Klopt het dat er een verschil in de wegenbelasting is tussen Euro-3 en euro-4 diesel?
Ik had gehoord dat de Euro-3 meer belasting moest kosten tov de Euro-4 echter zie ik in de rekenhulp geen optie staan om de Euro normering in te voeren.
kww
Klopt het dat er een verschil in de wegenbelasting is tussen Euro-3 en euro-4 diesel?
Ik had gehoord dat de Euro-3 meer belasting moest kosten tov de Euro-4 echter zie ik in de rekenhulp geen optie staan om de Euro normering in te voeren.

indien je in belgie woon:
ja.

nederkand:
weet ik niet precies.

de wegenbelasting word zo berekent.

biv = co2 + euro klasse + kw
jaarlijkse belasting = cc + co2 + euroklasse

biv word ook wel kenteken taks genoemt. en die betaal je 1 keer.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2019 21:24 door snelle willy.
Voor personenauto's is dat niet van toepassing op het tarief voor de wegenbelasting.

Wegenbelasting is op basis van:
  • CO2 Uitstoot
  • Provincie
  • Brandstofsoort
  • Gewichtsklasse
De 15% verhoging voor Euro3 en ouder gaat volgens mij in 2020 in. maar heb al geluiden gehoord dat men die toeslag nu al betaald voor euro3 diesels.
Heb zelf een euro4 dus geen last van (nog)
Wegenbelasting is in Nederland van 3 factoren afhankelijk:

=gewicht van de auto
=soort brandstof
=provincie waar je woont

CO2 of euro 3 of 4 speelt dus op dit moment geen enkele rol.
Op www.belastingdienst.nl kun je zo zien wat je moet betalen als je deze 3 gegevens invult.

Ik weet echter niet wat de toekomst gaat doen.
ScaniaV8
Wegenbelasting is in Nederland van 3 factoren afhankelijk:

=gewicht van de auto
=soort brandstof
=provincie waar je woont

CO2 of euro 3 of 4 speelt dus op dit moment geen enkele rol.
Op www.belastingdienst.nl kun je zo zien wat je moet betalen als je deze 3 gegevens invult.

Ik weet echter niet wat de toekomst gaat doen.

4 Factoren....CO2 uitstoot speelt wel degelijk een rol ...
@ Sportbekkie
Klopt voor elektrische of semi-elektrische auto's (0 gr. CO2 of 1-50 gr. CO2), maar voor de vragensteller verschil tussen euro 3 en euro 4 maakt het geen verschil.
Ik was in mijn antwoord uitgegaan van volledige ICE voertuigen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.