Revolutie

Gepost door Menk 
Revolutie
01-10-2017 18:39
Even mijzelf introduceren. 12 jaar geleden begonnen hier op forum een tijd niet geweest en inmiddels weer op het forum ter oriëntatie voor wat nieuws. Hou van auto's en denk ook aan de toekomst en dan met name hoe nu verder met de verbrandingsmotor. Of wordt deze volledig afgeschaft. Bij de discussies die ik regelmatig voorbij zie komen zijn er felle voor en tegenstanders voor electrisch, hybride, benzine of diesel.

Lange tijd op zoek geweest naar nieuwe 7 zitter ter vervanging van mijn XC90 3,2 liter uit 2007, zou graag voor de Q7 gaan, maarrr. Waar gaat het heen? Welke aan te schaffen auto heeft nog wat restwaarde over enkele jaren? Natuurlijk een verbrandingsmotor geeft hoge actieradius, electro nog niet. Maar wat zou de toekomst nou brengen. Ik neem de vrijheid mijn gedachten met jullie te delen.

Korte stukken en in de stad met een actieradius van 500 km zou het heel goed elektrisch kunnen gaan worden (ik ga zakelijk misschien voor de BMW i3s en hou de XC90 voorlopig nog), en dan geen hybride want dat is naar mijn idee grote onzin. De meeste berijders van deze auto's laden over het algemeen niet op en stoken gewoon benzine en diesel. Dan de vakanties. Ik zie genoeg nieuwe XC90's voorzien van hybride aandrijving met zware caravans naar het zuiden rijden. En die rijden echt niet op stroom maar zeulen wel een 300kg accupakket mee. Ik denk dat die tijd voorbij gaat, de meeste caravanners zijn ook 65+ dus dat stopt vanzelf. De jongere generatie kan prima met eigen elektrische auto's op elektrische autotreinen gaan naar het zuiden. Onderweg aan de stekker en op locatie lekker touren. Hoe mooi kan dat zijn!!! Heel erg benieuwd naar de reacties.
Re: Revolutie
01-10-2017 19:12
Ik denk dat je in de goede richting denkt wanneer het gaat over de verschuiving naar de volgende generatie, zoals met vele nieuwe ontwikkelingen staat de jeugd er meer open voor dan de huidige gebruikers. Echter is het wel zo dat het aantal jonge bestuurders al een tijdje aan het slinken is, en dat heeft niet alleen maar met vergrijzing te maken. Te duur, te moeilijk en te milieu onvriendelijk.
Maargoed dat terzijde, een hybrid met stekker noemen we tegenwoordig een PHEV oftewel Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Tijdenlang populair geweest in de lease dankzij de lage bijtelling. Helaas kijkt de belasting niet of de leaserijder een oprit met laadmogelijkheden heeft of misschien ergens in een flatje op 7 hoog woont en elke avond een half uur door de wijk moet struinen op zoek naar een parkeerplek. Het laatste komt volgens mij veel vaker voor.
Dan hebben we ook nog de gewone hybride zoals de Toyota Prius, voor de mensen die niet willen/kunnen laden met stekker maar wel lekker zuinig en betrouwbaar willen autorijden.
Overigens moet je je niet teveel voorstellen van de optionele verbrandingsmotor in de i3, het is slechts een soort generator en het ding rijdt vele malen beter op stroom. Wel een kek ding verder, maar als je echt slim en zonder teveel extra gewicht de stad onveilig wil maken doe je dat natuurlijk in een Renault Twizzy, eventueel zelfs verkrijgbaar zonder deuren voor de échte lean-fanaat thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2017 19:24 door Zadelsnuiver.
01-10-2017 19:31
Er zal voorlopig geen grote verandering aan de horizon komen. Hybride is helemaal uit vanwege het verdwenen bijtellingsvoordeel, de enige reden dat ze nu nog verkocht worden in NL is dat je een luxe zware aandrijflijn hebt voor de prijs van een karige versie.

Vol elektrisch is nog veel te duur, de Model 3,S en X zijn voorlopig nog erg duur en de goedkopere Model 3 gaat dan weer een flink lagere range krijgen. De LEAF, Zoe, i3 en Ampera-E zijn een stuk voordeliger, maar je betaalt nog steeds flink voor het stukje mobiliteit (van A naar B met airco en kachel). Natuurlijk zijn er mensen die helemaal in de gloria zijn over elektrisch rijden en nooit meer anders willen. Ik denk echter dat als je diep in het hart van een i3 of Zoe rijder kijkt die elke avond op zoek moet naar een vrije laadpaal (want geen oprit) of die elke avond met 50km resterend zijn auto aansluit en dan avonduitstapjes moet vergeten dan zullen die heel iets anders zeggen.

Al lijkt het mee te vallen er moet ook nog bekeken worden wat de accu's in tien jaar tijd doen. Een range van 500 naar 300km is toch een fikse waardevermindering en aangezien er in NL heel veel rondrijdt van 5 tot 15 jaar is dit zeker een belangrijke factor.

Of je nou wel of geen caravan achter welke auto dan ook spant, naar het zuiden rijden blijft altijd 'verspilling'. Wil je dat netjes doen dan pak je de Thalys/TGV en huur je daar een Zoe (of de fiets). Echt netjes wordt het pas als je gewoon met lekker weer op de fiets stapt naar een camping in de buurt.

En niemand kan de toekomst voorspellen. Als ze binnen enkele jaren een doorbraak maken met bio-ethanol, lasercharging, waterstof of een pico-reactor aan boord dan lachen onze kinderen zich een slag in de rondte om opa met z'n gekke stekker- of aardolieauto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2017 19:35 door V0RQ.
01-10-2017 19:43
VORQ
Als ze binnen enkele jaren een doorbraak maken met bio-ethanol, lasercharging, waterstof of een pico-reactor aan boord dan lachen onze kinderen zich een slag in de rondte om opa met z'n gekke stekker- of aardolieauto.

Kleine aanpassing....

AlsWanneer ze binnen enkele jaren een doorbraak maken met bio-ethanol of waterstof dan lachen onze kinderen zich een slag in de rondte om opa met z'n gekke stekker- of aardolieauto.

For the record, waterstof uiteraard naar een elektromotor. winking smiley Zonder stekker.
01-10-2017 21:12
Nico GTR
VORQ
Als ze binnen enkele jaren een doorbraak maken met bio-ethanol, lasercharging, waterstof of een pico-reactor aan boord dan lachen onze kinderen zich een slag in de rondte om opa met z'n gekke stekker- of aardolieauto.

Kleine aanpassing....

AlsWanneer ze binnen enkele jaren een doorbraak maken met bio-ethanol of waterstof dan lachen onze kinderen zich een slag in de rondte om opa met z'n gekke stekker- of aardolieauto.

For the record, waterstof uiteraard naar een elektromotor. winking smiley Zonder stekker.
Wij lachen nu toch ook om paard en wagen? Of om de elektrische auto's van rond 1900?

Qua restwaardes is het nu nog steeds ernstig koffiedik kijken, de narigheid is dat de overheid de markt flink door elkaar schudt met belastingkortingen en dergelijke. Het vraagstuk is vooral hoe de overheid om zal gaan met de wetgeving en belasting voor de elektrische auto en de klassieke plofauto. Als bijvoorbeeld straks hele gebieden verboden worden voor auto's met verbrandingsmotor worden mensen gedwongen een elektrische auto te kopen. Dat lijkt een heftige veronderstelling maar voor bijvoorbeeld Amsterdam is deze wens al geuit door de politici.
Op dit moment is een volledig elektrische auto belastingtechnisch voordelig. Toch, volledig elektrisch geeft een uitdaging met de oplaadplek en deel met een gerust hart de door de fabrikant opgegeven actieradius door twee. Zelfs dan sta je nog met regelmaat stil. En het grote publiek heeft nog steeds twijfels bij een elektrische auto.

Qua rijden is de elektrische auto veel fijner dan de plofauto. Continu koppel, geen gekl00t met een koppeling of versnellingen en stil.
01-10-2017 22:05
V0RQ
Ik denk echter dat als je diep in het hart van een i3 of Zoe rijder kijkt die elke avond op zoek moet naar een vrije laadpaal (want geen oprit) of die elke avond met 50km resterend zijn auto aansluit en dan avonduitstapjes moet vergeten dan zullen die heel iets anders zeggen.

Wat een onzin zeg. Dat jij nu toevallig niet in staat bent om een elektrische auto in jouw leven te zien, betekent niet dat een i3- of Zoe-rijder hier ook last van heeft. Het zal je wellicht verbazen, maar er zijn ook andere middelen van vervoer. En eigenaren van elektrische auto's hebben, soms noodgedwongen, wellicht vaker de creativiteit om eens uit het eigen coconnetje te stappen. Maar ja, verbreding van de eigen horizon is natuurlijk wel doodeng.
Bovendien rijdt niet iedere bestuurder elke dag 200 km accu leeg, dus dat sociale isolement zal best meevallen.
02-10-2017 09:29
RobEU
Wat een onzin zeg. Dat jij nu toevallig niet in staat bent .... Maar ja, verbreding van de eigen horizon is natuurlijk wel doodeng..

Je zet je mening wel subtiel uiteen.

Het heeft niks met doodeng te maken. Het is gewoon plussen en minnen, natuurlijk zijn er mensen die 50km prima in hun EV doen en 's avonds dus alle kanten op kunnen. Maar de hoofdprijs aftikken en met dergelijke restricties omgaan valt niet bij iedereen in vruchtbare aarde.

Bij mij in ieder geval niet. Ik heb talloze gebruikte model S'en als favoriet gemarkeerd. Je betaalt nu zo'n €50k voor een 2014 exemplaar die zo'n 300km kan rijden. Die 300km is ook niet de hele waarheid: dagelijks kan je beter maar tot 90% laden (270km) vanwege de accu-slijtage, een nachtje kou zonder laadpaal laat ook geen 300km meer over en een ritje tegenwind met regen en kou ook niet.

Bijtellingvoordeel wordt in 2019 een stuk minder (22% over alles boven de 50k) en voor een occasion is dat eigenlijk toch al twijfelachtig omdat je nog steeds 4% over de ton nieuwwaarde betaalt én 2,7% voor de BTW over nieuwwaarde, dus wat blijft er over dan? Een extreem dure occasion waar je misschien een keer 300km mee kan rijden en waar je eigenlijk wel een oprit voor moet hebben.

En als in 2019 die bijtelling helemaal duidelijk is bij iedereen en de accu na een paar jaar toch wat harder gaat wegzakken dan verwacht dan vraag ik me ernstig af of je voor die 50k occassion van nu in 2019 nog 30k terugkrijgt..
02-10-2017 11:44
V0RQ
RobEU
Wat een onzin zeg. Dat jij nu toevallig niet in staat bent .... Maar ja, verbreding van de eigen horizon is natuurlijk wel doodeng..

Je zet je mening wel subtiel uiteen.

Het heeft niks met doodeng te maken. Het is gewoon plussen en minnen, natuurlijk zijn er mensen die 50km prima in hun EV doen en 's avonds dus alle kanten op kunnen. Maar de hoofdprijs aftikken en met dergelijke restricties omgaan valt niet bij iedereen in vruchtbare aarde.

Bij mij in ieder geval niet. Ik heb talloze gebruikte model S'en als favoriet gemarkeerd. Je betaalt nu zo'n €50k voor een 2014 exemplaar die zo'n 300km kan rijden. Die 300km is ook niet de hele waarheid: dagelijks kan je beter maar tot 90% laden (270km) vanwege de accu-slijtage, een nachtje kou zonder laadpaal laat ook geen 300km meer over en een ritje tegenwind met regen en kou ook niet.

Bijtellingvoordeel wordt in 2019 een stuk minder (22% over alles boven de 50k) en voor een occasion is dat eigenlijk toch al twijfelachtig omdat je nog steeds 4% over de ton nieuwwaarde betaalt én 2,7% voor de BTW over nieuwwaarde, dus wat blijft er over dan? Een extreem dure occasion waar je misschien een keer 300km mee kan rijden en waar je eigenlijk wel een oprit voor moet hebben.

En als in 2019 die bijtelling helemaal duidelijk is bij iedereen en de accu na een paar jaar toch wat harder gaat wegzakken dan verwacht dan vraag ik me ernstig af of je voor die 50k occassion van nu in 2019 nog 30k terugkrijgt..

Daar heb je gelijk in, mijn excuses. Maar dat eeuwige geëmmer over die actieradius irriteert me heel erg. Niet alleen bij jou. Als je een S7 of CLS koopt dan kijkt ook niemand daarnaar. Maar bij een elektrische auto is dit ineens topprioriteit, en om dit kracht bij te zetten worden er allerlei, curieuze berekeningen getoond.
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat er geen nadelen kleven aan een elektrische auto, want die zijn er zeker. Maar er zijn ook een hele hoop voordelen! Alleen krijgt die auto amper een kans. Hij moet immers exact voldoen aan de voorgaande brandstofauto, en bij voorkeur ook iedere dag een topzware caravan 700 km meesleuren.
Vaker heb ik al gezegd dat het een mindset is, dat het luie comfort van de moderne auto anders is. En dan blijkt zo'n elektrische vehikel toch wel heel erg fijn. Ik hoor bijna alleen maar positieve verhalen van eigenaren.
02-10-2017 11:58
S7 of CLS parkeer je bij de shell, de pompbediende gooit hem vol terwijl jij een espresso opnipt.

Een Tesla model S parkeer je bij de supercharger, en na een halfuur zit er weer 120 km in je accu. Dat schiet niet op. tongue sticking out smiley en als je bedenkt wat voor blok dat is.......energietechnisch is het een verschrikkelijk inefficiënte manier van transport.
Daarom waterstof. Je rijd nog steeds elektrisch, je kunt nog steeds in 10 minuten tanken. En aangezien we waterstof ook uit de verliezen van moderne industriële toepassingen kunnen halen zonder daar al teveel energie in te stoppen is het rendement ook weer op weg naar boven.

Onder andere Exxon is bezig met algen gebaseerde bio-feul. Dus als daily een EV of waterstof wagentje en in t weekend een dikke V8.
02-10-2017 12:22
Ik ben echt wel voor verandering, maar als iemand zegt geen waterstofauto aan te willen schaffen in verband met de aanschaffingsprijs en beperkte tankmogelijkheden, dan geef ik diegene groot gelijk! winking smiley
02-10-2017 12:25
Ja toch? Ik ook, net zoals mensen die geen EV willen aanschaffen vanwege de hoge aanschafprijs en de lage actieradius.
02-10-2017 12:30
Ik niet. Op maar een handvol plekken kunnen tanken is praktisch echt een probleem, dat vermoedelijk onoverkoombaar is. Maar niet elke dag je sleurhut 700 km de bergen in kúnnen nemen, is dit voor de meesten niet. Actieradius is gewoon prima, helemaal voor het gros van de mensen. De aanschaffingsprijs kan inderdaad een dingetje zijn, maar er rijden meer dan genoeg auto's rond die duurder zijn dan een luxe EV. Dus het is dan een bewuste keuze daar niet voor te gaan.
02-10-2017 14:20
Nico GTR
S7 of CLS parkeer je bij de shell, de pompbediende gooit hem vol terwijl jij een espresso opnipt.
...
Precies, of in Lutjebroek op een lokatie waar 3 auto's per nacht langsrijden vul je even snel 30 liter bij bij de onbemande pomp. De snelladers zullen toch altijd zeldzamer zijn.

Overigens, juist een Tesla 'aftoppen' duurt erg lang.. Er zijn hele methodes ontwikkeld door Tesla-rijders waarbij je juist elke keer tot de laatste 2% lading rijdt omdat van 2 naar 50% laden veel sneller gaat dan van 20% naar 70% .. Dat in combinatie met de "accu van ongebruikte auto zo leeg mogelijk houden tegen veroudering" vond ik best een domper. Elke keer als je snellaadt of vollaadt komt met een soort 'boete'. Op een Tesla van 3 jaar oud zal het allemaal wel meevallen, maar als je straks een auto van 5-7 jaar rijdt dan gaan alle beetjes meetellen.

Nico GTR
...
Een Tesla model S parkeer je bij de supercharger, en na een halfuur zit er weer 120 km in je accu. Dat schiet niet op. tongue sticking out smiley en als je bedenkt wat voor blok dat is.......energietechnisch is het een verschrikkelijk inefficiënte manier van transport.
Daarom waterstof. Je rijd nog steeds elektrisch, je kunt nog steeds in 10 minuten tanken. En aangezien we waterstof ook uit de verliezen van moderne industriële toepassingen kunnen halen zonder daar al teveel energie in te stoppen is het rendement ook weer op weg naar boven.
Onder andere Exxon is bezig met algen gebaseerde bio-feul. Dus als daily een EV of waterstof wagentje en in t weekend een dikke V8.
...

Efficientie is volgens mij niet het woord in de personenvervoer, hele volksstammen rijden in een bak van 1500kg alleen naar het werk, als iedereen echt efficient zou willen zijn dan zou je veel meer superkleine verderlichte sportauto's, twizzies of andersoortige solarauto's moeten zien.

Ik denk dat het met name aanschafkosten zijn (daarom zie je dus veel zakelijk lease, private lease en occasions) en veelzijdigheid (SUV/Stations). Als gebruikskosten echt een punt was dan is het moeilijk uit te leggen dat je kleine crossovers sterk ziet opkomen en dat auto's in het algemeen nog steeds rond de 8L/100km (en hoger voor SUV) zitten.
02-10-2017 15:30
V0RQ
Er zal voorlopig geen grote verandering aan de horizon komen. Hybride is helemaal uit vanwege het verdwenen bijtellingsvoordeel, de enige reden dat ze nu nog verkocht worden in NL is dat je een luxe zware aandrijflijn hebt voor de prijs van een karige versie.

De gewone hybride wordt als cross-over goed verkocht. Zowel de Kia Niro als de Toyota C-HR zijn niet aan te slepen. Als het model maar klopt en je hebt geen hinder van de aandrijflijn dan is de Nederlander best bereid om in een gewone hybride(geen plug in) te stappen.
02-10-2017 15:40
Wij staan wel aan de vooravond van de doorbraak van de mild - hybride gebaseerd op het nieuwe 48 volts systeem. De fabrikanten struikelen over elkaar heen om te melden dat hun nieuw ontwikkelde modellen minstens hybride zijn. Ze zullen voor een groot deel voorzien worden van dit 48 volt systeem. Daarmee kan een auto niet zelfstandig elektrisch rijden maar bespaard wel 0,7 ltr/100 km brandstof. Betekend uiteindelijk dat de auto hier net zo duur in de markt gezet kan worden. Audi gebruikt daarbij een Li ion accu van 0,5 kWh(de Prius heeft 1,3 kWh) Het grote toverwoord is de riemaangedreven startmotor/dynamo. Die is veel groter dan gebruikelijk om niet alleen de motor bijna onmerkbaar te kunnen starten maar ook om de accu op te laden. Toegegeven het zal uiteindelijk wel een tussenstap zijn.
02-10-2017 17:05
zeebra
.. Audi gebruikt daarbij een Li ion accu van 0,5 kWh(de Prius heeft 1,3 kWh) Het grote toverwoord is de riemaangedreven startmotor/dynamo....

Grappig, 0,5kWh is een standaard e-bike accu, aan gewicht hoeft het dus zeker niet te liggen (5kg max).
02-10-2017 17:22
Het is niet alleen de accu. De accu van mijn Niro is 33 kilo. Het totale systeem weegt ongeveer 200 kilo. Computers, watergekoelde omvormer elektromotor, watergekoelde hybride starter generator, koeling van de accu, hoogspanningsleiding, brake by wire het weegt allemaal en zit niet op een fiets.
02-10-2017 20:30
Hoeveel kWh is de Niro accu dan?
02-10-2017 23:15
Waterstof gezien op de IAA bij Mercedes-Benz de GLC. Mooi stuk techniek. Ik verwacht er veel van. Voorlopig dan maar een nieuwe benzine auto en die oprijden, zodat de restwaarde ook niet meer interessant is in 2030. Mooie van dit forum is dat het waarschijnlijk in 2030 nog na te lezen valt en we dan weten wat er is gekomen.
03-10-2017 05:54
Er kleven echter wel een paar nadelen aan waterstof en daarom ben ik nog niet overtuigd. Je zit nog steeds met fysieke transport en opslag en dat spul heeft een zeer lage dichtheid dus om een relatief kleine hoeveelheid op te slaan heb je enorme tanks nodig, en die tanks zijn heel duur om te produceren en te gebruiken want ze moeten gekoeld worden tot 20 Kelvin. Eigenlijk is het niet rendabel om te transporteren, dus moet elke tankstation lokaal een eigen waterstofcentrale bouwen. Daarnaast heeft de waterstofauto nu een efficientie van slechts 30% waar een gewone EV nu al op 70% zit. Aangezien het veel makkelijker en goedkoper is om een laadpaal te plaatsen dan een waterstofcentrale denk ik dat de overheden eerder zullen kiezen voor stroom, tenzij de oliemaatschappijen van deze wereld al hun centjes gaan investeren in deze lokale waterstofcentrales (en dat vervolgens dubbel en dwars weer terug willen gaan verdienen dus de kans is groot dat een liter waterstof duurder gaat worden dan het equivalent in stroom).
Dan moet je ook nog afvragen of iedereen zit te wachten op een waterstofcentrale in de "achtertuin", het spul heeft de nare eigenschap om ontzenttend lichtontvlambaar te worden wanneer het met zuurstof in aanraking komt. Benzine en diesel zijn dat ook, maar dan hebben we het over een handjevol raffinaderijen vs duizenden waterstofcentrales.
Het meest onlogische vind ik nog dat je stroom moet gebruiken om waterstof te maken, om het dan vervolgens weer in de auto om te zetten naar stroom. Daarmee is opwekken van waterstof dus eigenlijk alleen rendabel als er sprake is van overcapaciteit aan elektriciteit.
Als we nu een universele maat van battery pack zouden kunnen ontwikkelen voor alle auto's zouden we beter de tankstations zo kunnen inrichten dat je op leen/omruil basis daar je battery pack aan de oplader hangt en een andere, volle weer in de kofferbak legt, ongeveer het zelfde idee als met gasflessen. Transport van elektriciteit is vele malen makkelijker dan van waterstof, het kan waar dan ook worden opgewekt (ook groen) en bij overcapaciteit zou je vrijwel alle anders vergane elektriciteit op kunnen slaan.
03-10-2017 11:13
Zadelsnuiver
...
Het meest onlogische vind ik nog dat je stroom moet gebruiken om waterstof te maken, om het dan vervolgens weer in de auto om te zetten naar stroom. Daarmee is opwekken van waterstof dus eigenlijk alleen rendabel als er sprake is van overcapaciteit aan elektriciteit.
Als we nu een universele maat van battery pack zouden kunnen ontwikkelen voor alle auto's zouden we beter de tankstations zo kunnen inrichten dat je op leen/omruil basis daar je battery pack aan de oplader hangt ...

Je zet beweging door wind of stoom ook weer om in elektriciteit en dan weer in een chemische opslag (accu) en dan weer in elektriciteit en dan weer in beweging smiling smiley

Het gaat erom wat makkelijk de energie opslaat. Feitelijk is efficiëntie niet zo'n punt, anders moeten we allemaal in 'solarwagens' gaan rijden op racefietsbandjes.

Waterstof kan ook uit aardgas gemaakt worden. En inderdaad er is regelmatig al energieoverschot elke nacht en elk weekend. Elektriciteitscentrales zouden veel efficienter kunnen werken als er een flink voorraadvat waterstof als buffer naast staat, niet alleen voor auto's maar ook voor de wintermaanden.

Vergeet ook niet dat een waterstofsysteem mogelijk slijtage vrij is, dus je kan lekker 20 jaar rondrijden met je waterstofcel terwijl een accu tegen die tijd misschien al 2 keer vervangen moet worden. Tesla accu's houden het nu aardig vol maar als snelladen of andere techniek de levensduur blijft beperken dan kan je misschien beter kiezen voor brandstofcel techniek zoals waterstof.

Dat het gevaar oplevert staat buiten kijf, maar dat doet een volgetankte (LPG) auto of volgeladen Tesla natuurlijk ook.
03-10-2017 12:14
Toch blijf ik het onlogisch vinden om stroom naar een "waterstofceltankstation" te vervoeren, dan water om te zetten in waterstof, op te slaan in de eerder genoemde veel te grote en dure tanks met alle risico's van dien om dan in een auto te tanken en vervolgens weer om te zetten naar stroom. Je kunt al die kosten en stappen besparen door die stroom gewoon direct in universele plug&play batterpacks te stoppen, hoef je je ook geen zorgen te maken over de levensduur van de batterij winking smiley

Geloof me, als de oliemaatschappijen van deze wereld hun grip krijgen op de waterstofdistributie zoals ze dat op fossiele brandstof hebben zijn we straks weer allemaal bij "af". Ik verdenk ook (alu hoedjes in de aanslag) dat we alle "voordelen" van de waterstofauto met gekochte nieuwsartikelen en propaganda door de strot geduwd (gaan) krijgen want de Shell's, Exxonmobil's en BP's zien het als een manier om hun imperium in stand te kunnen houden. We moeten van het hele "tanken" idee afstappen, is niet meer van deze tijd.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2017 12:46 door Zadelsnuiver.
Zadelsnuiver
Als we nu een universele maat van battery pack zouden kunnen ontwikkelen voor alle auto's zouden we beter de tankstations zo kunnen inrichten dat je op leen/omruil basis daar je battery pack aan de oplader hangt en een andere, volle weer in de kofferbak legt, ongeveer het zelfde idee als met gasflessen. Transport van elektriciteit is vele malen makkelijker dan van waterstof, het kan waar dan ook worden opgewekt (ook groen) en bij overcapaciteit zou je vrijwel alle anders vergane elektriciteit op kunnen slaan.

2013: Ook Better Place Schiphol gooit er het bijltje bij neer.

Zijn ze een aantal jaren terug mee bezig geweest, kwam toen helaas niet van de grond ...
Alleen Renault had een auto die geschikt is voor het snelle accuwisselen (de Fluence).

Zelfs Tesla is er in 2013 mee bezig geweest: [tweakers.net].
Nooit meer wat van gehoord ...
03-10-2017 18:30
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn, maar dat is het bouwen van duizenden locale waterstofcentrales ook niet. Wat nu uiteindelijk de "standaard" gaat worden; er zal eerst door de zure appel gebeten moeten worden.

Het grote bijkomende voordeel van de uitwisselbare batterypacks is dat je ze ook gewoon thuis op kunt laden. Maak dat ding ongeveer net zo groot als een reiskoffertje, 2 wieltjes erop en een uitschuifbaar handvat en je rolt 'm zo de huiskamer in. Zo kunnen de flatbewoners ook gewoon EV rijden en heb je geen laadpalen nodig.
Nu zijn de accu's nog te duur en te groot/zwaar, maar ik weet zeker dat het in de nabije toekomst mogelijk zal zijn.

Ook haal je zo het monopolie weg bij de oliemagnaat, iedereen met een paar zonnepanelen op z'n dak of een windmolen in de tuin (klinkt gek maar hier in Finland bestaat het al) kan een klein accuwissel station beginnen.
Ik denk zelf dat we wat betreft de energievoorziening voor de auto wat bescheidener op zouden moeten stellen.
Zolang we het gewoon vinden dat we dagelijks alleen in een 4-persoons auto zitten die gemiddeld 1200 kg weegt,
blijft het dweilen met de kraan open. Of je dat nu met een ICE/EV of waterstofauto doet.

Een Twizy in combinatie met een afneembare accu is inderdaad bruikbaar voor iedereen, ook als je in een flat en/of in een rijtjeshuis zonder garage/oprit woont. Als je afhankelijk bent van laadpalen kom je van het ene in het andere monopolie terecht ...

Als het accupack een beetje draagbaar/rolbaar is en gemakkelijk via het lichtnet kan worden opgeladen,
Heb je meteen een soort van diefstalbeveiliging.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2017 19:35 door Blackadder the 5th.
03-10-2017 20:37
Blackadder the 5th
...
Zolang we het gewoon vinden dat we dagelijks alleen in een 4-persoons auto zitten die gemiddeld 1200 kg weegt,
blijft het dweilen met de kraan open. ..
Ik ben het bijna eens met je punt, maar: veelzijdigheid, flexibiliteit. Zelfs een verstokte vrijgezel heeft elke maand wel een paar ritjes met een passagier. Een vader wekelijks of dagelijks. Moet je dan twee voertuigen aanhouden? Of vier tot acht keer per maand een huurauto regelen 8km verderop voor een rit van 20km smiling smiley
Ik heb wel eens gekeken voor een elektrische motor voor woonwerk: maargoed : plaatsgebrek, aanschaf, onderhoud, kleding, verzekering en de kosten van de auto lopen ook gewoon door.
V0RQ
Blackadder the 5th
...
blijft het dweilen met de kraan open. ..
Ik ben het bijna eens met je punt, maar: veelzijdigheid, flexibiliteit. Zelfs een verstokte vrijgezel heeft elke maand wel een paar ritjes met een passagier. Een vader wekelijks of dagelijks. Moet je dan twee voertuigen aanhouden? Of vier tot acht keer per maand een huurauto regelen 8km verderop voor een rit van 20km smiling smiley
Ik heb wel eens gekeken voor een elektrische motor voor woonwerk: maargoed : plaatsgebrek, aanschaf, onderhoud, kleding, verzekering en de kosten van de auto lopen ook gewoon door.

Op het moment dat een 4-persoons auto onbetaalbaar wordt, zul je toch iets anders moeten verzinnen.
In de jaren 50/60 is er een periode geweest dat de dwergauto's zoals de BMW Isetta populair waren.
Waarom zouden deze auto's als EV niet terug kunnen komen?

03-10-2017 23:07
Blackadder the 5th
...
In de jaren 50/60 is er een periode geweest dat de dwergauto's zoals de BMW Isetta populair waren.
..

We zijn nu veel en veel rijker. Smarts zie je ook nog maar zelden. En hoeveel zuiniger of voordeliger zou zoiets daadwerkelijk zijn ten opzichte van een Leaf of Zoe.
03-10-2017 23:09
Qua efficiëntie is het natuurlijk veel slimmer om in een Twizzy-achtig iets jezelf te verplaatsen, maar ik denk dat het dan té snel een té grote ommekeer gaat worden voor de meesten. Deze stap naar de nieuwe energie moet als een stap voorwaarts voelen, anders krijg je de mensen nooit aan boord. Een klein en licht ding zoals de Twizzy zal juist als een stap achteruit gezien worden en men zal het gevoel hebben "gestraft" te worden voor de overstap naar duurzaamheid. Later, wanneer iedereen gewend is aan EV/waterstof/whatever het gaat worden kun je pas de volgende stap maken naar deze kleinere voertuigen.
V0RQ
Blackadder the 5th
...
..

We zijn nu veel en veel rijker. Smarts zie je ook nog maar zelden. En hoeveel zuiniger of voordeliger zou zoiets daadwerkelijk zijn ten opzichte van een Leaf of Zoe.

Kijk eens naar Japan, daar is blijkbaar wel ruimte voor de kleine auto: Kei car
Heeft alles te maken met de belastingwetgeving ...

Zijn kleine dwergauto's saai? Nee hoor, daarin kun je je net zo onderscheiden als bij een grote auto ... winking smiley

04-10-2017 09:28
Ik denk dat er té grote verschillen zijn tussen Japan en laten we zeggen de Westerse wereld om te kunnen zeggen "als het daar kan.."
In Japan is er nu een serieus probleem op het vlak van bevolkingsgroei, blijkbaar hebben de mannen in Japan absoluut geen behoefte aan huisje-boompje-beestje met het gevolg dat er over 50 jaar ongeveer 40 miljoen minder Jappaners zullen zijn dan nu. Logisch dus dat een klein roadstertje of Kei-car afdoende is voor de gemiddelde automobilist. Daarnaast is de gemiddelde levensduur van een auto in Japan is 6 jaar, daarna gaan ze de crusher in of worden ze op de boot gezet. Logischerwijs willen mensen dus een goedkoop klein ding want je moet hem binnen 6 jaar afschrijven.

Hmm.. wellicht is er een correlatie tussen de onvruchtbaarheid en kleine autotjes? winking smiley big smile smiley
Zadelsnuiver
Hmm.. wellicht is er een correlatie tussen de onvruchtbaarheid en kleine autotjes? winking smiley big smile smiley

Oorzaak van de dalende bevolking van Japan is wel iets gecompliceerder dan van mannen die blijkbaar geen zin in/tijd hebben voor een gezin en om die reden een kei-car rondrijden: Japanse bevolking neemt-in sneltempo af door laagste aantal geboortes ooit

Wellicht dat het bevoordelen van 7-zitters het probleem mee helpt oplossen? winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2017 11:29 door Blackadder the 5th.
29-11-2017 20:51
zucht... De ontwikkeling van bio-ethanol is bewust door de nederlandse roverheid ergens begin 2000 de nek omgedraaid. het werd toen financieel strafbaar om op bio-ethanol te rijden. Heel jammer want daarmee was het mogelijk om in 1 klap het oudere benzine wagenpark co2 vrij te laten rijden.
Het is technisch niet zo heel moeilijk om juist de oudere auto's hierop te laten rijden.

Voor de 1e generatie E85 gebruikte men nog mais. Al vrij snel vond men andere gewassen ( soms rest stromen) waaruit ook deze bio brandstof gewonnen kon worden, helaas heeft onze roverheid anders beslist.

In de grens provincies hebben nog lang auto's op E85 gereden ( vaak zelf ombouw) die tankten over de grens.
Zelf heb ik de spullen nog wel liggen maar ben ook overgestapt op benzine.

OT : het grootste probleem van elektrische auto's is het gewicht en gebruiks ongemak. Het design is soms nog wel aardig maar een trekhaak ontbreekt altijd, al is het maar om een fietsdrager mee te nemen...

o enne die autoslaaptreinen bestaan al een paar jaar niet meer hoor! als je ver weg wil mag je braaf langs alle tol poortjes rijden of met het vliegtuig gaan
06-12-2017 16:48
Elektrische auto zal nooit aanslaan (milieu-belastende batterij, lange laadtijd, restwaarde, enz.). De toekomst is de waterstofauto. Milieu vriendelijk, mobiel, enz. Probleem is echter het aantal plaatsen voor tanken van waterstof. Hier zou in geïnvesteerd moeten worden, ipv al die onzinnige laadpalen!
06-12-2017 16:58
Volgens mij wordt er teveel gedacht in oplossingen over 10 - 15 jaar. De oplossing voor nu zou een gewone hybride kunnen zijn, zonder stekker dus. Kia bewijst dat je dan ook nog 1300 kilo kan trekken en de binnenruimte relatief royaal kan zijn. Brandstofverbruik is nu al zo’n 25% lager. Uitgerekend in Co2 uitstoot van cradle to cradle blijkt een Toyota Prius heel goed op te kunnen tegen een Nissan Leaf bijvoorbeeld. En dan rijdt die Leaf nog gedeeltelijk op stroom van kernenergie. Zonder Co2 dus maar of wij die kant op willen?
06-12-2017 17:36
Het grote probleem voor de toekomst (maar voortdurend ontkend wordt) is de CO2-uitstoot; dit is desastreus voor ons en het milieu. De enigste oplossing voor de toekomst is een CO2-vrije energie; dit kan kernenergie zijn in combinatie met wind- en zonne-energie.
Voor de auto's kan hiermee waterstof worden gemaakt die alle voordelen (o.a. mobiliteit) heeft.
Een verstandige keuze zou zijn om te investeren in tank-plaatsen voor waterstof ipv uitbreiding van die onzinnige laadpalen!
06-12-2017 18:18
Waterstof is toch zeer explosief?
06-12-2017 18:27
Met Waterstof wordt via een brandstofcel elektriciteit opgewekt. Het hierbij benodigde zuurstof, wat aan de andere kant van de brandstofcel zit (direct uit de lucht) komt dan ook niet direct in aanraking met het waterstof en is er ook geen explosie gevaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close