Contest # 104. Onbaatzuchtigheid, het kwebbel topic ! Er mag gestemd worden !!

Gepost door hansje36 
Welkom bij blogcontest 104

ONBAATZUCHTIGHEID

Tot dit thema ben ik gekomen om een paar redenen. In de eerste plaats het feit dat ik als winnaar ben gekozen en de eer heb om de 104e blogcontest te organiseren. Eigenlijk had RKE gewonnen, maar die zag af van competitie. Het gaat hem niet om het spel en de regels, maar om de lol en zaken van je af kunnen schrijven.
Daarnaast ben ik geroerd geraakt door Tijn, een zesjarig jongetje met hersenstam kanker. Hij organiseerde een nagellak aktie en die was zo onverwachts succesvol dat er alleen al door hem 2.500000 is opgehaald.

Bij deze nodig ik dus iedereen uit, burger, boeren en buitenlui, hier al lang schrijver, of jij als nieuwe schrijver. Waag een poging, wie niet waagt die niet wint.

De regels zijn elders in het topic te vinden, maar komen in het kort hierop neer:

Je blog moet auto gerelateerd zijn
Als je schrijft, moet je ook stemmen, anders vervallen je punten.

De inzendtermijn is tot uiterlijk vrijdag 13 januari om 23.00 uur.
Stemmen tot uiterlijk vrijdag 20 januari 23.00 uur

Bij te weinig blogs bestaat de mogelijkheid dat de inzendtermijn word verlengd.

Last but not least: In dit topic mag iedereen met elkaar praten over welk onderwerp dan ook. Uiteraard binnen de grenzen van het fatsoenlijke.

Veel succes en plezier !!

Onbaatzuchtig/onbaatzuchtigheid ( misschein doen die andere woorden er oor inspiratie op)

als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
onbaatzuchtig (bn):altruïstisch, belangeloos, edelmoedig, groothartig, grootmoedig, gul, liefdadig, nobel, onzelfzuchtig

als synoniem van een ander trefwoord:
gul (bn) :edelmoedig, genereus, goedgeefs, groothartig, grootmoedig, kwistig, mild, onbaatzuchtig, onzelfzuchtig, royaal, scheutig, vrijgeviggrootmoedig (bn) :edel, edelmoedig, genereus, groothartig, menslievend, nobel, onbaatzuchtig, ridderlijkedelmoedig (bn) :edelaardig, genereus, groothartig, grootmoedig, gul, nobel, onbaatzuchtigaltruïstisch (bn) :belangeloos, medemenselijk, menslievend, onbaatzuchtig, onzelfzuchtigedelmoedig (bn) :gul, onbaatzuchtig, onbekrompen, onzelfzuchtig

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2017 08:59 door hansje36.
Leuk!

Kleine kanttekening, het was rke die afzag van de overwinning...
Dom van me, te druk met kerst koken.
Aangepast.....Sorry RKE
hansje36
Dom van me, te druk met kerst koken.
Aangepast.....Sorry RKE

Kerst koken is ook heel belangrijk, excuses aanvaard.
Oef, voor het eerst in tijden weet ik eigenlijk niet wat ik hierover op papier moet zetten. Noem het egoïstisch als je wilt, maar ik doe op autovlak slechts zeer zelden iets zonder het doel er zelf beter van te worden.
Afgezien van een vrachtwagen de ruimte geven mocht dat nodig zijn.
Oké, ruimte geven voor invoegend verkeer doe ik dan wanneer ik dat nodig acht, maar om daar nu een hele blog over te schrijven zou nog wel eens lastig kunnen worden winking smiley
Neem het thema vooral ruim. Het is inderdaad een uitdaging.
Dat wordt weer peinzen.

Hans: Gefeliciteerd man! Het is je weer gelukt! Wordt nog moeilijker om je in te halen.grinning smiley
En iedereen fijne kerst!

Nog even een mijmering over George Michael:

Ik kan ook op mijn 54ste gaan. Iedere dag dat ik leef is er weer een, zo zie ik het. Het kan vandaag gewoon afgelopen zijn. Ik hoor meer verhalen van jonge mensen (waar ik mezelf toe reken), die 's nachts gewoon in bed heengingen. Hartstilstand. Het hoort bij het leven, hoe hard het ook klinkt. (Het hart klinkt dan niet meer.... eh grapje)
Ik was ook een groot fan van George Michael, omdat hij zo romantisch over vrouwen kon zingen... eh dacht ik.grinning smiley
Maar nog steeds, Careless whisper en Last Christmas (ongelooflijk dat dat nu zo van toepassing is), behoren nog steeds tot mijn favorieten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2016 09:24 door Soloman.
Soloman : dank je !

Over George Michael: hij had een verleden van steeds (zware) longontstekingen. Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen( dat dacht ik enkele jaren geleden al) dat hij leed aan de ziekte A.I.D.S.
Zijn vorige partner is daaraan overleden. Blijkbaar rust er nog een groot taboe op om daarmee uit de kast te komen. George had al moeite met zijn coming out, totdat hij betrapt werd op een herentoilet door een politie agent die incognito was.

Leef het leven met volle teugen, ik ken genoeg voorbeelden van mensen die jong overleden.
Het is dit jaar wel het jaar van overleden bekenden. Prince, David Bowie, noem maar op.
Het is wel raak deze maand zeg. Joop Braakhekke, nog een andere kok (die ik niet kende), die gitarist van Status Quo. Regelmatig heb je zo'n golf, of verbeeld ik me dat maar?
Alles gaat in golven, niets is gelijkmatig, dat is het lot van het leven.

Je ziet opeens vijf blauwe auto's voor het stoplicht staan, opeens zie je drie Verso's van de eerste generatie, en dan weer tijdens niets. Opeens heb je vijf weerfoto's in twee dagen, dan weer anderhalve week niets.

Kerst is weer voorbij voor ons, we hadden de gehele familie met zijn negenen, we moesten er de grote campingtafel in de woonkamer voor neerzetten. Mijn eega had een heerlijke rijsttafel gemaakt.

Mijn kado's heb ik zelf mogen aanschaffen, bij mijn 'mannetje' die de Sony spulletjes verkoopt. Mijn oudere minolta flitser deed het nog wel goed bij rechtstreeks flitsen, maar via het plafond waren alle foto's overbelicht. Met de -EV weer te compenseren, maar dat is een heel gedoe. Hij zei al: kom eens langs met je oude flitser. Tijdens mijn bezoekje van vorige week hadden we dit al snel bevestigd. Hij ad diverse flisters, twee van Sony en één van Metz. Ze deden het allemaal perfect. Mijn keuze was op de goedkopere Metz gevallen met een richtgetal van 50 (dat zegt iets over de sterkte van de flitser, je moet bij 100 ASA het diafragma deden door het richtgetal en dan krijg je het aantal meters wat je kan flitsen. Dus bij 50 / 2.8 = ca 15 meter flitsen. Dat is prima voor de huiskamer.
Tot slot zei hij: probeer dit witte kapje eens, en verhip, met het kapje erop waren de rechtstreekse flitsfoto's net zo fraai. Ik zei nog: je gaat me op deze manier geen flitser aansmeren! Maar dat vond hij niet erg, hij vond het ook vervelend dat de flitser die ik had nog goed werkte, maar niet onder alle omstandigheden. Ik heb dus een fraaie Lowepro tas gekocht waar alle camera's en lenzen inpassen en een kleine ringflitser voor macrofoto's. Kapje mocht ik gratis meenemen.....superkerel! Als iemand nog eens een goede spiegelreflex zoekt, ik kan deze man met kennis van zaken en keurige prijzen van harte aanbevelen.

Hij had nog enkele prachtige A77 camera's staan (die heb ik ook), hij zei nog: dit is echt een gewelige camera. En dat kan ik alleen maar beamen.

Nu eerst eens googlene op het woord onbaatzuchtig, wat betekent het nou precies?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2016 11:32 door Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber.
Onbaatzuchtig / Onbaatzuchtigheid

als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
onbaatzuchtig (bn):altruïstisch, belangeloos, edelmoedig, groothartig, grootmoedig, gul, liefdadig, nobel, onzelfzuchtig

als synoniem van een ander trefwoord:
gul (bn) :edelmoedig, genereus, goedgeefs, groothartig, grootmoedig, kwistig, mild, onbaatzuchtig, onzelfzuchtig, royaal, scheutig, vrijgeviggrootmoedig (bn) :edel, edelmoedig, genereus, groothartig, menslievend, nobel, onbaatzuchtig, ridderlijkedelmoedig (bn) :edelaardig, genereus, groothartig, grootmoedig, gul, nobel, onbaatzuchtigaltruïstisch (bn) :belangeloos, medemenselijk, menslievend, onbaatzuchtig, onzelfzuchtigedelmoedig (bn) :gul, onbaatzuchtig, onbekrompen, onzelfzuchtig

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2016 11:41 door hansje36.
@Joost:
Ik houd me ook vast aan 100 ASA, jammer dat je dan niet automatisch aan het werk kan.
Vanmorgen nog gewandeld om zeven uur. Ik heb nog nooit zo'n verlaten wereld meegemaakt. Er was helemaal niemand. Dat zijn de momenten dat je tot jezelf komt en dan zie je de wereld en jezelf totaal anders.
Heb trouwens een mooi tijdschrift gekocht over fotograferen (het Winter foto-magazine, of zo?), heel veel dingen wist ik niet, hoe je je camera in moet stellen. Zoiets staat niet in een handleiding.

Geen foto's vanmorgen gemaakt, want het was nog donker, maar ik ben speciaal naar buiten gegaan om die eenzaamheid op te zoeken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2016 11:46 door Soloman.
Solo, veel kneepjes staan niet in de handleiding...zo worstel ik nog steeds met het scherp fotograferen van de maan. Met de bridgecamers HX300 heb ik 50 keer zoom, geweldig, de maan vol in beeld. Maar ondanks dat ik van statief werk en de zelfontstanner gebruik, zijn ze nét niet scherp.

Heerlijk de rust, dat is inderdaad geweldig lekker.

Hans, bedankt voor je uitleg!
@Joost
Het ligt er natuurlijk aan wat je van de maan fotografeert. Bij een hoge ISO-waarde moet je de maan bewegingloos op kunnen vangen, maar je hoe sterker je hem vergroot, hoe moeilijker het wordt. In de telescoop zie ik hem al bij 80x, 100x al gewoon bewegen, het is opmerkelijk hoe hard zo'n ding gaan. Binnen een minuut is hij uit het beeld verdwenen (zonder motor op de telescoop dan he).
Ja, bij 50 keer zoom beweegt hij ook al, echter door het vele licht kun je met een korte tijd fotogaferen wat in principe een scherpe foto moet geven. Nou ik ga binnenkort weer eens stoeien....
Kerst kadootjes : voor mij geen fotografie spullen, maar wel het allermooiste op aarde, dat mijn moeder hiervan nog getuige mag zijn!
En qua spullen: een lekker luchtje, een HP printer ( 3 in één printer) ,tegenwoordig zo goedkoop ( 44€), dat cartridges duurder zijn. De huidige had het begeven.

We sparen het geld wat we krijgen met verjaardagen en andere feestelijkheden altijd op totdat we een bedrag hebben, waarvoor we iets " groots" kunnen kopen.
Dat gaat de nieuwe Nespresso Expert worden.

Vraag : iemand ervaring met zo' n kastje waarmee je van alles en nog wat kan streamen ? Welke is een goede ?
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber
Ja, bij 50 keer zoom beweegt hij ook al, echter door het vele licht kun je met een korte tijd fotogaferen wat in principe een scherpe foto moet geven. Nou ik ga binnenkort weer eens stoeien....

Ik ga ook eens aan de slag. Ik heb hier nog dat ding met een brandspuntsafstand van 1200 mm. Er zit een tussenring bij, maar ik heb ook een t-adapter nodig. Er zit ook een statief bij.
Soloman
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber

Ik ga ook eens aan de slag. Ik heb hier nog dat ding met een brandspuntsafstand van 1200 mm. Er zit een tussenring bij, maar ik heb ook een t-adapter nodig. Er zit ook een statief bij.

Ik ben heel benieuwd! Laatst (13 november) was er de supermaan. Ik wilde een foto maken van een opkomende maan langs een brug of een kerk. Helaas was er op het goede moment net teveel bewolking. Ik heb een partij zitten balen!
Zo'n Corolla heb ik tussen 1995 en 2000 gehad, op LPG, mijn broer had hem nieuw gekocht in 2000, met 180.000 km kocht ik hem en ik deed hem wel met 325.000 km. Geen centje pijn met de auto. Vanmiddag zag ik een identiek exemplaar staan! Ik weet dat deze Corolla nog wel minder goed was beschermd tegen roest, de mijnes had na tien jaar zeker wel roestvorming, het model erna was een stuk beter verzinkt. Ondanks dat deze in Noordwijk stond zag deze er prima uit. Die moet wel aanvullend zijn behandeld of overgespoten.

Boppie
Loopt best zuinig nog.
Volgens mij zie ik in de kleine lettertjes km/l staan, 1 op 5,8 dus, daar moet je goed je best voor doen in een D2 winking smiley
hansje36
Kerst kadootjes : voor mij geen fotografie spullen, maar wel het allermooiste op aarde, dat mijn moeder hiervan nog getuige mag zijn!
En qua spullen: een lekker luchtje, een HP printer ( 3 in één printer) ,tegenwoordig zo goedkoop ( 44€), dat cartridges duurder zijn. De huidige had het begeven.

We sparen het geld wat we krijgen met verjaardagen en andere feestelijkheden altijd op totdat we een bedrag hebben, waarvoor we iets " groots" kunnen kopen.
Dat gaat de nieuwe Nespresso Expert worden.

Vraag : iemand ervaring met zo' n kastje waarmee je van alles en nog wat kan streamen ? Welke is een goede ?

Das een raadseltje Hans. winking smiley

Waarom geen bonenautomaat? Een Seaco automaat
Verdien je snel zat terug als je geen Nespresso cups hoeft te kopen.

Nvidia Shield bijvoorbeeld.
afentoe
Boppie
Loopt best zuinig nog.
Volgens mij zie ik in de kleine lettertjes km/l staan, 1 op 5,8 dus, daar moet je goed je best voor doen in een D2 winking smiley

Net andersom maar inderdaad!
We hebben een Senseo , een goede bonen automaat, maar pas nespresso geproefd . Allemaal luxe problemen smiling bouncing smiley
afentoe
Boppie
Loopt best zuinig nog.

1 op 3.1 met 69 km/uur (helling van 19% volgas met de caravan erachter)......
Ik zoek er één waarmee je films en series kan streamen, net als tig zenders . Is die je noemt daarvoor geschikt
Zenders weet ik niet, is dan de Horizon box van Ziggo niet iets?

Ding met die Shield is dat je Youtube, Netflix en al die services heel makkelijk kunt installeren omdat het allemaal op android draait. Hoe het met TV zit weet ik niet.
Besturing is hetzelfde, zit alleen betere hardware in.

Punt is wel dat je het gewoon op de legale manier moet doen, met een TV abbonement van bijvoorbeeld Ziggo met de Ziggo Go app op de Shield en Netflix abbonement en ga zo maar door.
Ik heb Ziggo en een humax box. Ook via internet tv Netflix.
Dit kastje streamt films, series en tvzenders. Ik lees nergens dat dat illegaal is, wel dus ? Enals ik dit wel ga streamen, wie komt daar dan achter ( behalve jullie nu) ?
Avond.
Ik heb een Humax box. Prima ding, je hele tv-gids staat er op. Dat is een enorm voordeel. Met maar een toetsindruk kun je een programma opnemen. Ik vind wel dat dat ding een groot nadeel heeft: als je films op een externe harddisk wil zetten is dat niet zomaar copy en paste zoals op een computer, er komt heel wat bij kijken en dan is het nog afwachten of het goed gaat. (Vrouwlief heeft films als hobby, dus we hebben hier verscheiden externe harddisks.)
Ik vraag het me af Hans, ik zie namelijk nergens dat ze het over een abonnement hebben voor de films en series. Wel voor de tv. Als dat zo is geregeld is het dus niet legaal.

Wie er dan achter komt? Hoeft niemand te zijn maar ja het is wel gevaarlijk.
Verder is het volgens mij best een redelijk kastje.
hansje36
We hebben een Senseo , een goede bonen automaat, maar pas nespresso geproefd . Allemaal luxe problemen smiling bouncing smiley
Ik drink gewoon oploskoffie. Zo gigantisch apparaat neerzetten voor zoveel geld vind ik gewoon zonde.
De oploskoffie van tegenwoordig is trouwens best goed en als ik in Frankrijk en Luxemburg kom, koop ik een paar doosjes daar, die zijn de beste.
Ik wil niks illigaals doen en eerlijk gezegd heb ik met de huidige nederlandse tv zenders, plus de humax die kan opnemen en Netflix en dvd ( want die kopen we ook nog) meer dan voldoende te kijken.
Vind het alleen zo bijzonder dat je word doodgegooid met die stream kastjes en er nergens ook maar enige waarschuwing te vinden is dat t illigaal is.
Solo: met stream kastjes kan je films en series live zien via dat kastje. Worden veel aangeboden, de vraag is of het wel legaal is.
Oh. Wij hebben gewoon televisie. Waar ik amper naar kijk. (Behalve dan vanavond: Journaal en daarna Slimste mens)
Ik heb een Chromecast. Daarmee kan je je vanaf je telefoon of laptop streamen naar de tv.
Mijn ouders waren hier tijdens de kerst, en mijn vader vond het zo'n leuk ding, dat er bijna een wereld voor hem open ging. Zelfs mijn moeder vond de auto-filmpjes die ik liet zien tof. (Ik ben geabonneerd op Youtube op een Russische meneer, die allemaal auto's laat zien).
Zo leuk dat ik op 2e kerstdag naar de Mediamarkt moest, om zo'n ding voor hun te halen. Ik was verbaasd over hoeveel mensen daar ook waren.
Nespresso is een erg fijn apparaat vind ik, heerlijke koffie. Echt veel smakelijker dan Senseo.

Mooi onderwerp heb je gekozen Hans, ik moet eens nadenken, ik heb wel een idee, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
Volgens mij zijn ze wel legaal trouwens.
Ik heb de vraag of ze wel of niet legaal zijn, gelegd bij de diverse aanbieders van die kastjes !

En Solo: de slimste mens volgen wij ook !
Slimste mens is leuk. Die van gisteren was helemaal lachen, met die vrouw die Mark Rutte niet herkende. (doet me aan me zelf denken, maar ik heb geen kettinkjes in mijn oor).
Typische mevrouw, die met die kettinkjes, ook nog nooit van gehoord. ( schijnt een schrijfster te zijn)
Pjötr
Volgens mij zijn ze wel legaal trouwens.

Chromecast inderdaad wel. Shield ook en zo heb je meer van die android TV dingen.
Ik vind die van gratisstreamen.nl wel vaag! Dat is het enige!

Met Chromecast heb je er nog een tablet bij nodig of een telefoon met netflix waar je een abbo op moet nemen. Daar reppen ze met geen woord over.
Ik heb ook een chromecast boxje aan de tv hangen. En een pc met netflix. En een andere oude flapflop draait met de hulp van Linux als mediabox.

Ik ben een klein beetje modern, maar af en toe stem ik af op 100.40 mHz of ik slinger een schijf vinyl op de platenspeler. En dan draai ik mijn Luxmann uit 1970 nog even open met een stukje Pink Floyd of Jimi Hendrix. Dat is het recht van een oude man, ik mag ouderwets doen.
Allereerst, van harte gefeliciteerd, zowel Hansje als rke.

Was zelf lekker weg met de Kerst en had slecht internet, dus heb me lekker afzijdig gehouden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close