Lucid Air

Gepost door Wouter82 
Lucid Air
15-12-2016 11:00

Lucid Motors presenteert bizarre Air

Tesla Model S: opgepast! Lucid Motors bewijst vandaag enorme ambities te hebben. De start-up heeft zojuist de Air gepresenteerd, een EV die alle verwachtingen overtreft. Aanvankelijk leek Lucid Motors met zijn EV voornemens te zijn om Tesla de oren te slaan, maar daar blijft het niet bij. Lucid Motors richt hoger op de ladder en wil ook met scherp schieten op de BMW's 7-serie en Mercedessen S-klasse van deze wereld. De relatief nieuwe fabrikant lijkt dat streven zeer serieus te nemen. Opvallend detail: Lucid Motors laat nergens te termen concept-car of studiemodel vallen. Daarmee lijkt het exemplaar op de foto's dus nagenoeg productierijp te zijn!

De Air beschikt namelijk over twee elektromotoren die elk zo'n 600 pk leveren. Ze zijn weggewerkt in de ophanging van de auto, dit om ruimte te besparen. Waar het grootste accupakket voor de Tesla Model S - voorlopig - 100 kWh sterk is, is het (optionele) exemplaar in de Air goed voor 130 kWh. Standaard wordt een 100 kWh grote unit geleverd. Op een lading moet de Air zo'n 650 kilometer ver. Een sprint naar 100 km/h zal iets meer dan 2,5 seconden in beslag nemen. Uiteraard beschikt ook de Air over zaken als camera's, sensoren en Lidar, digitale kijkers waarmee de Air tot op zekere hoogte autonoom door het verkeer moet kunnen gaan.

Deze elektrische aanval op autoland is vanbuiten kleiner dan pak 'm beet een BMW 7-serie, maar moet wel een vergelijkbare interieurruimte bieden. Als we de foto's van het weelderig ingerichte interieur met loungestoelen en bergen infotainment bekijken, zien we geen reden daar aan te twijfelen. We zien een gelikt getekend model met voorruit die overloopt in een glazen dak. De Air moet begin 2018 van de band lopen. Lucid Motors draagt pas sinds kort zijn huidige vorm. Voorheen ging het in 2007 opgerichte bedrijf als Atieva door het leven. Lucid Motors wordt onder andere gefinancieerd door LeEco, het Chinese bedrijf dat ook Faraday Future van liquide middelen voorziet. Onlangs werd bekend dat LeEco te snel zijn geld rondslingerde, iets dat voor Faraday tot op heden niet al te gunstig uitpakt. Gelukkig voor Lucid Motors kan het ook bedrijven als Tsing en Venrock tot zijn investeerders rekenen.

Eind november liet Lucid Motors weten voor maar liefst 660 miljoen euro een fabriek te bouwen in de Amerikaanse staat Arizona. Omstreeks 2021-22 moet die fabriek per jaar tot maximaal 130.000 auto's gaan bouwen. Het personeelsbestand zal uiteindelijk maar liefst 2.000 namen tellen.
[www.autoweek.nl]
Re: Lucid Air
15-12-2016 11:01
Bijzonder fraaie auto vind ik, ook relatief sober vormgegeven met weinig gezochte frutsels. Heb alleen een donkerbruin vermoeden dat er niet heel veel van terecht zal komen...
29-12-2016 14:30
Heel mooi ding. Vond ik trouwens ook van 't vorige project van LeEco - de LeSee. Helaas hebben we daar weinig meer van vernomen, dat belooft niet veel goeds voor dit ontwerp.
Ik ben benieuwd of dit in-house ontworpen is, of dat ze een studio in de arm genomen hebben. Het doet mij denken aan een ontwerp van Giugiaro.
29-12-2016 15:48
AutoWeek
Daarmee lijkt het exemplaar op de foto's dus nagenoeg productierijp te zijn!

Foto's? De plaatjes die ik hier zie lijken me computerrenderingen. Ik denk dat er nog geen boutje in elkaar zit.
29-12-2016 15:57
Vraag mij af bij de elektrische (aangedreven) wagens hoe het staat met de accucapaciteit na een jaar of vier intensief opladen, en hoe staat het met de levensduur van een accupakket (en wat zijn de kosten van een nieuw pakket?), daar lees je nog vrij weinig over. Weet wel dat Tesla eigenaren moeilijk van hun Tesla's afkomen, weinig dealerbedrijven willen een Tesla inruilen. Maar deze Lucid Air ziet er wel prachtig uit.
29-12-2016 16:04
Wow, mooi design. Waarom is dit geen Citroën (de nieuwe C5)?
17-03-2017 19:04

Lucid meldt al wel een (Amerikaanse) vanafprijs: omgerekend € 48.907. De luxe topversie moet "meer dan $ 100.000" opleveren, omgerekend ruim € 93.000. Lucid richt zich op een productie van 10.000 Airs in het eerste jaar. In 2019 begint de levering.
[www.autoweek.nl]

Ik ben oprecht benieuwd hoe de productieversie er uit komt te zien - en of ze het daadwerkelijk volhouden uiteraard.
08-11-2019 17:32
Lucid Begins Building Their Factory, Air Production Slated For Late 2020
It’s been nearly three years since Lucid Motors unveiled the Air. The model was originally slated to go into production in 2018, but the company ran into the same problem faced by a number of other electric vehicle startups: lack of funding.

The company acknowledged the issue in 2017 and, at the time, there were rumors that Lucid was attempting to sell itself to Ford. That never happened, and the money issue was eventually solved when Saudi Arabia’s sovereign wealth fund agreed to invest $1 billion (£780 / €905 million) into Lucid. Now that the company has the cash it needs, it is going ahead with its plans. In an announcement, the automaker confirmed they have broken ground on their factory in Casa Grande, Arizona. While there isn’t much to see at this point, Lucid said grading began in September and they’re now “drilling and forming the caissons that will provide the structural foundation of the facility.” While work is just getting underway, Lucid says the plant will begin building the Air in late 2020. That’s an ambitious timeline, but at least the pieces are starting to fall into place.

The entry-level Air is slated to cost $52,500 after tax incentives and, according to its maker, provide “superior comfort, a better user interface and better performance than comparably priced BMWs and Mercedes-Benzes.” As we have previously reported, the base model will be rear-wheel drive and have an electric powertrain that produces 400 hp (298 kW / 405 PS), while offering a range of 240 miles (386 km) on a single charge. Customers looking for more range will be able to order larger battery packs that enable the car to travel for 315 miles (506 km) or 400 miles (643 km) on a single charge. If things go as planned, we can also expect high performance variants, including one with all-wheel drive and up to 1,000 HP (745 kW / 1,013 PS). [www.carscoops.com]

Ben benieuwd hoe het zal aflopen met deze prachtige EV
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.