Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Grappige vergelijkingen: ( en niet passend voor jullie)

Alle vier waardeloos:
Kunnen niet zingen, (Nick en Simon)
Constant bonje met elkaar : Hepy en Hepy
Onderbroekenlol : Snip en Snap
Grant en Forsyth: sneu-er kan het niet worden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2018 16:38 door Hansje55.
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
'Het is altijd lastiger dan je denkt in een nieuwe auto, zeker als je uit een kleinere auto komt'. Op de parkeerplaats vlak voor de showroom stapte ik met een verguld gevoel in de Mondeo en reed langzaam weg. Smarter zwaaide nog even en keek me na. Zag ik hem nou lachen.....? Soepeltjes schakelde ik de korte pook door het H-patroon heen. Aan het eind van de provinciale weg bij Austerlitz maakte de weg een scherpe bocht. Ik trapte het middelste pedaal in, maar tot mijn verbijstering trapte ik deze tot aan de bodem in en gebeurde er volstrekt niets! De polsslag op mijn moderne fitbit horloge ging van een licht verhoogde 84 naar 157 totdat de onvermijdelijke botsing met de boom kwam. Maar ook de levensreddende voorzieningen waren uitgeschakeld en met 84G kwam ik tegen het stuur tot stilstand.

Op maandag rond 11:00 parkeerde hij zijn Cayenne gedachteloos op twee parkeerplaatsen voor de Ford garage, bij het inparkeren schampte hij een demo Kuga, door de aanhanger kon niemand het terrein meer op of af. Tijdens het uitstappen keek hij eens verveeld naar de schade aan de Kuga, haalde zijn schouders op en liep de showroom in. 'Hé stropdas', riep hij tegen verkoper X in de showroom 'kom jij eens even hier.' Verkoper X zag de imposante verschijning van Vladimir, stamelde nog iets van 'ik ben met een klant be....', hij brak echter zijn zin af. Zijn opmerkingsgave in het lezen van potentiële klanten zei hem dat dit argument weinig indruk op de man zou maken, vorige week nog tijdens het functioneringsgesprek vertelde zijn baas nog eens hoe goed hij klanten kon lezen en liep op Vladimir af, zijn klant in verbazing achterlatend. De klant daarentegen, zelfbewust en mondig als deze is tegenwoordig accepteerde dit niet en beende op X en Vladimir af. Rustig pakte Vladimir de verbouwereerde klant bij de keel en drukte een Makarov 9mm pistool in zijn mond. Met rustige stem vertelde Vladimir aan X dat de snotneus geen problemen had om even te wachten. De snotneus knikte bevestigend.

'Ik wil je iets laten zien', mompelde Vladimir en wees naar de aanhanger achter de Cayenne. X knikte en voelde met uitgedroogde mond zijn oksels natter en natter worden, hij rook zichzelf. Zelfs Vladimir haalde zijn neus op, hoewel hij wel wat gewend was. Samen liepen ze naar buiten en keken naar het wrak op de autoambulance, een stuk verwrongen staal wat leek op een Focus of misschien wel een Mondeo station. Ze stapten op uitnodiging van Vladimir op de aanhanger, ieder aan een kant bij het voorwiel. 'Hoe heet je?' Vroeg hij . 'J...Jo....Joooooris mijnheer' kijkend naar de verdroogde plassen bloed aan de bestuurderszijde. Staken daar nog botresten uit het dashboard? Joris zag dat het een Mondeo betrof. 'Weet je wat dit is?' E....e.eeen Wwwwrakkk mijnheer... ‘Ik bewonder je opmerkingsgave’ zei Vladimir met een niet bij zijn postuur en voorkomen passend woordgebruik en sprong terug op de grond. Bibberend sprong ook Joris van de ambulance en na een wenk van Vladimir liepen ze terug naar kantoor. Zwijgend zaten ze tegenover elkaar aan hetzelfde bureau waar een paar weken eerder de koop werd gesloten, het angstzweet parelde nu van Joris zijn voorhoofd.

Hij dacht na over zijn tijd bij Mazda, zijn geliefde merk. Hij had altijd Mazda’s gereden en verkocht totdat hij zijn baan bij de Mazdadealer verloor, nog steeds was hij sprakeloos over zijn ontslag. Wat hadden ze hem daar miskend zeg! Bij zijn ontslag had de verkoopleider tegen hem gezegd dat merkbeleving goed was, passie voor het merk zelfs een voorwaarde voor zijn verkoopfunctie. Maar er waren grenzen zei hij, er hadden klanten geklaagd over zijn passie die zij als erg opdringerig ervoeren. Omdat er na herhaalde gesprekken geen verbetering was opgetreden hadden ze hem ontslagen. Idioten, wie snapte de superioriteit van Mazda nu beter dan hij? Na deze afdwaling keek hij naar Vladimir die hem met de armen over elkaar aanstaarde en hij stamelde; ‘Wat is nu de bedoeling mijnheer? Waarom bent u hier met dit wrak? ‘ Dit wrak', zei Vladimir, 'zoals jij dit noemt is van mijn maat. Hij had van mij geld gekregen om een Mondeo te kopen, het moest geheim blijven want hij was voor mijn broertje. Ik wilden hem verrassen. Broertje heeft de auto dan ook opgehaald, die voortandjes die je in het stuur zag zitten waren dan ook van hem. De airbags werkte niet, net als de remmen. Daarom ben ik hier. Wat ben je aan het zweten man! Ben je ziek of zo?' 'Nnnneeee mijnnnheeer’ stamelde Joris die de puzzelstukjes in elkaar begon te zien passen. Hij zocht naar een manier om een ander met deze kwestie op te zadelen, hij was ten slotte bedreven in het afschuiven van vervelende of niet lucratieve zaken naar collega’s. ‘Ik kijk even na welke collega de auto heeft afgeleverd, die heeft immers gezorgd voor de afleverbeurt. Als deze niet goed is uitgevoerd, is dat zijn schuld’. Opgelucht zag hij in het systeem dat collega Frans de aflevering had gedaan. ‘Het was Frans’, zei Joris met een merkbare zucht van verlichting, verwachtend dat Vladimir hem nu snel met rust zou laten. ‘Goed zo’ was het enige wat Vladimir zei en stapte over het lijk van Joris het kantoor uit.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2018 19:06 door Idefiqs.
Toen Vladimir de Cayenne in zijn achteruit zette om het erf van de garage te verlaten wreef hij de tranen uit zijn ogen. Hij kon alleen maar aan Theo denken, zijn vier jaar jongere broertje. Al die keren dat hij voor hem had moeten opkomen, al die keren dat kleine Theo zich in de nesten had gewerkt en hij het weer uit de knoop moest trekken. Maar of dit nu wel zo handig was?
Met een flinke gang reed Vladimir de A12 richting Arnhem op. Spoedig zag hij blauwe zwaailichten achter zich. Hij drukte het gaspedaal tot op de bodem in en de combinatie reed inmiddels meer dan 120 km/uur. Toch was de combinatie geen partij voor de snelle politie-Touran met de betrouwbare tweeliter diesel. OK er kwam wat teveel NOx uit, maar reden deden ze die Volkswagens.
Toen de Touran iets te dichtbij kwam week Vladimir sterk uit naar links. De zware combinatie van meer dan drie ton begon te slingeren. Steeds harder ging het van links naar rechts. Totdat de met twee spanbanden vastgemaakte Mondeo van de aanhanger afgleed en de weg versperde voor de politie-Touran. De agenten hadden echter een goede rijopleiding gehad en weken al uit voordat de Mondeo het asfalt raakte. De Cayenne kwam echter in een steeds grotere onbalans en Vladimir zag zijn leven in een flits aan hem voorbij schieten. Zijn kinderjaren met Theo, op de kleuterschool waren ze beiden acht keer van school gestuurd en ze waren er nog trots op ook. Hoe Theo opkeek tegen hem maar hem toch nooit kon evenaren. Waar hij altijd elders op zoek ging naar zachtaardige mensen die hij gemakkelijk aankon met zijn verbale geweld en de boel lekker opstookte. Om lekker zonder dat niemand het wist van het effect te genieten. Bijna moest hij naar de MOK school, de school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Tijdens de jeugdjaren op de scouting waar hij na twee jaar naar huis werd gestuurd vanwege onhandelbaar gedrag. Gelukkig ging hij later bij een beveiligingsbedrijf ging werken waar hem eindelijk de broodnodige discipline werd bijgebracht. En zo had Theo zijn leven min of meer op orde.

De Cayenne kwam met een enorme klap tot stilstand en Vladimir was op slag dood. De agent deed wat hij moest doen en pakte een wattenstaafje om wat wangslijm uit Vladimir zijn mond af te nemen. Zomaar in een opwelling.

Drie weken later kwam de doorbraak. De familieverwantschap met de veelpleger uit de directe omgeving was eindelijk aangetoond.
Gelukkig was de koper van de Mondeo een vriend, en geen familie.grinning smiley
Krijg je ervan als je tweedehandsjes koopt. Die Cayenne zal ook wel een gebruikt/gestolen vehikel zijn geweest. Nooit het instructieboekje on-line opgezocht: aanhanger-stabilisatie-knopje over het hoofd gezien. Wat een prutsers. spinning smiley sticking its tongue out

Die veelpleger tot slot is een goede vondst, Joost. Vooaral icm de eerder terloops vermelde padvinderij.

mvrgr,
m´ns

O ja, over de dieseldiscussie waarnaar je informeerde. Zover ik weet is die hier zo goed als non-existent. Dat betreft "het grote kanton" (een geinige benaming voor D) met al zijn oude vieze diesels. Die hebben wij hier nauwelijks. CH is traditioneel een benzine-motoren land - onder meer op grond van de brandstofprijzen: diesel is hier duurder dan benzine. Dat dat in de hele EU nog steeds andersom is, heeft te maken met een oud EEG-verdrag, dat nog steeds van kracht is, uit, naar ik meen, maar houd me ten goede, 1967(!))

Die dieseldiscussie betreft in D voornamelijk de grote steden en CH heeft, met haar slechts 8,5 miljoen inwoners, en 26 kantonshoofdsteden, geen grote steden. We hebben er maar 6 met meer dan 100.000 inwoners. Zürich is met 400.000 inwoners is de grootste, gevolgd door Genf met de helft. Luzern, bijvoorbeeld, een stad toch die iedereen in NL kent, nr 7 op de lijst, is een middelgrote provinciestad met 80.000 inwoners (conglomeratie nog niet het dubbele) . Deventer, Delft, Dordrecht hebben er meer. Aurau, voormalig hoofdstad van CH (begin 19e eeuw, ten tijde van Nappie) , hoofdstad en regeringszetel van het kanton waar wij wonen, net 20.000...

[de.wikipedia.org]
Het is inderdaad lekker leeg in Zwitserland, dat is duidelijk. Waarom heb je zelf wel voor een diesel gekozen met de ongunstige brandstofkosten? Is dat vanwege de kilometrage en het verbruik of vanwege het hoge koppel onderin?

In Nederland wordt trouwens het knalvuurwerk vanaf komend oud en nieuw verboden. Ik kan dit alleen maar omarmen. Ik mag graag naar siervuurwerk kijken maar knalvuurwerk geeft al jarenlang veel hinder voor mens en vooral voor dieren. En dan met name de illegale knallers. Alles valt of staat natuurlijk met handhaving. Volgens mij zijn wij nog één van de weinige landen waar particulieren vuurwerk mogen afsteken.

Ik vergelijk het met de verandering van de bijtellingsregels, de gebruikers van de V60 plug in en de Outlanders hebben het voor de gehele hybridemarkt verpest, velen plugten nooit in en daarmee zijn ook de niet plug-in hybrides min of meer de dupe geworden, terwijl deze altijd zuiniger zijn. Ik heb daar wel eens iets over verteld....doe het graag nog eens voor degene die daar aanvullende behoefte aan heeft ;-)

Met oud en nieuw heb ik het altijd te druk met het fototoestel

m'ns (afd. ae&d)

Die dieseldiscussie betreft in D voornamelijk de grote steden en CH heeft, met haar slechts 8,5 miljoen inwoners, en 26 kantonshoofdsteden, geen grote steden. We hebben er maar 6 met meer dan 100.000 inwoners. Zürich is met 400.000 inwoners is de grootste, gevolgd door Genf met de helft. Luzern, bijvoorbeeld, een stad toch die iedereen in NL kent, nr 7 op de lijst, is een middelgrote provinciestad met 80.000 inwoners (conglomeratie nog niet het dubbele) . Deventer, Delft, Dordrecht hebben er meer. Aurau, voormalig hoofdstad van CH (begin 19e eeuw, ten tijde van Nappie) , hoofdstad en regeringszetel van het kanton waar wij wonen, net 20.000...

[de.wikipedia.org]

De dieseldiscussie in CH komt nog wel, mag ik hopen althans. Hoewel minder inwoners beschikt het land t.o. van bijvoorbeeld NL over weinig netto bewoonbare leefruimte, daarnaast ligt een groot gedeelte in de dalen van (hoog)gebergte waardoor er een "komwerking" ontstaat.

De dieseldiscussie lijkt mij ook voor CH derhalve relevant.
Het is inderdaad lekker leeg in Zwitserland, dat is duidelijk. Waarom heb je zelf wel voor een diesel gekozen met de ongunstige brandstofkosten? Is dat vanwege de kilometrage en het verbruik of vanwege het hoge koppel onderin?

Diesel, Joost, is hier weliswaar duurder dan benzine (en overigens ook duurder dan bij julie) , veel scheelt het evenwel niet: een paar rappen. Momenteel ongeveer CHF 1.55 om CHF 1.60.

Zelfontbranders zijn op grond van hun hogere verdichting en gewicht - en bijgevolg hogere materiaalkosten - ook zonder CO2-heffing behoorlijk wat duurder dan hun even sterke (turbo) benzine broertjes. Daarom, maar ook omdat Zwitsers voor langere afstanden al snel voor de trein opteren, zal een Zwitser vrijwel altijd voor een (dikke) benzine motor kiezen. Dik vanwege koppel en bergen.

Wij hebben voor de 2.0 dCI 177 PK 380 Nm gekozen wegens AWD & Automaat.
Eigenlijk een no-brainer: De 1.6 Diesel met 130 PK is standaard handgeschakeld/voorwielaangedraven, echter tevens leverbaar met
óf AWD, óf Automaat. Beide tegelijk gaat niet. Bovendien lijkt 130 PK een beetje licht voor de wintersport en snellere op-en-neertjes naar NL, alsmede vakantieritten.

De 2.0 Hybride met benzinemotor, die in sommige landen (o.a. Canada) door Nissan zowel met Aut als AWD wordt verkocht, staat in CH vreemd genoeg niet op de prijslijst, net zo min als bij jullie trouwens. (Vreemd genoeg, aangezien de Zwitsers, ondanks het ontbreken van stimulerende maatregelen, behoorlijk hybride- en elektro-minded zijn. Priussen en Leafs zie je hier best veel, Outlander PHEV´s eveneens en meer dan de helft van de in alle CH verkochte auto´s in de > CHF 120.000 categorie luistert sinds 2016 naar de naam Tesla! )

Ook de 2.5 benzine AWD Aut, die in N-Amerika, Azie, en Australie ongeveer de standaard variant is, wordt hier niet gevoerd.
Voor 1 van onze 2 X-trails had ik graag voor de stillere benzine 1.6 (163PK) gekozen, maar die is, je raadt het al, net als bij jullie noch met AWD, noch met Automaat leverbaar (enkel leverbaar in voorwielaangedreven handgeschakelde configuratie) en viel dus af.

Niet toevallig is dus 80% van alle hier in CH verkochte X-trails een 2.0 cDI AWD Automaat Tekna.

Overigens zijn onze twee X-trails, voorraadwagens immers, beide vanavond reeds keurig voor de deur afgeleverd!
Zal ´ns kijken of ik tijdens het Paasweekend een paar fotootjes van het stoere duo kan uploaden.

mvrgr,
m´ns

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2018 02:26 door m'ns (afd. ae&d).
Helder m'ns en natuurlijk heb je er een prima uitvoering aan. Geheel te begrijpen dat je niet de zwakkere broer wenst te hebben met het bergachtige klimaat. Jammer dat die 2.5 hybride-uitvoering niet leverbaar is.
Ik mag volgend jaar weer shoppen en hoop dat de Toyota C-HR met de nog uit te komen 180 pk versie genoeg mag trekken voor de caravan. Misschien komt deze variant ook in de nieuwe RAV4 die gisteren uitgekomen is. De 2.5 hybride van 197 pk mag sowieso 1600 kg trekken, maar dat is wel een auto die erg prijzig is...

Oh ja, het rotjesverbod is alweer van de baan, er hebben wat mensen voor hun beurt gepraat.....het blijft polderen hier.

Een zalig Pasen en bedankt voor die bloemen.....

Tja, polderen blijft het altijd. Een goed bericht is dat de gaswinning (in Groningen specifiek) in twaalf jaar word teruggedraaid naar nul.
Eveneens goed nieuws, dat de cv ketel, vanaf 2021 niet meer mag worden geplaatst. Word voor eigenaren nog een duur grapje.

Gisteren sprak bezoek van een bewomer mij aan, " de zaken gaan goed he". Ik begreep hem even niet, maar toen zei hij" ja, ik zag je wegrijden in die Mercedes "
Waarop de facilitair medewerker die net langs liep zei : " Is die vette, grote, gave, , zwarte Mercedes van jou ?? "
Zo, wat gaaf.........( en waar doe je dat van).
Hard sparen, hard werken en geen kinderen die sloten met geld kosten, zeker als ze studeren.
Zijn dochter is forensisch pathaloog-anatoom. Heeft hij jaren en jaren voor krom moeten liggen, daar heb ik nou bewondering voor !!

Inmiddels bijna 8000 op de teller en in afwachting om over 4 weken naar Zuid-Frankrijk te gaan.
Joost, ook de Mercedes is semi hybride.
Gewoon een benzinemotor, maar bij afremmen of uitrollen word energie opgeslagen. Die word gebruikt voor start/stop systeem, maar belangrijker, bij optrekken valt een elektramotor bij, zodat de benzinemotor minder hoef te werken/verbruiken. Nu het beter weer word en meer kilometers op de teller heeft, word hij ook zuiniger. Mijn gemiddelde staat nu op 1 op 13,5 Ritten met veel verbruik, maar ook ritten met weinig verbruik. Vanmorgen een verbruik van 1 op 17 op de boordcomputer, en die is redelijk accuraat.

Met de pasen ben ik deels aan het werk, zaterdag en zondag (1e paasdag) vrij , tweede paasdag werken. Met pinksteren net andersom,zaterdag en zondag (1e pinksterdag) werken tweede pinksterdag vrij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-03-2018 17:29 door Hansje55.
Moons: gefeliciteerd met de beide Nissan(s) . Bijzonder dat die thuis worden afgeleverd ! Lijkt me ook raar dat ze bij je eigen huis wegrijden met de inruilers.
Het blijft ook een dijk van een wagen Hans, daar kun je met recht trots op zijn. Werk ze met Pasen, zware job heb je. Die Merc heb je dan ook wel verdiend. Ik hou de hele dag een stoel warm....sad smiley
Idefiqs: dank jewel !
Hoe gaat het met hond nummer 2 die je er nu bij hebt ?
En hoe bevalt de Mondeo ??
Met hond nummer 2 gaat het nu na bijna twee jaar erg goed, zo gek als een deur, spelen, schijnbewegingen maken en rennen. Zeker als je beseft dat ze in het begin zich niet eens durfde te ontlasten bij mij, liep ik 2 uur door het bos, kwam ik thuis en deed ze zodra ze los was een plasje en een poepje. Het arme dier. Maar dat is nu gelukkig voorbij, het is een vrolijke en speelse hond geworden. Hond nummer 1 begint nu echt oud te worden, ze is veertien en ik verwacht dat ze haar laatste winter heeft gehad. Prima zo, ze heeft een voltooid leven. Maar liever heb ik dat ze nog even onder ons blijft...

De Mondeo bevalt uitstekend, een heerlijk rijdende auto en erg comfortabel en stil. Alleen ergonomisch vind ik hem niet top, dat heeft VAG, maar ook BMW en Mercedes veel beter voor elkaar.
Idefiqs
De Mondeo bevalt uitstekend, een heerlijk rijdende auto en erg comfortabel en stil. Alleen ergonomisch vind ik hem niet top, dat heeft VAG, maar ook BMW en Mercedes veel beter voor elkaar.

Ergonomie blijft maat- en smaakwerk , Idefiqs.
Wat voor de een werkt, is de ander een horreur. Wat voor Jantje onder handbereik is, is voor Miep net te ver weg. Wat Henk een volstrekt logische plaats voor een knop vindt, wil er bij Karel niet in. De grootte van die knop, de druk benodigd om die knop in- en uit te schakelen, de "responsiveness" , de "Rückmeldung" , hoe de knop, hendel, draaiknop, etc, aanvoelt, eruit ziet, klikt, klinkt. Of er een lichtje in of juist achter moet zitten, en zo ja welke kleur, en zo nee waarom niet. Of dat dat juist instelbaar zou moeten zijn.
Van het zelfde laken een pak met de standaard settings. Zou je auto daar telkens naar terug moeten keren (of tenminste gedeeltelijk, maar zo ja, welk deel dan wel en wat juist absoluut niet? ) of moet het voorheen zeer specifiek ingestelde behouden blijven bij de volgende keer dat je je kar start?

Volvo´s worden vaak geroemd om hun ergonomie, maar misschien geldt dat alleen de stoelen, want ik heb 4 jaar lang ruzie met de bediening van de XC90 gehad. Bij de navi moest ik voor mijn gevoel om hem op te starten altijd 1x te vaak OK/Enter drukken, en na het invoeren van het adres ook weer 1x te vaak (adres bevestigen? OK Go? OK) : bloedirritant! En iets waar ik ook na vier jaar nog steeds niet aan gewend was (of zegt dat meer over mijn leerbaarheid dan over de ergonomie van de Volvo? )
Alles went, zeggen ze, maar ik heb vier jaar lang het linker achtervenster geopend als ik bij een tolpoortje kwam: de knoppen voor de ruitbediening zaten net een slagje te ver naar voren, zodat ik altijd het verkeerde knopje te pakken had (of heb ik te korte armpjes? ) .

De multimediaspeler, een regelrechte ramp - de bedieningsknoppen lukraak verspreid over de hele middenconsole. Drukknoppen, draaiknoppen, drukdraaiknoppen... Zucht.... Idem voor het veelgeroemde luchtverversing/Airco paneel: menigeen zweert erbij, maar ik heb nooit begrepen waarom daar 10 in formaat verschillende druk- en draaiknoppen en -knopjes voor nodig zouden moeten zijn.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. De instap te hoog, de bekerhouders te ver naar achteren, de laaddrempel te hoog, de kofferruimte te diep. en voorin volstrekt onvoldoende opbergvakken en -vakjes. Voor mij. Maar ik ben een chaoot en waarschijnlijk zou ik aan dubbel zo vele vakjes nòg niet genoeg hebben, dus wat zegt het over die auto? Achterin waren de vakje prima voor elkaar - heb ik onze dochter nooit over horen klagen - en zelfs op de derde zitrij waren ze ruim voorhanden, maar daar zat ik nooit.

De boordcomputer zat daarentegen in de Volvo weer zo intuitief in elkaar dat ik zonder nadenken altijd de juist info voor me had.
Dat was bij de CrossCabrio wel anders. Daar heb ik na een week de boordcomputer de boordcomputer gelaten. Ik kon er tijdens het rijden enkel bij toeval iets nuttigs op vinden. En in de loop van vier jaar verbeterde dat niet significant.
Bij mijn linkerknie, onder het stuurwiel zat in de CC (net als in onze Outlanders trouwens) een paneeltje met 2 rijen van 4 druk- en trekknopjes voor 6 functies die niets - maar dan ook helemaal niets - zip, nada, niente, noppes - met elkaar te maken hadden (en daartussenin 2 dummies! ) . Paneeltje was onverlicht; sommige knopjes waren voorzien van verkliklampje bij gebruik, andere niet. Ik noem er een paar: inschakeling stuurverwarming, ESP uitschakeling, ontgrendeling achterklep, naar voren schuiven en klappen van bijrijdersstoel. Volstrekt onmogelijk. Ik moest er altijd drie keer bij nadenken, en dan nog klapte de rugleuning van de stoel naast me plotseling om als ik de tankklep bedoelde. Alleen de stuurverwarming kon ik blindelings vinden (bovenste rij links) voor de andere moest ik onder het dashboard kruipen om op nummer zeker te kunnen gaan.

De huidige X-trails hebben zo´n zelfde paneeltje.... 8 drukkoppen, 8 willekeurige functies (geen dummies dit keer) in het donker bij mijn knie.
Uitschakeling Lane Departure Warning assistent, ESP, stuurverwarming, tankklep ontgrendeling, achterklepbediening, achterklep powerdoor uitschakelen, etc. Drama voorgeprogrammeerd.... De ergerniswekkende LDW heb ik vanavond op weg naar huisi na lang prutsen uit weten te schakelen, maar die zal morgenvroeg wrschlk wel weer automatisch ingeschakeld blijken, zodat ik dat nog vier jaar elke dag zal moeten herhalen. En de stuurverwarming zou ik eigenlijk van november t/m maart automatisch willen laten inschakelen, of koppelen aan de thermometer, maar dat zal wel een dure grap zijn om dat achteraf nog te laten inbouwen. Of is het al ingebouwd en vind ik die functie over 3 jaar pas?
En nu ik erover nadenk, waar zit mijn Notbrems assistent eigenlijk, en het city safety syteem? Niet op dat paneeltje iig. Of zou ik die twee niet uit kunnen schakelen? En die vervelende dode hoek assistent? Of zou die wennen? Wat denk jij Idefiqs?

Wat hebben de Wolfsburgers en de Z-Duitsers in jouw beleving beter voor elkaar dan de ergonomen van Ford?

mvrgr,
m´ns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 04:54 door m'ns (afd. ae&d).
Hans, ik ken jou als een hardwerkende man, die natuurlijk geniet van de vakanties maar die verder weinig geks doet of dure hobbies heeft. De Mercedes is je natuurlijk van harte gegund. Ik zou zelf nooit een waardeoordeel hebben als iemand dan een auto zou rijden die niet bij het profiel zou passen.

Idefiqs, ik heb persoonlijk weinig tot niets met honden (uiteraard rem ik als er ééntje oversteekt) maar ik kan me de kameraadschap zeker voorstellen. En het zorgt ervoor dat je er altijd even uitmoet, heeft soms nadelen als het weer tegenzit maar kent ook voordelen, zeker voor de eigen lichamelijke beweging. En tal van onderzoeken hebben uitgewezen dat de endomorfines worden aangemaakt bij het contact tussen mens en dier.

M'ns diverse zaken zijn in de V40 vergelijkbaar. Ook bij mij gaan diverse keren per week de verkeerde raampjes open als ik niet naar het knopje kijk en snel een weerfoto wilt maken. Ik zou trouwens wel eens een youtube filmpje willen maken van de reactie als je de tankdop wilt openen en de stoel naast je schuift naar voren.....
Helder m'ns en natuurlijk heb je er een prima uitvoering aan. Geheel te begrijpen dat je niet de zwakkere broer wenst te hebben met het bergachtige klimaat. Jammer dat die 2.5 hybride-uitvoering niet leverbaar is.
Ik mag volgend jaar weer shoppen en hoop dat de Toyota C-HR met de nog uit te komen 180 pk versie genoeg mag trekken voor de caravan. Misschien komt deze variant ook in de nieuwe RAV4 die gisteren uitgekomen is. De 2.5 hybride van 197 pk mag sowieso 1600 kg trekken, maar dat is wel een auto die erg prijzig is...

Oh ja, het rotjesverbod is alweer van de baan, er hebben wat mensen voor hun beurt gepraat.....het blijft polderen hier.

Een zalig Pasen en bedankt voor die bloemen.....

Even de 2019 RAV4 opgezocht, Joost.
Mensch, dat is een serieus fraaie kar, zeg! Over het huidige model kan ik - om het eufemistisch te zeggen - designwise nu niet direct laaiend enthousiast worden (de ideeen zijn goed - of i.i.g. interessant - maar de samenhang ontbreekt) maar die nieuwe... Whoopie! Hopen voor jou dat ie niet zo goed verkoopt, wordt ie volgend jaar met interessante kortingen aangeboden nut smiley

Duur de RAV4? Vind de huidige juist zeeeer schappelijk geprijsd. 45 mille voor een top uitgeruste Hybrid 2WD, idem voor een middle-of-the-range Hybrid AWD. Krijg je meer auto voor dan bij BMW/MB (X3/GLC) voor 20 mille meer. Wel merkwaardig dat ze de diesels bij jullie alleen als FWD verkopen.... Dan wil je gewoon je auto´s niet verkopen, denk ik dan.

De C-HR is een snoepje, zou ik beslist geen straf vinden om een paar jaar in te rijden. Hier zie je hem weinig. Tikje te opzichtig voor het doorsnee zwitsers gemoed?

Weet niet hoe het tegenwoordig met de bijtelling zit. De plug-in Hybrides en EVs schieten sinds kort als paddestoelen uit de grond, zit daar niet iets voor jou tussen? Beding je voor de vakanties een ruilwagen. Of anders huur je er een. Het hoeft toch niet alle dagen een Toyota te zijn, toch? eye rolling smiley

mvrgr,
m´ns

PSsssst, Joost, blij dat ik niet de enige ben die voortdurend met de Volvo vensters klooit smiling bouncing smiley

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-03-2018 23:23 door m'ns (afd. ae&d).
Ach ja, de ergonomie.

Het valt op dat veel nieuwe zaken eerst goed moeten uitkristalliseren voordat het bruikbaar wordt. Dan gaan meerdere fabrikanten het toepassen en krijgen fabrikanten terugkoppeling zoals "Waarom werkt het niet zoals bij merk X? "

Wat ook leuk is, stap eens in een auto met het stuur aan de verkeerde kant. Dan valt pas op hoeveel zaken er ergonomisch wel goed geregeld zijn.
Je wil wegrijden uit een parkeerplaats en daarvoor moet je eerst een stukje achteruit. Je kijkt over je rechterschouder... mis. Dan maar de binnenspiegel. Mis.
Ok, linkerschouder maar wel onwennig. Even in zijn achteruit. Hop, dat was de deurbekleding. Met links schakelt heel raar.
Of het licht aandoen. Waar zit die f... schakelaar?

Toch, de ergonomie is erg belangrijk en er is geen enkel merk waarvan ik vind dat het goed voor elkaar is. Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de automobilisten functies niet gebruikt omdat het bedienen niet intuïtief gaat. Veel auto's gaan na zoveel jaar gebruik terug terwijl de eigenaar nog nooit dat ene, handige knopje gebruikt heeft.

Maar hoe ga je er mee om met een nieuwe auto? Ik heb zelf een houding van wat je niet kent zal je ook niet missen. Dat een auto een functie heeft dat hij je baas gaat bellen als je kl00tzak roept, dat ga ik niet missen. Dat een auto een navigatie heeft terwijl ik altijd mijn mobieltje gebruik, who cares? En dat ik mezelf verbaas over de manier waarop mijn vriendin (en veel andere mensen) de climate control gebruiken.

Ach, ik hecht niet meer zo veel waarde aan dat soort gadgets. Laat ik het zo stellen: er staat geen onmisbaar bij op mijn eisenlijstje.
Ik ben al blij met "een auto" .
M'ns, we gaan het wel zien volgend jaar, elke reguliere auto heeft 22% bijtelling, bij een RAV4 van 45 mille wel een serieus bedrag, ik zit nu op 14% van 30 mille. Ik moet gewoon rekening houden dat 14% gewoon history is en ik sowieso naar de 22% ga. En ik mag daar uiteraard niet om zeuren, want voor een paar honderd euro in de maand kan ik geheel risicovrij een nieuwe auto rijden.
Wij mogen volgens mij (het laatste mobiliteitsplan komt binnenkort beschikbaar) een EV of een stekkerhybride leasen mits er een paal op het eigen terrein kan staan. Bij ons zou dat gewoon kunnen. Wisselauto is een optie, maar ook weer niet heel handig, want je hebt altijd weer andere momenten dat je een trekauto nodig hebt.
Ik reed gisteren mee met een klant in een nieuwe Qasqai, die hoge zit was echt weer een verademing en daar ga ik echt mijn best voor doen.

RKE, je went natuurlijk aan de auto waar je dagelijks inzit. In de V40 zijn veel opties uit het menu vervangen door individuele knopjes. Stap je voor het eerst in, dan weet je niet waar je het zoeken moet, maar rijd je er wat langer in dan vind je ze vrijwel blindelings.
rke

Toch, de ergonomie is erg belangrijk en er is geen enkel merk waarvan ik vind dat het goed voor elkaar is. Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de automobilisten functies niet gebruikt omdat het bedienen niet intuïtief gaat. Veel auto's gaan na zoveel jaar gebruik terug terwijl de eigenaar nog nooit dat ene, handige knopje gebruikt heeft.

Schuldig.

Ik kwam er bij de Corsa na 80k km achter dat ik terug kon naar de eerder ingestelde snelheid van de CC. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2018 19:34 door Idefiqs.
Fijne pasen allemaal!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 15:59 door Soloman.
Fijne Pasen ook voor jou Solo, dat je leven maar snel weer op de rit mag zijn.

Geniet van die tijdloze schoonheid, de Camry.thumbs up
-

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-04-2018 15:58 door Soloman.
Onmisbaar, rke, in de gadget sfeer is idd zo goed als niets.
Als je evenwel met ruim een halve ton gaat shoppen voor een nieuwe nieuwe, voor 2 stuks het dubbele dus, dan ga je vergelijken.

Wat ik voordien (voor het vergelijken dus) op mijn vrijwel onmisbaar lijstje had staan, heb ik opgeschreven (in volgorde van prioriteit) :
* ca. 170 hoog (+- 5/10 cm, meer niet)
* AWD (in ieder geval 1 van de 2, maar liefst beide - dus geen namaak systemen van PSA)
* Automaat
* xenon / LED / intelligent lights ( ´onmisbaar´ als je vaak ´s nachts honderden kms rijdt - en wij rijden langere afstanden immer ´s nachts)
* geen zwarte (zilverkleurig is ook heel fout; eigenlijk liefst een opgewekt kleurtje)
* minstens een panorama dak, en zeer graag een te openen panorama dak (en nog liever een in twee delen te openen panorama dak)
* een fatsoenlijke hifi (minstens op niveau van de Rockford Fosgate die we in de Outlanders hadden - die van de Volvo volstond echt niet)
* leer, maar niet zwart (dat hing me na vier jaar Volvo en Murano behoorlijk de keel uit)
* stoelverwarming & Memory Seats
* Navi
* ruim zuiniger omgang met brandstof dan de Volvo en Murano (niet moeilijk, maar toch, geen USA import Murano / RDX / Lincoln dus)
* een beetje rap (voor de gezinswagen: ca 200 kmh / 10 sec - de mijne ziet alleen maar file op de snelweg, zucht...)
* bochtverlichting (hier in CH zijn de kleine landwegen vrijwel nooit verlicht)
* automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels en automatisch inklappende spiegels
* parkeerpiepjes achter (voor zou leuk zijn)
* cruise control (adaptief, met aut. afstandhoud functie, zou keuk zijn)
* in delen neerklapbare en verschuifbare achterbank (in de gezinswagen, voor de mijne niet zo´n punt)
* keyless entry/go (liefst i.c.m. voet gestuurde power bagageklep)
* stuurwielverwarming (de laatste winter heeft me inmiddels lang genoeg geduurd en voldoende koude vingers opgeleverd en is nog niet voorbij)
* een cd-speler (schijnt niet meer vanzelfsprekend te zijn)
* graag 1 zevenzitter (die andere mag ook een vierzitter zijn)
* fatsoenlijke leeslampjes voor en achter (veel en scherp licht in een mooi gerichte en draaibare bundel - wij reizen immers altijd ´s nachts)

Daar bij hield ik - natuurlijk - in m´n achterhoofd dat ik een voorraad wagen wilde kopen - niet 8 maanden wachten dus op levering van de langverbeide en bovendien enige duizenden Franken voordeel op de Listenpreis - en dat sommige zaken zich ook redelijk eenvoudig achteraf laten inbouwen (stoelverwarming ca CHF 1000, leder stoelbekleding CHF 3000, parkeerpiepjes CHF 1000, draaibare LED leeslampjes CHF paar honderd, etc. etc. ) en andere niet of nauwelijks (Aut, AWD - spreekt vanzelf, maar ook stuurwielverwarming en ACC schijnen niet eenvoudig te zijn ). En je koopt geen zwarte omdat de uitrusting je bevalt om hem vervolgens voor een fortuin (ik vind CHF 5000 veel geld) te laten overspuiten of wrappen, wel?

Vervolgens zag ik dat in die prijscategorie in CH de meeste auto´s aan bovenstaande eisen wel ongeveer voldoen.
Maar het geen zwarte criterium was goed voor een 30% afvalpercentage, het geen zwart interieur criterium voor nog eens 50 % en dat liet ik - met auto-interieur specialisten in gedachten - als voorwaarde al snel vallen. Leuke contrast stikseltjes i.c.m. een paar contrast inzetstukken in de stoelen kunnen wonderen doen...
Het panorama schuif/kanteldak (wat bovendien reteduur is - reken op CHF 4 tot 5.000 - om achteraf in te bouwen, anders had ik het op de Volvo wel laten doen) bleek echter een heuse scherprechter. Opeens vielen, zeer tot mijn leedwezen trouwens, vrijwel alle Stelvio´s, F-pacen, Q5-en, Discovery Sports af, en ook menig overigens volgeladen XC60, GLC, X3, Koleos moest er aan geloven. Over bleven slechts een tiental exemplaren verspreid over heel CH (o.a. Discovery, Lexus NX en RX , CRV, GLE, Outlander) waar ik offertes voor aanvroeg. De meesten stemden bitter, zelfs als je er van uit ging dat het een eerste zet in de onderhandelingen betrof... Jammer kon ik opnieuw beginnen, want daarnaast stonden hoog op de prioriteitenlijst nog een paar zaken die niets met de wagen an sich van doen hebben, maar voor mij niettemin zeeeeer relevant zijn :

* een enigszins draaglijke inruilprijs voor de XC90 en de CrossCabrio (de eerste gambieten van de deakers waren veelal om te huilen, en zelfs als je er vanuit ging dat je daar soepel nog wel een paar duizend bovenop kon praten, wat vrijwel altijd het geval bleek, bleef het treurig stemmen)
* winterbanden op LM velgen (ik heb afgeleerd bij elke nieuwe auto weer CHF 2000 verborgen onkosten op te moeten tellen)
* minstens 4 jaar / 120.000 km garantie (dus in ieder geval tot het eind van de door mij geprojecteerde periode van houderschap)
* idem gratis servicebeurten (die kosten hier een vermogen - arbeidsloon CHF 120 / uur - en een aantal importeurs - o.a. Volvo, LR - stunt daar incidenteel mee als verkoopargument; dus kun je dat als consument ook als aankoopargument aanwenden, niet? spinning smiley sticking its tongue out )

Als je er dan vervolgens nog een kwartiertje ( langer hoeft niet) voor gaat zitten kun je nog een waslijstje andere criteria opstellen.
Heb ik ook gedaan, en wel in de volgende 4 categorien Veiligheid, Comfort, Ook Leuk, Leuk maar wellicht decadent

Veiligheid:
* City Safety / Collision Prevention incl. Notbrems Assistent
* Lane Departure Warning
* Vermoeidheidsherkenning (incl. zelfstandig afremmen en met kerstboomverlichting tot stilstand komen op de vluchtstrook graag)
* Dode hoek waarschuwing
* Verkeersbordenherkenning
* Hill Descent Control (niet alleen op ESP/ABS maar ook rechtstreeks op motor/aandrijving)
* Head up display (lijkt me bij 180 wel zo veilig, of is dit eerder decadent? Als ik hud nodig heb om 180 te rijden, kan ik allicht beter de voet van het gas halen, niet? Bovendien welke functies wil ik eigenlijk checken als ik 180 rijd, dat ik daar niet even een half oog voor op de klokken of de boardcomputer kan werpen? De toerenteller? De verbruiksmeter? Onwaarschijnlijk. De Reifendruck? Als ik daar niet zeker van ben kan ik beter geen 180 rijden, tamelijk overbodig gadget dus)

Comfort:
* El. & gebaarbediende "Heckklappe" (altijd handig, dagelijks! )
* stoelverwarming achter (op mijne misbaar c.q. overbodig, maar voor de gezinswagen fijn)
* parkeerpiepjes voor
* achteruitrij camera ( nog leuker met surround view)
* automatisch inparkeren en fileparkeren (nog leuker: met "zoek parkeerplaats" functie)
* automatische aiirco met niet slechts 2 instelbare zones, maar met 3 of 4-zones
* stoelverwarming achterin
* el. verwarmde voorruit

Ook leuk:
* meer USB poortjes en el. aansluitingen (in de gezinswagen ook achterin zodat er niet voortdurend overal kabeltjes slingeren)
* asbak en aansteker (voor de mijne)
* instap verlichting / ambient verlichting (voor die van mijn vrouw, de gezinswagen)
* welcome & follow-me-home verlichting (niet alleen voor de gezinswagen)

Deca
* Standheizung (op afstand bedienbaar natuurlijk)
* Head-up display (projectie op voorruit)

Onmisbaar is vrijwel niets, en ook een zwarte hangeschakelde 2WD auto van 140 hoog zou best wel eens behoorlijk kunnen sturen eye rolling smiley

Maar heb je dat eenmaal allemaal opgeschreven, dan is het niet eenvoudig om - als er eenmaal een aanbod is dat voor 95% voldoet* (100% in de eerste 2 lijstjes) - een andere auto te kiezen, waarvan je het gemis aan stuurverwarming 4 winters lang gaat berouwen, waarvan in je achterhoofd en je geweten het gemis aan el.veiligheidssystemen blijft knagen, waarvan je weet dat je hem op de D Autobahn verwensen zult - "Wil dat ding dan echt niet harder?" (Landrover, Outlander PHEV) , waarvan je weet dat je elke zomer het gemis aan open dak gaat vervloeken (Stelvio)
Of 2 verschillende te kiezen terwijl je weet dat je er voor hetzelfde geld - heel gemakkelijk en praktisch (zou dat de leeftijd zijn? ) - 2 dezelfde had kunnen hebben.

mvrgr,
m´ns

* 4 zone airco , head up display , Standheizung (1X - op de mijne) ontbreekt op onze X-trails. Toevallig allemaal zaken waar ik prima zonder kan grinning smiley

PSsssssssst, rke, bij boekhandel Broere in Utrecht, voor mij een waar Luilekkerland, heb ik dikwijls met een klein stapeltje boeken en boekjes bij de kassa gestaan. 150 euro, 200 euro afrekenen was niet ongewoon. Als er echter een rij voor de kassa stond, al was het maar een klein rijtje, had ik een moment de tijd te reflecteren of ik alles wat ik in mijn handen hield ook werkeijk wilde hebben. Liet ik de boeken 1 voor 1 door de vingers gaan, om vervolgens met een handvol naar de schappen terug te keren. Niet zelden was dat kleine reflectie moment zelfs voldoende om met lege handen het winkelpand te verlaten.
Als ik om de twee X-trails af te rekenen een paar minuutjes voor de kassa had moeten wachten, was ik wrschlk met de Volvo en de Murano huiswaarts gekeerd, of waren er hoogstens 1 volgeladen en 1 vrijwel kale X-trail uitgerold...

.
Idefiqs
rke

Schuldig.

Ik kwam er bij de Corsa na 80k km achter dat ik terug kon naar de eerder ingestelde snelheid van de CC. nut smiley

Ook ik moet me schudig bekennen. smileys with beer
Erger nog, bij menig auto (stereo-installatie, TV, computer etc. ) ben ik er zelfs nooit achter gekomen welke functies ik nooit ontdekt heb eye rolling smiley
smiling bouncing smiley

mvrgr,
m´ns
m'ns (afd. ae&d)
Idefiqs
rke

Schuldig.

Ook ik moet me schudig bekennen. smileys with beer
Erger nog, bij menig auto (stereo-installatie, TV, computer etc. ) ben ik er zelfs nooit achter gekomen welke functies ik nooit ontdekt heb eye rolling smiley
smiling bouncing smiley

mvrgr,
m´ns

Je hebt mensen die na 20.000 km erachter komen dat er nog een vijfde versnelling is.
M'ns, een indrukwekkende zoektocht naar de volgende auto's, gelukkig heeft je betere helft geen aanvullend eisenpakket, dat zou het verhaal nog gecompliceeder maken.

Ik kon de auto eind 2015 vroegtijdig omruilen voor een 14% auto, dat waren in willekeurige volgorde een Auris hybride (hatchback of station), een Lexus CT, een Peugeot 308 (hatchback of station) of een Volvo V40. Vanuit de Prius wagon naar de Auris was al een stap terug, maar OK 14% bijtelling is ook wat waard. Helaas heb ik het gevecht met de wagenparkbeheerder niet gewonnen en moest ik persé een diesel gaan rijden vanwege de kilometers. Ook de wisselauto zat er niet in, omdat de Prius wagon vroegtijdig teruggegeven zou worden. Dat laatste bleek echter niet waar te zijn, want half oktober ging te telefoon dat ze 'mijn auto nodig hadden voor iemand anders' (die er nog een anderhalf jaar in heeft rondgereden).
OK als enige kostwinnaar moest ik dan toch de concessie doen en heb de T-bril even afgezet. Op de Peug 308 knapte ik volledig af vanwege het dashboard met dat rare lage stuurtje. Ook de zit was niet hoger dan die van een Volvo V40. Zou ik nog jonge kinderen gehad hebben, dan was het gewoon de Peug geworden, want het is wel een ruime gezinsauto. Menig 407 rijder heeft nu deze ruime auto. De V40 voldeed beter aan de rijderseisen, maar élke dag nog kijk ik naar de kilometerstand en reken uit wanneer de 180K is bereikt. Op dit medium zijn daar ook al hele discussies aan gewijd, hoe ik het in mijn verwende kop haalde deze auto niet te behagen, och noem het maar op. Ik vergelijk het dan maar met de homo die met een prachtige vrouw is getrouwd, als het in je hoofd anders zit, dan krijg je dat er toch niet uit.
Verder voldoet de V40 prima, hij rijdt lekker, hij trekt de caravan goed en hij ziet er leuk uit, zeker in het rood. En we kunnen altijd trekken, dat is een groot voordeel, al komt dat ook maar een paar keer per jaar voor. De lage zit vind ik wel een groot nadeel, die 170 meter hoogte klinkt wel erg aantrekkelijk. Bij de V40 was de keuze alleen uit de D2 R-uitvoering, die is prima compleet. Al mis ik de camera naar achteren (de sensoren dekken lang niet de volledige achterkant en ik heb al twee keer een paal geraakt waarvan ik dacht dat de sensor deze wel zou oppikken) en de 1 km stapjes van de cruise control. Je kunt alleen in stapjes van 5 km versnellen of vertragen, dat is zeker een irritatie. De motor is vlot genoeg.
Nou tot zover het Volvo nieuws, tenzij er ontwikkelingen zijn in autoschades of reparaties.
Solo, sterkte de komende tijd. Je kunt er een heel verhaal aan ophangen maar het is gewoon k@t, zeker als het jouw keuze niet is geweest. Dat zet je al een aantal maanden op achterstand.
Solo : Fijn van je te horen en fijn dat het beter gaat. Een huwelijk (of samenwonen) is altijd er van beide kanten aan trekken. Geven, veel geven.

Over verborgen knopjes: In de Corsa kwam ik er pas na 1000 km achter dat als je de airco wilde aan zetten, je het computer menu in moest. Ik vond het al zo gek dat hij niet koud werd.
Ik heb hier thuis een Harman Kardon versterker staan. Toen ik hem kocht zei de verkoper : " ik heb er zelf zo één , maar heb diverse keren de helpdesk moeten bellen."
Dat was gelukkig niet nodig, maar er zitten zoveel knopjes op, achterin zitten duizend en één aansluitingen en via de afstandbediening zijn er tig mogelijkheden. Ik weet wel zeker dat er mogelijkheden op zitten die ik niet ken.

Over boeken: na een faillissement is de Slegte weer terug in Rotterdam in de Hoogstraat, in de buurt van de markthal.
Dasr kan je nog eens boeken scoren die in de normale boekhandel 20 of 30 euro kosten en daar maar 5 euro.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 09:13 door Hansje55.
Hansje55
Solo : Fijn van je te horen en fijn dat het beter gaat. Een huwelijk (of samenwonen) is altijd er van beide kanten aan trekken. Geven, veel geven.
Dat ben ik niet met je eens. Een huwelijk is het samenwerken van twee mensen en zodra de samenwerking er niet meer is, zijn de partners beter af alleen. Het nare is echter dat de scheiding traumatisch kan zijn voor de kinderen (Die vaak gebruikt worden om de ex mee te treiteren) en voor beide partners betekent het dat je je leven opnieuw moet starten. Je wederhelft is voortaan weer een ander.
Je hebt een rouwperiode nodig om dat opnieuw starten te gaan beseffen. Dat is een periode waarin je jezelf voelt alsof je ooit weer samen bent, ondanks de nieuwe relatie van je ex of de vijandige houding via de advocaat. Dat gevoel hebben beide partners en vaak verzet men zich tegen dat gevoel door gemeen naar de ander te zijn.
Dus, gun je ex dat gevoel en ga plannen maken voor jezelf. Schrijf jezelf in op datingsites (bedenk wel dat de deelnemers M/V vaak vooral op sex uit zijn), boek een vakantie en leer alleen leven.
Makkelijk geschreven maar voor mij was het stoppen met roken kinderspel vergeleken met het stoppen met mijn huwelijk. Het is zwaar maar opgeven is geen optie.

Tegenwoordig kan een iedere machine veel meer dan wat wij gebruiken. Ik ben nog van de generatie die dat verspilling vindt, de techniek is aanwezig en er zijn mensen bezig geweest dat te ontwerpen, bouwen en testen. De moderne jeugd denkt er duidelijk anders over: als je het niet nodig hebt gebruik je het toch niet.
En dus zijn er genoeg dingen in een auto die ik wel ken maar die ik niet gebruik. De navigatie van de Seat was een mooi voorbeeld, ik ga niet zoveel minuten met de motor op contact / stationair draaiend een routezoeker instellen. Dat wil ik op de bank doen zodat ik ook weet wanneer ik in de auto moet stappen.

Over boeken: na een faillissement is de Slegte weer terug in Rotterdam in de Hoogstraat, in de buurt van de markthal.
Daar kan je nog eens boeken scoren die in de normale boekhandel 20 of 30 euro kosten en daar maar 5 euro.
Prachtig.
Ik lees soms voor mijn ontspanning en daarvoor is een boek ideaal. Tegenwoordig kan je overal tweedehands boeken scoren, vaak voor belachelijke prijzen. Ik heb een belezen buurman waar ik boeken mag uitzoeken en ik ga wel eens naar de kringloop.
... en de 1 km stapjes van de cruise control. Je kunt alleen in stapjes van 5 km versnellen of vertragen, dat is zeker een irritatie.

In het kader van de onontdekte functies en knoppen: als je de + of - knop ingedrukt houdt kan je de cruise control met stapjes van 1 km/u instellen. Als je een keer kort drukt gaat hij inderdaad met stappen van 5 km/u. thumbs up
Een huwelijk is geven, nemen en samenwerken. Maar ook elkaar respecteren, elkaars onhebbelijkheden respecteren en vooral niet proberen de ander te veranderen.
Is de liefde weg, erger je je dood (en dat is niet met praten op te lossen) ,dan is het beter te scheiden. Is moeilijk, zeker als er sprake is van een vechtscheiding. In mijn geval omdat ex-schoonmoeder(de heks) tegen mij zei : Ik ga je helemaal kapot maken, je zal er voor bloeden.
Dat is haar nog gelukt ook, mijn ex en ik hebben daardoor jaren niet met elkaar gesproken. Ik vertrok met mijn persoonlijke spullen en verder niks. Het heeft me geleerd dat er ook arme periodes zijn waarin je leert nederig en dankbaar te zijn. Inmiddels komt mijn ex hier weer over de vloer.

Ik hoop dat het goed komt voor Solo, maar hoop ook dat hij zichzelf kan blijven. Water bij de wijn is prima, mits je jezelf daarmee niet verloochent.
Hansje55
Een huwelijk is geven, nemen en samenwerken. Maar ook elkaar respecteren, elkaars onhebbelijkheden respecteren en vooral niet proberen de ander te veranderen.
Is de liefde weg, erger je je dood (en dat is niet met praten op te lossen) ,dan is het beter te scheiden. Is moeilijk, zeker als er sprake is van een vechtscheiding. In mijn geval omdat ex-schoonmoeder(de heks) tegen mij zei : Ik ga je helemaal kapot maken, je zal er voor bloeden.
Dat is haar nog gelukt ook, mijn ex en ik hebben daardoor jaren niet met elkaar gesproken. Ik vertrok met mijn persoonlijke spullen en verder niks. Het heeft me geleerd dat er ook arme periodes zijn waarin je leert nederig en dankbaar te zijn. Inmiddels komt mijn ex hier weer over de vloer.

Ik had het onuitspreekbare geluk dat ik heel goed met mijn schoonmoeder kon opschieten. Een scheiding kan inderdaad heel makkelijk ontaarden in een vechtscheiding. Wij hadden (ik hoor te schrijven: ik had) een mediator uitgezocht die na een paar sessies de indruk wekte bewust aan te sturen op een vechtscheiding. Na enkele sessies heb ik de man bedankt voor zijn diensten en ik ben (na overleg met mijn ex) naar de notaris gestapt om met een zelfgeschreven convenant de scheiding vast te laten leggen. De notaris heeft mij een jurist aanbevolen en samen met de jurist hebben we de verdeling in orde gemaakt (zoals de wet het voorschrijft). Overigens had ik mezelf flink verkeken op deze wet, de erfenis (mijn schoonmoeder was net overleden) valt niet onder de gezamelijke inboedel en die hoorde dus mijn ex toe.

De periode na de scheiding is er een van stilte en eenzaamheid. Dat hoort er ook bij, je beseft pas hoe eenzaam een vrijgezel is als je een diner voor een uit een blikje haalt. Ik had ook hierbij geluk, mijn beide dochters hebben gekozen om in mijn (vroeger 'ons') huis te blijven wonen. Ik heb lieve meiden, waarvoor deze oude man een godheid naar keuze nog steeds dankbaar is.

Ik besef dat ik veel geluk heb gehad met mijn scheiding. Maar ik denk ook dat onze houding naar elkaar, waarin we zeer duidelijk aangaven dat we ieder voor zich de ander wilde helpen een nieuw leven op te bouwen, geholpen heeft in deze soepele scheiding.
En zeg nu zelf: als een vriend morgen op de stoep staat met de vraag of je wil helpen zijn nieuwe appartement in te richten, sta je klaar. Waarom zou je dat niet met je ex doen, die is jaren lang veel meer dan een vriend geweest.
Soloman
Idefiqs
Fijne Pasen ook voor jou Solo, dat je leven maar snel weer op de rit mag zijn.

Geniet van die tijdloze schoonheid, de Camry.thumbs up

Het gaat al stukken beter. Ik heb water bij de wijn moeten doen. Soms is het goed dat je even een tik krijgt. Werkt alleen maar positief.
De Camry: nog steeds zoals vroeger, ik rij er nu alweer 10 jaar in. Sinds de grote beurt rijdt hij beter, ik denk dat het aan de bougies lag.
Bij de beurt is van alles en nog wat vervangen, alle filters, bougies etc. Ding rijdt weer als nieuw.
Als je de Camry trouwens niet meer ziet hier, dan was het slecht nieuws voor mij (verdeling).

Solo, ik snap het niet zo goed, jullie blijven bij elkaar maar toch ook weer niet? Anders ga je toch niet verdelen?
Volgens mij bedoeld Solo dat er al een verdeling was gemaakt en dat de auto verkocht zou worden of aan vrouw toebedeeld. Ik begrijp uit het bericht dat ze het samen weer proberen. Omdat Solo zegt : ik heb water bij de wijn moeten doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 12:37 door Hansje55.
Hansje55
Volgens mij bedoeld Solo dat er al een verdeling was gemaakt en dat de auto verkocht zou worden of aan vrouw toebedeeld. Ik begrijp uit het bericht dat ze het samen weer proberen. Omdat Solo zegt : ik heb water bij de wijn moeten doen.

Verdelen is niet nodig als er geen scheiding is... toch?

Misschien lees ik ooit nog eens wat er allemaal aan de hand is, voor mensen die niet dagelijks op dit forum zitten (zoals ik) is het allemaal niet meer bij te sloffen.
Solo ging scheiden melde hij een poosje terug. ( de reden daarvoor melde hij niet en is mijn inziens ook te prive) Ik begrijp dat die scheiding niet word doorgezet, maar dat het wel zo ernstig was dat ze al aan het verdelen waren op papier.
Caspian
... en de 1 km stapjes van de cruise control. Je kunt alleen in stapjes van 5 km versnellen of vertragen, dat is zeker een irritatie.

In het kader van de onontdekte functies en knoppen: als je de + of - knop ingedrukt houdt kan je de cruise control met stapjes van 1 km/u instellen. Als je een keer kort drukt gaat hij inderdaad met stappen van 5 km/u. thumbs up

Dat ga ik bij de eerstkomende rit uitproberen! Bedankt voor de reactie.
Hansje55
Solo ging scheiden melde hij een poosje terug. ( de reden daarvoor melde hij niet en is mijn inziens ook te prive) Ik begrijp dat die scheiding niet word doorgezet, maar dat het wel zo ernstig was dat ze al aan het verdelen waren op papier.

Oh ja, zo was het. Ik hoop dat Solo de Camry kan behouden, hij is economisch vrijwel afgeschreven maar heeft nog veel emotionele waarde. Bedankt voor de uitleg.
Pasen 2018

Leuk voor de foto, maar het echte verhaal hebben we vanmorgen onder de preek gehoord.
Je kunt wel merken, mannen, dat we een oude heren clubje (geworden) zijn: wat een wijze woorden allemaal.
En dat laatste bedoel ik - ik, die altijd op zijn minst half zijn tong in z´n wang steekt (tongue-in-cheek) - dit keer nu eens niet ironisch. Zodra het op relaties aankomt ben ik onder de indruk hoe open en zuiver en volwassen en analytisch en empathisch er verteld en geschreven wordt.
Knap vind ik dat.

Zelf kom ik, hoewel ook ik een heftige echtscheiding heb beleefd (ik ben pas 8 jaar later weer getrouwd, met de dezelfde vrouw) , en best wel ervaringen zou kunnen delen, toch niet veel verder dan:
Kop op, Solo, komt wel goed.
Wat ik dan maar delete, omdat ik niet het gevoel heb dat Solo (toch ook een ervaren man, op jaren, ik schat hem mijn leeftijd, midden vijftig, pushing sixty, maar wel een zeer gevoelige) daar nu op zit te wachten. Ik probeer van alles, maar heb telkens het gevoel de toon niet te treffen, de snaar niet de raken. En dat terwijl mijn alias (afd. ae&d - aandacht, empathie en dankbaarheid ) teruggrijpt op een artikel van wijlen Piet Vroon, waarin hij haarfijn inventariseert hoe een mens gelukkig kan zijn.
En ik schrijf en delete en het wordt later en later en ik schrijf en delete alles weer. Zou het het gebrek aan oefening zijn? Of toch iets anders?

Hulde kortom voor de mannen van de Bloggershoek!
(snap werkelijk niet dat ik hier zo lang ben weggeweest)

mvrgr,
m´ns

PSsssst, Solo, Kop op! En geloof me, het komt goed. Echt.

.
Tja, er zijn van die levensmomenten als echtscheiding, dood van een geliefde, nare ziekte bij jezelf of bij een naaste, verlies ongeboren kind dat je allerlei dingen zou willen zeggen, maar eigenlijk niets passend is. Gewoon de wetenschap dat mensen aan je denken is dan al genoeg, aangeven dat je niet weet wát je moet zeggen kan al veelzeggend zijn.
Daar wil ik wat Moons schrijft bij aansluiten. Uit (levens) ervaring en als ervarimgsdeskundige weet ik dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Welke kant de bal ook oprolt. Wat je nu ziet als iets onoverkomelijk, daar moet je om een poosje om lachen.

Moons
hoewel ook ik een heftige echtscheiding heb beleefd (ik ben pas 8 jaar later weer getrouwd, met de dezelfde vrouw)

Toevallig ken ik meerdere voorbeelden van mensen die gingen scheiden en later gingen samenwonen/hertrouwen met dezelfde partner. Onder andere een collega die stapelverliefd werd op een Egyptische ober, die maar net volwassen was en mijn collega in de vijftig. Thuis ging ze scheiden en ging zij diverse keren naar hem toe. Eenmaal is hij in Nederland geweest voor 3 maanden, iets met verblijfsvergunning. Uiteindelijk vielen haar de schellen van de ogen, want het enige waar hij op uit was , was een verblijfsvergunning en haar geld.
Nog geen jaar na die openbaring hertrouwde ze met haar ex-man.
Ik ben gescheiden van mijn vrouw, en er is een moment geweest dat er sprake was van echtscheiding van mijn man. Kwam doordat ik nog niet gediagnostiseerd was en allerlei rare dingen deed en zei. Gelukkig kwam in die periode de diagnose, de medicatie en behandeling en kwam het ook met mijn huwelijk weer goed. (En dat heeft heel wat moeite gekost). Gelukkig ? Ja! Dankbaar ? Ja!
( en van iedere ervaring leer je, mits je daarvoor open staat.)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 15:18 door Hansje55.
M'ns, een indrukwekkende zoektocht naar de volgende auto's, gelukkig heeft je betere helft geen aanvullend eisenpakket, dat zou het verhaal nog gecompliceeder maken.

Zo indrukwekkend was die zoektocht niet, Joost. En die lijstjes nog het minst. Al heb ik die pas gemaakt nadat ik al een weekje aan het surfen was (en schoorvoetend het voornemen haar auto in te ruilen maar eens met mijn vrouw had gedeeld...) Zij is veel gestructureerder dan ik en zei: maak eens een lijstje. Zelf zou ze een Excel bestand aanmaken, maar ik pak dan een potlood en schrijf het op de kaft van een schriftje.

Het eerste lijstje (AWD Aut Hoogzitter etc) was in een handomdraai gemaakt: kijken wat er op de Volvo zat en kijken wat er aan de Murano hing en dat dan combineren. En - we leven vier jaar later immers - een beetje aanvullen. Koud kunstje.

Het tweede lijstje (inruil, winterbanden, garantie en onderhoud) was nog sneller gemaakt: kijken wat importeurs/dealers/handelaren hier in Zwitserland in hun kopjes op autoscout roepen om je over de streep te trekken ( "Hoogste inruil! " , "3 jaar fabrieksgarantie ! " ) . En dat dan weer combineren.
Je hoeft ook geen genie te zijn om, als je niet erg merktrouw bent, je auto in te willen ruilen bij diegene die het meest biedt voor je oude, wel? En zeg nou zelf: wat ze terug geven voor je oude is altijd te weinig - en hier in CH al helemaal, echt om te huilen*

Het derde lijste was zonodig nog eenvoudiger. Je neemt een GLE (X5, Q7) die voor anderhalve ton op autoscout ( Full Options! ) aangeboden staat en schrijft op wat daar allemaal in, aan en op zit. En dat wil jij dan ook voor pakweg de helft, nee - liever nog - een derde van het geld spinning smiley sticking its tongue out

Dan kom je erachter dat er een paar dingen in die lijstjes staan die je voor de helft van dat geld never nooit niet op een nieuwe auto kunt krijgen (luchtvering, auto niveauregulering - zat wel op de Volvo trouwens! , Diesel PHEV, etc.) , en voor een derde al helemaal niet, en die streep je dan weer door: die wil je niet. spinning smiley sticking its tongue out

Maar zonder gekheid, zodra ik kennisgenomen heb van mechanische en elektronische veiligheidssystemen die er mogelijk zijn op een auto, werkt het bij mij zoals in de begindagen van ABS en later ESP: voor je passagiers, voor jezelf en voor je medeweggebruikers heb je de morele plicht die optie aan te vinken, of een auto te zoeken die dat wel heeft. Of je het leuk vindt of niet. Al denk je zelf dat het zo´n vaart niet zal lopen en heb je liever leren bekleding, zelfs al vind je dat model helemaal niet mooi, ABS muss sein.
.
Ik zal niemand veroordelen die financieel voor de keuze gesteld:
- City Safety of voetgestuurde achterklep,
- LDW of metallic lak,
- Vermoeidheidsherkenning of stoelverwarming,
- Dode hoek herkenning of memory seats,
voor de voetgestuurde metallic warme stoelherkenning is gegaan. Maar ik weet ook dat voor mij geldt, dat er de komende 4 jaar een duiveltje met me mee zou rijden, dat me 4 jaar lang tot gek wordens toe in m´n oor zou tetteren: je bent gek dat je je veiligheid hebt ingeruild voor wat sniksnak.
Ik moet dus, of ik wil of niet.

Geen inmenging van mijn betere helft? Zeker wel!
Waar ze het vandaan had weet ik niet, maar een paar dagen na het eerste lijstje zaten we nog even genoeglijk te kouten over Stelvios, Landrovers, Q5-en en Macans, komt mijn wederhelft ineens met Vermoeidheidsherkenning. Dat moest er wat haar betreft op zitten. Een dag later meldt ze achteloos in het voorbijgaan Verkeersbordenherkenning. Zou ook fijn zijn. Weer een dag later: City Safety met voetgangersherkenning.
Heb ik zelf de slimme ESP, de Chassis Control Technologie (Aktive Spurkontrolle, Aktive Fahrkomfortregelung, Aktive Motorbremse) , ook maar aan het lijstje toegevoegd, voordat ze daar ook nog mee zou komen...

Aangezien wij beiden van tijd tot tijd in elkaars auto´s rijden, gold dat alles dus niet alleen haar auto, maar plotseling ook de mijne. Toen moest ik dus echt. eye rolling smiley

mvrgr,
m´ns

* waar gebeurd: in een serieuze offerte van een offciele Lexus dealer voor een RXH van ruim 80 ruggen, calculeert de verkoper, zonder met zijn ogen te knipperen, 17 mille inruil voor een 4 jaar oude XC90 met 120 duizend op de teller (Listenpreis 2014 ca. CHF 65.000) , BMW 16 mille, Volvo 18, Landrover, Mercedes, Alfa idem - al sprongen ze daar, nadat ik mijn misnoegen had geuit, redelijk gemakkelijk naar 20.
De meesten wilden de Murano - 5jr oud, slechts 22 ( ! ) duizend km - niet eens inruilen, anderen boden 15. Het laagste bod dat ik gehad heb is 12. Serieus! Heb er uiteindelijk toch nog ruim 20 voor gekregen, bij de Nissan dealer, waar anders?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 17:30 door m'ns (afd. ae&d).
Bedankt voor deze openhartige kijk in de keuken. Het is wel grappig, als je denkt dat er alles op een auto zit, dan nog komen fabrikanten met opties waarvan je nog niet wist dat je ze mistte. Ik heb het bijvoorbeeld gehad met dode hoek detectie op een Ford C-Max 1.6 diesel die ik eens als caravantrekker meehad. Fijn ding trouwens, alleen in de 7 zits max-uitvoering niet zo heel fraai en een draak van een navigatiesyteem. Het was wel prettig, maar na een paar uur rijden betrapte ik me erop dat ik bij het inhalen niet meer over mijn linkerschouder keek maar koekeloerde of het lampje aan was of niet. Maar in Engeland zal het zeker een grote nut bewijzen.

Nu zijn we tot slot eigenlijk nog wel benieuwd naar het familieplaatje, heb je al foto's voor ons.
ik ga het proberen, joost.

Ik geloof nog niet dat het werkt, maar ik doe mijn best. Foto´s gemaakt, Photobucket account aangemaakt, en nu doe ik kennelijk iets fout... Maar wat?
Ik krijg ze niet te zien. Alleen een paar blokjes. Kan ze wel in een nieuw venster openen. Jij/jullie ook?

mvrgr,
m´ns

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 19:53 door m'ns (afd. ae&d).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close