Belangrijke informatie/wijzigingen m.b.t. import (kentekens) en tevens vraag

Beste autoliefhebbers,

Ik ga aankomende zaterdag een auto importeren vanuit Duitsland. Na alle tegenstrijdige verhalen te hebben gelezen op internet, alsmede te hebben gehoord vanuit de belastingdienst en het RDW heb ik gewoonweg maar eens de politie gebeld. De vrouw wist mij te vertellen dat er op het gebied van kentekens een belangrijke verandering heeft plaatsgevonden:

Het Kurzzeitkennzeichen (5 dagen geldig, te herkennen aan het gele blokje) is een kenteken dat door de Nederlandse staat niet wordt geaccepteerd en hiermee ben je dus op de Nederlandse wegen onverzekerd!
Het Ausfuhrkennzeichen (15 dagen geldig, te herkennen aan het rode blokje) is een door de Nederlandse staat geaccepteerde nummerplaat waarmee vrijelijk in Nederland gereden mag worden. Vergeet hierbij niet bij de belastingdienst het Vrijstelling Kort Gebruik aan te vragen!

Dan rijst bij mij direct de vraag: kan ik zaterdag aan een Ausfuhrkennzeichen komen in de omgeving van Stuttgart? Naar mijn weten zijn alle verkehrsambten gesloten op zaterdag. Sowieso: hoe gaat dat overschrijven op een zaterdag in zijn werk? Mocht ik er wel aan komen, wat zijn de kosten? Ik heb namelijk een Kurzzeitkennzeichen in bestelling om op vrijdag op te halen, gezien het Ausfuhrkennzeichen in tegenstelling tot het Kurzzeitkennzeichen alleen met de originele autopapieren te bestellen is. Het Kurzzeitkennzeichen is te bestellen met enkel chassisnummer en ID.

Oftewel:
Hoe gaat dat overschrijven op een zaterdag in zijn werk? (koop van particulier)
Kan ik aan een Ausfuhrkennzeichen komen op een zaterdag?
Zit de verzekering dan direct erbij inbegrepen?
Wat zijn de kosten van een Ausfuhrkennzeichen?

B.V.D.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2015 15:45 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Na even snel googlen kom je erachter dat het verkehrsambt Stuttgart inderdaad gesloten is.
Overschrijven is dan simpel: niet mogelijk. Vrijdag tot 14.00u en dan maandag weer vanaf 07.15.
Klik
Kosten tussen 33-44 euro. Verzekering dien je te hebben als je het kenteken wil aanvragen. Kun je thuis al kopen bij deckungskarten.eu
Kost 65 euro. Platen drukken ook rond de 30 dus totaal max. 140 euro.

Edit: even gekeken op de kaart: Böblingen ligt 20km onder Stuttgart, daar is het zaterdag open van 8-12. Als je papieren hebt moet je kenteken daar ook kunnen aanvragen lijkt me.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2015 16:28 door Renault Sport.
Renault Sport
Na even snel googlen kom je erachter dat het verkehrsambt Stuttgart inderdaad gesloten is.
Overschrijven is dan simpel: niet mogelijk. Vrijdag tot 14.00u en dan maandag weer vanaf 07.15.
Klik
Kosten tussen 33-44 euro. Verzekering dien je te hebben als je het kenteken wil aanvragen. Kun je thuis al kopen bij deckungskarten.eu
Kost 65 euro. Platen drukken ook rond de 30 dus totaal max. 140 euro.
Een KZK heb ik dus zoals beschreven al bijna geregeld. Ik woon 1 km van de Duitse grens, maar desnoods doe ik het laatste stuk op een eendagskenteken. Het KZK kan ik vrijdagmiddag hier in Gronau ophalen.
Maar, is het dan geheel niet mogelijk een auto te kopen in Duitsland bij een particulier op een zaterdag? Ik heb toch echt een afspraak gepland staan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2015 16:28 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Als je een KZK al hebt valt er niets over te schrijven als de eigenaar hem heeft afgemeld. Zelf papiertje van KZK invullen en rijden. Is wel verboden in NL zoals je zegt.
Renault Sport
Als je een KZK al hebt valt er niets over te schrijven als de eigenaar hem heeft afgemeld. Zelf papiertje van KZK invullen en rijden. Is wel verboden in NL zoals je zegt.

Ah helder! Waarschijnlijk meldt de verkoper de auto dus vrijdagmiddag af en kan ik met de KZK een proefrit maken en vervolgens naar de Nederlandse grens rijden.
Ik kwam nog wat interessant leesvoer tegen van hoe onze blauwe dienders er over denken: [www.hulpverleningsforum.nl]

Erg interessant leesvoer! Vooral het hele topic doorlezen!
Nog even een belangrijke vraag:

Moet ik voor het eendagskenteken om naar het RDW te rijden nog een aparte verzekering afsluiten, of dekt de verzekering van het KZK deze rit? Deze rit vindt plaats binnen de geldigheidsduur van het KZK.
Het verzekeren van een auto op chassisnummer is in Nederland kolderiek duur namelijk en gezien het KZK op het chassisnummer wordt toegewezen, ben ik benieuwd of de verzekering ook geldt, ondanks het rijden met een eendagskenteken?
De Duitse WA-verzekering die bij het KZK hoort, geldt (schijnbaar) niet in Nederland. Maar is het echt zo moeilijk om je auto hier in NL te verzekeren? Was bij mij niet zo'n probleem (wel bij een verzekeraar waar ik al andere verzekeringen had lopen). Even de situatie uitleggen, dat je ermee naar de RDW moet en dat je daarna het kenteken doorgeeft zodra dat bekend is.

Vwb het wel of niet met het KZK in NL rijden: als je zo dicht bij de grens woont, waarom laat je hem dan niet gewoon net over de grens in Duitsland staan en ga je hem daar op de dag van de afspraak met de RDW ophalen? Kentekenplaatjes wisselen en karren maar. Of denk ik nu te simpel?
@PM
De Duitse WA-verzekering die bij het KZK hoort, geldt (schijnbaar) niet in Nederland. Maar is het echt zo moeilijk om je auto hier in NL te verzekeren? Was bij mij niet zo'n probleem (wel bij een verzekeraar waar ik al andere verzekeringen had lopen). Even de situatie uitleggen, dat je ermee naar de RDW moet en dat je daarna het kenteken doorgeeft zodra dat bekend is.

Vwb het wel of niet met het KZK in NL rijden: als je zo dicht bij de grens woont, waarom laat je hem dan niet gewoon net over de grens in Duitsland staan en ga je hem daar op de dag van de afspraak met de RDW ophalen? Kentekenplaatjes wisselen en karren maar. Of denk ik nu te simpel?

De auto wil ik niet onverzekerd zonder kenteken hier net over de grens parkeren. Mijn verzekeraar wil de auto niet verzekeren, maar goed, dat rijden naar het rdw en de verzekering komt wel goed.

Wel heb ik nog een andere vraag: hoe zit het nou zaterdag met de daadwerkelijke koop? Ik neem aan dat hij hem moet uitschrijven en ik op naam moet zetten? Kan dat op een zaterdag? Gezien de Verkehrsambten gesloten zijn. Of doe je dat bij een soort postkantoor?
Edit: heb net contact gehad met het bedrijf wat mij de kentekenplaten levert. Wat ik begrijp van hen is dat de eigenaar de auto voor de tijd moet afmelden. Zodoende kan ik de platen erop doen en ermee rijden. Verder het Fahrzeugbrief und den Fahrzeugschein (Zulassungsbescheinigung TEIL I und Teil II) meenemen en het is geregeld. Klop? Ik hoef geen postkantoor te bezoeken?
Hoezo onverzekerd/zonder kenteken? Je hebt het KZK toch? Of wanneer wou je dan naar de RDW?

Geen postkantoor inderdaad, hij is al uitgeschreven en het KZK kun je (wat de Duitsers betreft) verder zelf invullen.
Ik weet niet hoe oud de auto is, maar neem indien van toepassing ook de TÜV (AU/HU) mee, dan neemt de RDW dit over als geldige APK met dezelfde einddatum.
@PM
Hoezo onverzekerd/zonder kenteken? Je hebt het KZK toch? Of wanneer wou je dan naar de RDW?

Geen postkantoor inderdaad, hij is al uitgeschreven en het KZK kun je (wat de Duitsers betreft) verder zelf invullen.
Ik weet niet hoe oud de auto is, maar neem indien van toepassing ook de TÜV (AU/HU) mee, dan neemt de RDW dit over als geldige APK met dezelfde einddatum.

Ja maar die kentekens zijn maar 5 dagen geldig hè? Dus dan moet die alsnog paar dagen daar staan en tevens Denk ik niet dat het KZK met verzekering diefstal dekt. Ik ga maandag wel gelijk naar het rdw. Ik zet de auto gewoon lekker thuis in de parkeergarage. Die 500 meter de grens over haal ik wel.
Check even het Blik op de Weg filmpje op Youtube, daar is duidelijk uitgelegd welke tijdelijke kentekens er zijn in DLD.
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
@PM

Ja maar die kentekens zijn maar 5 dagen geldig hè? Dus dan moet die alsnog paar dagen daar staan en tevens Denk ik niet dat het KZK met verzekering diefstal dekt. Ik ga maandag wel gelijk naar het rdw. Ik zet de auto gewoon lekker thuis in de parkeergarage. Die 500 meter de grens over haal ik wel.
Dan zou ik wel even iemand eerst de grens over laten steken om te kijken of er in Glanerbrug niet toevallig een douane auto staat, zou vervelend zijn als ze net op dat moment controleren...
Dat waren we inderdaad ook van plan winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2015 20:25 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
De auto is dus reeds geïmporteerd. De eigenaar had de auto uitgeschreven en ik kon dus direct met het kurzzeitkennzeichen terugrijden. Ging allemaal erg makkelijk!
Hier staat veel info, maar lang niet allemaal correct. Ook verandert er per 1-4 het een en ander met een KZK in Duitsland. Even wat dingen op een rijtje:
KZK mag in Nederland, mits de Nederlandse bestuurder op het kenteken geregistreerd staat als kentekenhouder. De reden daarvoor is dat het dan geen anoniem kenteken meer is en de bestuurder te achterhalen is. Ook moeten de auto gegevens door de Strassenverkehrsamt op het KZK zijn ingevuld en dus niet achteraf door de verkoper met pen (ja, dat was normaal....). Punt is dat zo'n KZK lastig te krijgen is. Alle andere gevallen van KZK zijn niet toegestaan.

Per 1-4 kan er alleen maar een KZK verkregen worden voor een auto met geldige TUV in het kreis waar de auto is toegelaten (of het aangrenzende kreis).
Siemi1
Hier staat veel info, maar lang niet allemaal correct. Ook verandert er per 1-4 het een en ander met een KZK in Duitsland. Even wat dingen op een rijtje:
KZK mag in Nederland, mits de Nederlandse bestuurder op het kenteken geregistreerd staat als kentekenhouder. De reden daarvoor is dat het dan geen anoniem kenteken meer is en de bestuurder te achterhalen is. Ook moeten de auto gegevens door de Strassenverkehrsamt op het KZK zijn ingevuld en dus niet achteraf door de verkoper met pen (ja, dat was normaal....). Punt is dat zo'n KZK lastig te krijgen is. Alle andere gevallen van KZK zijn niet toegestaan.

Per 1-4 kan er alleen maar een KZK verkregen worden voor een auto met geldige TUV in het kreis waar de auto is toegelaten (of het aangrenzende kreis).

Bij de aanvraag van mijn KZK moest ik ook mijn paspoortkopie overhandigen en het chassisnummer. Het nam tevens twee dagen in beslag om de kentekens te maken. Ik neem dus aan dat het KZK zowel auto als persoonsgebonden is.

Wat ik uit jouw woorden opmaak is dat er dus straks niet meer in Gronau een KZK aan te vragen is voor een auto die bijvoorbeeld in Stuttgart te koop staat? Dat zou waanzin zijn, want dan is er als Nederlander geen auto meer te kopen op een zaterdag bij een particulier. Of je moet er 2 keer heen.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-02-2015 14:38 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Je mag met het Duitse kenteken niet in Nederland rijden. Ik zou de Douane hier even over bellen.

Misschien een autotransporter huren?
PetervanW
Je mag met het Duitse kenteken niet in Nederland rijden. Ik zou de Douane hier even over bellen.

Misschien een autotransporter huren?
Dat mag wel, ik heb het twee jaar gedaan. Als je maar belasting (wegenbelasting + BPM) betaald is er niets aan de hand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close