50+ APK

Gepost door badhuis 
50+ APK
21-11-2020 15:30
Ik heb een 50+ auto waarvan de APK net is verlopen (begin november). Nu lees ik overal dat ik dan 2 maanden heb om alsnog een APK te krijgen, RDW beboet dan niet.
Twee maanden na begin november betekent begin januari.
Per 1 januari vervalt de APK plicht voor 50+ auto's.
Auto staat gestald, niet openbare weg. Ik ben niet van plan er de komende maanden mee te gaan rijden.
Wat gebeurt er als ik niks doe?
Ik zou denken dat de RDW begin januari uit gewoonte / geautomatiseerd mij een boete stuurt vanwege het niet APK hebben. Of zouden ze zo slim zijn om te beseffen dat dan mijn auto niet meer APK plichtig is en een boete niet meer van toepassing is?

Ik twijfel of ik die gok moet nemen, heb geen zin in een boete van €160 (dacht ik).
Re: 50+ APK
21-11-2020 15:43

Auto staat gestald, niet openbare weg. Ik ben niet van plan er de komende maanden mee te gaan rijden.

Dan zou ik hem gewoon schorsen.
21-11-2020 15:50
Ik zit in hetzelfde schuitje.

Het zou me inderdaad niet verbazen als er begin volgend jaar een bekeuring op de mat valt.
Maar dan kun je succesvol een bezwaarschrift indienen natuurlijk.
21-11-2020 15:56
Inderdaad gewoon twee maanden schorsen. Uiteindelijk is je auto nu nog gewoon APK plichtig, dus waarom zouden ze dat door de vingers moeten zien? Voor de prijs hoef je het niet te laten.
21-11-2020 16:45
Je hoeft niet te schorsen; zie wetgeving.
21-11-2020 17:09
badhuis
Ik heb een 50+ auto waarvan de APK net is verlopen (begin november). Nu lees ik overal dat ik dan 2 maanden heb om alsnog een APK te krijgen, RDW beboet dan niet.
Twee maanden na begin november betekent begin januari.
Per 1 januari vervalt de APK plicht voor 50+ auto's.
Wat gebeurt er als ik niks doe?
Ik zou denken dat de RDW begin januari uit gewoonte / geautomatiseerd mij een boete stuurt vanwege het niet APK hebben. Of zouden ze zo slim zijn om te beseffen dat dan mijn auto niet meer APK plichtig is en een boete niet meer van toepassing is?

Ik twijfel of ik die gok moet nemen, heb geen zin in een boete van €160 (dacht ik).

Nee, die heb je niet. Je zou, theoretisch gezien dinsdag al een boete in de bus kunnen krijgen. Je kunt een auto twee maanden voor het einde van de APK termijn laten keuren met behoud van de originele keuringsdatum (+ 1 jaar). Schorsen schort de APK plicht op, dus als je de auto geschorst laat tot na 1 januari zou dat moeten kunnen lukken.

En andere vraag: je vraagt het hier op een autoforum maar zegt ons vervolgens niet wat voor auto het is, dat kan echt niet winking smiley
21-11-2020 17:59
Bedankt voor de reakties. Nog maar eens even verder gelezen overal en dit zegt de ANWB:

Het kan gebeuren dat je auto niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit Voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Volgens dat artikel mag het voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan (je mag er dus niet mee rijden!), zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. [www.anwb.nl]

Elders op dit forum lijkt men er ook zeker van te zijn dat er in die twee maanden geen boete gegeven wordt. [www.autoweek.nl]

Op basis van dit alles neem ik de "gok" maar en kijken wat er gebeurt.
Overigens ben ik niet zo bang voor de keuring. Goede zaak als er eens iemand anders naar kijkt behalve ikzelf. Af en toe zijn er dingetjes, bijvoorbeeld dat de jonge keurmeester de fly-off handrem niet snapt en af wil keuren daarop.
Keuren nu komt alleen lastig uit, misschien dat ik na volgende week tijd heb en alsnog ga.

Dit is 'm, heb ik ingevoerd in 1994 en sindsdien op de NL weg of in mijn garage smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2020 18:00 door badhuis.
22-11-2020 14:13
Prachtige auto, maar wat een leuk hondje!
23-11-2020 09:09
Die 2 maanden zonder register controle is nog niet eens heel lang zo in de praktijk. Maar die kan je inderdaad soms goed inzetten. Ik heb het ondanks dat ik probeer ruim op tijd al een keuring te laten doen dat het dan alsnog ruim 2 maanden kan duren voordat benodigde onderdelen gevonden zijn. Dan is die 2 maanden "herkansing" erg handig.

Maar over die 50 jaar vrijstelling. Voor zover mij bekend moet de auto op het moment van vrijstelling wel een geldige APK hebben. Je kan dus het beste even schorsen en dan van het voorjaar een laatste officiële APK laten uitvoeren. Voor de toekomst zo af en toe eens iemand anders naar de auto laten kijken (ook al is het dan niet officieel) is natuurlijk verstandig. Wel is het dan fijn dat je dan niet meer de stress hebt dat je een onterechte afkeur krijgt doordat de keurmeester oude auto's niet begrijpt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.