escalade ext tussenschot voor grijs kenteken

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
escalade ext tussenschot voor grijs kenteken
29-05-2017 14:50
Beste,

Ben nieuw hier en dacht dat de mensen mij hier wel konden helpen met hun kennis.
Ik heb een Cadillac escalade ext gehaald (pick-up versie). Ik wil deze zakelijk rijden en wil het daarom als grijs kenteken importeren in NL.
Alleen hoorde ik laatst dat er een tussenschot in moet.

Alleen als je op occassions zoekt die ook geimporteerd zijn zie je helemaal geen tussenschot bij die auto's

Iemand hier ervaring mee?
Volgens mij geldt dat alleen wanneer de laadruimte en het bestuurdersgedeelte een compartiment vormen. Bij een pick-up is dit dus niet het geval. De laadbak moet daarentegen wel aan bepaalde (afmetings)eisen voldoen.
Anonieme bezoeker
Re: escalade ext tussenschot voor grijs kenteken
29-05-2017 15:00
Ja klopt wat jij zegt dus daarom dat ik ook heel erg raar op keek toen ik het hoorde.

Maar wat jij zegt misschien de afmetingeisen dat die net aan de korte kant is en dat ze het iets verlengen of zo.
Had gisteren ook zoiets gehoord omdat het 5cm of zo te kort is moet die tussen schot erin.
Dus van de week wordt het auto afgeleverd even daarop wachten en dan meten allesbig smile smiley
RobEU
Volgens mij geldt dat alleen wanneer de laadruimte en het bestuurdersgedeelte een compartiment vormen.
Maar bij de Volkswagen Amarok voldoet de versie zonder achterbank wel met grijs kenteken, maar de versie met achterbank niet. Het is dus iets meer dan alleen de lengte van de laadbak. De details ken ik niet, maar op de site van de Belastingdienst zijn ze uitvoerig beschreven.
Barri
RobEU
Volgens mij geldt dat alleen wanneer de laadruimte en het bestuurdersgedeelte een compartiment vormen.
Maar bij de Volkswagen Amarok voldoet de versie zonder achterbank wel met grijs kenteken, maar de versie met achterbank niet. Het is dus iets meer dan alleen de lengte van de laadbak. De details ken ik niet, maar op de site van de Belastingdienst zijn ze uitvoerig beschreven.

Ja maar het zijn dus specifieke eisen voor een pick-up, waarbij het gaat om de verhouding laadruimte en passagiersruimte. Anders zou je bijvoorbeeld een netje achter een M-klasse kunnen hangen en zeggen dat het een pick-up is.
Barri
RobEU

daarom is er van de VW Amarok dan ook een versie met verlengde laadbak, speciaal om zo toch nog grijs kenteken en extra zitplaatsen te kunnen hebben.
Wellicht dat het tegenwoordig anders is, maar mijn vader heeft een jaar of 15/20 geleden ook zijn pick-up met achterbank laten ombouwen naar grijs kenteken. Alleen de achterbank er uithalen was niet voldoende, men heeft op die plek een extra tussenschot gezet. De ruimte voor dat schot behoort dan tot de cabine (en is bereikbaar via de zijdeuren), de ruimte achter dat schot was simpelweg niet bereikbaar. Feitelijk was dit gewoon een dichte multiplex bak die 'op' de voormalige achterbank stond.
belastingdienst.nl
Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)

Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:

Eisen bestelauto met dubbele cabine

Hoogte cabine:

de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm (waar moet worden gemeten is niet bepaald)

Cabine:

er is maar 1 extra rij zitplaatsen geplaatst
de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste 2 maal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte

Tussenschot:

is de achterwand van de cabine en geplaatst direct achter de achterbank
over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaatst
het tussenschot mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid

Laadbak of laadruimte:

ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
de laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm
Is heel simpel. de laadruimte van de laadbak moet langer zijn dan het passagiers compartiment.
Dat is dus niet het geval en daarom geen grijs kenteken zonder de achterbank te verwijderen en een schot te plaatsen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2017 18:25 door pakkingharry.
De Caddilac Escalade pick-up krijgt in Nederland altijd een grijs kenteken, simpelweg omdat het voor de RDW een bestelauto (= grijs kenteken) is en geen personenauto (= geel kenteken).
Deze auto zakelijk rijden kan probleemloos, net zoals elke andere personenauto/bestelauto... zakelijk rijden is namelijk gewoon een boekhoudkundige kwestie en heeft verder totaal niets met geel of grijs kenteken uit te staan.

Wil je echter ook nog in aanmerking komen voor het lagere ondernemerstarief mrb dan moet de auto tevens voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt aan bedrijfsauto's... en dan zal de Escalade inderdaad wel een beetje aangepast moeten worden. (de RDW en belastingdienst hanteren totaal verschillende normen voor de term bedrijfsauto)
Voor de Escalade Pick Up betekent dat simpelweg de achterbank eruit, alle bevestigingspunten bank en gordels dicht maken/lassen (onverbreekbaar), linker achterportier onverbreekbaar blinderen (dus niet alleen even afplakken), en een volledig niet demonteerbaar en rondom aansluitend tussenschot achter de voorstoelen plaatsen (eventuele airbagzones mogen wel vrij blijven).

Ow ja: indien een trekhaak ook gewenst en aanwezig is let dan even goed op of deze tevens EU gekeurd is, indien dit niet het geval is mag er waarschijnlijk maar 750 kg mee getrokken worden.winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: escalade ext tussenschot voor grijs kenteken
31-05-2017 09:30
Dankje Muddy,

Dit was wel duidelijk voor mij.
Waarom ik twijfelde was, omdat importbedrijf en pietersen us in rotterdam opeens zei na mijn aanschaf dat er een tussenschot in moest komen omdat de laadbak net geen 150cm lang is. En zonder die aanpassing ik die auto niet als bestelauto kon registreren

Heb ook gelijk paar occassions bezocht sommige zijn aangepast en sommige niet. Met aangepast bedoel ik ze hebben de achterbank 10/20cm naar voren gemonteerd en laadbak daardoor verlengt.

Maandelijkse wegenbelasting is sowieso rond de €150 per kwartaal. Hoe lager kan je mrb nog worden?

Ok dat van de trekhaak is ook mooie info. Er zit een afneembare trekhaak erop dus moet ff ernaar kijken. Ben nu met aanpassingen bezig zoals verlichting. Dus trekhaak moet erop zitten tijdens de keuring?
Cadi

Waarom ik twijfelde was, omdat importbedrijf en pietersen us in rotterdam opeens zei na mijn aanschaf dat er een tussenschot in moest komen omdat de laadbak net geen 150cm lang is. En zonder die aanpassing ik die auto niet als bestelauto kon registreren

Vaste wand over volle breedte en hoogte (tussenschot) is zondermeer al verplicht.
De laadbak moet minimaal 150 cm lang zijn EN ten minste 2/3 van de lengte zijn die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte EN minimaal 40% van de werkelijke lengte van de laadruimte moet vóór het hart van de achterste as zitten EN indien de cabine lager dan 130 cm is moet de overgebleven laadruimte ook minimaal tweemaal de lengte van de cabine hebben.

Dus even alles heel goed opmeten, want met alleen die 150 cm laadbaklengte ben je er absoluut nog niet.
Het kan zijn dat je het nog kunt redden met de achterbank naar voren plaatsen en daarachter een volledig tussenschot moet monteren, kan ook zijn dat er geen ruimte meer over blijft voor een achterbank omdat het tussenschot er zondermeer in moet.

Cadi
Heb ook gelijk paar occassions bezocht sommige zijn aangepast en sommige niet. Met aangepast bedoel ik ze hebben de achterbank 10/20cm naar voren gemonteerd en laadbak daardoor verlengt.

Aangepast op de juiste manier is ondernemerstarief mrb betalen, niet aangepast is particulier tarief mrb betalen.

Cadi
Maandelijkse wegenbelasting is sowieso rond de €150 per kwartaal. Hoe lager kan je mrb nog worden?

Het ondernemerstarief mrb zit idd rond die € 150,= per kwartaal MITS de auto voldoet aan alle eisen die de belastingdienst stelt aan een bestelauto... voldoet de auto hier niet aan dan moet je mrb particulier tarief betalen, zal voor benzine ongeveer € 275,=/kwartaal zijn en voor lpg ongeveer € 540,= per kwartaal.
En let even heel goed op: de belastingdienst gaat er zondermeer van uit dat elke auto met grijs kenteken ook voldoet aan hun eisen, indien dat niet het geval is dan ben je verplicht om dit zelf door te geven als wijziging. (uitleg staat wel op het formulier wat je krijgt als je aangeslagen wordt voor het ondernemerstarief mrb)
En kom dan niet in de verleiding om hier tegen te zondigen, want de boetes zijn niet mals en er wordt aardig gecontroleerd.... het risico is een naheffing vanaf datum tenaamstelling die als boete verdubbeld wordt. (ik ken USA dubbelcabinerijders die daarmee voor enkele duizenden euro's het schip in zijn gegaan)

Cadi
.... Dus trekhaak moet erop zitten tijdens de keuring?

Jep, anders geen trekgewicht op het kenteken. (en help de rdw-keurmeester even herinneren, wordt nog wel eens vergeten)
Hallo de Escalade en avalanche moet een vast tussenschot in dus achterbank komt naar voren
Heb zelf in 2011 een nieuwe avalanche gekocht en ben in 2014 aan gehouden ook door de belastingdienst
Bpm aanslag van 68000 euro gehad en nog wat boetes erover heen rechtszaak bd verloren
tegen de verkoper laatst gewonnen na 6 rechtszaken vanaf 2015 tot een maand geleden nou moet de verkoper mij 52000 betalen terwijl ik bijna 40000 aan advocaat kosten hebt 9600 fiscalist kosten
Bijna 7000 MRB kosten betaald
Boete was bevroren maar moest wel rente betalen
De belastingdienst moet nu nog iets van 83000 euro hebben dus mag ik nog ff 31000 betalen na het winnen van me rechtszaak
Jippie lang leven de rechtsstaat van Nederland
Als zzp weten ze je wel te pakken
En het Amsterdamse Amerikaanse autobedrijf heeft nog niet betaald zal wel een hoger beroep worden
Kan het nog een paar jaar duren
Iemand ook zoiets mee gemaakt met het Amsterdamse bedrijf let me know
Wordt vervolgd
John

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-12-2019 01:26 door John 5234134.
Pardon hoeveel? Ik lees toch zeker een paar nulletjes te veel hoop ik sad smiley
Nee hoor, dat kan wel aardig kloppen.
Het zijn uiteindelijk meerdere dingen bij elkaar opgeteld:
- naheffing bpm + boete vanaf datum tenaamstelling aangezien het volgens de fiscale regels een personenauto betreft i.p.v. een bedrijfsauto
- naheffing mrb + boete vanaf datum tenaamstelling aangezien er ten onrechte gebruik is gemaakt van het ondernemerstarief mrb
En aangezien het hier een nieuwe auto in een hoog prijssegment betreft waar al 3 jaar mee gereden is tikt het geheel heel stevig aan.

Maar ja, er wordt genoeg gewaarschuwd voor dit soort dingen, de fiscale regels zijn duidelijk genoeg dus veel medelijden kan ik daarom ook niet opbrengen.
Zelfs de belastingdienst waarschuwt hiervoor in het schrijven voor de toekenning van het ondernemerstarief mrb (krijgt elke ondernemer die een bedrijfsauto op naam zet): als de auto c.q. het gebruik van de auto niet voldoet met de gestelde voorwaarden ben je verplicht om dit direct te melden bij Belastingdienst/Centrale administratieve processen te Apeldoorn.
En het is ook niet iets wat alleen maar de laatste jaren speelt, in de jaren '90 was het al idem.
Er zijn al genoeg ondernemers en particulieren failliet door gegaan. (en ook nog steeds genoeg ondernemers en particulieren die dit risico gewoon nemenconfused smiley)
Vraag niet om medelijden
Wil alleen zeggen dat ik het echt niet wist en de verkoper het niet verteld heeft als hij het had gezegd was het aan mij om hem wel of niet zo te kopen
Weet je als zzp moet je al op zoveel dingen letten
Dacht koop is een keer een nieuwe dan geen gezeik met reparatie kosten
Maar dan dit
Dus jij wilt ook zeggen had je het maar even moeten na kijken bij de belastingdienst werk je daar of zo dan snap ik je
Nee je moet mensen gewoon kunnen vertrouwen en zeker als het allemaal nieuw is
En de boetes kom op is toch niet normaal moet mezelf de pleuris werken voor de belastingdienst als je een crimineel bent krijg je nog minder straf
Ik ben al vele jaren een zelfstandig ondernemer, ik werk dus net zoals jij niet bij maar voor de belastingdienst.
En idd, je moet als ondernemer op zoveel dingen letten... daarom maak ik o.a. ook gebruik van een goede boekhouder waarmee ik de aankoop van bedrijfsmiddelen eerst overleg, en die zorgt er dan wel voor dat alles ook binnen de regels van de fiscus blijft.
Je hoeft echt niet alles zelf te weten, de ontbrekende kennis kun je ook prima via anderen binnenhalen als je zelf even geen tijd/geduld hebt om het uit te zoeken.
Als ondernemer in Nederland ben je nu eenmaal ongeveer vogelvrij, en daar moet je goed rekening mee houden en dus zoveel mogelijk indekken.... mensen direct vertrouwen past daar eigenlijk al vrij moeilijk bij.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.