De geur van Diesel!

Gepost door Nico GTR 
De geur van Diesel!
05-01-2018 15:25
Al sinds heeeeel lang speel ik klarinet bij de plaatselijke muziekvereniging. In al die jaren heb je de leuke kanten van en de vervelende kanten aan een dorpsvereniging. Immers levert oud papier geld op en krijg je daarbij dus inkomsten voor een vereniging.

Oud papier wordt van oudsher opgehaald met een trekker en een kar, en al sinds ik een jaar of 15 was en mijn eerste meters achter het stuur van een auto maakte en vond dat ik het ook allemaal wel kon, aasde ik op die bestuurdersstoel van de trekker.
Zoals ze dat dan zeggen....dat is toch machtig mooi man! Op het moment dat ik 18 werd ging ik in Eindhoven studeren en kon ik dus niet meer op repetitie komen en moest ik van "korps" af. Nooit trekker gereden.....sad smiley
Tot een jaar later meerdere mensen stopten, aangezien mijn ouders nog wel altijd lid zijn en ik uiteraard iedereen goed ken werd ik benaderd met de vraag of ik evt. trekker wilde rijden.....

TUURLIJK! Vet gaaf toch? Ik heb zo nu en dan wel wat dingetjes bij een bevriende boer voor een (zwart) tientje per uur, dus rijden met een karretje kan ik wel. Echter op een gegeven moment gaat spul natuurlijk ook stuk.....en 3 keer raden wie dan mag komen opdraven? big smile smiley

Het feit dat ik de Clio uit elkaar haalde achterin bij de dorpsgarage ging als een lopend vuurtje door het dorp heen, en ik geloof dat er meer dan een paar mensen waren komen kijken gezien de reacties op mijn facebook. "Lijkt op Ikeakast onderdelen uit doos"..."geen idee hoe dat weer in elkaar moet"
Mja en wie heeft dan geholpen met opbouwen van een podium....stoelen gehaald bij diverse leden thuis want uiteraard was er tekort....en reed toen over de brug terug naar de opslag om hortend en stotend tot stilstand te komen......sad smiley

Juist....deze jongen hier! Dus de rest van mijn vrijdagochtend wederom besteed met het schoonmaken van dieselleidingen en het filter. Want blijkbaar groeit er aanslag in de tank. sad smiley Olie controleren? Mja mocht ook wel 1,5 liter bij voordat ik weer iets op de peilstok zag.
Mooie techniek diesel, ik blijf groot fan! En een dergelijk 3 cilinder dieseltje met 33 pk in een trekkertje uit de jaren 60 is ook erg leuk. Maar de technische staat is dermate verschrikkelijk dat ik ergens de neiging had om een en ander flink schoon te maken met een hoge druk spuit en daarna maar wat dingen ga vervangen. Toch maar eens over gaan hebben....wellicht een projectje voor de zomer? Of moet er maar gewoon iets anders komen. big smile smiley

Die geur van diesel? Die krijg je niet van je handen af. Maar genieten doe ik er dan wel weer van.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2018 15:28 door Nico GTR.
Re: De geur van Diesel!
05-01-2018 15:32
De geur van dieselolie of de zurige diesel-uitlaatgassen van tegenwoordig kan ik niet zo waarderen, maar de ouderwetse zwarte dieselrook vond ik ook altijd lekker ruiken ja. Mijn opa had een trekker, die braakte ook flinke roetpluimen als hij gas gaf. Als kind ernaast op het spatbord (niks cabines) en gaan. Mooi hoor. Tegenwoordig kan dat allemaal niet meer (en terecht), maar ik genoot er toen van. Ook een lekkere geur trouwens: die van warme motorolie als je een uurtje nadat die trekker binnen gestald was, de deur opendeed. Dan rook de hele schuur daar naar.
Leuk. Brengt jeugdherinneringen naar boven, ik heb vroeger regelmatig trekker gereden.

Van welk merk is deze trekker? Gezien de kleurencombinatie vermoed ik een Steyr, maar er kan in de loop van de jaren
wel een andere kleur verf op zijn gekomen ... winking smiley
Steyr 33 inderdaad. Zonder cabine. winking smiley
Nico GTR
Steyr 33 inderdaad. Zonder cabine. winking smiley

Het mechanisatiebedrijf bij mijn ouders in de buurt was dealer van Steyr, vandaar dat het mij bekend voorkwam ...
De geur van een trekker was voor mij altijd een melange van diverse vloeistoffen:

De karakteristieke geur van diesel, het prikken aan de ogen van de dieselrook na de (soms moeilijke) koude start,
de (soms) typische zoetige geur van de motor- en hydrauliekolie. Een trekker lekt/zweet namelijk altijd wel
wat olie en dat krijg je eigenlijk alleen met een stoomcleaner (tijdelijk) weg.

Daar bij komt dan nog de extra geuren tijdens de werkzaamheden:

in het voorjaar het versgemaaide gras, wat tijdens het bewerken/drogen op het land overgaat
in de geur van kuilvoer of hooi.
De (soms scherpe) lucht bij het uitrijden van de mest over het land en het injecteren van de drijfmest.
De typische geur van veevoeders tijdens het voeren van de dieren:
ingekuild gras (aan de lucht kun je al redelijk bepalen of de conservering goed was gegaan),
gehakselde mais, perspulp (overblijfsel van suikerbieten) etc.
05-01-2018 16:28
De geur van diverse brandstoffen kwamen bij mij ook altijd aangenaam binnen (benzine, diesel, petroleum, hout, tabak)

Door de jaren heen wat kennis vergaard en geconfronteerd met extremen en ik moet nu concluderen:

De (westerse) mens is stapelkrankjorum en zeer onverantwoord bezig voor z'n eigen gezondheid. Die geuren kunnen eigenlijk niet meer. Je ruikt eigenlijk gif.

We weten het met z'n allen wel (schone lucht is belangrijk, roetfilter is verplicht), maar we doen er echt geen reet aan.
Hele volksstammen staan hun auto te krabben met de motor aan, laten de motor lopen na parkeren of bij een open brug, sommige heldere figuren verwijderen zelfs hun roetfilter of katalysator (en vuurwerk, en houtkachels, en vliegen etc..)

Het is ook opvallend hoe CO2 wel de boosdoener is, terwijl dat een onschuldig gas is dat mogelijk een effect heeft op het klimaat (maar of de mens de grote oorzaak is), maar over fijnstof dat direct van de dieselmotor via het raam de babykamer en dus babylongen en bloedbaan ingaat hoor je niemand.

En we hebben echt geen idee met z'n allen, zuinige diesels lijken de verkeerde keus te zijn geweest, directe benzineinjectie is eigenlijk ook niet goed. Toch worden er weer vollop biomassacentrales gebouwd welke rotzooi uitstoten en lijken hopevolle lichtpuntjes (PHEV, Tesla Model 3) als nachtkaarsen te doven.

[quote="[url]https://www.duic.nl/politiek/steeds-meer-zorgen-om-nieuwe-biomassacentrale-eneco/"[/url];]
Het verbieden van houtkachels in Utrecht en het niet door laten gaan van de biowarmte-installatie levert een veel grotere reductie op van roet dan de milieuzone.
[/quote]

De geur van bovenstaande zaken is bij mij dus niet prettig meer. Ik hoop dat m'n achterkleinkinderen later vol ongeloof mogen aanhoren hoe we nu heel naief onze gezondheid te grabbel gooien. Zoals wij horen hoe dokters vroeger mentholtabak voorschreven.
12-01-2018 16:58
Heerlijk, maar zoals V0RQ al aangeeft, het kan niet meer.

Voor een enkel tractortje wat uit hobby een paar keer per jaar mag werken, kan wel een oog dichtgeknepen worden. We maken per slot van rekening ook bergen roetdeeltjes met houtkachels en benzinemotoren en het zit de mensen zo hoog (not) dat ze nog steeds in CO2 fabrieken in de dagelijkse file gaan staan.
CO2 reductie is een feestje van iedereen of het is geen feestje.

Ik maak ik mezelf ook ernstig zorgen over de vervuiling en CO2 productie. We maken inmiddels zo veel CO2 aan dat wij onszelf er nog voor de kop gaan slaan.
Het probleem met CO2 is namelijk niet alleen de hogere gemiddelde temperatuur maar ook een extremer klimaat. Heftige stormen, nog drogere en nog nattere gebieden, dat soort ellende. Gebieden waar graan wordt verbouwd zullen opdrogen en de grote stromingen in de oceanen zullen van richting veranderen. Hoe, dat zal heel moeilijk te voorspellen worden.

Maar de bewering dat onze kleinkinderen in ongeloof zullen reageren..... misschien zijn het onze kinderen wel. Als je weet hoe het lood-in-de-benzine schandaal ook steeds maar weer in de doofpot gestopt is, valt 'je bek ook open'... (zoals een Rotterdammer dat zou zeggen).
12-01-2018 17:23
Mooi verhaal Nico GTR!

Wij hadden vroeger een Werklust shovel met een 2-takt Detroit diesel. Als je die op een koude dag wakker maakte, stond de hele loods blauw. In een nog verder verleden had het bedrijf van mijn vader een White 2-105. (trekker) Als die op het land bezig was, zag je in de weide omtrek de zwarte rook.

Mooie romantiek, maar niet meer van deze tijd inderdaad. Nu tanken ook de trekkers Ad Blue en worden de 6 cilinders meer en meer vervangen door 4 pitters.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close