Gezellig......contest 103

Gepost door Nico GTR 
Het Nederlands veevervoer, de vervoerder, het gele hok, de privéchauffeur voor iedereen, oftewel de trein en de bus, samenvattend het OV.

Soms, heel soms is de trein nog niet eens een slechte kant van Nederland. Als 16 jarige, destijds nog Nissan, GT-R awesome hetende (en niet bepaald actief zijnde) toog ik voor de 4e keer in mijn leven naar Eindhoven, 2 keer eerder in voorbereiding op een TV programma op een prominente buitenlandse zender, 1 keer voor een open dag, en nu voor een dagje proefstuderen.
Pa had voorgaande keren gezorgd dat hij in Eindhoven een afspraak had bij iemand van TNO zodat hij mee kon, open dag was op zaterdag, maar nu moest ik alleen. Doordeweeks.

Stilzwijgend voor me uitkijkend zat ik in de trein naar Utrecht waar ik zou overstappen op de intercity naar Maastricht om zo in Eindhoven te komen, een rit die ik momenteel vaak zat maak. Maar destijds maakte het geheel me nerveus en opgetogen tegelijk. De keuze voor een studie is bijna bepaald. Wat moet ik dan doen? Mijn diploma halen uiteraard, maar ja.....dan is er zoveel te doen.
De man naast mij was aan het slapen, iets wat ik me niet kon voorstellen zo "laat" in de ochtend (het was 8:30) met al die mensen om je heen in een volle coupe kon je zeggen dat je de definitie van het woord gezellig wel te pakken had. Het hele gebeuren kwam echter vrij ongezellig op mij over. Terwijl dat in de buitenlandse analyse van het woord niet klopt.
De conducteur controleerde het kaartje en na het binnenrijden van Amersfoort waar ik ook nog nooit was geweest, en nu nog steeds niet echt verder ben gekomen dan het station, was het nog een klein stukje naar Utrecht.

Ergens is het groot, ergens is het klein. Nu je het kent, zeker na de verbouwing valt het allemaal wel mee, maar toch.....ik was met al die mensen daar. Al die mensen......de 5 euro die pa me had toegestopt toen die me afzette op het station met de woorden, fijne dag vandaag jongen, koop maar ff een lekker broodje ergens, brandde in mijn zak. Ik besloot om maar eerst naar mijn trein te zoeken en in de middag maar ff wat te scoren.

Achteraf, als kleine disclaimer was het wel leuk dat ik dit heb gedaan.

De trein naar Maastricht stond er al, en ik ging zitten tegenover een vriendelijk uitziende man met zwart haar, die me begroette met een kort knikje en een glimlach. Dat had ik nog niet eerder gezien, ik mompelde iets wat "hoi" moest voorstellen, glimlachte terug en ging zitten.
Toen we CS Utrecht uitreden stonden er aan weerszijden grote kranen aan het spoor. Gebiologeerd als ik momenteel nog steeds kan zijn door menselijke constructiewerken probeerde ik tegen de zon in zo goed en zo kwaad als het ging alles te bekijken. Hetzelfde heb ik bijvoorbeeld als je over de Oresund brug richting Malmo rijd. Prachtig!
De man glimlachte en vroeg of ik het nog niet eerder gezien had, en of ik niet naar school toe moest? Zelf wel zin hebbend in een gesprek omdat ik de voorgaande reis al wat saai had gevonden vertelde ik de man waar ik naartoe ging.
De man ging even verzitten en zei, goh. Werktuigbouwkunde (na die dag besloot ik overigens Automotive te gaan doen omdat de basis hetzelfde was en ik toch die autotechniek erbij wilde) dat heb ik ook nog gestudeerd. De rest van de 50 minuten hebben we gepraat over mechanica en elektra, hoe dat samen moest komen. Het milieu, vraagstukken daarover. Kortom ik heb die reis al best wel wat geleerd.
Al met al kwalificeer ik deze reis, een van mijn eerste treinreizen, als de beste en de gezelligste ooit gehad. Ik heb de man daarna jammer genoeg niet meer gezien, en ik weet zijn naam niet. Dus opzoeken op linkedin gaat ook niet helemaal. Maar ergens zou ik hem best nog wel eens willen spreken.
Een voordeel van het openbaar vervoer: je leert bepaalde mensen kennen die net als jij op dezelfde school zitten of bij hetzelfde bedrijf werken, die je anders nooit zou kennen. Maar doordat je op hetzelfde traject reist, zie je elkaar elke dag weer.
Leuk Nico, herkenbaar ook. Dat je in de trein zulke gesprekken hebt. Hoewel je soms ook wel vervelende hebt, van die mensen met wie je geen klik hebt, en die maar blijven praten.

Ik kon het ook helemaal voor me zien, de kleine Nico, de die wondere wereld intrekt. Goed geschreven!thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close