Bruto loon voor toeslagen.

Gepost door Nico GTR 
Het heerlijke echte leven.....huis zoeken, schrikken, eerste baan, samenwonen. Het hoort er allemaal bij.

En dan vind je het he, een prachtig appartement te huur op de ideale locatie voor allebei, halfuur naar haar werk, halfuur naar mijn werk....maar ja die inkomenseis, die is best hoog! Eigenlijk ook hoger dan ik in Eindhoven zelf gewend ben.

Maar goed, de concrete vraag, ik ga niet compleet uit de doeken doen over welke bedragen we het precies hebben, maar ik krijg een normaal bruto startsalaris voor mijn functiegroep en een B-segmenter (Clio) als leaseauto.
Fiscale waarde ongeveer 18.000 tot 20.000 euro, dus op 22% bijtelling zou dat 3960 a 4400 euro zijn.

Nu wordt er voor de bezichtiging al gevraagd naar mijn bruto inkomen...

Makelaar
Overigens willen we u erop attenderen dat u over voldoende inkomen dient te beschikken. Onder uw inkomen wordt verstaan: uw bruto maandloon exclusief vakantiegeld en toeslagen.

Exclusief de 8,33% vakantiegeld snap ik, het feit dat je dus rekent buiten de evt. zorgtoeslagen ook. Maar in principe hoort kilometervergoeding of een leaseauto, belastbaar of niet ook bij het inkomen wat je krijgt, leaseauto is betaling in "natura" tenslotte.
Mag ik die dan wel optellen bij mijn bruto inkomen in dit geval? Of niet, de makelaar zelf vond het wat lastiger getuigende het telefoongesprek.
Nee.

Bruto inkomen is in dit geval gewoon het bedrag helemaal bovenaan je loonstrook x 12 (of 13 i.g.v. 4-weken loon).
Lease auto telt namelijk ook niet mee voor bijv. een hypotheek aanvraag. Of dat meetelt qua toeslagen weet ik niet, maar dat staat vast op de site van de belastingdienst.
Een kilometervergoeding is overigens ook geen loon, maar een vergoeding voor... jawel... de te maken kilometers. (daarvan weet je natuurlijk zelf ook wel dat die 9 van de 10 keer niet toereikend zijn).
Lijkt mij ook. Makelaars in Eindhoven vragen tegenwoordig wel veel. Heb ik ook gemerkt. Succes!
He jammer, ik kwam zo nipt tekort. Bedankt voor jullie heldere antwoorden in ieder geval! thumbs up

@Funf, ja er zijn zelfs verhuurorganisaties bij die 3 loonstroken en 2 keer bankbewijs van betaling willen hebben, het zal vast nodig zijn maar het is best apart als ik bedenk dat er voor mijn huidige studentenstudio zelfs geen garantstelling hoefde te worden getekend door mijn ouders.
Om maar te zwijgen over een evt. borgstelling.

Er komt vast wel wat voorbij.
Het staat je natuurlijk vrij om alsnog een goed onderbouwde poging te doen bij je makelaar.
- Lease auto >> voordeliger dan eigen auto, dus meer per maand vrij te besteden
- 8,33% vakantietoeslag, terwijl vaak genoeg 8% de norm is
- Wellicht nog een jaarlijkse bonus voor het een of ander?
- Geen idee hoe goed je het op je werk doet, maar wellicht kan de werkgever een werkgeversverklaring opstellen waarin een loonsverhoging wordt toegezegd bij goed presteren. In sommige gevallen kan dit mee worden genomen voor een hypotheek, wellicht ook voor huur? (als werknemer zijn hier overigens geen rechte aan te ontlenen)
- Wellicht een extra maand borg inleggen?
- etc etc

Wie niet waagt winking smiley.....

Overigens zou ik daar als makelaar weinig oren naar hebben, die woning wordt toch wel verhuurd

Zo is het ook. De zoektocht naar een andere koopwoning heeft bij ons ook 1,5 jaar geduurd. De nood zal bij jullie denk ik iets hoger zijn dus ik hoop dat het vlotter gaat in jullie geval, maar geduld is wel een schone zaak op dit moment.
Tja de makelaar vraagt dat niet, de verhuurder vraagt dat. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen, als je elke maand achter de huursom aan moet vangen omdat ene Nico de centen niet heeft dan is de winst snel verdampt. En voor jou 10 anderen, dus of de vraag/eis redelijk is doet in de huidige markt niet ter zake. Helaas...
Leon in zn Fiesta
Tja de makelaar vraagt dat niet, de verhuurder vraagt dat. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen, als je elke maand achter de huursom aan moet vangen omdat ene Nico de centen niet heeft dan is de winst snel verdampt. En voor jou 10 anderen, dus of de vraag/eis redelijk is doet in de huidige markt niet ter zake. Helaas...
Wat ik altijd zo krom vind aan dit soort eisen is dat als Nico heel zuinig leeft, zoals nu geen auto kosten heeft, hij dit appartement niet kan huren ondanks dat hij iedere maand genoeg over houd, terwijl Leon met het dubbele inkomen maar 5x per week uit eten, een geld verslindende auto en iedere maand amper rond komt, zonder probleem het huur contract kan tekenen. Kijken naar inkomen is prima, maar kijk dan ook naar de uitgaven.
EVV
Leon in zn Fiesta
Wat ik altijd zo krom vind aan dit soort eisen is dat als Nico heel zuinig leeft, zoals nu geen auto kosten heeft, hij dit appartement niet kan huren ondanks dat hij iedere maand genoeg over houd, terwijl Leon met het dubbele inkomen maar 5x per week uit eten, een geld verslindende auto en iedere maand amper rond komt, zonder probleem het huur contract kan tekenen. Kijken naar inkomen is prima, maar kijk dan ook naar de uitgaven.
Heb je helemaal gelijk in hoor, maar men moet ergens aan toetsen natuurlijk. Gedachte zal wel zijn dat zaken als de huur automatisch worden afgeschreven, als je vervolgens geen geld meer hebt om te tanken of om uit eten te gaan dan is dat je eigen probleem. En als je in beginsel al niet genoeg inkomen hebt dan houdt het natuurlijk sowieso snel op, verder zal er wel een bepaalde gemiddelde verdeelsleutel zijn voor wat mensen besteden. Voor mijn hypotheek moest ik mijn optie tot rood staan (standaard 500 euro of zo bij de Rabo) ook opheffen i.v.m. goedkeuring. Naderhand kon dat gewoon weer geactiveerd worden. Het blijft een theoretisch verhaal. En dat is wel praktisch op te lossen door de complete bankgegevens van het laatste half jaar te overleggen, maar daar zit je ook niet meteen op te wachten denk ik.
EVV
Leon in zn Fiesta

Tja, dat blijft de eeuwige discussie. Ook bij hypotheken.
Inkomen is redelijk makkelijk te toetsen en o.b.v. wettelijke normen zijn de woonlasten bij een bepaald inkomen goed in te schatten. Dat is een gemiddelde waarin ook de zuinige Nico zit, maar ook de YOLO-alles-over-de-balk-gooiende Leon.

Nu zijn hypotheken redelijk aan wettelijke regels gebonden, maar lijkt huren in de particuliere sector mij een stuk minder aan regels gebonden (qua inkomenseisen). Met een bepaalde inkomenseis is de kans ook wat groter op nette huurders. Het maakt voor de verhuurder nogal verschil of de woning in no-time is uitgeleefd en er elke maand een loodgieter de afvoer moet ontstoppen.
Daarom zou Nico best een poging kunnen wagen met een goed onderbouwd verhaal. Wellicht is de makelaar/verhuurder daar gevoelig voor en gunt hij de woning toch aan een net stel welke (voor nu) net niet aan de inkomenseis komt, maar wel maandelijks netjes betaald.

Zoals gezegd denk ik niet dat de makelaar de moeite gaat nemen als er nog tien anderen zijn die wel aan de inkomenseis voldoen, maar proberen kan altijd.
B Real
Het staat je natuurlijk vrij om alsnog een goed onderbouwde poging te doen bij je makelaar.
- Lease auto >> voordeliger dan eigen auto, dus meer per maand vrij te besteden
- 8,33% vakantietoeslag, terwijl vaak genoeg 8% de norm is
- Wellicht nog een jaarlijkse bonus voor het een of ander?
- Geen idee hoe goed je het op je werk doet, maar wellicht kan de werkgever een werkgeversverklaring opstellen waarin een loonsverhoging wordt toegezegd bij goed presteren. In sommige gevallen kan dit mee worden genomen voor een hypotheek, wellicht ook voor huur? (als werknemer zijn hier overigens geen rechte aan te ontlenen)
- Wellicht een extra maand borg inleggen?
- etc etc

Wie niet waagt winking smiley.....

Overigens zou ik daar als makelaar weinig oren naar hebben, die woning wordt toch wel verhuurd

Zo is het ook. De zoektocht naar een andere koopwoning heeft bij ons ook 1,5 jaar geduurd. De nood zal bij jullie denk ik iets hoger zijn dus ik hoop dat het vlotter gaat in jullie geval, maar geduld is wel een schone zaak op dit moment.

Das het vervelende inderdaad, ik kan afzien van de lease auto ter faveure van meer bruto maandloon....dan komt er 250 euro bij. Maar ja....je zult begrijpen dat ik dat liever niet doe. Maar zeker weten, ik probeer het gewoon, nee heb je sowieso....en uiteindelijk is het alsnog "gunning" ik snap dat je graag zeker wilt zijn van de betaling van die lasten, maar goed, het is wel wat zwart-wit eigenlijk.

Ik heb tot december in mijn huidige studio, ik vrees ook dat die eisen ook gewoon heel hard zijn....dus ja het moet ietsje vlotter maar ik kan me voorstellen dat er voldoende op het pad komt, al dan niet volledig naar wens of maar half, maar dat bepaalt dan ook weer de tijd dat we er willen zitten.
EVV
Leon in zn Fiesta

Helemaal mee eens! Ik huur momenteel en ben rond de 600 euro kwijt zonder gas en licht. Elke maand hou ik van mijn (niet eens echt hoge loon) zo'n 300/400 over terwijl ik prima de dingen doe die ik leuk vind. Ik wil graag meer ruimte voor mijn voertuigen en zou dus dolgraag een eigen huis willen. Dingen als een studieschuld gaan echter 2x van je te lenen bedrag af.... Uiteindelijk kun je dus 3 euro lenen bij wijze van spreken.... Terwijl ik als docent in een crisisbestendige baan zit met een vast contract..... Ik zou op alle manieren goedkoper uit zijn met een koopwoning van rond de 180.000 maar nee. Dat kan absoluut niet natuurlijk want dat kan ik niet betalen vinden ze ook al zou de hypotheek dan ook 600 euro zijn. Zelfs op papier aantonen dat ik al 3 jaar de huidige huur zonder problemen betaal maakt niks uit.
opel omega
EVV
Leon in zn Fiesta

Helemaal mee eens! Ik huur momenteel en ben rond de 600 euro kwijt zonder gas en licht. Elke maand hou ik van mijn (niet eens echt hoge loon) zo'n 300/400 over terwijl ik prima de dingen doe die ik leuk vind. Ik wil graag meer ruimte voor mijn voertuigen en zou dus dolgraag een eigen huis willen. Dingen als een studieschuld gaan echter 2x van je te lenen bedrag af.... Uiteindelijk kun je dus 3 euro lenen bij wijze van spreken.... Terwijl ik als docent in een crisisbestendige baan zit met een vast contract..... Ik zou op alle manieren goedkoper uit zijn met een koopwoning van rond de 180.000 maar nee. Dat kan absoluut niet natuurlijk want dat kan ik niet betalen vinden ze ook al zou de hypotheek dan ook 600 euro zijn. Zelfs op papier aantonen dat ik al 3 jaar de huidige huur zonder problemen betaal maakt niks uit.

Jah, dat heb ik ook nu een beetje, ik begin net dus oke startsalaris maar wel direct contract onbepaalde tijd, mijn vriendin werkt in de zorg en zij heeft ook nu een vast contract met een gegarandeerde loonsverhoging per 01-01-2021. Dan ben ik er ook trouwens zag ik net, per januari.

Maar alsnog, huurprijs is echt hoog vergeleken met kopen, en toch zijn er veel dingen opgeworpen om maar te zorgen dat er geen kredietcrisis komt zoals in 2008, waarbij er nu echt wel een probleem wordt geschapen.
Wij verdienen samen veel te veel voor een sociale huurwoning, maar je kunt er ook niet heel makkelijk mee kopen en huren is ook lastig! Dus je word best in een spagaat gedwongen. Dus ik snap je helemaal.
Dat, plus de hoge prijzen voor vastgoed. Het is in feite een grote bubbel, gebouwd op schaarste. Lastige situatie hoor, ik kan me jullie positie helemaal voorstellen. Het lijkt voor starters eigenlijk steeds lastiger te worden.
Ik ken mensen die 900 euro huur per maand aftikken, maar geen woning van 200.000 euro kunnen financieren, omdat het inkomen te laag is. Een hypotheek van 200.000 heb je voor rond de 650 euro.
Tja een huis bezitten en hypotheek betalen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een huis huren en huur aftikken, maar ben het met je eens dat de verhoudingen scheef zijn. Van het verschil kan je vrij makkelijk een spaarpotje aanmaken voor onvoorziene zaken en onderhoud.
Leon in zn Fiesta
Tja een huis bezitten en hypotheek betalen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een huis huren en huur aftikken, maar ben het met je eens dat de verhoudingen scheef zijn. Van het verschil kan je vrij makkelijk een spaarpotje aanmaken voor onvoorziene zaken en onderhoud.
Dat blijft ook raar, aangezien een hypotheek en een koophuis voor de bank meer zekerheid geeft dan een eigenaar van een huurhuis heeft. Zie een huurder die niet betaald er maar eens uit te zetten... Met een beetje pech is dan ook je eigendom zwaar vernield.
En met dat risico houdt een verhuurder dus rekening en daar komt dus (o.a.) die relatief hoge huurprijs vandaan in vergelijking met de lagere hypotheeklast.
Wil je het eerlijk vergelijken dan zou je bij je hypotheeklast ook het jaarlijks onderhoud moeten meenemen, afschrijving van badkamer, keuken, toilet etc want ook dát komt voor rekening van de verhuurder. Veel vastgoed wordt (deels) gefinancierd en daarop zitten andere rentepercentages als op de particuliere hypotheek.
En ohja, de verhuurder verhuurd doorgaans zijn huizen ook om er zelf nog iets aan te verdienen.

Kortom, het verschil is minder groot als je er over na denkt. Het wordt echter als starter op veel plekken ontzettend lastig om nog iets te huren/kopen, zelfs als je in het geval van Nico dus ook nog eens twee keer een fulltime inkomen hebt en dat vind ik inmiddels wel bizar.
Nico GTR
Wij verdienen samen veel te veel voor een sociale huurwoning, maar je kunt er ook niet heel makkelijk mee kopen en huren is ook lastig! Dus je word best in een spagaat gedwongen. Dus ik snap je helemaal.

Blijven zoeken naar een koopwoning. Een huurwoning is schofterig duur en na zo veel jaar wonen "heb je nog steeds niets".

Een koopwoning, zeker een starterswoning, is nog steeds makkelijk te verhandelen. Nu, zo kort na de corona-lockdown, is de huizenmarkt wel wat instabiel maar de waarde van huizen lijkt nog niet echt te kelderen en de hypotheekrente is nog steeds laag.

Als je koop versus huur afweegt, denk dan aan de periode dat je ergens wil wonen. Wil je een huis voor een paar jaar, dan is huren een goede optie. Makkelijk (vooral vrije sector) scoren, makkelijk opzeggen. Wil je een starterswoning voor langere tijd (de gemiddelde huiseigenaar schijnt woont zeven jaar in hetzelfde huis te wonen), dan is koop vaak de goedkopere optie.

Echter, het instabiele dankzij corona maakt de keuze tussen koop en huur nu een grote gok. Ik ben op dit moment ook bezig met de huizenmarkt maar er is geen peil op te trekken. Misschien is huur daarom een betere keuze maar de huurmarkt is erg lastig. Vele regeltjes die als de beroemde tang op het varken slaan en hoge kosten. Alleen al vanwege de vele maas-in-wet-reparatie-regeltjes zou ik al kiezen voor een (goedkoop) koophuis. Verkopen is nog steeds geen probleem maar voor de aanschaf van een huis heb je serieuze muntjes nodig - die eventueel bij ouders of zo vandaan mogen komen.

Mijn oudste dochter heeft een flatje gekocht toen zij het huis uit wilde. Daardoor kon zij erg goedkoop wonen waarbij zij wel concessies heeft gedaan aan ruimte en buurt. Het gevolg was wel dat zij na een paar jaar zo veel winst had op dit huis dat een wereldreis met haar - nieuwe - vriend mogelijk was. En het huis heeft een hele maand te koop gestaan.
Voor de beeldvorming, zij had ook een zeer deugdelijke middenklasser of budget-directiebolide kunnen kopen van de muntjes.
Kijk eerst eens goed naar wat je écht nodig hebt; prachtig appartement, ideale locatie.. natuurlijk dat wilt iedereen maar is het echt zo'n drama als de ene 15 minuten langer moet rijden of als de tegels in de badkamer nu nét niet matchen met het douchegordijn? Mijn advies: koop iets kleins en goedkoops, iets wat je makkelijk kunt betalen en ook makkelijk weer kunt verkopen. Over een paar jaar pak je daarop wat winst, verdienen jullie allebei wat meer en kun je alsnog voor dat droomappartement gaan of zelfs gewoon een mooi huis kopen.
Ik zie het andersom. Eerst huren, alles blijft stabiel qua relatie en inkomen dan gaan kijken voor koop.
Carkiller
Ik zie het andersom. Eerst huren, alles blijft stabiel qua relatie en inkomen dan gaan kijken voor koop.

Je koopt een plant, na een jaar een huisdier en als alles na nog een jaar nog steeds leeft ben je klaar voor een relatie.

Ik heb een cactus en een kakkerlak genomen.
rke

Een koopwoning, zeker een starterswoning, is nog steeds makkelijk te verhandelen. Nu, zo kort na de corona-lockdown, is de huizenmarkt wel wat instabiel maar de waarde van huizen lijkt nog niet echt te kelderen en de hypotheekrente is nog steeds laag.

Het verkopen van een starterswoning lukt nu nog prima, de prijzen die ervoor neergeteld worden zijn momenteel zeer gunstig voor de verkoper.
Zo'n 2- 3 jaar geleden was het nog interessant om te kopen, maar als startende koper krijg je momenteel maar heel weinig woning voor (te) veel geld.
En als een crisis weer toe slaat (en die gaat er weer snel aan komen) staat zo'n vers aangekochte woning al gelijk onder water.... dan kun je het doorstromen wel helemaal vergeten tenzij je een stuk restschuld wilt accepteren.
Als de prijzen voor starterswoningen overkill zijn kun je beter een paar jaar wachten met kopen en in die tijd goed sparen zodat je pakweg 10% eigen geld in kunt brengen als je de woningmarkt weer induikt als die diep in een dip zit.... dan koop je opeens een 2-onder-1-kap voor hetzelfde geld als wat je nu aftikt voor een klein rijtjeswoninkje.
rke
Carkiller

Je koopt een plant, na een jaar een huisdier en als alles na nog een jaar nog steeds leeft ben je klaar voor een relatie.

Een cactus nemen, steekt dat niet enorm?
rke
Carkiller

Kakkerlakken worden hoogstens 1 jaar oud...drinking smiley
Carkiller
Da's een prima insteek, maar dan zou ik altijd nog wel kiezen voor een huursom die door één persoon ook nog op te hoesten is in de praktijk (inkomenstoets is dan niet meer aan de orde). Mocht het nest onder de boom liggen dan kan één van de twee blijven eventueel, bovendien heb je dan met z'n beiden nog de mogelijkheid om wat spaargeld opzij te zetten t.b.v. die eventuele koopwoning. Als je éénmaal in de situatie zit dat je hele 'woonbudget' al opgaat aan huur dan kom je daar nauwelijks nog uit.
En dat laatste is vaak het punt. De huurlasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat er van sparen niet veel komt. En dan beginnen veel mensen ook nog met een studieschuld aan hun carrière. Ik vond het in de beginfase van mijn carrière, nu zo'n vijftien jaar geleden, al lastig. Maar het lijkt moeilijker geworden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 10:40 door funf.
Carkiller
rke
Carkiller

Behalve in Rotterdam.
komt de volgende vraag om de hoek kijken : hoe graag willen jullie daar wonen en werken? wat als je reisafstand iets groter wordt? Ik heb jaren met een witte Lada Samara 35.000 kilometer per jaar gereden voor woon werk verkeer. Later reed ik met een dieseltje 600 in de week. op de vraag waarom ik niet verhuisde had ik het vaste antwoordt : "voor dat 100.000 euro prijsverschil kan ik heel wat diesel verstoken" Zodra jullie kinderen krijgen moet je die lease auto meteen de deur uit doen! de eigen bijdrage voor de kinder opvang is ook inkomens gerelateerd... Er is / wordt steeds meer opgehangen aan het inkomen.
Carkiller
rke
Carkiller

Zou het dan toch een hele familie zijn?

funf
En dat laatste is vaak het punt. De huurlasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat er van sparen niet veel komt. En dan beginnen veel mensen ook nog met een studieschuld aan hun carrière. Ik vind het in de beginfase van mijn carrière, nu zo'n vijftien jaar geleden, al lastig. Maar het lijkt moeilijker geworden.

Het is erg lastig voor beginnende relaties. Een nette woning die betaalbaar met een salaris is er eigenlijk niet. En daarmee is er een kans dat jouw kindje huilend op de stoep staat om weer thuis te komen wonen.

Maar ook "even een ander huis uitzoeken" is tegenwoordig lastig. Een opknapwoning wil men niet want dan zit je maanden in de troep en een Pool zwart werk laten doen zit er ook niet meer in. Het wordt dus ook nog eens duur.
Bovendien wil moeders precies die badkamer, precies dat fornuis, precies die tegeltjes, precies de weg zoveel meter van de deur, precies zo veel vierkante meter woonoppervlak en precies die kozijntjes want daarmee heb je de goedkeuring van Bep, Truus en de rest van de familie.
Van de verzameling alle-huizen-van-Nederland blijven drie betaalbare over en als er dan een te koop staat, moet je flitsend beslissen. En flitsend beslissen lukt niet als eerst de familie, Bep en Truus "agossie wat mooi" moeten roepen.

Al die franje is maar mode. Met niet meedoen zal men je misschien excentriek noemen. Maar je noemt het zelf vintage en ondertussen denk je "scheit aan de mode".
funf
En dat laatste is vaak het punt. De huurlasten zijn tegenwoordig zo hoog, dat er van sparen niet veel komt. En dan beginnen veel mensen ook nog met een studieschuld aan hun carrière. Ik vind het in de beginfase van mijn carrière, nu zo'n vijftien jaar geleden, al lastig. Maar het lijkt moeilijker geworden.

Maar je weet waarschijnlijk ook dat de inkomsten aan het begin van je carrière best leuk zijn, vergeleken met het bijbaantje toen je nog studeerde, maar dat daar de eerste jaren waarschijnlijk nog wel leuke stappen te maken zijn.

Ik heb nooit gehuurd, maar de eerste woning kocht ik tegen het einde van mijn eerste werk jaar met een (bijna) maximale hypotheek maar gelukkig wel wat spaargeld. Nog voordat ik de sleutels in handen had kreeg ik een beoordelingsgesprek en steeg ik in salaris iets van 15%

Laat staan als je nog eens een keer switched van werkgever en goed onderhandeld. Als je dan ook nog met z'n tweeën bent, dan gaat het dubbelop en dan zijn die hoge huurkosten (of hypotheeklasten) ineens een stuk beter te doen.

De mega studieschulden die nu opgebouwd worden zijn wel een dingetje ja, daar gaan een hoop mensen nog wel problemen mee krijgen (als de overheid niet ingrijpt).

Overigens veranderd je levenssituatie ook wel weer waardoor het leven allemaal wat duurder wordt (lees: kinderen, waardoor vervolgens één van beide misschien wel minder gaat werken)

Feit blijft dat het als starter op de arbeids- én woningmarkt gewoon niet grappig is om in deze tijden een dak boven je hoofd te vinden.
Dat van die aversie tegen kluswoningen snap ik nooit zo. Drie maand de handen uit de mouwen is te veel gevraagd, 'daar heb ik echt geen zin in en tijd voor'. Maar 30 jaar 'te veel' betalen en/of een hypotheek die onder water staat is dan weer geen enkel probleem zogenaamd (oh wacht, wat niet weet wat niet deert zegt men dan). Veel dingen zijn makkelijk zelf te doen, maar je moet er even doorheen kunnen kijken. Een huis ziet er al heel anders uit na een paar emmers latex en een laminaatvloer van de Ikea. Blijft over badkamer, toilet en keuken, maar als je je een beetje oriënteert dan hoef je daar ook geen tienduizenden euro's per ruimte op stuk te slaan. Zeker niet als je het simpele werk zelf doet i.p.v. uitbesteed. Sanitaire ruimtes zien er al heel anders uit met alleen nieuwe tegels (kan je zelfs schilderen als het echt budget moet), een keukenblok kan je prima schilderen of laten overspuiten als de kleur je niet aanstaat. Of bestel alleen een nieuw werkblad i.p.v. een compleet nieuwe keuken.
rke
Al die franje is maar mode. Met niet meedoen zal men je misschien excentriek noemen. Maar je noemt het zelf vintage en ondertussen denk je "scheit aan de mode".

Dat scheelt je wel fors knaken ja. Je particuliere wensen onder controle houden, dat is de kunst.
Leon in zn Fiesta
Dat van die aversie tegen kluswoningen snap ik nooit zo.

Zit inderdaad ook voor een deel tussen de oren. Maar als je het qua werk druk hebt, is zo'n project er bij soms te veel, al duurt maar drie maanden. Anderzijds: als je er gewoon aan begint en ff doorbijt, is het ook zo weer klaar. Een goede organisatie is dan al het halve werk.
Tja, ook die discussie/dat vooroordeel heb ik vaker gehoord. Zelfs van een makelaar die ons een woning liet zien en waarbij wij aan het eind van mening waren dat deze niet aan onze wensen/eisen voldeed. Want er moest teveel aan gebeuren.

De makelaar vond dat wij als jong stel prioriteiten moesten leren stellen en eens tevreden moesten zijn met wat er beschikbaar was ipv voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten én een instapklare woning te willen hebben.
Op zich had hij een punt, maar de betreffende woning had een keuken waarbij de kastjes los hingen, een badkamer uit de jaren 80, een te kleine bovenverdieping en een donkere benedenverdieping. Was allemaal wel aan te pakken, maar daar hadden we inderdaad geen zin in en de centen niet voor. Kortom, zijn punt ging niet bepaald op voor deze woning.
Uiteindelijk in hetzelfde dorp een grotere woning, met veel meer grond gekocht waar ook nog eens veel minder aan hoefde te gebeuren, maar dat heeft zeker nog een half jaar geduurd.

Als je bepaalde eisen/wensen hebt dan moet je soms een lange adem hebben voordat er een geschikte woning voorbij komt. Als het allemaal te lang duurt dan moet je wellicht toch je wensen (of budget) gaan bijstellen.

Een kluswoning is ook prima (als je er zin in hebt, enigszins handig bent én durft) maar dan moet de prijs er ook naar zijn maar vaak genoeg is het prijsverschil tussen een kluswoning en het huis van de buren welke wel af is niet zo heel groot.

Overigens versta ik onder een kluswoning niet het vervangen van een vloer of het schilderen van alle binnenmuren, dat is (naar mijn mening) iets wat je in praktische elke woning doet om het naar je eigen smaak te brengen.
funf
Leon in zn Fiesta
Dat van die aversie tegen kluswoningen snap ik nooit zo.

Zit inderdaad ook voor een deel tussen de oren. Maar als je het qua werk druk hebt, is zo'n project er bij soms te veel, al duurt maar drie maanden. Anderzijds: als je er gewoon aan begint en ff doorbijt, is het ook zo weer klaar. Een goede organisatie is dan al het halve werk.
Druk, wat is druk. Mensen denken vaak dat ze druk zijn. Kijk voor de grap eens hoeveel vrije dagen je op mag nemen en trek dan op de vrijdag en de zaterdag de oude kleren aan. Even zorgen dat er minimaal één iemand is die er een beetje kijk op heeft om de boel in goede banen te leiden, dan wil het met wat hulp aardig vlotten hoor. Paar helpers er bij (je hoeft geen kluswonder te zijn om een muurtje te witten, de oude vloerbedekking los te snijden of een kozijn te schuren) en je flink wat gedaan op een dag. Mensen zijn vaak bang om er aan te beginnen omdat ze het niet overzien. Maar als je er geen begin aan maakt dan krijg je er ook geen eind aan...
Leon in zn Fiesta
(je hoeft geen kluswonder te zijn om een muurtje te witten, de oude vloerbedekking los te snijden of een kozijn te schuren)

Als alleen dat gedaan moet worden is het toch geen kluswoning? Daarnaast kost een kluswoning altijd aardig wat geld, dat moet je ook hebben of kunnen financieren. Daarnaast levert het amper financieel voordeel op.
B Real
Een kluswoning is ook prima (als je er zin in hebt, enigszins handig bent én durft) maar dan moet de prijs er ook naar zijn maar vaak genoeg is het prijsverschil tussen een kluswoning en het huis van de buren welke wel af is niet zo heel groot.

Dat vind ik ook opvallend. Voor veel uitgeleefde panden betaal je nog steeds de hoofdprijs. Eigenaren hebben zelf jarenlang beknibbeld op onderhoud en vinden het dan gek als je daar iets van vindt. Dat het gedateerd is, is niet erg. Maar wat is nu de moeite om je buitenschilderwerk bijvoorbeeld netjes op orde te houden?
Leon in zn Fiesta
Druk, wat is druk. Mensen denken vaak dat ze druk zijn. Kijk voor de grap eens hoeveel vrije dagen je op mag nemen en trek dan op de vrijdag en de zaterdag de oude kleren aan. Even zorgen dat er minimaal één iemand is die er een beetje kijk op heeft om de boel in goede banen te leiden, dan wil het met wat hulp aardig vlotten hoor. Paar helpers er bij (je hoeft geen kluswonder te zijn om een muurtje te witten, de oude vloerbedekking los te snijden of een kozijn te schuren) en je flink wat gedaan op een dag. Mensen zijn vaak bang om er aan te beginnen omdat ze het niet overzien. Maar als je er geen begin aan maakt dan krijg je er ook geen eind aan...

Eens. Dat zit ook vaak tussen de oren. En als je er eenmaal aan begonnen bent, werkt het in zekere zin zelfs ontspannend.
Vin cent
Leon in zn Fiesta
(je hoeft geen kluswonder te zijn om een muurtje te witten, de oude vloerbedekking los te snijden of een kozijn te schuren)

Als alleen dat gedaan moet worden is het toch geen kluswoning? Daarnaast kost een kluswoning altijd aardig wat geld, dat moet je ook hebben of kunnen financieren. Daarnaast levert het amper financieel voordeel op.
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld, ik ken er genoeg die hier de neus al voor ophalen. Maar dit zijn wel de dingen die je makkelijk zelf kan doen (en daarmee betaalbaar houdt), ongeacht of het hele huis op de kop moet of niet. En dan lijkt het wel een hele verbouwing, maar dan heb je met een paar man in een paar weekenden de boel weer als nieuw. Voordeel van dat soort huizen is vaak dat de concurrentie wat minder is, bij die 'instapklare' huizen is het dringen geblazen om alleen maar een bezichtiging te kunnen plannen tegenwoordig.
En het financiële aspect is maar een deel van het verhaal. Ik heb net een huis gekocht waar ook veel aan moet gebeuren, maar de locatie is voor mij top. En dat is me wel wat waard, ik neem dan graag genoegen met wat meer werk. En dat kan ook later, niet alles hoeft meteen.
Precies, de oudste woningen staan vaak op de mooiste plekken en dat kan je nooit meer veranderen. Ik had precies hetzelfde. Bij aankoop verklaart iedereen je voor gek en als je er eenmaal woont is iedereen jaloers, helemaal als je terloops even het aankoopbedrag laat vallen en wat vergelijkbare woningen nu 'doen'. Kosten van verbouw hoor je dan niemand over uiteraard, voor het beste effect moet je die ook niet noemen uiteraard grinning smiley
Ik had een heel mooi klushuis gevonden, maar dat was meer werk en geld aan het kosten toen ik daar rondliep dan een 2 delige verbouwing waar ik mijn pijlen op had gezet.
Het verschil tussen woonbaar maken en de renovatie zat niet veel verschil meer tussen.

Zaken als kozijnen en het evt. vernieuwen van de badkamer kon wachten. Maar er zat geen keuken in, het elektrische systeem vond ik qua stoppenkast al te gedateerd, maar dat was nog netjes. Boven waren alle contactpunten verkoold (ergo moest nieuw anders niet veilig) een aantal verwarmingsbuizen waren aan vervanging toe en de toestroom verbaasde me nog het meeste...
Oudere stellen die al direct een aannemer mee hadden en er gewoon groot geld voor wilden neerleggen. Ik durf veel zelf en ik kan ook wel wat maar dragende muren slopen of een huis helemaal renoveren zag ik qua oplopende kosten niet zo zitten.

Ook een ander appartement wat iets beter lag voor mijn vriendin was van die leest geschoeid, maar toen ik al erover begon te sputteren dat ik voor de zaken als de badkamer en de keuken om maar even los te laten dat de huidige huurder een roker was, iets van de prijs af wilde....kreeg ik al direct te horen van de makelaar dat er in de prijs van de eigenaresse weinig zat.
Ik wil daar niet de komende 10 jaar zitten met een hypotheek en iets onverkoopbaars. Ja een pandje opknappen, waarde vermeerderen en over 4 a 5 jaar met een leuke spaarpot zoeken naar iets echt moois in Brabant zie ik het meeste zitten. Maar dat lijkt best lastig, en dat geloof ik dan ook wel.
Als je toch een huurder hebt die grof geld betaald en akkoord gaat met een keuken uit de jaren 70, zou ik ook niet zo happig zijn om snel te verkopen, mits je zelf lekker zit natuurlijk.
En dat prijsverschil bestaat dus amper. Wat is dan erger, 900 euro per maand met zijn 2 in een woning die lekker ligt voor ons allebei qua reistijd, mooie locatie, lekker rustig, nieuw en alles schoon. Of iets kopen voor een hypotheek van bijna 500, een kosten koper van 7k uiteindelijk na aftrek van alle belastingposten?
Ik betaal nu voor mijn 25 m2 in Eindhoven ook 402 euro, dat is woningbouw voor studenten en bof ik behoorlijk mee. Maar ja daar moet ik begrijpelijkerwijs ook uit. En dan is 900 in mijn ogen niet overdreven geprijsd. Zeker niet voor 90 m2 en alles keurig nieuw en goed bereikbaar.

Over reistijd trouwens, ik heb getekend bij een detacheerder voor een "talent development program". Ook omdat ik nog niet helemaal weet hoe ik mijn carrière wil indelen en ik hiermee ook de kans krijg om vertrouwd van baan te wisselen en wat leuke cursussen kan volgen naar eigen inzicht. Dus mijn werk kan in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch zijn, maar ook evt. Maastricht of Born. Waarbij ik dan als onderdeel van de soft skills training ik een keer in de maand naar Amsterdam moet.
Voor veel kopers is de plek inderdaad het belangrijkst. In mijn dorp zijn de laatste jaren al 3 huizen in de prijsklasse van meer dan 8 ton gekocht en vervolgens volledig platgegooid. 2 daarvan waren jaren 30 huizen in uitstekende staat van onderhoud. Het derde huis, modern huis van circa 30 jaar oud, verkoopprijs meer dan een miljoen. Huis helemaal weggehaald, perceel van circa 1.500 m2. helemaal kaal gemaakt. Overigens niet eens een te hoge prijs voor een perceel van 1.500 m2 want dat is hier gewoon niet meer beschikbaar.
Nico GTR
He jammer, ik kwam zo nipt tekort. Bedankt voor jullie heldere antwoorden in ieder geval! thumbs up

Ik kwam ook iets te kort voor mijn huurwoning, maar kon 10% van mijn spaartegoed optellen bij mijn bruto inkomen. Zo redde ik het wel. Of anders iets regelen met garant staan van je ouders?

EDIT: Leuke discussie over huren vs kopen. Ik was ook van plan om eerst wat te gaan sparen en dan wat te kopen, echter kwam ik een betaalbare nieuwbouw huurwoning tegen in een nieuwbouwwijk op loopafstand van mijn werk. Ja, koopwoning was goedkoper geweest onder aan de streep, maar pas na 1,5/2 jaar. En dan zit je (in mijn geval) in een buurt waar, ik tenminste, niet zo heel plezierig woont.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 13:57 door Joe met trema l D met punt.
Meeuw
Voor veel kopers is de plek inderdaad het belangrijkst.

De gehele huizenmarkt is gebaseerd op de locatie, daarom kost een rijtjes huis in noord Groningen 150.000 euro en gaan ze in de Randstad voor het veelvoudige weg. Zeer lokaal zie je het ook wel. Dorp A kan wel eens veel duurder zijn dan Dorp B 5 km verder op. Hier in het dorp zijn bepaalde delen ook veel duurder dan andere. In het buiten gebied zie je het ook. Binnen 1 km van het dorp is veel duurder dan een paar km verder.
Kopen of huren is inderdaad een afweging die iedereen voor zichzelf kan/moet maken. Het ligt er ook aan wat je nog kan/mag huren, ik zat zelf in de gelukkige positie dat ik nog binnen het sociale stelsel kon beginnen qua huur. Tijdig ingeschreven (dus stond met stip op 1 ten aanzien van keuze) en zat qua inkomen nog binnen de kaders. Uiteraard is dat loon in de loop der tijd wel gestegen en proberen ze je (terecht) middels huurverhogingen er uit te drukken maar dat heb je dan zelf in de hand. Wat je bij soortelijke gevallen trouwens ook vaak ziet is dat er aanvankelijk één hoofdhuurder is en dat in de loop der tijd er vanzelf een tweede bewoner bij in komt. Of dat dan helemaal eerlijk is en klopt kun je je afvragen, maar als je er éénmaal woont gooien ze je er echt niet zomaar uit. Maar goed, dat trucje heb ik niet uit hoeven halen. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik van het huren af ben en nu gewoon echt een eigen huis heb. Mijn bruto hypotheeklasten zijn vergelijkbaar met wat ik nu anders aan huur had betaald, maar daar krijg ik dus nog belastinggeld van terug. En na 30 jaar is de hele handel van mij. Moet ik wel bij zeggen dat het in mijn geval ook een flink project was, eigenlijk alles is wel aangepakt. Veel zelf gedaan en alles vanuit de spaarrekening betaald. Maar zoals de vlag er nu bij hangt is die investering zeker wel kostendekkend (met de huidige huizenprijzen zou ik er winst op maken maar daar is het me niet om te doen), helemaal als je bedenkt dat een deel van de verbouwing natuurlijk ook gewoon luxe/smaak is. Daar betaal je wel voor maar dat ga je in de taxatie natuurlijk niet terug zien.
Je zou nooit moeten twijfelen tussen huren of kopen, als het kan gewoon altijd kopen. Enige reden om te huren is wanneer je zeker weet dat je heel snel weer zal verkassen. Je kan met 100% zekerheid zeggen dat de huur ieder jaar met een paar % stijgt, huis waar je nu 800 huur voor betaald kost over een paar jaar 900 per maand. Bij koop zet je de rentevast en ben je de komende zeg 10 jaar ( of langer indien gewenst ) verzekerd van dat bedrag, wordt niet hoger. Maar dat niet alleen, tegenwoordig is er nog een reden. Als je eerst jaren gaat huren, waarbij de huur in verhouding ook duurder is dan koop, is het ook een stuk lastiger om de benodigde aanbetaling voor een koophuis bij elkaar te sparen, dat zal ook al snel zo 20-25k zijn. Zou je net op het punt zitten van kan net wel/net niet kopen blijf dan zitten waar je zit, spaar het komende jaar of 2 jaar keihard en ga dan iets kopen. Overstap van huren naar kopen wordt naar mijn idee steeds lastiger vanwege die steeds hogere eis van een som eigen geld.
En, niet te vergeten, een eigen huis heeft waarde. Zie het als een belegging die bruikbaar is om in te wonen.

Voor die verbouwing: praat met een bouwkundige. Een draagmuur vervangen door een balk kost stevig geld omdat de klant vaak wil dat er een koofje omheen gemept wordt. En de vloer moet uitgepakt. En, en, en...
Vin cent
Meeuw
Voor veel kopers is de plek inderdaad het belangrijkst.

De gehele huizenmarkt is gebaseerd op de locatie, daarom kost een rijtjes huis in noord Groningen 150.000 euro en gaan ze in de Randstad voor het veelvoudige weg. Zeer lokaal zie je het ook wel. Dorp A kan wel eens veel duurder zijn dan Dorp B 5 km verder op. Hier in het dorp zijn bepaalde delen ook veel duurder dan andere. In het buiten gebied zie je het ook. Binnen 1 km van het dorp is veel duurder dan een paar km verder.

In het naast mijn dorp gelegen dorp A zijn de prijzen van woningen boven 1 mln. maar liefst 30% duurder dan in mijn dorp B. Komt waarschijnlijk doordat dorp A direct grenst aan een middelgrote stad, voor mijn dorp is dat nog circa 5 km.
rke
En, niet te vergeten, een eigen huis heeft waarde. Zie het als een belegging die bruikbaar is om in te wonen.

Voor die verbouwing: praat met een bouwkundige. Een draagmuur vervangen door een balk kost stevig geld omdat de klant vaak wil dat er een koofje omheen gemept wordt. En de vloer moet uitgepakt. En, en, en...

Van alle kosten die we gemaakt hebben bij de verbouwing van vorig jaar vond ik juist de kosten van zo'n balk best meevallen.

Ik heb zelf het sloopwerk gedaan. Gespecialiseerd bedrijf kwam langs om het laatste deel van de muur netjes recht af te zagen, koste 200eu dacht ik.
Aannemer heeft een H-balk geplaatst over een lengte van 3,5 meter, deze koste iets van 300eu. Plaatsen was een fluitje van een cent, wel alles even goed ondersteund uiteraard.

Muur netjes afwerken en verlaagd plafond doortrekken moest wel gebeuren, maar dat moest sowieso al aangezien de rest ook open lag.

Kortom, viel mij reuze mee. Als je, zoals ons, toch al bezig bent zijn dat de kosten (relatief gezien) niet.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.