Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Importeren van een auto uit Duitsland naar Nederland
27-09-2006 17:23
Ik heb zojuist 2 uur aan de tel. gehangen met Nederlandse en Duitse instanties om erachter komen hoe ik legaal een Duitse auto al rijdend naar Nederland kan importeren. Ik denk dat dit wellicht interessant is voor sommige dus ik zal hieronder even beschrijven wat mij is uitgelegd.

Om een auto naar Ned. te importeren heeft de auto een verzekering nodig deze kun je afsluiten bij de ADAC (alleen open van maadag-vrijdag)in Duitsland. Hierbij moet je lid zijn van de anwb, je paspoort bij je dragen en de autopapieren op zak hebben van de auto die je wilt importeren. Je zult dan voor 80 euro een verzekering krijgen waarbij de auto voor 2 weken in geheel Europa WA verzekerd is. (Dus ook in Nederland ondanks dat de mevrouw van de Nederlandse douane mij tegensprak.)
Daarna zul je de auto over moeten schrijven op je eigen naam bij een keuringsstation namelijk een zulassungsstelle(ook alleen maandag t/m vrijdag open) deze Duitse instantie heeft de papieren van deze auto nodig, het paspoort en het verzekeringsbewijs. Als de auto Tüv gekeurd is zal de auto op jou naam gezet worden en is deze verzekert. Je krijgt op dit moment een kenteken à 40,= waarop de vervaldatum van het kentekenvermeld staat. (Dit is het zogenaamde Ausfuhrkenzeign) Na al deze handelingen kan ik in mijn geval in "freude am fahren" stijl naar Nederland rijden.
Eenmaal in Nederland zul je binnen deze 2 weken langs een rdw station rijden met je rijbewijs (dus geen paspoort) en het buitenlandse kentekenbewijs. Deze kan in 1 keer tegelijk de voertuiggegevens controleren en de auto APK keuren. In mijn geval (bij het keuringsstation in Amsterdam) kan ik binnen hetzelfde gebouw de verwijderingsbijdrage afrekenen en de restbpm bij de douane afrekenen.(Je kunt dit alles op doordeweekse dagen zonder afspraak regelen van 8:30 tot 12 uur.) Als dit alles gebeurt is krijg je een kentekenbewijs. En vervolgens moet je zelf de platen laten fabriceren bij een erkend afgiftepunt (volgens mij kun je deze opdracht ook gewoon geven bij het RDW-keuringstation). En uiteindelijk natuurlijk op zijn minst een Nederlandse WA-verzekering regelen.

Dit was het in mijn ogen zo'n beetje. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Als iemand het op sommige punten niet met mij eens heeft of een toevoegingen wilt doen(het liefst gebaseerd op ervaringen) corrigeer mij alsjeblieft. Ik heb er allemaal nog geen ervaring mee en het is makkelijker om dit vantevoren allemaal te weten dan dat ik in Duitsland voor problemen sta.
dus jij moet het zelf ook nog doen..n BMW in je stukje te lezen, welke als ik vragen mag?!
325i E30 touring staat in een ander topic ook al te lezen..
Hoe zit het mensen die heel het jaar of langer met een 'voorlopige' Duitse kenteken in Nederland rondrijden? Het zijn mensen die gewoon in NL wonen en werken!
Toen ik mijn huidige auto onlangs in België aanschafte vertelde de eigenaar van het autobedrijf mij ook dt het mogelijk is in België een dergelijk kenteken aan te vragen, welke verlengt kan worden tot een maximale duur van 6 maanden. Daarmee mag je dus in de gehele EU rondrijden, ook in NL, in tegenstelling tot wat onze overheid ons wil laten geloven (EU wetgeving gaat namelijk boven nationale). De betreffende man importeerde zelf ook regelmatige nieuwe auto's uit Duitsland, dus had hier enige ervaring mee.
Weet iemand hoeveel het kost 6 mndn verzekerd rond te rijden in een Duitse auto?

Joost schreef:

325i E30 touring staat in een ander topic ook al te lezen..
Ik heb veel intresse om een Peugeot 406 coupe 3.0 in Duitsland te kopen,mijn voorkeur is het liefst een zwarte,die staan er daar ook te koop,en met niet een al te hoge kilometerstand,mijn vraag is hoe oud moet een auto zijn,ik hoorde iets van 6 jaar ofzo,wat is eigenlijk de beste leeftijd om hem in te voeren?Graag reactie, bvd.
Je kunt altijd een auto importeren de verschuldigde bpm percentage varieert van de oorsprongkelijke 100% tot 10% dit loopt terug van een nieuwe auto tot 9 jaar oud. Dit gebeurt echter niet linear. Onder het kopje service -> BPM-calculator kun je ongeveer uitrekenen hoeveel bpm je verschuldigd bent. Als je de exacte nieuwwaarde van de auto weet kun je ook exacte restbpm calculeren.... Als een auto trouwens ouder is dan 25 jaar dan ben je helemaal geen bpm meer verschuldigd bij invoer.
En wat als je niet ANWB lid bent?
Een periode is verstreken van Bedraagt het percentage Rest BPM %
Minder dan een maand -4 96%
Een maand of meer, maar minder dan twee maanden -7 93%
Twee maanden of meer, maar minder dan drie maanden -10 90%
Drie maanden of meer, maar minder dan zes maanden -15 85%
Zes maanden of meer, maar minder dan 1 jaar -24 76%
1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar -37 63%
2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar -47 53%
3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar -57 43%
4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar -66 34%
5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar -72 28%
6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar -77 23%
7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar -82 18%
8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar -86 14%
9 jaar of meer -90 10%

Beetje onoverzichtelijk maarjabig smile smiley

RRD (brabus freak) schreef:

En wat als je niet ANWB lid bent?

Dan zal je waarschijnlijk je verzekering zelf moeten regelen. Je moet het meer zien als een service van de ANWB/ADAC dan een verplichting volgens mij
Handig om te weten: bij de bevestiging van je keuringsafspraak zit een acceptgiro van Stichting Auto Recycling Nederland (ARN). 45,00 verwijderingsbijdrage. Betaal deze meteen, dan heb je na de keuring sneller je kenteken in huis; ARN heeft namelijk een girorekening en de verwerking van betalingen duurt daar gewoonlijk een week. Dit geldt ook voor de BPM; neem je pinpas mee en zorg voor voldoende saldo. Als je pint bij de douane scheelt dat ook aanzienlijk in tijd.

Hou je bovenstaande tips aan, dan heb je na de keuring binnen twee a drie werkdagen het kenteken in de bus.

Overigens is het bij de RDW ook mogelijk om alleen een identiteitskeuring te laten uitvoeren zonder APK. Inlooptijden tot 12.00 uur 's morgens; dus zonder afspraak. kom niet na 09.00 want dan ben je zowat de hele dag bezignut smiley Sta je om 07.45 voor het loket te trappelen dan heb je kans dat je om 09.30 helemaal klaar bent. (In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst).

Joost schreef:

Je kunt altijd een auto importeren de verschuldigde bpm percentage varieert van de oorsprongkelijke 100% tot 10% dit loopt terug van een nieuwe auto tot 9 jaar oud. Dit gebeurt echter niet linear. Onder het kopje service -> BPM-calculator kun je ongeveer uitrekenen hoeveel bpm je verschuldigd bent. Als je de exacte nieuwwaarde van de auto weet kun je ook exacte restbpm calculeren.... Als een auto trouwens ouder is dan 25 jaar dan ben je helemaal geen bpm meer verschuldigd bij invoer.
Oke bedankt Joost
Inderdaad nuttige tips van cardozo. Wil daar nog aan toevoegen dat je geen keuringsafspraak hoeft te maken maar elke dag tussen 8 en 12 zonder afspraak terecht kan. En dan inderdaad zorgen dat je er optijd bent. Was er zelf om 8.00 precies en was om 10.00 weer weg met alles geregeld. Het is wel aan te raden de verwijderingsbijdrage vooraf betaalt te hebben. Daarnaast kan het hebben van een CVO ook een aanzienlijke tijdsbesparing opleveren.

Zorg er ook voor dat je vooraf bij de douane een BPM aangifte formulier haalt en deze alvast ingevuld hebt, kost wat tijd als je alles daar moet berekenen.

Mijn auto was op dinsdag gekeurd en had het kentekenbewijs op zaterdag binnen. Platen laten maken duurt daarna nog slechts 5 minuten.
Top topic
Moet voor m'n school een sectorwerkstuk maken onderwerp:

Import van auto's uit Duitsland goedkoper of niet?

Ik zal jullie op de hoogt houden van de ontwikkelingen :P

Zelfs een nieuwe auto kan flink in prijs schelen.
Ik ben wezen kijken voor een nieuwe corvette cabrio bij Kroymans(duitsland)
Incl de BPM kost de auto ongeveer 85.000 euro.
Bij kroymans in breukelen kost de auto 105.000 euro en dit is nog zonder navigatie en nog wat andere opties.
Is toch effe 20.000 euro verschil voor een nieuwe auto met gewoon 3 jaar garantie.

axxel
Interessant topic,
Ik heb nog een concrete vraag mbt de BPM
Stel ik voer een auto in met airco. Dit is niet standaard dus de meneer van de douane pakt zn lijst en verhoogt de bruto catalogus prijs.
Ik kan echter de airco bedieningsmogelijkheid in de auto weghalen dmv een origineel paneel.
Is dit dan een standaard auto met aircovoorbereiding voor de meneer van de douane? Of wordt er gekeken of de aircocompressor en de leidingen erin zitten en alsnog de bruto BPM verhoogt?
Wie heeft zo'n situatie meegemaakt?
Indien het niet zichtbaat is op het dashbord zit het er voor de duoanebeambte niet in. Deze controlle stelt niet zo veel voor.
Daar hoopte ik al op, weet je ook of het verandert is nadat dit in het nieuws geweest is?
Lijkt me niet, is iets wat al jaren gebeurt en de douane zal dit vast al wel hebben geweten. En ze kunnen er eigenlijk ook helemaal niks tegen doen.

The Stig schreef:

Indien het niet zichtbaat is op het dashbord zit het er voor de duoanebeambte niet in. Deze controlle stelt niet zo veel voor.

Volgens deze link[ [www.cartuning-guide.com]] heeft het geen zin om je spullen uit de auto te slopen. Omdat ze bij de douane zo kunnen opvragen met welke opties de auto destijds de fabriek heeft verlaten... Hoe zit dit?

Volgens deze link[ [www.cartuning-guide.com]] heeft het geen zin om je spullen uit de auto te slopen. Omdat ze bij de douane zo kunnen opvragen met welke opties de auto destijds de fabriek heeft verlaten... Hoe zit dit?

hey naamgenootwinking smiley

het klopt wel dat ze vaak bij bepaalde uitvoeringen de optie's al bij de prijs inbegrepen zit en het er uit halen geen zin heeft.

maar optie's zoals leren bekleding wat vaak als optie wordt genomen, wordt apart berekend, haal je dit er uit, dan niet thumbs up

over wat die douane betreft...

bij de 3x dat ik een auto heb ingevoerd kwam de kerel niet van z'n stoel af om te kijken hoe de auto uitgerust was, dit moest ik zelf maar invullen.

En dat vond hij allemaal wel best, hij keek alleen even vanuit het raam naar de auto's.

maar je moet natuurlijk geen ongeloofwaardige dingen gaan vermelden, die kerel hebben wel aaridge inschatting
Klopt ja, dit zou de derde keer zijn dat ik een auto langs de douane moet krijgen.
Vroeger bleef de douanebeambte in zn kantoortje zitten. De laatste keer niet meer (begin dit jaar) en begon ie zelfs over het ESP knopje. Kijk, leer is duidelijk, zit er niet op dan is het er niet, maar als je alleen het knopje van bv de electrische ramen weghaalt, zit t er nog wel op? Ik zou dan ook graag ervaringen van kort geleden horen. Lijkt er echter nog steeds op dat als het niet bediend kan worden het ook niet meegerekend wordt. Daar ga ik dan maar van uit.
Mijn ervaring dateert van een paar maanden geleden. Het is waar dat beambten middels een centraal systeem alle informatie over een auto kan opvragen. Dus ze weten met welke opties hij is afgeleverd. Echter, een dergelijke opvraag duurt een paar uur. Daar hebben de heren over het algemeen geen zin in, en ze voelen zich (als je je juist opstelt) ook lullig om jou zo lang te laten wachten. Voorbereiding is in dezen dus het sleutelwoord. Als jij zorgt dat je een ingevuld BPM-aangifte-formulier paraat hebt, en afwijkingen met het aanwezige certificaat van afgifte goed kunt beargumenteren (goed voorbeeld zijn pakkketten: deze verschillen per land, daar liggen openingen. Ook navigatiesystemen staan niet in alle gevallen vermeld op het certificaat. Velgen kun je mee rotzooien, leren bekleding weer niet etc.), dan valt er zeker te besparen. Ga er echter wél vanuit dat de ambtenaar wel degelijk uit zijn stoel komt om te checken, dus doe geen domme dingen, want dan val je geheid door de mand. In mijn geval heb ik de oorspronkelijke catalogusprijs met een duizendje of vijf kunnen drukken. Scheelde behoorlijk wat BPM en, omdat ik de auto zakelijk rijd ookn nog eens in de bijtelling!
Ik had ook een vraagje:

Mijn vader denkt erover om een A8 te importeren vanuit Duitsland.
Stel nou dat ie er 1 uit 2003 neemt, die (in NL) een nieuwprijs had van 100.000euro incl opties (zeg 85.000euro zonder opties)...wat moet ie dan aan BPM bijbetalen?
Ik heb het een keer geprobeerd met een BPM calculator en daar kwam ik uit op ruim 20k...lijkt mij een beetje veel toch?
Stel dat zo'n bak daar 40k kost, dan ben je uiteindelijk 60k kwijt en voor die prijs kun je m in nl ook wel krijgen toch?

Alvast bedankt!

grt niels
Een auto met een auto-ambulance ophalen scheelt een hoop gedoe.

Zo heb ik het gedaan.
Ik heb met de Duitse verkoper destijds in Venlo afgesproken. Daar meteen met een nederlands eendagskenteken (gratis aan te vragen)en de Duitse papieren volgens afspraak naar de RDW gereden, gegevens laten controleren, BPM afgedragen en de auto apk laten keuren. Zo hoefde ik niet bij alle Duitse instanties langs. Voor Nederland heb ik de auto op een voorlopige verzekering gezet. Dat kan op basis van het chassisnummer.

Binnen twee weken had ik het kenteken in huis.
Klinkt makkelijk....

We hebben nu zo'n 3 auto's gepakt zal binnekort ff neerzetten welken en wat de voor-na delen zijn.

@Monkeyyyy: Kijk daar heb ik wat aan! thumbs up
Kun je ook dezelfde lijst die de douaneambtenaar pakt vantevoren opvragen?
Ik zit te denken om de merkdealer van de in te voeren auto te proberen (zelf nog nooit gedaan trouwens)
Bewaren die oude prijslijsten?
Autoweek carbase is een zeer goed eind in de richting, maar net niet nauwkeurig genoeg helaas.
Even een vraagje voor mensen die ervaring hebben met het invoeren van een auto uit duitsland:

Ik ga naar de RDW omdat ik mijn Opel Monza (1979) wil laten registreren, dit ga ik zonder APK er bij te doen, omdat aan de auto nog het een en het ander laswerk moet worden gedaan. Ook ligt het halve dashboard er nog uit en liggen er draden door de auto en zo. Verder is met de auto wel gewoon te rijden en tellers zijn gewoon afleesbaar.

Is het mogelijk om gewoon met de auto naar de RDW te gaan v/d week, ookal moet er nog van alles aan gebeuren en het halve dash er uit ligt? Puur voor registratie dan, of gaan ze dan moeilijk doen als ik met een rijdend restauratieproject aan kom. De RDW kan mij daar nog geen duidelijkheid over geven, ze beginnen iedere keer over schorsing en weet ik wat, iets wat ik helemaal niet wil.

Papieren (duitse brief) heb ik er uiteraard bij, en chassisnummer is gewoon af te lezen onder de motorkap

de reden dat ik de auto nu al op wil laten gaan voor registratie: ik wil niet het nieuwe kenteken hebben, die binnenkort ook voor personenwagen ingevoerd gaat worden, ik vind het al jammer dat de auto een nieuw kenteken gaat krijgen, maar dan wel 3 paren van 2 cijfers/letters

en ook als de auto voor APK op gaat en is goedgekeurd kan ik gelijk rijden, en hoef ik niet te wachten op kentekenplaten en kentekenbewijs en zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2006 19:27 door AsconaGT.
zit er over te denken ook een auto'tje uit Duitsland te halen.. hebben ze daar ook zoiets als een NAP? hoe weet je of de km stand klopt?

nelson007 schreef:

Ik had ook een vraagje:

Mijn vader denkt erover om een A8 te importeren vanuit Duitsland.
Stel nou dat ie er 1 uit 2003 neemt, die (in NL) een nieuwprijs had van 100.000euro incl opties (zeg 85.000euro zonder opties)...wat moet ie dan aan BPM bijbetalen?
Ik heb het een keer geprobeerd met een BPM calculator en daar kwam ik uit op ruim 20k...lijkt mij een beetje veel toch?
Stel dat zo'n bak daar 40k kost, dan ben je uiteindelijk 60k kwijt en voor die prijs kun je m in nl ook wel krijgen toch?

Alvast bedankt!

grt niels

zie: [www.vwe.nl]
volgens mij betaal je dan slechts +/-11,5 rug
[www.nu.nl]

En een aantal tips voor het invoeren die volgens mij ook verschillende hier
gestelde vragen helpt beantwoorden:
Zoeken:
- Zoek je auto (in eerste instantie) niet te ver over de grens, zoek op mobile.de,
autoscout24.de of liever nog bmw.de, audi.de, mercedes.de etc...,
op postleitzahl beginnend met 2 (noord),3&4(midden), 5&6 (zuid). 8 Is een takke-eind
en je moet toch meestal minimaal 2x heen.
- Probeer een auto te vinden die net op een "BPM-grens" zit of laat hem anders
een paar maanden staan. (in D of NL)
Kopen:
- Koop de auto bij de dealer; meer zekerheid over schade en km-stand
en vaak een (europese) garantie;
ik heb er zelf al profijt van gehad...
- Laat de dealer het "ausfurkennzeichen" (met verzekering) regelen, hij heeft
genoeg tijd om naar het postkantoor te gaan ;-) En daar is ook helemaal geen
bemoeienis van de ANWB of ADAC bij nodig..
- Denk aan de CVO (typegoedkeuring) en de fahrzeugbrief, deze heb je nodig.
Kenteken:
- Voor wat betreft de bepaling van de BPM heb ik zelf autotelex [www.autotelex.nl] gebruikt. Je betaalt er wel
voor (14,95) maar er rolt een volledig ingevuld formulier uit, dat normaal
gesproken door de douane direct geaccepteerd word.
Maak ook 2 berekeningen; 1 met de "gewone" afschrijvingsmethode en 1 volgens
de "tegenbewijsregeling". Voor auto's met veel (dure) opties scheelt dat
de nodige (honderden) euro's, aangezien de accessoires af-fabriek veel
sneller afschrijven dan de wagen zelf. Voor een grove 1e indicatie, gebruik
de BPM-calculator hier op de site (onder "service"winking smiley
- Truuks:
- google eens op "gatenkaasmethode" ;-)

Het optimale bouwjaar moet je zelf bepalen, is afhankelijk van de afschrijving,
merk en type auto, km-stand eigen leeftijds-voorkeur, dikte van de portemonnee etc.
De gegevens van de auto's die je vind invoeren in de BPM calculator helpt je hierbij
een eind op weg.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2006 20:06 door 330dM.
even wat anders tussendoor
hoe krijg je een auto de andere kant op??
ik moet vanuit US een wagen in duitsland registreren en dan naar ons bekrompen land halen ivm type goedkeuring.
moet ik dan een adres in duitsland hebben of is dat niet nodig??
is hier ook iemand mee bekend??

vanuit US

? Vanuit "ons (land)" of vanuit de VS? kan het niet helemaal volgen.
ik ga de wagen uit amerika halen en dan laat ik hem in duitsland op kenteken zetten en dan haal ik hem naar nederland
Hallo Rookie,

Mooie actie, waarom kan ie niet rechtstreeks in NL op kenteken, is t zo'n bijzonder model?

Ik zou zeggen, splitsen je vraag.
Dus als de auto het duitse kenteken heeft, dus het fahrzeugschein, dan hier verder. Vraag me trouwens of je een COP krijgt, want anders moet je toch een typekeuring doen? Dan kan net zo goed rechtstreeks naar NL

Voor de vraag over het invoeren en verkrijgen van de duitse papieren: apart topic openen. (Kun je beter in een duits forum vragen, hier weten er dat niet veel denk ik)
daar zit de kink in de kabel in duitsland heeft dit voertuig al een goedkeuring
als hij in duitsland een goedkeuring heeft moeten ze hem in nederland toelaten.
eu regeling maaar ze verdommen het om de type goedkeuring van duitsland over te nemen
vraag me af waar ons eu geld blijft en steeds vaker ga je je afvragen wanneer eenwoording zo wordt het nooit watcrying smilie
Als het alleen om die goedkeuring in Duitsland gaat maak je het verhaal
nodeloos ingewikkeld volgens mij, tenzij je een half jaar in Duitsland gaat
wonen om die auto op kenteken te krijgen en in te voeren. Als dat autotype/-model
al in Nederland rijd moet je zonder al te veel problemen een typegoedkeuring in
Lelystad kunnen krijgen. Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
ford f250 heavy duty 7.3 liter td 4wd crewcab longbed dualey schijnt hier een probleem te wezen
als ik de wagen laat keuren en hij wordt goed gekeurd dan heb ik ee duits kenteken en kan ik hem gelijk in nl laten overschrijven
Kun je genoeg in meenemen dan thumbs up

Wat 330dM zegt ben ik het mee eens, een COP zit er waarschijnlijk dan niet bij, krijg je gewoon een normale keuring dus.
Als je het duitse kenteken wil, moet je hem op naam van een duitser zetten die er een fahrzeugschein bij moet zien te krijgen en dan zelf weer terugkopen? Is wel een vertrouwens kwestie dan.
RDW Lelystad: Voor het standaard toelatingspakket wordt per voertuig een bedrag van € 952,75 in rekening gebracht.
Voor dit bedrag worden de volgende handelingen uitgevoerd:
1) Beoordelen van de schriftelijke aanvraag
2) Uitvoeren dynamische testen op Lelystad
3) Keuring en opname voertuig
Het bedrag is exclusief léges voor kentekenafgifte, belastinggelden, ARN bijdrage, eventueel herkeuringstarief en kosten voor mogelijk benodigde aanvullende testen.

Je kunt natuurlijk ook "gewoon" deze invoeren:
[www.mobile.de]
grinning smiley
voor dat geld heb ik er een uit 2005 staan znap je??
heb er familie zitten die er de weg kennen
gaat mij om de 5 ton lading die ik mee mag sjouwen aan het haakje en die 4keer4 is ook wel lollig hihidrinking smiley
kan wel weer een bussie nemen maar dit is wat indrukwekkender
vroeger ging je rennen als de heren in blauw aankwamen in de c10 nu lach je ze uit met de broodroosters haha nut smiley
Dit is thumbs upwant ik ben me net aan het orienteren op import van een oude Mercedes.
Kosten in Duitsland EUR 7.950,--
Een bemiddelaar in Nederland biedt me deze wagen aan voor ten minste EUR 13.500,-- omdat het zo ingewikkeld is om zo'n wagen naar Nederland te halen. Toen ik dat verschil zag, meende ik, dat ik dat zelf ook moet kunnen. Jouw info komt dus op het goede moment!smiling smiley
Zelf een auto invoeren is absoluut niet ingewikkeld, mits je het papierwerk goed voor elkaar hebt en je goed verdiept hebt in de rdw- en belastingregels. Suc6!
Hoi allemaal,

Allereerst: Echt 'n goed en informatief topic! Ik merk wel dat het steeds meer interessant wordt om auto's te importeren vanuit Duitsland, vooral als het een wat exclusievere auto is... Zelf ben ik op zoek naar een Seat Leon TDI Topsport (150pk). Ik wil deze auto graag: in de kleur blauw of schaduw grijs (ben er zelf nog niet uit eye rolling smiley), bouwjaar na 06-2003, eventueel 4motion en schuifdak. In Nederland is het gewoonweg erg moeilijk deze auto in deze spec's te vinden voor een redelijke prijs. In Duitsland daarintegen zie ik vaker auto's langs komen die gewoon 100% matchen. Als ik het sommetje doe (rest BPM ongeveer 3800 - 4200 euro) dan kom ik gemiddeld 1500 - 3000 euro goedkoper uit winking smiley!

Over het importeren zelf is mij al heel veel duidelijk geworden. Het is even wat werk, maar zeker te doen als ik het zo hoor thumbs up!. Echter heb ik toch nog enkele vraagjes, welke ik hoop in dit topic beantwoord te krijgen:

- Is er in Duitsland ook een soort van N.A.P. welke je kunt inzien? Waarom, zie volgende vraag.
- Is het werkelijk nadelig om later de auto weer te verkopen wanneer deze geïmporteerd is?
- Is er in Duitsland ook een mogelijkheid om het kenteken in te kijken (zoals hier op rdw.nl)?
- Hoe werkt het met het overschrijven van de auto? Moet de verkoper ook mee naar de keuring?
- Is dit de makkelijkste optie: met trailer naar grens brengen / 1-dags platen regelen voor in NL?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! smileys with beer

Groeten,

Roy.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.