Kapotstuk: Een nieuwe auto

Gepost door Kapotstuk 
Een nieuwe auto

Ze zijn duur, modern en ze ruiken lekker: nieuwe auto’s. Ik heb nooit echt begrepen waarom je een nieuwe auto zou kopen. Er zijn zoveel betere tweedehands alternatieven. Waarom zou je een nieuwe BMW 1-Serie aanschaffen als je voor dat geld een in elk opzicht betere tweedehands Dreier kunt krijgen? Als je dat te groot vindt, kun je ook een twee jaar oud exemplaar voor tweederde van de prijs van een nieuwe kopen; zo goed als nieuw, voor veel minder geld. Voor de echte dromers gaat het nog verder: voor de prijs van een Dacia Sandero zonder opties kun je ook een gebruikte Jaguar XJ krijgen. Zeg nou zelf, wat heb je liever: rijden in het automobiele equivalent van een boterham met goedkope Aldi-kaas, of overal nonchalant aan komen rijden in een prachtige Jaaaag? Die keuze is snel gemaakt, totdat je de onderhoudsrekeningen van zo’n XJ ziet, natuurlijk. Toch, als je vaak voor de lol op occasionsites zoekt naar leuk spul voor bodemprijzen, ga je al snel twijfelen aan het nut van een nieuwe auto.

Desondanks valt er wat te zeggen voor de aanschaf van een nieuwe wagen. In een tijd waar bijna alle auto’s verregaand gepersonaliseerd kunnen worden, is het fijn om zelf de kleur en het uitrustingsniveau te kunnen bepalen. Auto’s als de Renault Captur, de Fiat 500 en alle nieuwe Mini’s hebben een onvoorstelbare hoeveelheid kleurencombinaties om uit te kiezen, en zelfs de Skoda Fabia en Nissan Micra moeten er inmiddels aan geloven. Daarnaast bieden premiummerken een waslijst aan extra uitrusting aan, vaak tegen belachelijke prijzen. Vooral Duitse merken maken zich hier het meest schuldig aan, maar ook de Volvo’s en Jaguars van deze wereld doen hieraan mee.

Toch lijkt personalisatie me niet voldoende reden om een nieuwe auto te kopen. Als een tweedehands auto zoveel waar voor je geld is, mag hij best afwijken van je ideale samenstelling, toch? Inderdaad, maar er zijn andere redenen voor de aanschaf van een nieuwe auto. Als je een gloednieuw type auto wilt, zal je gedwongen zijn om die nieuw te kopen. De auto heeft immers de occasionmarkt nog niet bereikt. Als je nu een Volvo V90 of een Alfa Romeo Giulia wilt, moet je een nieuwe bestellen omdat de tweedehands alternatieven (Volvo V70 en Alfa 159 respectievelijk) geen volwaardige vervanger zijn. Toch zullen die alsnog concurrentie krijgen van gebruikte wagens die ouder zijn, maar ook groter, sneller en/of luxueuzer. Evolutionaire auto’s als de nieuwe BMW 5-Serie hebben het helemaal moeilijk ten opzichte van hun tweedehands voorgangers.

Toch is er één goede reden om een nieuwe auto te kopen. Een die ik pas sinds vorige week begrijp. Mijn rijschool heeft zijn oude lesauto, een BMW 1-Serie van de tweede generatie, vervangen door een nieuwe Einser van het faceliftmodel. De auto ziet er iets anders uit en heeft een nieuw stuur met kleiner middenstuk, maar in wezen hij hetzelfde als de vorige. Dan rijdt hij hetzelfde, toch? Mis. De vering was soepeler dan voorheen. Het schakelen voelde minder als roeren door grind en meer als een geoliede schakelaar; dat terwijl het eigenlijk dezelfde versnellingsbak is. Ook de besturing voelde beter, al kon ik niet mijn vinger leggen op waarom. Zoals wel vaker gebeurt met auto’s die tegen het einde van hun levensloop zijn, heeft BMW een nieuwe generatie motor in deze auto gelegd. Net als de vorige is dit een 116d, en de motoren verschillen weinig op papier. In de praktijk is het echter een ander verhaal. Ondanks dat de nieuwe motor een cilinder mist ten opzichte van de oude, is hij veel stiller, zodanig zelfs dat ik het soms niet merk als ik boven de 2000 toeren zit en moet schakelen.

Daarnaast voelt de hele auto, met name het interieur, veel frisser aan. Logisch, omdat er nog niemand in gezeten heeft. Een gebruikte auto is veel meer waar voor je geld dan een nieuwe, maar zoals de naam zegt is hij al gebruikt. De spreekwoordelijke kop is eraf. Totdat ze de klassiekerstatus bereiken, worden auto’s bepaald niet beter naarmate ze ouder worden. Een overweging tussen nieuw en gebruikt is er een tussen kwaliteit en kwantiteit. Wat je kiest, hangt van de persoon af.
Als je heel veel rijdt of juist van plan bent om 12 jaar met een auto te doen kan het ook wel eens handig zijn om nieuw te kopen.

Verder is het natuurlijk vooral emotie en imago. Sommige mensen hebben geld zat en vinden een 5 serie te groot en kopen dan vrij makkelijk een nieuwe 3 of 1 serie. Anderen zullen heel pietluttig zijn over krasjes of vlekjes of geloven heilig in de folderpraatjes over de nieuwe zuinige en veilige technieken.

Het meeste nieuwe blik is natuurlijk zakelijk geleast waardoor menig carrièretijger niet helemaal scherp ziet wat zo'n dikke duitser nou eigenlijk kost. De baas vindt het al lang best: dure leaseauto's vallen snel weg als kosten als de nood aan de man is (langdurig ziek, ontslagvergoeding, bezuinigingen etc).
Anonieme bezoeker
Re: Kapotstuk: Een nieuwe auto
26-02-2017 09:45
Je hebt helemaal gelijk, en toch is het een glorieus moment om met een kakelverse auto met 9km op de teller de showroom uit te rijden! 2x in mijn leven gloednieuw gereden, 9 jaar geleden en nu een maand geleden.

Qua kosten? Ach, het is (maar) een Skoda, verhuizen ga ik niet meer, verbouwingen zijn klaar, dus financieel hoef ik het niet te laten.

Met de youngtimers die ik eerder had kon de dag na aanschaf het sleutelen vaak al beginnen, en daar kom ik steeds minder aan toe, dus werd het een 100% nieuwe.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-02-2017 09:47 door 1977NL.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close