Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Quote
Joost veelrijder
Nog een verlate Pinksterfoto:


Nooit te laat voor Pinksteren. Fraai, Joost.

mvrgr, m´ns
Bedankt mannen.
Vanavond mocht ik naar een concert, samen met mijn dochter. Ze wilde naar Meisje Djamila, een blogidool die ook nog eens prima kan zingen. En gelukkig mag je gewoon je camera meenemen naar het concert







Quote
Joost
Ik ben nou altijd in de war tussen de HiAce en de HiLux, ik bedoel natuurlijk de HiLux. Terecht dat je dit zegt.

Ik heb er nooit een meter in gereden, maar als ik de televisie moet geloven is de Hilux wel ongeveer dé next level 'kanniestuk' pickup, dus ik geloof je graag. winking smiley

Overigens mooie foto's van dat concert! Ga ik eigenlijk te weinig heen.
Quote
afentoe
Quote
Joost
Ik ben nou altijd in de war tussen de HiAce en de HiLux, ik bedoel natuurlijk de HiLux. Terecht dat je dit zegt.

Ik heb er nooit een meter in gereden, maar als ik de televisie moet geloven is de Hilux wel ongeveer dé next level 'kanniestuk' pickup, dus ik geloof je graag. winking smiley

Overigens mooie foto's van dat concert! Ga ik eigenlijk te weinig heen.

Dank je! Het was 'jammer genoeg' een erg bewegelijk meisje, spijt dat ik de 2.8 70-200 mm niet bij me had. Scheelt drie stops, 1/60 sec wordt /250 sec
Quote
Joost veelrijder
Quote
afentoe
Quote
Joost
Ik ben nou altijd in de war tussen de HiAce en de HiLux, ik bedoel natuurlijk de HiLux. Terecht dat je dit zegt.

Ik heb er nooit een meter in gereden, maar als ik de televisie moet geloven is de Hilux wel ongeveer dé next level 'kanniestuk' pickup, dus ik geloof je graag. winking smiley

Overigens mooie foto's van dat concert! Ga ik eigenlijk te weinig heen.

Dank je! Het was 'jammer genoeg' een erg bewegelijk meisje, spijt dat ik de 2.8 70-200 mm niet bij me had. Scheelt drie stops, 1/60 sec wordt /250 sec

Niks mis met die foto's Joost, zo zie je maar weer dat een goede fotograaf met elk materiaal uit de voeten kan.

Ik heb trouwens ook een standaard 50mm lens erbij gekocht, de EF 50mm f/1.2 USM Alleen helaas nauwelijks tijd om te fotograferen momenteel.sad smiley

Dat is een prachtig lichtsterk lensje! Let erop dat je bij volledig open diafragma weinig scherptediepte hebt, maar daar heb je aan de andere kant ook heel veel lol aan.
Dit is ook leuk, een grote bouwplaats. Bouw van de nieuwe sluis in IJmuiden. Wat een megaproject. Foto's met de telefoon gemaakt, dus niet zo fraai.



Deurtje is 22 meter hoog.....hij moet nog worden afgezonken.


Toch nog even over de foto's van het concert, ik ben het er eigenlijk niet zo mee eens dat je had moeten fotograferen op 1/250 seconden. Dan was weliswaar haar arm ook scherp, maar nu benadrukt de gedeeltelijke onscherpte juist de beweeglijkheid van het meisje.

Dus qua compositie is dit helemaal goed.
Ik snap wat je bedoelt. Alleen vind ik het jammer dat op die foto de rest van haar lichaam ook niet geheel scherp is. Een onscherp armpje is prima, maar het hoofd is ook net niet geheel scherp......Bij de eerste foto is dat wel gelukt, dat was een 'bevroren' moment. Wellicht dat alleen bevroren foto's ook te statisch waren.
Van dat meisje ben ik niet onder de indruk (en dan heb ik het over het onderwerp, niet over de foto, want daar heb ik geen verstand van)
Wel onder de indruk van de bouw van de nieuwe sluis. Fantastisch. !!
Quote
Hansje55
Van dat meisje ben ik niet onder de indruk (en dan heb ik het over het onderwerp.

Ja, dat snap ik.grinning smiley
De dag van gisteren moet ik toch even met jullie delen.
De Volvo ging naar de garage voor de grote beurt, inmiddels ferm over de 120.000 km heen, 4K, maar dat kwam omdat de garage het zo druk heeft. Hij heeft het sinds de vorige beurt goed gedaan, daarover niets dan lof. Geen enkele tussentijds reparatie.
De avond ervoor even netjes gewassen en uitgezogen, dan hoeft de monteur ook niet in mijn vuil te zitten. Aangekomen bij de garage keek ik naar de parkeerplaats van de 'leenvloot', daar staan normaal wat oudere (1 jaar oud, dus alles is relatief) V60 modellen (echt, de mooiste station in het D-segment vind ik, samen met de Mondeo), XC60 modellen (met dat model kan ik écht niet bij klanten aankomen....ik zet hem in het straat ervoor neer uit schaamte voor zoveel uiterlijke poen), maar nu stonden er ook niet-Volvo's.....

De receptionist zei: 'het is een beetje druk, we hebben wat auto's moeten huren, is dat erg?', Nou nee hoor, zei ik. 'Er zit een stuur op, wielen onder, maar het is geen Volvo'. Hij drukte me de sleutel van een Opel Astra station in de handen. Ik zag met mijn kennersoog dat er ook een Toyota Auris naast stond, een reguliere hatchback hybrid. Ik zei direct:' Is de Auris ook beschikbaar? Dat is een automaat'. Ja hoor, hij ghaf me de skleutel met een ietswat verontschuldigende blik. Ik zei maar niet wat ik dacht. Ik heb heerlijk zo'n 200 km rondgetoerd in de Auris. Ik had trouwens nog nooit in dit model gereden.



Wat een verschil met de V40. Op 80 km wegen, in de stad en zeker in de file een fijnere auto. Maar op de snelweg met wat hogere snelheden wint de Volvo het zeker. Die voelt zich pas lekker bij 120+. Ik betrapte me erop dat ik met de Volvo overal waar je 130 mag ook 130 rijd (liefst ietsje meer), maar ik met de Auris op de rechterbaan 115 ook al prima vind. Vreemd dat je rijstijl zo aangepast is aan de auto.
Kwa zitten is het echt vergelijkbaar. OK de stoelen van de Auris zijn van stof en niet van velour, maar ze zitten net zo goed.
De Auris heeft een groot scherm, helaas druktoetsen en geen draaiknop. De Volvo heeft veel knopjes, aan het begin ken je die nog niet, maar als je de auto goed kent werkt dat zeker zo fijn.
In de middag was de Volvo weer klaar. Ze hadden hem nog gewassen zeiden ze. Deden ze voor het eerst....Hmm, was zeker zo gebeurd? Wilde ik nog zeggen.
Dus gisteren was your lucky day. Dus nu nog snel 55 k erbij rijden
Quote
Hansje55
Dus gisteren was your lucky day. Dus nu nog snel 55 k erbij rijden

Ha ha ja inderdaad, mijn grote wens is een C-HR met de 180 pk sterke hybride-motor die hopelijk 1300 kg kan trekken. Dat zou voor mij de ideale auto zijn. Maar goed, daar zal ik jullie niet mee vermoeien, dat is genoegelijk bekend.... ;-)
Grappig was dat de Auris een huurauto was. Er zat een sticker ingeplakt dat er onder het rijden geen gebruik mocht worden gemaakt van een mobiele telefoon (handsfree of niet), in een geval van een ongeluk zou de bestuurder voor alle schade opdraaien.
Ga je toch steeds meer zien, ik heb klanten die b.v. voor grote bedrijven werken en die mogen ook nooit bellen in de auto, handsfree of niet. Ze worden onderweg ter controle opgebeld.
Ik kan mij voorstellen dat het voelt als thuiskomen als je weer even in je eigen merk mag rijden.smiling smiley
Ik heb toch liever de Volvo. smiling smiley

Pa zijn XC40 word in augustus afgeleverd zoals het nu staat.

Ik kijk even aan wat ik na september ga doen....kan zijn dat de Clio nog volstaat. Kan ook zijn dat ik een C30 2.0D ga zoeken. smiling smiley
Quote
Idefiqs
Ik kan mij voorstellen dat het voelt als thuiskomen als je weer even in je eigen merk mag rijden.smiling smiley

Ja dat was het zeker.
Quote
Nico GTR
Ik heb toch liever de Volvo. smiling smiley

Pa zijn XC40 word in augustus afgeleverd zoals het nu staat.

Ik kijk even aan wat ik na september ga doen....kan zijn dat de Clio nog volstaat. Kan ook zijn dat ik een C30 2.0D ga zoeken. smiling smiley

Ik zou dan tweedehands zeker naar de 2.0 kijken en niet naar de 1.6 PSA. Die eerste is een Volvo diesel, van de specialisten hoor ik dat deze motor op de langere termijn beter is.
Quote
Joost veelrijder
Quote
Nico GTR
Ik heb toch liever de Volvo. smiling smiley

Pa zijn XC40 word in augustus afgeleverd zoals het nu staat.

Ik kijk even aan wat ik na september ga doen....kan zijn dat de Clio nog volstaat. Kan ook zijn dat ik een C30 2.0D ga zoeken. smiling smiley

Ik zou dan tweedehands zeker naar de 2.0 kijken en niet naar de 1.6 PSA. Die eerste is een Volvo diesel, van de specialisten hoor ik dat deze motor op de langere termijn beter is.

Mja 1.6 is ook niet desastreus hoor, maar heeft gewoon wat probleempjes die ook in onderdelen niet goedkoop zijn om op te lossen. Verstuivers die gaan lekken enzo. Beetje hetzelfde als de Golf 4 1.9 TDi pompverstuiver.

Het liefste heb ik de 2.0 5 cilinder zoals mijn vader heeft gehad in zijn eerste V60, (D3) maar dat gaat echt niet haalbaar zijn.

Die 2.0 D 4 cilinder zoals ik dan op het oog heb is overigens ook een PSA afgeleid blok. Ook wel te vinden in de Ford S-max, Focus, 307 en dergelijk. Ook de V70 is leverbaar geweest met deze motor.
Quote
Nico GTR
Quote
Joost veelrijder
Quote
Nico GTR
Ik heb toch liever de Volvo. smiling smiley

Pa zijn XC40 word in augustus afgeleverd zoals het nu staat.

Ik kijk even aan wat ik na september ga doen....kan zijn dat de Clio nog volstaat. Kan ook zijn dat ik een C30 2.0D ga zoeken. smiling smiley

Ik zou dan tweedehands zeker naar de 2.0 kijken en niet naar de 1.6 PSA. Die eerste is een Volvo diesel, van de specialisten hoor ik dat deze motor op de langere termijn beter is.

Mja 1.6 is ook niet desastreus hoor, maar heeft gewoon wat probleempjes die ook in onderdelen niet goedkoop zijn om op te lossen. Verstuivers die gaan lekken enzo. Beetje hetzelfde als de Golf 4 1.9 TDi pompverstuiver.

Het liefste heb ik de 2.0 5 cilinder zoals mijn vader heeft gehad in zijn eerste V60, (D3) maar dat gaat echt niet haalbaar zijn.

Die 2.0 D 4 cilinder zoals ik dan op het oog heb is overigens ook een PSA afgeleid blok. Ook wel te vinden in de Ford S-max, Focus, 307 en dergelijk. Ook de V70 is leverbaar geweest met deze motor.

Is dat dezelfde als in de V40 D2 (1 turbo) en D4 (2 turbo's)? Of is dat weer een ander blok?
Dat is het nieuwe blok! Dus nee dat is niet hetzelfde blok. winking smiley Is ook veel nieuwer die heeft pa nu ook in de V60 liggen als D4 en straks als D3 in de XC40.

Moet ook wel. Denk niet dat je die 2.0 PSA unit door de euro 6 krijgt. tongue sticking out smiley
Quote
Nico GTR
Dat is het nieuwe blok! Dus nee dat is niet hetzelfde blok. winking smiley Is ook veel nieuwer die heeft pa nu ook in de V60 liggen als D4 en straks als D3 in de XC40.

Moet ook wel. Denk niet dat je die 2.0 PSA unit door de euro 6 krijgt. tongue sticking out smiley

Ik vind het wel een prettige motor. Hij trekt de caravan ook prima. Volgens de Volvo specialisten is dit een 'echte Volvo-motor'.
Quote
Joost veelrijder
Quote
Nico GTR
Dat is het nieuwe blok! Dus nee dat is niet hetzelfde blok. winking smiley Is ook veel nieuwer die heeft pa nu ook in de V60 liggen als D4 en straks als D3 in de XC40.

Moet ook wel. Denk niet dat je die 2.0 PSA unit door de euro 6 krijgt. tongue sticking out smiley

Ik vind het wel een prettige motor. Hij trekt de caravan ook prima. Volgens de Volvo specialisten is dit een 'echte Volvo-motor'.

Ja vanaf omstreeks 2015 is het een enkele turbo 2 liter D2, dat is een in house ontwikkeld blok.

Maar voor de C30 kijk ik vanaf 2007 naar de 136 pk sterke 2.0 D PSA motor.

Voorbeeldje van een mooi exemplaar.
Ben je de zoon van Meeuw? Die heeft er ook ééntje opgezocht voor zijn kroost. Ik vind het persoonlijk niet zo'n hele aantrekkelijke auto, maar dat zegt wellicht meer over mijn smaak (iemand die een Auris verkiest boven een V40 heeft natuurlijk een ietswat aparte smaak).
Waarom geen hybride trouwens? Weet je zeker dat het goedkoop rijden is en heel blijft.
Quote
Joost
Waarom geen hybride trouwens? Weet je zeker dat het goedkoop rijden is en heel blijft

Is dat een aanname of een feit ? Goedkoper? Sowieso is de aanschaf fiks duurder. Dat moet je er eerst uit halen. Daarnaast vraag ik mij af of je nu echt zoveel bespaart met een hybride.
"Dat het heel blijft" ........is een hybride minder snel kapot dan een conventionele motor? Wat gaat er dan minder snel kapot of blijft langer heel ?
Feit is dat broerlief met een Prius+ 1:20 haalt, een auto vergelijkbaar qua grootte als de Mondeo. Wellicht net wat kleiner.
Maar is de aanschaf dan niet fiks duurder ? En hoe zo blijft het langer heel ?
modellen vergelijken is als met appels en peren. Je kan alleen de hybride vergelijken met een wagen van hetzelfde merk lijkt mij zo. Een Mercedes E is in hybride vorm echt tig duizenden duurder. Dus je besparing is pas na heel veel kilometers.
En voor alle duidelijkheid : ik ben niet tegen hybride, en ook niet tegen het merk Toyota. Ik zoek feiten.
Hans, niet-hybrides hebben tegenwoordig turbomotoren, diesels hebben turbo's met EGR kleppen, auto's worden steeds gecompliceerder. Ik hoorde laatst Joep de keurmeester van AutoWeek en hij zei terecht dat auto's in de jaren 90 een hogere betrouwbaarheid hadden omdat ze al die technieken nog niet hadden en het roestprobleem toen goed onder controle was. Geld voor alle merken!

Voor nu: Met de eerste anderhalve ton gaat het waarschijnlijk wel goed. Of het daarna goed blijft gaan met de huidige motoren? Ik weet het ook niet precies, de ontwikkeling gaat ook verder, merken zullen altijd proberen hun techniek beter te maken, daar ben ik van alle fabrikanten van overtuigd. Maar toch, reparaties zijn duurder omdat de motoren steeds gecompliceerder zijn.
Zelf zou ik (van élk merk) tegenwoordig niet zo snel een dieseltje met 2 ton op de teller kopen (ook niet van Toyota ;-) ). Een dieseltje van de negentiger jaren heeft geen common rail, geen turbo (ook niet zoveel pk's) en kun je van b.v PSA prima aanschaffen (als de auto nog geen roest heeft). Je moet wel wat veren laten, waarschijnlijk geen airco, weinig airbags, ABS, BA, laat staan ESP, geen navigatie, noem alle verwennerijen maar op.

Bij de benzinehybride heb je geen turbo, een benzinemotor die door de elektromotor een luizenleventje heeft gehad en een elektromotor die lang meegaat (weinig slijtagedelen). Ik lees van Priustaxi's die heel veel km maken. Wel is een oudere Prius niet zo'n dynamische auto. Het interieur van een Prius II is wat gedateerd, het plastic is minder mooi, Idefiqs kan je alles vertellen over de mindere stoelen, maar het ding blijft rijden.
Mijn schoonvader heeft een Yaris hybrid, als je hem vergelijkt met een reguliere 1.3 is de auto fors duurder. Daar heb je zeker een punt. Maar vergelijk je hem met een automaat (Toyota heeft in sommige modellen gerobotiseerde handbakken die niet echt prettig zijn) dan is het prijsverschil beperkt.

Al met al een heel verhaal, geen pleidooi om altijd hybrides te rijden ;-), want je moet zeker wennen aan de manier van rijden. Bij andere merken is het rijgedrag wel dynamischer dan de oudere Priussen (die echt op comfort is afgestemd), dat zou dan een keuze kunnen zijn. Ford heeft in de Cmax techniek ingekocht van de Prius. Ook de Mondeo is in een hybride-variant te krijgen, maar ik ken daar de techniek niet van.

Oh ja, vandaag ging mijn storingslampje van de Volvo weer branden.....zal wel weer de lambdasonde zijn die vervuild is.
Nico, wat kun jij erover zeggen? Jij bent toch wel technisch onderlegd?
Quote
Idefiqs
Feit is dat broerlief met een Prius+ 1:20 haalt, een auto vergelijkbaar qua grootte als de Mondeo. Wellicht net wat kleiner.

Het rijgedrag is wel héél verschillend, de Mondeo is zeer dynamisch en je kunt er een lekker potje mee sturen. Moet je met de Prius wagon niet doen....die is echt op comfort afgestemd.
Auto's uit de 90-jaren zijn vrijwel onverwoestbaar. Natuurlijk zijn er wel 'dingetjes' maar 4 ~6 ton moet met een auto uit die tijd echt wel te doen zijn - op een enkele rotte appel na.

Sinds die tijd wordt steeds meer de grens van de techniek opgezocht. Als het maar twee ton heel blijft, als het maar een jaar of tien kan blijven rijden. En het publiek wil schoon, zuinig, geen onderhoud en vooral veel speeltjes.

Fabrikanten maken dat dus ook.
Een Camry uit de 90-er jaren voelt na drie en een halve ton aan voelt als een V70 van vijf jaar met een ton ervaring. Een Mercedes Vito houdt het met twee ton wel voor gezien.

Maar in de 90-er jaren mocht een auto wat verbruiken, hij mocht eens in de tienduizend een beurtje en er zat nog geen rocketsience techniek en complexe nintendo's in.

Ik ken wat mensen met campers. Mensen die oude bedrijfsbusjes ombouwen naar een camper. En dan denk je: een bedrijfswagen, koop er een met bijna 2 ton op de teller van 7 ~ 8 jaar oud. Dan heb ik iets goeds.....

Roest, drijfstangen die buiten willen spelen, rotte versnellingsbakken, rotte remmen...
Dat had een walmende 308D uit 1980 echt niet. Die heeft nu last van roest, die heeft na 1.000.000 km wat olieverbruik.

Niet dat ik terug wil naar de zonsverduistering als zo'n bus langs gereden is, maar wat aandacht voor levensduur zou niet gek zijn.
Maar het is roepen in de woestijn. Nieuwe botsdozen zijn of kleine boodschappenkarren of het zijn zakelijke - who cares na twee ton - ragbakken.
Quote
Joost veelrijder
Ben je de zoon van Meeuw? Die heeft er ook ééntje opgezocht voor zijn kroost. Ik vind het persoonlijk niet zo'n hele aantrekkelijke auto, maar dat zegt wellicht meer over mijn smaak (iemand die een Auris verkiest boven een V40 heeft natuurlijk een ietswat aparte smaak).
Waarom geen hybride trouwens? Weet je zeker dat het goedkoop rijden is en heel blijft.

big smile smiley Niet voor zover ik weet, maar zal pa even vragen of die Meeuw is. winking smiley

Waarom geen hybride? Ze vallen bijna allemaal af omdat het een automaat is, CRZ is ontzettend gaaf, maar te duur. Dus zodoende.

Maar feiten? Nou ja een Prius behoort tot de groep ****goede auto's (excuse my language) meer feit dan kijken hoe het in de praktijk heel blijft kun je niet doen. Daarbij kun je dus absoluut stellen dat de hybride aandrijflijn met de 1.8 100 pk motor van Toyota zeer goed blijkt te functioneren.

Verder is levensduur natuurlijk enorm afhankelijk van je gebruik van de auto, kijk je naar de hedendaagse techniek zie je dat er soms zelfs een 0W40 olie in gaat. Dat is best al behoorlijk dun dus je kunt je voorstellen dat deze zijn smerende eigenschappen al heel vroeg heeft. Door de ontzettend lage tolerantie waarmee we vandaag de dag een motor in elkaar zetten is het olieverbruik ook minimaal. (uitzondering daargelaten)

Dus ja hybride werkt....is het een toevoeging? Dat weet ik niet....diesel staat namelijk op zijn eerste nieuwe doorbreek punt, het feit dat Volvo de diesel aan de kant zet heeft mij ook heel erg verbaasd. Maar goed.....gedane zaken nemen ook een keer.
Door een nieuw injector ontwerp wordt het mogelijk om nog preciezer de hoeveelheid diesel te bepalen die word ingespoten. Deze is ook mooier controleerbaar en verdeelt zich beter door de verbrandingskamer. Met minder diesel behaal je dus een betere verdeling, daarmee een mooiere verbranding en dus haal je meer kilometers uit een liter.
Werkt enkel.....op de snelweg. In de stad? Zuipt het. Maar dat is voor benzine idem dito. Past hybride daartussen? Voor sommige mensen wel zeker weten! Maar er is ook een groep die naar full-EV zou kunnen, en die groep pakt die kans nu niet. En das wel een probleem. Want hoe je het ook wend of keert. Aan gewicht zit een verbruikspenalty en een hybride heeft meer gewicht...merk je dat in de portemonnee? Dan ga je er wat aan doen...maar je merkt het niet, dus doe je er niks aan.

Mensen worden daarin niet geprikkeld.

Maar dat het werkt....absoluut! Een verbrandingsmotor is namelijk niet geschikt om te versnellen. Dat hebben we in 100 jaar innovatie weten te bereiken ja! Maar is die er echt geschikt voor? Nee......op 1 toerental zuinig zijn daar is die goed in. big smile smiley
Dus daarin vangt de elektromotor hem mooi op, en tegen de tijd dat er op een constante snelheid in het juiste toerengebied kan worden gereden neemt de verbrandingsmotor het over.

Qua technisch onderlegd....ben nog niet afgestudeerd maar ik ben wel bijna klaar met mijn studie Automotive Engineering. winking smiley Dus volgens mij....beetje onderlegd. smileys with beer
Rke, niet onverdeeld eens met je punt over busjes. Dit voorjaar reed ik een paar dagen in diverse midsize busjes (van een merk vrijwel synoniem aan "kasteel" winking smiley). Waren uit mijn hoofd van 2010-11 en hadden elk ruim 320.000 op de teller. Tuurlijk merkt men aan bijna alles dat ze niet nieuw meer zijn maar motorisch liepen ze als een zonnetje. Ook bij vorst gewoon in 1 keer starten.
Quote
afentoe
Rke, niet onverdeeld eens met je punt over busjes. Dit voorjaar reed ik een paar dagen in diverse midsize busjes (van een merk vrijwel synoniem aan "kasteel" winking smiley). Waren uit mijn hoofd van 2010-11 en hadden elk ruim 320.000 op de teller. Tuurlijk merkt men aan bijna alles dat ze niet nieuw meer zijn maar motorisch liepen ze als een zonnetje. Ook bij vorst gewoon in 1 keer starten.

Kasteel, Chateau? Renault?

Noem je ook wel even iets he....drinking smiley
Kasteel...


Er zijn inderdaad heel positieve uitschieters. Van de Fiatjes hoor ik bijvoorbeeld goede geluiden, van Renault, Ford en Mercedes hoor ik mindere geluiden.

Maar ik weet relatief weinig van busjes af. Bij toeval hoor ik wat gemopper over enkele modellen en het valt op dat juist de gerenomeerde merken steekjes laten vallen.
Maar nogmaals, ik ben niet zo thuis in die handel.

Misschien betrof het allemaal toevallige fouten, ik hoor de klachten van mensen die campers bouwen van tweedehands busjes.
En dat betekent weinig kilometers en lang stilstaan. Bij motorfietsen is dat ook een probleem, mensen denken soms dat als je weinig km per jaar rijdt, je zoveel jaar met een plons motorolie kan doen.

In mijn beleving kan je na een jaar beter de olie verversen, al zit het er nog maar 1000 km in.
[www.autoscout24.nl]

Ik zou deze zelf nooit zo snel durven te kopen, maar als je verstand van techniek hebt en je kunt zelf sleutelen is het wellicht een ander verhaal. Ik zou dan eerder voor een benzineversie kiezen, bang voor toch wat hogere reparatiekosten, maar dat zou mijn keuze zijn.
Bij de jaren 90 diesels zou ik die angst minder hebben.

Maar aan de andere kant...ik sprak vorige week een jongen die voor 400 euro bij JetCars een dikke BMW kocht. Er brandde allerlei lampjes maar hij heeft er toch een jaar zonder reparaties in kunnen rijden. En dan heb je goedkoop gereden!
Dat weinig kilometers maken zou het ook nog wel eens kunnen zijn, die motoren zijn er m.i. voor gemaakt om regelmatig en lange afstanden te rijden.
Het was overigens een Ford Transit, voor de liefhebber winking smiley (kasteel -> fort).
Benzine zou nu net ook het idee achter een andere auto kopen onderuit halen.

Qua jaren 90 diesel...ik vind het geen prettig idee een diesel te kopen die weinig heeft gereden. Dan zit je toch met allerlei vervuiling in het interne blok. (Iets waar mijn auto ook al last van begon te krijgen).

En zoveel scheelt er niet aan de 2.0, EGR enzo blijft altijd een probleem maar goed.....dat is even schoonmaken. Eruit schrijven en klaar. smiling smiley
Stilstand is achteruitgang.....geld voor iedere auto of motor die je stil zet.

Helaas is onze vorige auto nog steeds niet verkocht, staat al 6.5 maanden stil.
Inmiddels al twee keer in prijs gezakt : op zijn Haags: Voâh wènag

Is echt een koopje ! Net ingereden. !


[www.beijerauto.nl]
Quote
rke
Auto's uit de 90-jaren zijn vrijwel onverwoestbaar. Natuurlijk zijn er wel 'dingetjes' maar 4 ~6 ton moet met een auto uit die tijd echt wel te doen zijn - op een enkele rotte appel na.

Sinds die tijd wordt steeds meer de grens van de techniek opgezocht. Als het maar twee ton heel blijft, als het maar een jaar of tien kan blijven rijden. En het publiek wil schoon, zuinig, geen onderhoud en vooral veel speeltjes.

Fabrikanten maken dat dus ook.
Een Camry uit de 90-er jaren voelt na drie en een halve ton aan voelt als een V70 van vijf jaar met een ton ervaring. Een Mercedes Vito houdt het met twee ton wel voor gezien.

Maar in de 90-er jaren mocht een auto wat verbruiken, hij mocht eens in de tienduizend een beurtje en er zat nog geen rocketsience techniek en complexe nintendo's in.

Ik ken wat mensen met campers. Mensen die oude bedrijfsbusjes ombouwen naar een camper. En dan denk je: een bedrijfswagen, koop er een met bijna 2 ton op de teller van 7 ~ 8 jaar oud. Dan heb ik iets goeds.....

Roest, drijfstangen die buiten willen spelen, rotte versnellingsbakken, rotte remmen...
Dat had een walmende 308D uit 1980 echt niet. Die heeft nu last van roest, die heeft na 1.000.000 km wat olieverbruik.

Niet dat ik terug wil naar de zonsverduistering als zo'n bus langs gereden is, maar wat aandacht voor levensduur zou niet gek zijn.
Maar het is roepen in de woestijn. Nieuwe botsdozen zijn of kleine boodschappenkarren of het zijn zakelijke - who cares na twee ton - ragbakken.

Van 2004-2009 (vijf jaar) een camper gehad, rke.
Persoonlijk heb ik nooit gedacht: Hè ja, een bedrijfswagen, koop er een met bijna 2 ton op de teller van 7 ~ 8 jaar oud. Dan heb ik iets goeds...
Eerder: een bedrijfswagen, koop er een met bijna 2 ton op de teller van 7 ~ 8 jaar oud. Dan heb ik er eentje in het laatste stadium vóór wrak. Dat zijn namelijk vrijwel allemaal zakelijke - who cares na twee ton - ragbakken.
Je kunt mazzel hebben natuurlijk, maar ik zou daar niet op rekenen...

Nu heb ik ook niet zo´n behoefte aan een projectje, ik ga liever op vakantie met zo´n ding.
Heb dus maandenlang - eigenlijk ook een projectje, ja - internet afgespeurd in de winter (anticylisch) naar een mooie fabriekscamper van rond de eeuwwisseling (4,5,6, jaar oud) met minder dan 75.000 km op de teller voor minder dan 30.000 euro. Na een maandje of twee intensief speuren en mailen en bieden en bellen er uiteindelijk eentje gevonden, zo´n witte raaf*. 1999, 56.000 km, 20 mille. Midden in de nacht van Amersfoort naar Kerkrade gereden om zaken te doen. Heb er 5 jaar later, vlak voor we naar CH verhuisden , tien jaar oud, met 80.000 km op de teller, in mei 2009 (cyclisch) nog 18.5 voor gebeurd. Was overigens nog steeds onder de gangbare marktprijs, maar het waren zulke lieve aardige senioren, die luitjes gunde ik hem.

Zó doe je dat, rke cool smiley

mvrgr, m´ns


* witte raven bestaan, rke, echt waar; maar verwacht niet de eerste de beste keer dat je er als aspirant vogelaar gewapend met je kijker op uit trekt direct eentje te spotten. Zo´n raaf vergt geduld, zitvlees, focus, hardnekkigheid, discipline, alertheid, Ausdauer, expertise en een hele lange adem en uiteindelijk, zoals alles in dit leven, ook nog een forse portie mazzel...

zo eentje



Tja, zonder geluk vaart niemand wel smileys with beer



.
En dit is hoe je heel eenvoudig een auto kan jatten, mits er keyless entry op zit...

Dus.....koektrommel kopen ( zie filmpje.)

[youtu.be]
@m'ns

In 2004 gekocht, uit 1999. Prima kar geweest.

Mijn geheel wagenpark (nu nog maar drie) bestaat uit auto's uit die periode. Dat waren toen de uitlopende series: Seicento, Polo, Clio. De E-kadett was een roestbak, de Camry was een tempelier.

Maar afgezien van die zaken heb ik geen klachten over deze auto's.

Toch lijkt het wel dat bedrijfswagens veel meer mankementen hebben dan vroeger. Ik hoor van zelfstandigen en kleine ondernemers niets anders dan gemopper over de vloot van busjes. Dure reparatie links, dure reparatie rechts.
Ik wist niet beter dan dat een bedrijfsbus makkelijk 5 ton kon draaien.

Das war einmal.
Mijn broer had een VW caddy 1.9 tdi. ( zzp-er in elektra en beveiliging)
Niks dan ellende, na ongeveer 150.000 begaf de motor het. Nieuwe motor erin ( buiten garantie dus bij een specialist). Na 40.000 gaf ook die de geest.
Nu een transporter met de TDI moter die uit ervaring weinig ellende geeft.
Quote
Hansje55
Stilstand is achteruitgang.....geld voor iedere auto of motor die je stil zet.

Helaas is onze vorige auto nog steeds niet verkocht, staat al 6.5 maanden stil.
Inmiddels al twee keer in prijs gezakt : op zijn Haags: Voâh wènag

Is echt een koopje ! Net ingereden. !


[www.beijerauto.nl]

Ja, je moet een auto niet te lang stilzetten, ook de banden vinden dat niet fijn. De kleur op de foto's is trouwens wel misleidend, in het echt is de auto een stuk meer oranje.
Quote
Hansje55
Iets voor Joost (zijn vrouw?)

[www.facebook.com]

Dank je Hans, mijn vrouw wil echt geen auto. Van mij zou het zo mogen, maar ze doet het liefst alles op de fiets of ze leent de Volvo.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close