Kapotstuk - Volvo V70 D3 (2016)

Gepost door Kapotstuk 
Volvo V70 D3 (2016)

Volvo V70. Dit is het einde van een tijdperk.

Deze V70 uit 2016 is een van de laatste exemplaren van de derde generatie, en daarmee een van de laatste Volvo’s van de oude stempel. Met de V90 hebben de Zweden weliswaar een hele goede opvolger neergezet, maar geen waardige opvolger. Volvo’s grote station is niet langer de gezinstank die het was, het is een Zweedse Audi geworden. Als je goed luistert, kun je de puristen nog altijd stilletjes horen huilen in hun Vinexhuis in Wijk bij Duurstede.

Laten we, speciaal voor de Volvo-diehards, nog maar even genieten van dit model van de oude stempel. Eigenlijk telt deze al niet meer: de D3-motor in het vooronder mist een cilinder. Deze 150 pk sterke 2-liter vierpitter is zuiniger dan de smeuïge vijfcilinders die hem vooraf gingen, maar daar moet je behoorlijk wat karakter voor inleveren. Het is een beetje Cola Light: gezonder dan gewone cola, maar nog steeds slecht en bovendien veel minder lekker. Deze nieuwe motor is onderdeel van Volvo’s plan om alleen nog maar viercilinders te gaan leveren. Hiermee gooien ze helaas een groot deel van hun identiteit uit het raam, wat de reclames op ietwat zielige wijze terug proberen te winnen. Volvo is, misschien nog wel meer dan Alfa Romeo, Opel en Jeep, kampioen in het uitmelken van het land van herkomst. Vooral de laatste jaren trekken ze de Zweden-kaart bijzonder vaak. Strak design, heftig testwerk in Scandinavische winters en zelfs Zlatan Ibrahimovic wordt in reclames van stal gehaald, ondanks dat die laatste van afkomst Kroatisch is. Maar als Nederlander mag ik daar niet over klagen, aangezien zoveel van onze sporters uit het exotische buitenland (Friesland) komen. Toch blijven de campagnes een beetje overcompensatie voor een merk dat door de veranderende automarkt haar hele identiteit omgooit.

De V70 kón eigenlijk niet meer. In tegenstelling tot babyboomers mogen auto’s steeds eerder met pensioen. Zo niet de V70 III, die het 9 jaar volhield. Die leeftijd werd soms pijnlijk duidelijk. Het hoge gewicht, het piepkleine navigatieschermpje met onoverzichtelijke bediening, de traditionele, ietwat slome automaat: in steeds meer opzichten werd de auto verouderd. Volvo wist het zelf ook, want hoe ouder dit model werd, hoe verder de prijs daalde. Dit exemplaar was goedkoper dan een vergelijkbare Passat, die eigenlijk een segment lager in de rangorde staat.

En toch, ondanks al deze tekortkomingen, is het jammer dat de V70 weg is. Zo’n comfortabele gezinswagen is een verademing in een tijd waarin alle 'premium' auto’s sportieve aspiraties moeten hebben (BMW, Alfa, Jaguar) of veinzen (Audi, Lexus). Dit is een labrador, geen Duitse herder.

De Volvo V70 (en elke keer als ik ‘V70’ zeg bedoel ik álle grote oude Volvo’s vanaf de 240) is de enige breed geaccepteerde kakkerswagen. Alle andere auto’s voor hockeyers en rijke intellectuelen worden gezien als asociaal, vooral als ze Duits en/of SUV zijn, maar Volvo’s hebben een beschaafd imago dat ze universeel geliefd maakt. Dat komt omdat ze zo ingetogen zijn. Een V70 is absoluut niet dik, eerder vadsig. Hij is wel groot, maar ook vierkant en plomp. Dat maakt hem toegankelijk, in plaats van intimiderend. De V70 is totaal niet stoer, maar wel onverwoestbaar. Een oude Volvo is het automobiele equivalent van de Terminator, tenminste, als de Terminator een kalme, 40-jarige, Zweedse architect met drie blonde kinderen en een rijtjeshuis in Stockholm was.

Eigenaren van oude Volvo’s zijn heel makkelijk te typeren. Ruwweg zijn er drie categorieën: raskakkers, degelijke huisvaders en hipsters. Wat moeten al die tandartsen, kantoormensen en barbiers nu het ‘oude’ Volvo dood is? Blijven rijden in tweedehands auto’s? Nu Saab failliet is en Volvo een nieuwe weg is ingeslagen, is de occasionmarkt het enige toevluchtsoord.

Het is hopen dat iemand in dit gat in de markt springt. Misschien Lancia? Wie gaat Sergio Marchionne bellen?

---------------------------

Vorige keer was er wat verwarring over wat het punt van deze artikelen is. Onderstaand is de link naar het forumbericht waarin ik dat uitleg:
[www.autoweek.nl]
Na een introductie ritje van een halfuur in de V90 en nadat mijn vader hem recentelijk mee had voor de hele dag.

Fijne auto, mooi interieur, absoluut een waardige opvolger en stiekem is mijn vader groter fan van zijn huidige D4 dan de oude 2.0 5 cilinder D3.
Vooruitgang is goed, Volvo is een mooie weg ingeslagen met een goede nieuwe designtaal en een heel goed kwalitatief hoogwaardig product.

Hij is wel laag, maar voor mij is dat direct de oplossing voor het grootste probleem van de oude V70. Die vond ik namelijk veel te hoog.

Stoelen kunnen overigens beter, toch de Ocean race maar even afwachten. smiling smiley
Inderdaad Nico, ook ik vind het een waardige opvolger. Als die 15 liter minder bagageruimte ten opzichte van de V70 het verschil betekent tussen wel of niet waardig, dan neem je jezelf echt te serieus. En als de aanwezigheid van een heerlijke vijfcilinder noodzakelijk is, dan zijn er veel teleurgestelde Amazon-, 240- en 740-rijders die dus geen echte Volvo zouden hebben.

Hier in de buurt stikt het van de Volvo's en ik zie steeds meer 90's verschijnen, in allerlei vormen. Het enige wat ik hoor als obstakel is het relatief grote prijsverschil, dankzij de afgeprijsde V70's en hoger gepositioneerde V90.
Leuk geschreven blog, kapotstuk! De oude Volvo's en hun berijders zijn heel typerend beschreven, doe je goed thumbs up
Leuk blog!

De typische rijder die je noemt valt eigenlijk weg in dezelfde alinea: raskakkers, huisvaders en hipsters. Volgens mij is de V70 helemaal niet zo typisch. Het is eigenlijk de doorsnee station pur sang. Niet de prijs (of sportiviteit) van MB en BMW, ook de achterwielaandrijving niet, niet het opgedirkte van Audi, maar gewoon een Mondeo/Vectra achtige station. Door de solide bouw bleven het grote auto's die ook nog eens blijven rijden en daardoor eigenlijk automatisch populair.

Zoals eigenlijk alle grotere merken: Het moet gewoon luxer (voor meer marge).

Het wegvallen van extra cilinders vind ik absoluut geen gemis. Lichter, sterker (met turbo), zuiniger, het iets andere geluid kan gewoon geen gemis zijn in dit segment.
Hoewel ik de komische ondertoon best kan waarderen, beste Kapotstuk, ben ik het als langjarig Volvorijder absoluut niet met je eens.....
Ik vind het, met alle respect, hetzelfde nostalgische gereutel, dat er bij een ander mooi Zweeds merk toe geleid heeft dat het inmiddels niet meer bestaat.....Nostalgie verkoopt geen auto's, op een Fiat 500 en een Mini na....

Als ex-rijder van de vorige V70, de S80 en nu een V60D6 heb ik vandaag pak hem beet 400 Km in een nieuwe V90 T5 getoerd....het rijdt beter dan alle voorgaande door mij gereden Volvo's...Stil van binnen, de stoelen zijn nog beter dan van mijn 2001 V70 (ik vond ze in mijn 2010 S80 minder...), het interieur is bijzonder rustgevend en ik vind het nog een mooie verschijning ook.
Aangezien ik niet elke dag Amerikaanse koelkasten wil vervoeren in een station, vind ik die paar liter minder (vierkante) bagageruimte niet zo'n issue....
De grootste vooruitgang vind ik het interieur en het feit dat je nog steeds niet hard hoeft in een Volvo, maar ondertussen wel hard kan als je dat zou willen.....cool smiley

Juist dat niet hard hoeven en het ook met 19 inch wielen nog steeds comfortabel aanvoelen is voor mij het grootste pluspunt, naast de uitstekende kwaliteit en service die ik de afgelopen jaren heb ervaren...en dat past volgens mij ook nog steeds prima voor tandartsen, architecten en wat jij ook bedoelt met kakkers.....smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2017 16:31 door Majortom.
Hmja, wat moet ik hier dan van vinden... winking smiley Stukje an sich leest vooral als een inleiding op iets dat vervolgens niet komt. Ik sluit me verder wel aan bij @Majortoms mening hierboven, die paar litertjes minder kunnen gemist worden en zijn vooral te wijten aan de schuine achterruit. Doe mij maar zo'n V90 of, beter nog, V90CC of een XC90 thumbs up. Overigens was de V70N (de tweede gen dus) volgens velen ook al geen Volvo meer, want Ford, maar nu dan toch weer wel want genoeg cilinders?
Over een jaar of 10 is de V90 de laatste echte Volvo omdat die nog met verbrandingsmotor werd geleverd. Zo verschuiven we het allemaal over de jaren heen. smileys with beer

@Majortum, Jij hebt in grote lijnen hetzelfde bevonden als mijn vader. Grappig. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2017 18:37 door Nico GTR.
Die V90 had gewoon een rechte achterkant en ook met een 6 cilinder moeten verschijnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close