Blogcontest #108. Een nieuw start in 2017

Gepost door hansje36 
Een nieuwe start.

Het jaar 2017 was een jaar waarin voor mij en mijn man veel veranderde. We hadden diverse “nieuwe starts”.

In de meivakantie toen we in Frankrijk op een terrasje zaten bedachten we dat we toch nog wel graag beneden wilden wonen. Ons huis op 8 hoog dus verkopen en een eengezinswoning zoeken. Zogezegd zo gedaan. Terug in het appartement plaatste ik een advertentie op Facebook met de vraag om deze te willen delen. Binnen een uur was er al een serieuze reactie. “Mag ik komen kijken”. Dat mocht uiteraard, maar dat kon pas op de maandag dat we weer thuis van de vakantie waren. We pakten in en de Opel Corsa 1.3 Cdti bracht ons weer veilig thuis. Het blijft verbazingwekkend hoeveel bagage erin kan, want op de achterbank zit/ligt de grote hond. Alles past altijd in de kofferbak, nooit een dakkoffer of wagentje nodig gehad.

Enfin, de desbetreffende mevrouw kwam kijken (zonder makelaar die wij ook niet hadden), ze was zeer enthousiast en de koop was met een handdruk rond. Zij wilde graag in oktober pas de overdracht en dat paste ons ook goed, want we hadden uiteraard nog geen ander huis!

We schreven ons in op diverse sites, en het gebeurde een paar keer dat we mis grepen, dat een ander ons voor was geweest. Maar in de eerste week van juni waren er ineens diverse mogelijkheden. We konden gaan kijken in een huis in Zoetermeer, eentje in Leidschendam en we stonden op de lijst voor een huis in Pijnacker. Die week zouden we horen of we wel of niet waren ingeloot.

Helaas werden we op woensdag teleurgesteld, in Pijnacker waren we uitgeloot. Helaas, gelukkig nog twee andere kansen in die week. Om 1700 uur ging de telefoon: “of we toch alsnog een huis in Pijnacker wilden”. De ingelote bewoner had zelf af gezegd en wij waren de eerstvolgende op de wachtlijst. En zo hadden we ineens een Nul op de meter hoekeengezinswoning in Pijnacker!

Sleuteloverdracht 6 juni. We besloten om te (laten) verhuizen in september, dan hadden we ruim de tijd om vloeren, gordijnen, vitrage, sommige meubelen et cetera te kopen. Ook stond nog een vakantie naar Spanje op de rol.

Een mooie nieuwe start in een gloednieuw huis in een nieuwe gemeente. Want ik woonde al 45 jaar in Zoetermeer. Helaas geen nieuwe start voor een paar anderen.
Op 16 juni werd mijn vader ineens niet lekker, gedehydreerd en een sepsis werden hem op 17 juni fataal. We hadden er allen vrede mee. Na het overlijden van zijn tweede vrouw (niet onze moeder dus), had hij het de laatste twee jaar moeilijk gehad. Hij voelde zich eenzaam en zijn krachten verlieten hem. Op twee maanden na werd hij 88 jaar. Nog steeds een gezegende leeftijd.

Minder gezegend was mijn gewaardeerde collega (45 jaar) die de week erna de strijd tegen kanker verloor. Ze zette er zelf een punt achter. In herinnering een mooie sterke vrouw.
In diezelfde week verloor ook een neef van mij het leven. Ook pas 46. Ook hij verloor de strijd tegen kanker en zette er ook zelf een punt achter.
23 juni brachten wij onze vader naar het Crematorium en nadien gingen we de bloemen leggen bij het Indisch monument in Den Haag. Ter nagedachtenis aan alle gevallenen in toenmalig Nederlands-Indië.

Op 8 juli vertrokken we met de Corsa naar Spanje voor de zomervakantie. Al rustig tokkelend bracht de Corsa ons erheen. In de eerste week hadden we een aanrijding en waren we genoodzaakt om de Corsa bij een Opeldealer achter te laten voor reparatie. De stuurinrichting rechts was naar zijn grootje. De bumper was ook naar zijn grootje, maar was met wat plakband bij elkaar te houden en zouden we weer terug in Nederland laten repareren (ook in opdracht van de verzekering).
We kregen (huurden) een Fiat Panda en toerden daarmee een week door Spanje totdat de Corsa weer rijklaar was. Na de derde week keerden we weer huiswaarts en ging de Corsa een paar weken later naar de schadehersteller voor de bumper. Netjes gespoten, uitgebreid gewassen en in de was gezet. De Corsa zag er weer uit als nieuw!

We gingen inpakken want 7 september zouden we verhuizen. 160 dozen werden het totaal, waarvan meer dan 50 dozen met boeken/ dvd’s en cd’s.
Zelf verhuisden we de “kleinere spullen”. Serviesgoed, keukenspullen, apparatuur, maar ook de dozen in de schuur gingen vast over.
In Pijnacker was inmiddels de vloer gelegd, de gordijnen en vitrage geleverd en een op maat gemaakte kast in de slaapkamer geplaatst. Ook de nieuwe eettafel, salontafel en bank werden geleverd. Deze pasten in de nieuwe inrichting. Ook een nieuw radio/tv-meubel schaften we aan.

En zo brak de dag aan dat we verhuisden. De verhuizers waren al snel klaar, mede door de lift die tegen de gevel was gezet en waardoor e.e.a. snel beneden was en de vrachtwagen in kon. Ook het waterbed werd leeggepompt, op een speciale manier gevouwen (want anders beschadigden de kamers), en in Pijnacker weer in elkaar gezet en met slangen vanuit de badkamer weer met water gevuld. (Ongeveer 750 liter). Anti-alg erbij en opmaken maar. (En voor degene die geen waterbed hebben en denken dat je constant ligt te schommelen. Neen, dus, want gestabiliseerd, altijd warm door de verwarming en in de zomer juist koel.)
Wat een luxe, wat een ruimte, wat een rust, wat een heerlijkheid. We zijn dankbaar voor de kans die we kregen om in Pijnacker te gaan wonen.

Ook werd in september mijn rijbewijs verlengd. Dat had nogal wat voeten in de aarde. Op 2 van de tien vragen op de eigen verklaring moest ik ja beantwoorden.
“Heeft u een psychiatrische aandoening”? Ja dus
“Gebruikt u medicatie met een gele sticker”? Ja dus
Dat betekent kort gezegd dat er een (uitgebreide) verklaring van de huisarts moet komen en het CBR dan beoordeeld of je nog rij-geschikt bent. Meestal moet je dan ook een psychiater bezoeken. Ik diende wetende dat het CBR een achterstand had in mei dit verzoek in. Een week voor het verlopen van mijn rijbewijs (15 september) kreeg ik een geschiktheidsverklaring voor 5 jaar. Het CBR geeft in gevallen zoals met mij het rijbewijs voor 1, 3 of 5 jaar af. Gelukkig ben ik zeer stabiel en mag ik 5 jaar weer de weg op.

Op 5 oktober was de overdracht bij de notaris en waren we officieel uitgeschreven in de gemeente Zoetermeer en ingeschreven in de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

In oktober werd ik 55 en mijn moeder werd 87. Dankbaar dat we haar nog in ons midden mogen hebben, want al haar zussen (5) overleden jong.

En ja, verder had ik al jaren en jaren een droom. Ooit eens het bezit te hebben van een Mercedes. Toen we de Corsa kochten besloten we om flink te sparen om deze droom op termijn mogelijk te maken.
Ons huis hadden we goed, heel goed verkocht. De verhuizing werd daardoor financieel meer dan mogelijk.
Vier november zijn we naar de Mercedes dealer gegaan en na wat onderhandelen (over de inruilprijs van de Corsa) kochten we een Mercedes CLA. Die werd 16 november geleverd. Het laatste ritje met de Corsa die ons 5.5 jaar overal bracht en met 125.000 op de teller nog lang niet uitgerangeerd is. Daarvoor kregen we trouwens een meer dan fatsoenlijke inruilprijs.
Mijn droom is echt werkelijkheid geworden, de Mercedes rijdt heerlijk, vooral de 7 traps automaat met dubbele koppeling is heerlijk. Maar ook de stilte van de motor, de banden, en rolgeluiden. Een droom is werkelijkheid geworden.
En zo schrijf ik dit verhaal in het nieuwe jaar. 2017 is voor ons een jaar geweest met veel nieuwe starts. Veel leuke, maar ook een paar minder leuke dingen.

Brengt 2018 andere nieuwe starts?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2018 16:31 door hansje36.
Vele mooie starts en enkele minder mooie momenten, Hans. Prima verhaal.
Mooi verhaal Hans thumbs up
Ik heb mijn verhaal op een soortgelijke manier opgezet, vind jouw uitvoering zeer geslaagd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close