Geen Seat meer, wat dan?

Gepost door rke 
Geen Seat meer, wat dan?
04-04-2017 13:55
De Seat Leon 1.6 TDI Sportlease.

Ik mopper heel vaak over deze auto, maar netto is het een 30.000 euro kostend stuk techniek met erg veel luxe. Mijn uienlederen portemonnee heeft nog nooit een inhoud gehad ter waarde van 30 ruggen, dus simpel gezegd: Dat kan ik niet betalen. Maar waarschijnlijk moet ik afscheid nemen van deze grijze muis. Van de onverwacht sportieve maar sjoemelende crisisdiesel.

Ik vind de Seat Leon Sportlease een hele fijne auto. Het is te merken dat Seat wat race-ervaring heeft opgedaan, je kan de auto onwaarschijnlijk snel de bocht door gooien. Niet dat dat zinvol is in deze tijd waarin "langzamer" en "trager" de nieuwe modewoorden zijn, maar het is gewoon leuk. Bovendien is een goede wegligging het gevolg van veel grip en veel grip is toch wel wenselijk als je een noodstop moet maken. Je zou verwachten dat deze goede wegligging bereikt wordt met een onderstel wat nauwelijks veert. Je kent het wel: je zit in een auto en kan voelen of het muntje waar je overheen stuitert met kop of munt naar boven lag. Deze Seat blijkt hier nauwelijks last van te hebben. Ok, vol over een verkeersdrempel knallend met oma en al haar artritrosekwaaltjes op de rechterstoel geeft herrie van die rechterstoel. Maar er zijn genoeg moderne auto's die harder geveerd zijn.

De zetels zijn ongewoon goed. Ze zijn zo stevig dat je jezelf niet op de love-seat van het lokale huis van dames van lichte zeden waant maar ze geven toch de juiste steun aan onderrug en bekken. En je merkt in snel genomen bochten dat deze stoelen ook goede zijdelingse steun geven. Zoveel steun zelfs dat de klassieke petjeshouding van bestuurders van oude Golfjes bijna niet te doen is. Je kent het wel, leunend op de pook met het gezicht direct onder de binnenspiegel.

Als bestuurder van deze Seat heb ik weinig tijd op de achterbank doorgebracht. Het is geen oude Amerikaan waar je de achterbank voor voortplantingsdoeleinden kan gebruiken, dus de achterbank wordt vrijwel alleen gebruikt door passagiers en bagage. De diverse passagiers hebben aangegeven dat de achterbank heel goed en ruim zit. Ik heb jammer genoeg nog steeds niet ontdekt hoe je deze achterbank kan omtoveren tot een doorlopende volledig vlakke laadvloer met de kofferbak, maar ik vind het ook niet storend genoeg om te zoeken of dit wel mogelijk is. Deze situatie had ik in mijn vorige auto, daar kon je een tweepersoonsbed maken van de opgeklapte achterbank en de kofferbak. Maar de Seat achterbank schijnt lekker te zitten, heeft ook aansluitingen voor kinderstoeltjes en je kan hem heel simpel (bijna) plat leggen.

Een ander puntje is het verbruik. Je zou het van een leasecoureur niet verwachten, maar ik weet wat de Seat verbruikt. De cijfers tonen een keurige 1 op 20 bij relatief sportief gebruik. Ik merk dat het verbruik duidelijk beter wordt als ik wat rustiger rij, maar waarom zou ik de enige Nederlander zijn netjes en rustig rijdt? Ik heb er niet eens financieel voordeel bij als ik de gasplank aai in plaats van onderin trap. De service van het bedrijf waar ik deze Seat meestal voor onderhoud breng is bovengemiddeld goed. Uiteraard benadert ook deze werkplaatschef mij alsof ik geen flauw idee heb wat er allemaal gebeurt onder die motorkap, maar hij neemt wel de moeite om zoiets minimaals als een gevalletje rtfm serieus op te pakken. Toch denk ik wel dat ontwerpers vergeten zijn dat mannen de gebruiksaanwijzing pas lezen als 'het niet werkt'. De bekende spreuk: If everything else fails, read the manual...
En daarmee wil ik toch een punt van kritiek uiten naar de bedenker van de sleutel. Ik wil de meneer (of mevrouw) die verantwoordelijk is voor dit ontwerp er op wijzen dat er mensen zijn die de sleutel in de broekzak bewaren. In een broekzak, natuurlijk aan een sleutelbos met andere sleutels en daarmee zijn de makkelijk te bereiken knoppen van de sleutel een bron van ergernis. Je zet de auto op slot, stopt de sleutel in de broekzak en de auto klikt weer open. Of hij laat zelfs alle ramen zakken, zodat je de volgende ochtend in het koude regenwater zit.
Een misser, wat mij betreft is een ouderwetse sleutel die je in een portierslot moet steken de betere optie.

Zoals in het verbruik terug te vinden is, is de Seat ook heel geschikt voor de grote, jaarlijkse sleurhuttenrace. Ik ben een van die Nederlanders die 's zomers wel eens een aanhangwagen zo groot als een huis achter de auto knoopt en vervolgens met drie mud aardappels naar het verre Frankrijk rijdt. De combinatie rijdt heel stabiel en het verbruik valt ondanks de enorme toename van de luchtweerstand toch mee.

Maar, ik ben niet van plan een reclamefolder te schrijven, de Seat heeft echt wel enkele minpunten. Geen reservewiel zou je als punt van kritiek kunnen noteren, maar als je dat doet moet je wel zo fideel zijn om zelf in de blubber te gaan liggen als er een band verwisseld moet worden.
Toch, het aanvankelijk hoge olieverbruik is wel een minpuntje. Dure olie bovendien, je mag er bijvoorbeeld geen Action-zooi inkieperen. En ik weet dat bij garantiegevallen een monster van de motorolie onderzocht wordt, dus het is een slecht idee om inferieure olie in het blok te gooien. VAG producten kennen wel verschillende onderhoudsschema's voor veel en weinig-rijders, misschien stelt het iedere 15000 km schema minder hoge eisen aan de olie. Het olieverbruik is wel gehalveerd in deze eerste honderdduizend kilometer, van een liter per vijfduizend naar een liter per tienduizend kilometer..
Een ander minpuntje dankt de Seat aan de milieuwetgeving. Het motortje is relatief schoon (ondanks de sjoemelsoftware) maar de maatregelen zorgen er voor dat je af en toe naar de garage moet. In iets meer dan 100.000 km heb ik twee keer een storing gezien die naar mijn idee het gevolg is van deze milieumaatregelen. Ik ken niet zo veel resultaten van andere merken, maar de resultaten die ik ken wijzen op een algemene tendens bij de dieselmachines. Een roetfiltertje moet af en toe vervangen worden, een egr-klep moet af en toe schoongemaakt worden. Daarbij moet ik de opmerking plaatsen dat de naam "filtertje" minuten werk en een onderdeel van drie kwartjes doet vermoeden, maar de realiteit is dat de rekening tot vier cijfers voor de komma op kan lopen.

Al met al is het jammer dat de Seat een schop toe krijgt. Ik verwacht dat een collega verder gaat scheuren met deze Spaanse dame en ik denk dat deze collega zich prima zal vermaken met Leonneke. Ik heb nu de uitdaging een andere bolide te zoeken.
Misschien zelfs een die ongeveer eendertigste kost van wat deze ooit moest kosten.
Heb nog wel een mooie SEAT staan. Voor tien rooitjes mag je 'm hebben, zal ik 'm ook nog netjes wassen en voltanken grinning smiley
Een Camry!

Wel leuke auto's, die SEAT's. Je krijgt er geen harde plasser van, maar net leuk genoeg voor de dagelijkse Nederlandse forensenrace. Een BMW 1-serie light.
Het was in '99 al zo dat een VW vanzelf weer op slot ging als je hem open drukte en geen deur open deed. Daar was al goed over nagedacht. Ramen ging toen ook al open en ik heb dat in 20 jaar nog nooit ook maar enigzins meegemaakt.

Minder olieverbruik? Misschien is de dealer bewust overgestapt op 10W40 ipv 5W30?

Misschien zelfs een die ongeveer eendertigste kost van wat deze ooit moest kosten.

Ik hoop dat je hier een derde bedoelt want met een rug blijft er niet veel te kiezen over...
Klaar. smileys with beer

Rke komt thuis. En deze zal allicht minder zuipen dan de vorige.
TYN
Klaar. smileys with beer

Afleverkosten: De getoonde prijs is inclusief € 10 afleverkosten. grinning smiley
?? Stopt je hele leasemogelijkheid?
Anonieme bezoeker
Re: Geen Seat meer, wat dan?
04-04-2017 16:03
'T lijkt bijna gewoon of je een MyReview hier neer plempt, maar tussen de regels door lees ik dat je je lease-brik meer bent gaan waarderen dan je had verwacht smiling smiley

Ik hoop maar dat je budget eenderde is van de €30k, dan kun je gewoon zelf een leuke Leon kopen, hetzij een paar jaartjes ouder.

Is je budget inderdaad maar een dertigste, tsja, dan lijkt die Camry wel wat!

Heb je niet veel spaargeld of wil je niet veel geld in een auto stippen, maar heb je wel voldoende maandelijkse inkomsten, kun je privé lease overwegen. Ik ben heel tevreden over mijn ruime comfortabele Fabia, maar een degelijke Polo of nieuwe Sportiever Ibiza kan ook!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2017 16:06 door 1977NL.
Ben je je baan kwijt?
TYN
Klaar. smileys with beer

Dat is inderdaad een mooie. En met maar 140 paardjes zal het met de prentjes ook wel meevallen.

Ik twijfel om zzp-er / payroller te worden. Mijn werkgever heeft geen belang meer bij eigenwijze oudjes zoals ik en ik heb een voorstel gehad waar ik serieus over nadenk.
Dat budget klopt wel. Ik vind een auto een gebruiksvoorwerp en net zoals een hamer van 10 euro net zo goed mept als een hamer van 100 euro, voldoet een 1000 euro auto (hopelijk) ook. Als ik zie dat je een Seat zoals de mijne nu koopt voor 15.000 euro, dan heb je het over meer dan 7000 euro per jaar afschrijving. Dat betekent dat een 1000 euro auto het maar 2 maanden vol moet houden....
Maar we gaan het zomerseizoen in en ik heb nog steeds een paar motoren die werkeloos staan te roesten.

Voorlopig is nog niets zeker. Misschien ben ik over een jaar wel groenteboer, misschien snuffel ik over een jaar wel in de folder naar de opties van een nieuwe Lexus. Ik heb echter het idee dat groenteboer van die twee de meest realistische optie is en dat terwijl ik vrijwel niets weet van groenten.
Oei, sterkte met je keuzes man.
Veel wijsheid gewenst in je keuze. thumbs up

Ik rijd al vier jaar probleemloos rond in een auto van 3,5 mille. Ik begrijp persoonlijk ook niet zo goed hoe al die modale gezinnetjes tegen de afschrijving van hun nieuwe Qashqai* op werken. Althans, ik begrijp wel hoe, maar begrijp niet dat ze het dat waard vinden.

*lees hier elke willekeurige burgerbak
voiture
Ben je je baan kwijt?

Dat was ook mijn eerste vraag...
Durashift
Oei, sterkte met je keuzes man.

...En dat was mijn eerste reactie...
Ik weet natuurlijk niet wat er zich allemaal afgespeeld heeft, maar ik mag aannemen dat je in de onderhavige situatie een bewuste keuze gemaakt hebt en wens je succes met het verdere verloop; dit heeft natuurlijk al een tijdje gespeeld, kan bijna niet van de een op de andere da, maar ik was er natuurlijk niet bij. Voor een paar duizend Euro heb je overigens al een aardige, degelijke Seat Ibiza!
Ik zit niet vast aan het merk Seat of Toyota. En ik hou jullie op de hoogte.
Gaat goed komen rke, veel sterkte succes en wijsheid komende weken. thumbs up
Ik kijk nooit in de Bloggershoek, maar voor Rke maak ik een uitzondering!
Veel wijsheid gewenst met de keuzes die voor je liggen, Rke!

Vwb een auto, als je het strakke sturen bent gaan waarderen, overweeg dan een Ford. Een Mondeo bijvoorbeeld? Houdt het midden tussen het comfort van de Camry en het strakke sturen van de Leon.
Succes rke thumbs up, betekent even een flinke omslag maar het komt vast weer goed. smiling smiley
Of een Megane? Alleen met 1000 euro kom je dan niet in een Megane 3.
Maar hoeveel denk je in een nieuwe situatie te gaan rijden? Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar gebruikskosten zijn (zeker bij langer doorrijden) vaak interessanter dan aanschafkosten. Een LPG autootje zoals een Clio, Fiesta, Corsa of Sandero van een mille of 5 kon na 1 of 2 jaar wel eens een stuk goedkoper zijn dan een oudere auto uit die klasse op benzine voor een mille.
En stuurt ook heerlijk strak! thumbs up
Zoiets bedoel ik dan:

[www.marktplaats.nl]

Of zoiets, al ben ik zelf wat huiverig voor de VTI en zijn deze dingen zwáár:

[www.marktplaats.nl]

Maar is zoiets haalbaar? Dat durf ik niet te zeggen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2017 23:54 door s velthuis.
s velthuis
Maar hoeveel denk je in een nieuwe situatie te gaan rijden? Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar gebruikskosten zijn (zeker bij langer doorrijden) vaak interessanter dan aanschafkosten. Een LPG autootje zoals een Clio, Fiesta, Corsa of Sandero van een mille of 5 kon na 1 of 2 jaar wel eens een stuk goedkoper zijn dan een oudere auto uit die klasse op benzine voor een mille.

Dit topic begint te verzanden in een 'de huid verkopen voordat de beer geschoten is' verhaal.

Allereerst blijft er de mogelijkheid dat ik via mijn huidige werkgever een nieuw contract kan krijgen. In dat geval gaan we gewoon door met het arbeidscontract zoals ik dat al jaren heb. Maar er is een andere mogelijkheid en dan heb je het over weer zo'n contract waarbij je moet rekenen op 50.000 per jaar.

Voor de komende zomer mag het eigen vervoer geen probleem zijn. Ik heb nog steeds twee motorfietsen staan die goed bruikbaar zijn voor deze klus. Bovendien twijfelt mijn oudste dochter om zelf een auto te kopen. Zij (en haar vriend) vindt de Polo maar zo-zo, het ding heeft in haar ogen een beetje de verkeerde uitstraling. In dat geval heb je het over een Polo + motorfiets combinatie en dat is vandaag de dag in de Randstad een prima combinatie. Als zij toch besluit mijn Polo te blijven rijden, zoek ik iets zuinigs waar nog wel wat kilometers op gezet kunnen worden. Als ik naar mijn rijstijl kijk, zou een Ford prima passen, maar ik besef echt wel dat ik met dat minimale budget geen keuzes heb. Dan geef ik de voorkeur aan de methode van 'neem degene die technisch gezien het beste is'. Al is het een oude, doffe Opel Meriva met gehaakte pleerol-hoed op de hoedenplank.

Daarnaast blijft er de niet zo prettige mogelijkheid dat ik van de sociale zekerheden gebruik moet gaan maken. In dat geval zal je zeker een 'brommer te koop' topic zien verschijnen en zal ik de trapfiets een druppel olie moeten geven. Deze mogelijkheid is zeker reel, een aantal ex-collega's zijn inmiddels in deze misère beland. Dan zal ik de auto's die de dochters gebruiken moeten laten overschrijven naar mijn dochters en moet ik daar vragen of ik alstublieft mijn autootje mag gebruiken.

Raar genoeg hebben al mijn collega's en ik deze ellende zelf op ons geweten. We automatiseren (ja, ik ben zo oud) al jaren en al jaren roepen we dat we de machines het werk laten overnemen. De instroom van (overigens heel goede) goedkope arbeidskrachten zorgt in mijn werk voor een uitstroom van de oudere, duurdere en ervaren krachten (zoals ik). Er zal ooit wel weer een kentering komen, maar daar kan ik niet op wachten.
In het vrachtvervoer heb je eenzelfde verschijnsel gezien, eerst werden alle ervaren chauffeurs vervangen door goedkoop werkende mensen uit minder welvarende delen van Europa en nu is de vraag naar ervaren (en gecertificeerde) chauffeurs groter dan ooit. Ik wijt dat aan het kuddegedrag van managers en consultants die vooral kijken hoe anderen iets aanpakken en daarmee minder aandacht hebben voor de lange termijn gevolgen.
Het gebruik van modekreten (zal ik buzzwords schrijven...?..) is wat dat betreft een teken aan de wand. Roept er een 'reorganiseren' denkt de volgende al aan wie hij er uit gaat werken. Buzzwords is een mooie omschrijving, je hoort het woord door de wandelgangen zoemen.

Al met al heb ik weinig aan deze constatering. Ik heb huis, kinderen, een hypotheek en mijn belofte voor dit alles te zorgen.
Allereerst blijft er de mogelijkheid dat ik via mijn huidige werkgever een nieuw contract kan krijgen. In dat geval gaan we gewoon door met het arbeidscontract zoals ik dat al jaren heb. Maar er is een andere mogelijkheid en dan heb je het over weer zo'n contract waarbij je moet rekenen op 50.000 per jaar.
unquote

OK dus alles staat nog open,die indruk had ik eerst niet. Succes met de eventuele onderhandelingen, resp. je beslissingen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close