Contest #106 Wat kan er nu nog beter? - Hoe DNA vervaagt

Sinds het begin van de auto, zo’n 130 jaar geleden, heeft de auto een enorme stap voorwaarts gezet. Van een veredelde paardenkoets met een hulpmotor, een lawaaiig, stinkend, brandstof zuipend, traag, zeer onderhoudsintensief en zeer onbetrouwbaar naar het voertuig wat we nu kennen. Carl Benz had het voertuig in 1885 op de wereld gezet toen er motoren waren ontwikkeld die benzine konden verbranden.

In de jaren erna werden op diverse plekken in de wereld door diverse fabrikanten auto’s ontwikkelt. Tal van uitvindingen hebben aan de basis gestaan van een succesvolle auto, ik noemde al Carl Benz, maar ook Daimler en Maybach waren vroege pioniers. Nikolas Otto gebruikte als eerste een verbrandingssystem in vier stappen, nog altijd de meest toegepaste verbrandingstechniek (viertakt, de Otto-cyclus) en Rudolf Diesel nam in 1892 patent aan zijn olie-motor. Ook in Nederland waren er baanbrekende uitvindingen, Spyker zorgde voor een remsysteem waarbij er geremd werd op alle vier de wielen.

De eerste mens, de mens zoals wij die kennen, is de Homo Sapiens. Deze soort is zo’n 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan. Ik hoef niemand te vertellen dat we in de huidige situatie met ruim 7 miljard mensen op aarde deze behoorlijk domineren. En kijken we om ons heen, dan zien mensen er behoorlijk verschillend uit. In Europa lijken we nog wel redelijk op elkaar en ook de mensen uit Amerika, Canada en Australië zijn hier natuurlijk aan gerelateerd, maar in andere delen van de wereld zoals Japan, China, Afrika, Zuid Amerika, Indonesië zijn mensen met een ander uiterlijk waarneembaar. Hoe is dat zo ontstaan?

Er zijn bewijzen voor een migratie van de allereerste Afrikaanse mens richting de rest van de wereld. Zo’n 200.000 jaar geleden zag de aarde er natuurlijk ook anders uit. Een vulkaanuitbarsting bij Sumatra, zo’n 70.000 jaar geleden, had wereldwijde invloeden en zorgde ervoor dat vrijwel alle moderne mensen uitstierven. Er bleven slechts 12.000 mensen over en hieruit zijn alle 7 miljard mensen uit voortgekomen.
Er zijn diverse migraties geweest, bekijken we het DNA van de huidige mens, dan kunnen we door moderne techniek steeds dieper terugkijken in de tijd. Dit kunnen we door patronen in het DNA met elkaar te vergelijken. Ons DNA is opgebouwd uit vier relatief simpele bouwstenen: adenine, glycine, guanine en thymine. In een dubbele helix waarbij de adenine altijd tegenover de thymine zit en de glycine tegenover de guanine. Met de huidige technieken kunnen we uit deze duizenden achtereenvolgens opgebouwde aminozuren patronen herkennen. Patronen van onze voorouders. Door deze patronen met elkaar en met eerdere vondsten van oude skeletten te vergelijken, kunnen de migratie van de moderne mens reconstrueren. Interessant in deze is te vermelden dat de verhuizingen van mensen naar andere delen van de wereld omdat de mens denkt dat het daar beter is, zoals we die nu ook kennen, dus van alle tijden is.



Zoals gezegd stammen we met zijn alle af van de Afrikaanse mens, gecodeerd als L0. Uit deze mens ontstonden de stammen L1, l2 en L3, waarbij deze laatste via het huidige Arabische schiereiland de aarde ging verkennen. Sommige bevolkingsgroepen sloegen ‘linksaf’ richting Europa (I, J en K) en bleven zich daar vestigen. De Europese mens kwam daar een andere mensachtige tegen, een mensachtige die dus niet die L0 oorsprong had. Dit was de Neanderthaler. Homo sapiens heeft deze mensachtige geheel verdrongen, of dit kwam doordat homo sapiens zich beter kon aanpassen aan wisselende omstandigheden of dat de Neanderthaler door Homo sapiens een koppie kleiner is gemaakt is onduidelijk. Wel zijn er gezamenlijke nakomelingen ontstaan, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.



Bedenk dat in die periode diverse ijstijden voorbij kwamen. IJstijden waarbij de mens enerzijds de mogelijkheid had zeeën te bedwingen, zoals de zee tussen Alaska en Rusland en ook de eilanden in Indonesië, omdat de waterspiegel zo’n 100 meter lager lag. Er was dus helemaal geen zee. Maar anderzijds waren dit ook bittere tijden om te overleven. De vindingrijkheid van de mens werd flink op de proef gesteld.
Wordt er nu van een willekeurige groep mensen van de gehele wereld het DNA vastgesteld, dan zijn ze in de genoemde groepen in te delen. En zo blijkt een afro Amerikaanse man veel gelijkenissen te hebben met zijn Europese landgenoot. In de huidige wereld waarbij afstanden steeds kleiner worden omdat we wereldwijd reizen, zullen soorten steeds meer vermengen tot één wereldburger. Bleven we 100 jaar geleden in het geboortedorp wonen en trouwde je een meisje van twee straten verderop (wel van dezelfde kerk natuurlijk), nu is dat geheel anders. Het ondermijnt ook racistische gedachten dat we alleen moeten leven en voortplanten met de 'eigen soort'.



Nu de link naar de automobiel. Op de dag dat bekend geworden is dat Opel en Peugeot samengaan, vervaagt ook dit merk-DNA steeds meer. En deze samenwerking/overname is niet van gisteren of vandaag. Fiat motoren zijn in Opels te vinden, Peugeot voerde een SUV die in feite een Mitsubishi is, en in Japan wordt geproduceerd terwijl diezelfde Mitsubishi uit Europa kwam. Toyota hybridetechniek is te vinden in de Ford C-Max, maar heeft zelf modellen met BMW diesels, noem het maar op. Meest pikante detail is de Renault Kangoo. Wordt niet alleen door Renault gevoerd, maar ook door Dacia…..én door Mercedes. Kan het nog beter?

Oftewel, blijven er nog wel échte merkfans over? Is het embleem op de motorkap van een Aygo of van een C1 allesbepalend terwijl beide rijders over exact dezelfde techniek beschikken? Moet een Avensis dieselrijder trots zijn als zijn BMW diesel 2 ton zonder problemen haalt? We kunnen concluderen dat, hoewel bij elke auto het merkembleem trots op de grill of motorkap staat, we meer bewondering mogen hebben voor het op het eerste gezicht 'vreemde' merk. Net zoals we altijd moeten vermijden mensen op basis van hun ras te veroordelen. Dan wordt de wereld een stuk beter.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2017 07:41 door Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber.
Een boeiend verhaal.
Vele Amerikaanse GM merken delen elkaars DNA. Vroeger nog sterker dan nu.
Pontiac, Oldsmobile, Chevrolet, Cadillac.
Vele Amerikaanse Ford modellen delen elkaars DNA. Vroeger nog sterker dan nu.
Ford, Mercury, Lincoln, Edsel.
Ford motoren vind je - gelukkig - nog steeds in Aston Martin's en Range Rover's.
Vele VAG merken delen elkaars DNA. Tegenwoordig nog sterker dan vroeger.
Vrijwel alle Japanse merken hadden/hebben decennia lang de zelfde deurgrepen,
deursloten, verlichtingshandles en ruitenwisserhandles. Ze ruiken ook hetzelfde.
Een Mitsubishi kan ook een Hyundai zijn of een Proton of een Citroën / Peugeot.
Renault Van is er als Opel, Nissan, Mercedes.
Enz., enz., enz.
Vraag is natuurlijk: waar wil je met je verhaal naar toe !?
De intro was lang genoeg. Daar ligt het niet aan. M.vr.gr.
Mmm wat was het DNA van Mercedes dan als ze alles zelf maakten? Ik bedoel::wat is de overeenkomst tussen de SLS, G, A en Sprinter? Idem voor de Kangoo en Clio RS of de 7 serie en Z4?
Quote
Lada Niva Urban
Een boeiend verhaal.

Enz., enz., enz.

Vraag is natuurlijk: waar wil je met je verhaal naar toe !?
De intro was lang genoeg. Daar ligt het niet aan. M.vr.gr.

Ik ben het met Lada Niva Urban eens. Je beschrijft heel snel de allereerste pogingen om ottomotoren te bouwen, stapt daarna over naar de evolutie van de mens en beschrijft in detail (en dat is werkelijk heel boeiend) hoe de geleerden denken dat de mens zich ontwikkeld heeft. En aan het eind plak je er nog even de analogie van de menselijke mengkroes ten opzichte van de mengkroes van de automotive wereldindustrie tegenaan.

Ik ben het honderd procent eens met de stelling die je hier plaatst. Maar omdat de stelling qua analogie met auto's summier beschreven is, kan je er nog veel kanten mee uit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-03-2017 11:55 door rke.
Bedankt voor de kritieken, ik wilde er een aantal zaken mee aangeven, bijvoorbeeld dat racisme nergens op slaat en dat we begrip moeten hebben voor vluchtelingen, zelfs economische vluchtelingen. Omdat dit van alle tijden is. Natuurlijk ook dat de merkengekte steeds verdwer kan vervagen, natuurlijk omdat het ook autogerelateerd moet zijn. Ik ga er nog een draai aangeven.
Wel grappig om te lezen, beetje terugkijken in de automerken geschiedenis en je ziet dezelfde tweedeling. 1 groep die ondanks alle dwalingen erg merktrouw is en een groep die een auto kiest om de gebruikskostten en mogelijkheden. Naar mijn mening bestaat Citroen sinds ongeveer 1990 ook niet meer, de eigenzinnigheid is weg en ze maken netjes allemaal standaard auto's die ook elders gemaakt worden. dat maakte het voor mij ook veel makkelijker om naast de dyane iets anders te gaan rijden. Nu PSA Opel heeft overgenomen komt het even bovendrijven dat alle benodigde onderdelen bijna uit dezelfde toeleveranciersfabrieken komen. Dus ja waarom zou je nog voor bv een Niks-an kiezen als je dezelfde techniek ook bij Dacia kan kopen en via Alibaba een premium dashbordje voor je dacia kan aanschaffen?

Met de subsidieboom en de bijtellingsknallers zie je hetzelfde, de baas kiest voor jou een auto uit ( hij bepaalt wat jij mag uitgeven) Toyota had het met de eerste hybrides al goed in de gaten : maak een auto die volgens de regeltjes het minste kost en het meeste opbrengst. Hoe het rijd en er over 5 jaar uitziet maakt niet uit want dan zijn ze toch toch al weer weggegooid vanwege de veranderende regeltjes

Ach de eendheids worst zal nog wel groter worden, totdat de markt echt verzadigd is en de mensen erachter komen dat ze een illusie huren voor veel geld in de maand...drinking smiley
verkeerde forumsmiling bouncing smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2017 15:47 door hansje36.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close