Goku106: Het Autovirus slaat toe!

Gepost door Goku106 
Inleiding

Jarenlang konden auto's mij totaal niets interesseren: want ja in een ver verleden heeft een groepje oude heren besloten dat je in het bezit moest zijn van een rijbewijs, om een blik met vier wielen te besturen. Terecht zou je denken?! Nou dat vond ik tien jaar geleden dus beslist niet, want ik had een stuk of 50 rijlessen gevolgd en zakte ruim 3x voor mijn praktijkexamen! Dus uiteindelijk gaf ik de moed op en besloot ik dus te stoppen met het hele rijlessen, aangezien ik het een dure grap vond en tevens verliep mijn theorie ook. Daarom besloot ik te stoppen, grotendeels omdat ik bang was dat ik weer meerdere keren op moest gaan voor mijn theorie.

Ja ik werd dus letterlijk bang voor de administratieve molen van het CBR, want tijdens mijn eerste poging om het rijbewijs te behalen omstreeks 2006/2007 kon ik mij nog goed herinneren dat het telkens ongeveer twee maanden duurde dat ik een herexamen kon krijgen. Daar had ik simpelweg geen zin in en zodoende heb ik het bijna 10 jaar volgehouden zonder rijbewijs: waar mijn spaarrekening overigens heel dankbaar voor is, want als jongeman auto rijden is ongeacht het model auto niet bepaald goedkoop!

December 2015

Ik was ondertussen geen jongvolwassen meer en op het werk ging het eindelijk goed ondanks alle tegenslagen die ik heb moeten verwerken op het gebied van mee doen in de maatschappij, achteraf weet ik ook eindelijk waarom dat het geval was. Maar ik wilde het eigenlijk nooit accepteren, aangezien ik van mening was dat er niets met mij mankeerde en lichamelijk klopte dat natuurlijk ook, alleen geestelijke was dat alles behalve waar. Zo werd er veelvuldig geroepen dat ik een autist zou zijn en beweerde mijn case-manager dat ik het syndroom van asperger had: nou daar geloofde ik niets van, want autisten waren naar mijn beeldvorming immers gedoemd om eeuwig alleen te zijn!

Dat laatste had ik namelijk ooit op Wikipedia gelezen, maar gelukkig is dat niet waar en heb ik gewoon een vriendin smiling bouncing smiley Het was dan ook mijn huidige vriendin die mij zover dreef om weer te beginnen met rijlessen, al was daar helaas wel een woordenwisseling voor nodig om te realiseren dat een rijbewijs echt geen overbodige luxe was. Dus de winter deed zijn intrede en net als alle voorgaande winters had ik er een hekel aan om in vrieskou naar het werk te fietsen, maar ik had immers geen andere keuze en wou niet afhankelijk zijn van andere of het OV!

Januari 2016

Het was eindelijk zover, de kerstvakantie was voorbij en ik was doodnerveus voor mijn eerste rijles: de rijinstructeur kwam langs en ik nam plaats achter het stuur, waarmee mijn proefrijles begon waarbij bleek dat ik beslist niet alles verleerd had. Bij terugkomst gaf ze een advies over hoeveel rijlessen ik nodig had en ik besloot op advies het pakket van 40 jaarlessen te nemen inclusief tussentijdse toets en praktijkexamen, wat achteraf helaas niet genoeg bleek sad smiley

Ik bleek dus nog meer rijlessen nodig te hebben en het leek er ook niet op dat ik mijn rijbewijs zou behalen voordat de zomer ten einde was: En ja dat klopte, want dik 50 rijlessen en twee faalangst praktijkexamens later slaagde ik op 1 november 2016 voor mijn rijbewijs. Iets wat ik nooit had durven dromen omdat ik bang was dat ik nooit zou slagen, het praktijkexamen was voor mij namelijk altijd iets waar ik ontiegelijk door onder druk stond. Vandaar dat ik ook voor het faalangst examen koos en dat bleek niet voor niets te zijn, want ik was zeker weten gezakt als ik gewoon praktijkexamen genomen had.

Tijdens zo'n faalangst examen krijg je namelijk een examinator naast je zitten die begrijpt dat je bloednerveus bent en daardoor niet optimaal kunt presenteren, dus daar kijken ze door heen en als jij laat zien dat je kunt rijden dan slaag je ook! Dat je op het einde van het examen bijna een eenrichtingsstraat van de verkeerde richting wilde inrijden doet er dan niet toe, want het gaat er niet om dat je die laatste 5 minuten belabberd reed. Die beste man kijkt naar het totaal plaatje en zit echt niet daar om jouw te pesten.

Dit was het bord dat mij in verwarring bracht, het is namelijk geen verkeersbord!

Dus ik was dolgelukkig en kon het niet geloven dat ik eindelijk geslaagd was voor mijn rijexamen, waardoor ik eindelijk de spanning los kon laten en uit blijdschap begon te huilen en een krabbeltje deed zetten. Die zelfde dag stond ik nog op het gemeentehuis en begon het ongeduldige wachten op het rijbewijs, dat terwijl ik ruim 10 maanden nodig had om het papiertje te behalen. Die ene week wachten tot ik eindelijk zelfstandig achter het stuur mocht kruipen leek wel een eeuwigheid te duren!

Auto uitzoeken

Tijdens de rijlessen zei ik wel eens tegen mijn rijinstructeur: nou ik weet nog niet of ik direct een auto zal kopen, maar toen ik dus eindelijk geslaagd was veranderde ik direct van mening en begon de zoektocht naar de ideale beginnersauto! Waarbij ik op Whatsapp een groep aanmaakte zodat mijn familie mij daarbij kon helpen, alleen hield deze groep het door mijn enthousiastheid het niet lang vol. Maar ik kreeg wel heel wat goede adviezen: zo moest ik mij vooral niet blindstaren op het uiterlijk vertoon van een auto, want een sportieve auto is wel leuk... maar zuipt ook heel wat benzine en is meestal ook flink duur in de MRB.

Zodoende deed ik mijn zoektocht optimaliseren: het moest een zo'n zuinig mogelijke auto zijn, die ook zo min mogelijk maandelijkse kosten met zich meebracht! Dus het was zoeken naar een speld in de hooiberg, want voordat je het weet zit je al aan alleen al aan € 100 wegenbelasting per kwartaal! Dan heb je nog geen verzekering betaald, want die zijn ook verplicht en zonder schade vrije jaren betaal je ook een stuk meer. Ik zwijg dan nog maar over over de leeftijdsdiscriminatie waar jongeren onder de 27 jaar helaas mee krijgen te maken, want omdat ik al 28 jaar was werd mij dat gelukkig bespaard.

Nadat ik op Marktplaats alle rotte appels ertussen uit gefilterd had besloot ik om als beginnende bestuurder met een relatief jonge garage in zee te gaan, waar ik nadat ik de garagehouder gebombardeerd had met al mijn vragen besloot om in goed vertrouwen de Peugeot 106 te kopen. Omdat de garagehouder beweerde dat ik niet de enige geïnteresseerde was, wat vast zo geweest zal zijn besloot ik tegen beter wil zonder een proefrit gemaakt te hebben de auto al helemaal vooruit te betalen nut smiley

Mijn familie, met name mijn ouders en zus waren daar elkaar gezegd best boos om en vonden dat ik iets heel doms gedaan had! Je koopt immers geen auto zonder eerst een proefrit gemaakt te hebben, en toch deed ik dit omdat ik na het vele heen en weer mailen de autohandelaar namelijk vertrouwde. Ik ben namelijk van mening dat verkopers die je een wrak willen verkopen zich niet de moeite zullen nemen om uitgebreide vragen te beantwoorden, dus dat is de methode welke ik nog steeds toepas. Het enige wat ik niet meer doe is een auto vooruit betalen, dat is namelijk een lesje dat ik wel geleerd heb.

Tot slot

Ik ben in-principe hartstikke tevreden met mijn Peugeot 106 en daardoor ben ik ook heel kieskeurig geworden op het moment dat ik proef ga rijden, zo ben ik wezen proefrijden in een Hyundai i10 waar ik uiteindelijk gewoon een claustrophobisch gevoel in kreeg. Dus ik vertelde de verkoper dat ik de auto te groot vond, waarop hij dat bijna nauwelijks kon voorstellen! Maar ook vond ik het gewoon een gevoelloze auto en daar wilde ik beslist geen € 13.000 voor betalen, alleen de verkoper was wel benieuwd waar mijn keuze dan wel op zou vallen?!

Nou blijkbaar dus bijna old-timers, want dat zijn auto's waar ik in de laatste tijd een passie voor hebt ontwikkeld en dat komt dus mede dankzij mijn kleine 106 waarin zo heerlijk in rij. Alleen nu jeukt het dus voor iets anders, terwijl mij dat eigenlijk gewoon tussen de oren zit. Want ik heb nog geen noemenswaardige problemen met mijn auto gehad: dus er is eigenlijk geen echte reden waarom ik ben het neuzen naar andere auto's, maar ik vermoed dat ik gewoon met het autovirus besmet bent!

Het enige probleem is dat het bezitten van meerdere auto's in Nederland nogal een dure grap is: anders had ik binnen de kortste keren gewoon twee klassieke auto's voor de deur staan! Want er is immers plaats zat bij mij thuis voor de deur om meerdere auto's voor de deur te parkeren, dan zou ik gewoon afwisselen waardoor ik niet iedere keer in dezelfde auto hoef te rijden. Alleen dat lijkt mij vanwege de vaste lasten niet bepaald een goed idee angry smily
Een mooi verhaal.

Ik lees het verslag van iemand die veel moeite heeft moeten doen om zijn roze kaartje te halen. Ik ben een van de gelukkigen die nauwelijks moeite heeft moeten doen, maar dat kwam ook omdat de eisen in mijn tijd nog met potlood geschreven werden. Het gummetje zat aan de andere kant van het potlood...

Over jouw 106, je schrijft dat je gelukkig bent met deze auto. Waarom zou je hem dan inruilen?

Status lijkt mij geen issue, dan zou je wel naar een afgetrapte 3-serie of buik-over-de-grond-Golf zoeken. Inruilwaarde lijkt mij ook geen issue, de 106 heeft nu niet veel inruilwaarde en zal dat over tien jaar ook niet hebben.
Natuurlijk zal er een keer een moment komen dat de 106 afgeschreven wordt. Mijn gok is dat er een APK keurmeester een keer tegen jou zal zeggen: u heeft een luchtige automobiel, maar hij is zo goed geventileerd dat ik hem niet meer goed kan keuren zonder een paar dagen lassen. Praat daarom eens met de werkplaatschef of de monteur. Zij hebben hem op de brug gezien en hebben er aan gesleuteld, zij kunnen je een goede indicatie geven of hij de volgende apk ook gaat halen. Meestal is het eerste laswerk wel een teken dat je binnen twee of drie jaar een andere bolide moet scoren.

Ik begrijp de verbazing van de verkoper dat je de Hyundai I10 te groot vond, de I10 hoort bij de kleinste auto's die nu op de markt zijn. Ik ben het wel zonder meer met jou eens dat moderne auto's steeds minder glas en steeds meer staal in het gezichtsveld hebben. Alsof je alvast in je doodskist zit.
Helaas is dat staal het enige antwoord wat de fabrikanten hebben op de steeds strengere eisen betreffende de veiligheid. Angst voor kleine ruimtes in plaats van angst voor de gevolgen van een aanrijding.

Een remedie heb ik niet voor je, anders dan in de 106 blijven rijden. Het is wel zo dat er ook auto's zijn waarin je jezelf minder opgesloten voelt, vooral de afstand tussen ogen en voorruit schijnt hierin een grote rol te spelen.
Ga de volgende keer eens proefzitten in een auto die buiten geparkeerd staat en kijk naar buiten in plaats van naar het aaibare, poezelige interieur. Je hoeft niet eens te rijden om in te schatten hoeveel zicht je kwijt bent aan een binnenspiegel die op cm's van je ogen zit en deurstijlen zo dik dat ze gemetseld hadden kunnen zijn.
Ja klopt, het heeft mij ontiegelijk veel moeite gekost en eerlijkheidshalve: er waren tijden dat ik echt boos op het systeem was, aangezien oudere personen zoals mijn vader ( van u leeftijd ) het rijbewijs behaald hebben in een tijd waar de eisen nog niet zo streng waren. Dus ik vond het nog wel eens oneerlijk dat het CBR constant het behalen van een rijbewijs bemoeilijkt, kijk bijvoorbeeld naar het huidige theorie examen? 65 vragen, waarvan 25 vragen gevaarherkennings vragen! Gelukkig mocht je daar bijna de helft van fout hebben, want gevaarherkenning leer je niet in de theorie naar mijn mening.

Maar goed dat theorie-examen heb ik deze keer gelukkig wel in een keer behaald, dus daar was ik wel heel blij om smiling bouncing smiley Ik zag op die betreffende dag namelijk ook genoeg mensen zitten die er overduidelijk niet voor de eerste keer of tweede keer kwamen, waar je bij kon aan zien dat ze de moed een beetje in schoenen begon te zakken. Alleen mijn rijschoolhouder zei: als je niet intelligent genoeg bent om de theorie ( op een eerlijke manier ) te behalen, dan ben je eigenlijk gewoon niet geschikt om een auto op een verantwoorde en verkeersveilige manier te besturen.

Het was echter mijn rijschool die mij erdoor heen getrokken heeft, want er was een moment in de rijopleiding dat ik het eigenlijk niet meer zag zitten. Wonder boven wonder ben ik dan toch geslaagd: nu ik een auto heb snap ik ook waarom mensen met een rijbewijs meestal niet meer zonder willen!

Wat betreft mijn 106: ik rij daar eigenlijk gewoon heerlijk in, de stoelen zitten lekker en tot nu toe is het gewoon een betrouwbaar autootje. Dus het mag duidelijk zijn dat ik erg twijfel en als ik al voor een 205 zou gaan, dan wil ik dus eigenlijk geen concessies op de kleur gaan doen aangezien ik het liefste een rode zou hebben. Want als ik eentje wil kopen, dan moet hij in goede staat verkeren, niet teveel kosten en in het rood. De motorinhoud maakt mij dan opvallend genoeg niet zoveel uit, aangezien ik verwacht dat je ook met een 1.1 lekker kunt door rijden. Uiteraard had een 1.4 de voorkeur, maar dan zou ik allemaal concessies moeten doen.

Het jammere vind ik eigenlijk dat ik gewoon niet twee auto's kan bezitten, de 106 en een 205 voor erbij. Wat betreft maandelijkse lasten zou dat niet het einde van de wereld zijn, want de 106 kost mij met MRB en Verzekering € 45 per maand en dat is echt spotgoedkoop! En zo'n 205 zou mij net € 4 meer per maand kosten, maar dan zit je wel met dubbele kosten en dat vind ik het lastige bij auto's. Al vind ik wel goed van mijzelf dat ik kieskeurig blijf, want die 205 die ik gister in de buurt ben gaan proefrijden had cosmetische wel zijn langste tijd gehad. Maar het proefrijden vind ik in iedere geval hartstikke leuk en dat zorgt ook direct voor een stukje meer waardering voor mijn 106.

Ja met de Hyundai i10 was wel lachen: maar ik denk dat Hyundai mij als merk sowieso niet echt aanspreekt, het mag dan wel betrouwbaar zijn alleen je moet er wel lekker in kunnen rijden. En dat spreekt mij zo aan bij die oude Peugeot's, het zijn echt nog auto's die lekker rijden en karakter hebben. Maar ik heb altijd al oude auto's leuk gevonden en daarom vind ik het ook best jammer dat die old timer regeling afgeschaft is, al is er wel de overgangsregeling: vraag mij alleen af of mijn Peugeot 106 daar in aanmerking voor komt aangezien die over 2 jaar 25 jaar wordt. Dat proefzitten vind ik trouwens ook wel belangrijk, maar dat is de eerste indruk en ook het eerste wat ik altijd in een auto doe.

Deze heren van Autoblog zijn trouwens mede schuldig dat ik besmet ben met het autovirus, ik volg het YouTube kanaal namelijk en in de laatste video reden ze in een rode 205 GTI.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2017 10:41 door Goku106.
Goku
Maar ik heb altijd al oude auto's leuk gevonden en daarom vind ik het ook best jammer dat die old timer regeling afgeschaft is, al is er wel de overgangsregeling: vraag mij alleen af of mijn Peugeot 106 daar in aanmerking voor komt aangezien die over 2 jaar 25 jaar wordt

Maar waarom zou je dat willen? Dan moet die in December, Januari en Februari binnen staan?

Daarnaast....het gaat om auto's met een bouwjaar of datum eerste toelating van 31 december 1987 of eerder. Dus jouw Peugeot komt er pas voor in aanmerking als die 40 jaar oud is.
Ja dat laatste dacht ik al en inderdaad aan die overgangsregeling heb je niet zoveel, dan ben je het geld wel kwijt aan stallingskosten aangezien een garage ook niet gratis is. Had laatst namelijk een auto gezien die er wel nog in aanmerking voor kwam... maja dan krijg zoiets als die Peugeot 205 aanbieder waar ik was test rijden, die had dat wagentje enkel gekocht omdat hij zijn oldtimer in de winter maanden moest stallen. Vind trouwens wel jammer dat ze die oldtimer regeling afgeschaft hebben, want 10 jaar geleden wou ik gewoon een oldtimer rijden want dat was voordelig aangezien je dan geen MRB moest betalen.

Dus ik denk dat oldtimers iets te populair zijn geworden, maar ook omdat auto's tegenwoordig veel langer mee gaan dan vroeger. Je ziet ja weet ik nog hoeveel auto's uit de jaren 80/90 rijden, die gaan veel langer mee dan dat zo'n oldtimer meeging.
@Goku106,
wilt u mij niet meer met u aanspreken?

Goku106
Dus ik denk dat oldtimers iets te populair zijn geworden, maar ook omdat auto's tegenwoordig veel langer mee gaan dan vroeger. Je ziet ja weet ik nog hoeveel auto's uit de jaren 80/90 rijden, die gaan veel langer mee dan dat zo'n oldtimer meeging.
Dat klopt wel. Toen mijn vader zijn eerste auto's uitzocht, was de levensduur van een VW Kever absurd lang. Soms zag je exemplaren van maar liefst 15 jaar oud, terwijl men toen echt doorreed tot het Flintstones-moment....

Tegenwoordig heet het een roestbak als de auto na 15 jaar wat roestgaten heeft.

Ik zou zelf ook wel een goede klassieker willen hebben, maar de goede exemplaren zijn mij te duur. Ik denk dat de beste mogelijkheid om een goede klassieker te scoren wachten is. Soms zie je ineens een gepamperd exemplaar ergens opduiken en dan is het zaak te handelen. Bovendien kan je een bijna-klassieker lekker vertroetelen met anti roestbehandelingen en dergelijke tot het een echte klassieker is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close