Kapotstuk - Toyota Corolla 1.6 (2002)

Gepost door Kapotstuk 
Toyota Corolla 1.6 (2002)

De Toyota Corolla is het automobiele equivalent van een vuilnisbak: iedereen heeft er een, iedereen gebruikt hem uitgebreid, maar niemand staat er ooit bij stil dat ze er een hebben. Ze zitten trouwens ook altijd vol met verpakkingen van kauwgom, pepermunt en Sultanakoekjes, en ze zijn ook altijd zo vies dat je je handen moet wassen nadat je ze hebt aangeraakt.

Dit is een exemplaar uit 2002, met zo’n 150.000 kilometer op de klok, maar zoals alle Corolla’s heeft hij genoeg geleden voor tweemaal die kilometerstand. De motor is een non-descripte 1.6-liter met 100-en-zoveel pk. 0 tot 100 duurt 10 en een beetje seconden en hij gaat niet harder dan 200. Dat is allemaal niet belangrijk. Hij heeft wel best veel kracht bij lage toerentallen, zodat je kunt vergeten terug te schakelen. Je kunt gewoon in de derde versnelling wegrijden. Dit is een auto die lui, aandachtsloos rijgedrag zelf stimuleert.

Toyota had heel goed begrepen dat de Corolla een gebruiksvoorwerp is en niets meer dan dat. Hij doet wat hij moet doen, doet dat op een handige manier en is onverwoestbaar. Het eigenaarschap van deze auto vraagt totaal geen toewijding. Wij liefhebbers, met onze BMW’s, oude Alfa’s en Japanse technologiemonsters, vergeten weleens dat niet iedereen zoveel tijd in zijn auto wil stoppen als wij. Wij vinden het niet erg om uit te moeten kijken voor brandstofoverstroming in onze RX-8, om niet te rijden in de regen en om de onderhoudskosten van onze 328i op te hoesten. Maar de Corolla is een auto waar de eigenaar per definitie niets om geeft. De meesten zijn überhaupt niet geïnteresseerd in auto’s, en die paar eigenaren die dat wel zijn gebruiken hem alleen als overbrugging naar een leukere wagen. Daarom is deze auto gebouwd om nalatigheid te doorstaan.

Bij Ford zijn ze supertrots op hun One Ford-strategie, maar al in 2000 zette Toyota met deze negende generatie Corolla een ‘global car’ neer; in elke markt ter wereld werd ongeveer dezelfde auto verkocht. Ja, hij heette overal net iets anders en het uitrustingsniveau was overal net iets anders, maar het was gewoon dezelfde auto. Maar waar Fords strategie de halfslachtige Mondeo/Fusion en de ronduit teleurstellende EcoSport en Ka+ voortbracht, zette Toyota een auto neer die ook echt goed is en bovendien geschikt voor alle markten. Het ontwerp is perfect afgestemd om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen. Zie je, wij Europeanen denken dat de VW Golf het ultieme neutrale ontwerp is, maar die auto is juist zo enorm strak en saai Duits dat hij alleen in Europa echt populair kan zijn. Deze Corolla komt overal redelijk uit de voeten qua uiterlijk, en is bovendien verrassend tijdloos. Dat wil zeggen, alleen de hatchback. De andere versies zijn al sinds hun introductie zo verouderd als de walkman.

De negende generatie Corolla is onredelijk hard geveerd voor een auto zonder ambitie. Ik ken zelfs BMW’s die een soepelere veerweg hebben dan dit. Waarom is mij een raadsel, maar deze strijdwagen der functionaliteit stuurt verrassend scherp. Hij zou bijna het liefhebbersgilde kunnen misleiden, maar het blijft een rijdende opbergkast dus dat gaat nooit gebeuren. Er is nog meer, ahem, luxe: het interieur heeft allemaal glimmende stukjes en de grille is omrand met heus chroom. Is dit het moment dat de Corolla zijn nederige beginselen ontgroeit en begerenswaardig wordt? Nee. Het is een beetje als een 45-jarige accountant die een band vormt: bij sommige mensen is dat cool, maar bij hem is het vooral triest. Deze auto moet gewoon comfortabel en goedkoop zijn, zonder kapsones. Dat is wat de klanten willen. Dat is waar al die huismoeders, supermarktmanagers en, eh… kantoorassistenten willen.

Ik heb een beetje moeite om het koperspubliek te schetsen, want de Corolla is een auto die werkelijk niets zegt over de eigenaar. Alleen dat hij of zij welvarend genoeg is om een Corolla te kunnen kopen, maar dat betekent niet zoveel als die zo weinig kost. Maar dat is de kracht van deze auto. Hij is er voor iedereen. Je hoeft niet rijk te zijn, je hoeft niet binnen een lifestyle te passen en je hoeft niet van auto’s te houden om een Corolla te kunnen rijden. Daarom is het de bestverkochte auto ter wereld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2017 21:41 door Kapotstuk.
Mooi verhaal. Het waarom ontgaat me, maar dat doet er niet toe.

Waarom Louwman & Parqui deze auto niet meer levert doet er daarentegen wel toe,
want het is eigenlijk een grof schandaal dat we het zonder deze sympathieke sedan moeten doen.

De keiharde vering en het sterke onderstuur karakter van de huidige Toyota's is echt een minpunt
van de bovenste orde. Daar heeft u volkomen gelijk in.
Lada Niva Urban
...
Naar aanleiding van het type reviews van bepaalde youtubers heeft Kapotstuk besloten dezelfde stijl te gaan proberen.

@Kapotstuk : ik vind dat je verhaal wat zwalkt: Iedereen heeft er één, is altijd vies van binnen/vuilnisbak, de eigenaar geeft er niets om en verderop zeg je : "zegt niets over de eigenaar"

Ik denk zelf dat de Corolla een als zeer betrouwbaar bekend staand model is van een sterk merk, het is zeker geen hoogdravend of sexy model en heeft een weinig sportief motorenaanbod. Daarmee lijkt hij echter wel voor velen in de behoeften te voorzien: voordelig en degelijk.
Ik heb hier in de garage een Corolla 1.6 GTSI uit 1995 staan die ik in 2001 heb gekocht, ik rij er amper 3000 km/j mee omdat mijn Fiat Punto veel comfortabeler is maar soms is het handig om een reserve auto te hebben en als ik hem verkoop dan krijg ik er toch bijna niets voor, dus dan kan ik hem net zo goed houden tot die niet meer door de APK komt.

Tot nu toe is er nog nooit iets stuk geweest en in mei heeft die weer een onderhoudsbeurt+APK gehad voor 180 euro, dus voorlopig hou ik hem nog maar even.
V0RQ
Lada Niva Urban
...
Naar aanleiding van het type reviews van bepaalde youtubers heeft Kapotstuk besloten dezelfde stijl te gaan proberen.

@Kapotstuk : ik vind dat je verhaal wat zwalkt: Iedereen heeft er één, is altijd vies van binnen/vuilnisbak, de eigenaar geeft er niets om en verderop zeg je : "zegt niets over de eigenaar"

Ik denk zelf dat de Corolla een als zeer betrouwbaar bekend staand model is van een sterk merk, het is zeker geen hoogdravend of sexy model en heeft een weinig sportief motorenaanbod. Daarmee lijkt hij echter wel voor velen in de behoeften te voorzien: voordelig en degelijk.

Bovendien zitten er behoorlijk wat hiaten in het verhaal. Hoezo zou de negende generatie Corolla de eerste 'global car' van Toyota zijn? Volgens mij zijn alle generaties daarvoor overal grofweg hetzelfde verkocht. Bovendien was Ford nog een heel stuk eerder met de T-Ford. Zelfs nog in Amsterdam in elkaar geschroefd.
Razernaga
Ik heb hier in de garage een Corolla 1.6 GTSI uit 1995 staan die ik in 2001 heb gekocht, ik rij er amper 3000 km/j mee omdat mijn Fiat Punto veel comfortabeler is maar soms is het handig om een reserve auto te hebben ...

Misschien is het interessant voor je om via snappcar of mywheels de auto te verhuren, misschien maak je er nog winst op en heb je altijd (behalve tijdens boekingen dan) je tweede auto bijdehand.
De Ford's Popular, Anglia, Prefect, Consul, Cortina, Granada, enz. waren allemaal global cars.
Lada Niva Urban
De Ford's Popular, Anglia, Prefect, Consul, Cortina, Granada, enz. waren allemaal global cars.

Sinds wanneer valt de VS niet meer onder de wereld?
V0RQ

Dat zegt echter niets over de eigenaar als persoon, alleen over hoe hij/zij met de auto om gaat. Bij sommige auto's kun je (al dan niet terecht) aannames doen over wat de eigenaar voor persoon is, maar dat geldt niet bij de Corolla.
Voor een ieder die de complete Corolla geschiedenis wilt lezen:

[tacn.nl]
Dat stukje barst van de taalfouten, en is niet correct/compleet. Kijk voor een historie liever op Wikipedia.
RobEU
Lada Niva Urban

Sinds wanneer valt de VS niet meer onder de wereld?

Sinds Trump president iscool smiley.
RobEU
Dat stukje barst van de taalfouten, en is niet correct/compleet. Kijk voor een historie liever op Wikipedia.

En bedankt.

Wat is er niet correct dan?
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota
RobEU

En bedankt.

"De eerdere modellen waren alleen als sedan en station leverbaar, vanaf model 80 was er een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan, coupé, station en een liftbackmodel."

Dit bijvoorbeeld. In de generaties ervoor waren er al meerdere carrosserievarianten.

Die fouten moeten je zelf maar zoeken, maar het zijn er veel (en storend). Net als in je voorlaatste post overigens.
RobEU
RobEU

En bedankt.

"De eerdere modellen waren alleen als sedan en station leverbaar, vanaf model 80 was er een drie- en vijfdeurs hatchback, een sedan, coupé, station en een liftbackmodel."

Dit bijvoorbeeld. In de generaties ervoor waren er al meerdere carrosserievarianten.

Die fouten moeten je zelf maar zoeken, maar het zijn er veel (en storend). Net als in je voorlaatste post overigens.

Ik zeg echt niet dat alles 100% kloppend is, zeker niet over de modellen van toen ik nog vloeibaar was, maar om nou het complete verhaal af te kraken...maak dan zelf eens wat......het is zó makkelijk alleen maar andermans stukkies af te kraken zonder eigen inbreng te hebben. ;-(
RobEU
RobEU

En bedankt.

Ik zeg echt niet dat alles 100% kloppend is, zeker niet over de modellen van toen ik nog vloeibaar was, maar om nou het complete verhaal af te kraken...maak dan zelf eens wat......het is zó makkelijk alleen maar andermans stukkies af te kraken zonder eigen inbreng te hebben. ;-(

Beetje een simplistische reactie. Jij promoot jouw stukje, zegt dat het de complete historie van de Corolla is. Dat is gewoon niet zo, en daarbij komt nog de kwaliteit van het geschrevene. Als je niet tegen kritiek kunt, dan moet je niet op een podium gaan staan. Ik schrijf al genoeg 'stukkies' en heb niet de ambitie jouw huiswerk te gaan doen. Lees het gewoon nog een paar keer over, dan haal je een groot deel van de fouten er al uit.
RobEU
RobEU
RobEU

En bedankt.

Beetje een simplistische reactie. Jij promoot jouw stukje, zegt dat het de complete historie van de Corolla is. Dat is gewoon niet zo, en daarbij komt nog de kwaliteit van het geschrevene. Als je niet tegen kritiek kunt, dan moet je niet op een podium gaan staan. Ik schrijf al genoeg 'stukkies' en heb niet de ambitie jouw huiswerk te gaan doen. Lees het gewoon nog een paar keer over, dan haal je een groot deel van de fouten er al uit.

Cést la tone qui fait la musique, het is gewoon de manier waarop je het naar beneden haalt, lees het maar eens terug. Zeg gewoon: joh je kunt het stukje wat verbeteren door zus of zo, dat klinkt al heel wat sympathieker. Of geef aan dat model E?? niet geheel compleet is weergegeven.
Ik heb zelf toen kale teksten aangeleverd die later door de redactie van de tacn zijn herschreven, ik heb daar ook geen invloed opgehad. En het stukje heeft inderdaad wat aandacht nodig. De voorzitter en webmaster van 10 jaar geleden deed er in het geheel niets aan (behalve zijn eigen stukjes waar ook het toenmalige clubblad mee volstond) en de huidige webmaster heeft er nog een bijna compleet en toonbaar stuk van gemaakt. De schrijver van wikipedia heeft dit stuk trouwens als inspiratie gebruikt, want dart staat vrijwel hetzelfde in.

Dus Rob, ik heb best leuke discussies met je gehad, maar dit had je zeker op een normale manier kunnen verwoorden.
Ik zie de uitdaging om enerzijds een verhaal op te schrijven wat jouw mening weergeeft maar toch binnen de mening van het grote publiek geaccepteerd kan worden. Dat is vrijwel zeker een opdracht die commentaar gaat opleveren en ik verdenk jou er van dit bewust uit te lokken.

Ok.

Ik zie de Corolla als de dikke middelvinger die Toyota heeft opgestoken naar de Volkswagen groep. 'Kijk, zo maak je een auto voor het volk'; betrouwbaar en met de eigenschappen die het volk vraagt. Doet het altijd, ziet er niet te uitbundig uit, is onverwoestbaar en laat de straatstenen op zijn plek liggen. Het volk wil ook een bocht door en er zijn zelfs mensen die willen stoppen, een goede wegligging is daarom ook zeer wenselijk.

Ik vind wel dat je een paar jaar terug gelijk had dat het geen liefhebbers-auto is. Een tiental jaar terug was een Japanse auto per definitie geen klassieker. Ik heb wat oude Corolla's en Starlet's afgetrapt zien worden, want niemand wilde een oude Starlet. Maar oudere Jappen (alle merken Jappen) staan tegenwoordig ook op het lijstje van begeerlijke klassiekers terwijl verse onderdelen voor een oude Jap vinden best lastig is. Daarom vind ik dat je hier een ernstig verouderde stelling poneert.

Aan de andere kant zijn autoliefhebbers soms extreem conservatief, meningen worden gevormd door ervaringen met voertuigen die decennia oud zijn. Dat kan ook eigenlijk niet anders, van het type wat nu van de band loopt zullen we pas over twintig jaar weten hoe goed (of slecht) hij was.
Ik ben het er niet mee eens dat een Japanse auto nooit een liefhebbersauto of een klassieker was. Ook in het verleden waren er al liefhebbers voor de Corolla, de TACN die in 1994 is opgericht was ooit als Corolla Club in het leven geroepen. Het is zeker zo dat er toen meer liefhebbers waren voor auto's als de Kever, de 2CV, noem ze maar op.
Ook waren er al liefhebbers, veelal Japanners, die sterke motoren in Corolla's hingen, ook dat doe je veelal niet om sneller naar je baas te rijden.
Al met al is de definitie voor een klassieker vrij conservatief en vaag.
Ik heb, als eigenaar van het beschreven type Corolla, met plezier de recensie van Kapotstuk gelezen. Een beetje sarcasme, een beetje cynisme, wat speldenprikken hier en daar. Ik hou daar wel van. Eigenlijk is het een heel positief stuk, want het enige dat negatief beschreven wordt is subjectief. Smaken verschillen namelijk. En wat vies is kan je schoonmaken.

Ik betitel mijzelf als een autoliefhebber, vooral van oudere auto's, oldtimers, klassiekers. Maar voor mijn dagelijkse vervoer maak ik graag gebruik van een voertuig dat betrouwbaar is en in onderhoud en gebruik niet de hoofdprijs kost. Al weet je bij oudere auto's, dus ook bij Toyota's, nooit exact wanneer het moment aanbreekt dat er wel een hoofdprijs betaald moet worden. En dan is ook nog de vraag wat een hoofdprijs is. Voor de één is dat 500 euro, voor de ander 2.500 euro voor een onderhoudsbeurt. Voor mij telt vooral de betrouwbaarheid van de auto én de service van de garage waar de auto in onderhoud is.

Er zijn ongetwijfeld veel auto's die fijner sturen, een betere wegligging hebben en sneller zijn dan mijn Corolla. Maar mijn Corolla is voorzien van voor mij relevante luxe, oogt als een tijdloze fatsoenlijke gezinsauto, slokt met gemak de volledige vakantiebagage op, is overzichtelijk van binnen en van buiten, komt vlot uit de startblokken en heeft met zijn 1600 cc, 110 pk een bescheiden brandstofconsumptie van 1 liter per 15 kilometer.

Laat mijn auto maar lekker saai zijn. Liever saai van buiten dan een schaap in wolfskleren.
rke
'Kijk, zo maak je een auto voor het volk'; betrouwbaar en met de eigenschappen die het volk vraagt.

Wie is 'het volk' dan? Genoeg mensen die geen Corolla rijden. Zijn zij dan geen 'het volk'?

Welkom terug, the Fox. thumbs up
the Fox
Voor mij telt vooral de betrouwbaarheid van de auto én de service van de garage waar de auto in onderhoud is.

De garage/dealer kan een merk maken of breken.
Veel mensen herinneren zich niet hoe goed de auto was, maar wel hoe de garage omging met een probleem/mankement.
RobEU
rke
'Kijk, zo maak je een auto voor het volk'; betrouwbaar en met de eigenschappen die het volk vraagt.

Wie is 'het volk' dan? Genoeg mensen die geen Corolla rijden. Zijn zij dan geen 'het volk'?

Die redenatie klopt niet, Als A B is wil dit niet zeggen dat B altijd A is.
RobEU
rke

Die redenatie klopt niet, Als A B is wil dit niet zeggen dat B altijd A is.

Die krulletjes aan het einde van een zin duiden ook op een vraag. winking smiley

- 'het volk' is iedereen
- iedereen vraagt (schijnbaar) om dezelfde eigenschappen
- de Corolla heeft (schijnbaar) al die eigenschappen
- niet iedereen koopt een Corolla
Ergo, de Corolla voldoet toch niet aan alle eigenschappen of niet iedereen zoekt hetzelfde in een auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2017 14:40 door RobEU.
RobEU
[Ergo, de Corolla voldoet toch niet aan alle eigenschappen of niet iedereen zoekt hetzelfde in een auto.

Beide, lijkt mij.
Mij ook,

er zijn ook 323's Lancers en Sunny's die dezelfde doelgroep hebben.
Ik ben het er niet mee eens dat een Japanse auto nooit een liefhebbersauto of een klassieker was. Ook in het verleden waren er al liefhebbers voor de Corolla, de TACN die in 1994 is opgericht was ooit als Corolla Club in het leven geroepen. Het is zeker zo dat er toen meer liefhebbers waren voor auto's als de Kever, de 2CV, noem ze maar op.
Ook waren er al liefhebbers, veelal Japanners, die sterke motoren in Corolla's hingen, ook dat doe je veelal niet om sneller naar je baas te rijden.

Helemaal juist Joost! thumbs up
Zelfs na de naamsverandering in 1994 naar TACN is er in 1999 wederom een Corolla Club opgericht. En met het resultaat dat die nu nog bestaat.
CXXX

Helemaal juist Joost! thumbs up
Zelfs na de naamsverandering in 1994 naar TACN is er in 1999 wederom een Corolla Club opgericht. En met het resultaat dat die nu nog bestaat.

thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close