Boete auto met buitenlands kenteken

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Boete auto met buitenlands kenteken
10-01-2014 12:52
Zoals bekend is het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland, door een Nederlands ingezetene niet toegestaan. Stel dat dit wel wordt gedaan. Waarover krijg je dan een boete? Sowieso moet je de BPM betalen, maar hoe zit het met mrb? Moet je een kwarttarief mrb betalen? Een jaartarief mrb? (Men kan immers moeilijk bewijzen hoelang je al gebruik maakt van de Nederlandse wegen) En tenslotte; klopt het dat hier dan nog een extra boete overheen komt? (Hoe hoog is die ongeveer?)
Anonieme bezoeker
Re: Boete auto met buitenlands kenteken
10-01-2014 13:43
De Belastingdienst is over het algemeen vrij creatief met het aannemen van wat voor jou van toepassing was. Vervolgens is het aan jou om het tegendeel van die aannames te bewijzen. Precieze bedragen zijn lastig te noemen, dat verschilt van geval tot geval.
Volgens mij BPM + MRB + 100% boete.
De regeling is als volgt BPM volgens berekeningswijze belastingdienst (De minst gunstige dus). dan MRB, Daar over heen 100 % extra naheffing over beide bedragen dit is overigens geen boete , die komt daar eventueel nog eens bovenop. De eerste naheffing wordt gezien als een administratieve correctie en is officieel geen boete of straf, al wordt de 100% naheffing wel als zo danig ervaren door de burger.
Waarom registreer je je niet in het land waar je auto vandaan komt ? Dan ben je gewoon verzekerd en de auto staat ook op jou naam .
Er zijn evt. ook mensen/bedrijven in het buitenland die een huurcontract kunnen maken van de auto ,zo heb je een huurauto terwijl die wel van jou is ,in een huurauto met buitenlands kenteken mag je als Nederlander gewoon rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-01-2014 19:20 door White Castle.
"in een huurauto met buitenlands kenteken mag je als Nederlander gewoon rijden."

Nee hoor.
Als die auto dan van iemand anders is en je hebt toestemming van diegene?

Heb pas geleden een Duits meisje leren kennen en als mijn huidige auto weggaat een nieuwe auto in DE kopen.
omdat daar de auto's toch een stuk goedkoper (lees: minder duur) zijn.
Als het dan goed blijft gaan tussen ons ga ik daar tzt ook wonen. (zij wil absoluut niet weg uit Keulen)
Dan koop ik ook pas een nieuwe auto.

Rij nu ook wel eens in de Mini van mijn vriendin als zij hier is, dus in feite ben ik dan strafbaar?
peugeot gek

Rij nu ook wel eens in de Mini van mijn vriendin als zij hier is, dus in feite ben ik dan strafbaar?

Yep, zelfs als ze naast je zit.
Anonieme bezoeker
11-01-2014 18:44
Er zijn grenzen gesteld aan de duur van het gebruik van een buitenlands voertuig. Niet alleen in Nederland, ook in andere landen. Logisch, want ze willen allemaal graag de belasting waar ze "recht" op hebben kunnen innen. Het maakt qua voertuig niet uit wat voor "soort" het dan is, dus of het nou een auto is die in het buitenland op je eigen naam staat, een auto van een kennis die je te leen hebt of een huurauto, voor allemaal geldt dat je er maximaal de duur van de door de plaatselijk geldende overheid gestelde termijn mee mag rijden voordat je belastingen verschuldigd bent. Je mag dus als Nederlander best in een huurauto met buitenlands kenteken rijden, maar niet langer dan....

Wie wel een probleem kunnen maken van het rijden in een "buitenlandse" auto is de verzekeraar. Ik weet dat Duitse verzekeraars bijvoorbeeld erg moeilijk doen als er iemand achter het stuur zit die niet is opgegeven als bestuurder. En ook weet ik dat ik in Duitsland maximaal een jaar met Nederlandse kentekenplaten rond had mogen rijden, maar de Nederlandse verzekeraar wilde niet langer als 6 maanden doorverzekeren...
Anonieme bezoeker
11-01-2014 18:51
LoveD MyJeep
... Je mag dus als Nederlander best in een huurauto met buitenlands kenteken rijden, maar niet langer dan....

2 weken
LoveD MyJeep
Wie wel een probleem kunnen maken van het rijden in een "buitenlandse" auto is de verzekeraar.

Dat zijn inderdaad twee aparte zaken. Ik mag met mijn Litouwse platen zonder problemen in Nederland rondrijden, maar mijn Litouwse verzekeraar is erg streng: maximaal één maand. Als ik dus komende zomer twee maanden in Nederland wil verblijven moet ik een Nederlandse verzekeraar zoeken die mijn Litouwse auto voor een maand wil verzekeren..
Toen mijn broer tijdens onze gezamenlijke vakantie 2 jaaar geleden de 1.4 tsi motor van Touran in de soep reed in Frankrijk, kreeg hij als huurauto een Peugeot 807 incl trekhaak voor de caravan op Frans kenteken en heeft na de vakantie daar nog een week in gereden en moest hem toen inleveren, en begreep toen dat een huurauto met buitenlands kenteken een korte periode in NL gereden mag worden.
[auto-en-vervoer.infonu.nl]

Je mag idd 2 weken met een huurauto in NL rijden, maar je moet dan wel vooraf vrijstelling aanvragen.
MikeM
peugeot gek

Nee, als ze zelf ook in de auto zit mag het wel.
Kreeg na pech in Duitsland via ANWB een huurauto mee, gewoon vakantie voortgezet en naar Oostenrijk gereden, maar kreeg als consigne mee bij terugkeer in NL via de kortste route naar het verhuurbedrijf ( op Schiphol) te rijden en daar de auto in te leveren, anders problemen met fiscus...
LMJ
En ook weet ik dat ik in Duitsland maximaal een jaar met Nederlandse kentekenplaten rond had mogen rijden,

In Duitsland wonend wil je niet eens met gele platen rijden... immers, ook in Duitsland geldt: geel = gevaar! tongue sticking out smiley
Anonieme bezoeker
12-01-2014 15:18

Waarom registreer je je niet in het land waar je auto vandaan komt ? Dan ben je gewoon verzekerd en de auto staat ook op jou naam .
Er zijn evt. ook mensen/bedrijven in het buitenland die een huurcontract kunnen maken van de auto ,zo heb je een huurauto terwijl die wel van jou is ,in een huurauto met buitenlands kenteken mag je als Nederlander gewoon rijden.

Daar heb ik ook al over nagedacht. Helaas ben ik dan niet veel goedkoper uit aangezien een Duitse zorgverzekering voor mij erg duur uit zal vallen (die moet ik immers als inwoner van Duitsland ook daar dan hebben).

De regeling is als volgt BPM volgens berekeningswijze belastingdienst (De minst gunstige dus). dan MRB, Daar over heen 100 % extra naheffing over beide bedragen dit is overigens geen boete , die komt daar eventueel nog eens bovenop. De eerste naheffing wordt gezien als een administratieve correctie en is officieel geen boete of straf, al wordt de 100% naheffing wel als zo danig ervaren door de burger.

En welk MRB berekenen ze dan? Kwarttarief mrb? Jaartarief mrb? 5 jarig-mrb tarief???

Over het huurauto gediscussieer: daar zit een maximum aan van 2 weken. Heb ik al vaker gebruik van gemaakt, maarja, 2 weken is natuurlijk niks.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-01-2014 15:21 door Byte.
Helaas ben ik dan niet veel goedkoper uit aangezien een Duitse zorgverzekering voor mij erg duur uit zal vallen (die moet ik immers als inwoner van Duitsland ook daar dan hebben).

Hold your horses mister!

Uit welk land komt jouw inkomen? NL? En is dat salaris? Dan vraag/krijg je van je NL-zorgverzekeraar een E 106 Formulier. Daarmee schrijf je je bij een Krankenkasse in en bent in NL en DE verzekerd, tegen de in NL betaalde premie.
Dat weet ik omdat dit voor mij actueel is.
Anonieme bezoeker
12-01-2014 18:52

Hold your horses mister!

Uit welk land komt jouw inkomen? NL? En is dat salaris? Dan vraag/krijg je van je NL-zorgverzekeraar een E 106 Formulier. Daarmee schrijf je je bij een Krankenkasse in en bent in NL en DE verzekerd, tegen de in NL betaalde premie.
Dat weet ik omdat dit voor mij actueel is.

Ik heb geen inkomen. Ik ben student en mijn vader is Duits, hij heeft dus auto's op Duits kenteken staan. En helaas is het zo belachelijk dat als ik tien keer per jaar 5 kilometer van de Duitse grens naar mijn woonplaats rij, ik BPM + wegenbelasting moet betalen voor de auto van mijn eigen vader. Een 1300kg diesel auto uit 2007, dus dat zijn geen paar tientjes...

Ik zit nu dus eigenlijk met 2 opties: of ik rij legaal door BPM en wegenbelasting te betalen, of ik rij illegaal in NL door geen wegenbelasting te betalen. Alleen ben ik benieuwd hoe hoog deze boete nu eigenlijk is.

Ik heb al contact met de belastingdienst gehad, maar ze kunnen geen uitzondering maken op auto's van directe gezinsleden. In mijn ogen belachelijk, aangezien een auto kopen en onderhouden op je 18e niet super goedkoop is.
Over dat werken trouwens nog... ik ben nog opzoek naar een 0-uren contract, dat zou ook al voldoen als arbeidscontract waardoor ik in Nederland zorgverzekerd kan blijven tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2014 00:25 door Byte.
Anonieme bezoeker
12-01-2014 23:14
Goh, dit bevestigt maar weer eens mijn stelling dat iedereen gelijk behandeld wil worden, behalve als dat lastig is voor hem zelf...

Je hebt trouwens minstens 3 opties... Je kan namelijk ook gewoon een eigen auto aanschaffen. BPM en MRB betalen lijkt me een stuk kostbaarder en de boete is nog een stuk meer, dus daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. De regels zijn zo om te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt en er zijn bij heel veel regels mensen die daar "slachtoffer" van worden. Lullig, maar niets vreemds. Een eigen auto kan altijd veel goedkoper dan betalen voor de auto van je pa of de boete. Pakkans? Tsja... Wil je het risico echt lopen? Het gaat dan niet om een verkeersovertredinkje maar om een fiscaal delict en het verschil in geld loopt in de duizenden...
Anonieme bezoeker
13-01-2014 00:24

Goh, dit bevestigt maar weer eens mijn stelling dat iedereen gelijk behandeld wil worden, behalve als dat lastig is voor hem zelf...

Je hebt trouwens minstens 3 opties... Je kan namelijk ook gewoon een eigen auto aanschaffen. BPM en MRB betalen lijkt me een stuk kostbaarder en de boete is nog een stuk meer, dus daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen. De regels zijn zo om te voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt en er zijn bij heel veel regels mensen die daar "slachtoffer" van worden. Lullig, maar niets vreemds. Een eigen auto kan altijd veel goedkoper dan betalen voor de auto van je pa of de boete. Pakkans? Tsja... Wil je het risico echt lopen? Het gaat dan niet om een verkeersovertredinkje maar om een fiscaal delict en het verschil in geld loopt in de duizenden...

Leuk dat je even een denigrerend toontje aanslaat... Van mijn kant ziet de situatie er in het kort zo uit: ik mag met mijn moeders auto door heel Europa (zo goed als) kostenvrij rondrijden, terwijl als ik mijn vaders auto wil gebruiken ik opeens een aantal duizenden euro's moet dokken in Nederland. Een beetje apart lijkt me... daarbij komt dat ik helaas geen goudmijn heb (of een functie als logistiek medewerker, in jou geval) waardoor het aanschaffen en onderhouden van een normaal voertuig mij te duur is.

Ik ben gewoon op opzoek naar een manier waardoor ik ook relatief goedkoop auto kan rijden...
Anonieme bezoeker
13-01-2014 07:48
Interessant dat je het als denigrerend opvat, het is alleen een conclusie over een houding die je bij vrijwel iedereen tegenkomt namelijk. Niets persoonlijks. In tegenstelling tot jouw opmerking die doet voorkomen alsof ik niks heb om me zorgen over te maken. Levenslesje: niet alles op het internet is waar. Dat er nog logistiek medewerker in mijn profiel staat is alleen maar omdat ik er niet aan heb gedacht dat te wijzigen, nadat mijn vrouw met een hersenbloeding het ziekenhuis in ging, sindsdien rolstoel- en hulpafhankelijk is en we tussen neus en lippen door ook nog even failliet werden verklaard en nu van een bijstandsuitkering leven omdat ik niet kan gaan werken want mijn vrouw kan niet afdoende opgevangen worden dus dat moet ik zelf doen. Wat mij betreft heb jij het luxe, met allemaal leenauto's ter beschikking en ook nog eens jonge auto's.

Door mijn voorgeschiedenis (10 jaar Duitsland als zelfstandige, nu terug in NL) weet ik alles van tussen wal en schip vallen en ik kan maar één ding zeggen: pech gehad. De regels zijn zoals ze zijn, zoals gezegd om misbruik te voorkomen. Er zijn altijd mensen die in een situatie zitten waarin ze helemaal geen misbruik zouden maken van een situatie, maar toch belemmerd worden door regels. Ik weet er echt alles van, want ik heb de laatste maanden al zoveel kastjes en muren gezien dat ik de komende 25 jaar huizen kan bouwen en inrichten. Aan jouw situatie is niets aparts, het is lullig maar je hebt gewoon pech. De staat kan geen uitzonderingen maken omdat iedereen dan vindt dat ze recht hebben op die uitzondering.

Er zijn echt wel mogelijkheden om een auto te vinden die goedkoop is in aanschaf en onderhoud, maar autorijden kost altijd geld. Tenzij je altijd leent, maar dat is een kwestie van mazzel en geen normale situatie. Als je dat niet kan veroorloven, is BPM etc betalen ook geen optie. Blijft over het "illegaal" rijden, met als risico dat je gepakt wordt en met een boete en naheffing van meerdere duizenden Euro geconfronteerd wordt. Of gewoon de auto van je moeder lenen, dan heb je geen enkel probleem... Aan jou de keus...

Succes d'r mee.
Byte

Leuk dat je even een denigrerend toontje aanslaat... Van mijn kant ziet de situatie er in het kort zo uit: ik mag met mijn moeders auto door heel Europa (zo goed als) kostenvrij rondrijden, terwijl als ik mijn vaders auto wil gebruiken ik opeens een aantal duizenden euro's moet dokken in Nederland. Een beetje apart lijkt me... daarbij komt dat ik helaas geen goudmijn heb (of een functie als logistiek medewerker, in jou geval) waardoor het aanschaffen en onderhouden van een normaal voertuig mij te duur is.

Ik ben gewoon op opzoek naar een manier waardoor ik ook relatief goedkoop auto kan rijden...

Als student heb je toch een ov kaart? De luxe van goedkoop rijden wil iedereen wel. Legaal is er in ieder geval geen manier om met de auto van je vader hier in Nederland te rijden zonder gele platen. Het risico is dermate groot en vooral de consequenties als je gepakt word, dat het zeer af te raden is om toch met de auto van je vader rond te rijden in Nederland.

Gevalletje van helaas pindakaas winking smiley
@PM
MikeM
peugeot gek

Je zou eens de moeite kunnen nemen om eerst op het linkje te klikken dat n.b. direct boven jouw post staat (of gewoon geen onzin vertellen):
U woont in Nederland maar hebt Franse vrienden over de vloer. Om boodschappen te doen gebruikt u de auto van uw vrienden, deze heeft een Frans kenteken. U bent strafbaar ook al zit een van uw Franse vrienden naast u tijdens de rit.
Weer een leuke discussie, zelf een tijd in Duitsland gewoond en daar een auto met Duits kenteken gereden. Weet nog dat een Duits bedrijf een auto had gegeten aan een aantal Nederlandse werknemers. Hadden in NL geen bedrijf, werknemers betaalden zelf hun premies. Belasting heeft BPM berekent, boete ben ik niet zeker van. Een van de personen kon bewijzen dat hij veel van zijn tijd in Duitsland doorbracht, en dat was toen OK. Bijtelling werd wel betaald, echter over DLD prijs.
Meeuw
@PM
MikeM
peugeot gek

Je zou eens de moeite kunnen nemen om eerst op het linkje te klikken dat n.b. direct boven jouw post staat (of gewoon geen onzin vertellen):
U woont in Nederland maar hebt Franse vrienden over de vloer. Om boodschappen te doen gebruikt u de auto van uw vrienden, deze heeft een Frans kenteken. U bent strafbaar ook al zit een van uw Franse vrienden naast u tijdens de rit.

Die post ging over de twee-weken-vrijstelling voor een huurauto. Waarom zou ik dan op het linkje klikken?
Onzin of niet: ik heb in het verleden meerdere malen gelezen in o.a. de vraag&antwoord rubriek van Autoweek (een even onbetrouwbare bron als jouw link, dat geef ik toe) dat het wel mag zolang de eigenaar in de auto zit, en hier voor het eerst dat het niet mag.

Kan natuurlijk ook nog zijn dat de regels veranderd zijn (dat doen die dingen nou eenmaal af en toe).

Wie zoekt even de bijbehorende wet/maatregel van bestuur/jurisprudentie/whatever-als-het-maar-officieel is erbij? Ik kan het niet vinden...
Anonieme bezoeker
16-01-2014 11:35
A3-White
Weet nog dat een Duits bedrijf een auto had gegeten

Sambal bij? winking smiley
Volgens mij hebben Duitsers een lichte voorkeur voor Curry big smile smiley Ik heb ze althans nog nooit om sambal horen vragen bij hun wagen. Daarentegen eten ze toch graag hun curry wurst graag met curry of mosterd. cool smiley
Vooral op een Kadettje BMW, ofwel een broodje boerenmetworst... big smile smiley
@PM
Meeuw
@PM
MikeM
peugeot gek

Die post ging over de twee-weken-vrijstelling voor een huurauto. Waarom zou ik dan op het linkje klikken?
Onzin of niet: ik heb in het verleden meerdere malen gelezen in o.a. de vraag&antwoord rubriek van Autoweek (een even onbetrouwbare bron als jouw link, dat geef ik toe) dat het wel mag zolang de eigenaar in de auto zit, en hier voor het eerst dat het niet mag.

Kan natuurlijk ook nog zijn dat de regels veranderd zijn (dat doen die dingen nou eenmaal af en toe).

Wie zoekt even de bijbehorende wet/maatregel van bestuur/jurisprudentie/whatever-als-het-maar-officieel is erbij? Ik kan het niet vinden...

Wel eens van Google gehoord?

[www.belastingdienst.nl]

Andere uitzonderingen zijn er dus niet.
P504Coupé
Vooral op een Kadettje BMW, ofwel een broodje boerenmetworst... big smile smiley

Elmer dat is zo gemeen voor al die BMW rijders big smile smiley We hadden tenslotte laats ook al BadkuipMetWielen en jij maakt het al helemaal bontgrinning smileygrinning smiley
Meeuw
@PM
Meeuw
@PM
MikeM
peugeot gek

[www.belastingdienst.nl]

Andere uitzonderingen zijn er dus niet.

Toch waag ik dat te betwijfelen, alleen zegt de belastingdienst dit niet hardop. Pak even het volgende hypothetische voorbeeld: Ik ga met de TGV naar Parijs en ga daar met mijn bloedmooie Franse dame lekker aan de boemel. We rijden overal samen heen met haar Franse auto. Ik zit dus samen met haar in de auto. Onze vakantie leid ook naar Nederland toe. En dan zou ik dus een fiscale heffing krijgen omdat ik toevallig het stuur overnam omdat mijn Franse lady even onwel was geworden? Lijkt mij niet. Hier zal geen enkele rechter in meegaan. Het moet duidelijk zijn dat er sprake is van opzet teneinde een BPM heffing of anderzins belastingen te ontwijken. Zodra de persoon in kwestie naast je zit is dit niet te bewijzen. Het wordt weer een ander verhaal als de belastingdienst duidelijk kan maken dat deze wagen gedurende lange tijd in Nederland gebruikt wordt. Maar simpelweg mij aanhouden 1 km over de grens naast de schone dame zal niet standhouden voor welk gerecht dan ook.

Pak even het volgende praktische voorbeeld: Ik heb jaren lang in de grensstreek gewoond en dus ook met vrienden rondgereden met Duitse of Belgische kentekens. Dan zou de fiscus beter een kassa kunnen neerzetten bij iedere grensovergang en consequent iedereen staande houden want gegarandeerd dat je minstens 1 op 100 auto's wel raak schiet. Een Nederlandse chauffeur met een buitenlandse eigenaar naast zich. Sterker nog dit verhoudt zich niet tot het EVRM (Europees Verdrag Rechten Mens) Een nationale overheid mag mijn bewegingen in generlei opzicht beperken. Een veroordeling zou op zijn laatst stranden in Straatsburg. Het verhaal gaat helaas niet meer op als de eigenaar niet meer in de wagen bevindt. Dan heeft de fiscus een punt. Maar zolang de eigenaar in de wagen of diens vertegenwoordiger in de wagen is kan de fiscus door het EVRM me niks maken.
@ vectrafan:

Als je de linkjes had gelezen had je kunnen zien dat in de praktijk nogal soepel wordt opgetreden:

Vrijstellingen en uitzonderingen
Sinds 1 februari 2007 kunt u een vrijstelling krijgen van de motorrijtuigenbelasting en bpm voor een periode van twee weken. U moet dit wel ruim van tevoren aanvragen. Wanneer u als inwoner van Nederland wordt aangehouden terwijl u rijdt in een auto met buitenlands kenteken en geen belasting blijkt te betalen, krijgt u een informatieformulier uitgereikt en hoeft u niet direct een naheffingsaanslag en de resterende bpm te betalen. U krijgt dan dus de kans alsnog belasting te betalen, vrijstelling aan te vragen of de auto naar het buitenland terug te brengen.

Maar je bewering dat een veroordeling zou stranden in Straatsburg is onzin. Eerder op dit forum werd het verhaal gepost van de Belgische dame die € 17.000 aan BPM moet aftikken in NL. Hetgeen dus ook door het Europes hof van Justitie werd bevestigd.

[www.telegraaf.nl]
Ja maar die situatie is duidelijk een andere. Ik heb het desbetreffende arrest gelezen en hier was duidelijk een poging tot ontwijking van bepaalde belastingregels. Mevrouw probeerde de regels zo gunstig mogelijk toe te passen. En ging hierbij zeer creatief te werk. smiling smiley

Dat het hof in Straatsburg niet wil meewerken aan een fiscaal leuk gefantaseerd opzetje is zeer terecht. Dat maakt echter niet dat Nederland het recht heeft om vrij verkeer te verhinderen of zicht te bemoeien met zaken in de privésfeer. big smile smiley

Maar stuur mij svp het artikel op waarin staat dat ik niet het stuur mag overnemen van van een onwel geworden buitenlandse eigenaar. Mijn inziens bestaat dit artikel niet maar wie weet kan jij hem wel vinden smiling smiley
@ Vectrafan: Mijn eerdere links geven duidelijk aan wat wel en niet mag (dus wat de uitzonderingen zijn). Geef jij maar eens een link waar staat dat de door jou geschetste situatie(s) wel mogen, dus uitzonderingen zijn. Op de site van de belastingdienst zal je het niet vinden omdat het gewoon ook onzin is. Jij komt alleen maar met beweringen, uit je duim gezogen, niet met feiten. Wat de rechter uiteindelijk beslist is een ander verhaal. Denk bijvoorbeeld aan gevallen waar snelheidsovertredingen werden geseponeerd omdat er een medische urgentie was.
Meeuw

Ja.
Meeuw
Eerder op dit forum werd het verhaal gepost van de Belgische dame die € 17.000 aan BPM moet aftikken in NL. Hetgeen dus ook door het Europes hof van Justitie werd bevestigd.

[www.telegraaf.nl]

Dat was ook logisch, want ze woonde én werkte in Nederland en was alleen in het weekend in België te vinden.
Toch blijft het een rare situatie want stel mijn oom uit Duitsland is hier met de auto en we gaan naar een bruiloft en dan mag ik niet eens voor BOB spelen terwijl ik alleen maar met hem naar mijn huis rij.
SKODACHAUFFEUR
Toch blijft het een rare situatie want stel mijn oom uit Duitsland is hier met de auto en we gaan naar een bruiloft en dan mag ik niet eens voor BOB spelen terwijl ik alleen maar met hem naar mijn huis rij.

Klopt. Een vergelijkbaar probleem had ik ook. De vriend van mijn dochter (Nederlander, woont echter in Brussel) wilde dat ik in zijn Volvo C30 een stuk ging rijden (bij mij in NL) om problemen met de remmen te 'voelen'. Mag dus ook niet. De kans dat je wordt gepakt voor zo'n kort ritje is natuurlijk erg klein en uit diverse publicaties blijkt dat je ook niet meteen de klos ben. Maar als je wordt aangepakt, kan het alsnog te betalen BPM-bedrag in de duizenden lopen (€ 16.000 voor de Belgische dame).

Formeel klopt het ook allemaal. Als je in NL woont ben je verplicht om belasting voor een auto te betalen (BPM, BTW, MRB ) als je met een auto in Nederland rijdt. Maakt niet uit van wie die auto is; anders zou het wel erg leuk zijn om iemand in Duitsland een auto voor je te laten kopen en daarmee hier 'belastingvrij' rond te rijden. Dus vandaar. Vandaar ook dat de uitzonderingen zeer beperkt zijn.

edit: Dit verhaal geldt trouwens niet alleen voor NL. Als je op dit onderwerp gaat googelen kom je ook gelijksoortige verhalen voor Frankrijk tegen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-01-2014 13:38 door Meeuw.
Anonieme bezoeker
24-01-2014 19:14
het mag toch wel als de eigenaar ernaast zit?
Nee, zie link boven van de belastingdienst
Byte
Zoals bekend is het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland, door een Nederlands ingezetene niet toegestaan. Stel dat dit wel wordt gedaan. Waarover krijg je dan een boete? Sowieso moet je de BPM betalen, maar hoe zit het met mrb? Moet je een kwarttarief mrb betalen? Een jaartarief mrb? (Men kan immers moeilijk bewijzen hoelang je al gebruik maakt van de Nederlandse wegen) En tenslotte; klopt het dat hier dan nog een extra boete overheen komt? (Hoe hoog is die ongeveer?)
Google eens met 'joost verhoeven' en Netcar Automotive. Dit bedrijf is gevestigd in Bladel, daar heeft men veel ervaring met procederen tegen de Belastingdienst. Je kunt ook op Rechtspraak.nl zoeken met de zoekterm BPM.
Als ik even mag inhaken op dit onderwerp...

Als ik een eigen adres heb in Portugal waar ik een klein deel van het jaar verblijf en een eigen auto met portugees kenteken heb, hoe lang mag ik daarmee in Nederland rondrijden?

Volgens mij valt het ook niet te controleren hoe lang ik er in NL mee zou rijden, zolang je boetevrij rijdt en niet langs de camera's waarmee ze kentekens controleren komt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2017 15:57 door Diante.
Diante
Als ik even mag inhaken op dit onderwerp...

Als ik een eigen adres heb in Portugal waar ik een klein deel van het jaar verblijf en een eigen auto met portugees kenteken heb, hoe lang mag ik daarmee in Nederland rondrijden?

Volgens mij valt het ook niet te controleren hoe lang ik er in NL mee zou rijden, zolang je boetevrij rijdt en niet langs de camera's waarmee ze kentekens controleren komt.

Ik neem aan dat je eigenlijk of het grootste deel van het jaar in Nederland woont?

Uit eerdere discussies heb ik begrepen dat jij helemaal niet met een Portugese auto in NL mag rijden als je voornamelijk in NL woont (of een andere formulering: als je sociale leven zich voornamelijk in NL afspeelt).

Google eens op een Belgische dame met een huis in België en NL die met haar Belgische auto in NL een forse naheffing kreeg.

en niet langs de camera's waarmee ze kentekens controleren komt.

Succes daarmee
Op dit moment woon ik nog in Nederland, maar het plan is om steeds langer in Portugal te gaan verblijven en uiteindelijk daar te gaan wonen.
Het zou dan puur voor enkele jaren gelden om rond te rijden met een PT kenteken.

Heb inmiddels het antwoord gevonden op mijn vraag via een andere post die gemaakt was door iemand anders met een gelijke vraag. smiling smiley
Er heeft hier jarenlang een Frans stel in de straat gewoond. Ze hadden een Renault, met Frans kenteken. Ze hadden zelfs een parkeervergunning op dat kenteken, die je alleen maar krijgt als je de wachtlijst hebt doorlopen plus al die tijd bent ingeschreven in deze gemeente. Dat moet dus eigenlijk al onmogelijk zijn, maar kennelijk zijn de bestanden van belastingdienst en gemeentes zo ontzettend gescheiden, dat je er makkelijk mee wegkomt. Nu wonen ze er niet meer.

Maar intussen woont in het appartement een verdieping hoger een Griek, die kennelijk eerst in Duitsland woonde, want zijn auto heeft een Duits kenteken. Hij zit hier ook al minstens zo'n 2,5 jaar. Heeft (nog) geen parkeervergunning, maar wel nog steeds dat Duitse kenteken. Ik mag aannemen dat hij hier is ingeschreven, aangezien hij eigenaar van het appartement is en volgens zijn Linkedin-pagina hier woont en werkt.

Ik vind het bijzonder dat ons systeem hier totaal niet waterdicht is; je moet echt letterlijk door de juiste instantie toevallig worden gecontroleerd voordat ze je te pakken hebben. En wat is de kans daarop?
De meeste mensen zullen wel met een buitenlands kenteken willen (blijven) rijden om de dure kosten van Nederland te ontlopen.
In mijn geval geldt dat niet, er zit voor mij een emotionele waarde aan, aangezien Portugal (in dit geval) mijn eigen land is.
cirKel
Er heeft hier jarenlang een Frans stel in de straat gewoond. Ze hadden een Renault, met Frans kenteken. Ze hadden zelfs een parkeervergunning op dat kenteken, die je alleen maar krijgt als je de wachtlijst hebt doorlopen plus al die tijd bent ingeschreven in deze gemeente. Dat moet dus eigenlijk al onmogelijk zijn, maar kennelijk zijn de bestanden van belastingdienst en gemeentes zo ontzettend gescheiden, dat je er makkelijk mee wegkomt. Nu wonen ze er niet meer.

Maar intussen woont in het appartement een verdieping hoger een Griek, die kennelijk eerst in Duitsland woonde, want zijn auto heeft een Duits kenteken. Hij zit hier ook al minstens zo'n 2,5 jaar. Heeft (nog) geen parkeervergunning, maar wel nog steeds dat Duitse kenteken. Ik mag aannemen dat hij hier is ingeschreven, aangezien hij eigenaar van het appartement is en volgens zijn Linkedin-pagina hier woont en werkt.

Ik vind het bijzonder dat ons systeem hier totaal niet waterdicht is; je moet echt letterlijk door de juiste instantie toevallig worden gecontroleerd voordat ze je te pakken hebben. En wat is de kans daarop?
.

Je mag gewoon met een buitenlands kenteken rijden als je maar de BPM en de MRB betaald. Er zijn mensen die dat doen. Het wil niet zeggen dat een auto met een buitenlands kenteken belasting ontduikt. In 2013 waren er 120.000 auto’s geregistreerd met buitenlands kenteken. Die auto’s betalen dus gewoon belasting.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2017 22:53 door zeebra.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.