Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Hansje56
Of is het de auto van een Hagenees ? ( voor de niet ingewijden; die zeggen vaak het K woord)

Zoalst de Rotterdammert het over diet andere ziekte met een T heeft?
Mooi nieuws van het leasefront, sinds januari zijn de regels veranderd.

Diesels zijn uit de gratie, in ieder geval tot 45K. Daarboven is het bespreekbaar. Ik zit op 50K, dus dat biedt zeker mogelijkheden. Er zijn diverse categorieén voor de CO2 uitstoot, de eerste gaat tot 116 gram, de tweede tot 134 gram CO2. Ik weet niet aan welke ik moet voldoen, maar de C-HR hybrid zit hier met 89 gram ruimschoots onder.
De RAV4 2.0 helaas niet....Er is wel een vakantiewisselmgelijkheid, dus het zal waarschijnlijk een Corolla of C-HR hybrid worden met wissel voor de sleurhut. En dat is ook ongeveer wat ik graag wilde. Of ik moet nog even wachten op een volledige EV van Toyota, die zal in 2020 uitkomen. Al zal dat ook wel een dagelijkse zoektocht naar stekkeropties worden, ik denk niet realistisch voor mijn werk. Zoals vandaag, een ritje naar Venlo, ongeveer 320 km zonder oplaatmpogelijkheden halverwege. Wordt toch lastig....
Of van dat bontkraagdragende woestijnvolk...
Spannend Joost, afwachten wat mogelijk is en de baas wenst.

P.Klieder

Kan u dit soort geklieder laten ? In de eerste plaats is het niet ter zake doende en is het ook discriminatie.
P Klieder

@Joost,

Jammer dat het net geen RAV4 kan worden, ik ben het zeer eens met waarde M'ns, Maar een CH-R zie ik jou wel in rondtuffen.thumbs up
Joost veelrijder
Mooi nieuws van het leasefront, sinds januari zijn de regels veranderd.

Diesels zijn uit de gratie, in ieder geval tot 45K. Daarboven is het bespreekbaar. Ik zit op 50K, dus dat biedt zeker mogelijkheden. Er zijn diverse categorieén voor de CO2 uitstoot, de eerste gaat tot 116 gram, de tweede tot 134 gram CO2. Ik weet niet aan welke ik moet voldoen, maar de C-HR hybrid zit hier met 89 gram ruimschoots onder.
De RAV4 2.0 helaas niet....Er is wel een vakantiewisselmgelijkheid, dus het zal waarschijnlijk een Corolla of C-HR hybrid worden met wissel voor de sleurhut. En dat is ook ongeveer wat ik graag wilde. Of ik moet nog even wachten op een volledige EV van Toyota, die zal in 2020 uitkomen. Al zal dat ook wel een dagelijkse zoektocht naar stekkeropties worden, ik denk niet realistisch voor mijn werk. Zoals vandaag, een ritje naar Venlo, ongeveer 320 km zonder oplaatmpogelijkheden halverwege. Wordt toch lastig....

Ik twijfel er aan om ook weer te gaan leasen. Ik rij nu dagelijks dik 300 km en dat is wel heftig voor mijn bejaarde Fransoos. Ik heb bij de werkgever aangegeven dat deze afstand in combinatie met 19 ct/km niet houdbaar is en hij wil meewerken. Voor mij geeft dat wat zaken om te overwegen. De werkgever is bevriend met een Renault garagehouder, dus alle loonslaven van ons bedrijf rijden Renault. Op dit moment heb ik ook een Renault dus dat is geen probleem. Maar het keuzebeleid is nogal digitaal: ja of nee, andere smaken kennen we niet. Zelfs over een trekhaak moet gebabbeld worden. En op dit moment weet ik nog niet waar ik ja of nee tegen kan zeggen.

Een kennis van mij rijdt ook zakelijk met een prive auto. Hij krijgt 19 ct/km onbelast en 22 ct/km belast, wat een veel gezonder bedrag oplevert.

Een accubak zou wat mij betreft ook mogen, er komt binnenkort een laadpaal in de wijk en dan heb ik een gereserveerde parkeerplaats voor de deur. Zowel thuis als op het werk met als toetje een lage bijtelling. Maar helaas zijn er weinig elektrische auto's die goedkoop genoeg zijn .
Hansje56

P.Klieder

Kan u dit soort geklieder laten ? In de eerste plaats is het niet ter zake doende en is het ook discriminatie.

Kunt u terug naar school gaan? En de definitie van discriminatie even leren.
P.Klieder
Kunt u terug naar school gaan? En de definitie van discriminatie even leren.

Kunt u gelijk mee, begrijpend lezen leren.
Wat heeft u opmerking te maken met een lease auto ?
Oh zegt u dat dan meteen! Dat de comment niet ter zake doende is. U solliciteert voor moderator?
P.Klieder
Oh zegt u dat dan meteen! Dat de comment niet ter zake doende is. U solliciteert voor moderator?

U mag nooit meer raden
Vandaag de Ford naar de dealer in Bergschenhoek voor wissel van winter naar zomer. Nieuwe dealer omdat we verhuisd zijn en we bij Ardea in Zoetermeer altijd het idee hadden bedonderd te worden.

Hele hartelijke ontvangst bij het (familie) bedrijf. “Oh, u was in Zoetermeer, bij Ardea”. “Ja, daar hebben wij veel profijt van, veel klachten” konden we alleen maar onderkennen. Werd spontaan vertld zonder dat we maar wat gezegd hadden.
Bij de wissel van zomer naar winter bij Ardea het dringende advies remschijven te vernieuwen. Niet laten doen, omdat het iedere keer wel wat was.
Dealer Bergschenhoek geeft nu aan ( na 4 maanden) dat dat helemaal niet nodig is, flauwekul,
Zie je wel.....oplichters die Ardea.
Mooi zo Hans, niet iedereen is zo kordaat om naar een andere garage te stappen.

Vandaag heb ik proefgereden in een RAV4 en een C-HR. Die eerste had ik al eens gereden alleen niet in de hybrideuitvoering.
Beide auto's waren gewoon prima, de RAV4 doet daar echter wel een flinke schep bovenop, al is deze ook wat duurder. Uitgaande dat het een automaat moet worden moet ik bij de C-HR wisselen, de 1.8 hybrid is qua grootte vergelijkbaar met de Volvo, de materialen zijn minder mooi (meer plastiekgevoel), maar de techniek is met de hybride aandrijflijn wel een stuk mooier.
De RAV4 reed ik in de 2.5 hybrid uitvoering, maar ik zou dan voor een 2.0 benzine automaat gaan. Die mag qua uitstoor CO2 nog en is 8 mille goedkoper. Hij zal wel meer verbruiken, maar dat is met een tankpas geen issue voor mij. Het is echter een flink forse auto! Echt een groot ding om mee op pad te gaan, ik vond het een geweldige auto.

Zelfs leuk in deze 'prachtige' poepkleur.....

Eens kijken wat de mogelijkheden zijn......
Idefiqs
@Joost,

Jammer dat het net geen RAV4 kan worden, ik ben het zeer eens met waarde M'ns, Maar een CH-R zie ik jou wel in rondtuffen.thumbs up

De RAV4 mag dus wél nut smileyeye popping smileywinking smiley, de 2.0 automaat stoot 129 gram CO2 uit waarbij de grens op 134 gram ligt.
Ik zal wel een domme jongen zijn en ik weet dat jij het beleid niet maakt.

Maar uitstoot mag niet meer dan zoveel gram zijn.....verbruik is dan weer geen probleem ivm tankpas. Eigenlijk zijn we op klimaat gebied toch volkomen achterlijk bezig? Alleen naar wat cijfertjes kijken, de praktijk boeit niet. Mensen schoppen lekker tegen de diesel aan, maar vergeten wat hun eigen consumptiegedrag teweeg brengt. Ik ben klaar met dat milieu gezeik. Ik draag mijn steentje bij door na te denken over wat ik koop en waarom ik het koop. Pak de fiets waar ik maar kan maar weiger mee te gaan in alle hypes rond uitstoot en elektrisch rijden zolang zaken als de Action, Mediamarkt, Big Bazaar en online Alibaba volgas draaien. Mensen kopen zich helemaal de touwtyfus maar ze rijden wel uitstoot vriendelijk in de nieuwe wagen......

Geen aanval op jou Joost, maar gewoon de mening van een simpele boerenzak.
Ik heb, geloof ik, eens een blog geschreven in de trend van wat Boppie opmerkt. Aangezien de blogsectie ergens op de site verdwenen is, zal ik de hele maar eens plaatsen:

Willem zucht. Hij zit in één van de ruimtes van Het Haagse Schouw. Voor hem de dichtstbijzijnde plek waar hij de cursus kan volgen, hier in Leiden. Voor de derde opeenvolgende keer. Voor het kwartaal één van 2016 en kwartaal twee van 2016 was hij hier ook al. Wilbert ploft op de naast Willem staande stoel. Meteen klaart het gezicht van Willem een beetje op. “Hey Wilbert, jij ook weer hier?” Wilbert snuift. “Ik heb nu echt mijn best gedaan. Maar in ieder geval heb ik deze keer geen extra boete gekregen.” Willem knikt instemmend. Sinds de RijksTankPas(RTP) in 2015 werd ingevoerd en per 1 januari 2016 actief werd zijn er, weer, nieuwe regels. Maar in tegenstelling tot eerder regels, was hier de Nederlandse bevolking het in meerderheid eens met de plannen.

Vanaf 1 januari 2016 zal het normverbruik, zoals vastgesteld in Richtlijn 80/1268/EEG, als leidraad gelden voor de heffingen van brandstofaccijnzen en motorvoertuigbelastingen. Motorvoertuigen met een eerste toelating vanaf 1 januari 1986 bij belastingplichtig volgens de huidig geldende gronden gebaseerd op gewicht en uitstoot. Motorvoertuigen met een eerste toelating tussen 1 januari 1977 en 1 januari 1986 vallen onder het afbouwtarief, volgens onderstaand tabel.

Datum eerste toelating van – tot, percentage.
1 januari 1986 – 1 januari 1985, 90% van het huidig geldende MRB tarief voor dit voertuig.
1 januari 1985 – 1 januari 1984, 80%
1 januari 1984 – 1 januari 1983, 70%
1 januari 1983 – 1 januari 1982, 60%
1 januari 1982 – 1 januari 1981, 50%
1 januari 1981 – 1 januari 1980, 40%
1 januari 1980 – 1 januari 1979, 30%
1 januari 1979 – 1 januari 1978, 20%
1 januari 1978 – 1 januari 1977, 10%

Motorvoertuigen met een eerste toelating voor 1 januari 1977 betalen een standaard bedrag MRB van € 40 per jaar/ € 10 per kwartaal, ongeacht gewicht, bouwjaar of brandstofsoort. Bij motorvoertuigen met toelatingsdata binnen bovengenoemde tabel geldt dat er altijd het minimale MRB bedrag belast wordt van € 40 per jaar/ € 10 per kwartaal. De grenzen worden per jaar gecorrigeerd en één jaar verschoven. Dit wil zeggen dat 1 januari 1987 in 2017 de grens is die in 2016 1 januari 1986 is.

Voor alle motorvoertuigen geldt vanaf 1 januari 2016 de RijksTankPas(RTP). Met deze pas kan bij alle tankstations in Nederland getankt worden. De literprijs bij het gebruik van de RTP zal 25 cent onder de Landelijke Adviesprijs, geldende per 31 december 2015, per brandstofsoort liggen. Per 1 januari 2016 geldt een accijnsverzwaring op alle brandstoffen van 25 cent per liter. Cijfermatig voorbeeld: Landelijke Adviesprijs 1 liter Euro 95 benzine per 31 december 2015: € 1,946. Prijs per 1 januari 2016 aan de pomp: € 2,196. Prijs per 1 januari 2016 via RTP: € 1,696. Elke ingezetene van Nederland in het bezit van één of meerder motorvoertuigen is verplicht gebruikt te maken van de bij het voertuig behorende RTP. Na het tanken wordt de hoeveelheid brandstof geregistreerd en dient men de kilometerstand van het voertuig in te geven. De brandstof kan vervolgens via contante betaling, directe overboeking (door middel val pin of creditcard) of via verrekening per RTP voldaan te worden.

Elk kwartaal zullen de daadwerkelijk behaalde verbruikscijfers vergeleken worden met de originele fabrieksopgaven, geldende bij het betreffende motorvoertuig. Bij een overschrijding, meerverbruik, van minimaal 10,0%, doch minder dan 30,0%, wordt de bezitter/bestuurder verplicht tot het volgen van de CBR cursus “Zuinig Rijden”, ten bedrage van € 73,00(2016), ten laste van de bezitter/bestuurder. Bij een overschrijding, meerverbruik, van meer dan 30,0%, wordt de bezitter/bestuurder verplicht tot het volgen van de CBR cursus “Zuinig Rijden”, ten bedrage van € 73,00(2016), ten laste van de bezitter/bestuurder; daarnaast volgt een boete voor elke 0,1 liter per 100 kilometer die boven 130% van het normverbruik wordt gereden. Deze boete bedraagt € 15,00 (2016) per 0,1 liter.

Voor Wilbert was het eerste kwartaal een zeer prijzige. Zijn Opel Ampera staat voor 1,2 liter per 100 kilometer in de boeken, oftewel 83,3 kilometer op 1 liter. Wilbert kwam tot 1 op 38,2 (2,62 liter per 100 kilometer). De 10% ligt op 1,32 l/100km, de 30% op 1,56l/100km. 2,62 – 1,56 = 1,06 liter teveel. Nu mag de 0,06 liter afgerond worden in zijn voordeel, maar 10 maal € 15,00 + de cursus is € 223,00 boete. Ook het tweede kwartaal was niet gunstig voor hem, maar de € 163,00 was in ieder geval al een beetje minder.

Willem was het in elk kwartaal gelukt om beneden de 30% overschrijding te blijven. Maar met zijn Porsche 911 Turbo uit 2011 is het ook ‘makkelijker’. Deze staat voor 9,7l/100km (1 op 10,3). Meer dan 30% is dan 12,61l/100km ( 1 op 7,9) en dan ben je aardig aan het stampen. Als je, zoals Willem, over het algemeen rustig rijdt en slechts een enkele maal het potentieel van de Duitse sportwagen benut, dan zit je zonder veel problemen tussen de 10 en 30% overschrijding.

Voorin het klaslokaal wordt door iemand in de handen geklapt. “Ok mensen,” zegt een dame op leeftijd in kleding die haar uiterlijk geen goed doet. “Ik zie een aantal bekende gezichten en een paar nieuwkomers. Ik zal mezelf even voorstellen. Mijn naam is Femke de Sade en ik zal proberen jullie te onderwijzen in het zuiniger rijden met jullie auto’s.”

Willem en Wilbert letten niet op. Het is immers al de derde keer dat ze het verhaal van Femke aan moeten horen. “Hoe ben je hier?” fluistert Wilbert naar Willem. “Met de Twingo van mijn vrouw,” is het antwoord. Zachtjes bromt Wilbert, “Kun je me dan naar huis brengen? Doen we onderweg een bakje koffie.” Willem knikt, “Da’s goed, maar hoe ben jij hier dan?” Wilbert wijst met zijn hoofd naar de parkeerplaats, “Mijn vrouw heeft me met de Ampera gebracht en is meteen boodschappen gaan doen, kan de auto wat electrische kilometers maken.” Willem gniffelt, “Wordt dat niet duurder dan de boete voor de overschrijding van de 30%?”

“Als Willem en Wilbert ook even willen opletten…” Femke roept de twee tot de orde, hun gesprek was van fluisteren naar normale toon geschoven. “Als jullie de lessen van de vorige keren in de praktijk hadden gebracht, hadden jullie hier niet gezeten.” Wilbert toont zijn meest innemende glimlach. “Je hebt helemaal gelijk, het spijt ons, Femke.” Hij draait zich naar Willem, “Het spijt jou toch ook, toch Willem?” Die kijkt Wilbert eerst verbaasd aan, “Wat?” Dan ziet hij de naar Femke wijzende vinger en richt hij zich tot het vrouwspersoon. “Ja hoor, het spijt mij ook enorm.”

Of Femke merkt niet op dat geen van de twee mannen de woorden menen, of ze laat het er simpelweg bij. Willem en Wilbert kijken elkaar aan en halen hun schouders op.
Mooie auto die RAV4.

Advocaat van de duivel:
Dus: Je gaat in een grote wagen rijden, die veel meer verbruikt (en dus ook het milieu belast) omdat je dan 2x ? per jaar een grote caravan kan trekken en je geen wisselauto nodig hebt.
Ik snap dat je voor die grotere, duurdere auto gaat, maar je wil geen diesel ivm de uitstoot, maar koopt wel een gevaarte die een slokje lust. (Al hoef je die slok niet zelf te betalen).

Ik zeg wel eerlijk: als ik een lease auto zou hebben met tankpas zou het mij ook niks kunnen schelen qua verbruik etcetera. Sterker nog : ik zou een fikse diesel met veel koppel nemen.
Ik denk dat de werkgever de normen bepaalt en er zijn er steeds meer die de diesel in de ban doen.

Nu wil ik best een paar uurtjes consultant spelen, een paar rooitjes pakken en ze vertellen dat ze volkomen debiel bezig zijn maar met een beetje GBV kan iedere idioot dat wel begrijpen. Behalve de idioten die het beleid maken schijnbaar. Hypocriet gelol allemaal. Maar wat zijn ze goed bezig. NIMBY. Geen diesel in de stad maar het is niet erg dat er iedere dag in Rotterdam en Antwerpen weet ik niet hoeveel schepen aanleggen die ondanks alle eisen toch fors plaatselijk uitstoten. Veroorzaken wij zelf door alle spullen die we willen kopen.
@Boppie, @Hans

De reden dat ik de RAV4 zou verkiezen boven de C-HR is gebaseerd op de omvang van de auto en in mindere mate het gemak van het niet hoeven te wisselen voor de caravan, immers ik kan ook met de C-HR met wisselauto ons verplaatsen en zo met de caravan op vakantie gaan. Tussen de bijtelling van de C-HR en de RAV4 zit een aanzienlijk prijsverschil en dat moet ik ook dragen. Dat verschil is al snel een euro of 100 per maand schat ik in. Het is dus een keuze die ik zelf maak en waar ik ook voor moet 'bloeden'.
Dat de RAV4 1 op 15 rijdt en de C-HR 1 op 20 is inderdaad wel een verschil, maar eerlijk gezegd lig ik daar niet zo wakker van. Ik vind het geen enorm verschil. Wel dat ik geen diesel rijd in de stad. Diesels stoten NOx uit, dat vind ik zelf erger dan het verschil in CO2 uitstoot tussen beide benzine-auto's.
Ik moet alle bedragen uiteraard nog eens op een rijtje zetten en dan de knoop doorhakken. Misschien dat ik gewoon voor de C-HR kies, die reed ook goed.

Boppie, die uitstoot is de CO2 uitstoot. Dat is rechtstreeks gerelateerd aan het brandstofverbruik. Zuinigheid is dus zeker een issue.
Beste Joost,

Het is geen kwestie van niet gunnen. En inderdaad je moet het zelf ophoesten.
1 op 15 of 1 op 20 scheelt een 500 ltr per jaar meer met 30.000 per jaar.
Waarom niet voor de Corrola ?
Hansje56
Beste Joost,

Het is geen kwestie van niet gunnen. En inderdaad je moet het zelf ophoesten.
1 op 15 of 1 op 20 scheelt een 500 ltr per jaar meer met 30.000 per jaar.
Waarom niet voor de Corrola ?

Weet ik, ik moet zelf uitvissen of het het geld waard is. ;-)
De Corolla is een lage zit, dat wil ik zeker niet meer.
Lekker de RAV4 pakken Joost, zou mijn keuze ook zijn.thumbs up
Ik beloof je dat ik hoe dan ook jaloers zal zijn, Joost smiling bouncing smiley
Idefiqs
Lekker de RAV4 pakken Joost, zou mijn keuze ook zijn.thumbs up

Dat is toch best lastig voor een calvinist....nut smiley

mns afd AE en D
Ik beloof je dat ik hoe dan ook jaloers zal zijn, Joost smiling bouncing smiley

OK, maar de jouwes heeft 4x4! big smile smiley
Joost veelrijder
Mooi zo Hans, niet iedereen is zo kordaat om naar een andere garage te stappen.

Vandaag heb ik proefgereden in een RAV4 en een C-HR.
(....)
De RAV4 reed ik in de 2.5 hybrid uitvoering, maar ik zou dan voor een 2.0 benzine automaat gaan. Die mag qua uitstoor CO2 nog en is 8 mille goedkoper. Hij zal wel meer verbruiken, maar dat is met een tankpas geen issue voor mij.

Het is echter een flink forse auto! Echt een groot ding om mee op pad te gaan, ik vond het een geweldige auto.

Eens kijken wat de mogelijkheden zijn......

Alles went, Joost. Na drie dagen weet je niet beter.
Ik zou, uiteraard, voor de hybride 4WD gaan, maar ik hoef hem dan ook niet maandelijks bij te tellen.
Hier in CH zijn, zoals bekend, de prijsverschillen tussen 2WD en 4WD ook veel kleiner; zo veel kleiner, dat de 2WD versies van niet alleen SUVs, maar ook veel middenklasse sedans en SWs, nauwelijks aangeboden worden en 2WD 'namaak'-SUVs, zoals die van PSA, amper verkocht worden: heb hier zegge en schrijve twee hele 5008'en en één enkele Grandland gespot, de 3008 nog niet, die zie ik alleen in NL bij bosjes rijden ...

De X-trail 4WD 2.0CDI Tekna Aut. wordt hier trouwens door grijze parallel-importeurs, die die Euronorm 6b diesels overal in W-Europa voor een prikkie op kunnen kopen, massaal verramsjt (allemaal zwarte, grijze en witte, zit geen kek kleurtje bij) .... Zucht... Daar gaat mijn restwaarde. Nou ja, de onze zijn nog geen jaar oud en misschien herinnert zich over 3 of 4 jaar niemand die parallelmodellen meer. Ben trouwens benieuwd waar alle goedkopere versies, de 2WD handgeschakelde 1.6. dieseltjes Visia en zo, blijven. Iemand enig idee waar die verramsjt worden?

De wagen van vrouwlief gaat overmorgen voor de eerste 30.000 km service annex winterbandenwissel bij de dealer voorbij. De mijne heeft pas de helft gelopen en is pas over een maand aan de jaarlijkse beurt toe (en ik laat er in de regel liever één van de twee - o.m. ivm ski-uitjes - nog een paar weken langer op winterrubber staan) .
Zijn jullie weer bijgepraat. Zo, en nu een rondje joggen in het zonnige Seetal

mvrgr, m'ns
kak

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-03-2019 16:07 door Joost veelrijder.
Goed idee dat rondje, ik heb voor het eerst sinds langere tijd de 12,5 km weer eens aangetikt....in de regen.

De Corolla was uit het visier verdwenen, net even gezien wat de 1.2T automaat 120 gram CO2 mag doen....die mag 1300 kg trekken! Auto kost 30 mille in een leuke uitvoeirng, dat moet ik zéker overwegen!

Boppie
Ik zal wel een domme jongen zijn en ik weet dat jij het beleid niet maakt.

Maar uitstoot mag niet meer dan zoveel gram zijn.....verbruik is dan weer geen probleem ivm tankpas. Eigenlijk zijn we op klimaat gebied toch volkomen achterlijk bezig? Alleen naar wat cijfertjes kijken, de praktijk boeit niet. Mensen schoppen lekker tegen de diesel aan, maar vergeten wat hun eigen consumptiegedrag teweeg brengt. Ik ben klaar met dat milieu gezeik. Ik draag mijn steentje bij door na te denken over wat ik koop en waarom ik het koop. Pak de fiets waar ik maar kan maar weiger mee te gaan in alle hypes rond uitstoot en elektrisch rijden zolang zaken als de Action, Mediamarkt, Big Bazaar en online Alibaba volgas draaien. Mensen kopen zich helemaal de touwtyfus maar ze rijden wel uitstoot vriendelijk in de nieuwe wagen......

Geen aanval op jou Joost, maar gewoon de mening van een simpele boerenzak.

+1 !! Kort en bondig, en gewoon zoals het er nu voorstaat/voorgespiegeld wordt.

Jos.
Joost veelrijder
De Corolla was uit het visier verdwenen, net even gezien wat de 1.2T automaat 120 gram CO2 mag doen....die mag 1300 kg trekken! Auto kost 30 mille in een leuke uitvoeirng, dat moet ik zéker overwegen!

Joost, wat ben je toch een kniepert!
Vorige week bezwoer je ons nog dat het gedaan was met al dat lage spul. Nee, het moest en zou een hoogzitter worden.

Dan heb je een keer de kans om voor een prikkie een paar jaar in een dikke SUV te rijden...
Denk je eens in, Joost: de rust, de ruimte, het comfort, de weldaad voor je rug, de jaloezie van de buurman, de moeiteloze in- en zeker uitstap, de plots weer opflakkerende liefde in de ogen van mevr. M. , het praktisch gemak, de nijd van m'ns, de in- en toestemming van idefiqs, het soevereine overzicht, de bewonderende blikken van collega's en secretaresses vooral en stagiaires niet te vergeten, het king of the road gevoel (totdat je een RAM tegenkomt, maar toch) en dat wil je allemaal verkwanselen voor... Ja, voor wat eigenlijk? Een jeugdliefde, die niet anders kan dan tegenvallen (er moet immers wél een paar kilo meer Joost in die doos dan pakweg vijfentwintig dertig jaar geleden en ook de botten en pezen worden er niet jonger op) en miezerige 130 netto extra in de maand.

Die Corolla kan altijd nog, Joost, die loopt heus niet weg. C-HR of RAV, Joost, pak die kans nu het kan! Gun het jezelf (en niet alleen je rug zal je dankbaar zijn) .
We weten immers nooit wat de toekomst zal brengen....

mvrgr, m'ns
Ja, Joost, blaas eens in de zak en neem die RAV4 ! Al was het aleen maar om die ellendige jaren zonder Toyota te compenseren.
Ha ha geweldig mannen! Er zit wel wat in. Intussen ben ik in twee parkeergarages geweest, OK in die ene stond ook een VW Transporter maar als het de RAV4 wordt dan zit tie rondom propvol met sensoren en camera's.

(mag dan na 7 keer die kwalitatief uitermate teleurstellende spamcode klopppen....)
Vandaag nog even nagevraagd, de Volvo moet tot 2 ton (nog 30K), dus ik til de keuze nog even richting de zomermaanden. Wel lekker dat de voorpret kan beginnen.
Joost veelrijder
Vandaag nog even nagevraagd, de Volvo moet tot 2 ton (nog 30K), dus ik til de keuze nog even richting de zomermaanden. Wel lekker dat de voorpret kan beginnen.

Dat is toch 20 k meer dan de oorspronkelijke bedoeling was ?
Maar inderdaad.....de voorpret is ontzettend leuk.
Hansje56
Joost veelrijder

Mijn oma zei vroeger altijd al: "Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak"

Nu wil ik het niet zo boud stellen, maar toch, de voorpret is veruit het leukst spinning smiley sticking its tongue out

mvrgr,
m'ns
Het contract was sowieso al een beetje raar, deze zou tot 5 jaar en 140K lopen, maar je gaat geen diesel wegdoen bij 140K. Och ik tokkel lekker verder en de Volvo mag ons naar Polen brengen van de zomer. En kan ik nog even genieten van de 14% en misschien een beetje sparen voor .....? nut smiley
Ik heb ook collega's die een Peugeot 308 (ook 14%) hebben en het contract hebben opgerekt tot 5 jaar, ook al gaat de auto dik over de 2 ton heen. Of ik dat ga doen??? Denk het niet, danmoeten jullie nog een jaar dit gezever aanhoren....spinning smiley sticking its tongue out

Deze zag ik trouwens van de week bij ons staan, mooie vierkante jaren 80 bak!

En deze reed twee weken geleden over de ring van Amsterdam, uit de tijd dat we onze neus ophaalden voor een Skoda

Joost veelrijder
Het contract was sowieso al een beetje raar, deze zou tot 5 jaar en 140K lopen, maar je gaat geen diesel wegdoen bij 140K. Och ik tokkel lekker verder en de Volvo mag ons naar Polen brengen van de zomer. En kan ik nog even genieten van de 14% en misschien een beetje sparen voor .....? nut smiley
Ik heb ook collega's die een Peugeot 308 (ook 14%) hebben en het contract hebben opgerekt tot 5 jaar, ook al gaat de auto dik over de 2 ton heen. Of ik dat ga doen??? Denk het niet, danmoeten jullie nog een jaar dit gezever aanhoren....spinning smiley sticking its tongue out

Waarom niet? Gewoon de vijf jaar 14% volmaken, desnoods koop je van de besparing een jaren 80 vierkante bak.

Meer belasting betalen kan altijd nog.
rke
Joost veelrijder

Waarom niet? Gewoon de vijf jaar 14% volmaken, desnoods koop je van de besparing een jaren 80 vierkante bak.

Zit wat in, maar zelfs met 22% bijtelling rijd je voor relatief weing rond. Als ik weet dat er een goede Toyota EV zou komen in 2020 zou ik het overwegen.
Joost veelrijder
rke
Joost veelrijder

Zit wat in, maar zelfs met 22% bijtelling rijd je voor relatief weing rond. Als ik weet dat er een goede Toyota EV zou komen in 2020 zou ik het overwegen.

Toyota is ooit begonnen met de hybride auto, ik gok dat er binnenkort wel een volledig elektrische Toyota in de handel komt. Ze hebben in ieder geval de kennis en de technologie in huis.
rke
Joost veelrijder
rke
Joost veelrijder

Toyota is ooit begonnen met de hybride auto, ik gok dat er binnenkort wel een volledig elektrische Toyota in de handel komt. Ze hebben in ieder geval de kennis en de technologie in huis.

Toyota is hoofdsponsor tijdens de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 en heeft aangegeven al het vervoer van deelnemers en bezoekers klimaatneutraal te verzorgen. De verwachting is dat er wel wat modellen uit de hoge hoed zullen komen.
Als Toyota straks ook een ev levert (en mag die dan wel een caravan trekken ?), dan zou ik lekker met de Volvo doorijden.
Gisteren een gesprekje gehad met mijn doorstart-werkgever. Ik heb weer een jaar gewerkt op een jaarcontract en nu heb ik een contract voor de duur van het project gekregen. Het is werk en het voelt alsof je ZZP-er bent. En die ZZP-optie heb ik vaak genoeg overwogen.
Gisteren hebben we ook de vervoersmogelijkheden besproken. Deze werkgever werkt met auto's die hij koopt en uitdeelt aan de loonslaven. Op zichzelf een goede regeling, zeker als een van de vriendjes een garagebedrijf heeft. En ik heb nu een opdracht waarbij ik dagelijks 2 * 130 km woonwerk moet rijden, ik moet nadenken hoe ik mezelf ga vervoeren. .

Er is dus de optie van een auto van de werkgever. Nu Duitsland massaal dieseltjes aan het dumpen is, zijn tweedehands diesels zo goedkoop dat hij aan een tweedehandsje denkt. Hij denkt aan een recente diesel die niet gebruikt is waarvoor hij bedoelt is - afstanden rijden. Minpuntje voor mij is dat ik dan heel weinig invloed heb op het keuzetraject, ik geef ja of nee aan voordat er een auto is en dan krijg ik vanzelf sleutels van iets tussen een Lada en een Mercedes.
Bijvoorbeeld: Hier heb je een roze Fiat 500 cabrio, de kast wordt nageleverd.

Een andere optie is een youngtimer. Als je op gaspedaal kijkt met een budget van 2000 ~ 5000 euro, is er heel veel leuk spul te koop. Een ex-rally-auto zou bijvoorbeeld tot de mogelijkheden horen, maar ook een kale Corolla valt binnen het budget. Of een Mercedes SLK, hoewel ik nooit geloof dat de werkgever met zo'n extreme geldvreter akkoord gaat. Tot de reële mogelijk behoren de genoemde Corolla, een mooie Mazda, wat Mercedessen, een Mondeo-Jaguar, een Vitara en ook een Tata Telco. Jammer genoeg wordt dit een vraag en aanbod-spelletje met de werkgever en boekhouder waarbij ik een rasechte cententeller er van zal moeten overtuigen dat een vijftien jaar oude auto toch best voordelig kan zijn. De bijtelling is wel heel gunstig, 35% van de aankoopwaarde bijtellen kost je de kop niet bij een vijftien jaar oude auto.

En er is een derde optie, hoewel deze optie wat verder in de toekomst ligt en niet zeker is. Binnen het management gaat de discussie of het bedrijf de auto van de zaak moet blijven volhouden. Men denkt aan een mobiliteitsregeling, zodat er niet meer gezeurd hoeft te worden over 'ik wil een garoene met vibratorfunctie of ik wil met de trein'. Ik zou (gezien die 260 km/dag) het ook fijn en reëel vinden als er een bedrag per kilometer in die mobiliteitsregeling opgenomen wordt.

Ik heb afgesproken dat ik nu voorlopig nog even met mijn Clio op kilometervergoeding door blijf rijden, ik heb nog geen behoefte aan de gouden handboeien van een auto van de zaak. Maar, het is niet reëel te denken dat een oude Clio met dik twee ton op de teller nog lang een tonnetje per jaar gaat volhouden.
En dan? Andere Clio-look-alike? Auto van de baas, zeuren over een trekhaak en mag ik met de grote caravanrace meedoen? Of een andere werkgever zoeken die op de hoek van de straat zit (ik ben nu per dag dik 12 uur bezig om 8 uur te werken - dat vind ik erg inefficiënt...).

Het leven is een groot dilemma. Dit belooft een heel leuke opdracht te kunnen worden maar in mijn vakgebied werken erg veel mensen die een broertje dood hebben aan alles wat zelfs maar naar verandering ruikt. En het is juist dat veranderen, het optimaliseren, waar mijn hart ligt.
Genoeg om over na te denken, waarschijnlijk is een goede km vergoeding het best, mits dit meer dan 25 cent per km is. Een auto van de baas is wel erg zorgenvrij, maar je hebt wel bijtelling. Misschien kunnen ze nog aan een 14% auto (Peugeot 308, Toyota Auris, Volvo V40 tot dec. 2015) komen.
rke
Dit belooft een heel leuke opdracht te kunnen worden maar in mijn vakgebied werken erg veel mensen die een broertje dood hebben aan alles wat zelfs maar naar verandering ruikt. En het is juist dat veranderen, het optimaliseren, waar mijn hart ligt.

Hoe mooi zou het zijn als jij - of een andere motiverende collega - het hele team meekrijgt in de drang naar optimalisatie? De mens houdt van nature niet van verandering, daarom neem ik mijn hypothetische pet af voor hen die dat zonder al te veel weerstand klaar krijgen.

Ik wens je veel succes op je opdracht. Auto van de zaak lijkt mij wenselijk met deze afstanden. Ik reis dagelijks 2x 80km met de trein, voor mij is dat nog net sneller, maar veel meer moet het niet worden.
Joost veelrijder
Genoeg om over na te denken, waarschijnlijk is een goede km vergoeding het best, mits dit meer dan 25 cent per km is. Een auto van de baas is wel erg zorgenvrij, maar je hebt wel bijtelling. Misschien kunnen ze nog aan een 14% auto (Peugeot 308, Toyota Auris, Volvo V40 tot dec. 2015) komen.
Een 14% auto is inderdaad een optie.
Maar dat geldt dan nog hooguit anderhalf jaar plus dat ik eerst de Clio wil oprijden. Ik zou blij zijn met meer dan 25 ct/km, maar deze zuinige werkgever is niet bereid meer dan 19 ct/km te betalen. Ik heb eens geïnformeerd hoeveel kennissen aan kilometervergoeding krijgen en dan hoor ik cijfers tussen 19 ct/km en 41 ct/km, waarvan uiteraard slechts 19 ct/km onbelast is. Mobiliteitsbudgetten zijn in mijn branche meestal zo'n 400 tot 1000 euro bruto per maand plus die 19 ct/km.
Uiteraard is het hele leaseauto-verhaal een sigaar uit eigen doos, deze vergoedingen gaan van de netto winst af en daarmee zal je dit via het salaris toch merken.

Het arbeidscontract is een aanbod. Ik heb nu de keuze tussen een uitkering 'genieten' van het UWV of genoegen nemen met deze opdracht. Vooralsnog lijkt deze opdracht de betere keuze (ik kan doen waar ik goed in ben en ik verdien meer dan het UWV mij wil geven), dus is deze opdracht voor mij de betere keuze.

Ik weet uiteraard niets over de huidige winst en tarieven maar ik heb in het verleden bijna het dubbele verdiend van wat deze werkgever mij geeft. Wat dat betreft lijkt de markt nog steeds erg magertjes, een verschijnsel waar menig vrachtwagenchauffeur ook over mee kan praten. Maar ik heb werk, ik mag meehelpen de CO2 uitstoot op peil te houden, dus ik moet niet zeuren. Bij andere bedrijven zuchten ze (bijna hoorbaar) "weer een dinosaurus" als ze mijn CV lezen, dus daar moet ik het ook niet van hebben.
Ik heb twijfel nog steeds over een echte carrière switch maar ook dat zal niet makkelijk zijn.

Ik zag deze valkuil van het gedetacheerd werken al voor de eeuwwisseling en daarom heb ik indertijd de beslissing genomen bij een bank in loondienst te treden. Deze beslissing heeft mij veel goeds gebracht maar de financiële crisis, het gepruts van enkele voormalige regeringsleiders en mijn eigen (botte) reactie op dit prutswerk heeft er voor gezorgd dat ik nu nog een paar jaar mag tobben. Als je toch eens af en toe een kristallen bol zou kunnen huren......

De grote valkuil van het detacheren is dat je inteert op de eigen kennis.
Je kent een kunstje, mag dit kunstje bij diverse bedrijven komen doen en op een gegeven moment is er geen vraag meer naar dit kunstje. Ondertussen kan je cursussen doen en dergelijke maar als je er niet voor zorgt dat je ervaring met de kunstjes van de cursus krijgt, heb je geen drol aan die cursus. Dan is een cursus kantklossen net zo goed als een volledige studie atoomfysica. Als je dan opdrachten krijgt waar geen nieuwe uitdagingen in zitten (die geeft het bedrijf meestal bij voorkeur aan eigen personeel), blijf je steken in je carrière.
rke
Gisteren een gesprekje gehad met mijn doorstart-werkgever. Ik heb weer een jaar gewerkt op een jaarcontract en nu heb ik een contract voor de duur van het project gekregen. Het is werk en het voelt alsof je ZZP-er bent. En die ZZP-optie heb ik vaak genoeg overwogen.
Gisteren hebben we ook de vervoersmogelijkheden besproken. Deze werkgever werkt met auto's die hij koopt en uitdeelt aan de loonslaven. Op zichzelf een goede regeling, zeker als een van de vriendjes een garagebedrijf heeft. En ik heb nu een opdracht waarbij ik dagelijks 2 * 130 km woonwerk moet rijden, ik moet nadenken hoe ik mezelf ga vervoeren. .

Er is dus de optie van een auto van de werkgever. Nu Duitsland massaal dieseltjes aan het dumpen is, zijn tweedehands diesels zo goedkoop dat hij aan een tweedehandsje denkt. Hij denkt aan een recente diesel die niet gebruikt is waarvoor hij bedoelt is - afstanden rijden. Minpuntje voor mij is dat ik dan heel weinig invloed heb op het keuzetraject, ik geef ja of nee aan voordat er een auto is en dan krijg ik vanzelf sleutels van iets tussen een Lada en een Mercedes.
Bijvoorbeeld: Hier heb je een roze Fiat 500 cabrio, de kast wordt nageleverd.

Een andere optie is een youngtimer. Als je op gaspedaal kijkt met een budget van 2000 ~ 5000 euro, is er heel veel leuk spul te koop. Een ex-rally-auto zou bijvoorbeeld tot de mogelijkheden horen, maar ook een kale Corolla valt binnen het budget. Of een Mercedes SLK, hoewel ik nooit geloof dat de werkgever met zo'n extreme geldvreter akkoord gaat. Tot de reële mogelijk behoren de genoemde Corolla, een mooie Mazda, wat Mercedessen, een Mondeo-Jaguar, een Vitara en ook een Tata Telco. Jammer genoeg wordt dit een vraag en aanbod-spelletje met de werkgever en boekhouder waarbij ik een rasechte cententeller er van zal moeten overtuigen dat een vijftien jaar oude auto toch best voordelig kan zijn. De bijtelling is wel heel gunstig, 35% van de aankoopwaarde bijtellen kost je de kop niet bij een vijftien jaar oude auto.

En er is een derde optie, hoewel deze optie wat verder in de toekomst ligt en niet zeker is. Binnen het management gaat de discussie of het bedrijf de auto van de zaak moet blijven volhouden. Men denkt aan een mobiliteitsregeling, zodat er niet meer gezeurd hoeft te worden over 'ik wil een garoene met vibratorfunctie of ik wil met de trein'. Ik zou (gezien die 260 km/dag) het ook fijn en reëel vinden als er een bedrag per kilometer in die mobiliteitsregeling opgenomen wordt.

Ik heb afgesproken dat ik nu voorlopig nog even met mijn Clio op kilometervergoeding door blijf rijden, ik heb nog geen behoefte aan de gouden handboeien van een auto van de zaak. Maar, het is niet reëel te denken dat een oude Clio met dik twee ton op de teller nog lang een tonnetje per jaar gaat volhouden.
En dan? Andere Clio-look-alike? Auto van de baas, zeuren over een trekhaak en mag ik met de grote caravanrace meedoen? Of een andere werkgever zoeken die op de hoek van de straat zit (ik ben nu per dag dik 12 uur bezig om 8 uur te werken - dat vind ik erg inefficiënt...).

Het leven is een groot dilemma. Dit belooft een heel leuke opdracht te kunnen worden maar in mijn vakgebied werken erg veel mensen die een broertje dood hebben aan alles wat zelfs maar naar verandering ruikt. En het is juist dat veranderen, het optimaliseren, waar mijn hart ligt.

rke
.
Een 14% auto is inderdaad een optie.
Maar dat geldt dan nog hooguit anderhalf jaar plus dat ik eerst de Clio wil oprijden. Ik zou blij zijn met meer dan 25 ct/km, maar deze zuinige werkgever is niet bereid meer dan 19 ct/km te betalen. Ik heb eens geïnformeerd hoeveel kennissen aan kilometervergoeding krijgen en dan hoor ik cijfers tussen 19 ct/km en 41 ct/km, waarvan uiteraard slechts 19 ct/km onbelast is. Mobiliteitsbudgetten zijn in mijn branche meestal zo'n 400 tot 1000 euro bruto per maand plus die 19 ct/km.
Uiteraard is het hele leaseauto-verhaal een sigaar uit eigen doos, deze vergoedingen gaan van de netto winst af en daarmee zal je dit via het salaris toch merken.

De grote valkuil van het detacheren is dat je inteert op de eigen kennis.
Je kent een kunstje, mag dit kunstje bij diverse bedrijven komen doen en op een gegeven moment is er geen vraag meer naar dit kunstje. Ondertussen kan je cursussen doen en dergelijke maar als je er niet voor zorgt dat je ervaring met de kunstjes van de cursus krijgt, heb je geen drol aan die cursus. Dan is een cursus kantklossen net zo goed als een volledige studie atoomfysica. Als je dan opdrachten krijgt waar geen nieuwe uitdagingen in zitten (die geeft het bedrijf meestal bij voorkeur aan eigen personeel), blijf je steken in je carrière..

Ik leef met je mee, rke, en ik waardeer je openhartigheid. Toch word ik een beetje kriegel van je laatste posts.
Gegeven je ervaringen, kan ik me voorstellen dat je kopschuw geworden bent, maar waarom zo zwaar op de hand? Het ziet er allemaal erg hakken in het zand uit.
Krijg je echt kramp in je vingers van het omdraaien van elk dubbeltje? Het gaat toch om heel andere zaken, het grotere plaatje, niet?

Dat van die handboeien begrijp ik niet helemaal. Of, beter gezegd, helemaal niet.
Kadootje aannemen en weer teruggeven, mocht de samenwerking ooit eindigen. Zo simpel is het toch? Of zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd? Zijn die handboeien een nauw versleutelde verwijzing naar SM praktijken in de firma? En dan nog, wat heeft dat met jouw autokeuze te maken? Wat bedoel je?

Denk met je werkgever mee, in plaats van bang zijn uitgebuit te worden. Dat word je als loonslaaf toch wel, so what? Wat wil hij het liefst, wat is voor hem het gunstigst? Als het voor jou rekenen is, wat precies het goedkoopste uitpakt, en het ontloopt elkaar allemaal niet zo heel veel, what would you care? Waarom niet je werkgever op dat punt gelukkig maken? Niet ik vs hij, maar wij.
En die sigaar en die doos? Laten we Clinton er buiten houden en ook niet weer over die SM kelder beginnen, alsjeblieft.

Als je zelf voortdurend aangeeft dat je bang bent overboord geduwd te worden (en bovendien bereid lijkt to jump ship anytime) zal dat op een zelfvervullende voorspelling uitdraaien, is mijn persoonlijke ervaring. Commitment is key (geen garantie maar een goed begin)

Overigens schijnen mij zowel ouwe trouwe Cliootjes, als ook de meeste young-timers beiden een signaal af te geven, dat haaks staat op een elan van veranderen, innoveren en optimaliseren. Je mag het helemaal zelf weten natuurlijk, maar, behalve een Avantime en een XM misschien, kan ik eigenlijk zo één twee drie geen youngtimer noemen die in het heden nog een innovatief esprit uitstraalt. Ook een SLK niet. En rallywagens evenmin. En erg dik gezaaid zijn ze niet die Avantimes, noch andere futuristische flops uit het recente verleden. Voor het overige geldt: oude gebakjes zien er uit als oude gebakjes, punt.

Met een Lada zal je werkgever wel niet aankomen. Is simpelweg niet erg waarschijnlijk, waarom daar tevoren reeds je hoofd over breken? Is een Polo niet aannemelijker? En wat is er eigenlijk mis met een roze Fiat 500 Cabrio? Ik zie het probleem niet. Echt niet. Of is ook dat weer verbonden (sic) met die SM-kelder onder het kantoorgebouw?

Alles beter dan ouwe vertrouwde Cliootjes, als je tenminste change en innovatief elan wil uitstralen, zou ik zeggen.
Ouwe vertrouwde Cliootjes kunnen op zijn best - op zijn best! - worden opgevat als eigenzinnig, waarschijnlijker echter als Ons Zeeuwen bint zunig, of I don't give a f*ck, of Ik verwacht sowieso niet veel meer van dit leven. Zeker niet als We zullen ze eens even een poepje laten ruiken!

Zeg nu zelf, rke, je oude vertrouwde Cliootje... Zucht... Kan een dinosauriër-imago alleen maar versterken, nooit teniet doen.
Verandering nul, Optimalisering nul. Dynamiek nul.
Kiezen voor je oude vertrouwde Cliootje werkt vooral behoudend ....

Het leven is idd vol dilemma's, zekers. Joosts autokeuze is er - misschien - zo eentje. Maar de jouwe niet. Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar ik zou zeggen: niet doen, go with the flow.

"Dit belooft een hele leuke opdracht te worden." Fantastisch! Proficiat, rke!
Ohne wenn und aber, graag.

Just my five cents.

mvrgr,
m'ns afdeling aandacht empathie & dankbaarheid (dit keer, voor de goede orde, voluit winking smiley )
& tongue in cheek, opdat we onszelf niet al te serieus nemen en daardoor bang zijn te verliezen - angst is een slechte raadgever

edits leestekens

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2019 03:46 door mns afd AE en D.
mns afd AE en D
Hansje56
Joost veelrijder

Mijn oma zei vroeger altijd al: "Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak"

Nu wil ik het niet zo boud stellen, maar toch, de voorpret is veruit het leukst spinning smiley sticking its tongue out

mvrgr,
m'ns
Helemaal waar, zo heb ik ook tegen de aankoop van de full frame spiegelreflex aangehikt. Daar heb ik trouwens wel veel lol aan, meer lol van de hep dan van de speurtocht.. Al was hier de keuze wel beperkt.
Ja, mns afd AE en D, in de kern heb je wel enkele punten die hout snijden.

Openhartig, waarom niet?

Ik krijg nog geen kramp van elk dubbeltje, maar ik heb ervaren dat opletten op de uitgaves belangrijk is. Ik heb nog steeds een half huis af te lossen, een studerend kind en een vriendin die plannen maakt voor een grote verbouwing van een van onze huizen. Misschien moet ik inderdaad het verhaal maar opgeven en mezelf aan het pensioen en de hobby's gaan wijden. Maar ik vind dat een bedrijf nog steeds baat bij kan hebben bij mijn inzet zolang ik nog steeds software tegenkom die op veel punten verbeterd kan worden. Het is met software als met auto's, de rotte appels hebben veel sleutelwerk nodig, de betrouwbare doosjes zie je slechts zelden in de garage.
En ik heb de kennis en ervaring software aan te passen zodat het in ieder geval draait zoals de eindgebruikers dat willen. Dat is bovendien ook hetgeen ik zo graag doe en maar dat is ook hetgeen waarvoor managers zo bang zijn. - We hebben nu een gedrocht wat hinkelend de eindstreep kan halen, waarom moet jij die manke poot opnieuw maken?

Ik werk tegenwoordig voor een bruto salaris wat bijna de helft is van hetgeen ik een jaar of tien geleden nog kreeg. Toen werkte ik voor een werkgever die mij rechtstreeks verhuurde aan een klant. Inmiddels is de markt verzadigd met mensen uit lage-lonen-landen (en daar zitten ook hele goede werknemers tussen) en het is tegenwoordig vrijwel onmogelijk om direct bij een klant aan te kloppen voor een opdracht. Klanten werken met prefered suppliers, deze suppliers werken ook weer met een vaste kring van suppliers waardoor er vaak drie of meer tussenhandelaren zitten tussen mijn werkgever en de klant. En iedere tussenhandelaar doet weer een schep op het tarief. Ik denk ook niet dat mijn werkgever de enige is die mij uitbuit, iedere tussenhandelaar doet dat en dat is ook de kern van hun bestaan. Als mijn werkgever het volle tarief naar mij doorschuift, blijft er voor hem niets over... big smile smiley
Ik krijg echter nog regelmatig verzoeken of ik zin heb in een opdracht die en erg leuk is en ook erg ver weg is. Brussel is zo'n plek waar je niet wil zijn, maar ik heb ook Luxemburg, New Castle, Basel en Dusseldorf voorbij zien komen. Maar ik heb een sterke voorkeur voor Rotterdam en omgeving, mijn sociale leven speelt zich daar af.

Wat de handboeien betreft heb ik misschien overdreven. Ik heb de leaseauto altijd als gouden handboeien gezien omdat een leaseauto (huurauto) inhoudt dat er een huurcontract getekend moet worden. In dat huurcontract staat meestal een clausule dat als de werknemer eerder uit dienst gaat, een verrekening plaats zal vinden vanwege het eerder aflopen van het leasecontract. Echter, deze werkgever werkt met auto's uit eigen vloot, hij heeft geen boeteclausule (ik moest het even opzoeken, maar het staat er niet in), dus ik heb niet eens gouden handboeien sad smiley .

Dat signaal van de youngtimers is niet het signaal wat ik ervaar, maar ik begrijp de gedachtensprong. We moeten als vernieuwende werknemer nu eenmaal lyrisch worden van de zoveelste stoelverwarming, uit-de-rijbaan-pieper en de complexe software van de interieurcomputer. Ik vind dat je nog steeds moet nadenken of een verandering wel een verbetering is waarbij je de functionaliteit van het voorwerp hoog moet inschatten en de funfactor laag.
Puur als gereedschap gezien is een youngtimer een goede keuze. Zo'n ding kan lage kosten hebben en het doet alles wat het moet doen. Maar het mist de bling en het schone imago van een nieuwe auto, dat besef ik wel. Echter, een nieuwe auto zit er zeker niet in. Financieel niet voor de werkgever en ik mag dan 22% bijtellen vooral voor schone schijn.
En een XM of Avant time als youngtimer... Ik wil mijn werkgever niet failliet maken voor mijn youngtimer (zo'n goede reputatie hebben deze auto's niet), maar het zou een optie kunnen zijn. Een roze Fiat 500 Cabrio zou alleen het bezwaar hebben dat ik dat de ultieme gay-auto vind. De vertrouwde taxi-mercedes lijkt mij dan een betere optie, die heeft een zakelijke uitstraling, is out-of-the-box bruikbaar en heeft de reputatie dat het een kilometervreter kan zijn.

De Clio is een particuliere auto die ik zakelijk gebruik. Voor mij als particulier gelden andere eisen dan voor een zakelijke auto. Ik wil er een sleurhut aan vast kunnen knopen, ik wil lage kosten, ik wil een voertuig waarvoor een ruime markt van tweedehands onderdelen is en ik wil een voertuig waarmee ik kan rijden zonder rugklachten. En dat het een oud gebakje is, is vooral handig om mijn bloeddruk op peil te houden als de zoveelste parkeerdwaas weer een put in de deur achtergelaten heeft.

"Dit belooft een hele leuke opdracht te worden." Fantastisch! Proficiat, rke!
Ohne wenn und aber, graag.

Just my five cents.

Nu ik een paar weken meegedraaid heb, zie ik kansen van deze opdracht iets moois te maken. Ik ga eens beginnen met het huidige proces goed in kaart te brengen, de klant heeft hiervoor een systeem wat ik onnodig complex vind. Gewoon een ouderwets schema, de bekende waarheid van "een plaatje zegt meer dan duizend woorden".
Wel een hoop 'ik wil'letjes achter elkaar rke ;-) Lijk mijn dochter wel. Nee hoor grapje. Ze was trouwens gisteren om 18.00 uur nog bij het weer.
Ik snap dat het lastig is als je elke dag zo'n afstand moet overbruggen. Bij ons zit ook enige ongelijkheid binnen het bedrijf, beiden doen buiten- en binnenwerk, de ene collega woont 70 km van het kantoor en heeft een leaseauto, de andere woont op fietsafstand en heeft.....inderdaad alleen een fiets. Doet zijn buitenwerkzaamheden met een huurauto.
Een km vergoeding van 19 cent kan al jaren niet uit, zeker niet als de auto ook de sleurhut moet trekken. Ik hoop dat de 'baas' inziet dat je aanwezigheid hem duisdanig veel voordeel biedt dat ze je helpen met het vervoer.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close