Behalve dan de veiligheid, want airbags en al die andere snufjes waren er natuurlijk niet! Maar dan kijk je voor de zoveelste keer een video van Autoweek op YouTube en dan denk je?! Potverdorrie, die bakken kosten handen vol geld en in de video's laten ze uiteraard het duurdere exemplaar zien en dat geeft een behoorlijk vertekend beeld. Want ik heb wel eens in een Hyundai i10 gereden, welke door ANWB de hemel werd in geprezen en dan denk ik: die hele auto heeft totaal geen ziel in zich en het is meer dat de auto jouw bestuurt i.p.v. hoe het eigenlijk hoort.

Gewoon hartstikke gevoelloos rijden is dat naar mijn mening en dan kan ik zo'n auto met gemak betalen, maar als ik dan de rekenmachine erbij ga pakken en uitreken dat nadat ik mijn nier verkocht heb mijn tweede nier ook nog moet verkopen voor de maandelijkse lasten?! Dan denk ik van, je kunt nog veel beter een youngtimer gaan rijden... ook als er wat achterstallig onderhoud wellicht aan vast zit. Want aan nieuwe auto's gaat juist nog meer stuk en de verleidingen in de auto zijn enorm!

Alles word via computers bedient, multimedia, navigatie etc en dat komt beslist niet de veiligheid ten goede ook! En ook niet die achteruit rij camera's en dergelijke, want dan krijg je van die situaties die ik onlangs met mijn beste vriend mee gemaakt hebt welke ik in mijn Peugeot 205 liet rijden. Die kwam erbij het fileparkeren plots achter dat er geen stuurbekrachtiging in zat en reed mij zo met de auto tegen een paal op tegen de stoep. Ik was nog blij dat het geen schade opgelevert heeft, want met al die mee gespoten bumpers zou je daar niet vrolijk van worden.

Maar als ik zelf dan in mijn Peugeot 205 rij en dan op de autosnelweg zit en weer zo'n excuus van een stadsautootje tegen kom dan denk ik: potverdorrie, mijn auto is 20 jaar oud en ik kom met gemak mee met het verkeer met die 1.4 motor in mijn auto. Zelfs met de 106 met slechts een 1.0 motortje kwam ik goed mee in het stadsverkeer, op de autosnelweg was het dan wel weer wat lastig mee komen met het verkeer. Vooral bij inhaalacties miste de 106 dat stukje extra pit... maar verder was het nooit echt een probleem. En dan ga je in de opvolger van de 205 proefrijden waar een 1.1 motor in zat en kom je er achter dat die hele auto gewoon niet vooruit te branden is.

Dus zo kwam ik uiteindelijk uit bij de 205 aangezien dat echt een lekker pittig autootje is, waar de 206 zo'n beetje de overgang is van oud naar modern en het met die toeters en bellen nog wel mee viel. Want dat is ja tegenwoordig wel anders, dan zit je gewoon in een rijdende computer en als er iets met de auto is mag je eerst de computer uitlezen. Volgens mij zitten in de laatste generatie auto's gewoon complete lcd schermen i.p.v een snelheidsmeter, als dat lcd scherm ermee besluit op te houden dan heb je wel meer problemen dan enkel een dashboard lampje vervangen.

Wat je in die moderne bak natuurlijk allemaal niet zelf kunt doen, dus naar mijn belevenis is het rijden van een youngtimer vele malen goedkoper dan zo'n modern beest. Zelfs als dat ding voor zo'n € 2000 kunt kopen, want laten wij eerlijk zijn de laatste 17 jaar zijn auto's eigelijk erg weinig veranderd en met de basis uitvoering van een 208 kom je waarschijnlijk nog slechter met het verkeer mee dan een 205 met weinig motor inhoud.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 15:25 door Goku205.
Laten we eerlijk zijn: als we nu alleen maar auto's uit de jaren 90 zouden rijden zou de wereld er niet heel slecht uit zien. Met name veiligheid en milieu zijn de grote speerpunten van de fabrikanten. Milieu kan je betwijfelen omdat auto's nog steeds niet zomaar 5l/100km rijden en veiligheid is een moeilijk begrip, auto's zijn veel veiliger geworden, maar je kan ook zeggen dat de halvering van het aantal verkeerdoden sinds de jaren '90 ook wordt veroorzaakt door minder alcohol in het verkeer en beter ontworpen kruispunten.

Dus ja, een auto van 15 jaar oud met weinig kilometers kan je heel voordelig rijden. Is het beter? Tja, in de file rij waarschijnlijk liever iets met airco, automaat en adaptive cruise control. Tijdens onderhoud heb je waarschijnlijk liever een 15 jaar oude Toyota zonder airco.

Als je veel afspraken op een dag hebt dan vind je het fijn dat je met stemherkenning of 'on-star' een restaurantje kan opzoeken en bellen via de navigatie, als dat scherm het begeeft dan had je liever een TomTom van €50 op marktplaats gehad.

Dat gevoelloze sturen is ook iets wat de consument wil, lekker makkelijk, licht. De goedkope en zuinige elektrische bekrachtiging helpt daar ook niet bij. De amerikanen doen het al decennia zo licht en gevoelloos. En hier halen zelfs merken als Porsche en BMW het sportiefste eruit ten gunste van comfort. En eerlijk is eerlijk, een 'kart' is heerlijk op een slingerweg, maar de meeste van ons doen eigenlijk alleen maar stuken A1 - A99 en met wat spoorvorming en viaductrichels is een 'kart' minder fijn.

De grote verandering komt er nu aan, een EV die elke ochtend met 500-600km range klaarstaat, voorverwarmd, onderhoudskosten minimaal, 'brandstofkosten' minimaal, ruimte (geen grote motor, as, uitlaat, versnellingsbak) maximaal, volledig autonoom rijden kan nog even duren, maar een kopstaart- of parkeerschade wordt binnenkort ook steeds zeldzamer.

Ik zou zeggen: het wordt alleen maar beter..
Dat vele malen goedkoper klopt dus niet. In de eerste plaats was jou auto net zo duur als pak hem beet een Renault Twingo met turbo nu(gecorrigeerd voor inflatie) Die is ongeveer net zo groot, is zelfs nog een klein beetje sneller en veel zuiniger.
Het is al vaker op deze site uitgerekend: Een oude auto rijden is nauwelijks goedkoper dan een nieuwe. De nieuwe is zuiniger en heeft veel minder onderhoud nodig. Brandstof is bij zo'n kleine auto een hogere kostenpost dan afschrijving. Bij 15.000 km zou jou auto per maand 175 euro aan brandstof verbruiken. En dat kapot gaan van al die technologie: kijk naar de Toyota Prius. Al die jaren al enorm veel technologie en beeldschermen. Maar kapot gaan wil het niet. Sterker: ze gaan zelfs langer mee.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in een Peugeot 205 te gaan rijden ( of het moet een 1.9 GTI voor erbij zijn)
In een auto zoek ik comfort, dwz zo stil mogelijk , cruisecontrol, airco , automaat, e.d.
En als je een auto koopt van een zelfrespecterend merk blijft het allemaal nog heel ook.
Nou ik rij echter gewoon 20km op 1 liter benzine met mijn 205, dus voor het brandstofverbruik hoef ik in iedere geval al geen nieuwe auto te kopen. Onderhoud denk ik dat bij een nieuwe auto vooral de eerste jaren goedkoper is, maar die vlieger gaat al niet op als de dealer je allemaal verplichtingen oplegt omdat je garantie anders verkort word. Dus ik heb het beeld dat auto's uit de jaren 90 minder kosten in onderhoud aangezien er ook minder stuk kan gaan en de vaste lasten zijn lager.
Dat is wel een beetje bekrompen Monsieur.
Die 106jes en 205jes zijn juist hele degelijke wagens.
Niet stil of goed afgewerkt, maar zeker wel betrouwbare wagens.

Toen ik nog in de Twingo reed raakte ik op een gegeven moment wel gewend aan het geluid tot op zekere hoogte, en hij was zelfs redelijk comfortabel vond ik.
Totdat ik afgelopen weekend van de 316 terug ging naar de Twingo, dán pas merk je eigenlijk wat een groot verschil er is.

De Twingo was vrij luid, stuiterig, gek stuurgevoel (Al kan dat aan mijn Ex-Twingo hebben gelegen, zit een doodpunt in het stuur tot ongeveer 1 kwart slag links/rechts) En vond het eigenlijk best wel vreemd rijden in het begin, pedalen zo dicht op elkaar, geen ondersteuning in m`n zij etc.
Niet dat het een slecht rijdende auto is, in tegendeel! Zeker in z`n klasse blijf ik er bij dat het een van de beste autootjes is die ooit gemaakt is. Maar je merkt héél duidelijk die stap.

En dan kan die BMW nog 2 jaar ouder zijn en "Geen echte BMW" en weet ik veel wat nog meer, dat verschil is zo duidelijk als dag en nacht.

En zelfs binnen het gamma (A-segment) Is er zó`n verschil onderling.
Mijn moeder rijd in een KA, beter afwerking dan de Twingo, stoelen bieden meer steun, auto is comfortabeler, stiller. Alleen het verbruik is 1:12 gemiddeld, en dat doet de BMW ook..

Zou zelf niet snel meer terug gaan van C naar A, tenzij ik van deze 316i opeens in een gloednieuwe UP! of i10 kan stappen, want dát is weer een ander verhaal natuurlijk! Tegenwoordig zijn qua rijcomfort/isolatie (vind ik) De A-segmenters te vergelijken met de C-segmenters van 20 jaar geleden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 20:11 door BradgeTV.
Comfort, veiligheid, verbruik/uitstoot en status. Dat zijn de voornaamste redenen om nieuw te rijden. Het is makkelijk om de mensen die nieuw kopen als dom te bestempelen, maar als die "dombo" die jouw 205 ooit nieuw gekocht heeft in z'n Dafje door had blijven tokkelen had jij nu ook geen 205 gehad. Jij snapt zelf ook wel dat als er geen nieuwe auto's verkocht worden er over een paar jaar geen tweedehandsjes meer rondrijden, toch?
205
Nou ik rij echter gewoon 20km op 1 liter benzine met mijn 205, dus voor het brandstofverbruik hoef ik in iedere geval al geen nieuwe auto te kopen. Onderhoud denk ik dat bij een nieuwe auto vooral de eerste jaren goedkoper is, maar die vlieger gaat al niet op als de dealer je allemaal verplichtingen oplegt omdat je garantie anders verkort word. Dus ik heb het beeld dat auto's uit de jaren 90 minder kosten in onderhoud aangezien er ook minder stuk kan gaan en de vaste lasten zijn lager.
Dat is knap dat je zo zuinig rijdt!! De auto rijdt theoretisch gemiddeld 1 op 14. Dat betekend echter dat je met een moderne auto nog veel zuiniger kan rijden. De rest klopt niet. Er is namelijk geen verplichting vanuit de dealer. Je mag het onderhoud bij een willekeurige garage laten uitvoeren. De modernste auto"s hoeven nog maar 1 keer per 2 jaar naar de garage(bij 15.000 km/jaar) Rijdt je er 4 jaar mee dan heb je dus maar 1 beurt. Daar kan de 205 echt niet tegenop. De oudere auto's zijn duurder in onderhoud omdat er allerlei slijtagedelen vervangen moeten worden. Dat hoeft bij nieuw niet.
Maar goed, wij spreken elkaar wel als je met de 205 een aanrijding hebt gehad. Of niet natuurlijk. De toegenomen veiligheid zou voor mij al voldoende reden zijn om een nieuwere auto te kopen. En... ga voor langere tijd(een jaar of 4) alle kosten op een rijtje zetten. Een lease auto heb je al voor 169 euro per maand. Daar zit nog meer op dan bij jou auto. Probeer voor dat bedrag(zonder de brandstof) 4 jaar met je auto te rijden. Ik wens je succes.
Wat een onzin, oudere auto's duurder in onderhoud, veel slijtagedelen vervangen moeten worden etc..

Bij mijn oude les auto moest na 2600 Kilometer, ja ZES EN TWINTIG HONDERD! Er al een ABS sensor vervangen worden, Clio uit 2015.
Mijn Ex-Twingo had bij de eerste APK in mijn bezit niets nodig op wat lampjes na.
Bij de laatste APK in mijn bezit een wiellager, was 18 euro.
Ook was de versnellingsbak op en de koppeling, na bijna TWEE TON. Totale kosten voor vervangen +- 200 euro.

Moderne auto's hoeven nog maar per 30k een beurt? Een grote beurt neem ik aan? Dat is vrij normaal, interval van mijn oude Twingo was 20k, interval van een nieuwe Peugeot 3008 is 25k voor een grote beurt. Dus hoezo 30k per beurt of 1k per 2 jaar? Sowieso moet je in mijn ogen elk jaar een beurt laten uitvoeren..

Een nieuwe auto is op papier zuinig, maar haalt dit in de praktijk vaak nooit, waar oudere auto's juist vaak in de praktijk zuiniger zijn dan op papier.
Eerste les auto waarin ik reed was een Polo Bluemotion, zo`n 1,2 TDI. Heeft een verbruik op papier van 1:33, nou was dit een les auto he, dus dat verbruik ga je never nooit halen.. Maar mijn instructeur vertelde mij dat hij rond de 1:15 uit kwam... 1:15..
Met mijn Twingo haalde ik 1:15 in de stad en op de snelweg 1:18-1:19..

Leuk dat er allemaal word neer gezet wat zo`n auto verbruikt, maar dat haalt geen enkele nieuwe auto in de praktijk, omdat het gros van de nieuwe auto's piepkleine motoren hebben met een turbo en hard moeten werken/hoog in de toeren moeten.

Je ziet het toch ook met die Tesla's ? Bereik +- 500 kilometer? Nee, bij de 350 - 375 is't wel afgelopen.
Laatst was er een test met de nieuwe Ampera-E.. Zou ook rond de 500 kilometer hebben in de praktijk, Roland kwam 385 kilometer ver. Natuurlijk enorm ver voor een elektrische auto... Maar dan heb je nog verschillende factoren zoals kou.. Kan je zo 80-100 kilometer schelen, als je 120 gaat rijden gaat daar ook 40-50 kilometer vanaf.. Dan heb je dus geen 385 meer over, maar 250..

Geef mij maar een bak uit de 90s.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 20:54 door BradgeTV.
205
Helemaal eerlijk ben je in ieder geval al niet. Volgens je eigen opgave rijdt je 1 op 17,5. En dat alleen in de afgelopen maand. En ook al 4 nieuwe bandjes aan moeten schaffen!! Dat is al meer dan de helft van de onderhoudskosten van mijn A1 over 4 jaar. Ja, dat is volgens mij goedkoop door een hele roze bril. Valt de uitlaat er onderuit dan ben je al veel duurder uit qua onderhoud. ABS heeft die auto zeker ook niet? Vandaag hagelde het heel even heel hevig. Vlak voor mij ging een motorfiets onderuit. Mijn auto trok bijna niet op omdat de anti-slip regeling in greep en de ABS zorgde ervoor dat ik vervolgens niet tegen de motorfiets aan knalde.
BradgeTV
Dat is wel een beetje bekrompen Monsieur.
Die 106jes en 205jes zijn juist hele degelijke wagens.
Niet stil of goed afgewerkt, maar zeker wel betrouwbare wagens.

Toen ik nog in de Twingo reed raakte ik op een gegeven moment wel gewend aan het geluid tot op zekere hoogte, en hij was zelfs redelijk comfortabel vond ik.
Totdat ik afgelopen weekend van de 316 terug ging naar de Twingo, dán pas merk je eigenlijk wat een groot verschil er is.

De Twingo was vrij luid, stuiterig, gek stuurgevoel (Al kan dat aan mijn Ex-Twingo hebben gelegen, zit een doodpunt in het stuur tot ongeveer 1 kwart slag links/rechts) En vond het eigenlijk best wel vreemd rijden in het begin, pedalen zo dicht op elkaar, geen ondersteuning in m`n zij etc.
Niet dat het een slecht rijdende auto is, in tegendeel! Zeker in z`n klasse blijf ik er bij dat het een van de beste autootjes is die ooit gemaakt is. Maar je merkt héél duidelijk die stap.

En dan kan die BMW nog 2 jaar ouder zijn en "Geen echte BMW" en weet ik veel wat nog meer, dat verschil is zo duidelijk als dag en nacht.

En zelfs binnen het gamma (A-segment) Is er zó`n verschil onderling.
Mijn moeder rijd in een KA, beter afwerking dan de Twingo, stoelen bieden meer steun, auto is comfortabeler, stiller. Alleen het verbruik is 1:12 gemiddeld, en dat doet de BMW ook..

Zou zelf niet snel meer terug gaan van C naar A, tenzij ik van deze 316i opeens in een gloednieuwe UP! of i10 kan stappen, want dát is weer een ander verhaal natuurlijk! Tegenwoordig zijn qua rijcomfort/isolatie (vind ik) De A-segmenters te vergelijken met de C-segmenters van 20 jaar geleden.

Mij bekrompen noemen en zelf in duizend zinnen in grote lijnen hetzelfde verkondigen dat ik in een paar zinnen heb geformuleerd, knap.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 20:56 door Monsieur Le Loure.
@BradgeTV: nee, dat is geen grote beurt. Een Audi A1 hoeft maar 1 keer per twee jaar naar de garage. De eerste beurt is een kleine onderhoudsbeurt.
Heb je de auto 4 jaar dan heb je dus in al die vier jaar maar 1 beurt nodig. De kosten die jij opnoemt komen nog boven op de beurt en zijn dus extra ten opzichte van mijn auto. En wat zuinigheid betreft: kijk naar de Suzukis Celerio. Rijdt theoretisch 1:24. En de praktijk is dat 1:20. Daar komt een Twingo 1 echt niet aan. En zeker niet die met de monojet. Probeer eerst eens alle kosten van een auto over een aantal jaar op een rijtje te zetten. Dan kan je dat afzetten tegen nieuw. Je zult er van schrikkeneye popping smiley
BradgeTV
Dat is vrij normaal, interval van mijn oude Twingo was 20k

15.000 is de interval

BradgeTV
Totale kosten voor vervangen +- 200 euro.

Das niet eerlijk rekenen.

Een oudere auto is goedkoper om te rijden als je zelf veel dingen kunt, afschrijving heb je niet meer...maar je rekent jezelf nu iets te rijk braad.....zeker gezien de moeite die je hebt met het ophoesten van je onderhoudsbudget.
En nee ik ben niet vergeten wat je hebt betaald maar je moet wel eerlijk blijven. winking smiley

@Zeebra, welke Twingo heeft een monojet dan?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 21:04 door Nico GTR.
zeebra
Een oude auto rijden is nauwelijks goedkoper dan een nieuwe. De nieuwe is zuiniger en heeft veel minder onderhoud nodig.

Dat laatste is een zeer twijfelachtige stelling. Onderhoud aan moderne auto's is toch wel heel prijzig geworden. Ik begrijp dat mijn vrienden zelfs niet meer schrikken van garagerekeningen met 3 nullen erop. Moderne auto's bevatten nogal wat peperdure onderdelen die steeds vaker amper de garantieperiode overleven.
Ik rij nog steeds voor 7 resp 12 cent per kilometer all in in mijn auto's met 300 resp 600 euro afschrijving per jaar. Dat gaat me in geen enkele moderne auto lukken helaas.
Het gevoelloze, totaal afstandelijke rijden van een moderne auto staat me zeer tegen. Zelfs een BMW doet me wat dar betreft echt helemaal niets. Dan ga ik heel wat liever fietsen tegenwoordig. Doe ik ook trouwens.
Zeebra heeft wel een punt qua kosten. Een private lease wagen kost inderdaad €169 in de actie. Vaak wel beperkt in kilometers tot 10.000.

Mijn Twingo, grof becijferd, kost ongeveer €100,- per maand aan onderhoud, belasting en een stukje afschrijving.
€20,- verzekering
€20,- belasting
€28,- afschrijving (over 6 jaar €2000,-)
€40,- onderhoud per maand.

En dan doe ik een hoop zelf en is er weinig geks gebeurt met de auto. Alleen regulier onderhoud. Ga ik het ding naar een garage brengen voor alle reparatie`s dan loopt de teller snel op.
zeebra
@BradgeTV: nee, dat is geen grote beurt. Een Audi A1 hoeft maar 1 keer per twee jaar naar de garage. De eerste beurt is een kleine onderhoudsbeurt.
Heb je de auto 4 jaar dan heb je dus in al die vier jaar maar 1 beurt nodig. De kosten die jij opnoemt komen nog boven op de beurt en zijn dus extra ten opzichte van mijn auto. En wat zuinigheid betreft: kijk naar de Suzukis Celerio. Rijdt theoretisch 1:24. En de praktijk is dat 1:20. Daar komt een Twingo 1 echt niet aan. En zeker niet die met de monojet. Probeer eerst eens alle kosten van een auto over een aantal jaar op een rijtje te zetten. Dan kan je dat afzetten tegen nieuw. Je zult er van schrikkeneye popping smiley

Mijn oude Twingo deed theoretisch 1:16, in de praktijk vaker 1:19.
En misschien dat de kosten over een x aantal jaar genomen wat meer zijn dan die van een nieuwe auto.
Maar je vergeet een ding...

Aanschaf.

Als jij een nieuwe Audi A1 koopt a 18,000 euro en je hebt 2000 euro aan kosten in die 4 jaar kost 'ie je 20k totaal.
Als jij een 2ehands Audi A4 koopt a 1000 euro, en hebt diezelfde 2000 euro aan kosten in die 4 jaar kost 'ie je totaal 3k.

Je levert wat in op veiligheid en luxe, maar het zal waarschijnlijk wél comfortabeler zijn, en het verbruik zal ook niet achterlijk veel schelen.
Nico GTR
BradgeTV
Dat is vrij normaal, interval van mijn oude Twingo was 20k

15.000 is de interval

BradgeTV
Totale kosten voor vervangen +- 200 euro.

Das niet eerlijk rekenen.

Een oudere auto is goedkoper om te rijden als je zelf veel dingen kunt, afschrijving heb je niet meer...maar je rekent jezelf nu iets te rijk braad.....zeker gezien de moeite die je hebt met het ophoesten van je onderhoudsbudget.
En nee ik ben niet vergeten wat je hebt betaald maar je moet wel eerlijk blijven. winking smiley

@Zeebra, welke Twingo heeft een monojet dan?

Ja oke, maar zelfs al zou ik alles uitbesteden in een garage (en dus wel dat budget zou hebben) Zou ik over de 1,5 jaar dat ik de Twingo zou hebben gehad, goedkoper zijn dan iemand met een nieuwe auto. Want de aanschafwaarde lag op 300 euro, en de afschrijving is nihil.

Stel dat ik qua kosten met alles wat ik heb laten uitvoeren aan de Twingo totaal op 800 euro zou zitten, kostte'ie mij alsnog maar 1100 euro..
Oh enne Nico, de C06 met ketting is volgens mij een monopoint.
Goku205
Alles wordt via computers bediend, multimedia, navigatie etc en dat komt beslist niet de veiligheid ten goede ook! En ook niet die achteruit rij camera's en dergelijke, want dan krijg je van die situaties die ik onlangs met mijn beste vriend mee gemaakt heb welke ik in mijn Peugeot 205 liet rijden.

Sorry, maar hier kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Een navigatie die de weg braaf opleest is minder veilig dan continu op de bordjes kijken hoeveel afslagen je nog moet? Of eens in de zoveel tijd schreeuwen met/tegen de bijrijder met de kaart op schoot, nog leuker. Een cameraatje wat laat zien hoe ver je nog van het paaltje/stoeprandje/voetballend kind afzit is minder veilig dan over de schouder kijken en nattevingerwerk?
Beetje nostalgie kan best op zijn tijd, maar met dit stuk sla je in mijn ogen de plank volledig mis.
Boppie
Vaak wel beperkt in kilometers tot 10.000.

Maar daar red ik het helaas niet mee. Ik rij ongeveer 3 keer zo veel. En dan loopt het hard op. Bovendien zijn er geen aanbiedingen op LPG te vinden. En daar zit een grote besparing.
zeebra

Volgens mij hebben wij het toen uitgekauwd en was het verschil erg laag. De Twingo was goedkoper, je kon een keer meer per maand naar de snackbar van dat bedrag.
afentoe
Goku205
Alles wordt via computers bediend, multimedia, navigatie etc en dat komt beslist niet de veiligheid ten goede ook! En ook niet die achteruit rij camera's en dergelijke, want dan krijg je van die situaties die ik onlangs met mijn beste vriend mee gemaakt heb welke ik in mijn Peugeot 205 liet rijden.

Sorry, maar hier kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Een navigatie die de weg braaf opleest is minder veilig dan continu op de bordjes kijken hoeveel afslagen je nog moet? Of eens in de zoveel tijd schreeuwen met/tegen de bijrijder met de kaart op schoot, nog leuker. Een cameraatje wat laat zien hoe ver je nog van het paaltje/stoeprandje/voetballend kind afzit is minder veilig dan over de schouder kijken en nattevingerwerk?
Beetje nostalgie kan best op zijn tijd, maar met dit stuk sla je in mijn ogen de plank volledig mis.
Ik heb het over de bediening van al die toeters aan bellen aan boord, dat is onveilig. Als jij je navigatie instelt voor je weg rijdt is er niets aan de hand, maar al die afleiding in de auto is gewoon gevaarlijk. Oh en die achteruit rijcamera zal wel zijn voordeel bieden, alleen als je dan verleerd hoe het ookal echt weer moest... dan heb je niets aan die camera.
s velthuis
Boppie
Vaak wel beperkt in kilometers tot 10.000.

Maar daar red ik het helaas niet mee. Ik rij ongeveer 3 keer zo veel. En dan loopt het hard op. Bovendien zijn er geen aanbiedingen op LPG te vinden. En daar zit een grote besparing.[/quote

Grote wagens zijn ook niet echt voordelig te noemen in de lease. Dat gaat rustig naar de €400,- per maand.
s velthuis
zeebra
Een oude auto rijden is nauwelijks goedkoper dan een nieuwe. De nieuwe is zuiniger en heeft veel minder onderhoud nodig.

Dat laatste is een zeer twijfelachtige stelling. Onderhoud aan moderne auto's is toch wel heel prijzig geworden. Ik begrijp dat mijn vrienden zelfs niet meer schrikken van garagerekeningen met 3 nullen erop. Moderne auto's bevatten nogal wat peperdure onderdelen die steeds vaker amper de garantieperiode overleven.
Ik rij nog steeds voor 7 resp 12 cent per kilometer all in in mijn auto's met 300 resp 600 euro afschrijving per jaar. Dat gaat me in geen enkele moderne auto lukken helaas.
Het gevoelloze, totaal afstandelijke rijden van een moderne auto staat me zeer tegen. Zelfs een BMW doet me wat dar betreft echt helemaal niets. Dan ga ik heel wat liever fietsen tegenwoordig. Doe ik ook trouwens.

Dat is mijn eigen ervaring. Ik rijdt sinds 1993 nieuw of bijna nieuw(met 1 uitzondering) Mijn Twingo moest elke 10.000 km naar de garage en mijn A1 moest elke 30.000 km naar de garage. En nee, ook van de A1 vallen de onderdelen niet af. Van die Twingo trouwens ook niet. Ik heb nog nooit een garagerekening gehad met 3 nullen. Nu rijdt ik zelf niet zoveel, maar ik zie rekeningen van de Toyota Prius langs komen. Daar wordt bij 2 ton op de teller
niet veel meer gedaan dan het reguliere onderhoud en de bandenwissel. Zelfs de remmen moeten uitzonderlijk weinig vervangen worden.
Er is nog een tweede punt waar jij je op verkijkt(en velen met je): Je hebt de handigheid, de tijd en de plaats om het onderhoud zelf te doen. Ik niet. En met mij 90% niet. In plaats van in de garage te knutselen werk ik. De uren die je maakt zou je dus eigenlijk gewoon mee moeten nemen.
Boppie

Grote wagens zijn ook niet echt voordelig te noemen in de lease. Dat gaat rustig naar de €400,- per maand.

Nee, dat is probleem 2. Met drie kinderen moet de achterbank wel wat ruimer zijn. Auto's in de klasse Grand Scenic/C4 Picasso zijn niet te betalen in de privatelease. De ´aanbiedingen´die ik hoor zijn allemaal in de A/B-klasse.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 21:27 door s velthuis.
205
afentoe
Goku205
Ik heb het over de bediening van al die toeters aan bellen aan boord, dat is onveilig. Als jij je navigatie instelt voor je weg rijdt is er niets aan de hand, maar al die afleiding in de auto is gewoon gevaarlijk. Oh en die achteruit rijcamera zal wel zijn voordeel bieden, alleen als je dan verleert hoe het ookal echt weer moest... dan heb je niets aan die camera.

Uiteraard is het even terug wennen als je 99% van de tijd in redelijk nieuw blik rijdt (zoals ondergetekende) en dan ineens in wat ouders stapt. Maar dat maakt die nieuwe auto's in mijn ogen echt niet minder veilig dan het oude spul.
Je moet er altijd je hersens bijhouden, maar dat is voor de standaard geleverde navigatie in een gloednieuwe Rolls niet anders dan voor een zelf meegenomen TomTom in een Peugeot van 1997.
Klein dingetje: weet je hoe ik in de auto van kantoor de navigatie instel? Door op een knopje op het stuur te drukken en luidop iets als "navigeer naar thuis" te zeggen, dat gaat onderweg dan nog wel winking smiley
@Nico GTR: de allereerste van 1993 t/m 1996. Deze had een onderhoudsinterval van 10.000 km. De Twingo van 1996 heeft een multi point en een onderhoudsinterval van 15.000 km. Deze rijdt ook zuiniger. Ik heb ze beiden gehad. Mijn eerste nieuwe auto's.
zeebra
... Toyota Prius...

Zeker, maar dat is dan ook wel de beste occassion die momenteel te koop is. Ik ken maar heel weinig auto's die daar in de buurt komen. Qua kosten per kilometer is denk ik alleen een Sandero op LPG nog gunstiger.

zeebra
Er is nog een tweede punt waar jij je op verkijkt(en velen met je): Je hebt de handigheid, de tijd en de plaats om het onderhoud zelf te doen. Ik niet. En met mij 90% niet. In plaats van in de garage te knutselen werk ik. De uren die je maakt zou je dus eigenlijk gewoon mee moeten nemen.

Eens. Maar ik doe echt niet heel veel aan de auto's. Ik denk dat je dat te hoog inschat. Waar ik wel bij moet zeggen dat onze gezinssloep al een stuk meer werk nodig heeft gehad is dan mijn eigen woon-werkracer die 5 jaar ouder is en 1,5 ton meer gelopen heeft.
205
afentoe
Goku205

Ik heb het over de bediening van al die toeters aan bellen aan boord, dat is onveilig. Als jij je navigatie instelt voor je weg rijdt is er niets aan de hand, maar al die afleiding in de auto is gewoon gevaarlijk. Oh en die achteruit rijcamera zal wel zijn voordeel bieden, alleen als je dan verleerd hoe het ookal echt weer moest... dan heb je niets aan die camera.

Onzin, even je Tom Tom instellen is net zo gevaarlijk, of het volgende nummertje op Spotify skippen op je telefoon, of een CD of cassettebandje wisselen.. En als jij verleert hoe je achteruit moet rijden is niet de schuld van zo'n achteruitrijcamera, vind ik wel een beetje aan jezelf om scherp te blijven met dat soort dingen. En dan alsnog, vergeet je het, ram je een paaltje? So what? Dat is makkelijk te herstellen. Als er daarintegen net een kleuter achter je auto loopt kan zo'n camera het verschil tussen leven en dood betekenen.
Mijn eerste auto had geen airco en was amper geïsoleerd, sterker nog; ding had niet eens deurrubbers. Weet je hoe lang het duurt voordat je bij nat weer eindelijk die voorruit ontwasemd was? Al die tijd rij je gewoon met minder zicht. Met een moderne auto zet je 5 tellen de airco aan en is de ruit kurkdroog.
BradgeTV

nut smiley

C3G bedoel jij, het Cleon blokje.

Zeebra
@Nico GTR: de allereerste van 1993 t/m 1996. Deze had een onderhoudsinterval van 10.000 km. De Twingo van 1996 heeft een multi point en een onderhoudsinterval van 15.000 km. Deze rijdt ook zuiniger. Ik heb ze beiden gehad. Mijn eerste nieuwe auto's.

Ik zie het, die zie je niet veel meer....cultwagentjes. winking smiley Het echte Cleon ratelblokje thumbs up
s velthuis
zeebra
... Toyota Prius...

Zeker, maar dat is dan ook wel de beste occassion die momenteel te koop is. Ik ken maar heel weinig auto's die daar in de buurt komen. Qua kosten per kilometer is denk ik alleen een Sandero op LPG nog gunstiger.

zeebra

Eens. Maar ik doe echt niet heel veel aan de auto's. Ik denk dat je dat te hoog inschat. Waar ik wel bij moet zeggen dat onze gezinssloep al een stuk meer werk nodig heeft gehad is dan mijn eigen woon-werkracer die 5 jaar ouder is en 1,5 ton meer gelopen heeft.

Ik schat je praktische technische kennis wel veel hoger in dan die van mij. In vergelijking met jou ben ik maar een babysad smiley.
Inmiddels heb ik een Kia Niro. Die is in de praktijk zuiniger dan de Prius III. Of deze net zo betrouwbaar is moet de tijd uitwijzen. Wel vrees ik dat deze niet de afschrijving gaat halen van de Audi. Wat dat betreft was dat een top autobig smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2017 22:00 door zeebra.
zeebra

Inmiddels heb ik een Kia Niro. Die is in de praktijk zuiniger dan de Prius III. Of deze net zo betrouwbaar is moet de tijd uitwijzen. Wel vrees ik dat deze niet de afschrijving gaat halen van de Audi. Wat dat betreft was dat een top autobig smile smiley

Daar ben ik wel naar benieuwd; werkelijk verbruik en betrouwbaarheid cq onderhoudskosten van de Niro. Staat bij ons op het lijstje als potentiële vervanger voor de Prius over x aantal jaar thumbs up
Nico GTR
BradgeTV

nut smiley

C3G bedoel jij, het Cleon blokje.

Zeebra

Ik zie het, die zie je niet veel meer....cultwagentjes. winking smiley Het echte Cleon ratelblokje thumbs up

C3G? Dacht altijd dat de 1e Twingo blokjes C06 heette..
Maar verrek je hebt gelijk... big smile smiley
Zadelsnuiver
zeebra

Daar ben ik wel naar benieuwd; werkelijk verbruik en betrouwbaarheid cq onderhoudskosten van de Niro. Staat bij ons op het lijstje als potentiële vervanger voor de Prius over x aantal jaar thumbs up
Ik heb de versie met 16 inch wielen. Mijn score is over de eerste 2000 km 5,3 ltr/100 km. En daar heb ik erg mijn best voor gedaan(in negatieve zin)
Als ik een beetje mijn best doe haal ik een score van 4,5 lor/100 km. Ik vind het verbazend hoe vaak de Niro elektrisch rijdt. Ook op de snelweg bij snelheden van 120 km/uur. Vaak moet ik met de auto door Leiden. Zeker de helft van de afstand wordt dan elektrisch afgelegd. Op snelwegen anticipeert de auto op ondermeer hoogteverschillen. Zodra je de Beneluxtunnel in rijdt gaat de auto direct vol op de elektrische rem zodat de accu volledig opgeladen wordt. Die stroom wordt gebruikt om weer uit de tunnel te komen. Die reactie is echt opvallend!!
Net nog de cassette speler in de 205 uitgeprobeerd, had namelijk muziek op een bandje gezet. Maar dat heeft niet helemaal de tand des tijds overleefd, er komt namelijk een heel vals geluid uit de radio wanneer ik de cassette afspeel.

Dus ja digitale media is wel beter, maar vanwege het stukje nostalgie laat ik gewoon de originele auto radio erin zitten.
205
Net nog de cassette speler in de 205 uitgeprobeerd, had namelijk muziek op een bandje gezet. Maar dat heeft niet helemaal de tand des tijds overleefd, er komt namelijk een heel vals geluid uit de radio wanneer ik de cassette afspeel.

Dus ja digitale media is wel beter, maar vanwege het stukje nostalgie laat ik gewoon de originele auto radio erin zitten.
Cassette? Mijn laatste auto die dat had was van 1997. In mijn huidige auto heb ik zelfs geen CD-speler meer. Apple CarPlay is het tegenwoordig.
Ik heb gewoon een 64 GB mediaspeler. Daar kan aardig wat muziek op.
Ja de eerste eigenaar heeft nooit de originele radio eruit gehaald, dus er zit nog letterlijk een Philips autoradio met cassette speler in mijn auto. Maar de 205 is ook van 1997, maar ik gebruikte toen zelf in iedere geval ook nog steeds mijn Sony Walkman.

Maar deze autoradio levert nog gewoon steeds heel mooi geluid en heeft ook de mogelijkheid om de Bass aan te passen, dus dat laatste heb ik ook gedaan. Niet teveel, maar een subtiele bass erin.

Als ik echt vaak naar eigen muziek zou luisteren dan had ik hem natuurlijk wel vervangen door een moderne Autoradio, maar FM radio afspelen doet die auto radio gewoon harstikke goed.
zeebra
Wel vrees ik dat deze niet de afschrijving gaat halen van de Audi. Wat dat betreft was dat een top autobig smile smiley

Dat zou inderdaad zo maar kunnen. Hoewel de lage afschrijving van VAG-produkten vandaag de dag wel een raadsel is voor mij. Lage afschrijving zou wat mij betreft synoniem moeten zijn met een zeer lange levensduur. Iets wat oude VW's in elk geval wel waar maakten.
s velthuis
zeebra
Wel vrees ik dat deze niet de afschrijving gaat halen van de Audi. Wat dat betreft was dat een top autobig smile smiley

Dat zou inderdaad zo maar kunnen. Hoewel de lage afschrijving van VAG-produkten vandaag de dag wel een raadsel is voor mij. Lage afschrijving zou wat mij betreft synoniem moeten zijn met een zeer lange levensduur. Iets wat oude VW's in elk geval wel waar maakten.

Ja, daar verbaas ik mij ook over. De auto staat nu te koop voor 18.450 euro. Daar heb ik in 2014 nog geen 20.000 euro voor betaald. En dat is dan nog niet eens de duurste met een 1.2 TSI motor. Wel begreep ik dat er veel vraag is naar kleine, zuinige benzine auto's. Die vraag is zo groot dat het aanbod aangevuld wordt met import. Echter, de consument heeft een voorkeur voor een originele Nederlandse auto. Dat laatste werkt sterk prijs opdrijvend.
205

Nou, dat is dus al het eerste wat vroeger niet beter was. Dat kan je dan nostalgie noemen, maar het werkt gewoon niet. En ik kan je vertellen, dit kon je in 1997 ook al overkomen.
Oh cassette bandjes hebben bij mij altijd goed gewerkt, maar vermoed dat de cassette speler in de auto gewoon eens schoongemaakt zou moeten worden. In 13 Reasons Why gebruikt een van de hoofdrolspelers ook nog steeds de cassette speler in zijn uit, daar vond ik dus zo'n beetje de inspiratie door.
zeebra
s velthuis
zeebra

Ja, daar verbaas ik mij ook over. De auto staat nu te koop voor 18.450 euro. Daar heb ik in 2014 nog geen 20.000 euro voor betaald. En dat is dan nog niet eens de duurste met een 1.2 TSI motor. Wel begreep ik dat er veel vraag is naar kleine, zuinige benzine auto's. Die vraag is zo groot dat het aanbod aangevuld wordt met import. Echter, de consument heeft een voorkeur voor een originele Nederlandse auto. Dat laatste werkt sterk prijs opdrijvend.

De meeste kans op een lage afschrijving maak je door de goedkoopste auto uit die serie te kopen. En het liefst een voorraadauto, waar ze vanaf willen.
Je moet alleen wel uitkijken dat bepaalde comfort opties (airco wordt tegenwoordig vanzelfsprekend gevonden) er wel op zitten.
Jouw voorbeeld doet mij denken aan een nieuwe voorraad auto die al lang stond en een garage die niet goed heeft opgelet bij de inruil ...
Als het prijsverschil tussen nieuw en gebruikt zo klein is en de nieuwe auto is snel te leveren, dan vermoed ik dat de gemiddelde klant toch voor een nieuwe gaat ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2017 09:14 door Blackadder the 5th.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close