Importer/ typegoedkeuring vanuit GeorgiŽ

Gepost door Koen 2472118 
Deze zomer heb ik een vakantie gepland naar GeorgiŽ. Hier wil ik een eind jaren 80 Uaz 452 kopen om vervolgens mee naar Nederland te rijden. Uiteindelijk wil ik deze ook op Nederlands kenteken zetten.

Het is me echter niet duidelijk hoe de typegoedkeuring in elkaar steekt.
Waar vind ik de eisen en kosten?
Hoe haalbaar is deze import gezien de Russische achterhaalde techniek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2019 07:40 door Koen 2472118.
Eind jaren 80, dan zijn de toelatingseisen dus nog niet zo streng en bpm hoef je ook niet meer af te dragen. Georgie is alleen geen EU-land, dus dat zal eea allicht wat lastiger maken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-04-2019 10:08 door D Elzinga.
Deze is van 1984. [flic.kr]
Ik weet natuurlijk niet uit welk land deze komt, maar hij heeft wel gewoon een kenteken gekregen.
Dan kom je waarschijnlijk bij oldtimer import uit. Zelfde procedure als wanneer een oldtimer uit de USA wordt geimporteerd.
Papierwerk moet in orde zijn (je heb het eigendomsbewijs)
Chassisnummer moet in orde zijn
Je bent APK waardig voor een auto uit dat jaar

Dat is het volgens mij. Twee uurtjes bij de RDW als de auto al APK waardig is.
Waarschijnlijk geen importbelasting :

The agreement introduces a preferential trade regime Ė the Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA).
The DCFTA creates a closer economic integration of Georgia with the EU based on reforms in trade-related areas. It is based on the principles of the World Trade Organisation. It removes all import duties on goods and provides for broad mutual access to trade in services.
Quote
VDS autoimport
(..)
Voor klassieke auto's geldt een vrijstelling op de bpm en invoerrechten en een verlaagd btw-tarief van 6%.
EUR.1-certificaat

Aangezien de EU met diverse landen buiten de EU handelsverdragen heeft gesloten, kan er in bepaalde gevallen een korting op of vrijstelling van de af te dragen invoerrechten worden verkregen. Deze korting of vrijstelling kan alleen worden verkregen indien het goed, van 'preferentiŽle oorsprong' is. Dit kan worden aangetoond met een EUR.1-certificaat. (..)

Bron: [vdsautoimport.nl]

Ik denk dat je naast het importeren ook ff goed moet uitpluizen hoe de diverse landen waar je rijdend doorheen moet, omgaan met de juridische status van je voertuig (eigendom, kenteken, verzekering, nationaliteit van de bestuurder..).
Hij moet technisch in orde zijn en voldoen aan de eisen van het bouwjaar. Dat moet niet zo'n probleem zijn, maar er kunnen aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld de achterdeuren kunnen bij een Uaz 452 helemaal open, waardoor de achterlichten geblokkeerd worden. Dat mag in Europa niet. De achterlichten moeten altijd zichtbaar blijven. Dus drie opties:
- Een extra set achterlichten binnenin monteren die zichtbaar worden zodra de deuren open gaan, zoals de Audi A1 en Opel Insignia meen ik
- De originele achterlichten onklaar maken en een set achterlichten in de bumper monteren zoals veel terreinwagens hebben
- Ervoor zorgen dat de achterdeuren permanent dicht zijn gezet of in elk geval niet te ver meer open kunnen (even voor de keuring)

Je moet gewoon papierwerk bij de auto hebben. Verder stelt invoeren van zo'n oude auto niets voor. Reken max Ä 185 voor de keuring zelf, paar tientjes voor de platen. Geen BPM, geen andere kosten.
Bedenk wel dat een UAZ 452 niet licht is en als je particulier bent een aardige duit aan MRB (ofwel wegenbelasting) kost.
Check hier hoe hoog de MRB is, of veel makkelijker in de app 'Wegenbelasting berekenen' van DUS14.com, die is heel handig.
Weet ook dat een UAZ 452 echt flink zuipt, 1:5 moet je niet van schrikken, ze zijn heel langzaam, zeer oncomfortabel, luidruchtig, stuiterig, sturen zwaar (bekrachtiging kwam pas een paar jaar geleden) en ze gaan continue kapot, maar zijn meestal vrij simpel te repareren.

Ik droom zelf ook al jaren van een UAZ 452. In West Europa worden ze echter zelden aangeboden, laat staan een nette voor normaal geld en pre 1978 ivm MRB vrijstelling ťn de leuke oude ronde achterlichten. Hoe meer oostelijk je gaat hoe makkelijker ze te vinden zijn, maar je komt er al snel achter dat het eigenlijk allemaal rotzooi is wat wordt aangeboden. Verbouwd, verrot, schade, overgekliederd en van binnen versierd met sovjet zeil en jaren '70 bankstellen enz enz. In Hongarije staan er genoeg. [www.hasznaltauto.hu] en [www.jofogas.hu]
In TsjechiŽ en Slowakije heb je de beste kans op een on vernacheld ex-leger exemplaar, maar ze worden daar niet veel aangeboden.

Maar natuurlijk een prachtig avontuur om zo'n ding naar huis te rijden, een UAZ zal het avontuur exponentieel vergroten.
Voordat je huiswaarts gaat, zou ik wel las-en spuitwerk daar laten verrichten onder jouw strakke regie. Ze doen het daar meestal niet zo netjes als we hier gewend zijn, vandaar de regie. Maar het is wel veel en veel goedkoper dan het in NL laten doen.
Quote
gerbrandicus
Hij moet technisch in orde zijn en voldoen aan de eisen van het bouwjaar. Dat moet niet zo'n probleem zijn, maar er kunnen aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld de achterdeuren kunnen bij een Uaz 452 helemaal open, waardoor de achterlichten geblokkeerd worden. Dat mag in Europa niet. De achterlichten moeten altijd zichtbaar blijven. Dus drie opties:
- Een extra set achterlichten binnenin monteren die zichtbaar worden zodra de deuren open gaan, zoals de Audi A1 en Opel Insignia meen ik
- De originele achterlichten onklaar maken en een set achterlichten in de bumper monteren zoals veel terreinwagens hebben
- Ervoor zorgen dat de achterdeuren permanent dicht zijn gezet of in elk geval niet te ver meer open kunnen (even voor de keuring)

Dit is helemaal niet van toepassing, geldt alleen maar als het zicht onder een schuine hoek bij gesloten deuren op een achterlicht ontnomen wordt door b.v. een reservewiel permanent gemonteerd op de achterdeur zoals je bij sommige terreinauto's ziet.
Anders zouden de meerderheid van de busjes, caddy's enz. op onze wegen ook niet voldoen aan de eisen.winking smiley

De auto moet gewoon voldoen aan de minimale voertuigeisen (= apk eisen) die behoren bij het bouwjaar... let bij russisch spul met name even op gordels en uitstoot.
En een Bukhanka continu kapot gaan... misbruik en achterstallig/geen onderhoud noemt men dat, die dingen zijn over het algemeen beter hufterproof als onze westerse busjes.
Dat was mij eens verteld, maar inderdaad dacht ik er vandaag aan toen ik achter een Berlingo reed. Bedankt.

Maar stuk gaan doen ze wel hoor. Vaak van die kleine dingetjes die je met een hamer en wat tierips kunt oplossen. Dat heb ik niet verzonnen, maar van ervaringsdeskundigen vernomen. Voor zo'n reis draagt dat alleen maar bij aan het avontuur natuurlijk. Als je probleemloos zonder panne van A naar B rijdt ontmoet je ook een stuk minder mensen en maak je een boel minder mee.
Ik heb in de jaren '90 aardig wat ervaring opgedaan met een bukhanka, maar op wat losgerammelde lampjes na totaal geen problemen ermee gehad ondanks dat het een al wat ouder exemplaar met de nodige rij-ervaring en straateczeem (lees roest) betrof.
Met een beetje mishandeling en overbelading hebben ze totaal geen probleem, daar zijn ze wel op berekend.... vetnippels niet gebruiken, continu vol gas planken en de 4wd op asfalt gebruiken vinden ze echter niet zo fijn, en dat vertaalt zich wel weer in reparatiewerken.

Wat dat betreft is m'n huidige moderne Ford Transit bus een stuk minder betrouwbaar, want die staat jaarlijks wel een keer in de garage dankzij vage elektrische storingen.... het oude principe "wat er niet op zit gaat ook niet kapot" gaat nog steeds op.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close