Kapotstuk: Regular Car Reviews

Gepost door Kapotstuk 
Regular Car Reviews

Eens in de zoveel tijd vindt er een revolutie plaats in de wereld der autojournalistiek. In de jaren ’80 en ’90 maakte Jeremy Clarkson bij het oude Top Gear (uit 1977) bijvoorbeeld furore met zijn directe, brutale, vermakelijke manier van recenseren. Daarmee schudde hij het overdreven correcte autojournaille hevig op. In 2002 begon hij aan de legendarische tweede incarnatie van Top Gear, die autoliefhebberij gemeengoed maakte. Hiermee werd het auto-amusement in het leven geroepen, een genre dat inmiddels velen met wisselend succes hebben betreden.

De vernieuwing is daarnaast niet voorbehouden aan ieders favoriete tv-gorilla. Sinds 2009 is er het online-platform Car Throttle, dat zich vooral richt de digitale generatie: millenials. Het is uitgegroeid tot een van de belangrijkste automobiele media, met onder andere een YouTube-kanaal dat qua productiekwaliteit inmiddels alleen megaproducties Top Gear en The Grand Tour voor zich hoeft te dulden. Ik wil het nu echter niet gaan hebben over Car Throttle, maar over een van de vele online automedia die het heeft voortgebracht. Een YouTube-kanaal dat, in mijn ogen, nog veel revolutionairder is: Regular Car Reviews.

Het in Pennsylvania gebaseerde kanaal test auto’s van kijkers. Dat zijn meestal gewone auto’s voor gewone stervelingen als jij en ik – een Dodge Caravan, een Honda Accord, dat soort werk – maar er komen soms ook unieke, exotische wagens voorbij. Zo zijn al eerder een Honda NSX, een Rolls-Royce Wraith en twee DeLoreans DMC12 worden gerecenseerd. Uniek aan Regular Car Reviews (vaak afgekort tot ‘RCR’) is de gekozen benadering. Andere automedia, zelfs Top Gear, recenseren auto’s: kritisch beoordelen en eventueel consumentenadvies geven. Mr. Regular bespreekt de auto’s, plaatst ze in de context van bijvoorbeeld het jaar waarin hij gebouwd werd. Hij bespreekt ze niet als object, maar als cultureel fenomeen.

De video’s van Regular Car Reviews zijn onorthodox, verwarrend en eigenaardig. Ze bevatten obscure popcultuur-referenties, toilethumor en bizarre intermezzo’s met vreemde stemverdraaiingen. RCR is niet voor iedereen. Je moet de humor door krijgen en kunnen waarderen. Maar de fans die het snappen zijn extreem trouw. Regular Car Reviews is een cultfenomeen, een radicaal andere benadering van autojournalisme.

Regular Car Reviews is een redelijk succesvol kanaal. Het heeft ruim 400.000 abonnees, bepaald geen misselijk aantal. Maar Car Throttle heeft er 1,7 miljoen. Ik denk dat dat het grootste zwaktepunt van RCR laat zien: het is niet geschikt voor het grote publiek. Het bizarre element dat de YouTube-serie zo geliefd maakt, is juist ook wat het tegenhoudt om een groot publiek te bereiken. En ergens is dat jammer, omdat de cultureel georiënteerde benadering van Regular Car Reviews potentieel heeft. In een tijd waarin auto’s steeds beter worden, steeds minder steken laten vallen en steeds meer op elkaar gaan lijken, is het nodig om een nieuwe manier te vinden om ze te onderscheiden. De RCR-benadering is daar geschikt voor.

Daarom wil ik een experimentje doen. De gebruikers van dit forum vormen een redelijke afspiegeling van ‘het grote publiek’. De komende weken ga ik een aantal reviews op dit forum zetten, die de benadering van Regular Car Reviews hanteren, te beginnen met mijn moeders Toyota Corolla. Ik ga niet de bizarre elementen van RCR gebruiken, en omdat het hier niet om video’s maar om tekst gaat heb ik minder artistieke vrijheid dan Mr. Regular, maar dat is juist de bedoeling. Ik ben benieuwd in hoeverre deze benadering potentie heeft bij ‘normaal’ publiek.

Het kanaal van Mr. Regular:
[www.youtube.com]

Zijn meest populaire (en wat mij betreft ook beste) video, over een Mazda MX-5 NA:
[www.youtube.com]
Dankje voor de links! Ik ga je reviews volgen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close