Buitenlands kenteken in NL, verzekering & APK?

Gepost door Diante 
Als je rondrijdt met een buitenlands kenteken in Nederland en ook gewoon hier de wegenbelasting betaald, hoe zit het met een verzekering en APK?
Moet je die dan in het land regelen waar het kenteken op staat of kan je dit dan gewoon in Nederland doen?
Normaal gesproken mag je hier helemaal niet rijden in een auto met buitenlands kenteken. Wegenbelasting betalen kan dan ook niet eens lijkt me ( zonder NL kenteken ), laat staan verzekeringen APK. Dus weet niet precies om welke reden en voor welke omstandigheden je dit vraagt maar kloppen doet het sowieso niet.
Je mag best in NL rondrijden met een buitenlands kenteken, maar dan moet je wel het grootste deel van het jaar in dat buitenland wonen (aantoonbaar) of recenter dan 6 maanden geleden van het buitenland naar Nederland verhuisd zijn. Als ik het me goed herinner.

Nederlandse APK en NL wegenbelasting bij een buitenlands kenteken lijkt me niet mogelijk?
Had een berichtje van de RDW....

Het is mogelijk om in Nederland te wonen en een buitenlandse auto te hebben. Veel mensen uit Polen doen dat bijvoorbeeld: ze betalen wegenbelasting/bpm op een Pools kentekenbewijs.

Voor de RDW maakt het niet uit op welk kenteken er gereden wordt: wij controleren daar niet op. De belastingdienst/douane wel.

Het is dus mogelijk alleen dan heb ik de vraag hoe het zit met de verzekering en APK.
En wellicht ook hoe het geregeld is met de belasting in het land waar het buitenlands kenteken op staat, dat je ook daar niet nog eens belasting moet betalen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 11:06 door Diante.
Lekker eigenwijs gewoon doen dan!
Je bent toch geen Pool of andere buitenlander of wel?
Diante
Ben Portugees. grinning smiley

Zeg dat dan! winking smiley

Geen idee hoe het verder werkt. Weet wel dat je soort van verband moet hebben met andere land, daar werken, een adres hebben, belasting betalen etc. Volgens mij kan kan je als buitenlander echt niet zomaar op buitenlands kenteken blijven rijden als je hele leven zich hier afspeeld. ( dus werk, huis, inkomstenbelasting hier = Nederlands kenteken ). Maar ongetwijfeld dat er hier meer mensen zijn die het exact weten.
cool smiley

Heb een eigen adres in Portugal en zal daar minimaal één a twee keer per jaar naartoe gaan.
Heb twee nationaliteiten, NL + PT, dus wellicht dat dat ook van belang is.
De NL'se belastingdienst beslist aan de hand van de 'feitelijke omstandigheden'.

Dat betekent dat men niet kijkt naar waar men in theorie woont (b.v. via een inschrijving).
Men kijkt ook niet naar nationaliteit, alleen waar je ingezetene bent telt.

* APK: die moet gedaan worden in het land waar het kenteken is afgegeven: een auto met Portugees kenteken moet dus in Portugal zijn (Portugese versie van een) APK krijgen
* als een auto duurzaam in NL wordt gebruikt word je geacht zowel de wegenbelasting als een portie rest-BPM in NL te betalen
* Verblijf je meer dan 183 dagen per jaar in NL dan worden de feitelijke omstandigheden geacht te zijn dat je NL'se ingezetene bent; en dus mag je dan in principe niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Daar zijn 2 uitzonderingen op:
- maximaal 1x per jaar mag je maximaal 14 dagen met een auto met buitenlands kenteken rijden (b.v. een huurauto, of bij import etc); dit moet echter van tevoren bij de belastingdienst worden aangevraagd
- indien je in dienst bent van een buitenlands bedrijf en via dat bedrijf een auto ter beschikking hebt (daarbij zijn dan wel stevige beperkingen opgelegd qua gebruik in NL, bovendien betaal je dan wel gewoon bijtelling naar de NL'se catalogusprijs)

Als jij dus slechts enkele keren per jaar in Portugal bent, verblijf je waarschijnlijk meer dan 183 dagen per jaar in NL, en dan wordt je geacht Nederlands ingezetene te zijn (dat je in Portugal staat ingeschreven speelt daarbij geen rol!). En dus mag je dan niet gewoon rondrijden met een Portugees kenteken !

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2018 12:53 door FW Ta-183 Huckebein I.
Ingeschreven op een adres in NL betekent NL platen. (Beter gezegd BPM betalen) Ongeacht nationaliteit.

Niet ingeschreven maar wel hier werken, wonen en verzekerd zijn geven alarmbellen. Denk ook aan wekelijks zaken pinnen.

De auto aantoonbaar voor het overgrote deel buiten NL gebruiken is een uitzondering.

Bij twijfel tickets overleggen voor een paar weken Portugal zal niet helpen.
Een flinke stapel tol en buitenlandse tankbonnen wel, maar het zal al snel richting een sluitende rittenadministratie gaan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.