Bpm berekening importauto met kleine schade, tageszulassung 2017 slechts 500km gelopen.

Gepost door AdT 
Ik weet dat voor korting op de bpm een auto minimaal een halfjaar oud moet zijn en minimaal 6000km op de teller moet hebben.
Nu kan ik een wagen kopen met een tageszulassung 6-2017 en 500km op de teller.
Nu heeft de auto een beschadigde motorkap(er is iets op gevallen), dus uitdeuken en spuiten.
Maar wordt zo'n auto nu nog steeds als nieuw gezien?
Of is het een gebruikte door die schade en krijg je hierdoor bpm korting?
Inmiddels belastingdienst gebeld:
Auto heeft gebruikssporen en kan een korting op de bpm krijgen, maarrr... voor de btw is hij nog steeds nieuw.
En dus wordt het voor een particuliere koper een onmogelijke auto.
Je kunt nl de Duitse btw heel moeilijk terugkrijgen en je moet Nederlandse btw betalen.
De Nederlandse btw is ook nog eens 2% hoger dan de Duitse.
Mocht iemand een andere visie hebben, dan hoor ik het alsnog graag.
AdT
Inmiddels belastingdienst gebeld:
Auto heeft gebruikssporen en kan een korting op de bpm krijgen, maarrr... voor de btw is hij nog steeds nieuw.
En dus wordt het voor een particuliere koper een onmogelijke auto.
Je kunt nl de Duitse btw heel moeilijk terugkrijgen en je moet Nederlandse btw betalen.
De Nederlandse btw is ook nog eens 2% hoger dan de Duitse.
Mocht iemand een andere visie hebben, dan hoor ik het alsnog graag.

Als je in Duitsland btw hebt betaald, hoef je in NL geen btw te betalen.
Jawel, TS zegt het juist. Als de auto nieuw is moet je de Nederlandse BTW betalen. Dus 21% ipv 19%.
Is hij wat leeftijd betreft te nieuw of wat kilometerstand betreft?
Want anders zou ik zeggen laat die kilometerstand even met 6k omhoog zetten en zet de kilometerstand na import weer terug naar die 500 echte kilometers.
Volgens de belastingdienst is het 'of of' en niet minimaal dit en minimaal dat... winking smiley

Belastingdienst.nl
(...)
Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden (..)

Bron: [www.belastingdienst.nl]
Total Loss

Want anders zou ik zeggen laat die kilometerstand even met 6k omhoog zetten en zet de kilometerstand na import weer terug naar die 500 echte kilometers.

Dat lijkt me fraude, tevens heb je dan meteen gerommel op het Nederlandse tellerrapport waardoor je later bij wederverkoop wat uit te leggen hebt.
D Elzinga
Total Loss

Dat lijkt me fraude, tevens heb je dan meteen gerommel op het Nederlandse tellerrapport waardoor je later bij wederverkoop wat uit te leggen hebt.

Ik heb niks gezegd hoor, ik weet van niks. winking smiley
2e punt lijkt me niet echt een issue, die 6k aan kilometers heb je er toch zo bijgereden, dus zolang je niet naar de garage gaat die eerste paar maanden dan komt het wel goed.
RDW heeft zeg 6.500 vermeld bij eerste vermelding, jij draait hem weer terug naar die originele 500 en paar maanden later sta je bij wijze van spreke op 10k, dus kilometerstand logisch. Zeg ook niet dat dit de oplossing is, ik verzin ook maar wat, geen idee hoe de controle hierop is en of je hiermee weg zou kunnen komen.
Het is heul niet nodig.. voertuig is ruim ouder dan 6 maanden. Dus gebruikt. winking smiley
Nee, auto moet ouder zijn dan 6 maanden én minimaal 6.000 km hebben gereden. Anders moet je inderdaad 21% BTW afdragen. Ik ken iemand die in België een auto had gekocht die minder dan 6.000 km had gereden (> 6 maanden oud). Daar heeft de dealer 1.500 km mee gereden omdat hij anders nog BTW moest afdragen.
toch vreemd dat de belastingdienst dan het woord 'of' gebruikt in hun definitie.
Durashift
toch vreemd dat de belastingdienst dan het woord 'of' gebruikt in hun definitie.

Een auto is nieuw als die jonger is dan 6 maanden OF als hij minder dan 6000 km heeft gereden. 1 jaar en 5000 km is dus nieuw. 3 maanden en 10000 km is dus ook nieuw.
^^^ blijft raar.. zouden ze deze stelregel ook hanteren bij de autobedrijven die (moeten) afschrijven op hun geregistreerde winkeldochters?
Geregistreerde voorraad dat moeizaam verkocht wordt en langer dan 6 maanden in de showroom staat.. met een paar kilometer op de klok.. daar zou het autobedrijf dan niet op mogen afschrijven qua waarde van de handelsvoorraad??
Durashift
^^^ blijft raar.. zouden ze deze stelregel ook hanteren bij de autobedrijven die (moeten) afschrijven op hun geregistreerde winkeldochters?
Geregistreerde voorraad dat moeizaam verkocht wordt en langer dan 6 maanden in de showroom staat.. met een paar kilometer op de klok.. daar zou het autobedrijf dan niet op mogen afschrijven qua waarde van de handelsvoorraad??
Zou niet weten wat dit te maken zou hebben met de waardering van de handelsvoorraad. Voorraad waardeer je tegen kostprijs of lagere marktwaarde. Het maakt dan geen drol uit of de belastingdienst de auto als "nieuw" ziet of niet. Belastingtechnisch trek je e.e.a. toch weer recht bij verkoop. BPM schrijf je af volgens een tabel van de belastingdienst. Er wordt btw afgedragen over de verkoopprijs (ex BPM) en de eventuele winst/verlies bij de verkoop neem je op in je resultaat voor de IB/VPB.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.