Mag de NEDC uitstootnorm nog gebruikt worden bij levering leaseauto eind 2020 in Nederland?

Gepost door Korreltje Zout 
Beste experts,

De overgang van NEDC naar WLTP is al veel besproken. De nieuwe WLTP is een meer accurate meting van het verbruik en uitstoot van de auto. Dat de impact van de WLTP "nadelige" gevolgen heeft (lees hogere CO2 uitstoot) moge duidelijk zijn. Ik loop tegen de volgende uitdaging aan waar ik graag jullie expertise voor wil inschakelen.

Binnen onze organisatie worden leaseauto's met een lage CO2 uitstoot gestimuleerd met een korting op een eigen bijdrage. Auto's met een hogere CO2 uitstoot worden belast met een extra eigen bijdrage. Dit kan al snel een paar tientjes in de maand schelen. Het beleid stimuleer ik en daar sta ik ook achter. Echter wordt in het beleid geen onderscheid gemaakt tussen NEDC en WLTP uitstootnormen.

Ik heb na 1 juli 2020 een nieuwe leaseauto mogen bestellen. Deze zal naar verwachting in november van dit jaar geleverd worden. De uitstoot is volgens WLTP richtlijnen berekend. De indicatieve WLTP uitstoot van 131gr/km staat vermeld op het contract. Op basis van de NEDC norm is dat 110 gr/km. Dit is het verschil tussen een korting of een extra maandelijkse eigen bijdrage in onze organisatie.

Vraag;
Ik begrijp dat de RDW tot eind 2020 nog beide uitstootmethodes (WLTP en NEDC) zal vermelden op hun website.
In hoeverre mag ik nog terugrekenen naar de NEDC norm als de auto na 1 juli 2020 besteld is en rond november 2020 geleverd zal worden?
En bestaat er bijvoorbeeld een overgangsregeling voor de berijders in H2 2020, zodat ik toch nog gebruik kan maken van de NEDC norm?

Als nuchtere Nederlander scheelt dat namelijk mooi een paar tientjes in de maand...

Laatste toevoeging; het beleid van de werkgever wat betreft WLTP / NEDC staat los van deze vraag.

Dank voor jullie constructieve reacties.
Wat wil je precies bereiken. Lijkt mij dat je dat contract niet zomaar kan wijzigen. En als werkgever zou ik zeggen dat de spelregels helder zijn anders kan je zo aan de gang blijven, zeker indien je voor een grote firma werkt.
Ik neem aan dat jouw werkgever, die deze regels stelt, ook de grens voor het normbedrag voor eigen bijdrage heeft aangepast op WLTP.
Boppie
Wat wil je precies bereiken. Lijkt mij dat je dat contract niet zomaar kan wijzigen. En als werkgever zou ik zeggen dat de spelregels helder zijn anders kan je zo aan de gang blijven, zeker indien je voor een grote firma werkt.
Daar ik ingestemd heb met het ondertekenen van de offerte conform WLTP norm weet ik wat mij te wachten staat. Daarbij ben ik akkoord gegaan met de extra bijdrage die ik neer zal leggen. Echter, als de wetgeving het mogelijk maakt om ook nog steeds volgens NEDC de CO2 grams/km op te nemen bij levering november 2020, kom ik in aanmerking voor een korting en scheelt dat in de portemonnee. En dan komt de zuinige Hollander naar boven smiling smiley
Ik zal de vraag herformuleren; In hoeverre is de CO2 uitstoot op basis van de NEDC norm nog toepasbaar bij auto's later geleverd dan 1 juli 2020? Bij import heb je een keuze of NEDC of WLTP voor BPM afdracht. Je kan de voor jou de meest voordelige optie kiezen (als ik het goed heb...) En in België bijvoorbeeld is het volgende opgenomen.

Voor elk nieuw voertuig dat vandaag in België wordt ingeschreven, wordt nu in elk geval tot minstens einde 2020 voor de toepassing van de federale fiscale formules, rekening gehouden met de NEDC 2.0 norm voor de CO2-uitstoot. Deze termijn kan in theorie nog verlengd worden tot einde 2021. Alle Europese wagens die getest zijn volgens de nieuwe WLTP-test moeten immers tot eind 2021 steeds twee CO2waarden meekrijgen: NEDC 2.0 en de WLTP-waarde. Maar de beslissing hierover zal afhangen van de volgende regering.

Bestaat zoiets ook in Nederland?

Barri
Ik neem aan dat jouw werkgever, die deze regels stelt, ook de grens voor het normbedrag voor eigen bijdrage heeft aangepast op WLTP.
Goede vraag, wat betreft de CO2 grens van korting op bijdrage vs extra bijdrage; deze is niet gewijzigd in het beleid en daar zit inderdaad ook een haakje....

(..) Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een CO2-waarde vastgesteld conform de WLTP-testmethode. In 2021 moeten autofabrikanten voldoen aan de zogenoemde fabrikantennorm van maximaal 95 gram CO2 per kilometer. Deze uitstootgrens wordt ook wel de Europese fabrikantennorm of het Europees bronbeleid genoemd.

Dit betekent dat de nieuwverkochte personenauto’s van autofabrikanten gemiddeld niet meer mogen uitstoten dan 95 gram CO2 per kilometer. Deze norm is in het verleden vastgesteld op basis van NEDC-testwaarden. Om ook de WLTP-geteste personenauto’s te betrekken bij de fabrikantennorm krijgen alle personenauto’s tot en met 2021 twee waarden voor de CO2-uitstoot, zowel conform WLTP- én NEDC-testmethode. De CO2-uitstoot conform de NEDC-testmethode kan worden berekend aan de hand van het Europese rekenmodel CO2mpas. Daarnaast hebben autofabrikanten de mogelijkheid om personenauto’s zowel volgens de WLTP- als de NEDC-testmethode te testen, het zogenoemde dubbeltesten. (..)

(..) Aanpassing definitie CO2-uitstoot

Dit wetsvoorstel regelt dat deze definitie van CO2-uitstoot in de Wet BPM 1992 per 1 juli 2020 wordt aangepast van «CO2-uitstoot gemeten conform de NEDC-testmethode» naar: CO2-uitstoot gemeten conform de WLTP-testmethode. Als gevolg van deze aanpassing is vanaf 1 juli 2020 de op het Certificaat van Overeenstemming (CvO) geregistreerde WLTP-CO2- uitstoot de heffingsgrondslag van de bpm en derhalve relevant voor de berekening van het verschuldigde bedrag aan bpm. (..)

CO2 grenzen verschuiven (NEDC -> WLTP:

(..) Op basis van ruim 170.000 in Nederland geregistreerde WLTP-geteste personenauto’s is vastgesteld dat de CO2-uitstoot vastgesteld conform de WLTP-testmethode gemiddeld10% + 15 g/km hoger is dan de CO2-uitstoot vastgesteld conform de NEDC-testmethode. Om die reden stelt het kabinet voor om de CO2-schijfgrenzen in de Wet BPM 1992 met 10% + 15 g/km te verschuiven, zodat personenauto’s gemiddeld genomen in dezelfde tariefcategorie blijven (..) .

(..) Overgangsrecht bpm

Voor de heffing van de bpm geldt in beginsel voor alle nieuwe auto’s die per 1 juli 2020 tenaamgesteld worden de tarieven zoals vormgegeven in het onderhavige wetsvoorstel. Wanneer deze aanpassingen in het onderhavige wetsvoorstel leiden tot een verhoging van de bpm kan, onder de in artikel 16a Wet BPM 1992 beschreven voorwaarden, tot 2 maanden na inwerkingtreding van deze wet, aanspraak worden gemaakt op de Wet BPM 1992 zoals deze gold voor de tariefsaanpassing. Voor auto’s die op of na 1 juli 2020 voor het eerst in Nederland worden geregistreerd, waarvan de CO2-uitstoot uitsluitend is vastgesteld conform de NEDC-testmethode, en voor de heffing van de bpm als nieuwe auto worden aangemerkt, geldt de Wet BPM 1992 zoals deze luidde op 30 juni 2020.

Bron voor de citaten: [www.lexalert.nl]

Kortom, alleen een 'nieuw' (voor de 1e keer in NL geregistreerd) voertuig dat NEDC only is getest / gecertificeerd kan nog na 1 september (1 juli + 2 maanden overgangsrecht) 2021 ingeschreven worden op basis van de NEDC CO2 uitstoot waarde.

~~~~~~~~~~~~~~~

Het zal toch echt bij je werkgever moeten gebeuren dat die dezelfde verhoging van de CO2 normering toepast als dat de belastingdienst doet met de BPM tabellen.
Dank voor de reacties en bijdrage aan deze discussie.
Conclusie; WLTP is leidend en beleid met werkgever bespreken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.