Schorsen of niet: buitenland

Gepost door RobG 
Ik ben bezig met mijn emigratie naar Duitsland, en ik neem mijn auto mee. De auto (LPG) is al door de TV goedgekeurd ( en veeeel tijd!), maar duitse kentekens heb ik nog niet. Door de documenten die ik nodig heb (maar nog niet heb) en de beperkte openingstijden van de Kfz-Zulassungsstelle heb ik daar denk ik zeker meer dan een week voor nodig.

Mijn probleem is: APK-vervaldatum: 19-09-2018. Komende woensdag.

De APK vervalt dus voordat ik mijn Duitse kentekens heb. Ik kan de auto schorsen, dan krijg ik geen boete voor de APK. Maar, is de auto dan nog wel verzekerd? Ik heb hem eigenlijk nodig om naar mijn werk te rijden...

Als ik de auto niet schors maar mijn APK is wel verlopen, ben ik dan nog verzekerd?

Ik ga zeker voor november niet meer naar Nederland.

Wat is wijsheid?
Hij is verzekerd zolang je de premie betaalt. Maar als je ermee zit, waarom dan niet even die twee tientjes uitgeven aan een APK? In theorie heb je wat speelruimte bij het aflopen van de APK, ik eeet niet of je daar op kunt rekenen.
Als je de auto schorst mag deze geen gebruik meer maken van de weg, m.u.v. de kortste weg naar een apk keurstation.
Verzekering en schorsing staat verder los van elkaar, schorsing gaat via RDW en verzekering via je verzekeraar.
De automatische boete voor een verlopen apk komt pas 2 maanden na verloopdatum, daar hoef je de komende weken dus nog niet bang voor te zijn.
Ik begrijp dat je inmiddels alleen nog in Duitsland rijdt, de auto al TUV-gekeurd is en het nog een kwestie van pakweg 2 weekjes is voor je het duitse kenteken hebt... ik zou me dan niet zo druk maken (kijk je polisvoorwaarden wel even na i.v.m. apk en verzekering), en neem de TUV-documenten mee als je met de auto rijdt.
Boete voor verlopen APK krijg je inderdaad niet direct, of het 2 maanden is kan ik niet bevestigen maar je krijgt eerst nog een waarschuwing.

Als een ongeluk niet veroorzaakt wordt door een APK gebrek (auto is net goedgekeurd in Duitsland, dus lijkt me niet?) ook geen probleem met verzekering.
Je auto is al TV goedgekeurd?
Wanneer ja, dan is de APK appeltje-eitje, want de TV is namelijk veel strenger

Geef gewoon 20 euro uit aan een nieuwe APK, ben je overal vanaf
APK mag inderdaad 2 maanden verlopen zijn zolang hij niet op de openbare weg rijd. Hij mag wel op een gewoon parkeerplaats staan. Pas als de 2 maanden voorbij zijn krijg je automatisch een boete (zelf net de brief gekregen voor een auto van mij die al een tijd bij de garage staat)
Even APK is geen optie, ik zit in Mnchen. Retourtje is een flink stuk rijden, daarnaast kan APK alleen op een werkdag dus een weekend heen en weer is geen optie.

Goede tip om even de verzekering documenten door te lezen om te kijken hoe het zit met de verzekering bij verlopen APK. Ga ik doen.
Ben je er zeker van dat de auto daadwerkelijk uit het RDW register gaat verdwijnen binnen 2 maanden nadat de APK verloopt? Dat zou 19 November zijn.

Zoals al gezegd: de autmatische steekproefcontrole wordt actief 2 maanden na de APK is verlopen. Dat is een risico dat je niet wilt nemen. dus dan moet die auto OF geschorst zijn OF gexporteerd. En wil de auto legaal kunnen gebruiken, zul je de auto ook netje op Duits kenteken moeten hebben.

Je auto moet ALTIJD voldoen aan de APK eisen en als je een ongeluk zou veroorzaken dan is de technische oorzaak het belangrijkste, niet zozeer de status van de APK. Kale banden of niet werkende remmen is net zo fout met APK als zonder. Het spreekt niet in je voordeel als de APK is verlopen, maar dat kun je ondervangen door de auto in Duitsland te laten keuren. Is de auto niet al TUV gekeurd in Duitsland in het kader van de import, of was dat alleen een importkeuring en geen technische controle?
Ik neem aan dat als die technische controle niet al gedaan is dat je dat pas kan doen als je een Duits kenteken hebt ontvangen?

Zodra de auto op duitse papieren staat, zorgen dat ie uit het NL register verdwijnt. Als dat qua tijd krap wordt kun je hem zelfs nog schorsen. Maar wellicht niet nodig als de duitse wegenautoriteit e auto kan afmelden bij de RDW in Nederland.

Mocht het echt veel langer gaan duren dan 2 maanden, dan denk ik dat je toch even terug moet naar NL om een goedkeuring te regelen.
hallo laristen.komend weekend vertrek ik voor plm 7 maanden naar Italie voor werk met de Laro.ik overweeg om kenteken te laten schorsen, om zodoende 7 maanden wegenbelasting uit te sparen(7 x180 euri),is dus de moeite.RDW schrijft op haar site dat je na schorsing dus niet meer op de openbare weg mag rijden, staan etc. maar dat geldt neem ik aan niet voor t buitenland. Heeft iemand hier ervaring mee.
Plex Kodi Lucky Patcher

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2018 22:52 door Md Zima.
Wordt wel vaker gedaan, risico op een boete + naheffing is toch aardig groot aangezien er tegenwoordig op aanvraag veel info gedeeld kan worden met controlerende instanties (douane, politie) van andere landen.
Denk alleen maar even aan een simpele boete op kenteken, als daarvoor je adresgegevens bij RDW opgevraagd worden gaan daar de alarmbellen echt wel rinkelen als je voertuig in het geschorste register geregistreerd staat.
Schorsen betekent gewoon dat je je voertuig aan het verkeer onttrekt, en dat houdt dus niet op aan de grens.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close