Blogcontest #99 Nu even niet!

Hartelijk welkom bij de 99ste editie van de enige echte, onovertrefbare, in boekvorm aanwezige maar vooral via dit medium toegepaste blogcontest voor-zolang-als-het-mag-duren van het Autoweek Forum. Na een spannende laatste aflevering is er weer een een nieuw thema beschikbaar

NU EVEN NIET

Voor de meesten van ons is het bijna vakantie en we willen even van onze rust genieten. Geen zeurende bazen, moeilijke klanten of lastige collega's. Even alles loslaten, dat is wat we in ieder geval één keer per jaar willen.

Of al die mensen om ons heen die wat van ons willen, de zeurende energie-verkopers aan de deur, maar ook in het verkeer hebben we er last van. De terugkerende irritante bekeuringen van 3 km/uur te snel, de eeuwige files, de hufterweggebruikers die geen richting aangeven bij de rotondes, de slingerende fietsers in de stad, de voetgangers waarvan de smartphone aan het oor lijkt gegroeid en nooit opletten met oversteken.

Of is het bij jou afhankelijk van het moment van de dag? 'Voor de koffie niet zeuren', is een veelgehoorde kreet.

Genoeg ergernissen in het leven waar je heel even afstand van wilt nemen. Natuurlijk heb je daar een mooi verhaal over. Deel deze met ons!

- Verzin en schrijf over jouw belevenissen over het onderwerp.
- Het mag natuurlijk een verzonnen verhaal zijn, een ervaringsverhaal of een wetenschappelijk verhaal.
- Je mag een statement maken (daar is een weblog in feite voor bedoeld) om een discussie te genereren of maak er gewoon een leuk of informatief verhaal van.

En helemaal onderwerp-gerelateerd kennen wij hier ook regels:

- Het blog draagt een thema dat wordt bepaald door de voorgaande winnaar;
- De inhoud moet duidelijk terugslaan op de titel. Een auto vervult een belangrijke rol in de blog;
- Zodra je een blog plaatst, voeg je zelf de link naar je blog toe aan het dit topic;
- Na drie weken is de stemronde en kan iedereen (ook als je geen blog hebt geschreven) stemmen en zijn top 3 doorgeven via dit topic;
- Het format van de stem moet zijn: 1. Schrijver X - 3 punten; 2. Schrijver Y - 2 punten; 3. Schrijver Z - 1 punt. Dit voorkomt verwarring voor wat betreft punten of plaatsen;
- Iedere deelnemer die heeft ingezonden is verplicht om te stemmen. Bij niet stemmen worden alle punten ingetrokken die zijn vergeven aan de blog van de niet-stemmende deelnemer;
- Bij minder dan drie inzendingen zijn de gegeven punten door een deelnemer 3 en 2. De score van 1 blijft achterwege.
- De persoon met de meeste punten bedenkt de nieuwe titel.

- Niet onbelangrijk: in de bloggershoek kan over van alles worden gebabbeld. Doe dit met respect voor de medeforummers.

Inzenden t/m vrijdag 8 juli 23:00 uur
Stemmen t/m vrijdag 15 juli 23:00 uur

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2016 21:46 door Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber.
Dat word weer nadenken !
( Linkje hierheen in vorige contest? )
Al gedaan! Kunnen we hier verder....spinning smiley sticking its tongue out
Re: Blogcontest #99 Nu even niet!
26-06-2016 09:25
Hmm, ik zal eens gaan denken.

Ik zal ook, als Jan de sectie gebouwd heeft, dit topic verplaatsen naar de nieuwe bloggershoek.
Hmm... Ik heb eerder deze week nog wat meegemaakt wat wel onder deze noemer zou vallen, eens kijken of ik daar iets van een motto in kan verwerken, en kijken of ik genoeg kan opschrijven grinning smiley.
OP
- Na drie weken is de stemronde en kan iedereen (ook als je geen blog hebt geschreven) stemmen en zijn top 3 doorgeven via dit topic;
...
Inzenden t/m vrijdag 8 juli 23:00 uur

Daar klopt iets niet. Tussen 25 juni en 8 juli zitten dit jaar slechts twee weken winking smiley.

Ik heb weer een waargebeurd verhaal klaarstaan. Ik zal het plaatsen wanneer de beslissing over het nieuwe bloggershoekje definitief en uitgevoerd is.
@afentoe: de inzendtermijn is in eerste instantie altijd twee weken. Bij onvoldoende inzendingen word er met één week verlengd.
Ik heb net stiekem even gekeken in de nieuwe Bloggershoek. Het is nog wel kaal en leeg.
Dit topic is het eerste :-)
Goed gedaan Ivanov! Helemaal goed.
Twix
Goed gedaan Ivanov! Helemaal goed.

Had ik al gezegd dat ik het helemaal met je eens ben?
Oke, gaan we hier verder.
Even plagen: Toyota heeft nu inmiddels wel heeeeel veeeeel terugroepacties op zijn naam staan. Nu weer iets met de Prius en zijn airbag. ( en dat ze terugroep actie prima, maar nu wel erg veel )
Ik stel zoveel vertrouwen in Toyota dat ik mijn auto er laat keuren volgende week donderdag. tongue sticking out smiley
Hier in Zoetermeer zit tegenwoordig de importeur zelf Louwman....
Kwamen van de week op de snelweg een paar sportwagens ( MR2?? ) voorbij, drie op een rij. Met koeienletters uiteraard Louwman exclusief ...
Joost.
Het is toch de Nikon D3300 geworden.
Ik wilde gaan voor de 5300, 200 euri duurder met het enige verschil, het klapschermpje.
Reviews heb ik gelezen, want ik wilde ook wrl Canon, maar Nikon was altijd maar de winnaar en niet zomaar. Bij Media wezen kijken voor de 5300 en verdorie, daar lag de kit van de 3300 voor 400 euro.
hansje36
Hier in Zoetermeer zit tegenwoordig de importeur zelf Louwman....
Kwamen van de week op de snelweg een paar sportwagens ( MR2?? ) voorbij, drie op een rij. Met koeienletters uiteraard Louwman exclusief ...

De MR2 wordt, in ieder geval in Nederland, al ruim een decennium niet meer geleverd. Ik zou gokken op zijn bijzonder fraaie indirecte opvolger de GT86.
Onze Toyota doet het overigens nog prima smiling smiley Was bij de diesels een terugroepactie m.b.t. het roetfilter (of zoiets), maar die is bij ons vorig jaar nog vervangen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2016 21:01 door afentoe.
De foto zien is het inderdaad de GT 86. Zag er heel indrukwekkend uit, met name omdat ze ook in formatie op de linkerbaan voorbij kwamen knallen.
Louwman zit ook op de A4 bij Leidschendam, die richting gingen. ze op, was bij Flyover op Prins Claus Plein.
Tjonge, ik was laatst in Zoetermeer. Ik zag groen en geel....
Solo, da's een mooie prijs voor de Nikon. Zit er nu ook een VR lens bij?
Veel plezier met de camera, dat zal vast gaan lukken!
Hans, je hebt gelijk met de terugroepacties. Ik zag alleen dat deze werd veroorzaakt door de Takata airbags die gemonteerd zijn. De fabrkant (die ook vele Duitse mensen en nevenfabrieken hebben aldaar) staat al langer onder vuur. Niet om de terugroepactie goed te praten, natuurlijk. Ook andere merken, waaronder BMW maakt gebruik van deze airbags.
En ik beschouw een terugroepacties niet direct als heel negatief, het geeft aan dat een fabrikant achter zijn product staat en men liever op voorhand en voor eigen kosten een ondedeel vervangt of een installatie controleert (soms is het alleen een bout met een bepaald moment aandraaien) dan dat de klant met pech onderweg staat. Alle merken hebben terugroepacties, de één komt vaker in het nieuws dan de andere en je moet het ook zien in het licht van de aantallen auto's. Volgens mij heeft Tesla ook een terugroepactie gehad, toen zijn alle auto's die ooit zijn gemaakt teryggeroepen, je zou kunnen concluderen dat Tesla de meeste terugroepacties heeft......
Terugroepactie is niks mis mee. Soms gebeurt er iets onvoorziens down the line met een auto waar je niet op hebt geanticipeerd met testen of wat dan ook.
De kosten voor ontwikkeling worden stukken groter als je heel weinig kans op een terugroepactie wilt. En dat gaat de consument echt niet betalen. Al beseffen ze zichzelf dat ook niet. winking smiley
Ach, met al die terugroepacties, kan je bij verkoop in ieder geval vermelden " dat hij altijd in de garage heeft gestaan" .smiling bouncing smileysmiling bouncing smiley

@Soloman: waarvan zag je groen en geel ??
Ik was laatst in Bilthoven, ik zag paars en oranje.
Ik was laatst in dromenland, ik zag enkel de binnenkant van mijn oogleden....
De laatste keer dat ik alle kleuren groen zag was de plasbak op de Stena Line tussen Zeebrugge en Dover tijdens een overtocht met windkracht 10.....en dan ook nog, mét stukjes.....en een beetje zurig.
Ik snapte al niet dat ze de Corolla met spanbanden aanvullend aan het zekeren waren.....en de Vlaamse capiteitn zei: 'Hawel, wij varen eerst naar Calais en steken dan pas over, om het wat dragelijker te maken'.
Tja, terugroepacties worden eigenlijk alleen georganiseerd wanneer de veiligheid in het gedrang is. Ik moet de eerste terugroepactie omwille van loslatende stof op de achterbank, of wellicht realistischer, vanwege brekende distributiekettingen nog meemaken. Zodra de veiligheid in het geding is is een autobouwer haast verplicht om een terugroepactie op touw te zetten dit omdat er niet gegokt mag worden met mensenlevens. Ford heeft dat in het verleden wel gedaan met de Pinto. Toen bleek dat men daar, om de kosten te drukken, het ontwerp niet had aangepast ten behoeve van de veiligheid en zodoende bewust mensenlevens in gevaar heeft gebracht is daar door de Amerikaanse overheid zo'n hoge boete op gezet zodat het duidelijk werd dat (auto)fabrikanten nooit ontwikkelingskosten boven (de kosten van) een mensenleven mogen plaatsen. Zijdelinks heeft dit de aftrap gegeven voor de absurte claimcultuur in de VS.

Dus nee, ik vind het niet dapper of noemenswaardig van een autobouwer dat ze een terugroepactie organiseren. Dit is voor hun een nooodzakelijk kwaad, zouden ze het kunnen laten dan zouden ze dat zonder uitzondering zeker doen.
Wij hebben meerdere lessen over die Pinto gehad. Het was goedkoper om het aan te vechten. Want de auto voldeed aan de wet destijds! Dan om het aan te passen.
Tot de wet werd aangepast...
We bedoelen hetzelfe Nico, kwam er alleen wat bezopen uit bij mij...smileys with beer
Gewoon Dirk
We bedoelen hetzelfe Nico, kwam er alleen wat bezopen uit bij mij...smileys with beer

Op een werkdag? tongue sticking out smiley
grinning smiley

Geen commentaar

Had ik al verteld dat we hier ook met ethanol werken?
Niet verteld, maar kan een verklaring zijn. winking smiley
Dirk ik ben het niet geheel met je eens wat de terugroepacties betreft. Van andere merken weet ik het niet, maar ik weet van Toyota dat er diverse keren een terugroepactie was die niet was georganiseerd vanwege veiligheidseisen. Bij dat laatste is men dit inderdaad verplicht te doen.
Nu weet ik nog één ander merk die een keer een terugroepactie orgaiseerde omdat het logo losliet op de achterklep.

Het is dus iets te kort door de bocht dit alleen aan de veiligheidseisen te koppelen, daar doe je sommige fabrikanten echt te kort mee.
Welk merk was dat dan Joost en waarvoor heeft toyota terugroepacties georganiseerd wat niet in verband kan worden gebracht met de veiligheid?
Overigens is het loskomende logo niet alleen eigenbelang (is toch de reclamesticker op je product) maar wel degelijk een veiligheidsissue. Stel je eens voor dat je op de snelweg ineens een, pak m beet, jaguarembleem door je motorhelm krijgt....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2016 14:08 door Gewoon Dirk.
[blog.toyota.nl]

Deze heeft met het milieu te maken, niet met de veiligheid

[blog.toyota.nl]

Deze vind ik vanuit oogpunt van veiligheid ook discutabel, wel vanuit het voorkomen van een dure reparatie, andere merken laten daar de klant na twee jaar voor opdraaien.

[blog.toyota.nl]

Hier is geen twijfel mogelijk.
Het was volgens mij niet deze terugroepactie, hier is de veiligheid wel in het geding.

[www.terugroepactie.info]

Je kunt natuurlijk alles koppelen aan veiligheid, want als je met 120 op de snelweg een defect hebt aan de d-bent dan ontstaat er bij druk verkeer een onveilige situatie. De grens ligt dus niet zo scherp, aan de fabrikant hier een draai aan te geven. Best lastig.
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber
[blog.toyota.nl]

Deze heeft met het milieu te maken, niet met de veiligheid

Milieu = gezondheid = veiligheid
[blog.toyota.nl]

Deze vind ik vanuit oogpunt van veiligheid ook discutabel, wel vanuit het voorkomen van een dure reparatie, andere merken laten daar de klant na twee jaar voor opdraaien.
Inderdaad discutabel, ik vraag me af hoe veilig het is als tijdens een plotse hagelbui de ruiten niet meer dicht willen.

[blog.toyota.nl]

Hier is geen twijfel mogelijk.

Een mooie bevestiging van mijn punt.

Ik blijf er bij, zouden automerken onder een terugroepactie uit kunnen komen dan doen ze dat, ook het bij jou geliefde Toyota. Toegegeven, sommige merken (VAG) gaan daar wat verder in dan anderen (Toyota, PSA).
Het ging mij niet om het 'geliefde' Toyota, het ging mij om het algemene feit, het feit dat terugroepacties als negatief worden ervaren en dat ze altijd onder het veiligheidsaspect worden verricht. Dat ligt niet zo zwart/wit, dat wilde ik hier aantonen. Bijvoorbeeld met de eerste terugroepactie, milieu heeft geen raakvlak met veiligheid. Heel indirect misschien, maar dan moeten we accuut stoppen met alle verbrandingsmotoren.

Dat het hier toevallig om een Toyota-voorbeeld gaat is wat mij betreft geen issue.
Dirk
Ik blijf er bij, zouden automerken onder een terugroepactie uit kunnen komen dan doen ze dat, ook het bij jou geliefde Toyota. Toegegeven, sommige merken (VAG) gaan daar wat verder in dan anderen (Toyota, PSA).

Jep, want aan het einde van de dag is het Toyota die uitkwam met het LEAN productieplan. Toyota is goed in het besparen van geld zonder daarbij in te leveren op kwaliteit. Dat doen ze in de fabriek zelf! En daarom houden ze klanten.
Maar als ze iets niet perse hoeven te doen dan zal ook Toyota zeggen. Nou dan loopt het wel los. Zeker als het toch maar een percentage van de auto's betreft.
Heb namelijk nog nooit een D4-D terugroepactie gezien. Wel een coulance regeling. Geen terugroep.
[www.drivessential.com]

Deze is ook interessant, zoals ik al eerder aangaf, fabrikanten die veel auto's maken hebben te maken met veel terugroepacties. Zoals het voorbeeld met Tesla waar 100% van alle auto's is teruggeroepen. Dat er weinig verkocht zijn, is dan in feite geen issue. Maar Tesla heeft in relatieve zin het hoogste percentage.

Je moet dus het aantal teruggeroepen auto's delen op het aantal in totaal geproduceerde auto's, pas dan krijg je een genuanceerd beeld.
Ja.....maar ja hoe goed zijn mensen in nuance?
Nico GTR
Dirk

Jep, want aan het einde van de dag is het Toyota die uitkwam met het LEAN productieplan. Toyota is goed in het besparen van geld zonder daarbij in te leveren op kwaliteit. Dat doen ze in de fabriek zelf! En daarom houden ze klanten.
Maar als ze iets niet perse hoeven te doen dan zal ook Toyota zeggen. Nou dan loopt het wel los. Zeker als het toch maar een percentage van de auto's betreft.
Heb namelijk nog nooit een D4-D terugroepactie gezien. Wel een coulance regeling. Geen terugroep.

Dat klopt inderdaad, een mooie aanvulling. Je bedoelt hierbij waarschijnlijk niet de D4D diesels maar de D-CAT diesels.
Ik ken mensen waarvan de D-CAT volledig is vervangen, ik er er ook die 3 ton probleemloos rondrijden. Heel vreemd.
Nico GTR
Ja.....maar ja hoe goed zijn mensen in nuance?

Klopt inderdaad, het is natuurlijk geweldig leuk als Toyota (bekend staand om zijn hoge kwaliteit) weer eens een terugroepactie orgamiseert. Indien Lada dat zou doen dan is het geen nieuws.
Dit zegt Fiat over hun terugroepacties:

Volgens Fiat zijn er eigenlijk maar 14 terugroepacties geweest, omdat bijvoorbeeld zelfs een tekstuele aanpassing in het instructieboekje onder een recall wordt gerekend. In totaal zijn er volgens Fiat bijna 32.000 voertuigen teruggeroepen en is van 95 procent de terugroepactie afgerond.

Dat lijkt me niet direct een veiligheidsissue.
Nico GTR
Dirk

Dat klopt inderdaad, een mooie aanvulling. Je bedoelt hierbij waarschijnlijk niet de D4D diesels maar de D-CAT diesels.
Ik ken mensen waarvan de D-CAT volledig is vervangen, ik er er ook die 3 ton probleemloos rondrijden. Heel vreemd.

Ja die bedoel ik.
Joost

Klopt inderdaad, het is natuurlijk geweldig leuk als Toyota (bekend staand om zijn hoge kwaliteit) weer eens een terugroepactie orgamiseert

" bekend staat om zijn hoge kwaliteit" . Waar staat dat ? Wie zegt dat ?

Mijn inziens organiseert ieder merk wel een terugroepactie. In verband met veiligheid of anders ( Opel Corsa, terugroep actie ivm water wat in goot bleef staan, kleingaatje boren,over! ) .
hansje36
Joost

Klopt inderdaad, het is natuurlijk geweldig leuk als Toyota (bekend staand om zijn hoge kwaliteit) weer eens een terugroepactie orgamiseert

" bekend staat om zijn hoge kwaliteit" . Waar staat dat ? Wie zegt dat ?

Mijn inziens organiseert ieder merk wel een terugroepactie. In verband met veiligheid of anders ( Opel Corsa, terugroep actie ivm water wat in goot bleef staan, kleingaatje boren,over! ) .

Tja, ga je in de autowereld praten, en dan bedoel ik niet met de mensen in dure pakken in dure panden, maar die in de met olie besmeurde overalls (de mensen die écht verstand hebben van de techniek van auto's), dan zullen ze allen beweren dat Toyota's bekend staan om hun hogere storingsongevoeligheid.

Ik interpreteer dit dan als uitleg van wat 'kwaliteit' inhoudt, je kunt dit ook als bijvoorbeeld materiaalkeuze, uitstraling etc etc interpreteren. Dan zul je Toyota niet zien als de fabrikant met de hoogste kwaliteit.

Maar het is pertinent niet de bedoeling weer een 'dweepdiscussie'uit te lokken!!! Laat ik dat voorop stellen. Daarom mijn nuancering voor een ieder die iets anders over het woord kwliteit denkt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close