Bij welke verzekering kan je WA-dekking stop zetten als je auto geschorst is?

Gepost door Anonieme bezoeker 
Hallo forummers,

Met de winter in de aantocht, heb ik de cabrio weer op stal gezet. Dit doe ik eigenlijk elk jaar. De auto is all risk verzekerd. Auto netjes geschorst voor de wegenbelasting en net als vorig jaar Centraal Beheer gebeld om ook de all-risk verzekering terug te brengen naar slechts een diefstal dekking. Nu krijg ik van Centraal Beheer het verhaal dat ze bezig zijn een nieuw computer systeem en dat ze derhalve de WA-dekking niet (meer) stop kunnen zetten. Vorig jaar kon dit nog wel (dit was voor mij ook de reden om voor Centraal Beheer te kiezen).

Je zult begrijpen, ik betaal nu WA premie voor een auto die is geschorst, in een garage staat, en dus complete onzin daar WA premie voor te betalen.

Wie weet raad? Ik wil graag Centraal Beheer de rug toekeren en naar een verzekering die wel deze flexibiliteit bied. Wie heeft er tips?

Alvast bedankt!

Berent-Beau
Andere verzekeraar bellen en navragen? Lijkt me redelijk eenvoudig als je de zaken bij de RDW op orde hebt, een verzekeraar zou daarover niet moeilijk moeten doen. Zoek anders een tussenpersoon (altijd goed idee) en laat hem het lekker uitzoeken.
Tsja, ik weet natuurlijk niet om wat voor cabrio het gaat, maar heb je die diefstal verzekering nodig?
Hi r-w,

Dank voor je reactie. Ik ben geen fan van tussenpersonen, dus ik hoop dat er iemand is met een goede tip. Kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige cabriobezitter ben met dit probleem...

In het verleden had ik een verzekering bij Daimler Financial Services, maar hier kon je helaas niet de dekking aanpassen gedurende het jaar. Daarom overgestapt naar Centraal Beheer. Echter nu na een "computer says no" ervaring en het feit dat ik premie betaal voor iets dat ik niet nodig heb, ben ik er klaar mee.

Groeten,
Bb
Twix
Tsja, ik weet natuurlijk niet om wat voor cabrio het gaat, maar heb je die diefstal verzekering nodig?

Hi Twix,

Ja die diefstalverzekering is hard nodig. Betreft een Renault megane cc met slechts 38 Dkm op de teller. Vorige maand is de auto van mijn buurman gejat een week later een motor, het dievengilde is zeer actief in de oudste stad van Nederland.

Gr.,
Bb
Ik heb even het webcare team van Centraal Beheer op de hoogte gesteld, verwacht maandag hier een antwoord (of jij persoonlijk in je inbox of op je telefoon).
Berent-Beau
Hi r-w,

Dank voor je reactie. Ik ben geen fan van tussenpersonen, dus ik hoop dat er iemand is met een goede tip. Kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige cabriobezitter ben met dit probleem...

In het verleden had ik een verzekering bij Daimler Financial Services, maar hier kon je helaas niet de dekking aanpassen gedurende het jaar. Daarom overgestapt naar Centraal Beheer. Echter nu na een "computer says no" ervaring en het feit dat ik premie betaal voor iets dat ik niet nodig heb, ben ik er klaar mee.

Groeten,
Bb
Misschien even over je schroom heenstappen en een tussenpersoon benaderen.
Berent-Beau
Hallo forummers,

Met de winter in de aantocht, heb ik de cabrio weer op stal gezet. Dit doe ik eigenlijk elk jaar. De auto is all risk verzekerd. Auto netjes geschorst voor de wegenbelasting en net als vorig jaar Centraal Beheer gebeld om ook de all-risk verzekering terug te brengen naar slechts een diefstal dekking. Nu krijg ik van Centraal Beheer het verhaal dat ze bezig zijn een nieuw computer systeem en dat ze derhalve de WA-dekking niet (meer) stop kunnen zetten. Vorig jaar kon dit nog wel (dit was voor mij ook de reden om voor Centraal Beheer te kiezen).

Je zult begrijpen, ik betaal nu WA premie voor een auto die is geschorst, in een garage staat, en dus complete onzin daar WA premie voor te betalen.

Wie weet raad? Ik wil graag Centraal Beheer de rug toekeren en naar een verzekering die wel deze flexibiliteit bied. Wie heeft er tips?

Alvast bedankt!

Berent-Beau

Beste Berend-Beau,

Wij hebben je verhaal gelezen.

Dit is voor jou inderdaad een vervelende situatie, wij wilen graag het een en ander voor je uitzoeken.
Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn hebben wij meer informatie nodig.

Wil je zo vriendelijk zijn om je verhaal te mailen naar webcare[@]centraalbeheer.nl met in ieder geval de volgende gegevens:
Voorletters en achternaam.
Postcode en huisnummer.
Telefoonnummer.
Omschrijving van de klacht c.q. vraag.

In onderwerp graag vermelden: n.a.v. autoweekforum.

Met vriendelijke groet,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
0555798000
Webcare[@]centraalbeheer.nl
[www.centraalbeheer.nl]
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je de verzekering stil wil zetten. Bij mijn geschorste camper heb ik daar zeker niet voor gekozen, immers de stallingsruimte kan afbranden en weet jij dan precies hoe (goed) de stallingseigenaar verzekerd is? Ik riskeer dat niet!

Groetjes,
Jan
Janneman
Ik snap eigenlijk niet goed waarom je de verzekering stil wil zetten. Bij mijn geschorste camper heb ik daar zeker niet voor gekozen, immers de stallingsruimte kan afbranden en weet jij dan precies hoe (goed) de stallingseigenaar verzekerd is? Ik riskeer dat niet!

Groetjes,
Jan

Hoi Jan,

Een WA-verzekering is alleen de wettelijke aansprakelijkheid. Dus puur als je iemand anders schade toebrengt. Da's lastig als een auto in de garage staat. Ik ben teveel Nederlander, om te betalen voor iets wat niet nodig is. Daarom wil ik tijdens de schorsing alleen de auto verzekeren voor diefstal en brand (alhoewel ik dat laatste nog niet heb gedaan, bedankt voor de tip... de auto staat bij mij thuis in de garage, maar geen idee of de inboedel of iets dergelijks dat dekt...), de rest heb ik niet nodig.

Ik was in ieder geval blij met je reactie, want ik realiseer me nu, dat dit probleem voor camper eigenaren ook kan spelen. Ik ben benieuwd of jij je camper wel alleen voor diefstal en brand kan verzekeren, want geloof me, meer heb je niet nodig aan dekking!

Groeten,

Berent-Beau
@ Berent-Beau: ik zie dat ze inmiddels contact hebben opgenomen, ben benieuwd hoe het verder gaat!! smiling smiley
Beste Berent-Beau,

Wij hebben telefonisch contact gehad en ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen.

Als een auto wordt geschorst bij het RDW (minimaal 3 maanden) dan is er ook geen verzekeringsplicht. De WA-verzekering had dus inderdaad gewoon beëindigd kunnen worden. Het is onbekend waarom, maar we hebben moeten constateren dat dit niet is gebeurd. Hiervoor wil ik graag onze excuses aanbieden. Zoals besproken heb ik de WA-verzekering met terugwerkende kracht naar de schorsingsdatum voor je stopgezet. De modules brand en diefstal heb ik er voor je op gelaten.

Centraal Beheer heeft in het verleden inderdaad altijd de keuze mogelijkheid aangeboden om bij schorsing de WA verzekering te stoppen maar de overige dekkingen (brand/storm/natuur/schade aan het voertuig door eigen schuld) door te laten lopen. Centraal Beheer heeft nu een aangepaste autoverzekering die wat betreft de schorsing afwijkt van hetgeen dat je ons gewend bent. Bij schorsing wordt de polis beëindigd. Vanaf 2012 is de mogelijkheid om bij schorsing alleen de modules Diefstal en Brand op de polis te laten staan niet meer aanwezig.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd bij ons terecht.

Met vriendelijke groet,

Natasja van het Centraal Beheer Webcareteam
055 579 8000
webcare[@]centraalbeheer.nl
[www.centraalbeheer.nl]
Ligt het aan mij, of ben ik de enige die dit een rare gang van zaken vind (1) en die laatste alinea van Natasja erg onduidelijk vind (2)?

1. Pas na het bericht hier op het forum kan er opeens wel weer iets geregeld worden?

2. Kan Berent-Beau volgend jaar weer eenzelfde topic openen omdat dan het stopzetten van alleen WA niet meer mogelijk is vanaf 2012, of is er een alternatief van Centraal Beheer? Dat is mij niet duidelijk uit de reactie. En volgens mij wordt een polis alleen beeindigd bij schorsing als de klant erom vraagt: je kan ook schorsen en de WA door laten lopen.
Hi Sanitarium,

Ik ben blij dat centraal beheer contact met me opgenomen heeft. Wat in 2 eerdere telefoontjes niet lukte, is nu wel gelukt. Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Desalniettemin is de oplossing eenmalig en loop ik inderdaad volgend jaar weer tegen hetzelfde probleem aan.

Onder de nieuwe polisvoorwaarden kan je wel je verzekering tijdelijk helemaal stopzetten, maar niet de aanvullende modules diefstal en brand laten doorlopen. Je hebt dan dus de keus, of niet verzekerd zijn of oververzekerd.

Om een lang verhaal kort te houden, ik ben nog steeds op zoek naar een verzekeraar waar dit wel kan, alhoewel minder urgent. Er moeten toch meer mensen zijn met een cabriolet, camper of motor die hetzelfde probleem hebben? Of betaald heel Nederland gewoon onnodig de premie door?

Groeten,
Berent-beau
Ik hoorde een paar dagen geleden dat iemand de auto tijdens de schorsing, had verzekerd via de kostbaarheden dekking in de inboedelverzekering. Wellicht is dat een idee. De auto staat overigens in een aan het woonhuis grenzende garage.
Er zijn toch genoeg verzekeraars waar je de verzekering per dag kunt opzeggen?
@ Berent-Beau: Helder.

@ Ghia-X: Wat heeft dat hier mee te maken?
Hallo forummers,

Ik kan mijn topic, gestart in 2011 weer onder het stof vandaan halen...

Een paar weken geleden belde ik vrolijk (want het is lente!) naar Centraal Beheer om mijn dekking van de cabrio weer aan te passen naar all-risk dekking, want de auto is uit de winterstalling en ik wilde weer van het voorjaar genieten. Dit doe ik al jaren zo.

Zoals je hebt kunnen lezen, is in 2011 e.e.a. aangepast, waardoor als ik diefstal dekking van de auto wil tijdens de geschorste periode niet kan continueren zonder een WA-dekking (die ik niet nodig heb, want de auto is geschorst). Enfin, hier had ik me bij neergelegd.

Nu belde ik dus om de dekking aan te passen, krijg ik de melding dat het aanpassen van de all-risk dekking meteen geldt voor een heel jaar! Tussendoor kan de dekking niet meer aangepast worden. Ik dacht even dat ik het verkeerd verstaan had, of ik en de call agent niet op dezelfde frequentie zaten, dus de call agent ging naar zijn supervisor, maar na 30 mins aan de lijn (waarvan de eerste 15mins sowieso in de wacht) kwam het verlossende woord, de polisvoorwaarden zijn aangepast (nooit gecommuniceerd) en is het niet meer mogelijk om gedurende het jaar de dekking aan te passen. Ook niet voor schorsing. Wederom is de keus, of verzekering volledig laten vervallen bij schorsing of volledig door laten lopen (maar ik wil alleen een diefstal dekking tijdens de schorsing!).

Klaagde ik vorig jaar dat ik 's winters de WA-premie van de auto tijdens de winterschorsing moet doorbetalen, inmiddels kan ik de all-risk dekking tijdens schorsing niet meer aanpassen! Nu heb ik helemaal het gevoel veel te veel te betalen als de auto 's winters binnen staat. Dit overigens alleen, omdat ik de diefstal dekking tijdens de winterstop dekking wil continueren.

Hierbij nogmaals mijn oproep, zijn er mensen die een verzekeraar kennen die wel deze flexibiliteit biedt (dus 's winters auto alleen verzekeren voor diefstal?)? Ik heb vorig jaar al eens en tussenpersoon benaderd, maar die kon destijds geen aantrekkelijk aanbod doen.
Ik zou gewoon zeggen dat de auto verkocht is.

Heb nog nooit een vrijwaring op moeten sturen bij mijn verzekering.

OF als noodoplossing als je verzekering perse een vrijwaring wilt: zet de auto even op je moeders/vader/oom/vriend/etc naam en zeg dat je je auto hebt verkocht en stuur een vrijwaring op.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-04-2013 02:16 door Bmwlover1.
Bmwlover1
Ik zou gewoon zeggen dat de auto verkocht is.

Heb nog nooit een vrijwaring op moeten sturen bij mijn verzekering.

OF als noodoplossing als je verzekering perse een vrijwaring wilt: zet de auto even op je moeders/vader/oom/vriend/etc naam en zeg dat je je auto hebt verkocht en stuur een vrijwaring op.
Fraude. Gewoon keihard fraude. Maar raad dat gerust aan.
Aanpassing van polisvoorwaarden mag reden zijn om een verzekering op te zeggen, das voor zover ik weet wettelijk geregeld. Zeker wanneer dit niet gecommuniceerd is.

Even overschrijven naar een ander en vervolgens weer terug overschrijven is zeker geen fraude. Verzekering eindigd bij verkoop. Dat je m vervolgens direct weer terugkoopt is echt geen fraude. Wel roept het wellicht vragen op.
Beste Berend,

Neem eens contact op met de KNAC, deze kunnen dit nl. wel.
ze doen dit via Unigarant.

Veel succes.
JP
Toevallig 2 weken terug nog gevraagd bij de verzekering omdat ik van auto wisselde.
Ik zit via Taylor Mates bij Nedasco en kan daar gewoon de verkeringspolis tijdelijk stop zetten tijdens een schorsing.
De hele verzekering of alleen het WA gedeelte (oftewel wel verzekerd voor diefstal etc., maar niet WA)?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.