Kapotstuk: Droomauto's

Gepost door Kapotstuk 
Droomauto’s

Autoliefhebbers zijn dromers. We kunnen enorm enthousiast worden van dingen die we niet bezitten en nog nooit ervaren of gezien hebben. De reden daarvoor is simpel: onze hobby is duur. Een auto is iets waar je lang voor moet sparen, zeker als het gaat om een wagen waar je echt van kunt genieten. De meeste liefhebbers komen niet verder dan een youngtimer voor de prijs van een Hyundai i10. Als je van coupés en roadsters houdt, moet je ook nog het geluk hebben dat je er een gezinswagen naast kunt betalen of helemaal geen gezin hebt om te vervoeren.

Het is door deze beperkingen dat petrolheads dromen van grotere, snellere, comfortabelere, stoerdere of duurdere auto’s. Er is altijd één wagen die er bovenuit steekt, dat is je droomauto. Vrijwel iedere autoliefhebber heeft een droomauto en ik denk dat iedereen die dit leest direct kan zeggen welke dat is. Dat geldt ook voor ondergetekende; in mijn geval is het de Pagani Huayra. De met een vrijwel onuitspreekbare naam uitgeruste Huayra weet klassiek vakmanschap en futuristische technologie op een ongelofelijk knappe manier te combineren. Hij is zó snel en zó geavanceerd, maar toch met klassiek vakmanschap gemaakt. Pagani is een kleine fabrikant, maar de Huayra heeft in 2011 het ronderecord van het Top Gear-testcircuit verbroken en die tot het ontslag van Clarkson gehouden. Dat is vier jaar! Zelfs lichtgewicht raketten als de BAC Mono en Ariel Atom V8 konden niet aan de 1:13,8 van de Huayra tippen. Fantastich.

Let wel: als ik met een onbeperkt budget één auto zou mogen kopen, zou die Pagani het niet worden. Het is natuurlijk niet houdbaar om zo’n onpraktisch kunstwerk als enige auto te hebben, dus zou het voor mij dan een Giulia Q worden. Alleen mensen die dromen van praktischere auto’s (SUV’s, Rolls-Royces, oude Volvo’s) zouden daadwerkelijk voor die droom gaan.

Maar, laten we wel wezen: zijn dat nou dé droomauto’s? Het kan wel, maar het zijn niet echt typische droomauto’s. Daar zijn namelijk maar twee criteria voor. Ten eerste, is de auto onbereikbaar voor veel mensen? Ten tweede, vinden kinderen hem fantastisch? Als het antwoord op beide vragen ‘ja’ is, dan heb je met een droomauto te maken. Deze twee criteria zijn trouwens veel korter samen te vatten, in slechts één woord: supercar.

Er zijn weinig dingen die effectiever nieuwe autoliefhebbers kweken dan supercars. Volwassenen kiezen vaak het moreel verantwoorde standpunt dat zulke auto’s overbodig zijn, maar kinderen hebben daar maling aan, en terecht. Veel supercars krijgen vanuit autokringen kritiek omdat ze overbodig, over-the-top of te geavanceerd zijn, maar is dat niet juist het punt? Met name de Bugatti Veyron moet het in dit opzicht ontzien, maar elk autominnend kind dat na de lancering van de Veyron in 2005 is opgegroeid, was geobsedeerd met die wagen. Ondergetekende kan dat uit ervaring bevestigen. Ja, hij is te zwaar, te duur en niet uitdagend genoeg om te rijden, maar het was de eerste auto die de magische grens van 400 km/h doorbrak. Dat is toch gewoon cool?

Ik merk het bij mezelf ook, hoor. Vroeger was de Veyron mijn droomauto; later ben ik naar iets kunstzinnigers ‘overgestapt’. Maar nu ik erover nadenk, heb ik daar bijna spijt van. Het is politiek incorrect, daar ben ik me bewust van, maar kunnen we niet weer eens wat meer waardering opbrengen voor de typische droomauto?
Hoe ik het gedaan heb: Mijn favoriete merk is Ferrari, maar ik kan en ga er niet aan beginnen om een echte bezitten. Ik ben van jongs af aan Ferrari-schaalmodellen gaan verzamelen en allerlei andere merchandise. Zo nu en dan boek ik eens een ritje in een Ferrari om het plezier toch te kunnen ervaren.

Ten eerste, is de auto onbereikbaar voor veel mensen? Ten tweede, vinden kinderen hem fantastisch? Als het antwoord op beide vragen ‘ja’ is, dan heb je met een droomauto te maken. Deze twee criteria zijn trouwens veel korter samen te vatten, in slechts één woord: supercar.

eye rolling smiley weet niet of ik het daarmee eens ben, over de Bugatti hebben we het zometeen. winking smiley

Want waarom zijn dat per definitie altijd de criteria of we met een droomauto te maken hebben? Sommige mensen maakt het niet uit wat andere vinden van zijn of haar auto. Tuurlijk is t mooi meegenomen als anderen het ook leuk vinden, maar je koopt een auto toch voor jezelf?
Ja mijn droom zou zijn om een McLaren te bezitten, dus ik ben heel gevaarlijk bezig.

Maar mocht dat niet werken ga ik ook heel gelukkig zijn met een product uit de stallen van Renault Sport. Sommige kinderen vinden dat niks en hij is relatief bereikbaar. Maar maakt het dat minder droomauto dan de McLaren 720S? Niet in mijn optiek.
En als je mijn verzameling modelauto's zou zien......winking smiley

Bugatti is een beetje flauw bezig, die W16 is zwaar gedownsized en kan makkelijk 3000 pk draaien. 2 problemen, koeling en vermogen op de weg krijgen. Maar ja........snel is goed? Nee hoor! Snelheid ansich is niet interessant, het word pas leuk als je G-krachten gaat generen en daarvoor heb je handling en een goed weggedrag nodig en komen we in het territorium van de Lotus en Caterham's van deze wereld.
Ik houd meer van(bijna) bereikbare dromen. Mijn droomauto is de Audi A1 Quattro. Kinderen vinden hem schitterend(dat heb ik al getest)
En ik g hem niet kopen. Het blijft voor mij dus een droom. Nu ben ik overigens niet zo selectief. Een jaguar F-Type mag ook of een Kia Stinger lijkt mij ook wel wat. Overigens heb i wel de ervaring dat kleinere auto's vaak leuker rijden en door het lage gewicht sneller de bocht om willen.
Ik ben absoluut autoliefhebber, maar heb niet zoveel met "droomauto's". Als ik echt miljoenen over heb zou ik best wel eens wilen shoppen voor een Porsche, Ferrari of een dikke terreinwagen voor erbij. Een tweezitter valt dan eigenlijk al een beetje af omdat ik ook erg praktisch ingesteld ben. Rolls, RangeRovers, Panamera's en Maserati's zijn allemaal bijzonder grote wagens, daar moet je ook maar trek in hebben.

En natuurlijk is er ironie alom omdat je tegenwoordig met een Tesla sneller bent en die is natuurlijk ook nog eens veel praktischer en minder prijzig (in gebruik).

Een wagentje erbij (cabrio, roadster, terreinwagen) is eigenlijk ook niets voor mij. Het lijkt me zonde om zoiets een hele winter of zelfs maar twee weken ongebruikt buiten te zien staan en 'dan maar een rondje rijden voor de lol' is ook niet aan mij besteed. Ik heb een fijne primaire wagen en daar laat ik het bij.
@Nico GTR
Ik ben het zelf met je eens, maar in dat citaat had ik het over de droomauto als archetype. Daar horen Renault Sports of Caterhams niet bij, hoe goed die auto's ook zijn. De archetypische droomauto kenmerkt zich doordat autominnende kinderen, die nog geen barrières van verstandigheid en rationaliteit hebben opgeworpen, ze fantastisch vinden. Dat zullen vaak supercars of in ieder geval extreem dure/snelle/spectaculaire wagens zijn.
Kapotstuk
@Nico GTR
Ik ben het zelf met je eens, maar in dat citaat had ik het over de droomauto als archetype. Daar horen Renault Sports of Caterhams niet bij, hoe goed die auto's ook zijn. De archetypische droomauto kenmerkt zich doordat autominnende kinderen, die nog geen barrières van verstandigheid en rationaliteit hebben opgeworpen, ze fantastisch vinden. Dat zullen vaak supercars of in ieder geval extreem dure/snelle/spectaculaire wagens zijn.

Ik vind het subtiel gezegd dat je daadwerkelijk probeert het begrip droomauto te omkaderen.
Waarom zou een Caterham geen droomauto kunnen zijn? Toen ik nog negen en schattig was, was er voor mij niets leukers dan een Donkervoort.
Zo moeilijk is het eigenlijk niet. Mijn droomauto is waar ik van droom, jouw droomauto is waar jij van droomt. En dan maakt het mij echt niet uit wat (de kinderen van) de buren ervan vinden.
Kapotstuk
@Nico GTR

Maar het archetype van een droom is toch dat het voor iedereen verschilt? Dus dan kun je droomauto niet omkaderen als een vast begrip. Dat het van leeftijd verschilt....tuurlijk. Is het niet pas totdat je daadwerkelijk leert rijden dat je pas apprecieert dat het gevoel van een auto meer uit kan maken dan bruut vermogen of een luxe schilletje?

Een van mijn droomauto's is een Porsche 911, een klassieke, maar dan wel een die ik zelf compleet heb gerestaureerd. winking smiley
Voor iedereen is een droom-auto een volstrekt anders. Supercars vind ik leuk om te zien, leuk om te horen, en het zal ook zeker geen straf zijn om er eens een ritje in te maken. Zou ik er eentje voor de deur willen? Nee. Ik denk persoonlijk dat je snel uitgekeken raakt op een auto die (heel) veel vermogen is en dus heel snel is. Want welke snelheden kun je nou uiteindelijk halen in Nederland? Zit je in het centrum, kom je om de zoveel honderden meters weer een stoplicht tegen. Rij je op de snelweg, zit je lekker in de colonne met 100 km/u op de linkerbaan.

Dan liever een auto die praktisch is, comfortabel rijdt maar die ook (voor de fun, zo nu en dan) ook vlot is. De auto waar ik zelf dan als eerste aan denk en wat ook altijd een droomauto blijft voor mij, is een Citroën C6. Een slagschip (zo kun je 'm wel noemen) die heerlijk over de weg zweeft, praktisch qua ruimte (voornamelijk voor passagiers) en toch een geweldig, onderscheidend design. Maar uiteindelijk zal iedereen zijn eigen redenen hebben om de keuze te maken voor een bepaalde auto.

Toch ben ik er zelf van overtuigd dat ik te maken ga krijgen met een groot dilemma als ik een groot bedrag te besteden zou hebben voor de aanschaf van een auto. Er staan zoveel auto's aangeboden, waarvan ook zoveel auto's gaaf zijn. Een Citroën C6 zoals hierboven genoemd, ja graag. Een Alfa Romeo Guilia QV? Gaaf! cool smiley Een Volvo 850 T-R? Kwijl! eye popping smiley

En dan ben ik nog niet begonnen over klassiekers.....
Het klopt dat droomauto's voor iedereen anders is. Op het archetype dat ik noemde zijn, uiteraard, uitzonderingen. Daar kan ik zelf ook over meepraten: ik houd van kinds af aan al van Saabs en de Citroen C6. Maar ik denk dat er wel een algemene soort van jongensdroom-auto's is te onderscheiden, bestaande uit supercars, maar ook SUV's en bijvoorbeeld de Willys Jeep.

Dat, of ik heb teveel Top Gear gekeken smiling smiley

Tegenwoordig droom ik echter zelf ook van normalere auto's zoals het bovengenoemde en de meeste Alfa's. Of wellicht een Mazda MX-5...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2017 10:22 door Kapotstuk.
Een Alfa wil ik ook altijd nog eens bezitten, en een Maxda MX-5 is ook wel heel erg leuk.

Uiteindelijk blijft er op autogebied genoeg te wensen, en zijn er altijd wel weer leukere, mooiere, snellere, sportievere, en helaas dan ook duurdere auto's. Kwestie van een goede baan vinden en een huis met een grote oprit. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close