contest 106 - afentoe - moet het beter?

Gepost door afentoe 
Moet het beter?
Ik las de titel van deze blogcontest – “wat kan er nu nog beter?” – en realiseerde me steeds wat meer dat dat een bijzonder goede vraag is.
Bij mij op kantoor hebben we zowaar een paar auto’s, tweemaal een redelijk nieuwe (volgens mij 10 resp. 12k op de teller) Skoda Rapid Spaceback met 1.4l TSI. Een auto, en een goede ook. Wanneer ik op een druilerige ochtend een paar collega’s en hun benodigdheden heb afgezet in het zoveelste dorpje waar ik een uur eerder nog nooit van had gehoord stap ik altijd graag weer in. Dan zeg ik tegen de feilloos werkende voice-control dat ik graag naar huis genavigeerd zou worden, gaat de stoelverwarming aan, muziek een tandje harder en rij ik weg. De auto is zo gemakkelijk te bedienen dat zelfs ik – die normaal gesproken nooit in benzinewagens met handbak reed – er behoorlijk soepel mee weg kom, waardoor de rit door het dorp heen een eitje is.
Op de autoweg gaat de cruisecontrol op 90 en is de auto in zijn element, zowel auto en ik zouden dit best een paar uur vol kunnen houden. Nadat het verkeer steeds weer ietsje drukker is geworden rijden we de stad terug in. Hier helpt het zeker dat de auto compact en overzichtelijk is, waardoor ik duidelijk soepeler door de spits kom dan de Santa Fe achter me, die op de rustigere stukken (bij 40 in de 30) het liefst mijn kofferbak in lijkt te willen. Uiteindelijk komen we op de oprit van het bedrijf terecht, waar de auto zich zonder de minste moeite met de neus op zo’n 5 centimeter van de muur laat parkeren. Klinkt geweldig, toch?

Dat is het niet, niet voor een autoliefhebber als ik. Op het start-stopsysteem na, wat in beide auto’s gebaseerd op volslagen random criteria zelf per keer besluit of het wil werken of niet, doet de auto wat hij moet doen. Sterker, dat doet hij bijzonder goed, maar hij geeft je geen greintje plezier. Plezier wat je wel krijgt in de Lotus van een collega. Maar ja, daar zit dan weer geen enkel noemenswaardig comfort op, waardoor je op die typische Vlaamse kasseienstraatjes zelfs op het tempo van een fietser zo hard op en neer stuitert dat je wervelkolom er ter plaatse de brui aan geeft. Ook niet perfect dus. Twee mooie voorbeelden waarom de perfecte auto niet bestaat.
Of wel? Wil je een no-nonsense auto voor dagelijks gebruik, en maakt rijplezier je niet zoveel uit? Koop de Skoda.
Wil je een auto die er niet alleen ongelofelijk dik uitziet, maar waarmee je ook nog eens een lekker stukje mee kan sturen op Spa? Koop de Lotus.
Vind je heel die 21e eeuw met alle jacht naar snelheid en comfort maar niks? Koop dan voor een paar duizend euro een Kevertje, heb je nergens last van en je krijgt nog thumbs-up ook.
Maakt het je allemaal geen drol uit wat anderen van je vinden, en heb je gewoon een auto nodig waar je als het moet de halve straat mee kan vervoeren? Koop alsjeblieft een Fiat Multipla, veel cooler worden MPV-tjes niet.

Al deze heerlijke auto’s hebben echter ook hun minpunten. Een van de weinige merken die dicht in de buurt komt van perfectie is voor mij Rolls-Royce. Een Rolls is nog cooler dan menig koelkast, gaat snel genoeg om GTI-tjes mee te pesten, en biedt een mens van binnen zoveel comfort dat je op weg van werk naar huis even om wilt rijden. Via Barcelona of zo. Helaas zijn de aanschafprijs à een bescheiden jacht en een verbruik van één op veel te weinig serieuze minpunten.

Moet het beter? Uiteraard. De wereld blijft vooruitgaan, elke branche van luxegoederen die blijft stilstaan zal uitsterven, bedrijfskunde les één. Maar wat het grappige is, ik weet niet hoe. Ik weet dat auto’s over een paar jaar luxesnufjes zullen hebben waar jij en ik ons vandaag geen beeld bij kunnen vormen.
Nog maar twintig jaar geleden had nog nooit iemand van Bluetooth gehoord, voice-control betekende nog gewoon dat je aan je passagier vroeg om de kaart erbij te pakken, stoelverwarming was alleen voor de zogenaamde exclusieve merken beschikbaar, en dan ook nog alleen op de duurste uitvoeringen. En nu? Nu zit dat allemaal op een leasegebakje van nog geen €25.000 in aanschaf. Over weer twintig jaar zal dat met de moderne snufjes – ik weet al niet eens meer hoe ze heten – die nu op de S-klasse zitten precies zo zijn.

Wat komt er daarna? Een gaspedaal wat je voet gelijk een massage geeft? Een koffieautomaat in het dashboardkastje? Een flexibele kofferbakhoes? Een automaat die bij het instappen al weet welke rijstijl de chauffeur heeft? Een systeem wat de auto automatisch aan de kant zet zodra de bestuurder in de buurt komt van zijn mobieltje? Mistlampen die zichzelf inschakelen, en alleen als het echt nodig is? Een echt mooie MPV van Fiat?
Ik weet het niet, ik laat mezelf verrassen. En ik vind het heerlijk.

Dit is mijn inzending voor blogcontest #106, genaamd "wat kan er nog beter?"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-03-2017 22:22 door afentoe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close