Auto importeren uit engeland; Tijdelijk kenteken ?

Gepost door Spikee 
Beste,

Ik heb op voorbehoud een auto gekocht in Engeland. Het plan is om daar heen te vliegen, alles nogmaals te controleren en dan de auto aan te schaffen indien dit allemaal correct is. En dan met de auto naar Nederland te rijden. Gezien een kenteken persoonsgebonden is in Engeland kan ik dezen niet zo 123 meenemen. Ik zal dus op een of andere manier een tijdelijk kenteken moeten krijgen.

Nu weet ik dat enkele bedrijven een Kurzzeitkennzeichen aanbieden maar volgens wat ik gelezen heb mag je daar niet mee rijden in Nederland.
Ik zal "Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik" aanvragen dus dat is niet het probleem. Maar een tijdelijk kenteken wel.

Heeft iemand ervaring hiermee ? Of kan iemand mij een bedrijf adviseren wel een correct kenteken kan aanleveren ?
Ik denk niet dat de verkoper zin heeft om zijn kenteken voor een week of 2 uit te lenen aan mij ...

Edit:

Op de VC5 staat het volgende:
"the registration mark is non-transferable" -> volgens mijn korte google actie komt dat er volgens mij op neer dat het kenteken niet meer getransferred kan worden naar een ander voertuig. Wat wilt zeggen dat de huidige eigenaar er toch niks aan heeft als ik het goed begrijp en dus vast zit aan de auto. Dit zou het hele tijdelijke kenteken probleem oplossen als ik dat zo zie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2018 15:35 door Spikee.
Heb onlangs een auto in UK gekocht. Heb hem gewoon door transportbedrijf laten brengen. Ik vond het zelf een hoop gedoe om een Duits Kurzzeit Kennzeichen aan te vragen voor een auto uit Engeland. En de verzekeringsmaatschappij werkt ook niet altijd mee. Als je gaat kijken wat je aan tijd, brandstof, kosten voor Ferry etc kwijt bent, loont het zich amper. Heb zelf een Pinzgauer gekocht, was kosste me in totaal 1000,00 (vanuit Glasgow), inclusief overtocht, tot bij mij voor de deur. Inclusief ferry en toeslag dat het met een vrachtwagen moest vanwege het formaat.
Heb even snel gegoogled, blijkbaar hebben ze geen export-kenteken systeem in het VK en doen de meeste het zo dat ze de auto op het Engelse kenteken naar het land van bestemming rijden. Je zou de organisatie genaamd DVLA hierover het beste contacten.

Wat ik ook lees is dat je moet controleren of er geen financiering meer op de auto zit, dit kan het blijkbaar heel lastig maken om de auto uit te voeren.
Ik zou een ééndagskenteken voor de RDW keuring gebruiken. Het mooiste zou zijn dat je de auto op de keuringsdag pas gaat halen, alternatieven zijn: de keuring bewust mislopen en een nieuwe afspraak maken (mogelijk moet je de eerste keuring toch betalen)

Je kan ook een gokje nemen en enkele dagen voor de keuring met dit ééndagskenteken de auto halen óf de auto in de buurt Hoek van Holland of Belgie (waar je ook aankomt) parkeren, het liefst een beetje beschut, parkeergarage, bij een bedrijf en pas door Nederland gaan rijden op de dag van keuring.

Ik las hier eerder van bedragen van meer dan €300 voor een tijdelijk kenteken, dan kan je beter een gokje wagen en een boete van €200 riskeren.
Op de VC5 zal ik als nieuwe registered owner staan. Voor zover ik begrijp zal het kenteken bij de auto blijven (staat nog als speciale opmerking in de papieren) Ontheffing bpm en mrb hebben + op chassis verzekeren zou dit obstakel moeten oplossen lijkt mij zo ?

Vliegen van AMS naar locatie is maar 50 euro; Dan nog een treinkaartje van 10 en ik ben er. Lijkt me zo de makkelijkste oplossing.

Quote
Zadelsnuiver
Heb even snel gegoogled, blijkbaar hebben ze geen export-kenteken systeem in het VK en doen de meeste het zo dat ze de auto op het Engelse kenteken naar het land van bestemming rijden. Je zou de organisatie genaamd DVLA hierover het beste contacten.

Wat ik ook lees is dat je moet controleren of er geen financiering meer op de auto zit, dit kan het blijkbaar heel lastig maken om de auto uit te voeren.

Via een HPI check is dat soort informatie allemaal te verkrijgen / op te vragen; Ik heb de auto laten inspecteren door een bedrijf wat hierin gespecialiseerd is. Daar is het papierwerk ook gecontroleerd en de identiteit van de eigenaar geverifieerd. Dit bedrijf was niet in de buurt ... dus de verkoper heeft in totaal zo een 4 uur gereden om deze inspectie te laten gebeuren zonder hiervoor extra te betalen.

Ik zal de auto in persoon nogmaals controleren. Indien dan alles in order is zal ik het geld overmaken en de koop afronden.
Ik heb voor mijn Marina Coupé indertijd een verzekering op chassisnummer afgesloten. Verder gewoon op de Britse platen naar huis gereden
In GB blijven de platen bij de auto, net zoals in NL. Gewoon met de GB platen rijden dus, dan hoef je niet moeilijk te doen met tijdelijke platen. Verzekering is een ander verhaal.

Ik wil zelf een weekje een auto lenen in Groot Brittanië. Ik zou dan alleen niet verzekerd zijn, dus zoek ik als niet-bewoner van GB toch een tijdelijke verzekering op een brits kenteken. Ik heb mijn zoektocht nog niet afgerond maar ben tot nu toe op bijvoorbeeld insure4aday.co.uk uitgekomen waar ze korte verzekeringen aanbieden.
Bedankt voor de reactie. Ik heb na de inspectie van de auto (door een extern bedrijf) de foto's van de corrosie nog naar een specialist gestuurd en op een forum geplaatst. De reacties die ik kreeg was dat de roest al in het metaal zit. En dit even simpel schuren en verven dit niet gaat oplossen. Heb dus besloten om dit exemplaar niet aan te schaffen.
Jammer dat de koop niet door gaat, wat voor soort auto hebben we het eigenlijk over?

Maar als ik het goed begrijp kun je dus een Britse auto op eigen naam overschrijven, ook als je geen ingezetene bent? Dan heb je inderdaad geen export kenteken nodig. Hoe de auto dan weer uit te schrijven?
Quote
Zadelsnuiver
Jammer dat de koop niet door gaat, wat voor soort auto hebben we het eigenlijk over?

Maar als ik het goed begrijp kun je dus een Britse auto op eigen naam overschrijven, ook als je geen ingezetene bent? Dan heb je inderdaad geen export kenteken nodig. Hoe de auto dan weer uit te schrijven?

Lancer evo 8; Diegene die de auto verkoopt moet een brief sturen naar de engelse RDW om te vertellen dat de auto verkocht is; met NAW gegevens.
En dat is het.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.