Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Dit is maar een klein deel he? Verreweg de meeste christenen denken er totaal anders over.

Zeer triest dat er nog van deze discriminerende christenen rondlopen. Ik wil daar ook helemaal niets mee te maken hebben.
Gelukkig zijn er ook behoorlijke tegengeluiden vanuit dezelfde hoek, maar de ondertekenaars hebben nog steeds best invloed.

Ik vind het haatzaaierij. Ik moet hetgene wat Hans beschrijft ook niet zien, die krijgt gelijk vol tegengas. Je woont in Nederland en je hebt dit gewoon te accepteren of je het leuk vind of niet. Ieder mens is gelijk in dit land, dit manifest druist er vol tegenin. Maar goed, uitdelen is voor deze mensen makkelijk, maar ga je maar eens negatief over hun uitlaten. Dan is de wereld te klein.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.' Het rijmpje komt uit de Lutherbijbel van 1545.
Dit zijn gemeentes als Barendrecht en Staphorst die er zo over denken.

In de Gereformeerde kerk, waar ik vandaan kom, begon de discussie hierover in de jaren 70 en de synode heeft zich toen afgekeerd van het afkeuren van homiseksualiteit.
Met aks argument: zij zijn ook kinderen van God en wie zijn wij om te oordelen.

En zo is het en niet anders.
Dit soort berichten geven mij altijd een heel vervelend gevoel. Ook omdat je niet meer normaal kunt zeggen dat je Christen bent want dan zul je hier ook wel achter staan.

Eikels. Verpesten het voor een grote groep mensen net Marokkanen. Hebben hetzelfde probleem!
Het is een kleine club die dit roept. Andere christenen treft geen blaam en hoeft zich zeker niet door mij aangesproken te voelen.
Net als met de Marokannen of Turken. Naast ons wonen Marokannen, geen enkel probleem. Idem met mijn Turkse collega. Elkaar respecteren daar gaat het om !
Nico GTR
Dit soort berichten geven mij altijd een heel vervelend gevoel. Ook omdat je niet meer normaal kunt zeggen dat je Christen bent want dan zul je hier ook wel achter staan.

Eikels. Verpesten het voor een grote groep mensen net Marokkanen. Hebben hetzelfde probleem!

Ik kreeg wel eens de wind van voren op het werk, van een medechristen. Ging over de schepping, Adam en Eva. Ik neem die dingen als leuke folklore. Ik ben wel gelovig, maar ik heb ook verstand gekregen. We praatten nog eens verder over evolutie en ik kreeg de grootste ruzie. Het was vreselijk.

Zo jammer dat er gedonder is tussen medegelovigen. Ja, ik vind de Bijbel ook belangrijk, maar veel dingen waren toen.
Het pamflet is diep triest, ook in onze kerk is de gedachte gelukkig 100, nee 300% anders, homo's zijn van hare welkom, onze dominee die net met pensioen is had twee zonen en één schoonzoon. Onze nieuwe dominee is een vrouw en heeft een vriendin, gelukkig wordt, zoals hierboven ook al genoemd, het maar door een beperkt groepje mensen gedragen die een zin uit de Bijbel uit hun verband halen en de grotere boodschap, de liefde niet wil zien.
Lijkt me heel erg dat je niet gewoon met je partner hand in hand kan lopen, dat je altijd enigszinds op je hoede moet zijn of er niet....
En met bidden krijg je dat er echt niet uit, ik ken een Toyota fanaticus, je kunt bidden tot je een ons weegt, je kunt hem een mooie rode Volvo geven, maar de volgende keer vergrijpt hij zich gewoon weer aan een Toyota ;-) ook al riskeert hij een dikke ruzie met zijn werkgever.
Soloman
Nico GTR

Ik kreeg wel eens de wind van voren op het werk, van een medechristen. Ging over de schepping, Adam en Eva. Ik neem die dingen als leuke folklore. Ik ben wel gelovig, maar ik heb ook verstand gekregen. We praatten nog eens verder over evolutie en ik kreeg de grootste ruzie. Het was vreselijk.

Zo jammer dat er gedonder is tussen medegelovigen. Ja, ik vind de Bijbel ook belangrijk, maar veel dingen waren toen.

Ha ha, ja als je dat zo zegt kan ik me indenken dat sommigen er iets anders over denken.
Ik kende ooit een man (helaas leeft hij niet meer) uit Urk, gewoon HBO opleiding, slim maar hield echt vast aan dat de schepping in 6 dagen voor elkaar was terwijl allerlei wetenschappenlijk bewijs anders zegt, In principe maakt het ook niet uit, maar vind het wel link als mensen deze teksten letterlijk nemen,

Net als in mijn werk, daar zijn teksten ooit als richtlijnen opgeschreven door onze fijne vrienden van de ILT ook als wetteksten benoemd. Dan krijg je echt vreemde dingen. Dan graven mensen twee hoopjes links en rechts van het gat. En willen ze dat hoopte keuren, dan moeten die hoopjes aaneengesloten liggen. Valt wat voor te zetten, je gaat een hoopje grond uit Goes niet keuren tezamen met een hoopje uit Groningen. Daar was dat voor bedoeld, maar dit gaat wel ver. De oplossing is dat de monsterneming een dijkje maakt van 10 cm hoog zodat de hoopjes elkaar toch aanraken. Dat scheelt weer 1200 euro aan keuringskosten. En er zijn handhavers die, als het dijkje er niet ligt en iedereen snapt dat de grond uit hetzelfde gat komt, eisen dat het separaat wordt gekeurd. Dat soort principiële mensen, ik krijg er altijd een naar gevoel bij.
Soloman
Nico GTR

Extremisme is erg gevaarlijk, ook als het over het geloof gaat.

Ik ben zelf niet gelovig. Ik denk eerder dat er voor mannen als Conficius, Plato en Leonardo al mannen waren met een extreem hoge intelligentie en deze mannen hebben de oude verhalen aangedikt met een moraal. Het is wel erg opvallend dat enkele 'levensregels' als "gij zult niet doden, gij zult niet stelen' in veel godsdiensten (ok, de inka's uitgezonderd... ) terugkeren? En, als je het over opperwezens hebt, waarom zou de theorie van Erich von Daniken dan niet dichter bij de waarheid zijn?

Anyway: als er een God bestaat en deze God is hyper-intelligent, dan moet hij toch wel begrijpen dat mijn snappertje niet goed genoeg is om zijn bestaan te bevatten?

Het is een kleine club die dit roept.

Ik heb even gekeken maar alleen de Gereformeerde Gemeenten hebben al meer dan 100.000 leden. Vermoedelijk is meer dan 90% van deze groep het eens met het manifest. Bottenbley (die ook heeft ondertekend) heeft ook zeer veel volgers. En zo zijn er nog meer. Ok, op het totaal van Nederland is het een kleine club misschien.
Maar ik vind het toch nog schrikbarend veel.
En ze staan dusdanig rotsvast in deze overtuiging dat dit nog wel een paar generaties gaat duren. Een hoop van het nageslacht krijgen de kans niet om een eigen mening te vormen, die gaan in een strak keurslijf.
Boppie
En ze staan dusdanig rotsvast in deze overtuiging dat dit nog wel een paar generaties gaat duren. Een hoop van het nageslacht krijgen de kans niet om een eigen mening te vormen, die gaan in een strak keurslijf.

Tot ze volwassen zijn en dan laten veel van de jongeren het geloof los.
rke
Boppie

Mmmm, ik help het je hopen. Maar het is, zeker in de reformatorische hoek, heel erg moeilijk omuit dat wereldje te stappen. Je raakt ontzettend veel kwijt. Je sociale netwerk, vrienden, zelfs familie kwijtraken komt regelmatig voor. Onderschat dat niet.
Dus het kind zit in veel gevallen bij de geboorte al klem. Nu wordt het afgezwakt, het is geen anti homo verklaring. Dan zou ik wel een verklaring willen waarom het dan expliciet genoemd wordt naast de gewone ongein over seksualiteit. Niet een keer, maar vele malen. En waarom twee mensen van hetzelfde geslacht niet met elkaar mogen trouwen.
De Schaduw
rke
Boppie

Mmmm, ik help het je hopen. Maar het is, zeker in de reformatorische hoek, heel erg moeilijk omuit dat wereldje te stappen. Je raakt ontzettend veel kwijt. Je sociale netwerk, vrienden, zelfs familie kwijtraken komt regelmatig voor. Onderschat dat niet.

Ik onderschat het ook niet. Het begint met afzetten tegen de ouders tijdens de pubertijd.
En ik zie ook genoeg pubers die zich niet los kunnen maken, soms tot groot verdriet van beide partijen.

Geloven moet geen verplichting maar een overtuiging zijn.
Bij ons was het zo: verplicht iedere zondag naar de kerk. Mijn vader was van de ARP. Elke dag werd er gebeden voor en na het eten en werd er uit de Bijbel gelezen. Zondag mochten we niets doen.
We gingen naar christelijke scholen en haalden de boodschappen bij groenteboers en slagers die ook gereformeerd waren.
Als je wat je deed in het leven moest in het teken van God staan. Woensdagavond naar catechesatie en zondag na de kerk naar de Gereformeerde jongerenvereniging.

Thuis begon ik me liberaal te ontwikkelen en riep wel eens wat, waarvoor ik straf kreeg.

Maar in de jaren 70 en 80 begon een liberaal-maatschappelijke wind door de Gereformeerde kerk te waaien. Die begon bij de acceptatie van homo's, ook mijn vader begon langzaam aan te denken dat de strenge leer een beetje de plank mis begon te slaan.

De PKN, waar de gereformeerde kerk nu deel van uit maakt, kent geen donderpreken meer en beschuldigende vingers.
Gecko
mns afd aeampd
Soloman
Ben trouwens weer begonnen met schrijven...
Ik heb een verhaal in de pen, nu ik af en toe vrij ben deze feestdagen. Weer terug naar oude schrijftijden.

@Mns: ik moet nog steeds de boeken bij je langsbrengen, sorry, mijn fout.

Fijn te horen dat het je goed gaat, Solo!
Overigens geldt voor mij precies hetzelfde: ik heb ze vergeten op te halen spinning smiley sticking its tongue out
Kom net - vanavond 21.00 u. - terug van een klein weekje NL , zie ik jouw post... Enfin, ik ben begin februari weer even in NL > nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Kom door enige wisselingen van banen helaas niet aan schrijven toe. Lezen gaat nog net, maar schrijven... Niet de tijd/concentratie/gemoedsrust voor. Voelt wel als een gemis.

Kerst (en enkele verjaardagen) met familie gevierd bij jullie in Zeeland - hotel aan het strand. Kamperen/caravannen had met dit weer (pakweg 14 graden, veel zon) ook gekund, maar 'vooral s winters prefereert mijn jarige moedertje - 85 - toch de gemakken van het hotelwezen grinning smiley

mvrgr, m'ns

Van harte gefeliciteerd waarde M'ns! Sinds wanneer vergeet jij je oude makkers bij een tripje naar het Moederland?

Ik zal mijn oude makkers nooit vergeten, Gecko! Soms is het evenwel niet aan te bevelen alles en iedereen in een paar dagen te proppen. En dusdoende nergens echt tijd voor te hebben...
Eind januari, begin februari kom ik weer een paar dagen naar NL. Hoop je / jullie dan weer te treffen.

mvrgr, m'ns
Soloman
Nico GTR

Diep filosofisch......wat zou de eerste mens gedacht hebben toen hij/zij er eenmaal was. Iemand moet de eerste geweest zijn.

Fack, wat moet ik hier? Honger? Waar is de wc? Ik zou het best willen weten.
Boppe

Diep filosofisch......wat zou de eerste mens gedacht hebben toen hij/zij er eenmaal was. Iemand moet de eerste geweest zijn.

Als de eerste mens een man is geweest , dan heeft hij vast gedacht : niemand om te n.e.u.k.e.n. ?
Als de eerste mens een vrouw is geweest, dan heeft zij vast gedacht : Ik heb hoofdpijn
Hansje56
Boppe

Als de eerste mens een man is geweest , dan heeft hij vast gedacht : niemand om te n.e.u.k.e.n. ?
Als de eerste mens een vrouw is geweest, dan heeft zij vast gedacht : Ik heb hoofdpijn

Dat is inderdaad erg diepgaand, vooral omdat men zegt dat de man als eerste geschapen was. Ik vind het vooral een mooi voorbeeld van geluk hebben, andersom was het feestje met slechts twee mensen afgelopen geweest.
rke
Hansje56
Boppe

Dat is inderdaad erg diepgaand, vooral omdat men zegt dat de man als eerste geschapen was. Ik vind het vooral een mooi voorbeeld van geluk hebben, andersom was het feestje met slechts twee mensen afgelopen geweest.

Het verhaal ligt iets genuanceerder.
Van de dierlijke organismen waren de vrouwtjes het eerste. Ook een logisch verhaal, want er moet gebaard worden (mannen kunnen dat niet). Toen combinatie van twee dna-sets noodzakelijk werd om te kunnen overleven, ontstond de man.
Mensen zijn ontstaan uit planten en dieren. Het bewustzijn groeide langzaam. Dat iemand van de een op de andere dag dacht "wat zal ik eens eten vanmorgen" is zeer onwaarschijnlijk. De mens stamt af van een dier die uit gewoonte eet, dus die gewoonte wordt gewoon voortgezet. Het bewustzijn groeit. Ik vind het dan ook geen raar idee dat mensen vroeg of laat telepatisch worden en steeds bewuster worden van hoe de waarheid in elkaar steekt. Wij kunnen daar nu alleen maar aan ruiken.

Natuurlijk blijft het gissen. Weten doen we niet. Maar wat ik vrij logisch vind bij alles wat ik gelezen heb is dat als je sterft je daarna alles weet hoe alles in elkaar steekt. Daarnaast denk ik dat God een totaal is van alle geesten (dus mensen) bij elkaar. Daarom denk ik ook niet dat God perfect is, die perfectie moet worden ontwikkeld hier door ons.
Geen enkele godsdienst kan zichzelf op de borst timmeren dat zij de enige juiste zijn, want ze weten het niet, en iedere godsdienst is een interpretatie van vermoedens hoe het leven en de wereld precies in elkaar zit. Op aarde weten we dat niet, maar ik denk wel dat we het weten na ons laatste uur.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2019 13:38 door Soloman.
Soloman
Natuurlijk blijft het gissen. Weten doen we niet. Maar wat ik vrij logisch vind bij alles wat ik gelezen heb is dat als je sterft je daarna alles weet hoe alles in elkaar steekt. Daarnaast denk ik dat God een totaal is van alle geesten (dus mensen) bij elkaar. Daarom denk ik ook niet dat God perfect is, die perfectie moet worden ontwikkeld hier door ons.
Geen enkele godsdienst kan zichzelf op de borst timmeren dat zij de enige juiste zijn, want ze weten het niet, en iedere godsdienst is een interpretatie van vermoedens hoe het leven en de wereld precies in elkaar zit. Op aarde weten we dat niet, maar ik denk wel dat we het weten na ons laatste uur.

Diplomatiek...
Jouw geloof is dus net zo geloofwaardig als het mijne en je legt de bewijsvoering op een moment dat ik er in de huidige samenleving niets meer aan heb.

Wat ik zo verschrikkelijk jammer vind, is dat zo veel jaar beschaving wordt weggegooid als het over godsdienst gaat. Godsdienst schijnt gebruikt te kunnen als een manier van denken waarbij het zelfs mogelijk is om beweringen als "gij zult niet doden" en "heb uw naaste lief" zodanig uit te leggen dat je de ander dood mag maken.

Dat is heel bijzonder.

Ik kijk liever naar de overeenkomsten tussen de verschillende godsdiensten. Op basis daar van verdenk ik super intelligente mensen er van moralistische verhalen opgeschreven te hebben zodat de samenleving kan functioneren. Verhalen deels gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen (er zijn gebeurtenissen die in veel geloven terugkeren) en verhalen met een moralistisch sausje.
Er zullen vast nog meer super-intelligente mensen geweest zijn voor Confucius, Plato, Leonardo da Vinci en Einstein.
rke
Soloman

Diplomatiek...
Jouw geloof is dus net zo geloofwaardig als het mijne en je legt de bewijsvoering op een moment dat ik er in de huidige samenleving niets meer aan heb.

Wat ik zo verschrikkelijk jammer vind, is dat zo veel jaar beschaving wordt weggegooid als het over godsdienst gaat. Godsdienst schijnt gebruikt te kunnen als een manier van denken waarbij het zelfs mogelijk is om beweringen als "gij zult niet doden" en "heb uw naaste lief" zodanig uit te leggen dat je de ander dood mag maken.

Dat is heel bijzonder.

Ik kijk liever naar de overeenkomsten tussen de verschillende godsdiensten. Op basis daar van verdenk ik super intelligente mensen er van moralistische verhalen opgeschreven te hebben zodat de samenleving kan functioneren. Verhalen deels gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen (er zijn gebeurtenissen die in veel geloven terugkeren) en verhalen met een moralistisch sausje.
Er zullen vast nog meer super-intelligente mensen geweest zijn voor Confucius, Plato, Leonardo da Vinci en Einstein.

Bewijsvoering?
Ik heb geen bewijs.

Sterker nog. Ik weet helemaal niets.
Soloman
...

Dat iemand van de een op de andere dag dacht "wat zal ik eens eten vanmorgen" is zeer onwaarschijnlijk. De mens stamt af van een dier die uit gewoonte eet, dus die gewoonte wordt gewoon voortgezet.
...

Toch vind ik dit een vreemde redenatie. Waarom zou een dier uit gewoonte eten? Dat start toch niet zomaar uit gewoonte? Anders ben ik toch blij dat dieren niet uit gewoonte hun poep op aten als ze honger hadden...
Tja, als gelovige vind ik Darwin zo slecht nog niet. En zoals rke al zei: je hoeft je eigen kerkje niet tot een bloedige oorlog te verdedigen, de overeenkomst in alle geloven is de naastenliefde, dan kom je al een heel eind.
Dit bericht kwam vandaag voorbij als reactie op de nashville verklaring, heel trefffend:

In reactie op de Nashville-verklaring, die ook in Nederland ondertekend wordt, vraag ik als voormalig theologie-studente de ondertekenaars het volgende:

Beste ondertekenaars van het anti-LHBTI-pamflet!

Hartelijk dank dat jullie ons weer even herinneren aan de onwrikbaarheid van de Bijbel. Wij weten nu weer hoe homosexuele onreinheid en transgenderisme afgekeurd dient te worden omdat de Bijbel dit zegt (Leviticus 18:22).
Mag ik jullie advies vragen in enkele andere zaken die in de Bijbel staan, waarvan ik ook graag zou willen weten hoe ik die regels moet opvolgen? Want dat alles wat in de Bijbel staat opgevolgd dient te worden, staat uiteraard buiten kijf.

1. Leviticus 25:44 zegt dat ik slaven mag bezitten, zowel mannelijk als vrouwelijk, maar alleen als ze aangekocht zijn van buurlanden. Geldt dit nou alleen voor Duitsland en België? Een vriend zegt dat Engeland uitgesloten is, omdat de Noordzee er tussen ligt, maar ik zou toch wel heel graag een Brit bezitten!

2. Ik wil een van mijn dochters als slaaf verkopen, zoals toegestaan volgens Exodus 21:7. Volgens Leviticus 27:4 is een vrouw dertig gram zilver waard, maar onder de twintig jaar is ze maar tien gram zilver waard. Als mijn dochters al wel volgroeid zijn, maar nog geen twintig, wat is dan in deze huidige economie een redelijke prijs?

3. Een vriend zit met het volgende probleem: volgens Leviticus 15:19-24 mag een man geen contact hebben met een vrouw die in haar menstrueel onreine periode zit. Dat is wel wat lastig te zien. Hoe kan een man dit vermijden? Gewoon vragen valt tegenwoordig niet meer zo lekker, de meeste vrouwen nemen hier aanstoot aan.

4. Als ik een stier op het altaar verbrand als offer, creëert dit een geur die God welgevallig is, aldus Leviticus 1:9. Ik krijg echter klachten van de buurt als ik dit doe. Zij vinden de geur niet welgevallig. Mag ik ze nu neerslaan?

5. In mijn straat zijn diverse mensen die maar blijven doorwerken op zondag en Sabbath. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat ik ze moet doden. Ben ik nu moreel verantwoordelijk om ze zelf te doden, of mag ik de politie vragen dit voor mij te doen?

6. Varkensvlees (Leviticus 11:7) en oesters en mosselen (Leviticus 11:10) zijn onreine dieren en mogen niet gegeten worden of aangeraakt worden, en wie ze aanraakt wordt zelf ook onrein. In mijn koor zitten een slager en een visboer, kan ik ze nog wel aanraken als ik handschoenen draag? Oh, en hoe zit dat met het aanraken van een voetbal, gemaakt van varkenshuid?

7. Volgens Leviticus 21:20 mag ik Gods altaar niet naderen als ik een afwijking in mijn zicht heb. Ik moet toegeven dat ik een bril draag, maar met mijn bril zie ik wel scherp... is hier enige onderhandelingsruimte mogelijk?

8. Een priester moet trouwen met een maagd, aldus Leviticus 21:13. Daar hebben de katholieken dus al een probleem, hoe gaan de protestanten dit oplossen?

9. Bijna alle mannen en veel vrouwen in mijn omgeving laten hun haar knippen, óók het haar bij hun slapen. Dit is expliciet verboden in Leviticus 19:27. Hoe moeten ze ter dood gebracht worden?

10. Een oom van mij heeft een zondige boerderij, want hij plant twéé soorten gewassen in één veld. Daarmee overtreedt hij Leviticus 19:19. Zijn kinderen zijn volgens datzelfde bijbelvers ook zondig, want ze dragen kleding gemaakt van meer dan één soort stof: hun jassen zijn van katoen en polyester.
Nog lastiger: zijn vrouw heb ik 'gvd' horen vloeken. Nou is het best een heel gedoe om het hele dorp bij elkaar te krijgen om haar te stenigen, zoals Leviticus 24:10-16 voorschrijft. Mogen we ze niet gewoon in een privé-familie-aangelegenheid op de brandstapel verbranden, zoals we doen met mannen die het met hun schoonmoeder aanleggen, zoals voorgeschreven in Leviticus 20:14?

11. Mijn collega's lezen de horoscoop in de krant. Volgens Leviticus 19:26 mag je je niet inlaten met waarzeggerij. Hoe lang moet ik ze onrein beschouwen?

Beste ondertekenaars, jullie hebben de Bijbel veel langer en intensiever bestudeerd dan ik, dus jullie kunnen me hier vast bij helpen. Help mij de wijsheid te verkrijgen om hiermee om te kunnen gaan... hoewel ik nog steeds niet zeker weet of het verstandig is om die wijsheid nou wel te vergaren (Spreuken 3:13-18, gelukzalig hij die wijsheid vindt) of niet (Prediker 1:18, veel wijsheid is veel verdriet).

Hartelijk dank dat jullie ons nogmaals duidelijk erop gewezen hebben dat als het maar in de Bijbel staat, het nagestreefd moet worden!

PS Ik zou toch echt heel erg graag een Brit hebben...

(NB: Tekst gebaseerd op o.a. een brief van Prof. James M. Kauffman, in reactie op een anti-homoseksualiteit-statement van Dr Laura Schlesinger)
Deze doet het ook leuk hier, hoe kinderen hun zin doordrammen

Mannen die het met hun schoonmoeder aanleggen moeten gestenigd, gevierendeeld en verbrandt worden. Verder is die Leviticus niet echt aardig.
Goed Nieuws Joost!

Op bijgaand plaatje is te zien hoe de leefregels der priesterklasse aan ons zijn overgeleverd.
Me dunkt dat er letterlijk nogal wat ruimte is voor verschillende interpretaties... Neem een Brit(se) en hope for the best.

mvrgr, m'ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2019 16:03 door mns afd AE en D.
Nu de heksenjacht op de chauffeur die een geel hesje doodgereden heeft.....dat die hufters op vrijdagavond chauffeurs ofwel mensen die vaak de week van huis zijn en veel uurtjes maken tegen gaan houden op een snelweg...en niet voor even maar voor langere tijd daar vast willen houden hebben we het niet over. De politie stuurt wel iemand weer op pad die net iets traumatisch mee heeft gemaakt. Het klopt van geen kanten, laat ze daar lekker instorten en de chauffeur eerst maar hier houden.

Donder toch op met dat apenland, dat gele hesjes gezeik. En zeker in Wallonië weten ze de chauffeurs te pesten, in Frankrijk zijn ze redelijk gemoedelijk. Daar houden ze je meestal even tegen. In België sta je zo 17 uur te koekeloeren. Het is triest dat het gebeurt maar ik sta er niet van te kijken.
Sorry Boppie, ik ben het niet met je eens. Als je zoiets doet hoor je in een psychiatrische inrichting thuis en niet achter een stuur.

Er is een groot verschil tussen heel boos worden en iemand tot gehakt malen met je 18 wielen.
Als jezelf niet kunt beheersen met een 40-tonner, ben je je groot rijbewijs absoluut niet waardig.
Sorry is echt niet nodig. Ik ben van mening dat de chauffeur niet opgestaan is met het idee om iemand dood te rijden. Onderschat het fanatisme van Walen ook niet. De man schijnt gevallen te zijn bij het tegenhouden. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat je dat niet ziet als er veel mensen om je heen lopen
Daarna stuurt de politie hem verderop omdat de situatie te grimmig werd....ik denk dat de chauffeur het heel slecht heeft nu. De politie vertikt het gewoon om in te grijpen. Er zijn veel gevallen van plunderen of slopen van de auto. Beelden van de politie die rustig met en pantserwagen op een auto van De Wit in staat te beuken. De chauffeur wordt hier gebruikt als een speelbal. Het is dieptriest maar je kon erop wachten. Alles heeft een grens en die bloedzuigers in Wallonië zoeken het aardig op nu.
De gehele gele hesjes demonstratie staat nergens op. Men demonstreert tegen de overheid, terwijl medeburgers en bedrijven er voornamelijk de dupe van worden. Helaas is dat bij veel demonstraties, zo vind ik de aanstaande lerarenstaking in feite ook niet kunnen, voor ons is het geen probleem, maar tal van ouders moeten straks iets regelen omdat hun kind op 15 februari thuis is. Of de staking bij Nedcar, ik ben echt geen Mark Rutte die per definitie teveel keuzes in het voordeel van bedrijven maakt, maar vakorganisaties maken mijns inziens teveel kapot.

Voor Hans is er goed nieuws, ;-)

[www.telegraaf.nl]

Grapje Hans!
Demonstreren is op zich een goed ding, maar het probleem is dat er veel tuig meekomt die niks met de hele demonstraties te maken heeft, die alleen maar rotzooi willen schoppen om de kick.

Op het werk heb ik in het verleden zo'n iemand meegemaakt die daar over zat te pochen, die speciaal op stakingen en demonstraties af ging, puur om te rellen, stenen te gooien en winkels te plunderen. Hij vertelde dat hij eens naar een demonstratie in Amsterdam was gegaan waar studenten demonstreerden om woonruimte. Jaren 80/90 of zo?
Op een gegeven moment riep de leider: jongens we hebben een deal met het college, stoppen dus. En die collega van me had staan roepen " Welnee joh, lekker doorgooien!".

Voor dat soort mensen heb ik totaal geen respect. Met stakende buschauffeurs heb ik ook veel moeite, ik ga niet met de bus, maar als ik dat op het nieuws zie, dan denk ik: jullie zijn een stelletje luie flikkers, niet jullie baas is de dupe, maar reizigers die er totaal niks mee te maken hebben. Ik heb totaal geen respect voor dit soort chauffeurs. Ga dan naar het kantoor van je baas en bezet voor mijn part daar de boel met pamfletten of wat dan ook, maar maak mensen die er totaal niets met dit conflict hebben te maken geen slachtoffers.

Net als die lerarenstaking straks in maart, totaal belachelijk. Beetje feestje bouwen op Malieveld, ja dat wil ik ook wel, een beetje de polonaise dansen daar. Idioten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2019 09:07 door Soloman.
@M'ns
Altijd kritisch blijven denken en open staan voor eigen interpretaties. Ik vroeg vrijdag nog aan Anja van de kantine of ze ongesteld was, een eigen bloeding uit de neus was het gevolg.....
Boppie
Sorry is echt niet nodig. Ik ben van mening dat de chauffeur niet opgestaan is met het idee om iemand dood te rijden. Onderschat het fanatisme van Walen ook niet. De man schijnt gevallen te zijn bij het tegenhouden. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat je dat niet ziet als er veel mensen om je heen lopen
Daarna stuurt de politie hem verderop omdat de situatie te grimmig werd....ik denk dat de chauffeur het heel slecht heeft nu. De politie vertikt het gewoon om in te grijpen. Er zijn veel gevallen van plunderen of slopen van de auto. Beelden van de politie die rustig met en pantserwagen op een auto van De Wit in staat te beuken. De chauffeur wordt hier gebruikt als een speelbal. Het is dieptriest maar je kon erop wachten. Alles heeft een grens en die bloedzuigers in Wallonië zoeken het aardig op nu.

Dit was inderdaad een aktie die veel te ver ging. Ik kan het mezelf voorstellen dat je bij de zoveelste gele-hesjes jankert denkt: zout toch op, man. Jullie moeten belasting betalen; wij betalen ook belasting, deal with it.
In de kern is het hele gele hesjes verhaal is een vorm van slecht functioneren van de regering. De regering heeft (het heet een democratie te zijn) de burger als opdrachtgever en als opdrachtnemer hoor je transparant te zijn in het kostenplaatje. De eis naar meer inkomen voor de regering (belastingdruk) wordt door de burgers als niet terecht ervaren en daarmee heeft de regering de plicht uit te leggen waarom er meer geld nodig is of genoegen te nemen met minder inkomen.
Helaas is de verklaring van de geplande uitgaves (de begroting) door de regering de laatste jaren tot een wassen neus uitgegroeid (ook in Nederland) en daar nemen de mensen in Frankrijk en België geen genoegen meer mee. En terecht.

Maar...
De gele hesjes demonstreren door de burgers te plagen. Ze werken onder andere met blokkades, het slopen van eigendommen, het marcheren door een stadscentrum... en daar plaag je vooral burgers mee. Het geeft ook media-herrie, maar de herrie is het bijverschijnsel waarvan men hoopt dat die de grote omslag gaat waarmaken.

En daar sta je dan, als internationaal chauffeur, op vrijdag bij de Belgische grens. Je weet dat moeders speciaal voor jou hutspot met een balletje gemaakt heeft, zij een paar Duveltjes gekocht heeft, dat zij de gebreide onderbroek aangetrokken heeft en dat zij hoopt dat je vroeg thuis bent. Maar er staat een dwaas voor je vrachtwagen te springen en janken, zodanig dat je hem nauwelijks kan zien. En het lijkt er sterk op dat je voorlopig niet bij die gebreide onderbroek zal zijn.

Ik kan mezelf het kokende bloed van de vrachtwagenchauffeur voorstellen. Niet dat dit kokende bloed je het recht op mishandeling of doodslag geeft, in de verste verte niet. Maar ik, als "normale" burger (je mag hem inkoppen...), ervaar ook wel eens een adrenalinestoot als een of andere flappdrol mij weer eens dwars zit in het verkeer. Als Meneer-onnodig-dikke-bak weer eens meent voorrang te moeten pikken. En juist die adrenalinestoot geeft dat korte moment van dwaasheid wat een mens nodig heeft om zich onverantwoordelijk te gedragen. Die adrenalinestoot geeft je het gevoel te moeten vechten terwijl je een wapen bestuurt.
Voor de chauffeur in kwestie is het een fatale samenloop van omstandigheden geweest. Misschien heeft hij al sinds zijn jeugd een kort lontje en heeft hij dit jaren lang goed weten te onderdrukken. Maar nu heeft hij een onschuldige Belg die niets meer vroeg dan wat aandacht voor vermeend onrecht dood gemaakt. Alleen die wetenschap kan een mens al gek maken en nu wacht hem ook nog een officiële juridische vermaning met ernstige gevolgen.

Het is hoog tijd dat de regeringen met de gele hesjes gaan praten. Dit kan niet langer.
Joost veelrijder
De gehele gele hesjes demonstratie staat nergens op. Men demonstreert tegen de overheid, terwijl medeburgers en bedrijven er voornamelijk de dupe van worden. Helaas is dat bij veel demonstraties, zo vind ik de aanstaande lerarenstaking in feite ook niet kunnen, voor ons is het geen probleem, maar tal van ouders moeten straks iets regelen omdat hun kind op 15 februari thuis is. Of de staking bij Nedcar, ik ben echt geen Mark Rutte die per definitie teveel keuzes in het voordeel van bedrijven maakt, maar vakorganisaties maken mijns inziens teveel kapot.

Voor Hans is er goed nieuws, ;-)

[www.telegraaf.nl]

Grapje Hans!

Is Hans fan van Albert Verlinde? sad smiley
Was een grapje van Joost, ik vind Albert Verlinde een vreselijke nare nicht !!
rke
Het is hoog tijd dat de regeringen met de gele hesjes gaan praten. Dit kan niet langer.

Praten? Die gele hesjes hebben heel dit gezeur hoogstpersoonlijk veroorzaakt, het begon slechts als actie tegen verhoogde dieselprijzen (opa vertelt winking smiley). Na die eerste dode in Frankrijk kregen ze aandacht en ging het van kwaad tot erger. Het getuigt van zelfbeheersing dat er nog geen enkele burgemeester ze met gummiknuppels de stad uit resp. snelweg af heeft laten meppen. Het is jouw volk, in dit geval een doodgewone vrachtwagenchauffeur die gewoon zijn werk deed en waarschijnlijk nooit een vlieg kwaad had willen doen, dat er last van heeft.
Wie goed doet, goed ontmoet, maar dat mag zo nu en dan omgekeerd ook nog wel eens het geval zijn. Ofwel dat, ofwel gewoon negeren, ook door de media.
Nou, het schijnt dat wij het in Nederland erg goed hebben vergeleken bij Frankrijk. Er wonen daar mensen die maar een paar honderd euro per maand verdienen. Hoe hou je jezelf dan in leven? Ik kan me het wel voorstellen.
Soloman
Nou, het schijnt dat wij het in Nederland erg goed hebben vergeleken bij Frankrijk. Er wonen daar mensen die maar een paar honderd euro per maand verdienen. Hoe hou je jezelf dan in leven? Ik kan me het wel voorstellen.

Is het verschil zo groot dan? Als ik de cijfertjes juist interpreteer (laat me het weten als dat niet zo is) scheelt het zoveel niet. Het wettelijk minimumloon voor een fulltimebaan is in Frankrijk per maand acht tientjes minder dan hier, €1498 om €1578 (Salarisweb). Gecorrigeerd met het prijsniveau lijkt, uitgaand van het wettelijk minimum, 'de' Fransman meer koopkracht te hebben dan 'de' Nederlander (Indexmundi). Het Franse sociale vangnet is voor mij wel erg complex, maar wanneer je de bijstand naast de daadwerkelijke koopkracht legt denk ik écht dat het verschil tussen Nederland en Frankrijk niet eens zo achterlijk groot is. Een paar procentjes is het wel, en ik zeg niet dat het sociale vangnet een vetpot is, maar hoe houd je jezelf dan in leven, vind ik te negatief.

De huidige Franse president beloofde tijdens de verkiezingen de arbeidsmarkt te hervormen om de werkloosheid te doen verminderen, en dat lijkt te lukken: ongeveer een jaar terug kwam de werkloosheid voor het eerst sinds 2012 terug onder de 10% (nu.nl). Nog altijd veel meer dan in Nederland, dat klopt, maar er zit verbetering in. Helaas zien veel mensen niet dat de nationale economie toch echt een stijgende lijn te pakken heeft, omdat ikke ikke ikke netto meer belasting afdraagt dan in een grijs verleden gaan we de boel platleggen, zodat mensen die wél werk hebben hier maar zoveel mogelijk in gehinderd worden. Met die instelling kom je er natuurlijk niet. Hoop van harte dat deze trend ons lekker voorbij waait.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2019 15:48 door afentoe.
Gele hesjes: ik vind dat typisch Frans. Ze krijgen hun zin niet dus gooien ze de hele boel plat, demonstreren en staken er maar op los.
Ergens het niet mee eens? Hup, staken en tolwegen blokkeren. Veel vakbonden en Fransen die daar lid van zijn. Waren onze bonden maar wat standvastiger. Slappe hap !
Dankzij hun loop ik ieder jaar 80 uur “ouwe lullen” dagen mis(afgeschaft), is mijn onregelmatigheidstoeslag minder geworden, is de bijzonder verlof regeling uitgekleed. (Mijn collega moest hemel en aarde bewegen voordat ze naar de begrafenis van haar schoonvader mocht.)

En let op: straks draait de economie weer slechter en is de zorg de eerste die dat voor zijn kiezen krijgt. Gemiddeld lopen we 20 % achter op andere werknemers.
Dan ook nog eens tot 68 jaar en drie maanden werken.

En kan autoweek aub die spam beveiliging eraf halen !,
Na zeven keer eindelijk de goede code ....
afentoe
Soloman

Is het verschil zo groot dan? Als ik de cijfertjes juist interpreteer (laat me het weten als dat niet zo is) scheelt het zoveel niet. Het wettelijk minimumloon voor een fulltimebaan is in Frankrijk per maand acht tientjes minder dan hier, €1498 om €1578 (Salarisweb). Gecorrigeerd met het prijsniveau lijkt, uitgaand van het wettelijk minimum, 'de' Fransman meer koopkracht te hebben dan 'de' Nederlander (Indexmundi). Het Franse sociale vangnet is voor mij wel erg complex, maar wanneer je de bijstand naast de daadwerkelijke koopkracht legt denk ik écht dat het verschil tussen Nederland en Frankrijk niet eens zo achterlijk groot is. Een paar procentjes is het wel, en ik zeg niet dat het sociale vangnet een vetpot is, maar hoe houd je jezelf dan in leven, vind ik te negatief.

De huidige Franse president beloofde tijdens de verkiezingen de arbeidsmarkt te hervormen om de werkloosheid te doen verminderen, en dat lijkt te lukken: ongeveer een jaar terug kwam de werkloosheid voor het eerst sinds 2012 terug onder de 10% (nu.nl). Nog altijd veel meer dan in Nederland, dat klopt, maar er zit verbetering in. Helaas zien veel mensen niet dat de nationale economie toch echt een stijgende lijn te pakken heeft, omdat ikke ikke ikke netto meer belasting afdraagt dan in een grijs verleden gaan we de boel platleggen, zodat mensen die wél werk hebben hier maar zoveel mogelijk in gehinderd worden. Met die instelling kom je er natuurlijk niet. Hoop van harte dat deze trend ons lekker voorbij waait.

Waarom stuurt de Franse regering geen onderhandelaar op de gele hesjes af die dit even uitlegt? Met zo'n legitieme reden kan dat nooit moeilijk zijn.

Het kwartje van Kok is ook ooit "verkocht" als maatregel de begroting sluitend te krijgen. Dat is zo'n goed argument dat wanneer mijn kinderen zouden proberen dat argument te gebruiken om meer zakgeld te krijgen, ze het kunnen vergeten. Dan krijgen ze van mij het advies het uitgavepatroon te herzien.

Maar regeringen leggen niet meer uit waarom er meer geld opgehoest moet worden.
Men roept dat een kleine groep (vaak de meerderheid.... ) meer geld mag ophoesten en een grote groep (de minderheid) mag van een nauwelijks meetbare belastingverlaging genieten. En het stemvee betaalt morrend de extra centen.

Het is tijd dat het stemvee gaat bijhouden welke partij welke besluiten steunt of afkeurt zodat een volgende verkiezing geen darten-voor-beginners of ik-stem-al-jaren-die-uitknijpers wordt.
Hansje56
Was een grapje van Joost, ik vind Albert Verlinde een vreselijke nare nicht !!

Je bent niet de enge, het was lekker dat die man een tijdje van de beeldbuis was.
Ik ben het met jullie eens, ik kan ook weinig sympathie opbrengen voor demonstrerende hesjes die denken dat het legitiem is voor vrachtauto's te springen. Heel erg dat er iemand is overleden, maar dit is volgens mij de vierde dode al, (had ook een waarschuwing moeten zijn) toch wel een beetje het gevolg van de eigen roekeloosheid.
Hansje56
Joost: en de vlag...doet mij goed !
Dat is volgens mij de reactie op de uitlatingen van een SGP'er
Hansje56

Er wordt achter de schermen hard gewerkt om het kleine probleem (de anti-spam) op te lossen. Maar we hebben de anti-spam nodig om het grote probleem (tientallen berichten met spam) tegen te houden.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Ivanov
Hansje56

Er wordt achter de schermen hard gewerkt om het kleine probleem (de anti-spam) op te lossen. Maar we hebben de anti-spam nodig om het grote probleem (tientallen berichten met spam) tegen te houden.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Zoals vanmorgen weer eens te zien is met alle "Jij goei rijbewijs koop?" berichten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close