Schade betaald excl. btw

Gepost door Bertus75 
Beste mensen,
Bij deze had ik een vraag waar ik ( als complete leek) zelf het antwoord niet op weet.
2 weken geleden vond iemand het nodig om mijn Toyota van dichtbij te bekijken ( blind achteruit uit een parkeervak rijden toen ik langsreed), en lichtelijk mijn rechter voorkant van mijn Auris te raken.Gevolg: lichte lakschade, en een ontzette rechterkoplamp.Ik kon hier desondanks wel gewoon mee rijden, want het was niet "zwaar" ernstig.
Met degene een formulier ingevuld, mijn verzekeringsmaatschappij gebeld, en er werd mij gezegd dat men enkel aan het kenteken van de "dader" voldoende heeft, maar het formulier desondanks toch nog goed te bewaren voor het geval dat.

Mijn auto is compleet allrisk verzekerd bij de maatschappij waar " u de vruchten van plukt", en mijn auto is afgelopen week ook weer helemaal in orde gemaakt door het schade herstelbedrijf.
Vreemd genoeg krijg ik vandaag een email van dat schadeherstelbedrijf , met de mededeling dat " volgens onze gegevens is uw auto verzekerd exclusief btw, en is het schadebedrag door uw verzekeraar zonder btw aan ons overgemaakt, en wij verzoeken u het btw bedrag van 192,70 aan ons over te maken."
Ook wordt er gesproken van dat ikdit BTW bedrag kan verwerken in de boekhouding, en later kan aftrekken van de belasting als "losse aftrekpost."

Mijn auto heb ik nu bijna 4 jaar,in mijn volledige eigendom, en is daarvoor eigendom geweest van een leasemaatschappij.
2 jaar geleden kwam ik bij de Carglass wegens een kleine ster in mn voorruit, zeiden ze " we mogen hier niet aan werken, deze is van een leasemaatschappij" , terwijl deze toen al 2 jaar mijn eigendom was.Blijkbaar waren ze nog niet up to date met hun gegevens.

Mijn vraag is, ik ben een eenvoudige AH medewerker, geen eigen zaak of wat dan ook, en hoe komt men erbij dat mijn auto "excl. btw " verzekerd is ? Dat kan als simpele particulier toch niet? Wanneer mijn auto allrisk verzkerd is , zoals in mijn geval, hoe komt die schadehersteller erbij om mij nog een rekening van 192,70 ( btw bedrag) te sturen? Het "btw loze' bedrag heeft mijn verzekering overigens wel al naar de schadehersteller overgemaakt.
Dat BTW bedrag van 192,70 waar ze mij een factuur voor sturen, is toch ook door de verzekering te betalen?
Gewoon verzekeringsmaatschappij bellen.
Een kennis had hetzelfde, maar die is ook ZZPer, dan snap ik de verwarring nog. In jouw geval moet het inderdaad gewoon inclusief BTW zijn. Foutje van de verzekeraar?
Die auto is daar nog gewoon bekend als lease auto.
^^^ Ja, lijkt erop dat de auto tijdens de leaseperiode bij dezelfde verzekeraar stond geregistreerd.. ?

Je zou even je verzekeringspolis na kunnen lezen?
Staat er stiekem niet iets in over excl. BTW ofzo?
Misschien heb je wel een verkeerde polis gekregen?

Het schadebedrijf een mail terug sturen dat je contact met de verzekeraar opneemt als jij niks geks in je polis kan lezen.
Gewoon je verzekering bellen. Ze moeten alles, ook BTW betalen.
zou de verzekering gewoon even bellen.

misschien wilt de achade bedrijf even 20euri bij verdienen.

ik vind dit zelf een verdacht verhaaltje.
Is er op het schadeformulier niet per ongeluk aangevinkt dat er recht is op btw-aftrek?

Maar idd. gewoon even contact opnemen met je verzekeraar, want als de betreffende auto niet zakelijk geboekt is dan behoort de schade uitkering gewoon incl. btw te zijn.
Heb je bij het aangaan van de verzekering niet per abuis aangevinkt dat je btw plichtig bent? Dan heb je nl een verzekering waarbij schades excl uitgekeerd worden. Je moet daardoor even de polis goed bekijken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close