contest # 108 - Een absoluut nieuw begin

Een absoluut nieuw begin !
geschreven door Saab 77

Nadat ik degene verloren ben die mijn beste vriend was in zeer grote tegenslag maar ook in pure vreugde van voorspoed, heb ik het leven opnieuw opgepakt.

Zeker elke dag in grote tranen, het eerste jaar en moeilijke nieuwe ontwikkelingen die niet makkelijk te begrijpen waren, heb ik me kranig gehouden en heb ik de afgelopen 2,5 jaar gewerkt als een beul om onder meer 2 huizen volledig te renoveren, zo goed en kwaad als kon, in mijn eentje.
Het was de een afleiding, misschien wel een uitlvlucht, maar wel een goeie.
s´Morgens starten om half zes en als ik geluk had stoppen om 11 uur in de avond. Ook weken doorzetten tot 4 uur ´s nachts was geen echte uitzondering. Even voelde me ik zo sterk als mijn grootouders, die tot hun 70e dit volhielden, maar dan in de kou dieren slachten bij boeren in het veld. Ik voelde me flink en nuttig en dat was erg goed voor rouwverwerking! Het was vast niet goed afgelopen als ik bij de pakken neer was gaan zitten, want dan was ik absoluut vastgelopen.

In de tussentijd ging ik me bedenken, hoe ik mijn interesse in auto´s kon ontplooien. Weliswaar met weinig middelen, maar ik werd ook hierin creatief.
Het eerste begin was in 2015. Al jarenlang stond een prachtige Saab 90 te koop in hartje Amsterdam, bij een toffe peer, die zich al jaren met auto´s bezig hield. Bob was zijn naam en Bob was best een goeie Bob, dat mag gezegd worden.
De 90 stond al meer dan 5 jaren te koop. Het was best onbegrijpelijk, dat niemand de auto gekocht had. We kregen een gesprek over een kunstwerk dat ik al jaren in mijn slaapkamer had, een aquarel van Alfred van Werven, een niet kinderachtige schilder, en het kwam tot een ruil. We konden het zo goed met elkaar vinden dat ik hem bij levering een fles Port van 1910 heb meegegeven. Hij gunde mij mijn auto, ik hem mijn genoemde goederen. Het was een prachtige deal voor ons beiden.

Nadien heb ik de 90 volledig gerenoveerd met de best mogelijke onderdelen en de beste monteur, die mogelijk was. Het is bijna een kind van me geworden. In 2016 en 2017 heb ik met verschillende oldtimer evenementen meegedaan en dan zie je de sfeer van mensen onder elkaar met dezelfde passie en dat is kicken hoor!
Je brengt elkaar op ideeën en gaat verder in de techniek om alles te perfectioneren, echt gaaf.
In het voorjaar van 2017 kwam ik op het idee om mijn parade-Renaultje te verkopen. Een Laguna die ik als nieuw had gekregen in de 9 jaar dat ik hem had gereden. Ieder detail klopte, alleen de goede koper miste, tot het moment dat een echtpaar uit Wanneperveen mijn Franse bolide wilde overnemen, mits er een trekhaak onder kwam en dat lukte. De Franse voiture werd verkocht en het gezin heeft inmiddels vele tochten achter de rug, met caravan door Europa.

Ik reed verder met mijn oldtimer, Saab 90(1 maart,was voorbij) en de cash ging in de renovatie van mijn prachtige thuis midden in de natuur, waar ik iedere dag tot rust kom. Dat was het wel waard!
Vervolgens was ik op een dag bezig met gipsplaten etc, mijn gezicht vol gip, even koffiedrinken en kijken op speurders.nl naar misschien wel weer een nieuwe Saab en dat lukte!

Een Saab 900 NG Cabrio met 2.3 in het vooronder stond klaar om hevig opgeknapt te worden. Nog meer werk erbij, maar wel leuk werk.
Alles Rock bottom om het budget maar te halen en rekening te houden met flinke beperkingen. Mijn vertrouwde monteur wist ook hier wederom overal een oplossing voor. Natuurlijk deed ik 90 procent zelf, maar dat moet ook als je weinig te besteden hebt. Onderdelenmagazijnen voor Saab wist ik vrij goed te vinden op internet. Bijna elke pakketdienst kwam wekelijks aan de deur.
Slechts de werking van de electrische soft-top moet nog worden verbeterd, maar daar heb ik in de winter al mooie oplossingen voor gevonden.
Na de uiteindelijke verhuizing naar mijn opgeknapte huis op de heide, kwam er wederom een uitdaging op mijn pad: Een Saab 9-3 Full pressure turbo, wederom in de meest luxe uitvoering SE met volleder etc, zelf Traction Control zat erop.

200 pk onder de motorkap, iets wat ik in een eigen auto voor op de weg nog niet meegemaakt had. Wederom een Saab om helemaal vanaf de basis op te bouwen en waar je dagen, avonden, soms nachten mee bezig bent, maar dan he je ook wat. Je bent nooit klaar want er is altijd wel iets wat verbeterd moet worden, maar mijn 3 Saabs zijn bijna mijn kinderen.........je stopt er veel werk en liefde in maar dan krijg je ook onwijs veel voor terug. Bouwen aan mijn huis, auto's, tuin heeft me leren overleven. Niet om verdriet weg te stoppen, maar om het te verwerken en dat is best wel gelukt!

Veel leesgenot allemaal!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2018 07:56 door Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close