenen, de andere met granaten.
Zoals het nu gaat, worden de Palestijnen in praktische zin uit de Westbank verdreven ja, en wordt een tweestaten implementatie praktisch onmogelijk / onuitvoerbaar gemaakt. Israel werkt aan actieve annexatie politiek ("landjepik"winking smiley, dat is niet te ontkennen. Tegelijkertijd is het Palestijnse welwillende deel van het leiderschap (met name Westbank) niet in staat de Gazanen en hun Hamas steun onder controle te houden. Hamas geeft - met actieve Iraanse steun - elke keer weer Israel het bewijs voor hun houding tegen een tweestatenoplossing. En daar hebben ze geen ongelijk in. Hamas is een proxy voor Iran, en dient de burgers van Gaza op geen enkele wijze behalve de typische zoethoudertjes voor een bevolking in de mangel.

Ze zien niet in dat een "democratisch mandaat" geen vrijbrief is voor terroristische activiteiten (en dat is meer dan wat stenen gooien).

Dat wil niet zeggen dat Israel vrijuit gaat. Verre van. Maar Hamas geeft Israel elke keer aanleiding tot actie over te gaan. Daarnaast doet Israel ondanks de betrekkelijk stabiele situatie op de Westbank aan actieve onderdrukking en onthouding basisvoorzieningen zoals water. Het ligt zeker niet eenzijdig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2019 07:40 door Anderson.
Precies het probleem. De ene kant bagatelliseren en de andere de boeman maken. Er zijn in dat gebied een aantal "leiders" die omdat ze deze situatie in stand willen houden een goed pak op de donder verdienen voor hun totale onvermogen om het volk te dienen en vooral hun eigen zin willen doordrijven. Ze hebben genoeg levens ge no en en die gast en zitten aan beide zijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2019 10:02 door Boppie.
@Anderson
Ik ga een groot gedeelte met je mee, die hoek van de wereld is helaas een kruitvat van politieke ideeën, er leven daar mannen met baarden en rokjes die denken dat de wereld er als in de 14de eeuw uitziet en dat graag willen overbrengen op de rest van de wereld. Als ik in Israel zou wonen zou ik er ook iets anders over denken, helaas is het zo dat iedereen daar toch samen moet wonen. Misschien hadden we het Heilige Land niet daar moeten stichten? Maar dat is achteraf.
Quote
Joost RAV4
@Anderson
Ik ga een groot gedeelte met je mee, die hoek van de wereld is helaas een kruitvat van politieke ideeën, er leven daar mannen met baarden en rokjes die denken dat de wereld er als in de 14de eeuw uitziet en dat graag willen overbrengen op de rest van de wereld. Als ik in Israel zou wonen zou ik er ook iets anders over denken, helaas is het zo dat iedereen daar toch samen moet wonen. Misschien hadden we het Heilige Land niet daar moeten stichten? Maar dat is achteraf.

Dat (laten) stichten van een eigen land op de historisch enige aangewezen plek, was wel het minste dat we konden doen voor een zo onvoorstelbaar zwaar te pakken genomen bevolkingsgroep. Dat ze er zelf een apartheidsregime op na zouden gaan houden, en zelfs dat ze zelf de grenzen zouden willen bepalen, lag evenwel voor de hand. Die dingen had vooraf explicieter afgesproken en vastgelegd moeten worden.

Maar ja, Engelse Lords hè,... Geloofden nog steeds in gentleman's agreements en zo....

mvrgr, m'ns






.
Interessant kaartje, Gaza is inderdaad in Arabische handen, dat is in ieder geval zoals het afgesproken is.
Tja, van de zomer gaan we naar Polen, Auschwitz staat ook op het programma, inderdaad een zeer donkere pagina uit de historie van het Joodse volk.
Tja, blijft lastige en complexe materie terwijl het zo simpel zou lijken.
Israel zelf is overigens geen apartheidsstaat.

Dat het de Palestijnen zoveel mogelijk afgrendelt is vanuit de optiek van Israëlische staatsveiligheid heel goed te begrijpen. Dat rechtvaardigt verre van alle Israëlische acties in de PT. Israel is er om nooit meer weg te gaan, en dat zullen de Persen. Arabieren en Palestijnen eens moeten begrijpen en daar naar acteren. Pas dan kan Israel zich ook veiliger beginnen te voelen. Alles is ingericht op het bestaansrecht en dat blijven garanderen. Zolang dat uitgedaagd blijft worden blijft er gewapende ellende bestaan. De bal ligt wat dat aangaat dus echt bij de buurlanden, Iran en de Palestijnen.

Polen, ook leuk! En behalve Auschwitz allicht een minder deprimerende bestemming smileys with beer

Specifieke regio's?
Wij zijn inmiddels weer veilig thuis, na een fijne vakantie met totaal 4500 km die prettig verliepen.

In de vakantie hebben we nagedacht om de Ka te gaan inruilen. Word 5 jaar, dus de distributie riem is aan de beurt. Daarnaast is de Ka verre van zuinig (relatief gezien voor een kleine auto).
We overwegen om een Toyota Aygo te gaan kopen. Ja, Joost een Toyota. Mijn man mag nog 6 jaar werken voordat hij met pensioen gaat, en redelijkerwijs mag je dan verwachten dat met een nieuwe makkelijk uit te zingen tot ver na zijn pensioen. @Joost: de versie met automaat, is dat ook een CVT ?
Quote
Hansje56
Wij zijn inmiddels weer veilig thuis, na een fijne vakantie met totaal 4500 km die prettig verliepen.

In de vakantie hebben we nagedacht om de Ka te gaan inruilen. Word 5 jaar, dus de distributie riem is aan de beurt. Daarnaast is de Ka verre van zuinig (relatief gezien voor een kleine auto).
We overwegen om een Toyota Aygo te gaan kopen. Ja, Joost een Toyota. Mijn man mag nog 6 jaar werken voordat hij met pensioen gaat, en redelijkerwijs mag je dan verwachten dat met een nieuwe makkelijk uit te zingen tot ver na zijn pensioen. @Joost: de versie met automaat, is dat ook een CVT ?

Nee Hans dit kan niet! Leuk hoor een nieuwe auto. ....Je had al eens aangegeven dat je een Aygo best leuk vond. Maar hoe zit dat met de Ka Club? Dan moet je dan om het hoekje parkeren op weg naar de meetings? Of toch een Ka I voor erbij nemen als hobbyauto?
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met de automaatversies van de Aygo. Ik ga wel even op zoek.....
Quote
Anderson
Tja, blijft lastige en complexe materie terwijl het zo simpel zou lijken.
Israel zelf is overigens geen apartheidsstaat.

Dat het de Palestijnen zoveel mogelijk afgrendelt is vanuit de optiek van Israëlische staatsveiligheid heel goed te begrijpen. Dat rechtvaardigt verre van alle Israëlische acties in de PT. Israel is er om nooit meer weg te gaan, en dat zullen de Persen. Arabieren en Palestijnen eens moeten begrijpen en daar naar acteren. Pas dan kan Israel zich ook veiliger beginnen te voelen. Alles is ingericht op het bestaansrecht en dat blijven garanderen. Zolang dat uitgedaagd blijft worden blijft er gewapende ellende bestaan. De bal ligt wat dat aangaat dus echt bij de buurlanden, Iran en de Palestijnen.

Polen, ook leuk! En behalve Auschwitz allicht een minder deprimerende bestemming smileys with beer

Specifieke regio's?

We starten in Dresden, daar willen we Coldiz bekijken. Daarna naar Krakau, de zoutmijnen, de stad en het kamp. Na 5 dagen weer deze kant op naar Praag toe. Dat is in grote lijnen de route. Polen is natuurlijk een inmens groot land, kun je niet in één vakantie bekijken. Maar deze regio lag op de route en leek me het meest interessant.
Quote
Hansje56
Wij zijn inmiddels weer veilig thuis, na een fijne vakantie met totaal 4500 km die prettig verliepen.

In de vakantie hebben we nagedacht om de Ka te gaan inruilen. Word 5 jaar, dus de distributie riem is aan de beurt. Daarnaast is de Ka verre van zuinig (relatief gezien voor een kleine auto).
We overwegen om een Toyota Aygo te gaan kopen. Ja, Joost een Toyota. Mijn man mag nog 6 jaar werken voordat hij met pensioen gaat, en redelijkerwijs mag je dan verwachten dat met een nieuwe makkelijk uit te zingen tot ver na zijn pensioen. @Joost: de versie met automaat, is dat ook een CVT ?

WIe was dat ook al weer die iets schreef over een seniorenauto?
En dan ook nog een automaatje?
Rollatorrekje er bij?


Even zonder plagen:
Ik zie in de prijslijst handbakjes en een 5 traps automaat. Dat lijkt mij geen CVT en zeker niet de mooie overbrenging die de Prius heeft.
Wat verder opvalt is dat de nieuwe Belgische Aygo minimaal 9310 moet kosten en de Nederlandse kan je pas vanaf 11795 kopen. Dat kan natuurlijk in een prachtig plastic afwerkstripje ergens op de bodemplaat zitten maar misschien is het rendabel een importkarretje te scoren?
Er zijn buitenlandse dealers die graag willen helpen met het importeren.
Ha Hans ik zit nog even te kijken. De eerste Aygo heeft een gerobotiseerde handbak, als die ook in de huidige versie ligt, zou ik die niet zo snel kiezen. Dan is een Volkswagen UP met CVT meer aan te bevelen, of een Yaris hybrid met CVT. Al is die een flinke slag duurder.
Quote
RKE
WIe was dat ook al weer die iets schreef over een seniorenauto?
En dan ook nog een automaatje?
Rollatorrekje er bij?

Voor erbij......voor mijn man, en die is wel ouder dan ondergetekende. spinning smiley sticking its tongue out

@Joost: dank je, het is een shift, maar zegt mij niks.
En tja, de Ka club is dan verleden tijd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2019 17:25 door Hansje56.
Quote
Joost RAV4
We starten in Dresden, daar willen we Coldiz bekijken. Daarna naar Krakau, de zoutmijnen, de stad en het kamp. Na 5 dagen weer deze kant op naar Praag toe. Dat is in grote lijnen de route. Polen is natuurlijk een inmens groot land, kun je niet in één vakantie bekijken. Maar deze regio lag op de route en leek me het meest interessant.

Inderdaad een interessant land en regio, ben er nu twee keer in de buurt geweest. Als je niet teveel haast hebt op het eerste stuk is het Reuzengebergte - pak 'm beet regio Jelenia Gora - een aanrader. Een mooi heuvelachtig landschap en - zoals in heel Zuidoost-Polen - weinig toeristen. Als je mazzel hebt met het weer is het daar heerlijk vertoeven.
De mensen vond ik ook leuk, erg gastvrij en altijd vriendelijk. Wel raadzaam om wat basaal Pools (spreekt u Engels, etc.) te leren, want nog lang niet iedereen spreekt Duits/Engels.

Als ik je over het reizen een tip mag geven... Ga niet al te hard uit van de reistijden op je GPS. Alleen als ik reed zoals de gemiddelde Pool daar - doorgaans op het randje van wat ik verantwoord acht - dan kwam ik in de buurt. Rijdend zoals ik hier gewoon ben was de reële reistijd zo een factor anderhalf van wat de GPS voorspelde, behalve op de snelweg, want daar mag je een tandje harder. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2019 17:18 door afentoe.
Quote
Hansje56
Quote
RKE
WIe was dat ook al weer die iets schreef over een seniorenauto?
En dan ook nog een automaatje?
Rollatorrekje er bij?

Voor erbij......voor mijn man, en die is wel ouder dan ondergetekende. spinning smiley sticking its tongue out

@Joost: dank je, het is een shift, maar zegt mij niks.
En tja, de Ka club is dan verleden tijd.

Ha Hans, maar voor een nieuwe Aygo automaat van 15 mille kun je heel wat liters benzine in de Ka stoppen. En je behoudt de hobby ermee......is dat geen optie?
Quote
afentoe
Quote
Joost RAV4
We starten in Dresden, daar willen we Coldiz bekijken. Daarna naar Krakau, de zoutmijnen, de stad en het kamp. Na 5 dagen weer deze kant op naar Praag toe. Dat is in grote lijnen de route. Polen is natuurlijk een inmens groot land, kun je niet in één vakantie bekijken. Maar deze regio lag op de route en leek me het meest interessant.

Inderdaad een interessant land en regio, ben er nu twee keer in de buurt geweest. Als je niet teveel haast hebt op het eerste stuk is het Reuzengebergte - pak 'm beet regio Jelenia Gora - een aanrader. Een mooi heuvelachtig landschap en - zoals in heel Zuidoost-Polen - weinig toeristen. Als je mazzel hebt met het weer is het daar heerlijk vertoeven.
De mensen vond ik ook leuk, erg gastvrij en altijd vriendelijk. Wel raadzaam om wat basaal Pools (spreekt u Engels, etc.) te leren, want nog lang niet iedereen spreekt Duits/Engels.

Als ik je over het reizen een tip mag geven... Ga niet al te hard uit van de reistijden op je GPS. Alleen als ik reed zoals de gemiddelde Pool daar - doorgaans op het randje van wat ik verantwoord acht - dan kwam ik in de buurt. Rijdend zoals ik hier gewoon ben was de reële reistijd zo een factor anderhalf van wat de GPS voorspelde, behalve op de snelweg, want daar mag je een tandje harder. smiling smiley

Ha dank je voor de tips. We hebben de google translator bij ons. Dat zal hopelijk genoeg zijn. We moeten vanaf Dresden naar Kartowice rijden, even 500 km, als het goed is over één snelweg, moet lukken met de caravan in één dag. Weet je hoe het met de tol zit? Volgens mij moet je een sticker kopen toch?
@Joost: we lopen inderdaad erg te twijfelen. Bij een Aygo moet er minstens (min inruil) 8 a 9 mille bij.
Private lease klinkt leuk, maar ma 4 jaar heb je blauw betaalt en kan je de Aygo inleveren.
Inderdaad...de hobby......kunnen we inderdaad veel benzine voor kopen.
Mooi he? Ik ontraad je een Toyota en raad zelfs een Volkswagen aan! ;-)
Quote
Hansje56
@Joost: we lopen inderdaad erg te twijfelen. Bij een Aygo moet er minstens (min inruil) 8 a 9 mille bij.
Private lease klinkt leuk, maar ma 4 jaar heb je blauw betaalt en kan je de Aygo inleveren.
Inderdaad...de hobby......kunnen we inderdaad veel benzine voor kopen.

Waarom geen verse Aygo kopen? De oude auto oprijden is bij een gelijkwaardige keuze bijna altijd de goedkope optie, maar een blinkende, nieuwe (en waarschijnlijk zuinigere) auto heeft ook wel iets.
Als Bruin het kan trekken... een doodshemd heeft geen zakken.

Private lease zou ik ook niet aan beginnen, dat is niets meer dan huren. Ik ben nog old-school: boter bij de vis. Flappen aftellen en sleutel in ontvangst nemen.

Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een tweedehands Aygo maar ik vind ze tweedehands veel te duur.

Van alle auto's waar ik mee gereden heb, waren de Toyota's het meest onverwoestbaar en dat over meerdere modellen. Ik heb diverse bouwjaren Corolla's gehad, een Camry en buren en kennissen hebben auto's als een Aygo, Starlet en een Carina gehad.
Saaie barrels zijn het, op verjaardagen kan je weinig meer vertellen dan hij heeft een beurtje of nieuwe banden gehad. Jammer alleen dat iedereen dat inmiddels weet, tweedehandsjes zijn goud waard.

Als je de muntjes over een paar jaar weer voelt branden, brengt hij nog behoorlijk wat op. Dat is ook prettig nadat je hem, hopelijk ga je het nooit meemaken, kort gereden hebt.
Quote
Rke
Quote
Hansje56
@Joost: we lopen inderdaad erg te twijfelen. Bij een Aygo moet er minstens (min inruil) 8 a 9 mille bij.
Private lease klinkt leuk, maar ma 4 jaar heb je blauw betaalt en kan je de Aygo inleveren.
Inderdaad...de hobby......kunnen we inderdaad veel benzine voor kopen.

Waarom geen verse Aygo kopen? De oude auto oprijden is bij een gelijkwaardige keuze bijna altijd de goedkope optie, maar een blinkende, nieuwe (en waarschijnlijk zuinigere) auto heeft ook wel iets.
Als Bruin het kan trekken... een doodshemd heeft geen zakken.

Private lease zou ik ook niet aan beginnen, dat is niets meer dan huren. Ik ben nog old-school: boter bij de vis. Flappen aftellen en sleutel in ontvangst nemen.

Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een tweedehands Aygo maar ik vind ze tweedehands veel te duur.

Van alle auto's waar ik mee gereden heb, waren de Toyota's het meest onverwoestbaar en dat over meerdere modellen. Ik heb diverse bouwjaren Corolla's gehad, een Camry en buren en kennissen hebben auto's als een Aygo, Starlet en een Carina gehad.
Saaie barrels zijn het, op verjaardagen kan je weinig meer vertellen dan hij heeft een beurtje of nieuwe banden gehad. Jammer alleen dat iedereen dat inmiddels weet, tweedehandsjes zijn goud waard.

Als je de muntjes over een paar jaar weer voelt branden, brengt hij nog behoorlijk wat op. Dat is ook prettig nadat je hem, hopelijk ga je het nooit meemaken, kort gereden hebt.

Privat lease beginnen we inderdaad niet aan, wij zijn ook nog ouderwets, boter bij de vis, en niks lenen voor een auto.

Quote
Joost
Mooi he? Ik ontraad je een Toyota en raad zelfs een Volkswagen aan! ;-)

Moet niet gekker worden !,, maar bedankt voor je eerlijke advies.
Quote
Joost RAV4
Quote
afentoe
Quote
Joost RAV4
We starten in Dresden, daar willen we Coldiz bekijken. Daarna naar Krakau, de zoutmijnen, de stad en het kamp. Na 5 dagen weer deze kant op naar Praag toe. Dat is in grote lijnen de route. Polen is natuurlijk een inmens groot land, kun je niet in één vakantie bekijken. Maar deze regio lag op de route en leek me het meest interessant.

Inderdaad een interessant land en regio, ben er nu twee keer in de buurt geweest. Als je niet teveel haast hebt op het eerste stuk is het Reuzengebergte - pak 'm beet regio Jelenia Gora - een aanrader. Een mooi heuvelachtig landschap en - zoals in heel Zuidoost-Polen - weinig toeristen. Als je mazzel hebt met het weer is het daar heerlijk vertoeven.
De mensen vond ik ook leuk, erg gastvrij en altijd vriendelijk. Wel raadzaam om wat basaal Pools (spreekt u Engels, etc.) te leren, want nog lang niet iedereen spreekt Duits/Engels.

Als ik je over het reizen een tip mag geven... Ga niet al te hard uit van de reistijden op je GPS. Alleen als ik reed zoals de gemiddelde Pool daar - doorgaans op het randje van wat ik verantwoord acht - dan kwam ik in de buurt. Rijdend zoals ik hier gewoon ben was de reële reistijd zo een factor anderhalf van wat de GPS voorspelde, behalve op de snelweg, want daar mag je een tandje harder. smiling smiley

Ha dank je voor de tips. We hebben de google translator bij ons. Dat zal hopelijk genoeg zijn. We moeten vanaf Dresden naar Kartowice rijden, even 500 km, als het goed is over één snelweg, moet lukken met de caravan in één dag. Weet je hoe het met de tol zit? Volgens mij moet je een sticker kopen toch?

Volgens mij is dat de A4 het hele stuk. Zal goed te doen zijn, houd rekening met drukte bij Wroclaw, wegen 8 en 5 zijn drukker dan ze op Maps lijken (kwam ik onderweg vanaf het vliegveld naar het noorden achter).

Wat betreft tol ga ik er even vanuit dat je bij mekaar minder dan 3500kg werkt, dan gaat het net als in Frankrijk*. Bij het begin van de tolweg krijg je bij een poortje een kaartje, en aan het eind van de tolweg (of onderaan de afrit) reken je aan het poortje af. Ik betaalde meestal contant, maar creditcard kan ook.

* Noot: ik reed met Pools kenteken, huurauto, zonder aanhanger. Ik heb geen Nederlanders aan de poortjes gezien, maar het zou me verbazen het systeem voor buitenlands blik anders is. Zou voor alle zekerheid de ANWB nog even checken. Snelle doorgangspoortjes zoals in Frankrijk (telepeage) heb ik zogauw ook niet gezien.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2019 19:13 door afentoe.
Quote
Anderson
Tja, blijft lastige en complexe materie terwijl het zo simpel zou lijken.
Israel zelf is overigens geen apartheidsstaat.

Dat het de Palestijnen zoveel mogelijk afgrendelt is vanuit de optiek van Israëlische staatsveiligheid heel goed te begrijpen. Dat rechtvaardigt verre van alle Israëlische acties in de PT. Israel is er om nooit meer weg te gaan, en dat zullen de Perszen. Arabieren en Palestijnen eens moeten begrijpen en daar naar acteren. Pas dan kan Israel zich ook veiliger beginnen te voelen. Alles is ingericht op het bestaansrecht en dat blijven garanderen. Zolang dat uitgedaagd blijft worden blijft er gewapende ellende bestaan. De bal ligt wat dat aangaat dus echt bij de buurlanden, Iran en de Palestijnen.

Ik vrees dat ik het hier mee oneens ben.

Het bestaansrecht van Israël staat wat mij betreft vast, maar Palestijnen lijken kinderen van een mindere God. Gaza is een open lucht gevangenis die ik nog als dierenasiel zou afkeuren, daarnaast mag geen mens er in of uit. Het beleid van Israël in de bezette gebieden is niet te verdedigen, daarnaast is er wel degelijk sprake van een apartheidsregime.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close