Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

Gepost door hansje36 
@Joost,

De kogel is door de kerk, ik heb vanmiddag de Canon D7 opgehaald. Met een groothoeklens, de Canon 16-32 f2.8 L iii USM.

Eerst ff één en ander instellen, batterijen opladen en eens kijken wat deze configuratie gaat brengen.

Ook een mooie cashbackactie gescoord van CANON voor deze combi.
Bewust voor crop gekozen voor het zoombereik van de supertele, over een tijdje komt er wel een 2e FF body bij. Maar nu nog even niet.smiling smiley
Hans, proost. Ik neem er een met je.

Idefiqs, dank je, komt goed.
Idefiqs
Bewust voor crop gekozen voor het zoombereik van de supertele, over een tijdje komt er wel een 2e FF body bij. Maar nu nog even niet.smiling smiley

Pas op, de politie controleert dit jaar extra vaak in de duinen. Zorg voor goede camouflage bij de naaktstranden.
Boppie
Idefiqs

Pas op, de politie controleert dit jaar extra vaak in de duinen. Zorg voor goede camouflage bij de naaktstranden.

Zeker bejaarden spotten....grinning smiley
Ik heb mij laten vertellen dat het om spottende bejaarden ging.
Joepie, weer twee bevolkingsgroepen voor de SUV! Drie zelfs als je de politie meetelt.

mvrgr, m´ns
Boppie
Ik heb mij laten vertellen dat het om spottende bejaarden ging.

grinning smileysmileys with beer
Nu al insmeren met zonnebrand....had ik al iets over een stralende zon gerapporteerd? Ben benieuwd hoe het in Nederland is....

Hier staan de Warsteiners met een uiterst koel hoofd paraat.
Hier in het zonnige zuiden heel de dag regen voorspeld. Gaat vanavond nog leuk worden, stevige klap onweer op komst.
Wees blij. Weer even in moeten smeren. Gelukkig koelt het pils een beetje af. Je blijft aan de gang zo. Insmeren, pils pakken enz..
Boppie
Wees blij. Weer even in moeten smeren. Gelukkig koelt het pils een beetje af. Je blijft aan de gang zo. Insmeren, pils pakken enz..

Pas op man. Oververmoeidheid ligt op de loer, je gáát maar door.

Maar ineens gaat het licht uit, ik heb het vaker zien gebeuren.
Wij net gearriveerd op de plek van bestemming. Onderweg heel veel regen, denken maar zo :”wat nu valt, valt straks niet “.

Nu eerst eten (mosselen) met een koude bier erbij .
Idefiqs
@Joost,

De kogel is door de kerk, ik heb vanmiddag de Canon D7 opgehaald. Met een groothoeklens, de Canon 16-32 f2.8 L iii USM.

Eerst ff één en ander instellen, batterijen opladen en eens kijken wat deze configuratie gaat brengen.

Prachtige combi! Ga je veel plezier aan beleven! Ik ben blij voor je, veel plezier met uitproberen.
Hansje55
Wij net gearriveerd op de plek van bestemming. Onderweg heel veel regen, denken maar zo :”wat nu valt, valt straks niet “.

Nu eerst eten (mosselen) met een koude bier erbij .

Veel plezier, hoe was het onderweg in de Benz?
Voor de F1 fans zonder Ziggo:

[www.grandprixradio.nl]

Heb je toch het geluid van Olav Mol. Wel even RTL Duitsland synchroniseren (ca 25 seconde op pauze zetten)
Joost

Benz heeft zich prima gedragen, alles pastte in de kofferbak, zelfs ruimte over.(en wij nemen echt altijd van alles mee, behalve etenswaren) Eenmaal warm hoor je de motor alleen bij versnellen. Ook op de cc schakelt hij op of terug bij meer of minder vermogen. Ideaal bij bergen die tot 1200 meter stijgen en veel bochtenwerk. Rijd dus heel comfortabel en ontspannend.

Verbruik na 1261 km gemiddeld 1 op 15.9 .
Onderweg de 10.000 km aangetikt .
Proost. Jij bent over Millau gereden denk ik? Mooie route.
Inderdaad via Clermont Ferrand en Milau , (La Meridienne) prachtige route met mooie brug.

Garmin routeplanner ook heel goed. Ruim voor Parijs (nog voor vliegveld Charles de Gaulle) eraf gehaald en ons weg gewezen via de N106 en A77.
Niks van Parijs gezien, volgens Garmin stond het daar muurvast en 2.5 uur vertraging. Nu erom heen met maar 30 km meer.
m'ns (afd. ae&d)
Joepie, weer twee bevolkingsgroepen voor de SUV! Drie zelfs als je de politie meetelt.

mvrgr, m´ns

Ik moet direct weer denken aan die ene foto van Daisy....
Weer een doelgroep, de 'wij-zijn-er-bijna-nudisten', in een SUV zit het zakie niet zo in elkaar gedrukt

Deze maar dan anders...
Joost veelrijder
Idefiqs
@Joost,

Prachtige combi! Ga je veel plezier aan beleven! Ik ben blij voor je, veel plezier met uitproberen.

Dank je! Eerst het boekje van de D7 lezen, hij is echt veel anders dan de veel eenvoudiger 350..

Helaas heb ik er het weekeinde geen tijd voor gehad.sad smiley
Hansje55

Nette waarden Hans, veel plezier!
Hansje55
Joost

Benz heeft zich prima gedragen, alles pastte in de kofferbak, zelfs ruimte over.(en wij nemen echt altijd van alles mee, behalve etenswaren) Eenmaal warm hoor je de motor alleen bij versnellen. Ook op de cc schakelt hij op of terug bij meer of minder vermogen. Ideaal bij bergen die tot 1200 meter stijgen en veel bochtenwerk. Rijd dus heel comfortabel en ontspannend.

Keurig verbruik, een jaar of 10 geleden was je al blij als je 1 op 13, 1 op 14 haalde met een benzinemotor. Lekker cruisen zo.
Joost veelrijder
Een geslaagde Koningsdag bij ons in de stad

Nieuwe vormen van landschappelijkheid ontdekt, Joost? thumbs up

mvrgr, m´ns
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

mvrgr, m´ns

Ik moet direct weer denken aan die ene foto van Daisy....
Weer een doelgroep, de 'wij-zijn-er-bijna-nudisten', in een SUV zit het zakie niet zo in elkaar gedrukt

Deze maar dan anders...

Sweet memories, Vakantie! , afl 3 van De Enige Echt Onvolprezen MyWeblogContest...

Alleen maar voordelen, zo´n SUV!
Nou ja, bijna alleen maar voordelen: als ik het verbruik van Hansje lees... thumbs up Sinds mijn eerste auto, een Dyane, heb ik nooit ook maar bij benadering 16 kilometer met 1 liter brandstof gereden. En ik ben bang dat dat met de X-trails ook niet gaat lukken. Maar ik geef de hoop niet op: misschien lukt het mijn betere helft spinning smiley sticking its tongue out Misschien...

mvrgr, m´ns

PS de betere helft - vorige week 1700 km op en neer naar midden-Italie gereden - zei bij thuiskomst dat ze d´r Volvo geen moment gemist had; toch een groot compliment voor de X-trail

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 23:25 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder
Een geslaagde Koningsdag bij ons in de stad

Nieuwe vormen van landschappelijkheid ontdekt, Joost? thumbs up

mvrgr, m´ns

Zoals ik al zei, ik wilde de plooien nog even gladstrijken voor de foto........
m'ns (afd. ae&d)

PS de betere helft - vorige week 1700 km op en neer naar midden-Italie gereden - zei bij thuiskomst dat ze d´r Volvo geen moment gemist had; toch een groot compliment voor de X-trail

Mooi compliment voor de X-Trail. Omgeving Umbrië/Toscane geweest?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2018 17:06 door Joost veelrijder.
Dit is grappig, nee geen ramp van een Gronings windmolenpark vastgelegd, het is gewoon een foto in de panorama-stand gemaakt die digitaal aan elkaar is geplakt. Afgelopen donderdag aan het einde van de wereld: Groningen Eemshaven.....

Mijn allereerste auto (Mazda 323 uit 1980) daarmee ben ik in 1983 in Agde geweest , waar ik nu ook ben ( ja noem het saai, maar ik vind het hier prettig).Daarmee haalde ik een verbruik van 1 op 17 ! Nog geen katalysator of andere filters . Na de vakantie was de uitlaat wit, een teken dat de motor goed was schoongebrand.

Mijn allerslechtste verbruik was het jaar daarop met de Toyota Celica naar dezelfde plaats. Die liep op lpg 1 op 7. Gelukkig was de lpg (in Frankrijk GPL genoemd) maar fl 0,22 cent .

Beste verbruik ? : de Opel Corsa diesel met 1 op 20 naar jawel dezelfde plaats .

Snelste auto ?: de Vw Golf GTI die met constant 180 naar Oostenrijk toch nog 1 op 12 liep.
Hansje55
Mijn allereerste auto (Mazda 323 uit 1980) daarmee ben ik in 1983 in Agde geweest , waar ik nu ook ben ( ja noem het saai, maar ik vind het hier prettig).Daarmee haalde ik een verbruik van 1 op 17 ! Nog geen katalysator of andere filters . Na de vakantie was de uitlaat wit, een teken dat de motor goed was schoongebrand.

Mijn allerslechtste verbruik was het jaar daarop met de Toyota Celica naar dezelfde plaats. Die liep op lpg 1 op 7. Gelukkig was de lpg (in Frankrijk GPL genoemd) maar fl 0,22 cent .

Beste verbruik ? : de Opel Corsa diesel met 1 op 20 naar jawel dezelfde plaats .

Snelste auto ?: de Vw Golf GTI die met constant 180 naar Oostenrijk toch nog 1 op 12 liep.

Ha Hans, het is wel logisch dat je Celica 1 op 7 liep. Op LPG loopt elke auto een stuk minder zuinig, ik reed met de Corolla GTSi 1.6 uit 1990 altijd 1 op 9.5, op benzine 1 op 12. Uit 1 liter LPG komt nou eenmaal minder energie, de energetische waarde van propaan/butaan (LPG) is een stuk lager dan bijvoorbeeld benzine of diesel. Omgekeerd is de LPG het laagst geprijsd, dus je verdient het dubbel en dwars terug bij flink wat kilometers. Latere Toyota motoren (na 2000) konden slecht tegen LPG, dat is jammer want het is een fijne en milieuvriendelijke brandstof.

Netjes van de Golf GTI, trouwens, die 1 op 12 zal ongetwijfeld een gemiddelde over de vakantie zijn, lijkt me niet dat deze 1 op 12 loopt bij constant 180. Dat doet alleen een dieseltje als de Corsa met de prettige JTD diesel.
Mijn Kadetts reden op LPG en waren wat minder zuinig dan op benzine inderdaad.
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

Adriatische zijde van de laars. Via een tentoonstelling in Milaan een lang weekend met vriendinnen bij haar zus die in het zuiden van De Marken, provinvie Ascoli Piceno, woont.
Deze zomer gaan we wel weer naar Toscane, ja. Is van hieruit ook niet ver cool smiley

mvrgr, m´ns
De Celica liep op benzine in het gunstigste geval 1 op 9 .
Hansje55

Ik wil niet uitsluiten dat alles een keer mee kan hebben gezeten, Hansje, maar constant 180 lijkt me een goed voorbeeld van zowel tijdverdichting , als de verdichting en vertekening van het geheugen spinning smiley sticking its tongue out Dan zou je Arnhem-Salzburg binnen 5 uur hebben gereden... De meesten van ons doen er al een klein uurtje over om München te ronden...

Welke Autobahnen ik ook kies, ik kan van hier naar NL ongeveer een derde deel van de reis - OK, als alles meezit de helft - gas geven. Voor het overige sukkel ik gewoon met 80 of 100 of 120 - OK, OK, 95, 115, 135 dan - mee met het overige verkeer (richting Ootsenrijk, in Beieren, rijdt dat overige verkeer natuurlijk allemaal een beetje beter door, maar toch)

Ik ben gewend om op verkeerluwe tijdstippen (midden in de nacht) Duitsland te doorkruisen, maar het is mij ook met het zwevende tapijt de R - met voor het gevoel constant 200/210 op de klok - nooit gelukt meer dan 130/135 gemiddeld te rijden door to door tussen Luzern en Amersfoort. De R, een diesel NB, verbruikte dan overigens zo´n 11 liter / 100 km over de hele rit (verbruik bij 180 kmh 15 liter en meer). De nauwelijks minder snelle Outlander diesel kwam daar dicht bij in de buurt - 1:10 voor de rit. De Volvo, die toch ook redelijk gemakkelijk 200 loopt, ging daar nog ruim overheen: 12 à 13 liter per 100 km voor de rit (verbruik bij 180 tussen de 16 en 18 liter diesel per 100 km) .

Nogmaals, Hansje, ik wil niet uitsluiten dat je een keer alle wind in de rug en in de zeilen hebt gehad, maar mijn ervaring is dat alle auto´s, ook diesels, het boven de 150 - 170 voor de plattere - enorm op een zuipen zetten. En dat je dwars door Duitsland voor je gevoel wél, maar in de praktijk niet constant 180 kunt blazen.

mvrgr, m´ns

PSsst, Hansje, ik denk dat je met je huidige Benz een betere kans maakt vol gas naar Oostenrijk 1:12 te halen. Maar voor nu: Geniet van de Cap!

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2018 19:58 door m'ns (afd. ae&d).
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)

Adriatische zijde van de laars. Via een tentoonstelling in Milaan een lang weekend met vriendinnen bij haar zus die in het zuiden van De Marken, provinvie Ascoli Piceno, woont.
Deze zomer gaan we wel weer naar Toscane, ja. Is van hieruit ook niet ver cool smiley

mvrgr, m´ns

Leuk! Wij gaan ook naar Toscane, omgeving Florence. Ook naar het Aostadal en de Bloemenriviéra.
Joost veelrijder
Dit is grappig, nee geen ramp van een Gronings windmolenpark vastgelegd, het is gewoon een foto in de panorama-stand gemaakt die digitaal aan elkaar is geplakt. Afgelopen donderdag aan het einde van de wereld: Groningen Eemshaven.....

Weird... Past wel helemaal bij de eery atmosfeer die daar heerst, jouw impressie.
Paar keer geweest, Eemshaven. Kun je ineens de angst van middeleeuwse matrozen invoelen dat ze als ze te ver gaan dat ze van de wereld afvallen. Ik, stadse student, werd altijd bevangen door acute horror vacui. Je hebt de de grote leegte betreden, waar de gewone natuurkundige wetten niet meer gelden. Alles wankelt, het hele universum plotseling op losse schroeven. Daar sta je dan met al je vermeende zekerheden...

Er gaat niets boven Groningen, luidt de slogan. En inderdaad, ten Noorden van de stad is niets. Ja toch, Eemshaven, maar je weet nooit zeker of je nog in het het voorgeborchte van Het Grote Niets bent, de aars van de wereld, of dat Het Grote Niets al is begonnen. En het houdt er nooit op te waaien en als het toevallig even niet regent, ziet het eruit of er elk moment een bui kan losbarsten en zelfs ´s ochtends alsof de avond alweer is gevallen.

Je kunt van minder een chronische depressie oplopen. Dapper, Joost, dat jij daar bijna vrijwillig heen gaat confused smiley

mvrgr, m´ns
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder

Leuk! Wij gaan ook naar Toscane, omgeving Florence. Ook naar het Aostadal en de Bloemenriviéra.

Aanrader aan de Bloemenriviera: Laigueglia, stadje van niks, maar sfeervol slordig Italiaans, met historie, breed strand en prachtig culinair achterland. Midden in het stadje zelfs een paar krakkemikkige maar schaduwrijke terassencampinkjes van niks tegen de verdukking in steil tegen de heuvels gebouwd. Succes met de caravan! grinning smiley

mvrgr, m´ns
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder

Weird... Past wel helemaal bij de eery atmosfeer die daar heerst, jouw impressie.
Paar keer geweest, Eemshaven. Kun je ineens de angst van middeleeuwse matrozen invoelen dat ze als ze te ver gaan dat ze van de wereld afvallen. Ik, stadse student, werd altijd bevangen door acute horror vacui. Je hebt de de grote leegte betreden, waar de gewone natuurkundige wetten niet meer gelden. Alles wankelt, het hele universum plotseling op losse schroeven. Daar sta je dan met al je vermeende zekerheden...

Er gaat niets boven Groningen, luidt de slogan. En inderdaad, ten Noorden van de stad is niets. Ja toch, Eemshaven, maar je weet nooit zeker of je nog in het het voorgeborchte van Het Grote Niets bent, de aars van de wereld, of dat Het Grote Niets al is begonnen. En het houdt er nooit op te waaien en als het toevallig even niet regent, ziet het eruit of er elk moment een bui kan losbarsten en zelfs ´s ochtends alsof de avond alweer is gevallen.

Je kunt van minder een chronische depressie oplopen. Dapper, Joost, dat jij daar bijna vrijwillig heen gaat confused smiley

mvrgr, m´ns

Och vrijwillig...vrijwillig....het is werk...er staan daar trouwens drie elektriciteitscentrales, een vrij oude (mocht ik eens van binnen zien) en in 2015 is er ook een kolencentrale gebouwd (RWE). Die kostte volgens mij rond de anderhalf miljard euro. Direct na de oplevering door de ingenieurs van Mitsubishi werd ze gevraagd hoe de centrale stilgezet moest worden. De mannen wisten niet wat ze hoorden.....
Inmiddels draait hij wel weer en moet er in de komende jaren een half miljard extra worden geinvesteerd om hem om te bouwen naar het gebruik van biomassa. Dit vanwege het kabinetsbesluit om te stoppen met kolengestookte centrales. Een politiek verkeerd besluit lijkt mij.

Er staat ook een gasgestookte centrale die beperkt wordt gebruikt. Die stookt gas uit Noorwegen. Die stroom wordt weer gebruikt om water in Noorwegen 's nachts naar hogere gebieden te pompen, zodat Noorwegen overdag weer groene stroom kan leveren met waterkracht.....ja het klinkt vrij krom allemaal. En daar laden wij onze Tesla's mee op....

edit quootjes aangepast

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2018 06:54 door Joost veelrijder.
Idefiqs
Mijn Kadetts reden op LPG en waren wat minder zuinig dan op benzine inderdaad.

Mijn oom had ook een Kadett op gas, zo'n ééntje met die enorme kofferbak.
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder
m'ns (afd. ae&d)
Joost veelrijder

Aanrader aan de Bloemenriviera: Laigueglia, stadje van niks, maar sfeervol slordig Italiaans, met historie, breed strand en prachtig culinair achterland. Midden in het stadje zelfs een paar krakkemikkige maar schaduwrijke terassencampinkjes van niks tegen de verdukking in steil tegen de heuvels gebouwd. Succes met de caravan! grinning smiley

mvrgr, m´ns

We zitten daar even bij vandaan in de buurt van Albenga, niet tegen een bergwand aangeplakt en ook even het binnenland in, we staan daar trouwens maar drie nachten, maar dit gebied kende ik nog niet. Ik ben benieuwd....

Van onszelf weet ik dat we na een dag of zeven alweer de kriebels krijgen, dus we hebben weer een interessante rondreis op het oog. En we keren ook het liefst niet terug naar een voorgaande plaats, zoals mij vrouw zegt: 'als ik weet waar de pinautomaat is hoef ik er niet meer naartoe'.
Maar dat moet een ieder zelf weten, ben zelf een aantal keren in Italië geweest aan het meer van Lugano, best mooi, maar er was natuurlijk veel meer te zien van die fraaie land.
Constant 180 is wat teveel gezegd na Moons reactie daarop te hebben gelezen. Laat ik het anders zeggen : waar het kon ( en ik praat over meer dan 25 jaar geleden toen je op de autobahn meer kon dorrijden) heb ik 180 gereden. In mijn beleving (met light Alzheimer) heb ik alleen maar doorgrknald.
Zoals Moons terecht opmerkt kan dat natuurlijk niet.
Joost
nmiddels draait hij wel weer en moet er in de komende jaren een half miljard extra worden geinvesteerd om hem om te bouwen naar het gebruik van biomassa. Dit vanwege het kabinetsbesluit om te stoppen met kolengestookte centrales. Een politiek verkeerd besluit lijkt mij.

Biomassa is toch beter dan kolen ?
Alhoewel biomassa ook niet best is,er verdwijnt veel fijnstof de lucht in.

Een tuinder in Pijnacker had een aanvraag gedaan voor het stoken in zijn kassen van een biomassa centrale. Dat kreng moest dan dag en nacht gestookt worden, braakte weet ik het hoeveel aan fijnstof uit en de vrachtwagens die het kwamen leveren stoten natuurlijk ook van alles uit. Kwam te liggen op de grens van Pijnacker/Zoetermeer, naast twee woonwijken. De wethouder van Zoetermeer en Pijnacker wilden dit voor hun afscheid na de verkiezingen even er snel doordrukken.

Er ontstond zowat een volksopstand. Van artikelen in de krant tot petities en vragen in de gemeenteraden. En dat allemaal voor één kas. Het alternatief is een waterpomp (wat ik nu schrijf is niet omdat ik er verstand van heb, maar gelezen in de krant) die tig kassen en een woonwijk kon voorzien.
De tuinder zeer geschrokken van ale reacties en consequenties heeft zijn aanvraag ingetrokken.
Ha Hans, biomassa is vanuit CO2 oogpunt inderdaad beter dan het verbranden van fossiele brandstoffen. Die biomassa heeft een kortdurende cyclus doorlopen. de CO2 is dus pak hem beet 10 jaar geleden geabsorbeerd toen de boom werd geplant tegenover de miljoenen jaren van aardgas en aardolie.
De fijnstof is een naar bijverschijnsel, ook eigenaren van houtkachels hebben daar mee te maken. Of de buren van die eigenaren dan....Daar zijn volgens mij wel filtersystemen voor.
In het Westlandgebied is men een 4 km meter diepe boring (echt gigantisch diep) aan het verrichten voor het ophalen van aardwarmte. Dat is een prachtige techniek, je moet het systeem aanleggen, maar verder is het alleen de waterpomp die energie kost. Je kunt ook privé aardwarmte halen met warmte/koude systemen die maar 80 meter diep gaan. Ook nog kostbaar maar wel mooi CO2 gunstig.

Joost veelrijder
Ha Hans, biomassa is vanuit CO2 oogpunt inderdaad beter dan het verbranden van fossiele brandstoffen. Die biomassa heeft een kortdurende cyclus doorlopen. de CO2 is dus pak hem beet 10 jaar geleden geabsorbeerd toen de boom werd geplant tegenover de miljoenen jaren van aardgas en aardolie.
De fijnstof is een naar bijverschijnsel, ook eigenaren van houtkachels hebben daar mee te maken. Of de buren van die eigenaren dan....Daar zijn volgens mij wel filtersystemen voor.
In het Westlandgebied is men een 4 km meter diepe boring (echt gigantisch diep) aan het verrichten voor het ophalen van aardwarmte. Dat is een prachtige techniek, je moet het systeem aanleggen, maar verder is het alleen de waterpomp die energie kost. Je kunt ook privé aardwarmte halen met warmte/koude systemen die maar 80 meter diep gaan. Ook nog kostbaar maar wel mooi CO2 gunstig.

Kostbaar, idd. An arm and a leg. Kan eigenlijk niet niet uit voor particulieren. Nog niet als je het omslaat over dertig jaar.
Heb hier de oliestook zeven jaar geleden vervangen door zo´n systeem. Kwamen ze met een dieplader een 20-ton boormachine op rupsbanden voorrijden, formaat tank. Een volle week aan het boren geweest, die jongens, dat horen en zien verging van de vroege morgen to de late avond - Armageddonachtige taferelen - tot ze de gewenste diepte (90m) hadden bereikt. Een paar boorkoppen bij verspeeld: de bodem is hier een beetje harder dan bij jullie.
Je doet het voor je planeet en je nageslacht, maar daarvoor pas je je je referentiekaders van wat duur is en niet stevig aan: het hele systeem incl een paar zonnepanelen kostte meer dan mijn auto.

mvrgr, m´ns
Dat is wel pittig, vaak moeten ze ook nog twee boringen doen, een warme en een koude boring (gesloten systeem). Bij ons zijn dergelijke boringen onder verplicht certificaat en daarom moet ik daar geregeld bijstaan voor de audit (BRL 2100). Een boring tot die diepte is bij ons in 1 dag wel klaar, beetje afhankelijk van de techniek. Met sonisch boren gaat het snel. Pulsen duurt veel langer, maar dat doe je dan weer met een ander doel, b.v. monsters verzamelen ten behoeve van onderzoek naar de bodemsterkte vanwege de aanleg van een brug of iets dergelijks.
En zorg voor genoeg tegendruk, dit is wel een legendarisch filmpje:

[www.youtube.com]
Moeder AutoBild las ik vroeger, Hansje, nog voor de geboorte van dochters AutoWeek, Autoplus, Auto Occhi enzovoorts, regelmatig.
In de jaren tachtig deden ze reeds hoge snelheids verbruikstests. En dat zijn ze blijven doen.

Onderstaande resultaten zijn van 2012:
Modell Normverbrauch Testverbrauch Verbrauch bei 200 kmh
1. VW Golf GTD diesel 5,1 l 6,1 l 13,3 l
2. Opel Astra GTC CDTI 4,8 l 6,2 l 14,2 l
3. VW Golf GTI benzine 7,3 l 8,6 l 16,9 l
4. Opel Astra GTC Turbo 7,2 l 10,0 l 20,6

Grofweg kun je zeggen, dat het verbruik van een hatchback bij 200 kmh ca. 2.5 à 3 maal het "in het boekje" opgegeven verbruik is.

Een recentere test (2017) van 10 zeer verschillende auto´s en auto-typen bij 200 kmh vind je hier (even op de Bildergallerie klikken) .

Samengevat:
M5, Fiat Spider en Q5 TFSI (erstaunlich sparsam) gebruiken ongeveer evenveel benzine bij 200 kmh: dik 17 liter per 100 km
Een 911 een beetje meer: 18.3 liter
De hybride Lexus IS 300h nog iets meer: precies 20 liter (1:5)
De rijdende schuur Dodge Ram (met niet eens helemaal 200, `slechts´ 195 kmh... ) ruim het dubbele: dik 35 liter - 1:3 dus
Zuinigste geteste benzine was de Golf 1.5 TSI met 14.6 liter

Ouwetje buiten mededinging C180 Kompressor van 2008: 16.2 (helemaal niet slecht, de boordcomputer jokt echter 3 liter)

Dit keer slechts 2 diesels getest:
Mercedes V 250 D verbruikt 21.5 liter per 100 km (tja, de luchtweerstand, hè)
Passat 2.0 TDI DSG 12.0 liter (das ist erstaunlich wenig. Auch läuft er bei dieser hohen Geschwindigkeit recht leise)

Fest steht: Tempo 200 ist heute problemlos machbar. Ob es sinnvoll ist, steht auf einem anderen Blatt.

mvrgr, m´ns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-05-2018 21:28 door m'ns (afd. ae&d).
Joost veelrijder
En zorg voor genoeg tegendruk, dit is wel een legendarisch filmpje:

[www.youtube.com]

thumbs up Lekker Hollands. Bijna net zo leuk als The plank.
(boormachientje van niks trouwens, vergeleken met dat Panzer dat onze tuin volledig vernielde lijkt dit wel een handgrasmaaier - nou ja, meer heb je wrschlk niet nodig bij jullie)

mvrgr, m´ns
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close