Een tweetal jaar geleden werd mijn werkritme van altijd bezig - altijd gevraagd worden voor opdrachten ineens onderbroken. Ik was er aan gewend geraakt dat werkgevers mij graag binnen haalden. Mijn uitspraken werden gewaardeerd en er werd nagedacht of er misschien iets bruikbaars zat in mijn voorstellen.
Ik vind zelf dat ik er door enkele werknemers uitgewerkt ben. Ik werd door het management beschuldigd van te weinig communicatie terwijl de collega's eerder het idee hadden dat ik veel te veel communiceerde. Ik denk zelf dat ik niet genoeg met meepraatte maar te veel tegengas gaf.

Ik ben behoorlijk pragmatisch en ik heb een echte Rotterdamse instelling. Als ik iemand zie prutsen (al is het Wim-Lex himself) kan ik het niet nalaten daar een opmerking over te maken. In mijn verdediging: Ik vind het prima als iemand een terechte opmerking over mijn gepruts maakt. Graag zelfs, dat kan ik gebruiken om mijn kennis aan te vullen.
Een korte opdracht tussendoor bij onze zuiderburen had meer weg van een spoedcursus lijmen en slijmen. En ik ben grandioos gezakt voor het examen. Gezakt met vlag en wimpel, ik kon echt niet meer met chefke door een deur. Ja, door een deur richting de ring 'bel voor de eerste ronde', dat was nog wel gelukt....

Maar nu?

Ik ben ouder (bijna 60) en ik heb diploma's uit de tijd van Ben Hur. Diploma's van cursussen die begonnen met uitleggen wat een computer is. Ik heb ook 30 jaar ervaring en ik heb altijd de ontwikkelingen gevolgd. Maar ervaring.... dat telt niet mee.
Anyway, ik stuur een CV op, de recruiter slingert het CV door een scanner en die software vist er kernwoorden uit. Kernwoorden die de scan-software niet in mijn CV kan terugvinden. En daarom vindt de oude garde van recruiters dat ik deskundig ben (zij kennen opleidingen als AMBI nog) maar de jonge garde zegt al snel 'wasda'?
Ik kan beter een cursus kantklossen vermelden, dat wordt tenminste direct door iedereen als bladvulling opzij geschoven.

Ik solliciteer mezelf dus een slag in de rondte. Ik solliciteer op iedere functie waarvan ik denk dat ik die aan kan en daar zijn zelfs heel eenvoudige baantjes bij. Niets ten nadele van eenvoudig werk, maar ik heb op een sollicitatie een keer letterlijk de vraag gekregen: Wat gaat u doen als een andere werkgever u meer dan het dubbele salaris wil geven? Uiteraard kwam op dat moment mijn Rotterdamse eerlijkheid naar boven en ik heb geantwoord dat ik dan een ontslagbrief zou schrijven.
Fout antwoord, maar welke werknemer gaat een verdubbeling van salaris af slaan? Wees toch eerlijk...

Maar nu?

De wetgever heeft een prachtig doolhof van regeltjes gemaakt om ons van sociale zekerheid te voorzien. Daar zit heel veel werk in en ondanks al dat werk zijn er nog steeds zielige gevallen die nog steeds tussen wal en schip vallen. Maar wat heeft dit nog steeds veranderende doolhof voor mij in petto? Moet ik straks 'mijn huis opeten' en geld wat ik als pensioen gereserveerd had opmaken om met hoge vaste lasten ergens in een achterbuurt een flatje te huren? Het grotendeels afbetaalde huis geconverteerd naar een dikke geldverslindende Mercedes en een garagebox huren om met beunpraktijken wat bij te klussen? Zodat ik later nog steeds een keer met de sleurhut naar Winterswijk op vakantie kan? Of ga ik zielig achter een geranium op mijn kinderen wachten en eten bij de voedselbank scoren?

Een van de meest noodzakelijke bezigheden van een mens is dat hij plannen maakt voor de toekomst. Ik ben dus bezig met cursussen om mijn certificatenverzameling aan te vullen. Natuurlijk zoek ik die cursussen uit waarmee ik misschien ooit als zzp-er, zwartwerker of beun de haas iets kan gaan doen. En ondertussen zo veel mogelijk solliciteren, al is het net een loterij.

Ooit heb ik de jackpot, van de staatsloterij of de arbeidsmarkt. Waar de jackpot vandaan komt maakt mij niet uit, ik weet alleen dat ik er erg blij mee zal zijn. Hoewel, de staatsloterij winnen betekent dat ik nog steeds iets moet gaan bedenken om te doen.
Een garagebedrijf beginnen om mooie klassiekers op te knappen, misschien. Klassiekers zoals de Ford Taunus, de BL Mini, de Renault 4 en de Toyota Tercel. Goed leren lassen, de geheimen van oude technieken doorgronden en lekker opknappen zonder winstoogmerk.
Het leest alsof je in de ICT gewerkt hebt. Ik weet dat je dit tegen een Rotterdammert eigenlijk niet kunt opperen, maar nood breekt wet: radicaal, verkoop je bijna afbetaalde Rotterdamse huis (gezien je leeftijd mogelijk in een gunstige tijd gekocht en nu een aanzienlijke overwaarde?) en maak een nieuwe start in het oosten van het land, ik las laatst dat I(C)T daar erg hot topic is waar men in het westen altijd dacht dat dat alleen in het westen bestond. Regio Winterswijk ofzo? winking smiley
@RKE: het leven is voornamelijk (voor veel mensen) verzamelen van levenservaringen en er wat mee doen (onder die ervaringen zitten natuurlijk veel plussen en minnen), ik had het geluk op m'n 57e structureel met pensioen te kunnen en ik heb meteen ja gezegd (door een collega van mij erop attent gemaakt tijdens de zoveelste reorganisatie) . Leeftijd is in heel veel gevallen een struikelblok, behalve aan de tafels van de Raad van Bestuur van welke onderneming dan ook. Jezelf waarderen is niet altijd voldoende, er moet ook waardering van de andere kant komen.
RKE je hebt in ieder geval de tijd mee. Volgens mij liggen er zeker kansen voor mensen met een hobby. Wij hebben 8 jaar in het noordoosten gewoond, je woont daar zeker goedkoper, maar de kansen zijn ook geringer. Misschien geldt dat voor ICT weer minder, omdat je dat ook veelal op afstand kunt doen. Dan pak je beiden voordelen mee. Succes en hopelijk vind je wat.

(je hebt wel lef om zomaar een Toyota te noemen in je bericht...ik durf dat niet meer winking smiley )
Dapper dat je zo open bent, hulde!, mijn jobcoach, wijst me richting de ICT, daar is heel veel werk in te vinden, maar misschien is het anders qua leeftijd, of functie waarschijnlijk.
Nooit je C gehaald rke ? Het transport zit te springen om chauffeurs.
Aiii de verslonsde vrachtwagenchauffeur met een grote mond zo te horen? winking smiley (Nederlanders hebben voor buitenlanders een extreem grote mond, zeker de mensen uit de grote steden)

CV powertime!

Het is niet illegaal en beter wat overdreven en een kans dan strikt en nul op rekest:
AMBI wordt BI
Beheer wordt Devops
Ooit samengewerkt met een jonger persoon: team coach.

En koop dat pak en doe die gympies weg! Je moet het nu van senioriteit hebben.
1) zoek eens in Twente
en wel hierom

2) probeer jezelf te verhuren: werkgever heeft geen werknemer-risico's
V0RQ
Aiii de verslonsde vrachtwagenchauffeur met een grote mond zo te horen? winking smiley (Nederlanders hebben voor buitenlanders een extreem grote mond, zeker de mensen uit de grote steden)

CV powertime!

Het is niet illegaal en beter wat overdreven en een kans dan strikt en nul op rekest:
AMBI wordt BI
Beheer wordt Devops
Ooit samengewerkt met een jonger persoon: team coach.

En koop dat pak en doe die gympies weg! Je moet het nu van senioriteit hebben.

Ik vind het een doodzonde om te liegen in je CV maar de tijd vraagt er inderdaad om. Die gympies en spijkerbroek zijn al jaren de vrije tijds kleding, ik draag bij klanten waar dat zin heeft gewoon madiwodo pakken. Als dat zin heeft zelfs compleet met stropdas, hoewel de zakelijke bolide er niet meer is.

Ik weet dat ik wel eens een te grote mond heb en ik heb moeite met dat te onderdrukken. Maar ik heb jarenlang te horen gekregen dat ik voor mijn mening moet opkomen (assertiviteitstrainingen en dergelijke) en nu moet het voor de grote baas weer van "de baas heeft altijd gelijk". Wij noemden dat een bruine arm halen - en dat was niet positief bedoeld.....

Ik denk dat Nederland na de oorlog zo groot geworden is omdat we samenwerkten. Samenwerken nog voordat het agile heette en cool was. De ondernemer wist ongeveer in welke richting hij de resultaten wilde en de vakman wist ongeveer hoe dat resultaat bereikt moest worden.
Tegenwoordig moet de student vers uit de schoolbanken een meesterwerk neerzetten en mag de senior de verzinsels van de schoolverlater bouwen. En commentaar van de bouwer wordt nauwelijks overwogen, ik heb een keer moeten praten als Brugman om een oplossing die simpeler en veel sneller was dan het bedenksel van de ontwerper er door te krijgen. Of je vraagt waarom een ontwerp op de beschreven manier is opgezet en de ontwerper is spontaan drie weken ziek. Maar je hebt wel vier weken de tijd om dat prachtige ontwerp te maken, conform de beschrijving....

Aan de andere kant heeft speedtouch ook wel gelijk. Ik moet gewoon iets gaan doen wat ik echt leuk vind in plaats van digitaal muntjes schuiven.
Misschien iets als oude auto's en motoren opknappen, fijnmechanisch werk doen, electronica bouwen (ondanks de stroom bruikbare electronica uit China) of gewoon als monteur aan de slag. Ik hecht niet meer het belang aan muntjes wat ik vroeger deed, tegenwoordig denk ik 'genoeg is genoeg'. Vrachtwagenchauffeur is ook nog een optie, staatsecretaris Teeven is tegenwoordig ook chauffeur.
En misschien ben ik binnenkort opa, met twee stiefzonen en twee dochters in de vruchtbare leeftijd is die kans reëel.
Ik ben daarom vooral benieuwd hoe mijn carriere dwars door het grote uitkeringendoolhof zal gaan verlopen - als ik blijvend een uitkering moet gaan genieten.
Klote situatie RKE.

Langer als 2 jaar WW is er toch niet meer?

Kom je nog wel wat jaartjes te kort voor de AOW.

Als je inderdaad C- rijbewijs hebt (dienst?).. wellicht via de UWV coach kijken of je nog kan instromen voor het chauffeursvak. Vakbewaamheid halen, E erbij.
Beetje containers rijden... tijdens het wachten kan je dan zomaar wat IT dingetjes doen.

En 'zeggen waar het op staat'.. dat kán in het transport nog goed hoor. big smile smiley

Edit: Ehm, hoe zit het nu? Slaat 'die kort opdracht tussendoor bij onze zuiderburen' op het avontuur met een witte Clio diesel (mijn auto topic?)??

Of heb je nu gewoon wel een nieuwe job voor de komende maanden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 02:12 door Durashift.
Mij lijkt chauffeur zijn best leuk, het zijn wel lange dagen die je maakt. En als je op de bus rijdt moet je een sterke sluitspier hebben.
Ik zie wel eens Flixibussen rijden die landelijk opereren, van Amsterdam naar Munchen of zo. Lijkt me best leuk. Dat grote rijbewijs en die chauffeursdiploma heb je zo (als zelfs Teeven het kan...)

Ik mag die instelling van rke wel, jammer dat veel werkgevers er anders over denken... sad smiley
Ik dacht dat je weer werk had trouwens, maar niet dus?

Is forummer ZEN nog wel eens online? Die heeft ook zoiets meegemaakt en is als ZZP-er aan de slag gegaan. Gaat niet vanzelf, maar het gaat.
Ik merk dat ik iets te vaag ben gebleven in mijn verhaal.

In augustus 2016 liep mijn laatste langlopende detacheringscontract af. Ik werk voor grotere bedrijven aan bedrijfskritische systemen, dus ik reken zelf altijd met een inwerktijd van enkele maanden. Mijn werkgever was een detacheringsclub en door mijn goede staat van dienst werd het geaccepteerd dat ik een paar maanden moest bankzitten. Je kan jezelf daar misschien iets bij voorstellen; vulklusjes doen en ondertussen zoeken naar een nieuwe opdracht.

Ik had een opdracht gevonden bij een middelgrote bank. Een zogenaamde private bank, bedoeld voor mensen die echt geld bezitten. Maar het systeem van deze bank functioneerde zonder documentatie of testscripts, het testen gebeurde door steekproefgewijs wat te proberen. In Nederland zal de DNB zo'n bank direct op de vingers tikken als op deze manier gewerkt wordt en ik denk dat ik tijdens een wandeling met de baas van chefke kwaad bloed gezet heb door de informeren of dat in Belgie ook zo werkt.
In ieder geval, na drie maanden was het contract voorbij en chefke had bij mijn werkgever zijn gal gespuugd.
Ik had intussen in korte tijd een scheiding achter de rug, gevolgd door het opzeggen van het eerste contract en daarna het opzeggen van het Belgische contract. Het gevolg was dat ik nauwelijks sliep waardoor zelfs simpele opdrachten erg moeilijk werden. Ik kon mezelf maar moeilijk concentreren en zelfs een simpele scrum-cursus (boekje van 40 pagina's over geformaliseerd samenwerken) was te moeilijk voor mij. Op doktersadvies ben ik toen begonnen met een dagboek schrijven.

In de zomer van 2017 vond mijn werkgever het wel mooi geweest en we zijn gaan praten over opzeggen arbeidscontract met wederzijds goedvinden. Gezien mijn functioneren van dat moment kon ik weinig anders dan het hiermee eens zijn en in augustus 2017 mocht ik mezelf als werkzoekende bij het UWV melden. Ik heb daarna meerdere intake gesprekken gehad maar het resultaat is steeds hetzelfde: Ik heb een goed gesprek met de leidinggevende van de afdeling, we nemen afscheid terwijl de leidinggevende mij al min of meer in de planning opneemt maar na een korte tijd krijg ik een smoes te horen dat het niet door kan gaan. Soms is het zelfs als smoes te erg voor woorden, gewoon kleinerend en niet acceptabel.

Eind 2017 zocht een andere werkgever (die van de witte Renault) contact met mij. Of ik voor deze detacheringsclub wilde werken. Deze club wordt gerund door een oudere man (eigenlijk een pensionado) die mijn diploma's en certificaten begrijpt. Hij bood mij een relatief laag salaris maar ik ben werkzoekend dus ik ben niet in de positie om eisen te stellen. Helaas liepen we de afgelopen maand weer tegen dezelfde grappen aan en ik heb in overleg met de manager besloten dat de proeftijd beeindigd kan worden. Het is een relatief klein bedrijf en 'een dure jongen op de bank' kan dit bedrijf niet trekken.

Ik ben nu dus weer werkzoekend. Een CV (zonder leugens) wil ik je per direct opsturen maar ik besef ook wel dat ik misschien iets anders moet gaan doen. Vrachtwagenchauffeur, koerier, buschauffeur of iets als monteur, het maakt mij niet zo veel uit. Ik heb altijd geroepen dat je beter met een tientje gelukkig kan zijn dan voor honderd euro ellende hebben. Ik ben niet bang het chauffeursdiploma te halen (mijn ex en mijn broer hebben allebei het groot rijbewijs gehaald) maar ik zie vooral op tegen het prijskaartje van dat rijbewijs. Dat is 'niet helemaal gratis', zeg maar....
Voorlopig ben ik bezig met Java en object oriented design, dat zijn toch wel de buzzwords van de laatste jaren. Maar men vraagt ook ervaring en daar is geen cursus voor.

Ik heb via LinkedIn contact met ZEN. Hij werkt al enkele jaren bij onze oosterburen en ik begrijp dat hij het daar best naar zijn zin heeft.

P.s. Ik zal het witte Renault Clio topic afsluiten.
Absoluut nu gaan doen wat je leuk vindt. Ik wil wel zeggen dat die detacheringsclubs weinig toegevoegde waarde geven en soms ronduit achterhaald en vastgeroest denken.

Als je bijvoorbeeld goed bent met testscripts en je snel zaken eigen maakt kan je ook op dat gebied eens kijken. Het goed testen van websites en applicaties is ook een vak en ook al heb je geen 100% passende ervaring kan het toch iets zijn waar je de komende jaren nog goed geld mee kan verdienen. Je hoeft er niet voor op je CV te liegen maar als je inschrijft op een vacature voor tester dan is het handig om die functie wat in je geschiedenis naar voren te halen.

Chauffeur worden kan natuurlijk ook, al lijkt me dat geen wereldbaan.
Het initiatief komt uit de koker van de IT-bedrijven TRIMM, Sigmax en BetterBe uit Enschede en de Odin Groep uit Hengelo.

ps 2e weekend van februari emigratiebeurs in Houten (heb nog wel vrijkaarten indien gewenst), in Duitsland is een schreeuwend tekort aan vakmensen, zo staat er bv een delegatie uit Göttingen, hebben een hele map met vacatures.
Ik woon in de regio Dordrecht.

Testen ligt mij minder dan development.
Ik ben te kritisch en te chaotisch, vooral naar de specificaties en ik wil creatief bezig zijn.
Maar ik heb wel vaker getest, een component van het werk als applicatiebeheerder is het testen.
Ik heb de t-map cursus gedaan in een tijd dat ik voor de docent t-map next nog tevergeefs mijn cursusboek opgezocht heb. Hij had alle t-map boekjes behalve degene waar ik cursus uit gehad heb.

Ik zal eens kijken of ik het 2e weekend van februari richting Houten kan gaan.
Geen idee of je nog een auto hebt, maar er is veel vraag naar freelancers (charters) die met eigen auto (spoed) koerierswerk doen. Zendertje in de auto zodat de grote koeriersbedrijven je zien rijden en hier en daar even een bakje doen en je bent wellicht lekker aan de slag. Daarmee ben je baas over je eigen tijd en heb je ook de mogelijkheid om de leuke dingen te gaan doen die je hierboven noemde.

Mocht je zoiets overwegen, stuur even een PB, dan kan ik je wellicht (zit helaas niet in de regio Dordrecht) een beetje "op weg" helpen met wat namen en nummers. Dan kun je in ieder geval de haalbaarheid onderzoeken.

Maar goed, zoals hierboven ook aangegeven, je moet het wel leuk vinden.
Wat betreft een rijbewijs, praat eens met het UWV. Die hebben zo her en der wat potjes.

Theorie kan je zo leren met een paar boekjes, kost normaal al een klein vermogen die lessen.Examens vraag je zelf aan, kost bij elkaar net geen 100 euro. Werkgevers kunnen via SOOB tot 60 procent van de opleiding daar terughalen. Diezelfde werkgevers springen om gemotiveerde krachten.
Als je wil leren lassen, al is het maar om (n-)ooit die Toyota in elkaar te kunnen prutsen, waarom doe je dat dan niet nu?
W212
Geen idee of je nog een auto hebt, maar er is veel vraag naar freelancers (charters) die met eigen auto (spoed) koerierswerk doen. Zendertje in de auto zodat de grote koeriersbedrijven je zien rijden en hier en daar even een bakje doen en je bent wellicht lekker aan de slag. Daarmee ben je baas over je eigen tijd en heb je ook de mogelijkheid om de leuke dingen te gaan doen die je hierboven noemde.

Mocht je zoiets overwegen, stuur even een PB, dan kan ik je wellicht (zit helaas niet in de regio Dordrecht) een beetje "op weg" helpen met wat namen en nummers. Dan kun je in ieder geval de haalbaarheid onderzoeken.

Maar goed, zoals hierboven ook aangegeven, je moet het wel leuk vinden.

ben benieuwd wat je hiermee voor ogen hebt want zo op het eerste gezicht lijkt me dat, zeker vanuit een uitkeringspositie, niet bepaald ideaal.
rke
Ik woon in de regio Dordrecht.

Testen ligt mij minder dan development.
Ik ben te kritisch en te chaotisch, vooral naar de specificaties en ik wil creatief bezig zijn.
Maar ik heb wel vaker getest, een component van het werk als applicatiebeheerder is het testen.
Ik heb de t-map cursus gedaan in een tijd dat ik voor de docent t-map next nog tevergeefs mijn cursusboek opgezocht heb. Hij had alle t-map boekjes behalve degene waar ik cursus uit gehad heb.

Ik zal eens kijken of ik het 2e weekend van februari richting Houten kan gaan.

1) als je naar Houten wil stuur me maar een pm dan mail ik je de toegangskaart(en)
2) iedere week vacatures internationaal (België, Duitsland, Finland en Italië deze keer met ICT functies)
lijst van 31.1
3) neem contact op via UWV met een EURES adviseur, die kan voor je gericht zoeken in het buitenland en gebruikt zijn netwerk (Eures staat ook in Houten)
4) Eures voor > 35: verdere info hier

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 16:09 door FW Ta-183 Huckebein I.
W212
Geen idee of je nog een auto hebt, maar er is veel vraag naar freelancers (charters) die met eigen auto (spoed) koerierswerk doen.
Ik heb wel eens gehoord van mensen die dit werk doen. Het is niet ideaal en ik heb op dit moment nog geen auto beschikbaar. Ik zou eventueel wel met de motor spoedkoerierswerk kunnen doen, maar ik heb geen flauw idee wie ik hiervoor zou moeten benaderen en wat de gangbare tarieven van dit werk zijn. Als werk om de uitkering wat aan te vullen zou het misschien wel handig kunnen zijn.

Boppie
Wat betreft een rijbewijs, praat eens met het UWV. Die hebben zo her en der wat potjes.

Theorie kan je zo leren met een paar boekjes, kost normaal al een klein vermogen die lessen.Examens vraag je zelf aan, kost bij elkaar net geen 100 euro. Werkgevers kunnen via SOOB tot 60 procent van de opleiding daar terughalen. Diezelfde werkgevers springen om gemotiveerde krachten.
Ik heb serieus nagedacht over een baantje als chauffeur. Ik heb mijn ex en broer kunnen helpen met voertuigtechniek en het ADR certificaat. Ik kan de lessen eventueel bekostigen maar ik wil proberen van mijn 30 jaar IT ervaring gebruik maken. Aan de andere kant, als ik werkzoekend blijf, komt vanzelf het moment dat ik moet beslissen wat ik vanaf dat moment ga doen. Vrachtwagenchauffeur zou een goed alternatief kunnen zijn, zelfs internationaal.

R-W
Als je wil leren lassen, al is het maar om (n-)ooit die Toyota in elkaar te kunnen prutsen, waarom doe je dat dan niet nu?
Ik kan een beetje lassen maar juist plaatwerk lassen is erg moeilijk. Ik heb wel veel ervaring met hardsolderen met koper of zilver en met het plaatwerken zelf. Maar ook in het rallyteam waar ik wel eens knutsel zijn de monteurs niet gecharmeerd van hardsolderen terwijl een goede hardsoldeer verbinding niet onder hoeft te doen voor een gelaste verbinding. In ieder geval is het metaal direct naast de las veel minder heet geweest en dat heeft ook zijn voordelen.
Maar ik ben ook in die richting aan het zoeken, er loopt in ieder geval een sollicitatie in die richting.
Heb net zelf de papieren behaald. CE met code 95. Over een paar weken begin ik als chauffeur internationaal. Zal even wennen zijn, mom zelf va uit een kantoorbaan. Ik kon kiezen waar ik aan de gang kon.
rke
Ik zou eventueel wel met de motor spoedkoerierswerk kunnen doen, maar ik heb geen flauw idee wie ik hiervoor zou moeten benaderen en wat de gangbare tarieven van dit werk zijn. Als werk om de uitkering wat aan te vullen zou het misschien wel handig kunnen zijn.

Ik weet dat wel. Mocht je het t.z.t. overwegen, laat maar weten.
^^^ Wil je dat een beetje 'goed' doen.. heb je wel een NIWO vergunning nodig, toch? Kost ook knaken.

Om 'bezig' te zijn zou je ook kunnen proberen om iets te koerieren via een dienstverband en met B-rijbewijs..
Ondanks dat je misschien flexibel bent in werktijden.. de 'boodschappen bezorgers' zoeken toch vooral de jong (student) generatie, is mijn ervaring.

Tja, als ik je verhaal zo lees.. loop je misschien niet eens zo zeer 'vast' op je gebrek aan kennis van de 'nieuwerwetse' ICt.. maar vooral aan het hedendaagse 'werkproces' eromheen.. Misschien is dat werkproces in DLD nog iets meer van de 'oude stempel' en past dat beter bij je?
Alhoewel, vaak lees je (ik) dat het in DLD toch vooral hiërarchisch is en dat lijkt mij dan weer niet zo bij jou te passen.. winking smiley

Info omtrent zij-instroom traject:

[www.stlwerkt.nl]

Inderdaad is het voor dit jaar 65% SOOB subsidie, WG betaalt de resterende 35%. Minimaal 1 jaar in dienst blijven, anders SOOB (deels) terubetalen..

Jij betaald, als kandidaat, dus niks. Beter.. ik had in 2016 nog de 80 / 10 / 10 % regeling.

Maar, wellicht kan jij ook nog wel zij-instromen binnen de logistieke sector? Daar je IT kennis inzetten??

Het bedrijf waarvoor ik vorig jaar reed.. deed de rittenadministratie nog gewoon in een AS400 omgeving..eye popping smiley

[www.stlwerkt.nl]
Durashift
^^^ Wil je dat een beetje 'goed' doen.. heb je wel een NIWO vergunning nodig, toch? Kost ook knaken.

Nee. Met een motor niet. In geval van een (bestel)auto alleen als die meer dan 500 kilo laadvermogen heeft. Maar dat kun je ook terug laten keuren en vervolgens niet meer dan 500 kilo vervoeren.
Bijna 60, altijd gewerkt op basis van technische vakkennis (en minder op basis van je diplomatieke vaardigheden). Gescheiden. 2x kort na elkaar ontslag. Dan is het niet verbazingwekkend dat het niet meer vanzelf gaat: niet het Scrum-boekje lezen en niet een baan vinden.

Om nu vanuit de zijlijn te gaan roepen wat je moet gaan doen, lijkt me niet zo handig. Chauffeur, lasser of koerier worden betekent dat je je ICT-vak vaarwel moet zeggen. Het vak waar je bijna 40 jaar relevante ervaring in hebt en waarmee je dan ook het beste kan verdienen. Tenzij je een hekel hebt aan ICT én tenzij geld geen rol speelt, lijkt me dat niet voor de hand liggend. Verhuizen naar de andere kant van het land of naar het buitenland lijkt me ook niet handig wanneer je je verheugd op familieleven met je (klein)kinderen.

Wanneer je in een levensfase zit dat je echt weer opnieuw moet oriënteren hoe verder te gaan, moet je dat niet in je eentje doen. Je post je verhaal hier neer, dat is al goed. Maar om echt weer een nieuwe start te maken heb je wel wat meer nodig. Zoek bijvoorbeeld een goede werkcoach (dus geen detacheerder!) die je helpt om over je rouw heen te komen (verlies huwelijk en de vastigheden waarop je professioneel leunde), die je helpt dat verhaal goed te kunnen vertellen en die je helpt weer wat 'soepel' in de omgang te worden.

Doe je dat niet, dan blijf je hangen in je situatie. Waar je voorheen nog wel wegkwam met je vakkennis en wat hoekig gedrag, wordt je op latere leeftijd dat minder snel vergeven: zurigheid over je verlies wordt je nu wel aangerekend. Een werkgever ziet dat als een risico: straks hebben we een eigenwijze vent binnen die niet wil meebewegen en ondertussen met z'n zurigheid de sfeer in het team bederft en dat tegen een hoog salaris.

Dus:
- regel privé hulp om je persoonlijk én professioneel verhaal goed op papier en in je hoofd te krijgen (en ja, dat kost geld en tijd)
- breng je financiële situatie goed in beeld (wat heb je minimaal nodig om de door jou gewenste levensstandaard vol te houden?)
- zorg dat je fysiek in vorm bent: op tijd naar bed, matig/geen alcohol en ga bewegen (regelmatig sporten of neem een hond)
- maak geleidelijk een plan om weer aan de bak te komen.

En binnen een straal van 60 minuten rijden rond Dordrecht zitten héél veel voor jou relevante banen. En er zijn heel veel werkgevers/opdrachtgevers die graag werken met iemand met jarenlange werkervaring, zin heeft om zaken aan te pakken en die een realistisch beeld heeft van zichzelf. Succes!
rke

In de zomer van 2017 vond mijn werkgever het wel mooi geweest en we zijn gaan praten over opzeggen arbeidscontract met wederzijds goedvinden. Gezien mijn functioneren van dat moment kon ik weinig anders dan het hiermee eens zijn en in augustus 2017 mocht ik mezelf als werkzoekende bij het UWV melden. Ik heb daarna meerdere intake gesprekken gehad maar het resultaat is steeds hetzelfde: Ik heb een goed gesprek met de leidinggevende van de afdeling, we nemen afscheid terwijl de leidinggevende mij al min of meer in de planning opneemt maar na een korte tijd krijg ik een smoes te horen dat het niet door kan gaan. Soms is het zelfs als smoes te erg voor woorden, gewoon kleinerend en niet acceptabel.

Eind 2017 zocht een andere werkgever (die van de witte Renault) contact met mij. Of ik voor deze detacheringsclub wilde werken. Deze club wordt gerund door een oudere man (eigenlijk een pensionado) die mijn diploma's en certificaten begrijpt. Hij bood mij een relatief laag salaris maar ik ben werkzoekend dus ik ben niet in de positie om eisen te stellen. Helaas liepen we de afgelopen maand weer tegen dezelfde grappen aan en ik heb in overleg met de manager besloten dat de proeftijd beeindigd kan worden. Het is een relatief klein bedrijf en 'een dure jongen op de bank' kan dit bedrijf niet trekken.

Je zal hier op het forum wel redelijk op handen worden gedragen maar als ik bovenstaande zo lees, kan het misschien ook wel aan jou zelf liggen. Op een of andere manier kiezen ze niet voor je na een goed gesprek. Misschien was het gesprek dus niet zo heel goed?
P. Klieder
Op een of andere manier kiezen ze niet voor je na een goed gesprek. Misschien was het gesprek dus niet zo heel goed?

Ook na een heel goed gesprek is er nog iemand met beslissingsmacht boven je gesprekspartner die op je papieren CV oordeelt: "Zó oud al, ben je gek?"
British Racing Green
P. Klieder
Op een of andere manier kiezen ze niet voor je na een goed gesprek. Misschien was het gesprek dus niet zo heel goed?

Ook na een heel goed gesprek is er nog iemand met beslissingsmacht boven je gesprekspartner die op je papieren CV oordeelt: "Zó oud al, ben je gek?"

Is dat dan hoe het gaat? De zogenoemde beslissingsmacht van boven ziet het cv niet alvorens? Daar staat leeftijd ook vermeld. Als leeftijd een issue zou zijn word je op basis van je cv toch al niet uitgenodigd?

En zeker als je via bureaus werkt speelt leeftijd minder. Je bent immers ingehuurd voor een bepaalde tijd om een klus te klaren. Niet om perfect in het team te passen en voor jaren vooruit te kunnen.
@Highland

Dat is een advies waar betrokkene iets mee kan.thumbs up

@rke
Is de "zachte kant" van de ICT, het informatiemanagement geen optie voor je? Wellicht met wat bijscholing lijkt mij dit een haalbare kaart. Of informatieanalist? ICT onderwijs?
P. Klieder
British Racing Green
P. Klieder

Is dat dan hoe het gaat? De zogenoemde beslissingsmacht van boven ziet het cv niet alvorens? Daar staat leeftijd ook vermeld. Als leeftijd een issue zou zijn word je op basis van je cv toch al niet uitgenodigd?

En zeker als je via bureaus werkt speelt leeftijd minder. Je bent immers ingehuurd voor een bepaalde tijd om een klus te klaren. Niet om perfect in het team te passen en voor jaren vooruit te kunnen.
Dit kom je toch in alle branches en op alle vlakken tegen? Je denkt gericht zaken te kunnen doen maar als het er op aan komt moet alles nog overlegd worden met het management (en ben je dus geen steek verder). Overigens zijn dat de tijdsbestedingen die normaliter niet opgaan als 'goed gesprek'. Wellicht heel gezellig en met lekkere koffie, maar zakelijk gezien jammer van de tijd...
@Highland: ik ben inmiddels wel gecertificeerd scrum master, dat boekje heb ik inmiddels doorgeworsteld.

Ik heb counceling overwogen. Er zijn inderdaad goede mensen beschikbaar die dit werk doen en ik verwacht dat een advies over beroepskeuze wel wat op gaat leveren. Maar, je geeft het zelf ook al aan, ik gooi dan ervaring weg en begin opnieuw. In het geval van opnieuw beginnen lijkt mij een beroepskeuze heel handig.

Verder geef jij aan dat ik misschien wat zurig ben. Ik vind de toegevoegde waarde van een vakman dat hij af en toe wijst op andere mogelijkheden. Als jij een huis wil bouwen en de vakman zegt dat het dan nodig is om eerst een fundering aan te leggen, is het niet de zurigheid van de vakman dat hij eerst een dure fundering onder de grond weg wil stoppen maar dan is het de verkeerde zuinigheid van de opdrachtgever dat hij liever gouden deurknoppen heeft dan een fundering.

- regel privé hulp om je persoonlijk én professioneel verhaal goed op papier en in je hoofd te krijgen (en ja, dat kost geld en tijd)
Ik heb mijn cv goed op orde. Persoonlijk gaat het inmiddels ook weer wat beter, mijn nieuwe relatie heeft mij er grotendeels door gesleept.

- breng je financiële situatie goed in beeld (wat heb je minimaal nodig om de door jou gewenste levensstandaard vol te houden?)
Ik heb bij een bank gewerkt. Zoals ik het nu zie, is zelfs een minimum loon voldoende, alles meer is luxe.

- zorg dat je fysiek in vorm bent: op tijd naar bed, matig/geen alcohol en ga bewegen (regelmatig sporten of neem een hond)
Drie keer in de week fitness, een keer per week spinning, zomers als mamil tochtjes fietsen... ik vind dat ik genoeg sport. Ik ben het zonder meer met jou eens dat de doorsnee Nederlander veel te weinig sport, heel veel gezondheidsklachten komen door veel te weinig activiteit.

- maak geleidelijk een plan om weer aan de bak te komen.
Ja, daar ben ik mee bezig. Ik denk voorlopig dat ZZP-en met een zelfgeschreven stukje software nog het meeste kans van slagen heeft, maar de opbrengsten van zo'n baksel zullen de eerste jaren minimaal zijn.
Ik ben nu met Java/MySQL en Cobol/SQLLite. Daarmee moet ik toch wel een aardig stukje software kunnen schrijven.

P. Klieder
Je zal hier op het forum wel redelijk op handen worden gedragen maar als ik bovenstaande zo lees, kan het misschien ook wel aan jou zelf liggen. Op een of andere manier kiezen ze niet voor je na een goed gesprek. Misschien was het gesprek dus niet zo heel goed?
Ik heb wat opdrachten via diverse recruiters bij elkaar gesprokkeld. De indruk dat het een goed gesprek was, was niet alleen mijn indruk, ook de recruiters hadden deze indruk.

Het tv programma Radar heeft onderzoek laten doen naar werkeloze 55-plussers. Het resultaat was dat slechts een bedroevende 3% weer een vast contract weet te scoren, de overige 97% blijft tobben tot het pensioen. Ik hoop nog steeds op die 3%.
Fijn, je openhartige toelichting/reaktie. Sterkte met het zoeken naar een nieuwe uitdagende job.
rke
P. Klieder
Ik heb wat opdrachten via diverse recruiters bij elkaar gesprokkeld. De indruk dat het een goed gesprek was, was niet alleen mijn indruk, ook de recruiters hadden deze indruk.

Het tv programma Radar heeft onderzoek laten doen naar werkeloze 55-plussers. Het resultaat was dat slechts een bedroevende 3% weer een vast contract weet te scoren, de overige 97% blijft tobben tot het pensioen. Ik hoop nog steeds op die 3%.

Dat geloof ik direct. Maar dan vind ik het wel erg "flauw" dat je dan wel uitgenodigd wordt voor een gesprek. In het cv kunnen ze toch al je leeftijd vernemen.
@Rke: je antwoord verschilt in toon behoorlijk van je eerste post. In je eerste post proefde ik die 'zurigheid' (en let wel: van mij mag je. En zeker hier op een forum. Alleen werkt het niet in de zakelijke sfeer.) In je laatste antwoord laat je zien dat je al een paar stappen verder bent. Gelukkig! Probeer met die positieve energie een mooi product op de markt te zetten dat bij jouw kennis en ervaring past. Combineer het met een of twee tijdelijke klussen (de school die ondersteuning zoekt voor het werkend krijgen van haar planningssysteem, de zorginstelling die het maar niet lukt z'n zelfsturende teams een mooi dashboard voor te schotelen, etcetera). Door in de rol te gaan zitten van leverancier kun je je vrijer gedragen dan wanneer je in een hierarchie moet werken. Ik heb al vaker voorbeelden gezien van mensen die in dienstverband botsten met hun leidinggevenden, maar als adviseur prima uit de voeten konden.
Succes!
Okay, ff een zure bom leggen. winking smiley

Highland
(..). Door in de rol te gaan zitten van leverancier kun je je vrijer gedragen dan wanneer je in een hierarchie moet werken. Ik heb al vaker voorbeelden gezien van mensen die in dienstverband botsten met hun leidinggevenden, maar als adviseur prima uit de voeten konden. (..)

RKE heeft zich toch al, in zekere zin, als leverancier gedragen in de laatste jaren? Opdrachten voor het detacheringsbureau uitvoeren.. zelf zoeken.. dat is toch een vorm van leverancierswerk, m.i.

Als RKE daarmee al ondernemingsskills heeft opgebouwd, geeft dat wellicht een voorsprong.

Zorginstellingen, scholen.. hebben allemaal een 'overkoepelend' bestuur erboven staan.. waar veelal de werkelijke beslissingen genomen mogen worden.. terwijl er op uitvoeringsniveau enkele mensen zijn die de 'shit' moeten oplossen (mooi dashboardje regelen) waarbij de hulp van RKE wellicht van pas kan komen.. Zie daar maar eens kort en krachtig tussen te komen.. wordt veel koffie drinken, denk ik..

Als je nu rap begint.. kan je misschien nog voor het schooljaar 2018-2019 meedoen.. al denk ik dat menig begroting al in de stijgers staat..

...tja, en dan schrijf ik dit nog vanuit mijn 'ervaring' om een lean SaaS oplossing in die hoek proberen te slijten..eye rolling smiley
Ik ben actief in een ondernemersoverleg zodat ik straks software kan slijten. De zorg is geen goede partij om software te slijten, Daar wordt lean vertaald moet het mag niets kosten.

Maar er zijn andere takken van sport. Het grote probleem met een nieuw bedrijf is altijd dat je in de opstartfase erg weinig winst draait.

En ik ben niet te beroerd om even een dashbordje of kabelboompje in elkaar te fruttellen. Zeker nu ik er tijd voor heb. spinning smiley sticking its tongue out
Goed om te lezen dat je niet bij de pakken neerzet en ik zou zeker het aanbod van FW Ta-183 Huckebein I aannemen en naar de emigratiebeurs gaan. Succes.
michel1975
Goed om te lezen dat je niet bij de pakken neerzet en ik zou zeker het aanbod van FW Ta-183 Huckebein I aannemen en naar de emigratiebeurs gaan. Succes.

Dat gaan we (dochterlief en ik) zeker doen. Ik begreep al dat de randprovincies van Nederland ook als buitenland gezien worden, dus ik heb zeker interesse.
Volgens mij is het al genoemd in dit topic, maar hier in het oosten des lands is ICT echt booming. Bedrijven staan te springen om goed personeel. Nu is ICT een vrij breed begrip dus ik weet niet of dat voor elke tak van sport geldt, maar het is wel een voorteken. Weet niet of reisafstand vanuit de randstad een obstakel vormt, maar daar kom je ook wel uit lijkt me. Dan is emigreren helemaal niet nodig (al zal het wellicht wel zo voelen). grinning smiley
Het leven kan gek gaan. Zoals meneer pastoor vroeger al zei: van het concert des levens krijgt niemand een program.

Toen ik dit verhaaltje schreef, had ik geen werk, geen auto en een uitkering die nog een beperkt aantal maanden mee kon. De overheid beloofde mij dat ik mijn eigen huis mocht opeten, mijn dochter wil graag een dure studie doen en recruiters wezen mij af op diploma's en certificaten die ik lang geleden gehaald heb.

De afgelopen weken zijn een achtbaan geweest. Van diverse kanten heb ik aanvragen gekregen om te komen werken en ik heb dus meerdere mensen teleur moeten stellen. Raar genoeg komen alle aanvragen uit het buitenland, in Nederland wijzen zelfs overheidsinstellingen mij af met een beleefd briefje met alle vereiste certificaten en diploma's die ik niet zou hebben. Ergens klopt het wel; toen ik die diploma's en certificaten haalde, heette het briefje anders. In het buitenland kijkt men meer naar referenties en ervaring en daarmee kom ik wel in het rijtje 'geschikt'.

Maar wat bereikt men nu met deze certificaten-gekte? Dat je ervaren werknemers zonder certificaat zonder meer aan de kant schuift mag duidelijk zijn. Daardoor wordt de installateur die al jaren airco's installeert maar geen recent STEK certificaat heeft, zonder pardon in het vakje 'ongeschikt' geplaatst. Zelfs als hij een certificaat heeft wat toevallig net even ouder is en zelfs als deze man met speels gemak en conform alle regels tientallen installaties geplaatst heeft. Ervaring telt immers niet, dus dan mag de 'vakman' met het vers geprinte certificaat met de natte inkt het gaan proberen. Door weer dezelfde valkuilen te vinden en weer dezelfde missers te maken als die man met ervaring. Maar een STEK certificaat kan je 'even opnieuw halen'.
Voor anderen, zoals deze gek, is het 'vernieuwen van certificaten' onbegonnen werk. Dat zou voor mij betekenen dat ik met les een van het HBO mag starten om meerdere jaren te zweten op theorie die ik in dertig jaar automatisering nog niet nodig gehad heb. Over een tiental jaar mag ik met pensioen, ik heb bij diverse werkgevers bewezen dat ik het kunstje onderhand wel ken, doe even normaal....

Een heel intelligente man was ooit hoofd van de school waar ik als puber rondgehangen heb. Hij zei (hoofd van de school en docent elektriciteitsleer): je zit hier niet op school om de nieuwste technieken te leren, je zit hier op school om aan te tonen dat je zo intelligent bent dat je de oude techniek begrijpt.

Een paar reply's terug maakte iemand een opmerking over de gezondheidszorg. Ik ben van mening dat men in Nederland de minder betaalde werknemers in de zorg beter een acceptgiro kan sturen dan een loonstrook, maar de balans schijnt in praktijk nog steeds naar de loonstrook uit te slaan. Buitenlandse zorginstellingen zien hier in Nederland zeer goed opgeleide verpleegkundigen die slecht betaald moeten werken op een ouderwetse en financieel uitgewrongen manier. Als verpleegkundige kan je daarom kiezen in welk land buiten Nederland je wil werken, zoek een mooi land uit en kijk vooral naar de strand of wintersport mogelijkheden.

Maar een mens zou willen dat deze opleidingsmanie in de zorg leidt tot hele goede zorg in Nederland.

Echter, wie met de zorg te maken heeft, ziet dat Nederland qua zorg het derdewereld land geworden is. Niet zo raar, iedereen krijgt les in de ouderwetse technieken en de ervaren mensen die de ontwikkeling van deze technieken ooit meegemaakt hebben, werken inmiddels niet meer in de zorg of werken in het buitenland met hun verouderde diploma's. En in Nederland mogen de artsen in een lean ziekenhuis werken met een overwerkte verpleegkundige die alle theorie kent maar geen tijd heeft.

En inderdaad, lean betekent mager ; schraal ; karig ; pover ; berooid ; schragen ; steunen ; stutten ; ondersteunen ; sprietig ; dun ; luchtig ; mager ; arm in de zin van 'arm afgesteld' ; arm ; afgeslankt.....
Zo wil je de zorg toch graag zien?

Zoals altijd komt het terug op dezelfde oude vraag: welk doel stel je jezelf (of de organisatie)....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close