Nederlands exportkenteken door Duitsland/Denemarken/Zweden

Gepost door Anonieme bezoeker 
Wij wonen en werken nu op Curaçao. Wij gaan in Finland wonen en werken en reizen via Nederland. In Nederland kopen we een auto en nemen deze mee naar Finland...nee, we willen niet extra vliegen i.v.m. de honden en de auto hebben we toch nodig winking smiley...Het kopen en verzekeren schijnt het probleem niet te zijn. Ook het importeren (we nemen onze auto mee voor ons eigen gebruik) schijnt niet problematisch te zijn. Maar niemand kan ons vertellen hoe het zit met het rijden door Duitsland/Denemarken/Zweden met de Nederlandse exportplaten (max. 2 weken). Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom zou dat niet kunnen? Het zijn export platen, die zijn er toch voor om naar het buitenland te rijden? De auto moet natuurlijk wel internationaal verzekerd zijn en nog een geldige apk hebben.
BTW, als je een niet al te oude auto hebt, kun je volgens mij ook nog wat bpm terugvragen
Gek genoeg zegt de RDW dit, wat het nut van een exportkenteken dan nog is lijkt onduidelijk confused smiley

RDW
Als de kentekenregistratie bij de RDW is beëindigd in verband met uitvoer, dan mag u niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden.

RDW gaf tot 1 januari 2014 voor voertuigen die werden uitgevoerd een speciaal uitvoerkenteken af. Vanaf 1 januari 2014 is hiervoor het papieren kentekenbewijs deel II voor uitvoer in de plaats gekomen.

Dit kenteken moet u op witte platen (of wit karton) met zwarte cijfers en letters op het voertuig voeren en is alleen geldig in Nederland.

Na aanmelding voor uitvoer mag een voertuig nog maximaal 14 dagen in Nederland op de openbare weg rijden, maar niet langer dan de APK geldig is. Als de APK niet meer geldig is mag u niet meer met het voertuig rijden.
lol, nederland met hun rare regels.
Gullwing

Volgens mij is het met een Duits Kurzkenzeigen niet anders.
Misschien een ontzettend domme vraag, maar kan het ding niet op zijn huidige platen naar Finland? Je ziet soms ook auto`s met US platen erop.
Boppie
Misschien een ontzettend domme vraag, maar kan het ding niet op zijn huidige platen naar Finland? Je ziet soms ook auto`s met US platen erop.

Lijkt mij de beste methode. De auto bij aankoop op naam zetten van iemand met een NL adres (als je dat zelf niet hebt) en dan gewoon in NL verzekeren. Je rijdt ermee, met de gele platen, naar je bestemming in Finland. En dan:
[www.rdw.nl]
rzasa
Gullwing

Volgens mij is het met een Duits Kurzkenzeigen niet anders.

Het kurzkennzeichen (met gele zijkant) is dan ook geen export kenteken, daar mag je idd officieel Duitsland niet mee uit. (Al hebben ze mij nooit aangehouden toen ik dat nog deed in NL winking smiley) Je hebt in Dland eigenlijk een ausfuhrkennzeichen met rode zijkant nodig voor export.
Het belangrijkste is dat de auto internationaal verzekerd is,
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.