Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
Quote
m'ns (afd. ae&d)
Moeder AutoBild las ik vroeger, Hansje, nog voor de geboorte van dochters AutoWeek, Autoplus, Auto Occhi enzovoorts, regelmatig.
In de jaren tachtig deden ze reeds hoge snelheids verbruikstests. En dat zijn ze blijven doen.

Onderstaande resultaten zijn van 2012:
Modell Normverbrauch Testverbrauch Verbrauch bei 200 kmh
1. VW Golf GTD diesel 5,1 l 6,1 l 13,3 l
2. Opel Astra GTC CDTI 4,8 l 6,2 l 14,2 l
3. VW Golf GTI benzine 7,3 l 8,6 l 16,9 l
4. Opel Astra GTC Turbo 7,2 l 10,0 l 20,6

Grofweg kun je zeggen, dat het verbruik van een hatchback bij 200 kmh ca. 2.5 à 3 maal het "in het boekje" opgegeven verbruik is.

Een recentere test (2017) van 10 zeer verschillende auto´s en auto-typen bij 200 kmh vind je hier (even op de Bildergallerie klikken) .

Samengevat:
M5, Fiat Spider en Q5 TFSI (erstaunlich sparsam) gebruiken ongeveer evenveel benzine bij 200 kmh: dik 17 liter per 100 km
Een 911 een beetje meer: 18.3 liter
De hybride Lexus IS 300h nog iets meer: precies 20 liter (1:5)
De rijdende schuur Dodge Ram (met niet eens helemaal 200, `slechts´ 195 kmh... ) ruim het dubbele: dik 35 liter - 1:3 dus
Zuinigste geteste benzine was de Golf 1.5 TSI met 14.6 liter

Ouwetje buiten mededinging C180 Kompressor van 2008: 16.2 (helemaal niet slecht, de boordcomputer jokt echter 3 liter)

Dit keer slechts 2 diesels getest:
Mercedes V 250 D verbruikt 21.5 liter per 100 km (tja, de luchtweerstand, hè)
Passat 2.0 TDI DSG 12.0 liter (das ist erstaunlich wenig. Auch läuft er bei dieser hohen Geschwindigkeit recht leise)

Fest steht: Tempo 200 ist heute problemlos machbar. Ob es sinnvoll ist, steht auf einem anderen Blatt.


mvrgr, m´ns

Dit is precies het verhaal dat een Prius op het circuit meer verbruikt dan een BMW M3, als je op topsnelheid rijdt dan is het verbruik megahoog.
In 2011 heeft AutoBild ook een serie verbruiksvergelijkingstests onder tweelingbroertjes gedaan. Tegenover een diesel model werd de gelijkwaardige en (in Duitsland) even dure benzineversie gezet.

Das kostet Tempo 180
Audi A1 1.6 TDI vs. 1.4 TFSI
Audi Q5 2.0 TDI vs. 2.0 TFSI
BMW 525d Touring vs. 523i Touring
BMW 740d vs. 740i
Citroën C4 HDi 150 vs. C4 THP 155
Mazda3 1.6 MZ-CD vs. 1.6 MZR
Mercedes E 200 CDI vs. E 200 CGI
Opel Meriva 1.7 CDTI vs. 1.4 ecoflex
Skoda Roomster 1.6 TDI vs. 1.2 TSI
VW Passat Variant 2.0 TDI vs. 1.8 TSI
VW Sharan 2.0 TDI vs. 1.4 TSI

Als je veel rijdt én regelmatig met hogere snelheden onderweg bent, ben je bijna altijd beter bediend met een diesel. Maar de nadelen van diesel - zwaarder, trager, meer herrie, minder handling, meer bandenslijtage, hogere aanschafprijs , hogere verzekeringspremie, duurdere beurten, etc, (en in NL komt daar nog hogere houderschapsbelasting bij (in CH daarentegen duurdere brandstof) ) - wegen voor de testers soms zwaarder dan die paar uitgespaarde dubbeltjes aan brandstof. Verrassende resultaten dus.

mvrgr, m´ns
Als ik iedere dag 180 km/uur rij, heb ik een hele andere kostenpost die beperkend is. Jou zal een behangetje van het CJIB niet zo veel zeggen maar ik kan je garanderen dat het duur is. En, voor zover ik weet is Zwitserland nog een stuk duurder.
Bovendien heb ik de indruk dat het jojo-en met de maximum snelheid in Zwitserland uitgevonden moet zijn, je vindt snelheden tussen de 120 en 80 en alle varianten in een paar kilometer snelweg. Daar zouden ze zich hier in Nederland nog steeds een klein beetje voor schamen.

Ik heb diverse benzine en dieselmotoren gereden, vooral wat nu de oudere varianten zijn. Ongeblazen voorkamerdiesels, direct ingespoten turbodiesel, carburateur motoren, diverse soorten injectiemotoren.

Ik vond de ingeblazen voorkamerdiesels het fijnste rijden. Het knort op de achtergrond als een tevreden kater. En het knort tussen 500 en 5000 rpm bijna slaapverwekkend en het nodigt uit tot rustig, gezapig rijden. Anders rijden lukt ook niet, zelfs een machtig 2 literblok wist er maar 60 paarden uit te persen.
De direct ingespoten turbodiesels voelen aan als een beer van een benzinemotor. 2000 rpm, vol gas en je vreest voor de straatstenen. Maar bij 5500 rpm is het feest over, wanneer een benzinemotor de eindsprint inzet. Toch, door het lage toerental, de stilte in de auto en de enorme kracht heb je snel het gevoel dat het superlangzaam gaat. De bonnenregen uit Leeuwarden dwingt je echter een andere conclusie op.
Ik voel mezelf het meest een automobilist als ik met een carburatie-auto op stap ben. Welk toerental, hoe ver staat de gasklep open, is de motor warm of koud.. Je bent echt een blikken doos met een primitieve oliekachel aan het besturen. Echt autorijden, best lastig in de moderne verkeersdrukte.

Gelukkig is de moderne benzine-injectie veel van die nare eigenschappen kwijt. Ja, die dingen moeten toeren draaien als je vermogen wil, maar ze kunnen dat ook. Jammer dat het ook zo opzwepend is, lekker met 6500 rpm de volle acceleratie te voelen. Het kost wel eens iets extra, zeg maar.
Quote
rke
Als ik iedere dag 180 km/uur rij, heb ik een hele andere kostenpost die beperkend is. Jou zal een behangetje van het CJIB niet zo veel zeggen maar ik kan je garanderen dat het duur is. En, voor zover ik weet is Zwitserland nog een stuk duurder.
Bovendien heb ik de indruk dat het jojo-en met de maximum snelheid in Zwitserland uitgevonden moet zijn, je vindt snelheden tussen de 120 en 80 en alle varianten in een paar kilometer snelweg. Daar zouden ze zich hier in Nederland nog steeds een klein beetje voor schamen.

Je zult het niet geloven, rke, maar Zwitserland is voor lichte snelheidsovertredingen (en parkeerbonnen) juist veel goedkoper dan NL!
Als je echter meer dan 20 kmh te hard rijdt.... is het opeens op een ronduit onbeschofte manier KASSA! + proeftijd van 2 jaar (in geval van recidive binnen 2 jaar onherroepelijk ontzegging van rijbevoegdheid) .
Voor auto´s met buitenlands kenteken gelden andere tarieven, omdat
a) het innen duurder is en we willen toch in geen geval dat de zwitserse belastingbetaler daarop toelegt, wel? ;
b) das Furchten will gelernt sein eye popping smiley (er moet toch iets afschrikwekkends vanuit gaan, niet? ) ;
c) omdat het buitenlanders zijn (en daar houden de Zwitsers niet van, buitenlanders in het algemeen niet en buitenlanders die zich misdragen - al is het maar een klein beetje - in het bijzonder niet.

Jojoen met de max snelheid (bijvoorbeeld door Basel en in de tunnels onder Luzern, is voor de (vooral voor de buitenlandse) automobilist vaak een raadsel, maar voor de wegbeheerder volstrekt duidelijk, en daar gaat het om. De klant is koning geldt alleen in het onderwijs (de ouders hebben het hier ook formeel voor het zeggen) en bij de UBS - en dan nog alleen voor enigszins aanzienlijke vermogens, met een paar ton tel je niet mee. Verder moet je als klant je mond houden, de vakman weet het beter. Altijd. Die heeft daar namelijk voor geleerd en een diploma voor.

Als je hier je huis verbouwt heb je ook drie keer meer bouwpersoneel over de vloer dan in NL: allemaal kleine specialistjes, die het beter lopen te weten, en zich voor geen goud op het deelgebiedje van die andere specialistjes, die het ook beter lopen te weten, zouden wagen. De tarieven van die specialisten doen je de haren te berge rijzen en zouden een Nederlandse medisch-specialist-in-loondienst doen likkebaarden, kwijlen en kwispelstaarten.
Het werk wordt ondertussen gedaan door voormalig Joegoslaven en Albaniers, en een enkele Duitser, dat begrijp je...


De verbruikscijfers hebben betrekken op snel door Duitsland, wat eerder ter sprake kwam. In andere landen houd ik me best een beetje in.
Wellicht vanavond op het SUV topic wat meer over reele verbruikscijfers van SUVs en crossovers.*

mvrgr, m´ns

*want helemaal ongelijk hebben ze niet de criticasters... sad smiley
Vandaag een dagje naar Movie Park Duitsland geweest, Bottrop-Kirchhellen, inderdaad even over de 180 gereden, maar dat is toch knap vermoeiend als er allerlei mensen om je heenrijden waarvan je niet weet wat ze gaan doen. Verbruik van 1 op 20 naar de 1 op 11 of zo.....Dat kan toch echt alleen als je bijna alleen op de snelweg bent en het heeft kwa vermoeidheid en stress een grote prijs. Liever zo'n 140-160, dat is echt heel veel beter rijden.

Het park bestaat nu 22 jaar, we hebben het zo'n 22 jaar geleden ook bezocht en toen vonden we het veel te 'eng Duits', met schlagermuziek, alles in het Duits. Dat is echt heel anders nu. Veel meer op andere landen gericht, bordjes in het Nederlands en Engels, prima muziek in het park, echt heel anders.
Natuurlijk hebben we wat attracties bezocht, zo op je geboortedag moet je toch anderhalve seconde denken dat je dood gaat, in de gravitatiepaal. De Star Trek Ride was echt geweldig, maar het mooist was (dat was toen ook al) de Police Act, met driftende BMW's (waren vroeger Corsa's), motoren, vuur, boeven én mooie meiden. En oude mannetjes die al driftend auto's tot op de milimeter kunnen parkeren.







Quote
Joost veelrijder
Vandaag een dagje naar Movie Park Duitsland geweest, Bottrop-Kirchhellen, inderdaad even over de 180 gereden, maar dat is toch knap vermoeiend als er allerlei mensen om je heenrijden waarvan je niet weet wat ze gaan doen. Verbruik van 1 op 20 naar de 1 op 11 of zo.....Dat kan toch echt alleen als je bijna alleen op de snelweg bent en het heeft kwa vermoeidheid en stress een grote prijs. Liever zo'n 140-160, dat is echt heel veel beter rijden.

Het park bestaat nu 22 jaar, we hebben het zo'n 22 jaar geleden ook bezocht en toen vonden we het veel te 'eng Duits', met schlagermuziek, alles in het Duits. Dat is echt heel anders nu. Veel meer op andere landen gericht, bordjes in het Nederlands en Engels, prima muziek in het park, echt heel anders.
Natuurlijk hebben we wat attracties bezocht, zo op je geboortedag moet je toch anderhalve seconde denken dat je dood gaat, in de gravitatiepaal. De Star Trek Ride was echt geweldig, maar het mooist was (dat was toen ook al) de Police Act, met driftende BMW's (waren vroeger Corsa's), motoren, vuur, boeven én mooie meiden. En oude mannetjes die al driftend auto's tot op de milimeter kunnen parkeren.
]

Proficiat, Joost

mvrgr, m´ns

PSssst, Joost, wat is een gravitatiepaal?


Dank je M'ns,

De High Fall, ik had nog niet eerder in zoiets gezeten, losgelaten worden vanaf 60 meter hoogte (OK er wordt afgeteld vanaf 5...) naar beneden komen en met 90 km/uur in de laatste 8 meter worden afgeremd tot stilstand.....die eerste losse seconde vond ik minder erg dan die erna kwam, je vraagt je toch af of het wel werkt of niet.....Onze oudste van 14 stapte een beetje.......stilletjes uit (mijn dochter van 11 vond het volgens mij prachtig).
Quote
m'ns (afd. ae&d)
Quote
rke
Als ik iedere dag 180 km/uur rij, heb ik een hele andere kostenpost die beperkend is. Jou zal een behangetje van het CJIB niet zo veel zeggen maar ik kan je garanderen dat het duur is. En, voor zover ik weet is Zwitserland nog een stuk duurder.
Bovendien heb ik de indruk dat het jojo-en met de maximum snelheid in Zwitserland uitgevonden moet zijn, je vindt snelheden tussen de 120 en 80 en alle varianten in een paar kilometer snelweg. Daar zouden ze zich hier in Nederland nog steeds een klein beetje voor schamen.

Je zult het niet geloven, rke, maar Zwitserland is voor lichte snelheidsovertredingen (en parkeerbonnen) juist veel goedkoper dan NL!
Als je echter meer dan 20 kmh te hard rijdt.... is het opeens op een ronduit onbeschofte manier KASSA! + proeftijd van 2 jaar (in geval van recidive binnen 2 jaar onherroepelijk ontzegging van rijbevoegdheid) .
Voor auto´s met buitenlands kenteken gelden andere tarieven, omdat
a) het innen duurder is en we willen toch in geen geval dat de zwitserse belastingbetaler daarop toelegt, wel? ;
b) das Furchten will gelernt sein eye popping smiley (er moet toch iets afschrikwekkends vanuit gaan, niet? ) ;
c) omdat het buitenlanders zijn (en daar houden de Zwitsers niet van, buitenlanders in het algemeen niet en buitenlanders die zich misdragen - al is het maar een klein beetje - in het bijzonder niet.

Jojoen met de max snelheid (bijvoorbeeld door Basel en in de tunnels onder Luzern, is voor de (vooral voor de buitenlandse) automobilist vaak een raadsel, maar voor de wegbeheerder volstrekt duidelijk, en daar gaat het om. De klant is koning geldt alleen in het onderwijs (de ouders hebben het hier ook formeel voor het zeggen) en bij de UBS - en dan nog alleen voor enigszins aanzienlijke vermogens, met een paar ton tel je niet mee. Verder moet je als klant je mond houden, de vakman weet het beter. Altijd. Die heeft daar namelijk voor geleerd en een diploma voor.

Als je hier je huis verbouwt heb je ook drie keer meer bouwpersoneel over de vloer dan in NL: allemaal kleine specialistjes, die het beter lopen te weten, en zich voor geen goud op het deelgebiedje van die andere specialistjes, die het ook beter lopen te weten, zouden wagen. De tarieven van die specialisten doen je de haren te berge rijzen en zouden een Nederlandse medisch-specialist-in-loondienst doen likkebaarden, kwijlen en kwispelstaarten.
Het werk wordt ondertussen gedaan door voormalig Joegoslaven en Albaniers, en een enkele Duitser, dat begrijp je...


De verbruikscijfers hebben betrekken op snel door Duitsland, wat eerder ter sprake kwam. In andere landen houd ik me best een beetje in.
Wellicht vanavond op het SUV topic wat meer over reele verbruikscijfers van SUVs en crossovers.*

mvrgr, m´ns

*want helemaal ongelijk hebben ze niet de criticasters... sad smiley

Wij werden eens in 2011 in Lugano bijna van de sokken gereden door een Duitse dame, toen we netjes via de zebra overstaken. Een Zwitserse agent stond er ongeveer 15 meter bij vandaan en hield de dame in kwestie direct aan. Die wees direct naar ons, toen nog een jong gezin met een leuk jong blond meisje van 4 een lieve jonge van 7....ik denk dat de dame een pittige bekeuring tegemoet ging zien.

Omgekeerd reed ik in 2003 eens tijdens een zeer hete augustusmaand vanaf Passau (Toyota museum bezocht) naar hetzelfde Lugano toe. In Zwitserland reed iedereen niet harder dan 90, met de Corolla diesel (72 pk) waar je normaal ingehaald werd door dikke bakken reed ik lekker met 120 door het mooie landschap heen. Totdat ik me besefte dat er iets aan de hand was, inderdaad een snelheidsverlaging vanwege smogvorming.

Oh ja, ik kwam er gelukkig bijtijds achter voordat er een bekeuring kon worden uitgeschreven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2018 07:09 door Joost veelrijder.
Quote
rke
Als ik iedere dag 180 km/uur rij, heb ik een hele andere kostenpost die beperkend is. Jou zal een behangetje van het CJIB niet zo veel zeggen maar ik kan je garanderen dat het duur is. En, voor zover ik weet is Zwitserland nog een stuk duurder.
Bovendien heb ik de indruk dat het jojo-en met de maximum snelheid in Zwitserland uitgevonden moet zijn, je vindt snelheden tussen de 120 en 80 en alle varianten in een paar kilometer snelweg. Daar zouden ze zich hier in Nederland nog steeds een klein beetje voor schamen.

Ik heb diverse benzine en dieselmotoren gereden, vooral wat nu de oudere varianten zijn. Ongeblazen voorkamerdiesels, direct ingespoten turbodiesel, carburateur motoren, diverse soorten injectiemotoren.

Ik vond de ingeblazen voorkamerdiesels het fijnste rijden. Het knort op de achtergrond als een tevreden kater. En het knort tussen 500 en 5000 rpm bijna slaapverwekkend en het nodigt uit tot rustig, gezapig rijden. Anders rijden lukt ook niet, zelfs een machtig 2 literblok wist er maar 60 paarden uit te persen.
De direct ingespoten turbodiesels voelen aan als een beer van een benzinemotor. 2000 rpm, vol gas en je vreest voor de straatstenen. Maar bij 5500 rpm is het feest over, wanneer een benzinemotor de eindsprint inzet. Toch, door het lage toerental, de stilte in de auto en de enorme kracht heb je snel het gevoel dat het superlangzaam gaat. De bonnenregen uit Leeuwarden dwingt je echter een andere conclusie op.
Ik voel mezelf het meest een automobilist als ik met een carburatie-auto op stap ben. Welk toerental, hoe ver staat de gasklep open, is de motor warm of koud.. Je bent echt een blikken doos met een primitieve oliekachel aan het besturen. Echt autorijden, best lastig in de moderne verkeersdrukte.

Gelukkig is de moderne benzine-injectie veel van die nare eigenschappen kwijt. Ja, die dingen moeten toeren draaien als je vermogen wil, maar ze kunnen dat ook. Jammer dat het ook zo opzwepend is, lekker met 6500 rpm de volle acceleratie te voelen. Het kost wel eens iets extra, zeg maar.

De Volvo diesel met een moderne motor is met stip de mooist lopende dieselmotor die ik heb gehad. De hierboven beschreven Corolla 2C (1992) was echt een rammelbak, zeker stationair aan het stoplicht was het een echte tractor. De beide Verso's met dezelfde motor (met en zonder intercooler 116 en 90 pk) liepen al een stuk mooier maar toch was het dieselgeluid altijd aanwezig. Ik heb in mijn caravantijd heel wat Europese diesels gereden (Renault en Qasqai 1.5 dci, Peugeot 1.6 HDi, Opel Insignia 2.0, Octavia 2.0 TDI), ik moet echt zeggen dat deze stuk voor stuk prima reden. Natuurlijk is een benzinemotor nóg verfijnder, smeuiiger, maar als motor (als je de uitstootperikelen even buiten beschouwing laat) prima te doen.
Tja,

Vroeger klonk iedere diesel als een knikkerbak. En de 2014 TDI die ik een tijdje gereden heb, was buiten de auto echt niet stil. Dat ratelde er ook vrolijk op los.

Maar het geluid an sich is niet zo storend. Dan wordt de buurt met vrieskou wat eerder wakker, kunnen ze wat meer tijd besteden aan het ruiten krabben.

Wat prettig was aan die oude voorkamerdiesels was dat loodzware vliegwiel en koppel vanaf extreem lage toerentallen.
Ik heb een keer naast een taxichauffeur gezeten (200 D) die letterlijk de koppeling liet schieten om vervolgens plof-plof-plof op gang te komen. Slecht voor het mechaniekje, natuurlijk, maar de motor liet het toe.
Wat ik vervelend vind van moderne diesels is de turbo. Het is fijn dat het ding de power verdubbelt/verdrievoudigt, maar je blijft een irritant turbogat houden. Gelukkig is het niet meer zo extreem als de eerste turbodiesels: geef gas... even wachten .... en power...

Wat dat betreft zou een diesel-elektrische aandrijving zoals locomotieven die hebben ideaal zijn. Geen bak meer, geen koppeling en koppel en vol vermogen vanaf stilstand. Hang er een flinke accu aan en je kan korte tijd veel meer vermogen aan de wieltjes hebben dan de dieselmotor heeft.
Met de moderne maximum snelheid van 130 km/uur kan je met een 50 pk diesel vooruit terwijl je voor tussensprintjes een 300 pk sterke elektromotor tot je beschikking hebt.

Totdat je die twee ton zware Tobbert gaat verslepen, natuurlijk. Dan kom je niet boven het wettelijke maximum van 90 km/uur uit.
Jammer...
Joost, gefeliciteerd !!

ik heb twee diesels gereden
1) de Seat Cordoba 1.9 tdi met 110 pk/235 NM bij 1950 tpm
2) de Opel Corsa 1.3 cdti met 90 pk/200 NM bij 1950 tpm
Alletwee heerlijke dieselmotoren met voldoende trekkracht, waarbij uiteraard de Seat de meeste. Ook alletwee zuinig.
Uiteraard bij koude start een knikkerbak, maar nooit als vervelend ervaren. De Seat was luidruchtiger dan de Opel. Na lange ritten was de Corsa zelfs stationair heel stil.
Mijn ervaring is dat je met een diesel rustiger gaat rijden, sowieso is er een langere opwarmtjd nodig waardoor je al rustig start.

De Mercedes benzine met turbo heeft 122 pk 200 NM bij 1250 tpm daarom goede trekkracht (0-100 km in 9.3 seconden) en veel koppel

Gisteren in Frankrijk:

Bij de afslag van de tolweg, net voorbij de tolpoortjes controle door de douane. Die lopen met grote geweren en knuppels rond. Of ik Frans spreek ? No ! Permise.....oh rijbewijs...en ook de autopapieren (dat is tegenwoordig een plastic kaartje) wil hij zien. ( en dat op een norse toon en gezichtsuitdrukking)
Loopt een paar keer om de auto heen, vervolgens komt er een mevrouw bij die allerlei gegevens intikt. Neen, we zijn geen criminelen, hebben geen boetes of belastingschuld en worden ook niet gezocht.

We mogen doorrijden. Later bedenken we : ze vroegen niet eens naar ons paspoort.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2018 10:37 door Hansje55.
Quote
Joost veelrijder
Natuurlijk hebben we wat attracties bezocht, zo op je geboortedag moet je toch anderhalve seconde denken dat je dood gaat, in de gravitatiepaal.

Joost, alsnog gefeliciteerd!
Dat is even spannend Hans, van die stoere douanemensen eromheen. Toen wij met de vrienden op vakantie waren in Porlezza, raakten we bevriend met Sandra uit België. Sandra kwam vanaf haar kleutertijd op de camping en kende ook intussen vele Italianen. Ze kende ook de douanemensen aan de grens. Op een dag (zo vertelde ze) kreeg ze een pet en jasje aan en mocht ze auto's aanhouden. Natuurlijk hield ze alleen de Hollandse auto's aan. Die moesten kofferbakken openen, tassen openen, Sandra zei niets en wees ernaar. De Hollanders morrelden en deden wat ze gebood....ik had er graag naast gestaan!

Bedankt voor de felicitaties.

Diesels zijn voor langere stukken, daarom is het b.v. in België en Frankrijk onzin dat er zoveel diesels rondreden door mensen die alleen maar korte stukjes reden. Zonde van de techniek, die diesels worden nooit lekker warm.
Mijn oom heeft sinds enige tijd zijn werk bij ons in de stad. Voorheen moest hij als arts elke dag meer dan 100 km ver rijden. Hij heeft een Corolla Verso D-CAT (ja juist de diesel die je níet moet hebben van Toyota). Nu rijdt deze auto alleen kortere stukjes, dat is jammer. Mijn nichtje had hem een keertje mee op vakantie naar Italië en prompt kreeg ze problemen met een vervuilde EGR klep ergens onderin Duitsland. Dat kom gelukkig door de plaatselijke dealer worden gereinigd, maar het toont aan dat dieseltechnologie kwetsbaar is bij verkeerd gebruik. He verhaal over de BO-Rent busjes die al hun roetfilters illegaal hebben vervangen door stalen buizen bevestigd dit. Misschien maar het topje van de ijsberg, misschien moeten we ook de ambulances, de politiebusjes, de brandweerbusjes eens screenen.
We hebben nog een lange weg te gaan met betrekking tot diesels. Hier in Frankrijk is het merendeel diesel. Omdat er geen extra belasting word geheven ( geen extra BPM en geen wegenbelasting) rijd het merendeel van de Fransen in een diesel. Is goedkoper aan de pomp en over het algemeen zuiniger.
Voordat die overstappen op elektrisch is nog een lange weg al las ik dat Frankrijk in 2024 de benzine en dieselverkoop van nieuw wil verbieden. Er zal nog heel wat water naar zee moeten stromen.
Joost, wij kunnen elkaar kennelijk bijna de hand schudden, scheelt drie dagen winking smiley
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Quote
Hansje55
Joost, gefeliciteerd !!

ik heb twee diesels gereden
1) de Seat Cordoba 1.9 tdi met 110 pk/235 NM bij 1950 tpm
2) de Opel Corsa 1.3 cdti met 90 pk/200 NM bij 1950 tpm
Alletwee heerlijke dieselmotoren met voldoende trekkracht, waarbij uiteraard de Seat de meeste. Ook alletwee zuinig.
Uiteraard bij koude start een knikkerbak, maar nooit als vervelend ervaren. De Seat was luidruchtiger dan de Opel. Na lange ritten was de Corsa zelfs stationair heel stil.
Mijn ervaring is dat je met een diesel rustiger gaat rijden, sowieso is er een langere opwarmtjd nodig waardoor je al rustig start.

De Mercedes benzine met turbo heeft 122 pk 200 NM bij 1250 tpm daarom goede trekkracht (0-100 km in 9.3 seconden) en veel koppel
.


Diesels zonder turbo heb ik weliswaar wel eens gereden, rke, Joost, hansje, maar nooit eentje bezeten. Zó rustig wil ik nou ook weer niet rijden winking smiley
Een kleine 25 jaar geleden op de A4 tdi overgestapt, de doorbraak van de diesel voor jan-en-alleman (technisch gezien was de cdi een grotere doorbraak). Hoewel een handgeschakelde kale A4 sedan met 90 PK in ´95 de lieve som van 25.000 euro kostte, vlogen ze als zoete broodjes de Audi showrooms uit, later ook gevolgd door de showrooms van VW, Seat en Skoda, natuurlijk. Daarna in ´97 een onwaarschijnlijk spaarzame brandweerrode Avant met verslavende 110 PK en 225 Nm (onze eerste auto overigens die soepel 200 liep, nou ja, op de teller dan) en nooit meer terugverlangd naar benzinemotoren. Noch naar een sedan, for that matter. grinning smiley

Tussendoor nog wel een paar benzines gehad, en de 3.5 liter V6 met 265 pk / 340 Nm van de Crosscabrio was natuurlijk allerminst een straf, maar... De dreiliter CDI in de R voelde beduidend soevereiner, evenals - op de Autobahn tenminste - de vijfcilinder diesel (200 PK / 440 Nm) van de Volvo . Eigenlijk is het nu met 380 Nm en 177 paardjes maar behelpen (hoeveel van die pony´s komen er met een electronische CVT ook daadwerkelijk aan de wielen? ) , maar we slaan ons er dapper doorheen. En aangezien de X-trails een paar honderd kilo lichter zijn, merk je er niet veel van. Toch is jouw handgeschakelde Benz waarschijnlijk sneller en zuiniger, hansje. Maar een diesel voelt simpelweg anders. Lekkerder, vind ik.

mvrgr, m´ns



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2018 07:28 door m'ns (afd. ae&d).
Quote
Moons
. Toch is jouw handgeschakelde Benz waarschijnlijk sneller en zuiniger, hansje. Maar een diesel voelt simpelweg anders. Lekkerder, vind ik

Moons, helemaal met je eens dat een diesel lekkerder voelt. En voor the record : de Benz is voorzien van een 7-g tronic automaat. (Met 4 programma's: comfort, individual, eco en sport) en met schakelflippers aan het stuur. ( overbodig, want de automaat doet het beter)
Quote
afentoe
Joost, wij kunnen elkaar kennelijk bijna de hand schudden, scheelt drie dagen winking smiley
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Nou jij dan ook gefeliciteerd! Morgen of vorige week.
Quote
Hansje55
Quote
Moons
. Toch is jouw handgeschakelde Benz waarschijnlijk sneller en zuiniger, hansje. Maar een diesel voelt simpelweg anders. Lekkerder, vind ik

Moons, helemaal met je eens dat een diesel lekkerder voelt. En voor the record : de Benz is voorzien van een 7-g tronic automaat. (Met 4 programma's: comfort, individual, eco en sport) en met schakelflippers aan het stuur. ( overbodig, want de automaat doet het beter)

Sorry, Jarig Hansje, je schreef 0-100 in 9.3 , waardoor ik er van uit ging dat dat dan de handgeschakelde versie moest zijn (vlgs AW-specs doet de 7-G het sneller: 8.7 sec., een paar tienden sneller dan de handbak). Die flippers zijn handig in de bergen - met name bergaf.

Proficiat!

mvrgr, m´ns



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-05-2018 16:03 door m'ns (afd. ae&d).
Jan, van harte gefeliciteerd !!

@Moons: dank voor je felicitatie, maar ik ben pas in oktober jarig. spinning smiley sticking its tongue out
Quote
Hansje55
Jan, van harte gefeliciteerd !!

@Moons: dank voor je felicitatie, maar ik ben pas in oktober jarig. spinning smiley sticking its tongue out

Sorry, Hansje, Jan, weer eens een vliegje in mijn oog... eye rolling smiley
Jan, alsnog van harte!

mvrgr, m´ns
Voor de buitenlandgangers: Vandaag was ik in de Grote Stad, het was er warm en zonnig:









Sodom en Gomorra....

Wij zittten hier klaar voor de eerste halve finale van het Songfestival.
Quote
Hansje55
Sodom en Gomorra....

Wij zittten hier klaar voor de eerste halve finale van het Songfestival.

Jij liever dan ik. grinning smiley Er zijn zaken die graag aan mij voorbij laat gaan...

Hetzelfde geldt voor Amsterdam......
Het songfestival ( de eerste halve finale) was echt bagger, nog nooit zo slecht geweest.
En inderdaad : Amsterdam laat ik aan mij voorbij gaan.
Dag allemaal, daar ben ik weer eens. Het gaat stukken beter met mij/ons, (werk altijd aan jezelf). Dat is even voor kort.
Auto nog even door laten lichten voor de zomervakantie als we er weer op uit gaan trekken met de koffertjes en mandjes in de kofferbak.
Nou, kwam er weer glorieus doorheen. Niets aan de hand, topconditie, alleen het verbindingsstuk van de uitlaat is aan het verouderen. Goed op letten, was de mededeling, maar het kan misschien nog wel tien jaar mee.
Dus dat heeft mijn aandacht. Airco is geserviced (was eigenlijk niet nodig, werd me verteld, maar goed)

en dan kunnen we weer knallen. (Leeftijd 15, kmstand, zo uit het hoofd 215.000)

Geen opmerking over de banden:
Fijn te horen dat het met jullie beter gaat Soloman. !
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns
Quote
Idefiqs
Quote
Hansje55
Sodom en Gomorra....

Wij zittten hier klaar voor de eerste halve finale van het Songfestival.

Jij liever dan ik. grinning smiley Er zijn zaken die graag aan mij voorbij laat gaan...

Hetzelfde geldt voor Amsterdam......

Ik hoorde al een Israëlische kip op de radio.....
Ik ben met een Rotterdamse getrouwd die zegt dat het geld daar wordt verdiend en in Amsterdam wordt uitgegeven, toch vind ik een paar uurtjes in de stad best leuk.

Vandaag was ik dan toch ook in de andere Grote Stad, eerst naar de 2de Maasvlakte (waar ik per abuis foto's op het nudistenstrand maakte, niet dat ik er dagelijks ben, maar ik zie daar nou nooit eens leuke meiden van 20 liggen), daarna in Kralingen.







Solo, fijn om te horen dat het beter met jullie gaat! Als je zolang al bij elkaar bent is er veel om voor te vechten samen!
Quote
Joost
[www.zorgwijzer.nl]

Als ik dit geweten had....rugpijn is zo gek nog niet. ;-)

Tja, illigaal zonder prostitutie vergunning.
Quote
Hansje55
Quote
Joost
[www.zorgwijzer.nl]

Als ik dit geweten had....rugpijn is zo gek nog niet. ;-)

Tja, illegaal zonder prostitutie vergunning.

Waarom? Het is gewoon een vorm van acupunctuur.....dat de Chinese dame in kwestie er nou vieze handen aan overhoudt......
En daarom zijn we allemaal geilneven zoals al eerder benoemd.
Meisjes van 20 op een nudistenstrand en happy endings.
Artikel daarover is trouwensverwarrend, ging om massage met happy end, maar ook accupunctuur word (ten onrechte ) genoemd. Bij accupunctuur is er behalve het aanprikken geen lichamelijk kontakt, wel bij massage. Iemand beroepshalve een happy ending geven klinkt g.e.i.l. maar is gewoon prostitutie. Niks mee mee, laat ieder vooral (laten) doen wat hij wil, maar zonder vergunning is het strafbaar. En dat geld dan voor de behandelaar en de behandelde.....

Het artikel gaat eigenlijk over fraude.....er word een massage gedeclareerd, en de rest blijft onder de steen.

Je kan ook bij storm naakt buiten gaan staan......krijg je vanzelf rukwinden spinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out
En als we dan toch g.e.i.l.e.n.
Dat gozertje uit Tjechie.... lekker kontje .... spinning smiley sticking its tongue out
@soloman (verkeerde nickname, eigenlijk): jullie gaan het dus weer proberen..

Je weet in ieder geval wat de laatste crisis veroorzaakt heeft, flink er aan werken om dat niet meer te laten gebeuren.

Succes..
Allebei.
Quote
m'ns (afd. ae&d)
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns

Zin in een kleine meeting ergens? Wellicht kunnen Joost, Hans en Jan ook, kunnen we even wat face-to-face bijkletsen en wat herinneringen ophalen.

Lijkt mij gezellig.
Quote
Idefiqs

Zin in een kleine meeting ergens? Wellicht kunnen Joost, Hans en Jan ook, kunnen we even wat face-to-face bijkletsen en wat herinneringen ophalen.

Lijkt mij gezellig.


Leuk idee, ben vanaf volgende week wel weer volop aan het werk en daarnaast als leiding mee met de rolstoel4daagse.
Quote
m'ns (afd. ae&d)
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns
Hee M’ns,

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe lang je blijft. Vrouwlief maakt dit weekend haar jaarlijkse gang naar haar familie aan de andere kant van de plas.
Vandaag, Hemelvaartsdag en morgen besteden we helemaal aan elkaar. Zaterdag breng ik haar naar Schiphol. Het zou zaterdagavond kunnen of Zondag nadat ik op moederdag ben geweest, Amersfoort ligt dan nog op de route ook.
In de werkweek die er op volgt kan ik ‘s avonds tijd vrij maken, overdag moet ik werken.

Zeg maar hoeveel boeken je moet hebben. Er ligt hier genoeg, alles nog in het plastic.
Quote
Idefiqs
Quote
m'ns (afd. ae&d)
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns

Zin in een kleine meeting ergens? Wellicht kunnen Joost, Hans en Jan ook, kunnen we even wat face-to-face bijkletsen en wat herinneringen ophalen.

Lijkt mij gezellig.

Prima idee, idefiqs! Waar, wie, wanneeer, hoe?
Quote
Soloman
Quote
m'ns (afd. ae&d)
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns
Hee M’ns,

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe lang je blijft. Vrouwlief maakt dit weekend haar jaarlijkse gang naar haar familie aan de andere kant van de plas.
Vandaag, Hemelvaartsdag en morgen besteden we helemaal aan elkaar. Zaterdag breng ik haar naar Schiphol. Het zou zaterdagavond kunnen of Zondag nadat ik op moederdag ben geweest, Amersfoort ligt dan nog op de route ook.
In de werkweek die er op volgt kan ik ‘s avonds tijd vrij maken, overdag moet ik werken.

Zeg maar hoeveel boeken je moet hebben. Er ligt hier genoeg, alles nog in het plastic.

In de werkweek moet ik ook werken... Ben dus op zijn laatst zondagmiddag weer weg. Zaterdag eind van de middag zou voor mij ideaal zijn.
mvrgr, m´ns
Gaat hier voor mij dan niet worden. Zijn op zijn vroegst zaterdagavond thuis van vakantie .
Quote
Joost veelrijder
Een geslaagde Koningsdag bij ons in de stad


Ben ik de enige die het nogal apart vind de billen van een wildvreemde vrouw te fotograferen en op een forum te zetten?
Quote
m'ns (afd. ae&d)
Quote
Soloman
Quote
m'ns (afd. ae&d)
He, Soloman, goed te horen dat het je beter gaat. Veel beter zelfs, kennelijk.

Ik kom vanavond naar NL (A´foort) , blijf een paar dagen. Kan ik jou van een paar boekjes verlossen?
Mail je me even wanneer dat voor jou het beste uit zou komen?

mvrgr, m´ns
Hee M’ns,

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe lang je blijft. Vrouwlief maakt dit weekend haar jaarlijkse gang naar haar familie aan de andere kant van de plas.
Vandaag, Hemelvaartsdag en morgen besteden we helemaal aan elkaar. Zaterdag breng ik haar naar Schiphol. Het zou zaterdagavond kunnen of Zondag nadat ik op moederdag ben geweest, Amersfoort ligt dan nog op de route ook.
In de werkweek die er op volgt kan ik ‘s avonds tijd vrij maken, overdag moet ik werken.

Zeg maar hoeveel boeken je moet hebben. Er ligt hier genoeg, alles nog in het plastic.

In de werkweek moet ik ook werken... Ben dus op zijn laatst zondagmiddag weer weg. Zaterdag eind van de middag zou voor mij ideaal zijn.
mvrgr, m´ns
Ok, ik moet zaterdagmiddag half zes weer thuis zijn. Het is krap maar niet onmogelijk.
Stuur even met een privebericht je adres door.
In een pak zitten 24 boeken. Er zitten ook losse bij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2018 08:50 door Soloman.
Quote
Twix
Quote
Joost veelrijder
Een geslaagde Koningsdag bij ons in de stad

Ben ik de enige die het nogal apart vind de billen van een wildvreemde vrouw te fotograferen en op een forum te zetten?

Ik zie geen enkele bil op bovenstaande foto, ik zie alleen een oranje rokje. Dat was afgelopen woensdag op het nudistenstrand van de 2de Maasvlakte trouwens wel gelukt, maar die foto's heb ik direct verwijderd.
Uit discretie-oogpunt heb ik bovenstaande foto (die op de openbare weg is gemaakt) gecropt, zodat de persoon niet zichtbaar was.
Quote
Twix
Quote
Joost veelrijder
Een geslaagde Koningsdag bij ons in de stad


Ben ik de enige die het nogal apart vind de billen van een wildvreemde vrouw te fotograferen en op een forum te zetten?

Neen. Als ik de man van die vrouw was en zie dat zo'n foto wordt gemaakt zou ik die vent de camera uit zijn handen slaan. Heel triest dit.
En dan gewoon nog even quoten zodat je er zelf ook van kan genieten?
Quote
m'ns (afd. ae&d)
Prima idee, idefiqs! Waar, wie, wanneeer, hoe?


Quote
m'ns (afd. ae&d)

In de werkweek moet ik ook werken... Ben dus op zijn laatst zondagmiddag weer weg. Zaterdag eind van de middag zou voor mij ideaal zijn.
mvrgr, m´ns

Oef, dat is wel héél kort. Zaterdag ben ik van begin middag tot in de avond beschäftigt helaas....sad smiley

@Billen
Wat een toestand om een paar geanonimiseerde, ingepakte billen.crying smilie
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close