Auto total-loss?

Gepost door Hans Ensing 
Auto total-loss?
12-12-2018 17:46
Hallo mensen,

Ik neus al een tijdje rond op autoweek vooral op het forum en op het youtube-kanaal.
Echter zit ik nu met een situatie waarbij ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Afgelopen augustus heb ik een Peugeot 208 GT-Line aangeschaft, de auto is van 2016. De aanschafprijs was 16.xxx euro.

Dinsdag 4 december j.l. ben ik door bij een rotonde aangereden km-stand op moment van aanrijden 15.xxx. Ik stond stil de tegenpartij reed ongeveer 30 km/u. Het was schemerig dus heb ik een paar foto’s met hele slechte kwaliteit kunnen maken. (Zie onder aan de post.)

Vrijdag 7 december j.l. werd ik gebeld door het schadebedrijf dat de schade 9600 euro is en dat de auto wordt aangeboden voor opbiedingen, uiterlijk woensdag zou ik hiervan het oordeel krijgen.

Woensdag 12 december j.l. het schadebedrijf geeft aan dat het nog bij de schade-expert ligt en dat hij die zou bellen.

Woensdag 12 december j.l. het schadebedrijf belt mij terug en geeft aan dat de auto eventueel goedkoper gemaakt kan worden met tweedehands onderdelen. Ik wist niet goed wat ik moest antwoorden en het schadebedrijf gaf aan dat ik die dag nog zou worden teruggebeld door de schade-expert.

Woensdag 12 december j.l. de schade-expert belt mij en geeft aan dat de dagwaarde van de auto 16.xxx was. (Exact het bedrag wat ik heb betaald(!)) Hij geeft aan dat de auto economisch total-loss kan worden, mits er een goede bediening komt. Ik geef bij hem aan dat ik het niet zie zitten om een auto van 2016 en 15.xxx op de teller te herstellen met tweede handsonderdelen. Hij zegt hierop gelijk (op een best botte manier.) dat hij hem gaat proberen economisch total-loss te krijgen. Vraagt nog bij welke verzekering ik zit (Promovendum) en dat ik bij een total-loss geen recht heb op een leen auto tot dat ik een nieuwe auto heb.

Mijn vraag is wat is mijn recht hierin als de auto niet total-loss is. Kan ik dan eisen dat ze met originele onderdelen de auto weer repareren. Of is er een andere mogelijkheid dat als de bediening op een bedrag van 1000 á 2000 euro niet doorgaat dat ik hem wel aan de hoogste bieder verkoop en dat geld er zelf bij inschiet? Het schadebedrijf en de schade-expert lijken hier niks over te zeggen. ("Wij lopen liever niet op de zaken vooruit"winking smiley

Ik heb er al een heel bericht van gemaakt zie ik, mochten ik nog informatie vergeten zijn hoor ik dat graag. Hierbij de foto’s:

afbeelding 1
afbeelding 2
Re: Auto total-loss?
12-12-2018 17:57
Als je de auto in augustus voor 16.xxx hebt gekocht en in december zegt de verzekering dat de dagwaarde 16.xxx is, dus hetzelfde bedrag, vind ik dat de verzekering zich netjes opstelt.
Heb je dus 4 maanden zonder afschrijving gereden, zou ik ook wel willen.
Als de auto niet total-loss is heb je recht op reparatie met nieuwe delen.
Als de auto wel total-loss is zou je kunnen overwegen hem zelf te houden en aan de reparateur kunnen vragen of hij hem kan repareren voor het bedrag dat je van de verzekering krijgt, eventueel met gebruikte delen.

Het schadebedrijf en de schade-expert lijken hier niks over te zeggen. ("Wij lopen liever niet op de zaken vooruit"winking smiley

Precies dit.

Snap dat je de opties wil bekijken en dat je wil weten wat je rechten zijn maar bovenstaande is van toepassing.
Als ik het zo lees en de foto's zie denk ik dat de auto echt wel economisch Total Loss gaat.
Schade zit aan de achterkant, om dit netjes te repareren bestaat de grootste schadepost uit manuren ( die voor jou / een particulier erg hoog liggen )
Een schade aan de voorzijde bestaat juist vaak grotendeels uit kosten voor nieuwe dure onderdelen.
Al met al zal een opkoper een goede deal kunnen doen met deze auto.
Ze kunnen deze auto namelijk een heel eind opknappen puur met het investeren van tijd ( eventuele loze uren ).
Dus denk dat de biedingen heus wel voldoende zullen zijn om deze auto Total Loss te krijgen.
Auto van deze leeftijd met deze kilometerstand en waarde laat je natuurlijk nooit repareren met gebruikte onderdelen, dat is soms alleen een optie bij oudere auto's die dan nog op de weg te houden zijn, dat is hier geen optie.
Als laatste moet je onthouden dat jij altijd de baas blijft over je eigen auto, jij beslist uiteindelijk wat er gaat gebeuren.

Al met al zou ik gewoon afwachten en alvast met een schuin oog op zoek gaan naar een opvolger ( toch een beetje op de zaken vooruit lopen dus ) winking smiley
Zou een opkoper echt ca 10k neertellen? De bieding moet boven het schadebedrag uitkomen, dan pas wordt deze economisch totalloss verklaard, meende ik.

Zoals Scania ook al aangeeft, geen afschrijving gehad, dat is toch mooi?

Ik zelf, zou voor de dagwaarde gaan en mooi een nieuwe auto kopen, zonder schade verleden. Ik denk dat als je deze ooit wil inruilen, dit forse schadegevalletje in het systeem naar voren komt en wellicht nadelig kan uitvallen.

Zou een opkoper echt ca 10k neertellen? De bieding moet boven het schadebedrag uitkomen, dan pas wordt deze economisch totalloss verklaard, meende ik

Auto moet +/- voor 2/3 aan schade hebben vergeleken met de dagwaarde.
In principe wanneer schadebedrag ( voor-calculatie ) + bieding = gelijk aan of hoger dan dagwaarde = Total Loss
Dus in dit geval dagwaarde 16.000 en een beetje.
Schade 9.600
Dus indien bieding zeg 7 mille is dan is de auto economisch Total Loss.
En ik denk dat ze dat zeker wel gaan bieden.
Re: Auto total-loss?
15-12-2018 23:43
Wees blij dat je je aanschafprijs terug krijgt.

Ook al laat je de auto herstellen, het blijft een auto met een schade verleden, dat heeft ook een (behoorlijk) effect op de dagwaarde.
Ik heb gisteren de uitslag gekregen.

Op €100,00 was de auto total loss. Ik heb besloten om die €100,00 op de koop toe te nemen.
Na 5 maand rijden is dat een keurige afschrijving en heb ik geen herstelde/schade auto.
SlengerNL
Ik heb gisteren de uitslag gekregen.

Op €100,00 was de auto total loss. Ik heb besloten om die €100,00 op de koop toe te nemen.
Na 5 maand rijden is dat een keurige afschrijving en heb ik geen herstelde/schade auto.

Dus je kunt op zoek naar een andere?
speedtouch
Dus je kunt op zoek naar een andere?
Ja, en dat is ook gelukt.

Dinsdag nam ook de opkoper contact op om de betaalgegevens op te vragen.
Als het goed is zullen zij één dezer dagen de auto bij het schadebedrijf weghalen en zorgen voor de overschrijving en de betaling.

Al met al heeft het een ruime maand geduurd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close