# contest nummer 1 of 109... Tegenslag

Gepost door rke 
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
Precies dat bedoelde ik, in het echt heel anders.

Duidelijk, het ligt aan de ander.

Het zal stil worden in de contest.
Maar om je vraag te beantwoorden; De Toyota retoriek, verder gaand dan de liefhebber en het bashen van jou onwelgevallige merken.
Oud zeer komt dan toch weer gemakkelijk boven en dat is oprecht jammer.
Je hebt gelijk Joost, dat wil je toch horen?

Einde discussie van mijn kant. Suc6 met de contest op jouw voorwaarden.thumbs up
Waarom moet er nu gekibbeld worden?

Zeg dan gewoon dat je nooit een Volkswagen zou kopen, roep waarom en laat het er bij. Haal er cijfers en rapporten bij en probeer de ander op een nette manier te overtuigen maar bedenk dat mensen zich soms niet willen laten overtuigen.

Ik zal nooit een BMW kopen want iedereen die ik ken die een BMW heeft is een lawaaipapegaai.
En dat gezegd hebbende, behalve mijn buurman, mijn neefje, ik zelf en enkele vage kennissen. Eerlijk gezegd ken ik alleen de arrogante receptionist van de lokale BMW dealer en enkele van mijn vorige managers die dit vooroordeel enigszins bevestigen.

Ik bestelde in 2002 een extreem slecht product. Nu, in 2018, ben ik van plan van datzelfde merk met de schaarkrik in de grill particulier een auto te kopen die in 2003 gebouwd is. Masochistisch? Oh ja, een Masochisti zou ik ook wel willen hebben. Ook hierover heb ik mijn mening bijgesteld terwijl ik dat in 2002 echt niet voor mogelijk had gehouden.

Naar mijn idee is bloggen het schrijven van een verhaal om anderen jouw mening te vertellen. En die mening kan heel erg gekleurd zijn, politiek of gewoon incorrect of zelfs volledig anders dan wat de doorsnee mens denkt. Maar bloggen houdt in dat je die mening op schrijft.

Bijvoorbeeld dat de geconverteerde plofauto als elektrisch voertuig niet de oplossing is om de natuur de kans te geven zich te herstellen.
Iedereen wil nu eenmaal graag met die lompe klomp ijzer rijden en dus grijpt men de strohalm van de auto met accu. En dus is jouw mening een ongewenste mening.

En nu gaan we deze tegenslag overwinnen met mooie verhalen.
Die schaarkrik in de grille voldoet hier perfect hoor rke thumbs up
Goedemorgen allen, op het punt naar het werk te gaan.
In ieder geval is het hier niet stilletjes, discussie volop. Meer dan 35 berichten tussen naar bed gaan en opstaan.

Ik ga werken en het allemaal laten bezinken.

Fijne dag allen !!
Goedemorgen allen,
ik maak mijn excuses over het gezeur van de lijstjes, wat mij betreft maken een een overzichtelijk kort nieuw overzicht.
Hallo allemaal,

Laten we inderdaad een nieuwe start maken met de lijstjes en naar het idee van Twix ieder jaar een bloggerstroffee van het jaar uitreiken. Wie veel meedoet , maakt dan ook meer kans, zodat we hopelijk ook contesten krijgen waar meerderen aan mee doen.
Praktisch betekent dat de vorige contest ( een nieuwe start) dan ook de start van het lijstje word. RKE dus momenteel op één, etcetera. Daarnaast een lijstje met totaalpunten.

Van mij mijn excuus voor het feit dat ik er gisteren met gestrekt been in ging, dat had tactvoller gekund.
Tegenslag, leuk onderwerp... Ik sprak gisteren met een vriend van me over een gestrand restauratieproject, dus ik heb wel een ideetje...

Leuk dat er weer nieuwe wedstrijden zijn!
Ben blij dat ik zo toch nog een bijdrage heb kunnen leveren.
Ben ook weer terug. Ik zie dat de goede sfeer is wedergekeerd. thumbs up

Het idee van Twix lijkt me goed. In januari beginnen met schrijven en met de feestdagen in december de uitrijking van de cup. Winterstopje inlassen, want met de feestdagen zitten de meesten met hun gedachten ergens anders en dan half januari de boel weer aanzwengelen.

De all-time-lijsten kunnen natuurlijk wel blijven, maar dan op de achtergrond. Die kun je dan aan het eind van het jaar bijwerken.
Vergelijk het met de voetbalcompetities.

Je zou aan het einde van het jaar ook nog prijzen kunnen geven aan bijvoorbeeld: De beste debutant, de beste echt-gebeurd-schrijver, de beste bla bla, de meest productieve (Ivanov?)
Ha ha, Joost, ik heb toch gelijk gekregen!!!
Ik hoorde vandaag op de radio dat de verkoop van hybride auto's volledig is ingestort. Ik heb altijd al gezegd dat dat nooit de toekomst zou worden en dat het een rotoplossing was. Wat ben ik blij dat ik nooit een hybride Camry heb gekocht. Aan de straatstenen niet kwijt te raken.
De auto's die het nu goed doen zijn de volledige elektrische. Ook daar heb ik een kanttekening bij, want ergens zal die stroom moeten worden opgewekt, met de nodige rommel in de lucht.
Hybride is mijn inziens een tussenoplossing. Omdat de subsidie (BPM en MRB ) op hybride verdwenen zijn per 01-01-18, is de markt ingestort. Want mensen kopen toch de auto die het beste bij hun portemonnee past. Daarnaast: hoever kom je op hybride ? De straat uit en bij verhogen snelheid spring de verbrandingsmotor bij.
Ik geloof dat de Prius in de verbruiksmonitor niet véel verder komt dan 1 op 17. ( of je moet met 90 achter een vrachtwagen gaan sukkelen, maar een enkeling die dat doet. )
Elektrisch is voorlopig de toekomst, al komen veel auto's niet verder can 300 km in gunstige omstandigheden. Alleen de Tesla( a ongeveer 144.000) kan rond de 500 rijden.sta je toch nog steeds bij een oplaadpunt als je ver weg gaat op vakantie bijvoorbeeld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2018 16:21 door hansje36.
Toch klopt het beiden niet wat jullie zeggen.

Soloman, zoals ik al vaker zei, er zijn twee soorten hybrides. Plug in hybrides (Mitsubishi Outlander, Volvo V60, Opel Amera) en niet plug in hybrides (Toyota Prius, Toyota Auris, Toyota Yaris hybrid, Honda Civic hybrid en Volkswagen Jetta hybrid).
Beiden werden gesubsidieerd. Alleen bij die tweede groep was dat echt terecht, want die zijn altijd zuiniger waarbij de Toyota's voorop[ lopn vanwege hun Atkinsonmotor. Die is op zuinigheid gemaakt, Volkswagen gebruikt een turbomotor die minder makkelijk zuinig te maken is.
Die eerste groep KAN zuinig zijn, maar dan moet de berijder wel stekkeren. Doen ze dat niet, dan is het een reguliere benzine of dieselauto met een iets hoger verbruik vanwege het hogere gewicht. Toyota heeft nooit geloofd in stekker (plug in) hybrides, ze hebben voor de markt wel een plugin Prius verkocht.
Nu komt het: vanwege de subsidie werden deze auto's massaal geleased. Voor de niet stekker auto's prima (heb zelf ook de Prius wagon gehad), want deze zijn altijd zuiniger dan reguliere auto's , even zuinig als diesels en stoten veel minder troep uit. Voor de stekker hybrides een ander verhaal, want sommigen stekkerden nooit. En streken wel de premie's op. De Volvo V60 is zelfs een tijdje met 0% bijtelling gevoerd (op papier < 50 gram CO2 uitstoot bij 100 km). Compleet belachelijk en daarom werd dit afgeschaft. Terecht voor deze groep, maar de NIET plug ins, de niet stekkers werden de dupe.

Toyota verkoopt nog altijd vrij veel hybrides, vanwege de fijne automaat, vanwege het zuinige karakter. De helft van alle Yarissen is een 1.5 hybrid. Een groot deel van de Aurissen is ook een hybride. Alleen is de financiële prikkel voor de leaserijder weg, dus verkoopt deze gewoon minder.

Hybride is zeker een tussenoplossing, maar Hans je vergeet een paar zaken. Als je remt laadt je bij. Die gratis energie maakt het een zuinigere auto, zeker in stadgebruik. De Atkinsonmotor loopt altijd op zijn meest efficiente modus. Rijdt je 120 dan zal hij ook bijladen (doen alleen die van Toyota troiwuens, de Jetta doet dat niet, die was lang zo zuinig niet). Het gevolg is dat (ik spreek uit ervaring) je met een zevenzits auto tussen 1 op 18 en 1 op 20 op het veel schonere benzine rijdt. Doet geen enkele reguliere benzineauto hem na.

Kijk naar het buitenland, daar rijden veel Priussen rond als taxi in Parijs, Berlijn, andere (hoofd)steden. De lucht is er veel schoner dan dat met diesels was geweest, ik hoef jullie niet te vertellen waarom.
Nederland is dus terug bij af, ze hadden ze plug ins moeten belasten (of aantoonbaarheid van het opladen moeten reguleren).
Ooooh, de subsidie is weg.
Nu snap ik het. Ik vond het ook al zo'n bijzonder bericht.

Net zoals het verhaal dat mensen niet meer sparen. Dat ligt aan de rente die er niet meer is. (wel schandalig trouwens, want je moet wel rente betalen als je rood staat). Ik overweeg ook om al mijn geld van de spaarrekening te halen en op te potten in huis, want het komt er namelijk aan dat je moet gaan betalen voor een spaarrekening.
En Solo, de markt in Nederland is kleiner geworden, maar wereldwijd worden er steeds meer hybrides verkocht. Steeds meer landen om ons heen zien nut en noodzaak hiervan in. Volledig elektriciteit (hybride is natuurlijk al voor een aanzienlijk deel elektrisch) is de toekomst, maar wanneer? Eigenlijk nu nog niet want de echte accudoorbraak moet nog komen. Kijk naar de Tesla's die heel duur zijn. Te duur vooralsnog en veel te zwaar waarbij je maximaal zo'n 700 km kan rijden. Toch is er hoop. Het Japanse Panasonic doet veel onderzoek naar accu's.
En het opwekken van die accu's, bedenk dat als iedereen op stroom rijdt wel MEER DAN genoeg stroom hebben, we kunnen namelijk al die vervuilende raffinaderijen in het Botlekgebied die werkelijk stroom vreten voor een groot deel stopzetten. Omdat direct bijladen en rijden véél efficienter is dan het benzine/diesel verhaal heb je stroom genoeg. Bedenk dat we uit 3000 km hier vandaan op grote diepte olie winnen, met een vervuilend schip het hier heen halen, het met veel electriciteit raffinadereren tot kerosine, benzine, diesel, stookolie, het wederom met een brandstofverslindende vrachtauto vervoeren naar het verkooppunt, jij tankt het en het verbrandt met hooguit 40% rendement. Echt enorm inefficiënt en alleen haalbaar omdat het op zo'n enorme schaal gebeurt. Direct laden met zonnepanelen en rijden is het allermooist, dat gaat zeker komen.

Ik ervaar dat dit weer een pro-Toyota verhaaltje geworden is dat bij sommigen ongetwijfeld irritatie opwerkt, toch was dat niet het doel van het betoog.
De verbruiksmonitoren spreken tegen dat ze zo zuinig zijn. Ik kan 1 op 12 niet zuinig noemen. Je komt zelf kan ik me herinneren met je Prius niet verder dan 1 op 17
De fijne automaat ? Ik hoor niks anders dan dat ze "gieren".

Als je remt, laad hij energie....dat doet mijn Mercedes ook. Gaat alleen niet naar aandrijving maar naar opladen van de accu die gebruikt word voor start/stop systeem.
Sloeg de Corsa na drie minuten al weer aan , doet de Merc er stukken langer over.

Waarom komt Toyota niet met een geheel electrische auto ? Want hybride...op een gegeven moment zijn de natuurlijke grondstoffen (olie, benzine, diesel, lpg ) op.
Resumé, die fraaie Camry hybrid kun je gerust kopen! ;-) Die accu's blijven een groot deel van zijn autoleven goed functioneren.

Met die Camry vervuil je nog steeds het milieu en krijg je geen subsidie voor.
Die nieuwe Camry heeft van achteren wat weg van een Mondeo/Jaguar.
Ik hoor van meerdere mensen die gewoon 1 op 20 of zuiniger halen. Mijn slechtste score was 1 op 17, maar ik haalde in de zomer ook gewoon 1 op 19. Dat is echt heel zuinig voor een benzine MPV.
Gieren, je praat de autojournalisten na. Geen enkele gebruiker hoor je erover. De automaat giert trouwens helemaal niet, het enige dat gebeurt is dat de motor bij gasgeven direct naar een hoog toerental gaat en deze vasthoudt. Dan is het hogere geluid en de versnelling niet in één lijn waar je aan moet wennen. Na een maand weet je niet beter. De nieuwere modellen hebben dit ook veel minder, kijk naar de test van de ultieme CVT Toyota hater Roy Kleijwegt die de RAV4 2.5 test. Hij is (voor zijn doen) dolenthousist.

@Waarom komt Toyota niet met een geheel electrische auto ? Want hybride...op een gegeven moment zijn de natuurlijke grondstoffen (olie, benzine, diesel, lpg ) op

Het antwoord staat hierboven, accutechnologie is nog niet zo ver. Want als jij op vakantie gaat moet je toch bijladen. Toyota zegt dat ze daar nog op wachten, maar geloof me dat er al heel wat is geëxperimenteerd. Toyota had in de negentiger jaren al volledige EV's en bedenk dat ze koploper zijn in de hybridetechnologie die veel gecompliceerder is.
hansje36
Met die Camry vervuil je nog steeds het milieu en krijg je geen subsidie voor.
Die nieuwe Camry heeft van achteren wat weg van een Mondeo/Jaguar.

Ja, de Toyohater hier zou hem misschien wel mooi vinden ;-) (wat hij niet zal zeggen natuurlijk...)
De verbruiks monitoren zijn nogal wisselend van 1 op 12 tot 1 op 19.

Zal best dat " hogere geluid" ( ik noem het gieren). En uiteraard hoor je daar de meeste rijders niet over, die zijn ook Toyota adept. Mijn collega echter rijd een Toyota CHR en die automaat maakt teveel lawaai. Je hoort hem op of terugschakelen.
Ik heb liever een automaat met een dubbele koppeling ( Volkswagen, Meredes).
Die " giert niet" , gaat niet een hoger toerental draaien bij overschakelen.
Sterker nog, ik moet soms op de display kijken of te zien of hij wel op of heeft terug geschakeld.
Joost
Ja, de Toyohater hier zou hem misschien wel mooi vinden ;-) (wat hij niet zal zeggen natuurlijk...)

Volgens mij is Idefiqs geen Toyota hater, maar geeft hij feedback op jou reacties. ( al wil ik niks aanslingeren)
Hans, met elke auto vervuil je het milieu. Het gaat om de mate waarin. Als de Camry hybrid 1 op 18 doet t.o.v. 1 op 12 dan is er milieuwinst. En je hebt de fijne CVT automaat (nooit meer schokkerig rijden, zoals ook de DSG bak van Volkswagen waar ik laatst nog een flink stuk in heb gereden een beetje doet en waarvan men zegt dat 1 op de 9 een dure reparatie krijgt.

Ik weet ook wel dat de hybrides de wereld niet gaan redden, we hebben de oorlogsindustrie met zeer veel vervuilende diesels, de container- en tankschepen, de plastic soup in de oceaan. De hybride's helpen een beetje.

1x per week geen vlees eten scheelt ook al veel.
hansje36
Joost

Volgens mij is Idefiqs geen Toyota hater, maar geeft hij feedback op jou reacties. ( al wil ik niks aanslingeren)

Hij heeft in ieder geval een auto met deze techniek.....

Het was niet bedoelt om een discussie aan te zwengelen
Ik vind de Toyota geen fijne CVT automaat heeft, hoor hem gieren bij mijn collega in de CHR.

Ik ben meer dan tevreden met de automaat met dubbel koppelimg in de Merc. Je hoort hem niet schakelen op of down.

En tja van Volkswagen ben jij geen fan........

(En vlees eet ik 6 dagen per week)

Mijn huis is deels gasloos, heeft de A plus energielabel , ik heb zonnepanelen, ik sheid het afval in drie verschillende vakken ( afval, plastic en blik en groen) en daarnaast ook nog eens glas en papier apart. Met andere woorden: ik doe genoeg voor het milieu.

En als ik veel kilometers kan rijden zonder veel tussenstops overweeg ik een elektrische auto, want thuis op te laden met goedkope stroom ( zonnepanelen) .

Toyota levert zeker een positieve bijdrage aan het milieu, net als vele andere merken met diverse systemen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2018 18:28 door hansje36.
hansje36
Joost

Dit inderdaad.thumbs up

Laat 'm maar lekker pruttelen, hij helpt vanzelf zijn eigen geliefde contest om zeep. Mooie auto trouwens, die Camry.thumbs up
De grootste bijdrage aan de wereld heb je onbewust geleverd Hans, je bent kinderloos.
De grootste bijdrage aan de wereld heb je onbewust geleverd Hans, je bent kinderloos.
Ik ook thumbs up
(moet er trouwens niet aan denken)
Hebben we toch wat gemeen Soloman !! spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2018 19:14 door hansje36.
hansje36
Ik vind de Toyota geen fijne CVT automaat heeft, hoor hem gieren bij mijn collega in de CHR.

Ik ben meer dan tevreden met de automaat met dubbel koppelimg in de Merc. Je hoort hem niet schakelen op of down.

En tja van Volkswagen ben jij geen fan........

(En vlees eet ik 6 dagen per week)

Mijn huis is deels gasloos, heeft de A plus energielabel , ik heb zonnepanelen, ik sheid het afval in drie verschillende vakken ( afval, plastic en blik en groen) en daarnaast ook nog eens glas en papier apart. Met andere woorden: ik doe genoeg voor het milieu.

En als ik veel kilometers kan rijden zonder veel tussenstops overweeg ik een elektrische auto, want thuis op te laden met goedkope stroom ( zonnepanelen) .

Toyota levert zeker een positieve bijdrage aan het milieu, net als vele andere merken met diverse systemen.

Ik heb totaal geen problemen met de automaat in mijn Camry. Hij giert helemaal niet.
Dat is dan ook geen automaat uit de Hybride klasse ( en wees maar blij)
hansje36
Hebben we toch wat gemeen Soloman !!
Ik heb totaal geen spijt van onze beslissing. Als ik vaders en moeders maandagmorgen met doorlopen op het werk zie binnenkomen ben ik de lachende derde. Ik hoef nergens rekening mee te houden. Kan mijn eigen gang gaan.
En ja, ik heb zeker het idee dat ik de wereld daar een groot plezier mee heb gedaan, de aardkloot is al overbevolkt.
Ik had geen enkele moeite met de hybrideautomaat, ik denk de eigenaar van die prachtige C-HR ook niet, en voor de zoveelste keer: 'de automaat giert niet'. Het zou slecht zijn als een automaat überhaubt ging gieren, dan zaten er vast wat tandwielen los. Je kunt hooguit zeggen dat het toerental van de motor niet lineair omhoog gaat.

Maar OK het zijn terugkerende opmerkingen, het hele hybridebetoog met het verschil tussen stekker- en stekkerloze auto's heb ik meerdere keren gemaakt. Hopelijk nu eens voor het laatst....anders ben ik weer aan het bashen....bannen, trammen, tremmen, whatever.

En kinderen, soms plak je ze achter het behang, maar kan me geen leven zonder ze voorstellen.
Kinderen.........de keus was makkelijk:

A ) twee mannen kunnen geen kinderen krijgen
cool smiley adoptie kost klauwen met geld (ergens rond de 40.000)
C) dat kind heeft vervolgens " twee poten" vaders.
D) en dat kost jaren therapie als het tegenzit. ( voor het kind)
E) adoptie: op een gegeven moment willen ze hun eigen ouders zoeken (logisch)
F) handenbindertjes, zowel op school, de opvang , als in het algemeen.

En toch : ik vind het jammer.
hansje36
Dat is dan ook geen automaat uit de Hybride klasse ( en wees maar blij)

Zoals ik al zei: de DSG automaat van Volkswagen wordt wel als één van de fijnste genoemd, ik vond persoonlijk dat deze niet kon tippen aan de oneindige overbrengingen van de 'hybrideautomaat' die nog wel eens onterecht CVT wordt genoemd. Het is altijd raar dat mensen die hem zelf niet hebben er zoveel op afgeven. winking smiley
Hopelijk nu eens voor het laatst....anders ben ik weer aan het bashen....bannen, trammen, tremmen, whatever.

Je bedoelt waarschijnlijk drammen.

Moeilijk hoor, de Nederlandse taal.grinning smiley
hansje36

Bij twee vrouwen is het wel makkelijker. Wij hebben twee vrouwen in de kerk die samen vier kinderen hebben, ook enkele geadopteerde. Volgens mij hebben ze een prima jeugd, het zijn ook prima moeders.
Joost
Ik had geen enkele moeite met de hybrideautomaat, ik denk de eigenaar van die prachtige C-HR ook niet, en voor de zoveelste keer: 'de automaat giert niet'. Het zou slecht zijn als een automaat überhaubt ging gieren, dan zaten er vast wat tandwielen los. Je kunt hooguit zeggen dat het toerental van de motor niet lineair omhoog gaat.

Vooral de laatste zin noem ik " gieren"

De eigenaar van de CHR ( mijn collega) ruilde daarvoor zijn Lexus in en zag dat als een stap omlaag .( want geen geld meer voor een Lexus)

Ik nodig je uit in de Merc te komen rijden.
Joost

Bij twee vrouwen is het wel makkelijker. Wij hebben twee vrouwen in de kerk die samen vier kinderen hebben, ook enkele geadopteerde. Volgens mij hebben ze een prima jeugd, het zijn ook prima moeders.

Ik ken een lesbisch stel waarbij de zoon op school steeds werd gepest omdat hij " een potten jong" was
hansje36
Joost

Vooral de laatste zin noem ik " gieren"

De eigenaar van de CHR ( mijn collega) ruilde daarvoor zijn Lexus in en zag dat als een stap omlaag .( want geen geld meer voor een Lexus)

Ik nodig je uit in de Merc te komen rijden.

Ik vind 'm ook gieren, en ken de Pruis+ goed. Broerlief heeft er één, rijdt één op twintig. Dat dan weer wel.

Maar wat je aan brandstof bespaart gaat dubbel en dwars naar de fysiotherapeut...smiling bouncing smiley
Ik heb zelf geen Toyota CVT automaat, maar mijn collega klaagt erover.

Nogmaals : kom eens in de Merc rijden, die heeft standaard 7 overbrengingn ( en 1 achteruit), in Comfort stand, Eco stand of sportstand. Bij die laatste hoor je die uitlaat ploppen.......geen gegier.....maar sportief "ploppen"
hansje36

Wij konden dus wel kinderen krijgen, maar ik herinner me nog die avond aan een tafeltje toen we alles heel rationeel op een rijtje zetten.
We schrokken van de kosten
We schrokken van hoe het onze vrijheid benam
Ik had geen zin om als verwekkende man uit de picture te verdwijnen als alle liefde van de moeder naar het kind gaat.
en...
de wereld is al zo vol
en
wat kan de wereld ons nu nog bieden in de toekomst?
En de C en E klasse hebben standaard 9 overbrengingen vooruit. Een handbak kost 2000 € extra.
Plopperdeplop grinning smiley.

Zelf nog wel Prius gereden, dat gieren valt wel mee in mijn ogen. De MMT van Toyota, dat is pas een pleurisding.
Idefiqs
Dijk van een auto Hans!

Dank je !!
Eens met Solo, wij zijn niet bewust kinderloos. Maar ook ik ben in deze tijd blij geen kinderen te hebben, the only way is down...

Trump, de opleving van het neo-fascisme, klimaat......
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close